Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 118 din 26 august 2022  pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 118 din 26 august 2022 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 846 din 29 august 2022
    Luând în considerare prevederile art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 48 din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere că prevederile legale actuale reglementate prin dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, privind fundamentarea şi aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici la care statul este acţionar unic sau majoritar, impun o serie de condiţii restrictive aplicabile acestui tip de operatori economici care nu au desfăşurat activitate în ultimii doi ani, fapt care determină imposibilitatea acestora de a elabora bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 şi, în consecinţă, de a se operaţionaliza,
    ţinând cont de faptul că, în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ care să permită aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, există riscul de agravare a situaţiei financiare prin imposibilitatea operatorilor economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară de a implementa politici financiare care să permită restructurarea şi eficientizarea activităţilor în domeniile-cheie (tehnic, operaţional şi marketing), în paralel cu menţinerea şi atragerea, după caz, în funcţie de necesităţile concrete, a unui personal propriu cu pregătire şi experienţă profesională la nivelul exigenţelor domeniului,
    faţă de împrejurarea că nepromovarea prezentului act normativ în regim de urgenţă poate avea consecinţe nefavorabile asupra capabilităţii de producţie, procesare, stocare a produselor agricole şi alimentare de către operatorul economic din sectorul agricol cu capital integral de stat şi, implicit, asupra securităţii alimentare a populaţiei României, coroborat cu faptul că elementele menţionate anterior vizează interesul public general şi definesc un context excepţional care nu putea fi previzionat şi care constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă, pentru a se asigura o activitate economică echitabilă pentru operatorii economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, în sensul prevederilor Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene care prevede libertatea de a desfăşura o activitate comercială, recunoscută în conformitate cu dreptul Uniunii Europene şi cu legislaţiile şi practicile naţionale, în acord cu obiectivele de politică salarială.
    În urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 şi a efectelor grave asupra economiei ale restricţiilor de deplasare a persoanelor care au trebuit impuse, Comisia Europeană a adoptat modificări privind noul cadru financiar multianual (CFM) în valoare de 1.100 miliarde EUR şi un instrument de redresare suplimentar, NextGenerationEU (NGEU), în valoare de 750 miliarde EUR, din care 500 miliarde EUR sub formă de granturi şi 250 miliarde EUR sub formă de împrumuturi. Pachetul cuprinde propuneri legislative privind noi instrumente financiare, precum şi modificări ale mai multor programe din următorul CFM deja propuse. Finanţarea pachetului suplimentar va fi asigurată prin împrumuturi de pe pieţele financiare. În acest scop, Comisia a modificat şi propunerea de decizie privind resursele proprii, pentru a permite împrumuturi de până la 750 miliarde EUR. Se propune astfel o creştere a plafonului resurselor proprii pentru plăţi la 1,4 % din bugetul UE, împreună cu o creştere suplimentară, pentru a acoperi activitatea de împrumutare şi creditare intensificată.
    În acest sens, precizăm că operatorii economici care beneficiază de prevederile prezentului proiect de act normativ vor putea aplica la programele de finanţare descrise anterior, sens în care se impune adoptarea de urgenţă a unor măsuri legislative care să ofere posibilitatea acestora să îşi pregătească propuneri/proiecte proprii pentru accesarea finanţărilor nerambursabile din noul CFM, în funcţie de specificul activităţii şi de programul european unde aceştia pot fi eligibili.
    Dând eficienţă celor mai sus prezentate şi în contextul economico-financiar, geopolitic intern şi internaţional, sub presiunile exercitate de criza economică postpandemică şi de conflictul militar care se desfăşoară în Ucraina, apreciind că există riscul ca şi alţi operatori economici, la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, să îşi restrângă şi/sau să îşi suspende activitatea, determinând imposibilitatea ca în anii următori să îşi aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli, motiv pentru care se impune adoptarea prezentului act normativ.
    Ţinând cont de toate aceste aspecte şi având în vedere beneficiul public generat de stabilirea unui cadru legal de natură să protejeze şi să crească operaţionalizarea operatorilor economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) societăţilor înfiinţate de instituţiile de învăţământ superior, potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La articolul 7, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), operatorii economici care nu au obţinut în anii 2020 şi 2021 venituri conform obiectului principal de activitate, la fundamentarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pentru anul 2022 nu vor aplica obiectivele de politică salarială stabilite prin legea anuală a bugetului de stat.
(1^2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1^1) stabilesc obiectivele de politică salarială pentru anul în curs pe baza cărora fundamentează indicatorii din bugetele de venituri şi cheltuieli în conformitate cu programul de dezvoltare aprobat de organele de conducere ale acestora."

    3. La articolul 9, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Operatorii economici prevăzuţi la art. 7 alin. (1^1), care prezintă pentru anii 2022, 2023 şi 2024 un program de dezvoltare aprobat de organele de conducere, prevăd venituri totale pentru anii 2022, 2023 şi 2024 conform acestuia.
(2^2) Programul de dezvoltare prevăzut la alin. (2^1) cuprinde măsuri care au ca efect creşterea profitului/reducerea pierderilor, după caz, creşterea cifrei de afaceri, creşterea productivităţii muncii, reducerea plăţilor restante şi a creanţelor restante."





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ionuţ-Cristian Săvoiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Petre Daea
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul economiei,
                    Mihai-Ion Macaveiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Simona Cojocaru,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul culturii,
                    Diana-Ştefana Baciuna,
                    secretar de stat
                    Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
                    Gabriela Firea
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul energiei,
                    Virgil-Daniel Popescu
                    p. Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Constantin Saragea,
                    secretar general
                    p. Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Lucian-Ioan Rus,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 26 august 2022.
    Nr. 118.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016