Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 104 din 30 iunie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 104 din 30 iunie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 657 din 30 iunie 2022
    Având în vedere legislaţia actuală aplicabilă în domeniul înstrăinării, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan, ulterior punerii în aplicare a măsurilor reglementate prin actul de amendare a Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului şi evoluţiilor înregistrate la nivelul pieţei funciare, au fost identificate anumite aspecte neclare şi lipsite de previzibilitate ale textului legii, precum şi impedimente pe termen scurt, mediu şi lung în circuitul civil, referitoare la încheierea actelor translative de proprietate având ca obiect terenurile agricole, ca urmare a parcurgerii procedurii prevăzute de legea de bază aplicabilă în domeniu.
    Dat fiind faptul că legislaţia care instituie unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan a fost amendată prin intrarea în vigoare a Legii nr. 175/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 741 din 14 august 2020, în sensul instituirii anumitor sarcini fiscale în sarcina proprietarilor terenurilor agricole, în cazul revânzării terenurilor agricole situate în extravilan, înaintea împlinirii termenului de 8 ani de la cumpărare, fără a clarifica anumite aspecte referitoare la etapele procedurale, stabilirea în sarcina cui revine obligaţia calculării, reţinerii, virării şi declarării, după caz, a impozitului datorat, precum şi necorelarea
    dispoziţiilor şi reglementarea imprecisă a anumitor condiţii necesare realizării scopului prevăzut de lege, respectiv comasarea terenurilor agricole, diminuarea achiziţiei acestor terenuri în scopuri speculativ-investiţionale,
    faţă de necesitatea soluţionării, în regim de urgenţă, a unor situaţii nereglementate în prezent, generate de intenţia persoanelor fizice şi juridice, în calitate de titulari ai dreptului de proprietate ai terenurilor agricole situate în extravilan, de a-şi exercita, în mod neîngrădit, atributul de dispoziţie asupra terenurilor aflate în proprietate,
    luând în considerare numeroasele solicitări ale persoanelor fizice şi juridice, pentru care au fost emise avize finale/avize în vederea înstrăinării terenurilor aflate în proprietate şi se află în imposibilitate obiectivă de a finaliza procedura prevăzută de lege prin încheierea actelor translative de proprietate, precum şi a camerelor notariale de la nivel naţional, având ca obiect deblocarea acestor tranzacţii, şi finalizarea, prin autentificarea actelor notariale, a contractelor de vânzare, precum şi clarificarea aspectelor referitoare la obligaţia calculării, reţinerii, virării şi declarării impozitului de 80%, precum şi stabilirea bugetelor la care acest impozit se constituie ca venit,
    ţinând cont de actualul cadru legislativ, impedimentele identificate pot fi soluţionate, cu celeritate, prin adoptarea unor norme care să asigure previzibilitatea procesului de înstrăinare şi respectarea principiului legalităţii şi a principiului securităţii raporturilor juridice, atât din perspectiva intereselor individuale, cât şi a celor naţionale sau de grup şi a binelui public, de a căror aplicare depind stabilitatea şi eficienţa procedurii care vizează tranzacţiile având ca obiect terenuri agricole, pe calea delegării legislative, aspecte urgente care nu ar putea face obiectul unei legi pentru crearea cadrului legal în vederea punerii în aplicare a reglementărilor propuse prin actualul act normativ, fiind o soluţie care implică un orizont de timp îndelungat, soluţie juridică care presupune că pe tot parcursul procesului de legiferare în condiţiile art. 76 alin. (3) din Constituţia României, republicată, să persiste vidul legislativ existent în prezent şi blocajul tranzacţiilor cu terenuri agricole.
    Având în vedere faptul că elementele antemenţionate creează premisele unei situaţii extraordinare, cuantificabilă, obiectivă, imprevizibilă şi independentă de voinţa Guvernului, a cărei reglementare nu poate fi amânată, consecinţele negative ale neadoptării acestui act normativ, în regim de urgenţă, conducând la:
    - limitări în practică cauzate de reglementarea unor aspecte neclare şi imprevizibile privind modul de calcul şi încasare a impozitului pentru tranzacţiile cu terenurile agricole situate în extravilan;
    – blocaje ale aplicabilităţii legii de bază aplicabile în domeniu şi a legislaţiei subsecvente care reglementează procedurile de control şi verificare a finalizării etapelor procedurale şi a condiţiilor de a căror îndeplinire depinde eficacitatea drepturilor subiective civile şi a obligaţiilor corelative;
    – riscul promovării a numeroase acţiuni în justiţie pentru pronunţarea unor hotărâri pentru soluţionarea aspectelor divergente, cauzate de imposibilitatea exercitării, de către proprietarii terenurilor agricole situate în extravilan, a drepturilor de dispoziţie asupra bunurilor imobile deţinute şi încheierii contractelor de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a hotărârilor judecătoreşti care ţin loc de contract de vânzare;
    – nereglementarea măsurilor în vederea îndeplinirii, în mod abstract şi obiectiv, a scopului legitim al actului normativ, respectiv comasarea terenurilor agricole, descurajarea cumpărării proprietăţii funciare în scop de revânzare imediată, prevenirea speculei imobiliare, prevenirea fărâmiţării proprietăţii funciare şi achiziţia terenurilor pentru desfăşurarea activităţilor agricole specifice pe termen mediu şi lung, raportat la perioada de timp în care se datorează impozitul instituit;
    – nesoluţionarea aspectelor practice neunitare şi a disfuncţionalităţilor semnalate de către părţile interesate, precum şi perpetuarea vidului legislativ care vizează calcularea şi încasarea impozitului aferent tranzacţiilor având ca obiect terenurile agricole situate în extravilan;
    – evitarea unei grave atingeri a interesului public, a scopului legitim prevăzut de lege şi neîndeplinirea obligaţiilor constituţionale, cu efecte negative pe termen mediu şi lung asupra creşterii producţiei agricole şi, implicit, a Uniunii Europene, prin nereglementarea, pe calea delegării legislative, a condiţiilor care să creeze premisele manifestării neîngrădite a atributului de dispoziţie asupra bunurilor imobile aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice,

    în considerarea faptului că elementele identificate, imprevizibile şi cuantificabile constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în sensul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, astfel că o eventuală legiferare, pe altă cale decât delegarea legislativă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecinţele negative identificate,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 12 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 4 alineatul (1), partea introductivă şi literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condiţiilor de fond şi de formă prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi a dreptului de preempţiune, la preţ şi în condiţii egale cu cele prevăzute în ofertă, în următoarea ordine:
    a) preemptori de rang I: coproprietarii, soţii, rudele până la gradul al treilea şi afinii până la gradul al treilea, în această ordine;
    b) preemptori de rang II: proprietarii investiţiilor agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei, irigaţii exclusiv private, aflate pe terenurile ce fac obiectul ofertelor de vânzare şi/sau arendaşii. În cazul în care pe terenurile supuse vânzării se află investiţii agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei şi pentru irigaţii, prioritate la cumpărarea acestor terenuri au proprietarii acestor investiţii;"

    2. La articolul 4 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) în cazul arendaşilor persoane juridice, cu acţionariat altă persoană juridică, acţionarii/asociaţii care deţin controlul societăţii să facă dovada domiciliului/reşedinţei/sediului social/secundar situat pe teritoriul naţional stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan."

    3. La articolul 4^1 alineatul (2), literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) asociatul/acţionarul, persoană fizică, care deţine controlul societăţii să aibă domiciliul situat pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
e) în cazul în care în structura persoanelor juridice, asociaţii/acţionarii care deţin controlul societăţii sunt alte persoane juridice, asociaţii/acţionarii, care deţin controlul societăţii, să facă dovada domiciliului//reşedinţei/sediului social/secundar situat pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puţin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan."

    4. Articolul 4^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4^2
    (1) Terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligaţia plăţii de către vânzători a unui impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei pozitive dintre valoarea terenurilor agricole de la data vânzării şi cea de la data cumpărării, determinată potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă.
    (2) În cazul înstrăinării, prin vânzare, a pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan şi care reprezintă mai mult de 25% din activele prevăzute la alin. (5) pct. 1 şi în măsura în care înstrăinarea are loc înainte de împlinirea a 8 ani de la dobândirea oricăruia dintre aceste terenuri, persoana fizică şi/sau juridică care înstrăinează are obligaţia de a plăti un impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenţei pozitive dintre valoarea terenurilor existentă la momentul înstrăinării pachetului de control şi cea de la momentul dobândirii terenurilor, determinată potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă. În situaţia în care persoana juridică are în proprietate mai multe terenuri agricole situate în extravilan, cota de 80% se aplică asupra valorii totale calculate prin însumarea diferenţelor pozitive aferente terenurilor dobândite cu cel mult 8 ani înainte de înstrăinarea pachetului de control, fără a lua în calcul diferenţele negative, diferenţe determinate potrivit prezentului alineat.
    (3) În situaţia în care persoana juridică deţine în proprietate terenuri agricole situate în extravilan ca urmare a unui aport în natură adus de persoana care înstrăinează pachetul de control, verificarea condiţiei legate de înstrăinare înainte de împlinirea a 8 ani de la dobândirea terenurilor, potrivit alin. (2), se extinde şi la perioada deţinerii de către acţionarul/asociatul care a realizat acest aport în natură.
    (4) Prevederile art. 16 se vor aplica în mod corespunzător situaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2).
    (5) În aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. active - proprietăţile imobiliare ale persoanei juridice reprezentând orice teren, clădire sau altă construcţie ridicată ori încorporată într-un teren, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile;
    2. pachet de control - participaţia în capitalul social/patrimoniul unei persoane juridice, deţinută de către o persoană fizică sau juridică, în mod direct sau indirect şi care depăşeşte 50% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau din dreptul de vot, după caz;
    3. titluri de participare - reprezintă acţiunile, părţile sociale sau altă formă de deţinere în mod direct sau indirect de către persoane fizice şi/sau juridice în capitalul/patrimoniul altei persoane juridice, în funcţie de forma de organizare a acesteia, potrivit legii.
    (6) Impozitul stabilit la alin. (1) şi (2) reprezintă un impozit suplimentar faţă de cele datorate potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) În cazul înstrăinării, prin vânzare, prevăzută la alin. (1), impozitul se calculează şi se încasează de notarul public înainte de autentificarea actului notarial prin care se transmite dreptul de proprietate. Impozitul calculat şi încasat de către notarul public se virează până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat, în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului, conturi prevăzute în procedura de la alin. (12).
    (8) În situaţia prevăzută la alin. (2), contribuabilul are obligaţia de a declara venitul obţinut în maximum 10 zile de la data transferului, la organul fiscal competent, în vederea calculării impozitului, în temeiul actului juridic prin care are loc înstrăinarea, prin vânzare, a pachetului de control al persoanei juridice.
    (9) În cazul în care transferul dreptului de proprietate pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează prin hotărâre judecătorească care ţine loc de contract de vânzare, impozitul se calculează şi se încasează de către organul fiscal competent, pe baza deciziei de impunere, în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei. Instanţele judecătoreşti care pronunţă hotărâri judecătoreşti rămase definitive comunică organului fiscal competent hotărârea şi documentaţia aferentă, în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti.
    (10) Impozitul stabilit în condiţiile alin. (1) şi (2) se virează în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului şi se distribuie astfel:
    a) o cotă de 60% se face venit la bugetul de stat;
    b) o cotă de 40% se face venit la bugetul unităţilor administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află terenurile agricole situate în extravilan ce au făcut obiectul înstrăinării.
    (11) În cazul contribuabililor care intră sub incidenţa titlului II - Impozitul pe profit din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, impozitul stabilit în condiţiile alin. (1) şi (2) reprezintă cheltuială nedeductibilă la determinarea rezultatului fiscal.
    (12) Procedura de calcul, încasare şi plată a impozitului perceput în condiţiile alin. (1) şi (2), precum şi obligaţiile declarative se aprobă prin ordin comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor, cu avizul consultativ al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (13) Veniturile obţinute de persoane nerezidente din tranzacţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) nu fac parte din domeniul de aplicare a convenţiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alt stat.
    (14) Proprietarii terenurilor agricole situate în extravilan au obligaţia să le utilizeze exclusiv în vederea desfăşurării activităţilor agricole de la data cumpărării, iar în situaţia în care pe terenul agricol există investiţii agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei şi irigaţii exclusiv private, se va păstra destinaţia agricolă a acestor investiţii."

    5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) În toate cazurile în care se solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare, acţiunea este admisibilă numai dacă antecontractul este încheiat potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale legislaţiei în materie, precum şi dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 3, 4 şi art. 9 alin. (6) din prezenta lege, iar imobilul ce face obiectul antecontractului este înscris la rolul fiscal şi în cartea funciară.
    (2) În cazurile prevăzute la alin. (1), în vederea îndeplinirii formalităţilor prevăzute de prezenta lege, structura din cadrul aparatului central al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumită în continuare structura centrală, sau direcţiile pentru agricultură judeţene sau a municipiului Bucureşti, denumite în continuare structuri teritoriale, după caz, emit un proces-verbal privind derularea procedurii, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 4, la solicitarea adresată primăriei de către proprietarul terenului sau promitentul-cumpărător, în baza deciziei instanţei.
    (3) În situaţia în care în cadrul procedurii se înregistrează comunicări de acceptare a ofertei de vânzare de către preemptorii prevăzuţi la art. 4 alin. (1), procesul-verbal prevăzut la alin. (2) se transmite instanţei, însoţit de documente înregistrate în termenul prevăzut la art. 6 alin. (2).
    (4) Cererea de înscriere în cartea funciară a dreptului de proprietate se respinge dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta lege."

    6. La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Primăria are obligaţia de a transmite structurii centrale, respectiv structurilor teritoriale, după caz, precum şi Agenţiei Domeniilor Statului un dosar care să cuprindă lista preemptorilor, copiile cererii de afişare a ofertei de vânzare şi ale documentelor doveditoare prevăzute la alin. (1), procesul-verbal de afişare a ofertei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei."

    7. La articolul 7, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Comunicarea acceptării ofertei de vânzare modificată se înregistrează la primărie, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (6)."

    8. La articolul 7^1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul în care, unul dintre titularii dreptului de preempţiune care şi-au manifestat acceptarea ofertei înregistrează la primărie, până la expirarea termenului de verificare prevăzut la art. 10 alin. (1), o cerere de renunţare la acceptarea ofertei, se aplică prevederile art. 4."

    9. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Avizul final necesar încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public pentru cazurile prevăzute la art. 4 se emite de către structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafaţa de până la 30 ha inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafaţa de peste 30 ha, de către structura centrală.
    (2) Avizul necesar încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public pentru cazurile prevăzute la art. 4^1 alin. (1) şi (2) sau la art. 7^1 alin. (2) se emite de către structurile teritoriale, pentru terenurile cu suprafaţa de până la 30 ha inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafaţa de peste 30 ha, de către structura centrală.
    (3) Avizele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt valabile 6 luni de la data comunicării către vânzător sau, în cazul decesului vânzătorului sau a preemptorului/potenţialului cumpărător, până la data înregistrării decesului intervenit în perioada de valabilitate a avizelor.
    (4) Prin excepţie, avizele sunt valabile şi ulterior împlinirii acestui termen, dacă părţile au încheiat în perioada de valabilitate o promisiune bilaterală de vânzare sau un pact de opţiune care are ca obiect terenul agricol extravilan pentru care a fost emis, dar nu mai mult de termenul stipulat în cuprinsul acestor acte pentru executarea lor, sau în cazul emiterii certificatului de moştenitor, pentru vânzător, în termenul prevăzut la alin. (3).
    (5) Autoritatea emitentă a avizelor prevăzute la alin. (1) şi (2) poate îndrepta erorile materiale din cuprinsul actului, din oficiu sau la cererea persoanei interesate.
    (6) În toate cazurile în care se solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare se emite un proces-verbal de derulare a procedurii prevăzute la art. 4, de către structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafaţa de până la 30 ha inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafaţa de peste 30 ha, de către structura centrală."

    10. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 4 şi 4^1 se va face de către structura centrală, respectiv de către structurile teritoriale de la locul situării imobilului, după caz, în termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la art. 6 alin. (2) sau a termenului prevăzut la art. 7 alin. (6^1) şi (9). În cazul îndeplinirii condiţiilor legale, în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului pentru verificare, structura centrală, respectiv structurile teritoriale, după caz, vor emite avizul final/avizul necesar încheierii contractului de vânzare, prevăzut la art. 9 alin. (1) şi (2)."

    11. La articolul 12 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) emite avizele prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2) necesare încheierii contractului de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan, avizul prevăzut la art. 10 alin. (3), precum şi procesul-verbal prevăzut la art. 9 alin. (6) necesar pronunţării unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare;"

    12. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan fără respectarea dreptului de preempţiune, potrivit prevederilor art. 4 şi 4^1, sau fără obţinerea avizelor prevăzute la art. 3 şi art. 9 alin. (1) şi (2) este interzisă şi se sancţionează cu nulitatea absolută."

    13. La articolul 20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Dispoziţiile prezentei legi nu se aplică înstrăinărilor între coproprietari, soţi, rude până la gradul al treilea, inclusiv şi afini până la gradul al treilea, în situaţia în care proprietarul terenului nu a solicitat afişarea unei oferte de vânzare la primărie."

    14. După articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 20^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 20^1
    În cazul în care, proprietarul terenului a solicitat afişarea la primărie a ofertei de vânzare, persoanele prevăzute la art. 20 alin. (2) pot accepta oferta de vânzare în calitate de preemptori de rang I, iar contractul de vânzare se va încheia în baza avizelor prevăzute de lege, după caz."



    ART. II
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se modifică normele metodologice pentru aplicarea titlului I din Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, al ministrului apărării naţionale şi al viceprim-ministrului, ministrul culturii, nr. 719/740/M.57/2.333/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 30 mai 2014, cu modificările ulterioare.

    ART. III
    (1) Procedurile aflate în curs de derulare potrivit Legii nr. 17/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se supun legislaţiei în vigoare la data iniţierii acestora.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), la încheierea actelor translative de proprietate, pentru care au fost emise avize înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se aplică dispoziţiile art. 4^2 din Legea nr. 17/2014, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, interimar,
                    Sorin Moise,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 30 iunie 2022.
    Nr. 104.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016