Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 101 din 16 noiembrie 2023  privind modificarea şi completarea unor acte normative  în domeniul fondurilor europene nerambursabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 101 din 16 noiembrie 2023 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene nerambursabile

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1046 din 17 noiembrie 2023
    Având în vedere că prin Politica de coeziune pentru perioada de programare 2014-2020 şi prin Fondul de ajutor european pentru cele mai defavorizate persoane (FEAD) sunt alocate României importante resurse financiare sub formă de fonduri externe nerambursabile în valoare de aproximativ 24,567 miliarde euro, la care se adaugă aproximativ 4,5 miliarde euro sub formă de cofinanţare, iar potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, termenul-limită de eligibilitate a cheltuielilor este data de 31 decembrie 2023,
    ţinând cont de faptul că procesul de închidere a programele operaţionale 2014-2020 reprezintă un obiectiv de importanţă strategică pentru România, iar pentru aceasta procedurile aferente trebuie să permită maximizarea absorbţiei fondurilor alocate în această perioadă de programare,
    întrucât utilizarea la nivel maxim a fondurilor europene alocate României nu poate fi realizată în lipsa unor măsuri imediate care trebuie aplicate până la sfârşitul anului 2023,
    deoarece este necesară eliminarea riscului de blocaj financiar la nivelul beneficiarilor din programele finanţate prin Politica de coeziune, cu consecinţe negative asupra cashflow-ului fiecărui proiect, în condiţiile în care data de 31 decembrie 2023 reprezintă termenul-limită pentru eligibilitatea din fonduri a cheltuielilor efectuate şi plătite de beneficiari în cadrul proiectelor finanţate prin programele operaţionale din cadrul financiar multianual 2014-2020,
    ţinând cont de faptul că asigurarea resurselor financiare pentru efectuarea plăţilor de către beneficiari este o condiţie obligatorie pentru finalizarea implementării proiectelor potrivit prevederilor contractelor de finanţare,
    având în vedere faptul că în lipsa măsurilor urgente preconizate prin prezentul act normativ există posibilitatea reducerii numărului de proiecte care pot genera cheltuieli care pot fi solicitate la rambursare Comisiei Europene, precum şi producerii de întârzieri, blocaje şi dificultăţi în implementare, accentuându-se riscul dezangajării resurselor disponibile alocate prin implementarea politicii de coeziune,
    ţinând cont de amplificarea impactului crizei energetice asupra cetăţenilor şi întrucât în perioada următoare este de aşteptat să se înregistreze o creştere a consumului energetic, este necesară adoptarea unor măsuri urgente prin care persoanele vulnerabile beneficiare ale sprijinului pentru compensarea preţului la energie să poată utiliza cardurile de energie emise, deoarece în lipsa măsurilor preconizate nu se pot realiza reducerea gradului de sărăcie energetică şi protecţia consumatorului vulnerabil, determinând în principal o scădere a standardului de viaţă şi în special a puterii de cumpărare a persoanelor celor mai vulnerabile, care nu îşi mai pot asigura astfel serviciile energetice.
    Luând în considerare că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi strategic, constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera posibile corecţii financiare ca urmare a neîndeplinirii indicatorilor de program,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 6 octombrie 2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, literele d^1)-d^3) se abrogă.
    2. La articolul 10, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) sumele necesare asigurării, prin intermediul autorităţilor de management, a prefinanţării proiectelor pentru beneficiari, alţii decât cei prevăzuţi la art. 6 alin. (1)-(4) şi (6), şi/sau continuării finanţării proiectelor în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor europene şi în cazul depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional pentru proiectele încheiate potrivit art. 12, corespunzător fondurilor europene;"

    3. La articolul 20, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pentru Programul operaţional Competitivitate, Programul operaţional regional şi Programul operaţional Capital uman, beneficiarii/liderii de parteneriat/partenerii, alţii decât cei prevăzuţi la art. 6 şi 7, au obligaţia de a achita integral contribuţia proprie aferentă cheltuielilor eligibile incluse în documentele anexate cererii de plată, cel mai târziu până la data depunerii cererii de rambursare aferente cererii de plată"

    4. La articolul 27, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Autoritatea de certificare recuperează de la ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management:
    a) la data închiderii programului operaţional, orice sume din categoriile prevăzute la art. 10 lit. a), transferate unităţilor de plată, ca urmare a depăşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional;
    b) până cel târziu la data închiderii programului operaţional, orice sume din fonduri europene şi din categoriile prevăzute la art. 10 lit. a), transferate unităţilor de plată care, ulterior plăţilor efectuate către beneficiari, nu au fost incluse sau au fost deduse de autoritatea de management/Autoritatea de certificare în/din cheltuielile eligibile declarate Comisiei Europene, ca urmare a sesizării unor nereguli, şi nu au fost recuperate de la beneficiari."

    5. La articolul 27, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Autoritatea de certificare reîntregeşte sumele utilizate din bugetul de stat, conform prevederilor art. 10 lit. a), cu excepţia celor utilizate pentru depăşirea sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, potrivit prevederilor art. 12, din fonduri europene, prin virarea la bugetul de stat, la poziţii bugetare distincte de venituri pentru sumele provenite din finanţarea anului curent şi pentru sumele provenite din finanţarea anilor precedenţi, pe codul de identificare fiscală al Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, fără a se ţine cont de programul operaţional pentru care a fost efectuată operaţiunea, din sumele primite de la Uniunea Europeană, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la încasarea acestora, după onorarea obligaţiilor privind transferul de fonduri către unităţile de plată din cadrul autorităţilor de management."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea preţului la energie, suportat parţial din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 8 decembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 5 alineatul (1), partea dispozitivă va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei, poate fi utilizat până la data de 31 martie 2024 inclusiv şi este acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe, astfel:"

    2. La articolul 6, alineatele (10) şi (11) vor avea următorul cuprins:
    "(10) Perioada de valabilitate a cardului de energie pentru semestrul I al anului 2023 este până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv şi acesta poate fi acceptat în reţeaua teritorială a Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. până la data de 31 martie 2024 inclusiv.
(11) Perioada de valabilitate a cardului de energie pentru semestrul al II-lea al anului 2023 este până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv şi poate fi acceptat în reţeaua teritorială a Companiei Naţionale «Poşta Română» - S.A. până la data de 31 martie 2024 inclusiv."

    3. La articolul 7, alineatul (21) va avea următorul cuprins:
    "(21) Compania Naţională «Poşta Română» - S.A. are obligaţia de a nu efectua plăţi prin mandat poştal după data de 31 martie 2024."

    4. La articolul 23, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) Categoriile de cheltuieli efectuate cu valoarea nominală a sprijinului pentru persoanele vulnerabile în vederea compensării preţului la energie, în perioada de valabilitate a acestuia, care nu pot fi decontate din fonduri externe nerambursabile pentru neîncadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile, neîncadrarea în categoriile de beneficiari-ţintă rămân cheltuieli definitive ale bugetului de stat."



    ART. III
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru proiectele finanţate în cadrul Programului operaţional regional 2014-2020, inclusiv pentru cele etapizate din acest program în alte programe cu finanţare europeană din cadrul financiar 2021-2027, rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor se constituie iniţial, în procent de până la 23% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără a depăşi pragurile stabilite la art. 8 şi 18 din acelaşi act normativ.

    ART. IV
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dispoziţiile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, nu se aplică contractelor de finanţare din cadrul axelor prioritare 1, 2 şi 4 aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, contractelor/deciziilor de finanţare din cadrul Programului operaţional Asistenţă tehnică şi Programului operaţional Capacitate administrativă, precum şi contractelor de finanţare aferente Programului operaţional regional 2014-2020.

    ART. V
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în anul 2023, prin derogare de la prevederile art. 19 alin. (15) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022, se autorizează Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de Autoritate de management pentru Programul operaţional regional 2014-2020, să modifice creditele de angajament la poziţia „Finanţare din FEN postaderare“, cu încadrarea în sumele prevăzute prin decizia Comisiei Europene de aprobare a programului, inclusiv cu majorarea creditelor de angajament în conformitate cu prevederile art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Acesta comunică Ministerului Finanţelor modificările efectuate, concomitent cu transmiterea anexelor modificate, însuşite de ordonatorul principal de credite.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de Autoritate de management pentru Programul operaţional regional 2014-2020, este abilitat să dezangajeze credite de angajament aferente angajamentelor legale încheiate în anul 2023 pe seama fondurilor naţionale.
    (3) Creditele de angajament rezultate din dezangajările prevăzute la alin. (2) nu pot fi utilizate de ordonatorul principal de credite în calitate de Autoritate de management pentru Programul operaţional regional 2014-2020 în vederea încheierii/emiterii de noi angajamente legale.

    ART. VI
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă până la 31 decembrie 2023, prin derogare de la prevederile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, tranşele de prefinanţare se acordă cu condiţia prezentării de către beneficiar a extrasului de cont corespunzător contului de prefinanţare şi a situaţiei plăţilor din tranşele de prefinanţare acordate anterior, din care să reiasă că prefinanţarea acordată anterior a fost utilizată în procent de minimum 95%. Prefinanţarea acordată poate fi utilizată inclusiv pentru plata facturilor incluse în cereri de plată pentru care nu s-a finalizat procesul de verificare şi autorizare la nivelul Autorităţii de management/Organismului intermediar, cu condiţia ca beneficiarul să solicite retragerea cererilor de plată de pe circuitul de verificare.
    (2) Tranşele de prefinanţare acordate conform prevederilor alin. (1) se justifică inclusiv la cererea de rambursare finală şi se recuperează în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. VII
    La articolul 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 22 mai 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, alineatul (5) se abrogă.

    ART. VIII
    La articolul IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 858 din 22 septembrie 2023, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În anul 2023 se autorizează ordonatorii principali de credite cu rol de coordonator de reforme şi/sau investiţii să introducă modificări ale prevederilor bugetare în anexa nr. 3/xx/25 la Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022, respectiv majorări/diminuări de credite de angajament şi de credite bugetare pentru anul 2023 şi pentru estimările din perioada 2024-2026 şi anii următori, precum şi pentru execuţia din anul 2022, reprezentând fonduri europene nerambursabile aferente asistenţei financiare nerambursabile din cadrul PNRR şi TVA-ul aferent acestora, necesare implementării reformelor/investiţiilor, cu încadrarea în sumele prevăzute în acordurile de finanţare încheiate cu coordonatorul naţional."




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 16 noiembrie 2023.
    Nr. 101.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016