Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 118 din 4 octombrie 2021  privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 118 din 4 octombrie 2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 951 din 5 octombrie 2021
    Având în vedere situaţia determinată de creşterea preţului pe pieţele de energie electrică şi gaze naturale la nivel internaţional, precum şi efectele provocate de aceste creşteri pentru populaţia României, este necesară reglementarea unui mecanism de compensare pentru perioada noiembrie 2021- martie 2022 astfel încât preţurile la energie electrică şi gaze naturale plătite de către consumatorul casnic să nu agraveze nivelul de sărăcie energetică.
    Deoarece menţinerea unui nivel de trai decent al populaţiei, care este afectat în mare măsură de costurile de subzistenţă, inclusiv de cele ale utilităţilor aferente locuinţei, necesită, în condiţiile actuale de creştere majoră a preţurilor la facturile de energie electrică şi gaze naturale, intervenţia statului care să minimizeze într-o măsură adecvată impactul negativ,
    ţinând cont cu faptul că prin aplicarea Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie se acordă măsuri de protecţie socială numai pentru o parte din populaţie, respectiv aproximativ 10% din gospodării,
    luând în considerare faptul că, potrivit datelor EUROSTAT, riscul de sărăcie şi excluziune socială în România în anul 2020 va afecta 30,4% din populaţie,
    în vederea sprijinirii populaţiei şi atingerii obiectivului de interes general al schemei de sprijin de a atenua impactul financiar asupra populaţiei în raport cu costurile suplimentare pentru plata energiei electrice şi a gazelor naturale în sezonul rece 2021-2022 se propune adoptarea unei scheme de compensare pentru consumatorii casnici care îndeplinesc anumite criterii de consum.
    În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    (1) Pentru sprijinirea clienţilor definiţi la art. 3 pct. 15 şi art. 100 pct. 23 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumiţi în continuare clienţi casnici, în sezonul rece 2021-2022 se stabileşte o schemă de acordare a unei compensări lunare pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale pentru lunile noiembrie 2021-martie 2022, diferenţa de preţ final acordată drept compensare urmând a fi suportată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, de la o poziţie distinctă de cheltuieli bugetare, prin decontarea sumelor aferente schemei de compensare furnizorilor de energie electrică şi de gaze naturale.
    (2) Schema de compensare este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
    (3) Valorile lunare ale compensărilor prevăzute la alin. (1) se acordă conform anexei şi pot fi actualizate prin hotărâre a Guvernului la propunerea Ministerului Energiei şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de perioada de aplicare.
    (4) Valoarea compensării se scade din totalul de plată al facturii emise de furnizor.
    (5) Compensarea se aplică facturilor de energie electrică emise pentru consumul aferent perioadei 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, indiferent de tipul de factură - estimat sau regularizare, corespunzător limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 alin. (2), cu luarea în considerare a unui preţ de referinţă de 0,68 lei/kwh determinat potrivit anexei.
    (6) Compensarea se aplică facturilor de gaze naturale emise pentru consumul aferent perioadei 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, indiferent de tipul de factură - estimat sau regularizare, corespunzător limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 alin. (5), cu luarea în considerare a unui preţ de referinţă de 125 lei/Mwh, determinat potrivit anexei.
    (7) Clienţii casnici de energie electrică şi de gaze naturale beneficiază de această compensare în situaţia în care se încadrează în limitele de consum prevăzute la art. 3 şi nu beneficiază de ajutorul financiar pentru consumatorul vulnerabil potrivit Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie.
    (8) Compensarea acordată clienţilor casnici va fi consemnată distinct în facturile/anexele la facturile emise de furnizorul de energie electrică/gaze naturale.
    (9) Pentru facturile aferente consumului de energie electrică/gaze naturale, clienţii casnici beneficiază de compensare pentru acoperirea consumului până la concurenţa sumei reprezentând contravaloarea preţului de referinţă.
    (10) Dacă periodicitatea de emitere a facturii aferente consumului de gaze naturale/energie electrică este mai mare de o lună calendaristică, clienţii casnici vor beneficia lunar de compensare astfel încât să se asigure aplicarea schemei de compensare pentru toată perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022.
    (11) Schema de compensare prevăzută la alin. (1) se aplică şi în cazul condominiilor cu încălzire centralizată având drept combustibil gazele naturale care au un singur punct de consum care deserveşte spatiile locative din condominiu.
    (12) Pentru punctul de consum aferent încălzirii centralizate având drept combustibil gazele naturale dintr-un condominiu, încadrarea în tranşele de consum pentru fiecare dintre spaţiile locative se realizează în baza consumului înregistrat la punctul de consum prin raportare la numărul de spaţii locative.
    (13) Responsabilitatea cu privire la declararea tranşelor de consum de gaze naturale aferente fiecărui proprietar din condominiu revine asociaţiei de proprietari constituite la nivelul condominiului potrivit legii sau proprietarilor, în situaţia în care pentru condominiul respectiv nu există obligaţia constituirii asociaţiei.
    (14) Pentru a beneficia de compensare, reprezentantul administraţiei condominiului sau proprietarii din condominiu va/vor depune lunar la furnizorul de gaze naturale modalitatea de repartizare a consumului total şi consumul corespunzător fiecărui client casnic din cadrul condominiului, însoţite de o declaraţie pe propria răspundere privind realitatea datelor furnizate.

    ART. 2
    (1) În scopul decontării sumelor aferente compensărilor, pe baza facturilor emise lunar în condiţiile art. 1, furnizorii de energie electrică şi gaze naturale solicită lunar decontarea sumelor la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.
    (2) Procedura şi termenele de decontare a sumelor aferente schemei de compensare, documentele în baza cărora se realizează decontarea, precum şi alte măsuri necesare aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii şi protecţiei sociale şi al ministrului energiei în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) Până la data de 30 septembrie 2022, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei verifică corectitudinea întocmirii situaţiilor de plată de către furnizori şi transmite Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială rezultatele verificărilor în vederea dispunerii, după caz, a recuperării de la furnizor a sumelor primite necuvenit.
    (4) Procedura de recuperare a sumelor decontate necuvenit sau ca urmare a unor erori materiale şi termenele aferente, precum şi alte măsuri necesare acestei recuperări se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii şi protecţiei sociale, al ministrului energiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. 3
    (1) Clienţii casnici beneficiari ai schemei de compensare aferente consumului de energie electrică sunt persoanele fizice al căror consum total de energie electrică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se situează între 150 kwh-1.000 kwh inclusiv.
    (2) Compensarea acordată este de maximum 0,21 lei/kwh aferentă consumului de energie electrică facturat în perioada prevăzută la alin. (1), care nu poate depăşi limita maximă de 1.000 kwh.
    (3) Pentru a beneficia de compensarea aferentă consumului de energie electrică facturat, nivelul de consum lunar al clienţilor casnici, în perioada de compensare, nu va depăşi limitele stabilite în anexă, cu marjele de diferenţă acceptabile prevăzute.
    (4) Clienţii casnici beneficiari ai schemei de compensare aferente consumului de gaze naturale sunt persoanele fizice al căror consum total de gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se situează între 80 mc-1.000 mc inclusiv.
    (5) Compensarea acordată este de maximum 25% din consumul de gaze naturale facturat în perioada prevăzută la alin. (1), care nu poate depăşi limita maximă de 1.000 m^3.
    (6) Pentru a beneficia de compensarea aferentă consumului de gaze naturale facturat, nivelul de consum lunar al clienţilor casnici, în perioada de compensare, nu va depăşi limitele stabilite în anexă, cu marjele de diferenţă acceptabile prevăzute.
    (7) Este acceptabilă şi se decontează o marjă favorabilă de consum de energie electrică şi gaze naturale corespunzătoare unei depăşiri a limitei maxime de consum aferentă perioadei de maximum 10%. Marja de 10% se aplică la consumul maxim de energie electrică decontat în perioada de compensare de 1.000 kwh, respectiv la consumul maxim de gaze naturale decontat în perioada de compensare de 1.000 mc.

    ART. 4
    Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (7), în situaţia în care compensarea prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă este mai mare decât valoarea ajutorului acordat consumatorilor vulnerabili în baza prevederilor art. 7 şi 25 din Legea nr. 226/2021, clienţii casnici beneficiază de compensarea prevăzută la art. 1 calculată ca diferenţa dintre compensarea prevăzută în anexă şi nivelul ajutorului acordat pentru acelaşi client casnic în calitate de consumator vulnerabil. Compensarea consumatorului vulnerabil se realizează cu respectarea limitelor maxime de consum prevăzute la art. 3 şi în anexă.

    ART. 5
    La articolul 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării“, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 13 august 1997, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
    "(4) Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1), familiile cu domiciliul în una dintre localităţile situate pe teritoriul Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării», prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, sau în unele localităţi din Munţii Apuseni beneficiază de o reducere cu 50% din tariful pentru energie electrică, gaze naturale şi energie termică.
(5) Diferenţele de tarif pentru serviciile privind livrarea energiei electrice şi a gazelor naturale se suportă de la bugetul de stat, prin Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale."




                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul energiei,
                    Virgil-Daniel Popescu
                    Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
                    Raluca Turcan
                    Ministrul finanţelor,
                    Dan Vîlceanu

    Bucureşti, 4 octombrie 2021.
    Nr. 118.
    ANEXA 1

    SCHEMĂ
    de acordare a unei compensări lunare pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale din perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022
    A. Schema de acordare a unei compensări lunare pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică din perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022
    Clienţii casnici, al căror consum de energie electrică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se situează între 150 kwh-1.000 kwh inclusiv, beneficiază de o compensare de maximum 0,21 lei/kwh aferentă consumului de energie electrică facturat.
    Compensaţia/kwh este contravaloarea în lei a sumei reprezentând media aritmetică a tarifelor reglementate potrivit legislaţiei secundare emise de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (tariful pentru serviciul de distribuţie al energiei electrice, tariful pentru serviciul de transport şi componentele tarifului de transport şi tariful pentru serviciul de sistem).
    Preţul de referinţă luat în calcul pentru energia activă este 0,68 lei/kwh şi include tarifele reglementate pentru servicii de reţea, contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, contravaloarea certificatelor verzi, acciză şi TVA.
    Valoarea de 0,21 lei/kWh se acordă în cazul în care diferenţa între preţul final al energiei electrice şi preţul de referinţă este mai mare de 0,21 lei/kWh; în caz contrar compensaţia acordată este egală cu diferenţa între preţul final al energiei electrice şi preţul de referinţă.
    Compensarea se aplică pentru clienţii casnici care au contracte de furnizare de energie electrică cu un preţ final al energiei electrice mai mare de 0,68 lei/kwh, acesta din urmă fiind considerat preţ de referinţă luat în calcul în cadrul schemei de compensare. Contravaloarea aferentă compensării se determină prin raportare la preţul final al energiei electrice.
    Pentru exemplificare:
    Exemplul 1. Preţul final al energiei electrice din contract = 0,92 lei/kwh
    Preţul de referinţă al energiei electrice = 0,68 lei/kwh
    Preţ final al energiei electrice din contract – Preţ de referinţă = 0,92 lei/kWh – 0,68 lei/kWh = 0,24 lei/kWh
    Valoarea compensaţiei acordate 0,21 lei/kWh

    Exemplul 2. Preţul final al energiei electrice din contract = 0,80 lei/kwh
    Preţ final al energiei electrice din contract – Preţ de referinţă = 0,80 lei/kWh – 0,68 lei/kWh = 0,12 lei/kWh
    Valoarea compensaţiei acordate 0,12 lei/kWh


    Tabelul 1
    Limitele de consum de energie electrică aplicabile în perioada de compensare 1 noiembrie 2021-31 martie 2022

┌────────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬───────┐
│Valoare │ │ │ │ │ │
│consum │Valoare │Valoare │Valoare │Valoare │Valoare│
│energie │consum/ │consum/ │consum/ │consum/ │consum/│
│electrică/ │Luna │Luna │Luna │Luna │Luna │
│Perioada 1 │noiembrie│decembrie│ianuarie│februarie│martie │
│noiembrie-31│ │ │ │ │ │
│martie │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│150 kwh - │200 kwh │200 kwh │200 kwh │200 kwh │200 kwh│
│1.000 kwh │ │ │ │ │ │
└────────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴───────┘


    Este acceptabilă şi se decontează o marjă favorabilă de consum corespunzătoare unei depăşiri lunare a limitelor de consum stabilite în tabelul 1 cu maximum 10% aplicată la limita lunară stabilită.

    B. Schema de acordare a unei compensaţii lunare pentru plata facturilor aferente consumului de gaze naturale din perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022
    Pentru calculul compensării la gaze naturale se va aplica o cotă procentuală de 25% conform tabelului 2 de mai jos.

    Tabelul 2

┌────────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┐
│Valoare │ │ │ │ │ │
│consum gaze │Valoare │Valoare │Valoare │Valoare │Valoare │
│naturale/ │compensare│compensare│compensare│compensare│compensare│
│Perioada 1 │/ │/ │/ │/ │/Martie │
│noiembrie-31│Noiembrie │Decembrie │Ianuarie │Februarie │ │
│martie │ │ │ │ │ │
├────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│80 mc-1.000 │25% │25% │25% │25% │25% │
│mc │ │ │ │ │ │
└────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┘


    Pentru compensarea consumului de gaze naturale s-a luat în calcul o valoarea de referinţă reprezentând aproximativ 83,33% din consumul anual estimat conform tabelului 3 de mai jos:

    Tabelul 3

┌──────────────────────────────────────┐
│Tranşe consum anual │
├──────────────────────────────────────┤
│100-300 mc │
├──────────────────────────────────────┤
│300-600 mc │
├──────────────────────────────────────┤
│600-900 mc │
├──────────────────────────────────────┤
│900-1.100 mc │
├──────────────────────────────────────┤
│1.100-1.200 mc │
└──────────────────────────────────────┘


    Compensarea se aplică pentru clienţii casnici care au contracte de furnizare de gaze naturale cu un preţ al gazelor naturale mai mare decât un preţ de 125 lei/Mwh, considerat preţ de referinţă luat în calcul în cadrul schemei de compensare. Cota procentuală aferentă compensării se determină prin raportare la preţul gazelor naturale.
    Compensarea se determină prin calcularea unei cote procentuale din valoarea consumului de gaze naturale reprezentând 25% din această valoare. Valoarea consumului lunar de referinţă de gaze se determină prin raportare la limitele de consum lunare de gaze naturale prevăzute în tabelul 4 de mai jos.
    În situaţia în care, în urma aplicării compensării, valoarea reprezentând diferenţa dintre preţul gazelor naturale din contract şi suma de compensare este mai mică de 125 lei/Mwh, se compensează doar diferenţa dintre preţul gazelor naturale şi preţul de referinţă.
    Pentru exemplificare:
    Exemplul 1. Preţul gazelor naturale din contract = 145 lei/Mwh
    Preţul de referinţă al gazelor naturale = 125 lei/Mwh.
    Valoarea compensaţiei determinată ca procent de 25% = 145 lei/MWh x 25%= 36,25 lei/MWh
    Valoarea luată în calcul pentru compensare prin raportare la procentul de 25% = 145 lei/MWh – 36,25 lei/MWh = 108,75 lei/MWh
    Valoarea compensaţiei acordate: Preţul gazelor naturale – Preţ de referinţă = 145 lei/MWh – 125 lei/MWh = 20 lei/MWh

    Exemplul 2. Preţul gazelor naturale din contract = 225 lei/Mwh
    Preţul de referinţă a gazelor naturale = 125 lei/Mwh
    Valoarea compensaţiei acordate, determinată ca procent de 25% = 225 lei/MWh x 25% = 56,25 lei/MWh
    Valoarea rezultată ca urmare a aplicării compensaţiei în procent de 25% = 225 lei/MWh – 56,25 lei/MWh = 168,75 lei/MWh
    Întrucât valoarea rezultată ca urmare a aplicării compensării în procent de 25% este mai mare de 125 lei/Mwh, valoarea compensaţiei este cea determinată procentual.



    Tabelul 4
    Limitele de consum de gaze naturale aplicabile în perioada de compensare: 1 noiembrie 2021-31 martie 2022

┌────────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬───────┐
│Valoare │ │ │ │ │ │
│consum gaze │Valoare │Valoare │Valoare │Valoare │Valoare│
│naturale/ │consum/ │consum/ │consum/ │consum/ │consum/│
│Perioada 1 │Luna │Luna │Luna │Luna │Luna │
│noiembrie-31│noiembrie│decembrie│ianuarie│februarie│martie │
│martie │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│100 mc-1.000│150 mc │250 mc │250 mc │200 mc │150 mc │
│mc │ │ │ │ │ │
└────────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴───────┘


    Este acceptabilă şi se decontează o marjă favorabilă de consum corespunzătoare unei depăşiri lunare a limitelor de consum stabilite în tabelele 1 şi 4, cu maximum 10% aplicată la limita lunară stabilită.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


LENUTA CATANA
15 Noiembrie 2021
DORESC SA PRIMESC INFORMATII DESPRE PRODUSE
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016