Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 14 din 23 februarie 2022  pentru modificarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 14 din 23 februarie 2022 pentru modificarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 182 din 24 februarie 2022
    Având în vedere existenţa unui număr ridicat al infracţiunilor comise pentru care în cadrul procedurilor judiciare sau execuţional penale sunt impuse anumite obligaţii a căror respectare trebuie verificată de către personalul Poliţiei Române şi al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor,
    ţinând cont că legislaţia naţională are în vedere utilizarea dispozitivelor electronice de supraveghere în cadrul diferitelor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv pentru urmărirea executării controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauţiune şi a arestului la domiciliu, potrivit Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru aplicarea ordinului provizoriu de protecţie şi a ordinului de protecţie, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările ulterioare, pentru aplicarea ordinului european de protecţie, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecţie, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, respectiv pentru supravegherea electronică la distanţă, potrivit Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare rolul de o importanţă deosebită a monitorizării electronice, respectiv de urmărire a modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime şi agresori în cazul violenţei domestice,
    luând în considerare necesitatea punerii în acord cu celeritate a termenelor legale cu situaţia faptică, determinată de imposibilitatea asigurării funcţionalităţii mecanismului creat prin Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale în termenul prevăzut actualmente de lege, astfel încât să se asigure legalitatea demersurilor efectuate în sensul eficientizării mecanismelor de monitorizare şi supraveghere care permit verificarea respectării obligaţiilor de către persoane în cadrul unor proceduri judiciare sau execuţional penale,
    ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte o punere în aplicare optimă a prevederilor Legii nr. 146/2021, lipsind de eficienţă mecanismele instituite pentru urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuţional penale, respectiv de evitare a unor eventuale contacte fizice dintre victime şi agresori în cazul violenţei domestice, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată fiind generată de necesitatea actualizării termenelor legale astfel încât să permită operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică,
    întrucât promovarea şi adoptarea unei legi pentru modificarea Legii nr. 146/2021 implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului de legiferare, Inspectoratul General al Poliţiei Române să se afle în ipoteza derulării unui contract al cărui termen de realizare nu corespunde termenelor legale, neprorogarea în timp util a termenului de operaţionalizare făcând inaplicabile prevederile Legii nr. 146/2021,
    ţinând cont şi de contextul actual, generat de pandemia de COVID-19, declarată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, care impune desfăşurarea unor activităţi concertate în toate sferele vieţii sociale şi realizarea unui răspuns prompt la toate aspectele neprevăzute care intervin în evoluţia răspândirii virusului, inclusiv adoptarea cu celeritate a unor acte normative care să reglementeze în mod adecvat noile situaţii apărute, se impune prorogarea termenului de operaţionalizare a Sistemului informatic de monitorizare electronică în regim de urgenţă, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune dezbateri amănunţite şi, implicit, un orizont de timp îndelungat.
    Având în vedere că operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică se poate realiza doar în contextul stabilirii unui mecanism funcţional eficient,
    ţinând cont că efectele neimplementării eficiente a sistemului pot avea un impact negativ imediat în sfera urmăririi şi supravegherii modului în care sunt respectate obligaţiile şi măsurile dispuse în cadrul unor proceduri judiciare sau execuţional penale, inclusiv în ceea ce priveşte evitarea unor eventuale contacte fizice dintre agresori şi victime în cazurile de violenţă domestică,
    întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
    Reţinându-se că, în cazul în care nu sunt adoptate măsurile propuse, nu se poate asigura punerea în aplicare cu celeritate, în mod corespunzător, a demersurilor de eficientizare a mecanismelor de verificare a îndeplinirii şi respectării de către persoanele supuse anumitor proceduri judiciare sau execuţional penale, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, iar aceste elemente vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate, care nu suferă amânare, pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 18 mai 2021, se modifică după cum urmează:
    1. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    Data operaţionalizării SIME
    Operaţionalizarea SIME se face cel mai târziu la data de 1 octombrie 2022."

    2. La articolul 40, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "(1) Monitorizarea electronică se aplică, în primă fază, în sistem pilot, cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) şi d), începând cu data de 1 octombrie 2022 până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode

    Bucureşti, 23 februarie 2022.
    Nr. 14.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016