Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 119 din 14 decembrie 2023  privind reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie, precum şi pentru modificarea Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 119 din 14 decembrie 2023 privind reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie, precum şi pentru modificarea Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1142 din 18 decembrie 2023
    Întrucât în cadrul componentei 6 - Energie din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României una dintre reformele aferente - Reforma 5 este reducerea intensităţii energetice a economiei prin dezvoltarea unui mecanism sustenabil de stimulare a eficienţei energetice în industrie şi de creştere a rezilienţei,
    deoarece Reforma 5 este aferentă Cererii de plată 3 din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, ce urmează a fi transmisă Comisiei Europene în luna decembrie a anului curent,
    în vederea asigurării respectării obligaţiei statului român în ceea ce priveşte atingerea ţintelor şi jaloanelor aferente PNRR, iar potrivit jalonului 127 una dintre ţintele aferente este reprezentată de intrarea în vigoare a cadrului legislativ care introduce măsuri de facilitare a investiţiilor în eficienţa energetică în industrie, prin introducerea de noi standarde pentru instrumentele financiare ecologice, cu termen de finalizare la 31 decembrie 2022,
    întrucât în cazul neadoptării în regim de urgenţă a actului normativ propus, prin care să se asigure intrarea în vigoare a cadrului legislativ care să introducă măsuri pentru a facilita investiţiile în eficienţa energetică în industrie, printre care se numără şi introducerea de noi standarde pentru instrumentele financiare ecologice, sume aferente Cererii de plată 3 din PNRR vor fi întârziate la plată de către Comisia Europeană, existând riscul suspendării lor, fiind astfel vizat interesul general public,
    ţinând cont de faptul că urgenţa se motivează prin necesitatea luării unor măsuri care să asigure îndeplinirea unui jalon prevăzut în cadrul PNRR, neadoptarea în regim de urgenţă a cadrului legislativ ce se constituie în reforma asumată în PNRR conducând la suspendarea unor sume însemnate din fondurile cuvenite României,
    având în vedere imperativul constituţional de protejare a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, de promovare a bunăstării generale în contextul încălzirii globale şi al crizei climatice care afectează direct şi iremediabil mediul şi economia naţională, împreună cu instabilitatea generată de utilizarea surselor uzate de consum electric şi necesitatea consolidării atribuţiilor naţionale în domeniul eficienţei energetice, precum şi presiunea adăugată de criza globală de energie şi de volatilitatea preţurilor, se impune, fiind de o situaţie extraordinară, adoptarea unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului pentru reglementarea standardelor privind instrumentele financiare ecologice şi pentru modificarea şi completarea actelor normative în domeniul energiei.
    Ţinând cont de faptul că necesitatea imediată de aliniere la standardele europene, prevenirea prejudiciilor semnificative de mediu, necesitatea de transparenţă şi conformitate, respectiv necesitatea de reglementare a centralizării şi managementului eficient al instrumentelor financiare ecologice reprezintă situaţii de reglementare ce nu poate fi amânată,
    având în vedere necesitatea implementării modificărilor aduse Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare, pentru deblocarea situaţiei existente critice privind calculul economiilor sectoriale de energie şi consumurilor, printr-un portal de date ce va fi realizat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale,
    urmărind întărirea sprijinului acordat IMM-urilor, Ministerul Energiei şi Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului dezvoltă programe pentru a încuraja IMM-urile să se supună auditurilor energetice şi instituie scheme de sprijin pentru IMM-uri, inclusiv în cazul în care au încheiat acorduri voluntare, pentru a acoperi costurile unui audit energetic.
    Întrucât elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare, care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, luând în considerare faptul că reglementarea operativă nu se poate realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat, întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public,
    având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată.
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. I
    Reglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice în industrie
    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cerinţele uniforme pentru emitenţii de instrumente financiare ecologice prin care sunt sprijinite activităţile economice care respectă standardele şi priorităţile Uniunii Europene în materie de climă şi mediu şi care nu prejudiciază în mod semnificativ obiectivele de mediu, în sensul prevederilor art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, cu modificările şi completările ulterioare, contribuind totodată la îmbunătăţirea eficienţei energetice în industrie şi la creşterea rezilienţei.
    (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) instrument financiar - formă de sprijin pentru produse financiare, de tipul împrumuturilor, garanţiilor şi contragaranţiilor, influxurilor de capital, de cvasicapital sau investiţiilor de tip mezanin, în înţelesul definiţiei prevăzute la art. 2 lit. ee) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) instrument financiar ecologic - instrumentul financiar prevăzut la lit. a) ce vizează sprijinirea activităţilor economice care respectă criteriile taxonomiei la momentul emiterii;
    c) criteriile taxonomiei - criteriile prevăzute în art. 3 din Regulamentul (UE) 2020/852, cu modificările şi completările ulterioare, şi stabilite prin actele delegate;
    d) criterii tehnice de examinare - criteriile stabilite de Ministerul Energiei pentru a determina dacă o activitate contribuie la atingerea sau prejudiciază obiectivele de mediu în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condiţiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice şi pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu, cu completările aduse prin actele delegate de modificare şi completare a acestora;
    e) obiective de mediu - elementele enumerate la art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852;
    f) principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ sau „Do no significant harm“, denumit în continuare DNSH - principiul reglementat prin art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852.

    (3) Emitenţii de instrumente financiare care utilizează denumirea de „instrumente financiare ecologice“ sunt coordonatorii de reformă din cadrul componentei 6 - Energie din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României.

    ART. 2
    (1) Sprijinul acordat sub forma instrumentelor financiare ecologice poate fi utilizat exclusiv pentru activităţi economice selectate prin aplicarea criteriilor tehnice de examinare stabilite prin Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139, prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condiţiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice şi pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu, care respectă principiul DNSH şi care contribuie la îmbunătăţirea eficienţei energetice în industrie şi la creşterea rezilienţei, cu completările aduse prin actele delegate de modificare şi completare a acestora.
    (2) Pentru activităţile economice pentru care se solicită acordarea sprijinului sub forma instrumentelor financiare ecologice, un evaluator independent atestat în condiţiile legii verifică dacă prin propunerea de investiţie depusă se demonstrează conformitatea cu principiul DNSH, precum şi dacă proiectele includ măsuri de atenuare/măsuri compensatorii care pot preveni, reduce şi compensa cât mai mult posibil orice efecte negative semnificative asupra mediului.
    (3) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, metodologia privind evaluarea conformităţii cu principiul DNSH se aprobă prin ordin al ministrului energiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (4) Acordarea, monitorizarea şi raportarea sprijinului dat sub formă de instrumente financiare ecologice sunt realizate prin intermediul unui sistem informatic pentru gestionarea şi centralizarea instrumentelor ecologice acordate, precum şi pentru analiza modului în care instrumentele contribuie la îmbunătăţirea eficienţei energetice în industrie. Sistemul informatic este creat pe modelul cloud computing, cu aplicaţii dezvoltate cloud nativ, care respectă regimul juridic al interoperabilităţii şi al datelor deschise.
    (5) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, asigură dezvoltarea, pe baza cerinţelor operaţionale şi funcţionale comunicate de către Ministerul Energiei, precum şi administrarea tehnică a sistemului informatic prevăzut la alin. (4).
    (6) În aplicarea prevederilor alin. (5), STS realizează evaluări de securitate cibernetică a sistemului informatic dezvoltat.
    (7) Găzduirea aplicaţiilor software dezvoltate de către STS pentru Ministerul Energiei, aferente sistemului informatic, este în responsabilitatea STS.
    (8) STS asigură mentenanţa aplicaţiilor software şi administrarea tehnică pe durata de viaţă a sistemului informatic.
    (9) Solicitările privind datele vehiculate în sistemul informatic, provenite de la utilizatorii acestuia, respectiv cele provenite de la alte instituţii şi autorităţi publice, precum şi elaborarea răspunsurilor la acestea sunt în competenţa Ministerului Energiei.

    ART. 3
    (1) Emitenţii de instrumente financiare ecologice au următoarele obligaţii:
    a) să întocmească înainte de emitere o fişă de informare privind instrumentele financiare ecologice pe care intenţionează să le emită;
    b) să întocmească la sfârşitul perioadei de emitere un raport de impact al instrumentelor financiare ecologice privind impactul asupra mediului al utilizării sprijinului acordat;
    c) să publice pe site-ul propriu, într-o secţiune separată, documentele prevăzute la lit. a) şi b);
    d) să introducă informaţiile aferente instrumentelor financiare ecologice, precum şi pe cele prevăzute la lit. a)-c) în platforma informatică pusă la dispoziţie de Ministerul Energiei.

    (2) Modelul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se aprobă prin ordin emis de ministrul energiei în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 4
    În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se stabilesc, prin ordin comun al ministrului energiei şi al directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, criteriile tehnice şi operaţionale privind implementarea, operarea, mentenanţa şi dezvoltarea ulterioară a sistemului informatic prevăzut la art. 2 alin. (4), precum şi regulile privind stabilirea nivelului agreat de servicii, migrarea în cloudul privat guvernamental şi/sau interconectarea sistemului informatic.

    CAP. II
    Modificarea Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică
    ART. 5
    Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 1 august 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 3 alineatul (2), literele b) şi l) vor avea următorul cuprins:
    "b) monitorizarea stadiului implementării Planului naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice IV, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 203/2019, şi a programelor aferente de îmbunătăţire a eficienţei energetice, la nivel naţional, precum şi a economiilor de energie rezultate în urma prestării de servicii energetice şi a altor măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice, prin intermediul unui portal de colectare şi analiză a datelor de consum, înregistrare şi monitorizare a implementării măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice şi a activităţii auditorilor şi managerilor energetici, realizat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale;
    ..................................................................................................
l) elaborarea cadrului legal privind aprobarea normelor privind încheierea şi implementarea Contractului-cadru de performanţă energetică şi a cadrului legal de reglementare a societăţilor de servicii energetice de tip ESCO şi aprobarea acestuia prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei. Modelul Contractului-cadru de performanţă energetică se aprobă prin ordin comun al conducătorilor autorităţilor publice centrale interesate;"

    2. La articolul 3, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) Ministerul Energiei are calitatea de autoritate naţională competentă pentru coordonarea aplicării regulamentelor Comisiei Europene privind etichetarea şi eficienţa energetică a unor categorii de produse şi supravegherea pieţei în ceea ce priveşte etichetarea energetică, precum şi pentru aplicarea legislaţiei specifice."

    3. La articolul 3, alineatul (12) va avea următorul cuprins:
    "(12) Sumele reprezentând contravaloarea tarifelor prevăzute la alin. (10) şi (11) se încasează de către Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie - Buşteni, aflat în subordinea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, şi reprezintă venituri proprii ale centrului de pregătire."

    4. La articolul 9, alineatele (15)-(17) vor avea următorul cuprins:
    "(15) Ministerul Energiei, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, dezvoltă programe pentru a încuraja IMM-urile să se supună auditurilor energetice, precum şi pentru punerea ulterioară în aplicare a recomandărilor acestor audituri.
(16) Ministerul Energiei, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, poate să instituie scheme de sprijin pentru IMM-uri, inclusiv în cazul în care au încheiat acorduri voluntare, pentru a acoperi costurile unui audit energetic şi ale punerii în aplicare a recomandărilor rentabile formulate în urma auditurilor energetice, în cazul în care măsurile propuse sunt puse în aplicare, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
(17) Ministerul Energiei, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, promovează materiale informative referitoare la sistemele de gestionare a energiei, în vederea îmbunătăţirii activităţii IMM-urilor."



    ART. 6
    (1) Hotărârea Guvernului prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. l) din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se adoptă, la propunerea Ministerului Energiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aprobă, prin ordin al conducătorilor autorităţilor publice centrale interesate, modelul contractului-cadru de performanţă energetică.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 14 decembrie 2023.
    Nr. 119.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016