Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 107 din 29 noiembrie 2023  privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţilor tehnice necesare  funcţionării sistemului informatic al Ministerului Finanţelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 107 din 29 noiembrie 2023 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţilor tehnice necesare funcţionării sistemului informatic al Ministerului Finanţelor

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1092 din 5 decembrie 2023
    Având în vedere faptul că sistemul informatic al Ministerului Finanţelor, administrat prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, are cea mai mare amploare în cadrul sistemelor informatice ale administraţiei publice din România, fiind integrat cu numeroase fluxuri de informaţii şi funcţionalităţi ale instituţiilor publice din România şi unele din Uniunea Europeană,
    întrucât sistemul informatic este unic, atât din punctul de vedere al complexităţii şi specificităţii aplicaţiilor, cât şi al numărului de entităţi din administraţia publică şi private deservite, precum şi al întinderii teritoriale,
    deoarece aplicaţiile informatice care compun acest sistem informatizează integrat, în momentul de faţă, toate procesele interne de lucru din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi al structurilor subordonate şi este sursă de date pentru toate instituţiile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi ale sistemului financiar (exemplu: „eTrezor“ pentru Trezoreria Statului; „S.I.A.C.“ - Sistemul informatic de administrare a creanţelor financiare, pentru administraţiile finanţelor publice; „ForexeBug“, pentru raportarea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice şi urmărirea execuţiei bugetare; „Buget_NG“, pentru proiectarea şi modificarea bugetului general consolidat; „SPV“ - Spaţiul privat virtual; „DeDoc“ - platforma informatică pentru depunerea documentelor, „SIDOC“ - Sistemul informatic de management al documentelor şi „A.E.“ - Sistemul informatic privind arhiva electronică, pentru înregistrarea, extragerea informaţiilor, distribuirea, urmărirea rezolvării şi arhivarea corespondenţei primite şi transmise în format electronic şi hârtie, „RO e-Factura“, „A.M.E.F.“ - aparate de marcat electronice fiscale; „S.I.I.V.“ - Sistemul informatic integrat vamal),
    întrucât totalitatea aplicaţiilor informatice care compun sistemul informatic susţin în momentul de faţă procesele interne din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor şi al structurilor subordonate,
    deoarece nu s-a reuşit construirea unui imobil dedicat cu funcţionalitatea de centru de date care să găzduiască sistemul informatic, soluţia aleasă de Ministerul Finanţelor fiind alocarea unor spaţii într-o clădire a unei structuri teritoriale care nu a fost proiectată pentru a găzdui echipamente informatice şi care nu îndeplineşte condiţiile minimale prevăzute de standardele în domeniu,
    având în vedere necesitatea de a crea un „hub informatic“ al finanţelor publice la nivel naţional (hub financiar), prin realizarea unei infrastructuri hardware şi software omogene, moderne, sustenabile şi optimizate tehnico-financiar la nivelul Ministerului Finanţelor, bazată pe implementarea unei infrastructuri de tip „cloud“ în sectorul public, astfel încât aceasta să fie funcţională cu un înalt grad de securitate şi disponibilitate, care să colecteze, gestioneze şi să pună la dispoziţia tuturor factorilor interesaţi informaţii fiabile, validate şi actuale de natură financiară, patrimonială sau în legătură cu banii publici,
    deoarece Ministerul Finanţelor are nevoie de mecanisme specifice de transformare digitală rapidă care să îi permită să dezvolte platforme informatice în acord cu nivelurile de automatizare şi robotizare ale pieţei concurenţiale europene pentru a gestiona eficient cheltuielile cu echipamentele informatice, inclusiv întreţinerea acestora, precum şi pentru a oferi servicii publice de calitate persoanelor şi organizaţiilor deopotrivă,
    luând în considerare faptul că digitalizarea administraţiei fiscale reprezintă un obiectiv strategic imediat şi urgent,
    reţinând situaţia extraordinară generată de creşterea volumului informaţiilor din bazele de date critice administrate de Ministerul Finanţelor, necesitatea consolidării şi interconectării acestora, precum şi necesitatea asigurării în mod unitar a securităţii cibernetice a acestora,
    ţinând cont de situaţia extraordinară generată de conflictul armat de pe teritoriul Ucrainei şi nevoia urgentă de creştere a rezilienţei capabilităţilor sistemelor şi reţelelor informatice ale ministerului,
    reţinând faptul că transformarea digitală este un obiectiv de interes strategic naţional, care cuprinde procesul de transformare digitală atât la nivelul serviciilor publice din România, cât şi la nivelul mediului de afaceri, în cazul căruia acest proces se referă la mecanismele de automatizare a proceselor de producţie şi robotizarea acestora, cu impact asupra calităţii produselor şi serviciilor pe piaţa europeană,
    întrucât soluţia aleasă de Ministerul Finanţelor pentru găzduirea sistemului informatic într-o clădire care nu a fost proiectată pentru a găzdui echipamente informatice şi care nu îndeplineşte condiţiile minimale prevăzute de standardele în domeniu nu respectă în momentul de faţă cerinţele de securitate, redundanţă şi rezilienţă, specifice sistemelor informatice,
    luând în considerare că încetarea temporară a funcţionării unora dintre componentele sistemului informatic al Ministerului Finanţelor echivalează cu o situaţie de dezastru naţional,
    în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi care impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează măsurile tehnice şi administrative necesare retehnologizării centrului de date din municipiul Braşov, aflat în administrarea Ministerului Finanţelor, constând în găzduirea intermediară a sistemelor de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei relocate din acesta, precum şi în consolidarea capacităţilor tehnice necesare dezvoltării şi funcţionării sistemului informatic al Ministerului Finanţelor de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, prin construirea unui nou centru de date care să asigure găzduirea sistemelor de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei ale Ministerului Finanţelor.

    ART. 2
    (1) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură consultanţă de specialitate Ministerului Finanţelor în procesul de realizare a retehnologizării centrului de date prevăzut la art. 1.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură asistenţă tehnică de specialitate pentru întocmirea documentaţiilor tehnice aferente procesului de retehnologizare şi participă cu specialişti în domeniu, în calitate de experţi cooptaţi, în cadrul procedurilor de achiziţie organizate în acest scop de către Ministerul Finanţelor, precum şi în etapele de testare şi recepţie.

    ART. 3
    (1) Ministerul Finanţelor întreprinde demersurile necesare emiterii unei hotărâri de Guvern pentru trecerea din administrarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia Regională a Finanţelor Publice Bucureşti în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, în tot sau în parte, în funcţie de necesităţi, a unui teren proprietate publică a statului, situat în localitatea Bragadiru, necesar construirii unui centru de date pentru dezvoltarea capacităţilor de găzduire a sistemelor de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Centrul de date prevăzut la alin. (1) este administrat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi asigură găzduirea sistemelor de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei ale Ministerului Finanţelor, inclusiv a celor destinate furnizării de servicii de telecomunicaţii speciale.

    ART. 4
    (1) Până la finalizarea procesului de retehnologizare a centrului de date prevăzut la art. 1, respectiv finalizarea construirii centrului de date prevăzut la art. 3 alin. (1), în funcţie de necesităţile Ministerului Finanţelor, sistemele de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei ale acestuia sunt găzduite în spaţii tehnice din centrele de date aflate în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, în limita resurselor disponibile ale acestuia.
    (2) Instalarea, dezinstalarea, precum şi mutarea sistemelor de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei ale Ministerului Finanţelor în centrele de date aflate în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, respectiv în centrul de date retehnologizat prevăzut la art. 1 şi în centrul de date prevăzut la art. 3 alin. (1), se realizează de către Ministerul Finanţelor.

    ART. 5
    Pentru construirea centrului de date prevăzut la art. 3 alin. (1) şi amenajarea spaţiilor tehnice din centrele de date administrate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, prevăzute la art. 4 alin. (1), Serviciul de Telecomunicaţii Speciale achiziţionează, după caz, servicii de proiectare şi asistenţă tehnică, lucrări de investiţii, inclusiv instalaţii, reţele, utilităţi, dotări şi echipamente tehnologice aferente centrelor de date, precum şi echipamente criptografice aflate în catalogul naţional de pachete, produse şi profile INFOSEC al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat, avizate din punctul de vedere al securităţii cibernetice de către Centrul Naţional Cyberint.

    ART. 6
    Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură, conform competenţelor legale, servicii tehnice specifice necesare centrelor de date prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.

    ART. 7
    Finanţarea cheltuielilor pentru activităţile ce revin Ministerului Finanţelor şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale conform prezentei ordonanţe de urgenţă se asigură prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României şi de la bugetul de stat.

    ART. 8
    (1) Ministerul Finanţelor suportă costurile aferente funcţionării propriilor sisteme de comunicaţii şi de tehnologia informaţiei găzduite în centrele de date aflate în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, inclusiv pe cele aferente asigurării condiţiilor de mediu necesare funcţionării acestuia.
    (2) Procedura de calcul al costurilor prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin protocol încheiat în acest sens între Ministerul Finanţelor şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru,
                    Mihaela-Ioana Kaitor,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
                    Ionel-Sorin Bălan
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan

    Bucureşti, 29 noiembrie 2023.
    Nr. 107.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016