Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 128 din 23 septembrie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 128 din 23 septembrie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 941 din 26 septembrie 2022
    Având în vedere necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent care să permită accesarea fondurilor europene în corelare directă cu obţinerea de rezultate în implementarea reformelor şi investiţiilor publice, stabilite prin componenta 15 - Educaţie,
    ştiind că accesarea fondurilor europene prevăzute în PNRR, componenta 15 - Educaţie, este condiţionată de îndeplinirea ţintelor şi jaloanelor prevăzute în decizia de implementare a Consiliului (CID),
    fiind esenţială pentru conectarea învăţământului superior românesc la cerinţele pieţei muncii, corelat cu îmbunătăţirea capacităţii sistemului naţional de educaţie de a forma specialişti, într-un mod adaptat dinamicii economice şi sociale din România,
    pentru dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic, inclusiv în regim dual, este necesară crearea cadrului legislativ care să permită parcurgerea unei rute complete de învăţământ dual din preuniversitar până la nivel universitar.
    În vederea realizării unui sistem unitar, incluziv şi de calitate pentru educaţia timpurie şi a îmbunătăţirii procentului de acces al copiilor de la naştere la 6 ani la serviciile de educaţie timpurie este necesară introducerea de noi servicii complementare de tip ludotecă, loc de joacă etc. în zonele izolate şi dezavantajate, precum şi în zonele unde nu există locuri suficiente în creşe sau grădiniţe.
    Având în vedere că prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă - PNRR Ministerul Educaţiei s-a angajat să deruleze o serie de reforme în domeniul educaţiei timpurii şi al învăţământului superior,
    având în vedere termenul de realizare prevăzut de Planul naţional de redresare şi rezilienţă, pentru a îndeplini obligaţiile şi ţintele asumate este necesar ca reglementările cuprinse în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, să fie modificate în concordanţă cu scopul urmărit.
    Ţinând seama de faptul că modificările legislative sunt urmate de alte măsuri administrative care să permită şi să asigure atingerea ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, este necesar ca în contextul existent să se reacţioneze rapid, astfel încât reforma să poată fi implementată şi ţintele atinse.
    Ţinând cont că neluarea acestor măsuri cu caracter urgent ar conduce la neîndeplinirea de către România a obiectivelor şi neatingerea jaloanelor şi a ţintelor în materie de reforme şi investiţii, astfel cum sunt prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 27, după alineatul (1^6) se introduc două noi alineate, alin. (1^7) şi (1^8), cu următorul cuprins:
    "(1^7) În localităţile în care nu există suficiente creşe şi grădiniţe se pot dezvolta servicii de educaţie timpurie complementare de tip ludotecă, grup de joacă, grădiniţă comunitară, care vor putea funcţiona ca structuri ale unităţilor de învăţământ.
(1^8) Ministerul Educaţiei iniţiază hotărârea de Guvern privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de educaţie timpurie complementare."

    2. La articolul 116, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Instituţiile de învăţământ superior acreditate pot organiza, împreună cu operatori economici, învăţământ superior dual, formă de învăţământ în care responsabilităţile cu privire la desfăşurarea activităţilor de învăţare, predare şi evaluare sunt partajate între instituţia de învăţământ superior acreditată şi operatori economici. Instituţia de învăţământ superior organizează şi desfăşoară activităţi de învăţare, predare şi evaluare, iar operatorii economici organizează activităţi de învăţare prin muncă şi participă la evaluare.
(6) Prevederile din prezenta lege referitoare la organizarea, asigurarea calităţii, admiterea, evaluarea pe parcurs, finalizarea studiilor, precum şi întocmirea şi eliberarea actelor de studii din învăţământul superior se aplică în mod similar şi pentru învăţământul superior dual."

    3. La articolul 129, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 129
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot înfiinţa, singure sau prin asociere, societăţi comerciale, fundaţii, asociaţii, unităţi de învăţământ preuniversitar, consorţii pentru învăţământ dual, cu aprobarea senatului universitar, conform prevederilor legale. Condiţia ca acestea să se înfiinţeze este aceea ca ele să contribuie la creşterea performanţelor instituţiei."

    4. La articolul 129, după alineatul (2) se introduc cinci noi alineate, alin. (2^1)-(2^5), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Instituţia de învăţământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri.
(2^2) La organizarea formei de învăţământ superior dual pot contribui şi autorităţile administraţiei publice locale, structurile asociative interesate, respectiv camere de comerţ şi asociaţii patronale de ramură, precum şi parteneri relevanţi la nivel naţional sau internaţional.
(2^3) Pentru derularea activităţilor, în cazul instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanţarea se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
(2^4) Operatorii economici acordă burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar, precum şi din alte fonduri, pentru învăţarea în condiţii de calitate.
(2^5) Operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu instituţiile de învăţământ superior pentru organizarea şi desfăşurarea formei de învăţământ superior dual beneficiază de facilităţi la plata impozitelor, taxelor şi contribuţiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale, după cum urmează:
    a) valoarea cumulată a burselor plătite de către operatorii economici studenţilor înmatriculaţi la forma de învăţământ superior dual se deduce la plata impozitului pe profit al acestora;
    b) valoarea cumulată a investiţiilor dedicate activităţilor de învăţare prin muncă se deduce din impozitul pe profit al operatorilor economici."

    5. La articolul 137, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Curriculumul pentru învăţământul superior dual conţine activităţi de învăţare, de predare şi de învăţare prin muncă, precum şi de evaluare. Volumul de muncă specific activităţilor de învăţare, de predare şi de învăţare prin muncă este partajat în mod egal. Volumul de muncă este estimat în concordanţă cu ECTS/SECT, exprimându-se în termenii creditelor de studii.
(2^2) După absolvirea studiilor, instituţia de învăţământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfăşurat activităţi de învăţare prin muncă."

    6. La articolul 137, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Învăţământul superior dual se organizează:
    a) pentru ciclul I - programe de studii universitare de licenţă, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 şi maximum 240 de credite;
    b) pentru ciclul II - programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 şi maximum 120 de credite;
    c) pentru ciclul III - doctorat profesional."

    7. La articolul 141, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
    "(2) În cadrul învăţământului superior dual, studentul/ studentul doctorand încheie cu instituţia de învăţământ superior şi operatorul economic un contract individual de studii şi pregătire practică prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 23 septembrie 2022.
    Nr. 128.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016