Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 10 din 1 martie 2018  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 10 din 1 martie 2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 203 din 6 martie 2018
    Având în vedere importanţa în plan economic a operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase, domeniu sensibil cu un nivel ridicat al contrafacerilor şi mai ales al evaziunii fiscale, este imperios necesară asigurarea unei discipline riguroase a pieţei şi un înalt nivel de protecţie a consumatorilor,
    ţinând cont de faptul că, în prezent, nu există posibilitatea de a cunoaşte în mod real cantităţile de metal preţios introduse şi/sau scoase de pe teritoriul României, precum şi de faptul că legislaţia nu prevede obligativitatea prezentării actelor de provenienţă a obiectelor din metale preţioase atunci când operatorii economici se prezintă la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pentru marcarea obiectelor,
    luând în considerare faptul că, deşi există obligaţia legală ca vânzarea, cumpărarea şi scoaterea din ţară a lingourilor şi/sau topiturilor din metale preţioase sau aliaje ale acestora să se realizeze numai dacă acestea sunt însoţite de raport de încercare eliberat de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, sunt numeroase cazurile de nerespectare a acestei obligaţii,
    având în vedere că nu există prevederi legale referitoare la condiţiile în care operatorii economici proveniţi din celelalte state membre pot desfăşura pe teritoriul României operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, iar în prezent sunt tot mai multe solicitări din partea acestora de a desfăşura astfel de operaţiuni pe teritoriul României,
    ţinând cont de faptul că nu există evidenţe referitoare la desfăşurarea de operaţiuni cu metale preţioase pe teritoriul României a operatorilor economici din alte state membre, deşi cel puţin la nivel de comerţ la distanţă există dovezi ale activităţii unor astfel de operatori,
    prin lipsa prevederilor legale referitoare la condiţiile în care operatorii economici proveniţi din celelalte state membre pot desfăşura pe teritoriul României operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, precum şi prin imposibilitatea supravegherii activităţii acestora pe teritoriul României, întrucât comerţul la distanţă practicat de către aceştia este din ce în ce mai intens şi sunt grav afectate:
    - interesele economice ale consumatorilor, prin achiziţionarea de obiecte şi bijuterii din metale preţioase nemarcate, al căror conţinut de metal preţios nu a fost verificat;
    – interesele economice ale operatorilor economici români prin concurenţă neloială;
    – interesele economice ale statului prin neplata taxelor aferente,

    în lipsa prevederilor legale referitoare la condiţiile în care operatorii economici proveniţi din celelalte state membre pot desfăşura pe teritoriul României operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, conform legislaţiei în vigoare, pe teritoriul României pot desfăşura operaţiuni cu metale preţioase doar operatori economici români, înfiinţaţi şi organizaţi conform legislaţiei naţionale. Acest lucru reprezintă o barieră pentru libera circulaţie a bunurilor şi a serviciilor, astfel că oricând România se poate afla în situaţia de a avea atât plângeri la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene din partea unor operatori economici legal constituiţi în alt stat membru al Uniunii Europene, care nu îşi pot desfăşura activitatea şi în România, cât şi declanşarea procedurii de „infringement“ pentru nerespectarea legislaţiei europene,
    de asemenea trebuie să se ţină cont de faptul că, în prezent, legislaţia permite existenţa toleranţei negative de 4‰ la stabilirea titlului metalului preţios, ceea ce nu permite acceptarea la comercializare pe teritoriul Uniunii Europene a obiectelor din metale preţioase marcate în România, acest tip de toleranţă negativă fiind interzis la nivelul celorlalte state membre,
    luând în considerare beneficiul public generat de disciplinarea pieţei şi de asigurarea unei bune evidenţe a operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase pe teritoriul României, precum şi crearea cadrului legal necesar pentru ca operatorii economici din alte state membre să poată desfăşura operaţiuni în mod nediscriminatoriu,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    cu respectarea procedurii de notificare prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "1. a) autorizarea - procedura de abilitare a operatorilor economici de a efectua operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase;
    b) autorizaţie - actul emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor care acordă dreptul de a desfăşura operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase;
    c) autoritate competentă - orice organism sau autoritate dintr-un stat membru, astfel definită la art. 2 lit. h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare;
    d) aur de investiţii - aurul de investiţii, astfel definit la art. 313 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. Operaţiunile cu aur de investiţii se realizează prin livrare fizică şi prin operaţiuni în conturi de metal preţios sau hârtii de valoare exprimate în aur, deţinute la bănci;
    e) aur monetar - acea parte a aurului de investiţii utilizat ca activ, care este deţinut cu titlu de rezervă oficială de Banca Naţională a României. Aurul monetar se prezintă de regulă sub formă de monede cu titlul minim de 900/1.000, lingouri, precum şi bare standard cu titlul minim de 995/1.000;
    f) certificatul de testare - documentul emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor care confirmă conţinutul de metal preţios dintr-un obiect;
    g) contract la distanţă - contractul astfel definit la art. 2 pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015;
    h) contract în afara spaţiilor comerciale - contractul astfel definit la art. 2 pct. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015;
    i) marca de responsabilitate - marca stabilită şi înregistrată la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care se aplică pe obiectele din metale preţioase de către operatorii economici care pun pe piaţa naţională produsul respectiv şi prin care aceştia îşi asumă responsabilitatea în legătură cu eventualele vicii ascunse ale obiectului din metal preţios;
    j) marca de stat - marca oficială, protejată prin lege, reprezentată de un simbol unic pentru tipul de metal preţios, alături de precizarea titlului redat în cifre arabe, care se aplică pe obiectele din metale preţioase exclusiv de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, ca autoritate competentă, înainte de punerea pe piaţa naţională a acestora;
    k) marca de titlu - semnul convenţional, diferit în funcţie de titlul metalului preţios, care se aplică de către producător pe obiectele din metale preţioase, exprimat în cifre arabe;
    l) marcare - operaţiunea de aplicare a unei mărci pe un obiect din metal preţios;
    m) marcă - semn convenţional aplicat pe un obiect din metal preţios;
    n) marcă echivalentă - marca oficială a altor state membre ale Uniunii Europene, din Spaţiul Economic European şi Turcia aplicată obiectelor din metale preţioase, care au fost analizate de către o autoritate competentă, în conformitate cu cerinţele identice sau echivalente cu cele specificate în prevederile actelor normative naţionale în vigoare;
    o) marca falsă - însemnul aplicat pe un obiect din metal preţios sau din metal comun, asemănător unei mărci de stat/mărci oficiale sau unei mărci de responsabilitate;
    p) metale preţioase - aur, argint, platină şi paladiu, precum şi aliajele acestora, sub orice formă;
    q) obiecte de aurărie şi argintărie - orice obiect confecţionat din aur, respectiv argint, cu excepţia obiectelor de podoabă denumite bijuterii;
    r) operator economic - persoană fizică sau juridică astfel cum este definită la art. 2 pct. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    s) pietre preţioase - diamantele naturale, rubinele naturale, safirele naturale, smaraldele naturale şi perlele naturale sau de cultură;
    ş) punerea pe piaţa naţională - acţiunea realizată de operatorii economici de a face disponibile pe piaţa naţională, pentru prima dată, contra cost sau gratuit, obiecte din metale preţioase;
    t) raport de încercare - document eliberat de către Laboratorul încercări metale preţioase al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor;
    ţ) titlu - proporţia de metal preţios conţinut de un obiect, exprimată în miimi;
    u) titular al autorizaţiei - operatorul economic pe numele căruia a fost emisă autorizaţia;
    v) toleranţă negativă - orice abatere negativă de la titlul metalului preţios."

    2. La articolul 2 punctul 2, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) intermedierea operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase;"

    3. La articolul 2 punctul 2, litera k) se abrogă.
    4. La articolul 2, punctele 3, 4 şi 7-10 se abrogă.
    5. După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 2^1
    (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică:
    a) obiectelor confecţionate din metale preţioase cu titlu mai mic decât titlul minim legal;
    b) obiectelor confecţionate din metale comune acoperite cu metale preţioase;
    c) obiectelor confecţionate din metale preţioase destinate utilizării în scop industrial, tehnic, ştiinţific, educaţional, medical, de laborator şi în alte scopuri similare;
    d) obiectelor confecţionate din metale preţioase temporar introduse pe teritoriul României pentru a fi prezentate în cadrul expoziţiilor fără vânzare;
    e) obiectelor din metale preţioase aflate în patrimoniul cultural naţional;
    f) operaţiunilor având ca obiect aur de investiţii;
    g) operaţiunilor cu aur, inclusiv cu aur monetar, alte metale preţioase şi pietre preţioase, desfăşurate de către Banca Naţională a României;
    h) monedelor vândute în scop numismatic de către Banca Naţională a României.
    (2) Operaţiunile cu aur monetar se efectuează în exclusivitate de Banca Naţională a României, conform statutului său de funcţionare."

    6. Titlul capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Drepturi şi obligaţii referitoare la dobândirea, deţinerea sau efectuarea de operaţiuni cu metale şi pietre preţioase"

    7. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Operatorii economici care comercializează obiecte din metale preţioase şi pietre preţioase au obligaţia de a informa consumatorii corect, complet şi precis cu privire la natura şi caracteristicile obiectelor pe care le comercializează.
    (2) La comercializarea obiectelor din metale preţioase, precum şi a pietrelor preţioase, eticheta va cuprinde informaţii privind natura şi caracteristicile acestora: titlul metalului preţios şi/sau echivalenţa acestuia în karate, după caz, greutatea, tipul pietrelor preţioase, greutatea acestora şi orice alte informaţii pe care operatorul economic le consideră utile pentru consumatori."

    8. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Operaţiunile cu metale preţioase şi pietre preţioase, prevăzute la art. 2 pct. 2, se pot efectua de către operatorii economici autorizaţi, numai în baza autorizaţiei eliberate de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pe perioadă nedeterminată, vizată anual de către aceasta. Scopul vizării anuale este verificarea menţinerii condiţiilor de autorizare.
    (2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) pot solicita completarea autorizaţiei şi/sau renunţarea la efectuarea uneia sau mai multor operaţiuni.
    (3) Renunţarea la efectuarea uneia sau mai multor operaţiuni produce efecte începând cu data de 1 ianuarie a anului următor anului în care s-a înregistrat cererea de renunţare şi se realizează prin înscrierea unei menţiuni corespunzătoare pe autorizaţie.
    (4) Pentru autorizaţiile distruse, pierdute sau furate Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor eliberează duplicate.
    (5) Procedurile de autorizare, vizare anuală, completare, renunţare şi eliberare de duplicate, precum şi formularele-tip utilizate se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (6) Modelul autorizaţiei se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (7) Nu se supun autorizării pentru efectuarea operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor operatorii economici din statele membre ale Uniunii Europene, din Spaţiul Economic European şi Turcia care sunt înregistraţi la autoritatea competentă.
    (8) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (7) sunt obligaţi ca, înaintea începerii efectuării de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase pe teritoriul României, inclusiv în cazul contractelor la distanţă şi al contractelor în afara spaţiilor comerciale, să notifice acest fapt Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (9) Procedura de notificare, modelul formularului de notificare şi modelul documentului emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în urma notificării vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (10) Operatorii economici autorizaţi, precum şi cei prevăzuţi la alin. (7) sunt obligaţi ca, în cazul în care intervin modificări cu privire la numele/denumirea, adresa/sediul social şi la celelalte locuri de desfăşurare a operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase, să le notifice în scris Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în termen de 10 zile de la data producerii lor.
    (11) Sunt exceptate de la autorizarea prevăzută la alin. (1):
    a) Banca Naţională a României, pentru operaţiunile cu aur, alte metale preţioase şi pietre preţioase şi vânzarea monedelor în scop numismatic;
    b) Ministerul Finanţelor Publice, pentru operaţiunile de păstrare în depozit, în tezaurul trezoreriei, de executare silită, pentru operaţiunile de valorificare, precum şi pentru operaţiunile conexe acestora;
    c) Ministerul Afacerilor Interne, organele cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, pentru operaţiunile de păstrare în depozit, în condiţiile legii, a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase;
    d) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pentru operaţiunile de păstrare în depozit a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, marcarea metalelor preţioase, precum şi orice alte operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase pentru care este autorizată potrivit legii;
    e) persoanele fizice, pentru scoaterea din România, introducerea în România şi tranzitul pe teritoriul acesteia al bijuteriilor, al obiectelor de aurărie sau argintărie, dacă acestea sunt destinate uzului personal al persoanei fizice în cauză;
    f) persoanele fizice, pentru operaţiunile de scoatere din România a obiectelor de aurărie şi argintărie, dacă valoarea individuală a acestora nu depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 500 euro;
    g) Ministerul Justiţiei - Agenţia Naţională a Bunurilor Indisponibilizate, pentru operaţiunile de păstrare în depozit şi valorificare a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase."

    9. După articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 8^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 8^1
    (1) Introducerea şi scoaterea în şi din ţară, de către operatorii economici autorizaţi şi de către alte persoane fizice şi/sau juridice, altele decât cele autorizate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, a obiectelor şi bijuteriilor din metale preţioase cu sau fără pietre preţioase se vor face cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de legislaţia vamală în vigoare.
    (2) La declaraţia vamală se anexează în mod obligatoriu declaraţia pe propria răspundere care prevede că autorizaţia nu este retrasă sau suspendată la data efectuării formalităţilor vamale, în cazul operaţiunilor efectuate de către operatorii economici autorizaţi să desfăşoare operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase."

    10. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    Operatorii economici autorizaţi să efectueze operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, precum şi cei prevăzuţi la art. 8 alin. (7) au obligaţia să asigure evidenţa strictă a acestora."

    11. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    Operatorii economici prevăzuţi la art. 9 au obligaţia să pună la dispoziţie organelor abilitate toate documentele şi evidenţele solicitate de acestea."

    12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Marcarea are ca scop certificarea faptului că obiectele din metale preţioase au conţinutul de metal preţios corespunzător mărcii de titlu aplicate şi identificarea operatorilor economici care au aplicat mărcile de responsabilitate.
    (2) În România titlul minim legal, prevăzut la art. 2^1 alin. (1) lit. a), este:
    a) 333 pentru aur;
    b) 750 pentru argint;
    c) 950 pentru platină;
    d) 950 pentru paladiu.
    (3) Titlurile legale în România, exprimate în miimi, care se aplică obiectelor din metale preţioase, sunt următoarele:
    a) pentru aur: 333; 375; 500; 585; 750; 833; 900; 916; 986 şi 999;
    b) pentru argint: 750; 800; 875; 916; 925 şi 999;
    c) pentru platină: 950;
    d) pentru paladiu: 950.
    (4) Pe teritoriul României pot fi puse pe piaţă doar obiectele din metale preţioase care au aplicate marca de titlu, marca de responsabilitate şi marca de stat.
    (5) Pentru obiectele din metale preţioase, provenite din confiscări sau care sunt trecute în orice alt mod legal în proprietatea privată a statului şi care nu sunt marcate corespunzător pentru a putea fi puse pe piaţă, se aplică marca de stat de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
    (6) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pot fi comercializate pe teritoriul României obiecte din metale preţioase dacă acestea au aplicată de către o autoritate competentă dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, din Spaţiul Economic European şi Turcia o marcă echivalentă cu marca de stat, cu condiţia ca indicaţiile furnizate să conţină informaţii echivalente şi inteligibile pentru consumatorii din România.
    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3), pot fi comercializate pe teritoriul României obiecte din metale preţioase care au aplicată o marcă de titlu ce reprezintă titlul legal conform legislaţiei dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, din Spaţiul Economic European şi Turcia, dacă acestea au aplicată de către o autoritate competentă din acel stat o marcă echivalentă cu marca de stat, cu condiţia ca indicaţiile furnizate să conţină informaţii echivalente şi inteligibile pentru consumatorii din România.
    (8) Sunt recunoscute pe teritoriul României mărcile de responsabilitate ale operatorilor economici proveniţi dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, din Spaţiul Economic European şi Turcia, înregistrate la autoritatea competentă din statul de stabilire.
    (9) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), obiectele din metale preţioase pe care, din cauza construcţiei, nu pot fi aplicate marca de titlu, marca de responsabilitate şi marca de stat pot fi comercializate dacă au aplicată marca de stat ori sunt însoţite de certificatul de testare, după caz.
    (10) Sunt exceptate de la marcare:
    a) obiectele din argint în greutate de până la 2,00 grame;
    b) obiectele din paladiu în greutate de până la 2,00 grame;
    c) obiectele din aur în greutate de până la 1,00 gram;
    d) obiectele din platină în greutate de până la 1,00 gram;
    e) fragmentele de obiecte din metale preţioase;
    f) monedele, medaliile şi plachetele din metale preţioase;
    g) lingourile din metale preţioase;
    h) metalele preţioase sub formă de materii prime;
    i) obiectele confecţionate din metale preţioase destinate exportului.
    (11) Pentru obiectele prevăzute la alin. (10) lit. a)-d) şi f)-g), Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor eliberează certificate de testare sau rapoarte de încercare.
    (12) Obiectele din metale preţioase ce urmează a fi puse pe piaţa naţională vor fi prezentate la una dintre structurile teritoriale ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru a fi marcate, în termen de 7 de zile de la data înregistrării acestora în gestiune, împreună cu documentele de provenienţă, cu excepţia celor prevăzute la alin. (6)."

    13. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Anterior aplicării mărcii de stat, metalele preţioase trebuie să fie supuse unei analize fizice sau chimice, în vederea stabilirii titlului acestora.
    (2) La stabilirea titlului metalelor preţioase nu se admit toleranţe negative.
    (3) Analiza şi marcarea obiectelor din metale preţioase se efectuează în termen de 15 zile de la data preluării acestora.
    (4) Dacă în urma analizelor fizice sau chimice se constată neconformităţi precum aliaj neomogen, lipituri şi umpluturi nepermise, operatorul economic va fi notificat cu privire la acest aspect, pentru retragerea obiectelor în vederea remedierii neconformităţilor.
    (5) Procedurile de analiză şi marcare se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (6) Modelele mărcilor de stat se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (7) Procedura de stabilire şi înregistrare a mărcilor de responsabilitate se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (8) La prezentarea obiectelor din metale preţioase la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în vederea marcării cu marca de stat, acestea trebuie să fie deja marcate cu marca de titlu şi marca de responsabilitate, în locurile stabilite prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (9) Fac excepţie de la prevederile alin. (8) obiectele din metale preţioase prezentate de către Ministerul Finanţelor Publice."

    14. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este singura autoritate competentă la nivel naţional care:
    a) efectuează analiza şi marcarea cu marca de stat a obiectelor din metale preţioase;
    b) efectuează expertize ale metalelor preţioase şi ale pietrelor preţioase, dispuse de instanţele de judecată şi de notariatele publice, la solicitarea organelor de urmărire penală, a organelor vamale sau a organelor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, precum şi la cererea persoanelor fizice şi juridice;
    c) efectuează încercări ale metalelor preţioase;
    d) stabileşte şi înregistrează mărcile utilizate pentru marcarea metalelor preţioase;
    e) stabileşte tarife pentru activităţile de încercare, analiză, marcare, expertizare şi înregistrare a mărcilor de responsabilitate, sumele încasate constituindu-se integral venituri la bugetul de stat."

    15. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 15
    Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor îşi exercită drepturile şi îşi asumă obligaţiile specifice activităţilor de încercare, analiză, marcare, expertizare, înregistrare, vizare şi autorizare, în calitate de autoritate competentă pe teritoriul României."

    16. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    Constituie contravenţie următoarele fapte:
    a) încălcarea prevederilor art. 8 alin. (1) prin desfăşurarea fără autorizaţie a operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contravenţiei şi, după caz, a sumelor încasate;
    b) încălcarea prevederilor art. 8 alin. (8) prin desfăşurarea operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase de către operatorii economici prevăzuţi la art. 8 alin. (7), fără a notifica Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contravenţiei şi, după caz, a sumelor încasate;
    c) încălcarea prevederilor art. 9 prin nerespectarea obligaţiei de a asigura evidenţa strictă a operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase de către operatorii economici autorizaţi să efectueze operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, precum şi de către cei prevăzuţi la art. 8 alin. (7) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contravenţiei şi, după caz, a sumelor încasate;
    d) încălcarea prevederilor art. 12 alin. (12) prin nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi a obligaţiei de a prezenta obiectele din metale preţioase ce urmează a fi puse pe piaţa naţională, la una dintre structurile teritoriale ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în termen de maximum 7 zile de la data înregistrării acestora în gestiune, pentru a fi marcate, împreună cu documentele de provenienţă, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contravenţiei şi, după caz, a sumelor încasate;
    e) încălcarea prevederilor art. 8 alin. (10) prin nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi, precum şi de către cei prevăzuţi la art. 8 alin. (7) a obligaţiei ca, în cazul în care intervin modificări cu privire la numele/denumirea, adresa/sediul social şi la celelalte locuri de desfăşurare a operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase, să le notifice în scris Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în termen de 10 zile de la data producerii lor constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei;
    f) încălcarea prevederilor art. 10 prin nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi, precum şi de către cei prevăzuţi la art. 8 alin. (7) a obligaţiei de a pune la dispoziţia organelor abilitate toate documentele şi evidenţele solicitate de acestea constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei;
    g) încălcarea prevederilor art. 7 prin nerespectarea de către operatorii economici care comercializează obiecte din metale preţioase şi pietre preţioase a obligaţiei de a informa consumatorii corect, complet şi precis cu privire la natura şi caracteristicile obiectelor pe care le comercializează, inclusiv cu privire la corectitudinea informaţiilor cuprinse în etichetă, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei."

    17. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    Comercializarea sau expunerea spre comercializare a metalelor preţioase, fără ca acestea să fie marcate în prealabil potrivit prevederilor legale în vigoare, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei, precum şi cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contravenţiei."

    18. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către:
    a) personalul împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în ceea ce priveşte contravenţiile prevăzute la art. 18 şi 19, potrivit atribuţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    b) personalul împuternicit al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în ceea ce priveşte contravenţiile prevăzute la art. 18 lit. a)-d) şi lit. f), precum şi la art. 19 potrivit atribuţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    c) agenţii şi ofiţerii de poliţie din cadrul Poliţiei Române, în ceea ce priveşte contravenţiile prevăzute la art. 18 lit. a), c), d), f) şi g), precum şi contravenţia prevăzută la art. 19;
    d) subofiţerii şi ofiţerii din cadrul Jandarmeriei Române în ceea ce priveşte contravenţia prevăzută la art. 19."

    19. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 22
    (1) La propunerea justificată a personalului prevăzut la art. 20, se poate aplica una dintre următoarele sancţiuni administrative:
    a) suspendarea autorizaţiei pentru efectuarea de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase pe o perioadă de 6 luni atunci când:
    - nu sunt întocmite evidenţele operaţiunilor cu metale preţioase şi pietre preţioase, în condiţiile prevederilor legale în vigoare;
    – sunt comercializate sub orice formă bijuteriile şi obiectele din metale preţioase, cu ori fără pietre preţioase, fără ca acestea să fie marcate, în condiţiile prevăzute de lege;
    – nu se respectă obligaţia notificării Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor cu privire la schimbările intervenite în datele de identificare a titularului autorizaţiei;
    b) retragerea autorizaţiei pentru efectuarea de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase atunci când:
    - nu au fost întreprinse măsuri pentru remedierea cauzelor care au determinat suspendarea autorizaţiei pentru efectuarea de operaţiuni cu metale şi pietre preţioase pe o perioadă de 6 luni, ca urmare a încălcării prevederilor legale în vigoare privind regimul metalelor preţioase şi al pietrelor preţioase;
    – operatorul economic autorizat nu mai îndeplineşte una sau mai multe din condiţiile necesare în vederea autorizării;
    – există condamnări definitive pentru infracţiuni în legătură cu operaţiunile cu metale preţioase sau pietre preţioase ale operatorului economic autorizat sau ale unui angajat al operatorului economic autorizat;
    c) interzicerea efectuării de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase pe teritoriul României de către operatorii economici, prevăzuţi la art. 8 alin. (7), cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 764/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a unor proceduri de aplicare a anumitor norme tehnice naţionale pentru produsele comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Deciziei nr. 3.052/95/CE, atunci când:
    - sunt încălcate prevederile legale în vigoare privind regimul metalelor preţioase şi al pietrelor preţioase şi nu se întreprind măsuri pentru remedierea situaţiilor astfel create;
    – există condamnări definitive pentru infracţiuni în legătură cu operaţiunile cu metale preţioase sau pietre preţioase ale operatorului economic sau ale unui angajat al operatorului economic.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, suspendarea sau retragerea autorizaţiei pentru efectuarea de operaţiuni cu metale preţioase şi cu pietre preţioase, precum şi interzicere efectuării de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase se dispun prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care se comunică titularului autorizaţiei.
    (3) Ordinul de suspendare ori, după caz, de retragere a autorizaţiei, precum şi ordinul de interzicere a efectuării de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase produc efecte de la data comunicării. Cu aceeaşi dată urmează să se calculeze şi perioada de suspendare.
    (4) Împotriva ordinului de suspendare ori de retragere a autorizaţiei sau, după caz, a ordinului de interzicere a efectuării de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase se poate formula contestaţie la instanţa de contencios administrativ, în termenele şi în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Procedura privind măsurile prevăzute la alin. (1), precum şi procedura de reautorizare pentru efectuarea de operaţiuni cu metale preţioase şi cu pietre preţioase vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor."

    20. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 23
    În cazul suspendării autorizaţiei, operatorul economic care o deţinea nu mai are dreptul să efectueze operaţiunile cu metale preţioase şi pietre preţioase pentru care a fost autorizat, până când se constată încetarea cauzelor care au determinat suspendarea."

    21. La articolul 25, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Obiectele din metale preţioase şi pietre preţioase provenite din confiscări sau care sunt trecute în proprietatea privată a statului vor fi valorificate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare."

    22. La articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Termenul de depunere la unităţile Trezoreriei Statului a obiectelor din metale sau pietre preţioase este de 48 de ore de la data întocmirii documentului care a stat la baza ridicării bunurilor considerate fără stăpân, precum şi a celor ridicate în vederea confiscării ori confiscate în condiţiile prevăzute de lege."

    23. După articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 25^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 25^1
    (1) Procedurile privind expertizarea metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase dispusă de instanţele de judecată şi de notariatele publice se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (2) Procedurile privind expertizarea metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase la solicitarea organelor de urmărire penală, a organelor vamale sau a organelor de valorificare a acestor bunuri provenite din confiscări sau care sunt trecute în orice alt mod legal în proprietatea privată a statului, precum şi la cererea persoanelor fizice şi juridice se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor."

    24. La articolul 26, alineatele (2) şi (2^1) se abrogă.
    25. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 27
    (1) Restituirea obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase preluate abuziv de stat, aflate în gestiunea de specialitate din cadrul Sucursalei Regionale Bucureşti a Băncii Naţionale a României, se efectuează de către aceasta numai la
    cererea persoanelor îndreptăţite, în baza actelor de proprietate sau a hotărârilor judecătoreşti definitive, după caz.
    (2) În vederea executării hotărârilor judecătoreşti definitive este necesar ca persoanele îndreptăţite să depună la Sucursala Regională Bucureşti a Băncii Naţionale a României o cerere prin care să solicite executarea titlului. La cererea de restituire petentul trebuie să anexeze următoarele documente:
    a) hotărârea judecătorească definitivă, în original;
    b) copia actului de identitate;
    c) pentru alte persoane beneficiare decât cele păgubite, după caz, procura în original, certificatul de moştenitor sau alte acte prin care se poate stabili calitatea de proprietar.
    (3) Pentru obiectele şi bijuteriile din metale preţioase şi pietre preţioase preluate abuziv de stat, depuse la Banca Naţională a României, restituirea fizică a acestora se efectuează numai în măsura în care acestea se mai regăsesc ca atare în gestiunea de specialitate din cadrul Sucursalei Regionale Bucureşti a Băncii Naţionale a României.
    (4) Dacă bunurile prevăzute la alin. (1) au fost valorificate în folosul statului şi nu se mai regăsesc fizic în gestiunea băncii, urmează a se plăti persoanelor îndreptăţite, în baza actelor de proprietate sau a hotărârilor judecătoreşti definitive, după caz, contravaloarea acestora, calculată la valoarea de piaţă actualizată.
    (5) Pentru pietrele preţioase libere sau montate în bijuterii, preluate abuziv de stat, care nu se mai regăsesc fizic în gestiunea de specialitate din cadrul Sucursalei Regionale Bucureşti a Băncii Naţionale a României, urmează a se plăti persoanelor îndreptăţite, în baza actelor de proprietate sau a hotărârilor judecătoreşti definitive, după caz, contravaloarea acestora calculată la valoarea de piaţă actualizată.
    (6) Contravaloarea obiectelor din metale preţioase şi pietre preţioase restituite în natura, precum şi sumele plătite de către Banca Naţională a României cu titlu de despăgubiri, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de executare se vor recupera de la Ministerul Finanţelor Publice. Restituirea acestor sume de către Ministerul Finanţelor Publice se va face trimestrial, după primirea documentelor justificative de la Banca Naţională a României, din capitolul de despăgubiri civile, precum şi cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor legale."



    ART. II
    În cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „aur financiar“ se înlocuieşte cu sintagma „aur de investiţii“.

    ART. III
    (1) Obiectele din metale preţioase care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt marcate numai cu marca de garanţie proprie stabilită şi înregistrată la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, alături de marca de titlu, pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2018.
    (2) Până la data de 30 iunie 2018 marca de stat se poate aplica şi pe obiectele din metale preţioase alături de marca de garanţie proprie şi/sau de marca de titlu.
    (3) Obiectele din metale preţioase care poartă deja o marcă aplicată de o autoritate publică română începând cu anul 1906 se consideră legal marcate şi pot fi comercializate.

    ART. IV
    (1) Poansoanele cu mărci de garanţie proprie se predau, în vederea desfigurării, la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Nerespectarea prevederilor alin. (1), precum şi aplicarea mărcii de garanţie proprie după data de 30 iunie 2018 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 6.000 lei la 12.000 lei.
    (3) Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (2) se fac de către personalul împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
    (4) Contravenţiei prevăzute la alin. (2) îi sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. V
    Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. VI
    La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1344/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 25 noiembrie 2003, cu modificările ulterioare.

    ART. VII
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul economiei,
                    Dănuţ Andruşcă
                    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
                    Marcel Bogdan Pandelică
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Teodor-Viorel Meleşcanu
                    Ministrul delegat pentru afaceri europene,
                    Victor Negrescu
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Carmen Daniela Dan
                    Ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul finanţelor publice,
                    Eugen Orlando Teodorovici

    Bucureşti, 1 martie 2018.
    Nr. 10.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016