Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 132 din 29 septembrie 2022  privind modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 132 din 29 septembrie 2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 957 din 30 septembrie 2022
    În vederea reducerii decalajului fiscal rezultat din evaziunea şi frauda fiscală şi a impactului negativ al acestora asupra nivelului încasărilor la bugetul general consolidat al statului,
    luând în considerare necesitatea asigurării unor condiţii de concurenţă şi echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor şi pentru combaterea creşterii inegalităţilor, în special prin raportare la contribuabilii care se conformează regulilor fiscale,
    în vederea reducerii evaziunii şi fraudei fiscale din domeniul comercializării bunurilor cu risc fiscal ridicat, indiferent de modul de organizare a transportului acestora, cu impact asupra dezvoltării sociale în ansamblu, în special prin creşterea resurselor bugetului general consolidat al statului, cu influenţă directă asupra finanţării cheltuielilor de interes public şi a nivelului investiţiilor publice,
    având în vedere solicitările repetate ale reprezentanţilor mediului de afaceri, cu privire la necesitatea adaptării sistemelor informatice şi a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerinţele de conformare care privesc declararea bunurilor cu risc fiscal ridicat care presupun modificări însemnate ale sistemelor informatice şi atragerea unor resurse umane suplimentare,
    în vederea evitării unui blocaj la nivelul contribuabililor care desfăşoară activităţi în domeniul comerţului şi transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu consecinţe negative atât în ceea ce priveşte desfăşurarea în viitor a activităţii, cât şi acumularea de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, ca urmare a dificultăţii privind plata la termen a obligaţiilor fiscale datorate,
    întrucât neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri pentru o mai bună monitorizare a circulaţiei bunurilor şi valorificarea în mod operativ a datelor şi informaţiilor obţinute generează un risc crescut de proliferare a fenomenelor de fraudă şi evaziune fiscală, cu consecinţă directă asupra încasărilor bugetare, cu impact direct asupra deficitului bugetar, mai ales în actualul context pandemic şi geopolitic,
    ţinând cont de faptul că, la elaborarea profilelor organelor statutare ale băncilor de dezvoltare, administrate în sistem dualist, descrierea rolurilor acestora şi criteriilor de selecţie pentru fiecare poziţie, este necesar a fi luate în calcul atribuţiile specifice poziţiei de preşedinte al Consiliului de supraveghere, această poziţie necesitând totodată şi obţinerea avizului distinct al autorităţii de rezoluţie,
    având în vedere importanţa funcţiei de supraveghere exercitată de consiliul de supraveghere al băncilor de dezvoltare administrare în sistem dualist, a faptului că preşedintele consiliului veghează la funcţionarea generală eficace a acestuia şi luând în considerare faptul că în prezent Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu face referire la modalitatea de numire a primului preşedinte al consiliului de supraveghere prin actul constitutiv,
    întrucât neadoptarea în regim de urgenţă a prezentei ordonanţe de urgenţă duce la imposibilitatea acţionarului de a duce la finalizare operaţiunile legate de înregistrarea şi autorizarea băncii şi implicit la imposibilitatea statului român de a atinge ţintele şi termenele asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, respectiv 31 decembrie 2022,
    în vederea alinierii la cerinţele de reglementare şi dispoziţiile Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 7/2021 privind amortizorul aferent instituţiilor de credit autorizate în România şi identificate drept alte instituţii de importanţă sistemică (O-SII), ţinând cont de mărimea, natura, precum şi amploarea şi complexitatea riscurilor inerente modelului de afaceri şi activităţilor instituţiilor de credit,
    în contextul procesului de fuziune pe care EximBank - S.A., în calitate de societate absorbantă, îl desfăşoară cu Banca Românească - S.A., în calitate de bancă absorbită, luând în considerare mărimea, natura, precum şi amploarea şi complexitatea riscurilor inerente modelului de afaceri şi activităţilor instituţiei de credit tip O-SII, postfuziune, precum şi ţinând cont de dispoziţiile art. 137 alin. (1) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi luând în considerare faptul că procesul de fuziune trebuie finalizat până la data de 31 decembrie 2022, termen asumat prin hotărârile adunărilor generale ale acţionarilor,
    ţinând cont de urgenţa creării cadrului legal necesar în vederea utilizării unor instrumente financiare aferente procesului de administrare a datoriei publice pe care Ministerul Finanţelor le are în vedere în perioada următoare,
    având în vedere obiectivele Ministerului Finanţelor în administrarea datoriei publice guvernamentale prevăzute în Strategia de administrare a datoriei publice pe termen mediu privind asigurarea necesarului de finanţare al administraţiei publice centrale pe fondul minimizării costurilor pe termen mediu şi lung, precum şi limitarea riscurilor asociate portofoliului datoriei publice guvernamentale,
    ţinând cont de contextul actual de piaţă marcat de creşterea incertitudinilor şi volatilităţii în pieţele financiare ca urmare a efectelor conflictului geopolitic din regiune care impune necesitatea diversificării surselor de finanţare ale statului pentru acoperirea deficitului bugetar şi refinanţarea datoriei publice, prin intermediul unor instrumente noi, prin accesarea pieţelor externe în alte valute decât în euro, precum şi prin utilizarea obligaţiunilor verzi, sociale şi a celor de dezvoltare durabilă,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO eTransport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, punctele 2, 4, 5, 7 şi 8 se modifică şi vor avea următorulcuprins:
    "2. transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel naţional pe drumurile publice al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, indiferent de modul de organizare a transportului;
    ..................................................................................................
4. organizatorul transportului - operatorul economic care încheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor şi o transmite operatorului de transport rutier, precum şi operatorul economic sau persoana fizică care transportă bunurile în nume propriu;
5. partida de bunuri - denumirea generică dată unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are acelaşi loc de încărcare şi de descărcare, un singur utilizator dintre cei prevăzuţi la art. 8 alin. (1) şi un singur destinatar final şi este transportat cu un mijloc de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasării de la locul de încărcare la locul de descărcare;
    ..................................................................................................
7. loc de încărcare - locul iniţial în care bunurile sunt încărcate în vehiculul de transport;
8. loc de descărcare - locul în care bunurile sunt descărcate din vehiculul de transport la beneficiarii sau destinatarii acestora;"

    2. La articolul 2 punctul 9, literele d), f), g) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la biroul vamal de export situat pe teritoriul naţional sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz;
    ..................................................................................................
f) transportul bunurilor reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare şi locul de descărcare, situate pe teritoriul naţional;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul naţional;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la locul de încărcare pe teritoriul naţional, după depozitare sau formarea unui nou transport, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;"

    3. La articolul 2 punctul 9, după litera h) se introduc două noi litere, lit. i) şi j), cu următorul cuprins:
    "i) transportul pe teritoriul naţional al bunurilor returnate, care nu au făcut obiectul recepţiei, între operatori economici diferiţi sau între un operator economic şi o persoană fizică;
j) transportul pe teritoriul naţional al bunurilor în cadrul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer şi transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziţia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) şi art. 270^1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;"

    4. La articolul 2, punctele 10-12 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "10. data declarată pentru începerea transportului - data la care vehiculul de transport încărcat urmează să intre pe teritoriul României printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport încărcat urmează să fie pus în mişcare de pe teritoriul naţional;
11. cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO eTransport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri;
12. identificarea prin cod UIT - deţinerea şi prezentarea codului UIT pe timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoţeşte transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat."

    5. La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deţinute şi/sau utilizate de instituţiile sau autorităţile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităţilor subordonate sau coordonate: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităţilor de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;"

    6. La articolul 4, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Informaţiile cu privire la încheierea protocoalelor dintre autorităţile sau instituţiile publice şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prevăzute la alin. (3) şi (6), vor fi publicate pe site-ul instituţiilor sau autorităţilor respective şi pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."

    7. La articolul 8 alineatul (1), după litera d) se introduccinci noi litere, lit. e)-i), cu următorul cuprins:
    "e) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deţinute şi transportate între locul de încărcare şi locul de descărcare, situate pe teritoriul naţional;
f) prestatorului de servicii din România în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
g) beneficiarului din România în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
h) clientului din România în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;
i) furnizorului din România în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România."

    8. La articolul 8, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile art. 11 alin. (3), organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligaţia să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informaţiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mişcare.
(1^2) În situaţia în care, la punerea în mişcare a mijlocului de transport încărcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfăşurării transportului, Sistemul RO e-Transport nu este funcţional, obligaţia de declarare prevăzută la alin. (1), respectiv de actualizare prevăzută la alin. (1^1) se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
(1^3) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1^2), obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi/sau la alin. (1^1) se îndeplinesc până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare repunerii în funcţiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile încheiate.
(1^4) Perioadele de nefuncţionare a Sistemului RO eTransport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Ministerului Finanţelor."

    9. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Utilizatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să pună la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz."

    10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
    (2) Pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor, Ministerul Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală asigură accesul informatic direct al Poliţiei Române la Sistemul RO e-Transport. Aspectele tehnice pentru asigurarea accesului direct se stabilesc în comun între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Inspectoratul General al Poliţiei Române, în condiţiile Legii nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date."

    11. La articolul 11, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri, precum şi în cazul operaţiunilor comerciale prevăzute la art. 2 pct. 9 lit. g) şi j), începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă.
(3) Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mişcare a vehiculului pe drumurile publice, după caz."

    12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) În cazul în care în cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite în acest sens prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) au obligaţia să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri.
    (2) În cazul în care din documentele deţinute de către utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) lit. d) nu rezultă încadrarea bunurilor transportate în una dintre categoriile de bunuri prevăzute la alin. (1), aceştia au obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri."

    13. La articolul 13 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1^1), (1^3) şi (2), art. 11 alin. (3) şi art. 12;"

    14. La articolul 14, alineatul (1) se modifică şi va următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Constatarea şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Autorităţii Vamale Române, precum şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române."

    15. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    Prevederile art. 13 şi 14 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023."



    ART. II
    La articolul 10 din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 693 din 12 iulie 2022, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Prin derogare de la prevederile art. 153^6 alin. (5) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul băncilor de dezvoltare administrate în sistem dualist, preşedintele consiliului de supraveghere este numit de adunarea generală ordinară a acţionarilor dintre membrii consiliului de supraveghere."


    ART. III
    Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    EXIMBANK - S.A. este condusă de un consiliu de administraţie numit de adunarea generală a acţionarilor, format din 9 membri, din care 5 administratori neexecutivi şi 4 administratori executivi, respectiv preşedintele executiv al băncii şi 3 vicepreşedinţi executivi. Preşedintele consiliului de administraţie este desemnat de către adunarea generală ordinară a acţionarilor dintre membrii neexecutivi."

    2. La articolul 11, alineatul (2^7) va avea următorul cuprins:
    "(2^7) În situaţia în care sumele menţinute pe perioada determinată potrivit art. 12 alin. (2^1) se lichidează anticipat termenului stabilit prin convenţie, rata dobânzii datorate pentru aceste fonduri este cea stabilită iniţial pentru menţinerea fondurilor pe perioada determinată."

    3. La articolul 12, alineatele (2) şi (2^1) vor avea următorul cuprins:
    "(2) Administrarea fondurilor prevăzute la art. 10 se face de EXIMBANK - S.A. Sumele disponibile din fondurile prevăzute la art. 10 sunt puse la dispoziţia EXIMBANK - S.A. ca surse atrase. Fondurile ce se pun la dispoziţia EXIMBANK - S.A. se acordă din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, de la o poziţie distinctă de la titlul «Împrumuturi». Drepturile şi obligaţiile EXIMBANK - S.A. pentru utilizarea acestor sume se vor stabili prin convenţie încheiată cu Ministerul Finanţelor. Dobânda pentru utilizarea sumelor disponibile se va plăti de către EXIMBANK - S.A. în contul fiecărui fond utilizat, frecventa plăţilor urmând a fi stabilită prin convenţie, în funcţie de scadenţa plasamentelor. Pentru fondurile puse la dispoziţie pe perioade de maximum un an, rata dobânzii se determină ca medie între ratele de referinţă ROBID şi ROBOR la termenul plasamentului, publicate de Banca Naţională a României în ziua lucrătoare anterioară constituirii acestuia. Pentru depozitele menţinute pe perioade mai mari de un an, rata dobânzii se determină ca medie între ratele de referinţă BID şi ASK (fixing) ale titlurilor de stat la scadenta similară plasamentului, publicate de Banca Naţională a României în ultima zi lucrătoare anterioară datei de constituire, cu actualizare anuală. În cazul în care scadenţa aferentă depozitului nu corespunde unei perioade pentru care este publicată o cotaţie ROBOR/ROBID sau o rată de referinţă pentru titluri de stat se va calcula o rată de dobândă prin interpolare liniară. Aceste sume, reprezentând dobânzi încasate, vor constitui resurse din fructificare pentru alimentarea fiecărui fond.
    Sumele disponibile la sfârşitul anului la aceste fonduri se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
(2^1) Sumele disponibile din fondurile prevăzute la art. 10 lit. a)-d) rămân la dispoziţia EXIMBANK - S.A. pe perioadă nedeterminată, cu excepţia acelor sume la care se stabileşte prin convenţie, strict corelat cu riscul asociat garanţiilor şi produselor acordate, menţinerea pe perioade determinate de până la 5 ani inclusiv. Oportunitatea privind menţinerea pe perioadă determinată a fondurilor, momentul şi maturitatea aferentă revine Ministerului Finanţelor şi EXIMBANK - S.A. Sumele din fondul prevăzut la art. 10 lit. f) urmează regimul definit prin actul normativ de aprobare sau de alocare a fondului."



    ART. IV
    Fondurile prevăzute la art. 12 din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, cu modificările şi completările ulterioare, menţinute pe perioade determinate constituite anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă urmează prevederile legale incidente la data constituirii acestora.

    ART. V
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 28 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "m) colateral - garanţia financiară sub formă de sume de bani pe care Ministerul Finanţelor o plăteşte sau primeşte în cadrul operaţiunilor cu instrumente financiare derivate;"

    2. La articolul 3, după alineatul (5^1) se introduc patru noi alineate, alin. (5^2)-(5^5), cu următorul cuprins:
    "(5^2) În funcţie de obiectivele privind managementul datoriei publice, colateralul depus de Ministerul Finanţelor la instituţiile financiare cu care acesta realizează tranzacţii cu instrumente financiare derivate se asigură din veniturile din privatizare prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2006 privind înfiinţarea Fondului naţional de dezvoltare, aprobată prin Legea nr. 186/2008, cu modificările ulterioare, şi/sau din finanţările rambursabile de natura datoriei publice guvernamentale contractate cu scopul prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. g).
(5^3) Colateralul returnat pe perioada derulării tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate de către instituţiile financiare cu care Ministerul Finanţelor realizează aceste tranzacţii se va putea utiliza pentru plăţile ulterioare de colateral din cadrul tranzacţiilor încheiate cu acestea. La momentul încetării fiecărei tranzacţii, colateralul rămas la dispoziţia Ministerului Finanţelor se va utiliza pentru reîntregirea veniturilor din privatizare, iar disponibilul rămas în scopurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), b) şi g). În situaţia în care, la momentul încetării tranzacţiei cu instrumente financiare derivate, colateralul rămas la dispoziţia Ministerului Finanţelor în contul de valută nu acoperă integral suma utilizată din veniturile din privatizare, diferenţa rămasă până la concurenţa sumei utilizate constituie cheltuială definitivă, iar obligaţia de reîntregire a diferenţei se anulează.
(5^4) Dobânda aferentă colateralului încasată în contul de valută al Ministerului Finanţelor, deschis la Banca Naţională a României, de la instituţiile financiare cu care Ministerul Finanţelor realizează tranzacţii cu instrumente financiare derivate se face venit la bugetul de stat.
(5^5) Dobânda aferentă colateralului, datorată de Ministerul Finanţelor instituţiilor financiare cu care acesta realizează tranzacţii cu instrumente financiare derivate, se asigură de la bugetul de stat."

    3. La articolul 4 alineatul (1), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) şi h), cu următorul cuprins:
    "g) finanţarea necesară asigurării colateralului aferent tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate;
h) finanţarea proiectelor/cheltuielilor care sunt destinate protejării mediului înconjurător şi combaterii schimbărilor climatice, precum şi a celor din domeniul social şi de dezvoltare durabilă, în baza unui cadru special aprobat prin hotărâre a Guvernului."

    4. La articolul 5 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:
    "d^1) sumele în valută, reprezentând capitalul şi dobânda aferente tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate, încasate de la instituţiile financiare cu care Ministerul Finanţelor realizează aceste tranzacţii;"

    5. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Cu sumele recuperate în condiţiile prezentului articol se reîntregeşte disponibilul fondului de risc pentru datoria publică guvernamentală, precum şi disponibilităţile contului Trezoreriei Statului cu debitele rezultate din împrumuturile acordate din contul curent general al Trezoreriei Statului."



    ART. VI
    Modalitatea de anulare şi stingere a obligaţiei de reîntregire a veniturilor din privatizare prevăzute la art. 3 alin. (5^3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte prin modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările şi completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode

    Bucureşti, 29 septembrie 2022.
    Nr. 132.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016