Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 120 din 21 decembrie 2023  privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea  celei de-a doua contribuţii financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale  în cadrul Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 120 din 21 decembrie 2023 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea celei de-a doua contribuţii financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1172 din 22 decembrie 2023
    Având în vedere:
    a) Hotărârea Guvernului nr. 61/2023 pentru aprobarea Acordului-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, semnat la Bucureşti la 12 decembrie 2022;
    b) alocarea pentru România a sumei de 221,5 milioane CHF, reprezentând contribuţia financiară nerambursabilă elveţiană în raport cu ariile tematice şi alocarea geografică convenite şi în conformitate cu alocarea indicativă definită în cadrul reglementărilor specifice de ţară, disponibilă până la data de 3 decembrie 2029;
    c) obiectivul general al contribuţiei financiare nerambursabile elveţiene de a contribui la reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene şi în România, prin dezvoltarea şi consolidarea în continuare a relaţiilor bilaterale dintre Elveţia şi statele membre ale Uniunii Europene;
    d) impactul pozitiv, atât la nivel macroeconomic şi la nivel social, cât şi asupra mediului de afaceri din România, care se poate obţine printr-o accesare eficientă a fondurilor din cadrul acestei contribuţii financiare nerambursabile;
    e) alocarea substanţială de fonduri din partea Consiliului Federal Elveţian, reprezentând o resursă importantă pentru dezvoltarea pe termen scurt, mediu şi lung a economiei şi societăţii româneşti, în considerarea caracterului nerambursabil al acestor fonduri;
    f) importanţa absorbţiei fondurilor externe nerambursabile, care reprezintă o prioritate absolută pentru România, şi consecinţele negative asupra instituţiilor beneficiare, în cazul neutilizării fondurilor acordate de Elveţia;
    g) necesitatea reglementării cadrului financiar pentru demararea implementării Programului de cooperare elveţiano-român care să permită utilizarea contribuţiei financiare nerambursabile, dar şi asigurarea cofinanţării naţionale aferente contribuţiei;
    h) că lipsa stabilirii cadrului financiar, în regim de urgenţă, prin prezentul proiect de act normativ ar putea duce la imposibilitatea implementării măsurilor-suport şi utilizării fondurilor în perioada de eligibilitate a cheltuielilor prevăzută în acordul-cadru, respectiv până la data de 3 decembrie 2029;
    i) faptul că neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă ar conduce la pierderea unor sume considerabile din fondurile alocate României prin acest program, având astfel un impact negativ economic, social şi asupra mediului de afaceri, concretizat în nerealizarea unor obiective de investiţii în domenii care susţin dezvoltarea energiei durabile cu beneficii pentru dezvoltarea comunităţilor locale, a activităţilor pentru reducerea disparităţilor sociale şi diminuarea accesului la instrumentele de finanţare prevăzute pentru IMM-uri;

    întrucât toate aceste aspecte vizează interesul public şi constituie situaţii urgente şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul financiar general pentru utilizarea celei de-a doua contribuţii elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor aferente acestuia.
    (2) Regulile şi procedurile stabilite în prezenta ordonanţă de urgenţă sunt aplicabile atât cheltuielilor realizate din contribuţia financiară elveţiană nerambursabilă, cât şi celor realizate din contribuţia naţională, inclusiv celor reprezentând cofinanţarea naţională.
    (3) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă următoarele:
    a) „Programul de implicare civică“ finanţat în cadrul celei de-a doua contribuţii elveţiene nerambursabile;
    b) cheltuielile realizate din contribuţia financiară elveţiană nerambursabilă în cadrul componentei de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare, din cadrul „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“.


    ART. 2
    (1) Termenii şi expresiile „Programul de cooperare elveţiano-român“, „contribuţie“, „Reglementări specifice de ţară“, „Regulament“, „SECO“, „SDC“, „Unitatea Naţională de Coordonare“, „măsură-suport“ au înţelesurile prevăzute în Acordul-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, semnat la Bucureşti la 12 decembrie 2022, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 61/2023, denumit în continuare Acord-cadru.
    (2) Termenul „neregulă“ şi expresia „creanţe bugetare rezultate din nereguli“ au înţelesurile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) stat partener - statul beneficiar al contribuţiei;
    b) entităţi naţionale - instituţiile publice cu rol de unitate naţională de coordonare, autoritate de plată, autoritate de audit, desemnate de către statul partener, implicate în managementul şi controlul Programului de cooperare elveţiano-român, beneficiare ale suportului tehnic - Fondul de asistenţă tehnică;
    c) Autoritate de plată - entitatea publică naţională desemnată de statul partener cu responsabilitatea de a exercita un control financiar adecvat asupra Programului de cooperare elveţiano-român, respectiv entitatea responsabilă de verificarea şi constatarea neregulilor/fraudelor suspectate, precum şi de recuperarea sumelor neeligibile aferente neregulilor de natură financiară identificate. Autoritatea de plată este Direcţia generală mecanisme şi instrumente financiare europene nerambursabile (DGMIFEN) din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene;
    d) Autoritatea de audit - entitatea publică naţională desemnată de statul partener cu responsabilitate generală pentru audit în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român. Autoritatea de audit este Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern - UCAAPI din cadrul Ministerului Finanţelor;
    e) Regulamentul privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, denumit Regulament - Regulamentul diseminat de către Elveţia statelor partenere, care stabileşte regulile şi procedurile generale pentru implementarea programelor de cooperare în cadrul celei de-a doua contribuţii elveţiene pentru anumite state membre ale UE în vederea reducerii disparităţilor economice şi sociale în cadrul UE;
    f) Program - un set coerent de componente de program desfăşurate în conformitate cu priorităţile, politicile sau strategiile naţionale ale statului beneficiar al contribuţiei, având un cadru unic şi cuprinzător de implementare şi bugetar, cu obiective generale;
    g) componentă de program - o serie de activităţi desfăşurate cu sprijinul contribuţiei, care vizează atingerea obiectivelor şi rezultatelor convenite pentru programul respectiv;
    h) operator de program - orice persoană juridică din sectorul public care are responsabilitatea de a pregăti şi a gestiona un program;
    i) operator de componentă de program - orice persoană juridică din sectorul public sau privat căreia operatorul de program îi încredinţează responsabilitatea de a pregăti şi de a implementa o componentă de program;
    j) beneficiar - persoană juridică de drept public sau privat, eligibilă pentru finanţare în cadrul unui program sau în cadrul suportului tehnic. Operatorul de program este considerat beneficiar pentru cheltuielile proprii de management prevăzute în Program şi pentru finanţare în cadrul suportului tehnic - Fondul de pregătire a măsurilor-suport. Operatorul de componentă de program este considerat beneficiar pentru activităţile implementate în cadrul componentei de program şi/sau pentru cheltuielile proprii de management prevăzute în componenta de program;
    k) acord privind măsura-suport - acord între SECO sau SDC şi UNC şi, dacă este cazul, alte părţi contractante privind implementarea unei măsuri-suport, care se încheie în cazul programelor;
    l) acord de implementare a măsurii-suport - acord între UNC şi operatorul de program şi, dacă este cazul, alte părţi contractante care reglementează implementarea unei măsuri-suport - Program;
    m) acord de implementare a componentei de program - acordul încheiat între operatorul de program şi operatorul de componentă de program prin care i se încredinţează acestuia responsabilitatea de a pregăti şi de a implementa o componentă de program, respectiv de a încheia contracte de finanţare cu beneficiarii în cadrul unei componente de program;
    n) contract de finanţare - acordul prin care se reglementează implementarea activităţilor din cadrul componentei de program. Se încheie fie între operatorul de program şi operatorul de componentă de program, atunci când acesta este beneficiar, fie între operatorul de program şi un beneficiar din cadrul componentei de program, atunci când operatorul de program este unul şi acelaşi cu operatorul de componentă, fie între operatorul de componentă de program şi un beneficiar din cadrul componentei de program;
    o) acord de parteneriat - acord încheiat între operatorul de program sau un operator de componentă de program şi partenerul/partenerii elveţian/elveţieni şi care reglementează cooperarea dintre părţi, în cadrul implementării unui anumit program sau unei anumite componente de program;
    p) partener elveţian - persoană fizică sau juridică ce cunoaşte experienţele sau abordările elveţiene relevante şi care este implicată în mod activ şi contribuie efectiv la implementarea unui program/unei componente de program şi cu care se încheie acord de parteneriat;
    q) partener român - persoană juridică ce contribuie efectiv la implementarea de activităţi în cadrul unui program, în baza unui contract de parteneriat încheiat cu operatorul de componentă de program/beneficiarul, fiind eligibil pentru finanţare în cadrul unui program;
    r) contract de parteneriat - acord încheiat între operatorul de componentă de program/beneficiarul şi partenerul/partenerii român/români şi care reglementează cooperarea dintre părţi privind implementarea activităţilor;
    s) suport tehnic - parte a contribuţiei furnizate în cadrul programului de cooperare pentru pregătirea măsurilor-suport şi pentru implementarea eficientă şi efectivă a programului de cooperare. Suportul tehnic include Fondul de pregătire a măsurilor-suport şi Fondul de asistenţă tehnică;
    t) partener de măsură-suport - entitate căreia operatorul de program îi încredinţează, în baza unui acord de delegare, responsabilitatea de a colabora cu operatorul de componentă de program din Elveţia, pentru pregătirea şi implementarea componentei de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare, în cadrul „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“;
    u) contract specific - contractul încheiat între partenerul de măsură-suport şi beneficiarii proiectelor din cadrul componentei de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare, în cadrul „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“;
    v) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de către beneficiari şi partenerii români care pot fi finanţate atât din fondurile externe nerambursabile aferente Programului, cât şi din cofinanţarea naţională, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor aplicabile în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român;
    w) cofinanţare naţională - orice sumă asigurată de către beneficiar şi partenerul român pentru finanţarea cheltuielilor eligibile aferente unei activităţi în cadrul componentei de program, pentru finanţarea cheltuielilor eligibile în cadrul suportului tehnic sau pentru finanţarea cheltuielilor de management eligibile ale beneficiarului operator de program sau operator de componentă de program;
    x) contribuţie naţională - totalul fondurilor cheltuite de beneficiari şi partenerii români pentru implementarea activităţilor în cadrul componentei de program, în cadrul suportului tehnic sau pentru finanţarea cheltuielilor de management ale beneficiarului operator de program sau operator de componentă de program, aceste fonduri reprezentând sumele aferente cofinanţării naţionale, precum şi sumele aferente altor cheltuieli decât cele eligibile;
    y) valoarea totală - totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementării activităţii pentru care se acordă finanţare în cadrul componentei de program sau în cadrul suportului tehnic sau pentru finanţarea cheltuielilor de management ale beneficiarului operator de program sau operator de componentă de program, stabilite la nivelul beneficiarului şi partenerului român, format din contravaloarea contribuţiei din fondurile externe nerambursabile aferente Programului şi contribuţia naţională;
    z) avans în cadrul măsurii-suport - suma în CHF transferată, în tranşe, de către SECO sau SDC în contul Autorităţii de plată în vederea transferării către operatorul de program, conform prevederilor măsurii-suport;
    aa) avansul acordat beneficiarului - suma transferată din avansul acordat de către SECO sau SDC, în CHF, în tranşe, de către operatorul de program către operatorul de componentă de program pentru a fi pus la dispoziţia beneficiarului, altul decât cel prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. a), în vederea prefinanţării cheltuielilor eligibile aferente activităţilor proprii şi ale partenerilor, conform prevederilor Acordului privind măsura-suport/Acordului de implementare a măsurii-suport/contractului de finanţare/contractului de parteneriat;
    bb) acord privind suportul tehnic - acord între SDC şi UNC care stabileşte drepturile şi obligaţiile privind managementul şi implementarea Fondului de asistenţă tehnică şi Fondului de pregătire a măsurilor-suport;
    cc) cheltuieli neeligibile - categoriile de cheltuieli prevăzute la art. 6.6 din cadrul Regulamentului, precum şi alte cheltuieli necesare implementării programului/componentelor de program, dar care nu pot fi finanţate din contribuţia din fondurile externe nerambursabile aferente Programului şi cofinanţarea naţională.


    CAP. II
    Managementul financiar al fondurilor externe nerambursabile acordate în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român
    ART. 3
    (1) Fondurile aferente Programului de cooperare elveţiano-român se alocă şi se utilizează potrivit prevederilor Acordului-cadru, Regulamentului, precum şi prevederilor din cadrul acordurilor privind măsurile-suport, acordurilor de implementare a măsurilor-suport, acordului privind suportul tehnic.
    (2) În cadrul Programului de cooperare elveţiano-român se acordă finanţare pentru următoarele măsuri-suport:
    a) programe;
    b) suport tehnic - Fondul de pregătire a măsurilor-suport;
    c) suport tehnic - Fondul de asistenţă tehnică.


    ART. 4
    (1) Autoritatea de plată coordonează managementul financiar al fondurilor externe nerambursabile la nivelul Programului de cooperare elveţiano-român pentru tipurile de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3, prin conturi deschise la Banca Naţională a României, Trezoreria Statului şi bancă comercială, după caz.
    (2) Beneficiarii şi partenerii români deschid conturi la Trezoreria Statului, în lei, şi la bănci comerciale, în lei şi CHF, pentru efectuarea operaţiunilor în cadrul măsurilor-suport de care beneficiază.

    CAP. III
    Fonduri aferente Programului de cooperare elveţiano-român
    ART. 5
    (1) Sumele necesare finanţării valorii totale a activităţilor proprii în cadrul componentelor de program sau în cadrul suportului tehnic sau pentru finanţarea cheltuielilor de management ale beneficiarului operator de program sau operator de componentă de program, în cadrul tipurilor de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3, sunt cuprinse, după caz, în:
    a) bugetele beneficiarilor/partenerilor români finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale;
    b) bugetele beneficiarilor/partenerilor români care sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;
    c) bugetele locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare/partenerilor români, atât pentru activităţile proprii din cadrul unei componente de program, cât şi pentru activităţile proprii din cadrul unei componente de program ai căror beneficiari/parteneri români sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora;
    d) bugetele beneficiarilor/partenerilor români entităţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale, pentru activităţile din cadrul unei componente de program;
    e) bugetele beneficiarilor/partenerilor români, alţii decât cei prevăzuţi la lit. a)-d).

    (2) Prin excepţie de la alin. (1), sumele necesare finanţării valorii totale a activităţilor pentru componentele din cadrul „Programului de îmbunătăţire a accesului la reţeaua de metrou din Bucureşti“, aferente Societăţii Comerciale Metrorex - S.A., în calitate de operator de componentă de program, respectiv beneficiar, sunt cuprinse în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) Sumele prevăzute la alin. (2) se virează Societăţii Comerciale Metrorex - S.A. de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea prevederilor Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.
    (4) Sumele reprezentând cofinanţare naţională, necesare implementării componentei de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare, din cadrul „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“, pentru alţi beneficiari decât cei prevăzuţi la alin. (1) lit. a), se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei.
    (5) Sumele prevăzute la alin. (4) se transferă Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI, în calitate de partener de măsură-suport, pentru a fi transferate către beneficiarii proiectelor din cadrul componentei de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare din cadrul „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“, alţii decât cei prevăzuţi la alin. (1) lit. a), în baza contractelor specifice încheiate cu aceştia, precum şi pentru suportarea cheltuielilor proprii ale UEFISCDI aferente activităţilor din cadrul componentei.
    (6) În cazul institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, în calitate de beneficiari, sumele necesare finanţării valorii totale a activităţilor proprii în vederea implementării componentei de program privind infrastructura luminii extreme - fizică nucleară - ELI-NP în cadrul „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“ şi a componentelor de program în cadrul „Programului infrastructură pentru cercetarea şi monitorizarea emisiilor“ şi pentru finanţarea cheltuielilor de management ale acestor institute, în calitate de operator de componentă de program, se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării.
    (7) Prin excepţie de la alin. (1), sumele necesare finanţării valorii totale a cheltuielilor Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic - CNDIPT, în cadrul „Programului privind învăţământul dual - VET“, aferente cheltuielilor de management ca operator de program, în baza delegării de atribuţii de către Ministerul Educaţiei, sau a cheltuielilor de management ca operator de componentă de program sau finanţării valorii totale a activităţilor proprii în cadrul componentelor de program se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei.
    (8) Sumele prevăzute la alin. (7) se transferă Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic - CNDIPT, sub formă de subvenţii.

    ART. 6
    (1) În bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de Autoritate de plată, sunt cuprinse:
    a) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferurilor de fonduri din conturile Autorităţii de plată în conturile operatorilor de program sau ale entităţilor naţionale, beneficiare ale suportului tehnic - Fondul de asistenţă tehnică;
    b) sumele necesare plăţii din conturile Autorităţii de plată a creanţelor bugetare ale bugetului Programului de cooperare elveţiano-român, ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a imposibilităţii recuperării ori, după caz, a nerecuperării la timp de la beneficiari, în cazul tipurilor de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3 alin. (2);
    c) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de Autoritatea de plată. Pentru acoperirea diferenţelor nefavorabile de curs valutar, Autoritatea de plată poate folosi sumele rezultate ca diferenţe favorabile de curs ca urmare a conversiei în lei a sumelor rambursate în franci elveţieni de către SECO/SDC;
    d) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de Autoritatea de plată şi care nu sunt considerate eligibile de SECO/SDC, altele decât cele prevăzute la lit. b).

    (2) În bugetul operatorilor de program sunt cuprinse sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de operatorii de program şi care nu sunt considerate eligibile de Autoritatea de plată.
    (3) În bugetul operatorilor de componentă de program sunt cuprinse:
    a) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferurilor de fonduri din conturile acestora în conturile beneficiarilor;
    b) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de operatorii de componentă de program şi care nu sunt considerate eligibile de operatorii de program.

    (4) În cazul beneficiarilor proiectelor din cadrul componentei de program privind proiectele comune multilaterale de cercetare, aferentă „Programului de cooperare internaţională în domeniul cercetării“, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. a), UEFISCDI va transfera sumele reprezentând cofinanţarea naţională în conturile în lei deschise de beneficiari la Trezoreria Statului sau la bănci comerciale, conform prevederilor acordului privind măsura-suport/acordului de implementare a măsurii-suport.

    ART. 7
    (1) După certificarea cheltuielilor eligibile de către Autoritatea de plată, conform prevederilor contractuale aplicabile Programului de cooperare elveţiano-român, şi primirea de la SECO/SDC a fondurilor externe nerambursabile, Autoritatea de plată efectuează următoarele operaţiuni:
    a) virează în conturile de venituri ale bugetelor din care sunt finanţaţi beneficiarii respectivi sumele cuvenite a fi rambursate în cadrul finanţărilor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b) şi c);
    b) virează în conturile deschise de către operatorii de program la Trezoreria Statului sumele cuvenite la rambursare în cadrul finanţărilor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a), conform prevederilor acordului de măsură-suport, acordului de implementare a măsurii-suport.

    (2) Operatorul de program virează beneficiarilor sumele cuvenite la rambursare, astfel:
    a) în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate iniţial activităţile, pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. a)-d);
    b) în conturile de disponibilităţi ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. e), deschise la Trezorerie sau la bancă comercială, în funcţie de opţiunea acestora.

    (3) În cazul în care contractele de finanţare au fost încheiate de către operatorii de componentă de program cu beneficiarii, operatorul de program virează sumele cuvenite beneficiarilor respectivi către operatorii de componentă de program, în conturile deschise de către aceştia la Trezoreria Statului sau la băncile comerciale.
    (4) Operatorul de componentă de program virează sumele încasate potrivit alin. (3) în conturile de venituri prevăzute la alin. (2) lit. a), respectiv în conturile de disponibilităţi prevăzute la alin. (2) lit. b).
    (5) Prin excepţie de la alin. (2)-(4), sumele reprezentând finanţare externă nerambursabilă, asigurate iniţial din bugetul de stat potrivit art. 5 alin. (3), (6) şi (7), se virează de către operatorul de program, respectiv operatorul de componentă de program, după caz, din contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului potrivit alin. (1) lit. b), respectiv alin. (3) în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat deschise pe codurile de identificare fiscală ale ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la art. 5 alin. (3), (6) şi (7).
    (6) În situaţia in care beneficiarii implementează activităţile în parteneriat cu parteneri români, aceştia încasează de la operatorul de program sau operatorul de componentă de program sumele cuvenite la rambursare într-un cont de disponibil deschis la Trezoreria Statului, din care, în termen de 5 zile lucrătoare de la încasare, le virează în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate iniţial activităţile respective, codificate cu codul de identificare fiscală propriu şi/sau al partenerilor români/în conturile de disponibilităţi în cazul în care aceştia sunt persoane juridice, altele decât instituţii publice.
    (7) În situaţia în care operatorul de componentă de program încheie contracte de parteneriat cu parteneri români, aceştia încasează de la operatorul de componentă de program sumele cuvenite la rambursare în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate iniţial activităţile respective, codificate cu codul de identificare fiscală propriu, şi/sau în conturile de disponibilităţi în cazul în care aceştia sunt persoane juridice, altele decât instituţii publice.
    (8) Prin excepţie de la alin. (6) şi (7), sumele reprezentând finanţare externă nerambursabilă, asigurate iniţial din bugetul de stat potrivit art. 5 alin. (6) şi (7), se virează de către beneficiari din contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului potrivit alin. (6), respectiv de către operatorul de componentă de program în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat deschise pe codurile de identificare fiscală ale ordonatorilor principali de credite prevăzuţi la art. 5 alin. (6) şi (7).

    ART. 8
    (1) În situaţia în care se acordă avansuri conform prevederilor acordurilor privind măsura-suport, Autoritatea de plată primeşte în tranşe, de la SDC sau SECO, în contul în CHF deschis la Banca Naţională a României sau la o bancă comercială, sumele stabilite ca avans în cadrul măsurii-suport.
    (2) Sumele stabilite conform alin. (1) se transferă de către Autoritatea de plată operatorului de program, în conturile în CHF deschise la o bancă comercială pentru măsura-suport.
    (3) Operatorul de program transferă către beneficiar sumele primite conform alin. (2), necesare prefinanţării cheltuielilor pentru implementarea activităţilor, în contul în CHF deschis de beneficiar la o bancă comercială.
    (4) În cazul în care contractele de finanţare au fost încheiate de către operatorii de componentă de program cu beneficiarii, operatorul de program virează sumele primite conform alin. (2) către operatorii de componentă de program, în conturile în CHF deschise de operatorii de componentă de program la o bancă comercială, pentru a fi puse la dispoziţia beneficiarilor.
    (5) Operatorul de componentă de program virează sumele încasate potrivit alin. (4) în contul în CHF deschis de beneficiar la o bancă comercială, în vederea prefinanţării cheltuielilor pentru implementarea activităţilor.
    (6) Din avansul acordat beneficiarului primit în contul în CHF, beneficiarul efectuează plăţi în CHF către partenerii elveţieni, conform prevederilor contractuale şi pe baza documentelor-suport, primite de la aceştia, care atestă efectuarea cheltuielilor.
    (7) Pentru efectuarea de către beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. a), a plăţilor în lei din avansul acordat beneficiarului, beneficiarii efectuează conversia sumelor primite ca avans din CHF în lei şi le transferă în conturile de venituri aferente bugetelor din care se finanţează activităţile în cazul beneficiarilor de la art. 5 alin. (1) lit. b)-d), deschise la Trezoreria Statului, sau în conturile de disponibil ale beneficiarilor de la art. 5 alin. (1) lit. e), în funcţie de opţiunea acestora.
    (8) În situaţia in care beneficiarii implementează activităţile în parteneriat cu parteneri români, aceştia efectuează conversia sumelor primite ca avans din CHF în lei pe care le virează într-un cont de disponibil deschis pe numele sau la Trezoreria Statului din care, în termen de 5 zile lucrătoare de la încasare, le virează în contul propriu din care se vor finanţa activităţile şi în conturile partenerilor români.
    (9) În situaţia avansurilor, beneficiarul comunică operatorului de program/operatorului de componentă de program, în vederea întocmirii cererii de rambursare a cheltuielilor la nivelul măsurii-suport, sumele primite ca avans, sumele cheltuite din avans de către beneficiar şi partenerul român şi sumele aferente cheltuielilor efectuate şi solicitate la rambursare, atunci când acestea depăşesc valoarea avansului primit.
    (10) Operatorul de program, în cererea de rambursare întocmită la nivelul măsurii-suport, reflectă suma primită ca avans în cadrul măsurii-suport, suma cheltuită din avans, respectiv sumele cuvenite a fi rambursate de către SECO sau SDC pentru implementarea măsurii-suport.
    (11) Beneficiarii şi partenerii români cărora li se acordă avansuri au obligaţia de a restitui voluntar sumele care au rămas neutilizate la sfârşitul implementării activităţilor, în baza notificării operatorului de program/operatorului de componentă de program, în conturile bancare în CHF din care au fost efectuate transferurile. În cazul nerespectării obligaţiei de a restitui voluntar sumele care au rămas neutilizate, Autoritatea de plată aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (12) Operatorul de program are obligaţia ca la cererea de rambursare finală întocmită la nivelul măsurii-suport să reflecte sumele neutilizate din avansul în CHF şi să le restituie în contul bancar în CHF al Autorităţii de plată, în vederea restituirii de către aceasta către SECO sau SDC.
    (13) Conturile deschise la bănci comerciale de către Autoritatea de plată/operatorii de program/operatorii de componentă de program/beneficiari/partenerii români pentru operaţiuni în CHF sunt purtătoare de dobândă.
    (14) Dobânda aferentă sumelor reprezentând contribuţia financiară elveţiană nerambursabilă, acumulată în conturile prevăzute la alin. (13), utilizate de către operatorii de program/operatorii de componentă de program/beneficiari/ partenerii români, se raportează anual către Autoritatea de plată.
    (15) Autoritatea de plată raportează anual către partea elveţiană orice dobândă corespunzătoare conturilor prevăzute la alin. (13) şi raportată de operatorii de program/operatorii de componentă de program/beneficiari/partenerii români şi dobânda corespunzătoare conturilor deschise de ea la Banca Naţională a României/la o bancă comercială pentru sumele primite ca avans, în vederea calculării soldului final aferent contribuţiei financiare elveţiene.
    (16) Disponibilităţile din fondurile externe nerambursabile primite ca avansuri, rămase la finele exerciţiului bugetar în conturile beneficiarilor, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.

    CAP. IV
    Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor efectuate în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român
    ART. 9
    (1) Măsurile-suport implementate în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român sunt considerate acţiuni multianuale.
    (2) În cadrul Programului de cooperare elveţiano-român, angajamentele legale, inclusiv contractele de achiziţii publice, pot fi anuale sau multianuale.
    (3) Propunerile de credite de angajament şi propunerile de credite bugetare se includ la titlul referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027.
    (4) Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite, potrivit prevederilor alin. (3), sunt exclusiv destinate măsurilor finanţate în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român şi nu se utilizează pentru finanţarea unor cheltuieli de altă natură prin redistribuire cu ocazia rectificărilor bugetare şi/sau prin virări de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat.
    (5) Din fondurile prevăzute la alin. (3) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzătoare a măsurilor-suport finanţate în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român.
    (6) Prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (1) şi ale art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pe parcursul execuţiei bugetare, beneficiarii şi partenerii români prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. c) pot contracta finanţări rambursabile sau pot utiliza excedentul anual al bugetului local, pentru asigurarea resurselor de finanţare necesare activităţilor din cadrul Programului de cooperare elveţiano-român.
    (7) Se autorizează ordonatorii principali de credite prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. a) să efectueze, pe parcursul exerciţiului bugetar, redistribuiri de fonduri între măsurile-suport/activităţile finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului din clasificaţia bugetară referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2021-2027, precum şi virări de credite de la alte titluri ori capitole de cheltuieli, astfel încât să se asigure implementarea corespunzătoare a măsurilor-suport/activităţilor finanţate/propuse la finanţare în cazul modificării valorii totale a măsurilor-suport/activităţilor sau pentru finanţarea unor măsuri-suport/acţiuni noi. Aceste modificări vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor.
    (8) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze pe parcursul întregului an redistribuiri de credite bugetare şi credite de angajament între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, în funcţie de stadiul implementării măsurilor-suport finanţate în cadrul Programului la nivelul fiecărui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificările determinate de realocările de fonduri externe nerambursabile aferente Programului de cooperare elveţiano-român, efectuate în conformitate cu regulile şi procedurile aplicabile Programului de cooperare elveţiano-român.

    ART. 10
    (1) Pentru asistenţa prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. a), operatorul de program stabileşte creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementării Programului în baza acordului-cadru şi acestea se reflectă în anexa la bugetul operatorului de program.
    (2) Pentru asistenţa prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. b) şi c), Unitatea Naţională de Coordonare stabileşte creditele de angajament şi creditele bugetare în baza acordului-cadru şi acestea se reflectă în anexa la bugetul Ministerului Finanţelor.
    (3) Ministerul Finanţelor, prin Unitatea Naţională de Coordonare, comunică Autorităţii de plată creditele bugetare aprobate în anexa la bugetul acestuia pentru asistenţa prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. b) şi c).
    (4) Operatorii de program efectuează angajarea cheltuielilor din fonduri externe nerambursabile aferente Programului de cooperare elveţiano-român pentru tipurile de asistenţă financiară nerambursabilă prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a), efectuează lichidarea, ordonanţarea şi plata avansurilor şi rambursărilor în baza creditului bugetar, stabilit conform alin. (1).
    (5) În situaţia în care se încheie un acord de implementare a componentei de program, operatorul de program comunică operatorului de componentă de program limita până la care acesta poate să încheie contracte de finanţare, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate în anexa prevăzută la alin. (1), respectiv limita până la care poate efectua lichidarea, ordonanţarea şi plata sumelor reprezentând avansuri şi/sau rambursări cu încadrare în creditele bugetare aprobate în anexa respectivă.
    (6) Unitatea Naţională de Coordonare efectuează angajarea cheltuielilor din fonduri externe nerambursabile aferente Programului de cooperare elveţiano-român pentru asistenţa prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. b) şi c), în baza creditelor de angajament stabilite conform alin. (2), precum şi o parte din operaţiunile specifice fazei de lichidare.
    (7) Autoritatea de plată efectuează înregistrarea în contabilitate, precum şi ordonanţarea şi plata rambursărilor pentru asistenţa prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. b) şi c), în baza creditelor bugetare, comunicate potrivit alin. (3).
    (8) Autoritatea de plată are responsabilitatea efectuării reconcilierii contabile cu operatorii de program/beneficiarii privind sumele plătite şi cele acordate ca avans acestora/restituite de aceştia pentru operaţiunile gestionate în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român, cel puţin o dată pe an. Modelul de formular de reconciliere va fi prevăzut în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 11
    Entităţile naţionale, operatorii de program, operatorii de componentă de program, beneficiarii, partenerii români pot utiliza pentru cheltuielile efectuate sume forfetare, bareme standard de costuri unitare sau rată fixă, după caz, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 61/2023 şi ale Regulamentului privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene.

    CAP. V
    Păstrarea documentelor, control, audit, nereguli
    ART. 12
    (1) Controlul financiar preventiv şi auditul intern ale fondurilor derulate în cadrul Programului se exercită la nivelul beneficiarilor şi partenerilor români prevăzuţi la art. 5 alin. (1) lit. a)-d), al Autorităţii de plată, operatorilor de program, operatorilor de componentă de program, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercită prin acordarea de viză asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la nivelul Autorităţii de plată/operatorilor de program/operatorilor de componentă de program/Direcţiei generale pregătire ECOFIN şi asistenţă comunitară în vederea gestionării financiare a programelor/măsurilor-suport, cu excepţia proiectelor de operaţiuni privind activităţile pentru care aceştia au calitatea de beneficiar.

    ART. 13
    (1) Operatorii de program/Operatorii de componentă de program/Beneficiarii/Partenerii români stabiliţi în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român au obligaţia păstrării în bune condiţii a tuturor documentelor, potrivit prevederilor Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată.
    (2) Operatorii de program/Operatorii de componentă de program/Beneficiarii/Partenerii români au obligaţia de a asigura accesul neîngrădit al autorităţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, inclusiv al Unităţii Naţionale de Coordonare, Autorităţii de plată şi Autorităţii de audit, şi al SECO/SDC sau autorităţilor mandatate de partea elveţiană, în limitele competenţelor care le revin, în cazul în care acestea efectuează verificări/controale/audit la faţa locului şi solicită declaraţii, documente, informaţii.

    ART. 14
    (1) Autoritatea de plată şi Unitatea Naţională de Coordonare depun toate eforturile posibile pentru a preveni, a detecta şi a remedia neregulile care apar în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român.
    (2) Cazurile de nereguli suspectate şi reale vor fi investigate de către Autoritatea de plată cu promptitudine şi eficienţă şi remediate în mod corespunzător, inclusiv prin iniţierea de măsuri pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit.
    (3) În scopul realizării activităţii de constatare, respectiv de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, Autoritatea de plată aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Neregulile identificate în cadrul asistenţei financiare nerambursabile prevăzute la art. 3 alin. (2) se raportează în conformitate cu regulile de implementare a Programului de cooperare elveţiano-român.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 15
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se completează cu dispoziţiile Regulamentului privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, comunicat de către Elveţia statelor partenere.
    (2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene se aprobă normele metodologice de aplicare a acesteia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 21 decembrie 2023.
    Nr. 120.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016