Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 110 din 15 iulie 2022  privind preluarea de către Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale  prin unităţile teritoriale subordonate a unor creanţe bugetare aflate în administrarea Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului asupra unor societăţi deţinătoare de bunuri utile facilitării şi fluidizării transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 110 din 15 iulie 2022 privind preluarea de către Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale prin unităţile teritoriale subordonate a unor creanţe bugetare aflate în administrarea Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului asupra unor societăţi deţinătoare de bunuri utile facilitării şi fluidizării transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 715 din 15 iulie 2022
    În ultimele decenii au fost înfiinţate de către Guvernul României o serie de filiale sau sucursale destinate transbordării vagoanelor de marfă, aflate iniţial în subordinea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ - S.A., fiind apoi privatizate, iar în prezent aflându-se în procedură de faliment, ceea ce conduce către o exploatare improprie şi precară a punctelor de transbordare strategice.
    Acestea au avut ca obiect de activitate manipularea de bunuri/produse/stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224, sens în care activitatea de transbordare de mărfuri s-a putut efectua în punctele de lucru amplasate în staţiile de cale ferată de frontieră, constând în manipularea mărfurilor din vagoane de ecartament larg 1.520 mm, specifice circulaţiei feroviare din Ucraina, Republica Moldova, Federaţia Rusă şi fostele ţări din Comunitatea Statelor Independente, denumită în continuare CSI, şi din vagoane de ecartament normal 1.435 mm, specifice transportului feroviar în restul ţărilor europene, inclusiv pe teritoriul statului român.
    Societăţile aflate în procedură de faliment care răspundeau de transbordarea vagoanelor de marfă au fost încă de la înfiinţare cele mai importante prestatoare de servicii de tranzitare/transbordare/transpunere din România şi principalele partenere contractuale ale Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ - S.A. pentru această activitate.
    Activitatea de transbordare de mărfuri a societăţilor a fost indisolubil legată de schimburile economice reduse ale României cu ţările foste membre CSI, precum şi de transportul mărfurilor, în special pe calea ferată, într-un context regional de securitate complex.
    Totuşi, caracterul strategic al capacităţilor de transbordare, depozitare şi transport aferente activităţii societăţilor în cauză este resimţit şi de statele vecine României şi chiar de statele din centrul Europei, ţinând cont de faptul că majoritatea mărfurilor aflate în circulaţie pe calea ferată către acestea, provenind din fostele state CSI, tranzitează România şi sunt transbordate în punctele de lucru ale respectivelor entităţi, care în prezent se află în blocaj, precum şi într-o exploatare precară cauzată de aflarea în procedura de faliment şi lichidare.
    Ţinând cont de desfăşurarea promptă a intervenţiilor operative la nivel naţional şi pentru facilitarea asistenţei umanitare internaţionale, se impune găsirea unor soluţii rapide pentru garantarea fluidizării acţiunilor de transport al resurselor strategice în şi dinspre statele afectate de conflicte armate ori de alte tipuri de hazarde, inclusiv cauzate de penuria resurselor alimentare şi energetice.
    Măsura de preluare a unor bunuri adecvate administrării, păstrării, tranzitării şi transportului de resurse strategice conduce spre soluţionarea unor dificultăţi extraordinare, prin identificarea unor alternative strategice şi vizionare în gestionarea unor crize fără precedent în proximitatea teritoriului naţional sau în prevenirea consecinţelor dezastruoase asupra populaţiilor dependente de tranzitul de resurse alimentare sau energetice fabricate în Europa Centrală şi de Est.
    În scopul preîntâmpinării unor riscuri cauzate de apariţia unor situaţii urgente, care vor afecta negativ în viitorul imediat asigurarea cerinţelor tehnice ale spaţiilor de transbordare şi/sau depozitare a unor resurse strategice, inclusiv stocuri de rezervă de stat, a căror necesitate de urgentare a transportului, tranzitului, transbordărilor, transpunerilor şi altor activităţi conexe este promovată de autorităţi de la nivel naţional, al Uniunii Europene şi chiar al Organizaţiei Naţiunilor Unite, fapt de natură a produce consecinţe deosebit de grave prin periclitarea populaţiilor dependente de tranzitul de resurse alimentare sau energetice fabricate în Europa Centrală şi de Est, în condiţiile în care valoarea resurselor strategice deblocate este net superioară atât valorii spaţiilor de depozitare, cât şi a creanţelor administrate,
    în vederea asigurării posibilităţii constituirii patrimoniului unor instituţii publice în condiţiile constrângerilor bugetare actuale şi întrucât în urma unei analize punctuale s-a identificat posibilitatea ca Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale să uzeze de dreptul de a depune creanţe deţinute în contul preţului aferent adjudecării unor spaţii necesare tranzitării şi transportului de resurse strategice, în mod similar cu cel care se aplică bunurilor destinate păstrării rezervelor de stat, degrevând major bugetul de stat, drept conferit de prevederile art. 3^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1998 privind finanţarea şi din alte surse decât bugetul de stat a unor activităţi specifice de administrare a rezervelor de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/1998, cu modificările şi completările ulterioare,
    în cazul neadoptării măsurilor legislative preconizate s-ar produce o serie de consecinţe negative constând în: a) agravarea blocajului de resurse în zona de conflict armat; b) accentuarea dificultăţilor în transportul resurselor strict necesare prevenirii crizelor alimentare sau energetice; c) limitarea alternativelor strategice identificate la nivelul statului român pentru a debloca fluxul de aprovizionare; d) anularea unei rezolvări cu impact strategic extraordinar, vizionar şi proactiv asumate de autorităţile naţionale şi euroatlantice în criza umanitară regională aflată în desfăşurare.
    Având în vedere că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic, economic şi social, imediat şi de perspectivă, contribuie la garantarea apărării securităţii naţionale, a sănătăţii populaţiilor unor state ameninţate de penuria resurselor
    alimentare de bază, inclusiv existente în patrimoniul rezervă de stat, degrevează bugetul de stat şi diminuează presiunea asupra acestuia, reprezintă o prioritate a continuităţii activităţilor economico-sociale şi umanitare, vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează preluarea de către Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, denumită în continuare Administraţia Naţională, prin unităţile teritoriale subordonate, a unor creanţe bugetare aflate în administrarea Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului, denumită în continuare AAAS, asupra unor societăţi deţinătoare de bunuri utile facilitării şi fluidizării transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat, care au în obiectul de activitate manipularea de bunuri/produse/ stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224.

    ART. 2
    (1) Fac obiectul preluării de către Administraţia Naţională creanţele bugetare administrate de AAAS, conform titlurilor executorii reprezentate de sentinţele civile definitive, înscrise în tabelul definitiv consolidat al creanţelor din procedura de insolvenţă, asupra persoanelor juridice de drept privat, organizate sub formă de societăţi, care desfăşoară activitatea de manipulare de bunuri/produse/stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224, deţinătoare de bunuri utile facilitării şi fluidizării transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat amplasate în staţiile de cale ferată de frontieră sau în puncte de lucru aflate în conexiune cu noduri de transport combinat şi/sau cu infrastructura feroviară interoperabilă care prezintă importanţă strategică.
    (2) Administraţia Naţională preia potrivit dispoziţiilor alin. (1) creanţele administrate de AAAS înscrise în tabelul definitiv consolidat al creanţelor din procedura de insolvenţă a debitorului, ale căror date de identificare şi elemente de individualizare a creanţelor se prevăd prin hotărâre a Guvernului, care cuprinde sumele stabilite prin rapoarte de evaluare şi sentinţe definitive, enumerarea societăţilor vizate şi indicarea coordonatelor procesuale aferente creanţelor preluate.
    (3) Predarea titlurilor de creanţă şi a celorlalte înscrisuri întocmite de AAAS către Administraţia Naţională, prin unităţile teritoriale subordonate, se face prin protocol de predare-primire, încheiat în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (2).

    ART. 3
    (1) După predarea creanţelor prevăzute la art. 2 alin. (1), AAAS procedează la scăderea acestora din evidenţele sale contabile.
    (2) AAAS predă Administraţiei Naţionale titlurile de creanţă prevăzute la art. 2 alin. (1), precum şi înscrisurile întocmite în legătură cu actele procedurale efectuate de AAAS în vederea recuperării obligaţiilor bugetare.

    ART. 4
    (1) Administraţia Naţională se subrogă în drepturile şi obligaţiile AAAS pentru creanţele care fac obiectul hotărârii Guvernului prevăzute la art. 2 alin. (2), inclusiv pentru litigiile existente şi procedurile reglementate de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, aferente creanţelor preluate.
    (2) Termenele de prescripţie prevăzute de art. 2.500 - 2.571 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pentru creanţele care fac obiectul acesteia rămân aplicabile.

    ART. 5
    Creanţele preluate se înregistrează în contabilitatea unităţilor teritoriale subordonate Administraţiei Naţionale la valoarea înscrisă în protocolul de predare-primire prevăzut la art. 2 alin. (3), încheiat de către Administraţia Naţională şi AAAS.

    ART. 6
    (1) Ca urmare a preluării creanţelor administrate de către AAAS, Administraţia Naţională are obligaţia de a lua toate măsurile în vederea recuperării creanţelor preluate care sunt datorate de către persoanele juridice de drept privat, organizate sub formă de societăţi şi care desfăşoară activitatea de manipulare de bunuri/produse/stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224, deţinătoare de bunuri utile facilitării şi fluidizării transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat.
    (2) Valorificarea creanţelor preluate de la AAAS se face în condiţiile Legii nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) După preluarea creanţelor potrivit dispoziţiilor art. 2, Administraţia Naţională are dreptul de a aplica în mod corespunzător prevederile art. 3^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1998 privind finanţarea şi din alte surse decât bugetul de stat a unor activităţi specifice de administrare a rezervelor de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/1998, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru bunurile utile facilitării şi fluidizării transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat, care devin domeniu privat al statului aflat în administrarea Administraţiei Naţionale.
    (4) Pentru finanţarea cheltuielilor cu taxele, onorariile, alte servicii, impozitele şi taxele reglementate de dispoziţiile titlurilor VII, IX şi X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, altor costuri datorate aferente întocmirii şi emiterii înscrisurilor necesare, precum şi unor cheltuieli ocazionate de aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) lit. f) şi g) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/1998, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează sumele realizate de Administraţia Naţională în cadrul activităţii finanţate din venituri proprii prevăzute la art. 1^1 lit. d) din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Sumele încasate din creanţele preluate potrivit dispoziţiilor art. 2 se fac venit la bugetul de venituri şi cheltuieli al activităţii finanţate integral din venituri proprii pentru intervenţii operative şi reîntregirea stocurilor diminuate înfiinţate pe lângă Administraţia Naţională - aparat propriu şi fiecare unitate teritorială subordonată, la subcapitolul 36.10.50 „Alte venituri“.
    (6) Creanţele preluate potrivit dispoziţiilor art. 2 şi nerecuperate ca urmare a închiderii procedurii de faliment se închid prin contul de finanţare în condiţiile art. 5^3 din Legea nr. 82/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 7
    (1) Bunurile intrate în patrimoniu potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (3) pot beneficia de investiţii în cazul în care se dezvoltă şi se realizează obiective noi de investiţii constând în spaţii de depozitare a produselor cerealiere, alimentare şi/sau energetice, potrivit dispoziţiilor art. 7^1 din Legea nr. 82/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Cheltuielile cu bunurile şi serviciile necesare îndeplinirii obiectivelor prevăzute la alin. (1) se suportă din bugetul de venituri şi cheltuieli al activităţii finanţate integral din venituri proprii pentru intervenţii operative şi reîntregirea stocurilor diminuate înfiinţate pe lângă Administraţia Naţională - aparat propriu şi fiecare unitate teritorială subordonată.

    ART. 8
    (1) În scopul desfăşurării activităţilor curente, a intervenţiilor operative ale rezervelor de stat şi a acţiunilor de asistenţă umanitară internaţională, desfăşurate în aplicarea dispoziţiilor art. 21 alin. (3) teza a II-a din Legea nr. 213/2016 privind cooperarea internaţională pentru dezvoltare şi asistenţă umanitară, prin intermediul bunurilor intrate în patrimoniu potrivit art. 6 alin. (3), prin hotărâre a Guvernului se stabilesc:
    a) măsurile necesare destinate funcţionării, exploatării şi operaţionalizării capacităţilor, spaţiilor şi bunurilor preluate prin depunerea creanţelor predate pentru asigurarea tranzitării, transbordării, transpunerii, manipulării şi/sau transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat;
    b) tarifele de exploatare a bunurilor preluate cu destinaţia de terminale de transport, care urmează a face obiectul veniturilor provenite din prestări de servicii aferente activităţii finanţate din venituri proprii înfiinţate pe lângă Administraţia Naţională - aparat propriu şi fiecare unitate teritorială subordonată, cu respectarea prevederilor art. 31 alin. (7) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Cheltuielile curente şi de capital necesare funcţionării, exploatării şi operaţionalizării capacităţilor, spaţiilor şi bunurilor intrate în patrimoniu potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (3), pentru asigurarea tranzitării, transbordării, transpunerii şi transportului de resurse strategice şi ale rezervelor de stat, se asigură din bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului şi în completare din bugetul de venituri şi cheltuieli al activităţii finanţate integral din venituri proprii pentru intervenţii operative şi reîntregirea stocurilor diminuate înfiinţate pe lângă Administraţia Naţională - aparat propriu şi fiecare unitate teritorială subordonată.
    (3) În condiţiile intrării bunurilor în patrimoniu potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (3), hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1) se elaborează în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Constantin-Gabriel Bunduc,
                    secretar de stat
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Marian Neacşu
                    p. Ministrul economiei,
                    Mihai-Ion Macaveiu,
                    secretar de stat
                    Preşedintele Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale,
                    Georgian Pop
                    p. Preşedintele Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului,
                    Violeta Tudorie
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 15 iulie 2022.
    Nr. 110.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016