Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 113 din 14 decembrie 2023  privind modificarea unor acte normative în domeniul fondurilor externe nerambursabile  aferente perioadei de programare 2021-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 113 din 14 decembrie 2023 privind modificarea unor acte normative în domeniul fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1138 din 15 decembrie 2023
    Având în vedere faptul că, prin Politica de coeziune pentru perioada de programare 2021-2027 sunt alocate României importante resurse financiare sub formă de fonduri externe nerambursabile în valoare de aproximativ 30,98 miliarde euro, la care se adaugă aproximativ 15,46 miliarde euro sub formă de cofinanţare, iar pentru aceste fonduri a fost aprobat, prin decizie a Comisiei Europene, la data de 25 iulie 2022, Acordul de parteneriat prin care se asigură cadrul strategic necesar pentru accesarea acestor fonduri în diferite domenii de investiţii de importanţă strategică pentru România,
    deoarece programele aprobate prevăd alocări financiare aferente unor investiţii de importanţă strategică pentru România, iar pentru aceasta procedurile de accesare a fondurilor trebuie să fie adaptate la nevoile reale ale beneficiarilor astfel încât să fie asigurat accesul facil şi flexibil al acestora la fondurile externe nerambursabile,
    ţinând cont de faptul că, în urma aprobării programelor, a început etapa de implementare a perioadei de programare 2021-2027, prin pregătirea ghidurilor solicitantului şi a apelurilor de proiecte concomitent cu derularea perioadei de programare 2014-2020 şi cu activităţi specifice închiderii acestei perioade,
    luând în considerare faptul că sunt necesare măsuri urgente pentru reglementarea activităţilor având ca scop eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe pentru a stabili condiţiile de finanţare a acestora în cadrul programelor aferente Politicii de coeziune 2021-2027, pentru ca beneficiarii autorităţi publice locale să poată pregăti din timp proiectele şi accesa fondurile externe nerambursabile,
    deoarece finanţarea intervenţiilor ce vizează creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe reprezintă o măsură urgentă de sprijin, necesară în contextul crizei creşterii preţurilor la energie şi creşterii vulnerabilităţii populaţiei, fapt care impune asigurarea unor condiţii fezabile de implementare a acestor intervenţii prin Politica de coeziune 2021-2027,
    având în vedere faptul că, în lipsa măsurilor urgente preconizate prin prezentul act normativ, există posibilitatea reducerii numărului de proiecte care pot genera cheltuieli care pot fi solicitate la rambursare Comisiei Europene, precum şi a producerii de posibile întârzieri, blocaje şi dificultăţi în implementare, accentuându-se riscul dezangajării resurselor disponibile alocate prin implementarea politicii de coeziune,
    luând în considerare faptul că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera întârzieri în lansarea apelurilor de proiecte aferente programelor finanţate prin politica de coeziune,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (3), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) calendar de apeluri de proiecte - calendarul lansării apelurilor de proiecte planificate de autoritatea de management pe durata unui an calendaristic, care cuprinde informaţiile minime prevăzute la art. 49 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare;"

    2. La articolul 3 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) elaborarea şi publicarea ghidurilor solicitantului în consultare publică, cu respectarea calendarului prevăzut la lit. a). Perioada de consultare publică pentru ghidurile solicitantului aferente apelurilor competitive este de cel puţin 15 zile lucrătoare;"

    3. La articolul 3 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) cuantumul total al sprijinului şi cuantumul contribuţiei Uniunii Europene pentru apelul de proiecte;"

    4. La articolul 3 alineatul (2), literele f)-h) se abrogă.
    5. La articolul 3, alineatul (3) se abrogă.
    6. La articolul 3, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) Apelurile de proiecte, cu excepţia celor lansate în cadrul programului de asistenţă tehnică şi a priorităţilor de asistenţă tehnică din cadrul programelor, nu pot fi deschise în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ dacă autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, nu are asigurate resursele necesare pentru evaluarea şi selecţia cererilor de finanţare. Prin resurse necesare se înţelege existenţa cel puţin a următoarelor: modulele aferente procesului de evaluare şi selecţie funcţionale în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, proceduri operaţionale aprobate, evaluatori disponibili sau care vor fi disponibili la data şi/sau pe parcursul etapelor de evaluare şi selecţie, resursele financiare necesare."

    7. La articolul 4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Autoritatea de management asigură transparenţa procesului de consultare publică. Răspunsul pentru petenţii care au formulat propuneri, observaţii sau au adresat întrebări în perioada de consultare este furnizat de autoritatea de management, cu asigurarea unui termen rezonabil de răspuns, care nu poate depăşi data publicării ghidului final. Autoritatea de management indică, pentru perioada de consultare publică, condiţiile şi perioada de transmitere a eventualelor propuneri şi observaţii la Ghidul solicitantului. Răspunsurile la propunerile şi observaţiile formulate de petenţi se publică de autoritatea de management pe pagina sa de internet la secţiunea «Întrebări şi răspunsuri» deschisă pentru Ghidul solicitantului lansat în consultare publică sau se utilizează altă modalitate care să asigure accesul celor interesaţi la propunerile formulate şi răspunsurile furnizate de autoritatea de management, cu respectarea cerinţelor de protecţie a datelor cu caracter personal."

    8. La articolul 5, alineatul (8) se abrogă.
    9. La articolul 5, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Pentru criteriile sau subcriteriile digitalizate care sunt utilizate în evaluarea tehnică şi financiară, punctajele sau calificativele sunt stabilite prin grija autorităţii de management/organismului intermediar, pe baza metodologiei aprobate de Comitetul de monitorizare, şi sunt calculate/alocate prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+."

    10. La articolul 6, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) Pentru proiectele de investiţii publice pentru care este necesară obţinerea autorizaţiei de construire, solicitantul are obligaţia, în condiţiile şi la termenele din Ghidul solicitantului, în etapa de contractare, respectiv nu mai târziu de semnarea contractului de finanţare/emiterea deciziei de finanţare, de a face dovada unui drept real principal, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (12) asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de finanţare, în condiţiile stabilite de autoritatea de management/organismul intermediar în Ghidul solicitantului. În situaţia în care, în etapa de contractare, beneficiarul nu demonstrează că este titularul dreptului real principal, cererea de finanţare poate fi respinsă sau, după caz, contractul de finanţare se încheie, respectiv decizia de finanţare se emite cu clauză rezolutorie de a cărei îndeplinire, în termenul prevăzut în contractul/decizia de finanţare şi care poate fi de maximum 1 an de la semnarea contractului/emiterea deciziei de finanţare, depinde finanţarea proiectului, dacă această posibilitate este prevăzută în Ghidul solicitantului şi în condiţiile specificate în acesta."

    11. La articolul 6, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul cuprins:
    "(12) Pentru proiectele de investiţii publice pentru care nu este necesară obţinerea autorizaţiei de construire, precum şi pentru proiectele care vizează exclusiv achiziţia de servicii şi/sau dotări, solicitantul are obligaţia, în condiţiile şi la termenele din Ghidul solicitantului, în etapa de contractare, respectiv nu mai târziu de semnarea contractului de finanţare/emiterea deciziei de finanţare, de a face dovada unui drept real sau a unui drept de folosinţă care rezultă din contracte de închiriere sau de comodat asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de finanţare şi/sau asupra bunurilor imobile care constituie locaţia/locaţiile de implementare a proiectului. În situaţia în care, în etapa de contractare, beneficiarul nu demonstrează că este titularul dreptului real sau al unui drept de folosinţă care rezultă din contracte de închiriere sau de comodat, cererea de finanţare este respinsă."

    12. La articolul 8, alineatele (11) şi (12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(11) Solicitantul declară de asemenea, pe propria răspundere, odată cu întocmirea declaraţiei unice potrivit alin. (2) şi (3), că deţine sau, după caz, urmează să deţină, până la semnarea contractului de finanţare/emiterea deciziei de finanţare, după caz, pentru proiectele de investiţii publice prevăzute la art. 6 alin. (11) un drept real principal sau pentru proiectele de investiţii publice prevăzute la art. 6 alin. (12) un drept real sau un drept de folosinţă care rezultă din contracte de închiriere sau de comodat asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de finanţare şi/sau asupra bunurilor imobile care constituie locaţia/locaţiile de implementare a proiectului.
(12) Pentru proiectele de investiţii publice prevăzute la art. 6 alin. (11), bunurile imobile care fac obiectul cererii de finanţare trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, nu mai târziu de semnarea contractului de finanţare/emiterea deciziei de finanţare, după caz, următoarele condiţii:
    a) să fie libere de orice sarcini sau interdicţii incompatibile cu realizarea activităţilor proiectului;
    b) să nu facă obiectul unor garanţii, cesionări şi nici a unei alte forme de sarcini care ar putea afecta dreptul invocat;
    c) să nu facă obiectul unor litigii având ca obiect dreptul invocat de către solicitant pentru realizarea proiectului, aflate în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti;
    d) să nu facă obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun."

    13. La articolul 8, după alineatul (12) se introduc două noi alineate, alin. (13) şi (14), cu următorul cuprins:
    "(13) Pentru proiectele de investiţii publice prevăzute la art. 6 alin. (11), aflate în perioada de implementare, respectiv în perioada în care este asigurat caracterul durabil al proiectului, în condiţiile art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea de management/organismul intermediar poate stabili prin Ghidul solicitantului limitele dreptului invocat care să nu fie incompatibile cu realizarea activităţilor proiectului, pentru bunurile imobile care fac obiectul cererii de finanţare.
(14) Pentru proiectele de investiţii publice, prevăzute la art. 6 alin. (12), aflate în perioada de implementare, respectiv în perioada în care este asigurat caracterul durabil al proiectului, în condiţiile art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea de management/organismul intermediar poate stabili prin Ghidul solicitantului limitele dreptului invocat, care să nu fie incompatibile cu realizarea activităţilor proiectului, pentru bunurile imobile care fac obiectul cererii de finanţare şi/sau bunurile imobile care constituie locaţia/locaţiile de implementare a proiectului."

    14. La articolul 10, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) Comitetul de soluţionare a contestaţiilor soluţionează contestaţia, prin decizie motivată, în termen de 30 de zile calendaristice, calculat de la data înregistrării acesteia la autoritatea de management/organismul intermediar, dată care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data transmiterii contestaţiei prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+. Decizia de soluţionare a contestaţiei se comunică solicitantului/liderului de parteneriat, după caz, prin grija autorităţii de management/organismului intermediar, electronic, prin intermediul sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021+, respectiv a sistemului informatic MySMIS2014/SMIS2014+, în situaţia prevăzută la art. 3 alin. (10)."

    15. La articolul 11, alineatele (11), (12), (17) şi (18) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(11) Solicitantul/Liderul de parteneriat transmite documentele solicitate în etapa de contractare, sub sancţiunea respingerii cererii de finanţare, în termenul stabilit prin Ghidul solicitantului, calculat de la data primirii solicitării autorităţii de management/organismului intermediar, după caz. Prin excepţie, acest termen poate fi prelungit o singură dată de către autoritatea de management/organismul intermediar în baza unei justificări fundamentate.
(12) Autoritatea de management/Organismul intermediar, după caz, poate solicita clarificări în etapa de contractare, în legătură cu documentele verificate, cu respectarea principiului tratamentului egal şi al nediscriminării, iar solicitanţii au obligaţia să răspundă la clarificări în termenul stabilit de autoritatea de management/organismul intermediar care nu poate depăşi 15 zile lucrătoare, calculat de la data primirii solicitării de clarificări, sub sancţiunea respingerii cererii de finanţare.
    ................................................................................................
(17) În cazul apelurilor de proiecte cu termen-limită de depunere, durata totală până la semnarea contractului de finanţare sau emiterea deciziei de finanţare nu poate depăşi 180 de zile calendaristice, calculate de la închiderea apelului de proiecte. În cazuri temeinic justificate, autoritatea de management are dreptul de a prelungi durata motivat, o singură dată, cu maximum 90 de zile calendaristice, cu informarea solicitanţilor prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a autorităţii de management.
(18) În cazul apelurilor de proiecte cu depunere continuă fără termen-limită de depunere, durata totală până la semnarea contractului de finanţare sau emiterea deciziei de finanţare nu poate depăşi 150 de zile calendaristice, calculate de la depunerea cererii de finanţare. În cazuri temeinic justificate, autoritatea de management are dreptul de a prelungi durata motivat, o singură dată, cu maximum 60 de zile calendaristice, cu informarea solicitanţilor prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a autorităţii de management."

    16. La articolul 12, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Comitetul de soluţionare a contestaţiilor, numit prin decizie a conducătorului autorităţii de management/organismului intermediar, după caz, soluţionează contestaţia, prin decizie motivată, în termen de 30 de zile calendaristice, calculat de la data înregistrării acesteia la autoritatea de management/organismul intermediar, dată care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare de la data transmiterii contestaţiei prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+. Decizia de soluţionare a contestaţiei se comunică solicitantului/liderului de parteneriat, după caz, prin grija autorităţii de management/organismului intermediar, electronic, prin intermediul sistemului informatic MySMIS2021/ SMIS2021+, respectiv prin intermediul sistemului informatic MySMIS2014/SMIS2014+ în situaţia prevăzută la art. 3 alin. (10)."

    17. La articolul 14, alineatele (9), (18), (19) şi partea introductivă a alineatului (20) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(9) În intervalul dintre doi indicatori de etapă consecutivi, autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, monitorizează proiectul în cauză pe baza rapoartelor de progres şi a vizitelor de monitorizare, putând utiliza, în funcţie de specificul proiectului, un sistem specific de repere intermediare şi instrumente de monitorizare detaliate în procedurile operaţionale ale autorităţii de management/organismului intermediar care să permită evaluarea permanentă a evoluţiei progresului implementării proiectului şi posibile abateri de la graficul de implementare sau de natură să afecteze atingerea indicatorilor de realizare şi de rezultat.
    ................................................................................................
(18) În cazul neîndeplinirii unui indicator de etapă, autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, sprijină beneficiarul pentru identificarea şi stabilirea de posibile măsuri de remediere şi urmăreşte atingerea indicatorilor de etapă.
(19) Neîndeplinirea unui indicator de etapă nu are implicaţiile unei nereguli sau unei fraude, aşa cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(20) Cu excepţia primului indicator de etapă, în cazul neîndeplinirii celorlalţi indicatori de etapă la termenele prevăzute în planul de monitorizare, actualizat prin actele adiţionale aprobate, autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, poate aplica, în funcţie de analiza obiectivă şi riscurile identificate, în condiţiile prevăzute în contractul/decizia de finanţare, următoarele măsuri:"

    18. La articolul 14, alineatele (11), (12) şi (26) se abrogă.
    19. La articolul 15, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În situaţia în care modificările enumerate la alin. (3) lit. a) afectează criteriile sau condiţiile de acordare a finanţării, atunci acestea se realizează prin notificare, cu aprobarea autorităţii de management, în condiţiile alin. (7)."

    20. La articolul 17, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Raportul de progres se generează prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ de către beneficiar şi se transmite periodic, conform prevederilor Ghidului solicitantului şi ale contractului/deciziei de finanţare, în termen de 30 de zile de la finalizarea perioadei de raportare. Autoritatea de management/Organismul intermediar poate să aplice măsurile corective prevăzute în contractul de finanţare pentru cheltuielile aferente perioadei de raportare solicitate la rambursare în cazul nerespectării repetate a termenului de depunere a raportului care conduce la apariţia de decalaje între progresul fizic la nivelul ţintelor asumate şi stadiul din rapoartele de progres şi pe care are obligaţia de a le prevedea în contractul/decizia de finanţare."

    21. La articolul 18, alineatul (2) se abrogă.
    22. La articolul 18, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, au fost încheiate contracte de achiziţii publice/achiziţii sectoriale şi/sau contracte de achiziţie încheiate de către beneficiarii persoane fizice sau persoane juridice de drept privat care nu aplică legislaţia în domeniul achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale, beneficiarii finanţărilor încheie acte adiţionale la contractele de achiziţie pentru a asigura implementarea prevederilor alin. (1)."

    23. La articolul 32, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Autoritatea de management/Organismul intermediar poate asigura resursele necesare prin: angajarea de experţi în afara organigramei în baza unor contracte individuale de muncă şi/sau prin acorduri-cadru sau contracte de servicii atribuite în baza unei proceduri de achiziţie publică şi/sau prin alte modalităţi permise de lege care nu afectează descrierea sistemelor de management şi control, pentru activităţile specifice de evaluare tehnică şi financiară şi selecţie a proiectelor şi, după caz, pentru activităţile de monitorizare, verificare, autorizare şi plată de cheltuieli, precum şi pentru alte categorii de activităţi justificate, cu aprobarea conducătorului instituţiei sau a ordonatorului de credite. Cheltuielile cu experţii în afara organigramei sau cheltuielile aferente unor acorduri-cadru sau contracte de servicii sunt cheltuieli eligibile din fonduri externe nerambursabile în cadrul priorităţilor de asistenţă tehnică şi al programului de asistenţă tehnică, dacă sunt realizate conform prevederilor legale în vigoare."

    24. La articolul 33, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Structurile de specialitate din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene cu rol de programare şi coordonare sistem, coordonare SMIS şi asistenţă gestionare programe regionale consiliază autorităţile de management şi elaborează ghiduri şi metodologii în situaţia identificării unor aspecte cu caracter orizontal privind ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, aprobate prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi publicate pe pagina de internet a instituţiei."

    25. La articolul 35, alineatul (4) se abrogă.


    ART. II
    Articolul 13^3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 12 martie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13^3
    Prin excepţie de la prevederile art. 12 şi 13, pentru perioada de programare 2021-2027, finanţarea activităţilor/lucrărilor de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe se asigură integral din fondurile europene nerambursabile aferente Politicii de coeziune 2021-2027 şi din alocaţii de la bugetul de stat şi din bugetele locale, conform ratei de cofinanţare stabilite prin deciziile Comisiei Europene de aprobare a programelor, cu respectarea condiţiilor stabilite prin documentele procedurale specifice implementării programelor şi în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul programelor."




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 14 decembrie 2023.
    Nr. 113.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016