Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 91 din 29 iunie 2000  privind organizarea sistemului naţional de formare a personalului din învăţământul preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 91 din 29 iunie 2000 privind organizarea sistemului naţional de formare a personalului din învăţământul preuniversitar

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 308 din 4 iulie 2000
    În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
    Guvernul României adopta prezenta ordonanţă de urgenţă.
    CAP. 1
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prin formarea continua a personalului didactic şi didactic auxiliar, încadrat în învăţământul preuniversitar, se înţelege toate formele şi activităţile de perfecţionare, inclusiv conversia profesională, prevăzute la art. 36 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 159-162 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată.

    ART. 2
    (1) Formarea personalului de conducere, de îndrumare şi de control cuprinde forme de pregătire iniţială şi continua în domeniul managementului educaţional.
    (2) Formarea iniţială consta în parcurgerea unui modul de specializare, în cadrul pregătirii iniţiale pentru o funcţie didactica, sau a unor studii postuniversitare în domeniul managementului educaţional şi reprezintă, începând cu data de 1 septembrie 2004, condiţia de acces la o funcţie de conducere, de îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar.
    (3) Formarea continua în domeniul managementului educaţional cuprinde toate formele şi activităţile de dezvoltare profesională acreditate, la care participa personalul care ocupa o funcţie de conducere, de îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar. Programele de formare continua în domeniul managementului educaţional, desfăşurate până la data de 1 septembrie 2004, vor fi echivalate pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

    CAP. 2
    Formarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar
    ART. 3
    Se înfiinţează Centrul Naţional de Formare a Personalului Didactic din Învăţământul Preuniversitar, denumit în continuare C.N.F.P.D.I.P., instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Spiru Haret nr. 10-12, sectorul 1.

    ART. 4
    (1) Obiectul de activitate al C.N.F.P.D.I.P. îl constituie asigurarea calităţii formării personalului didactic şi coordonarea activităţii de formare continua a acestuia pe baza standardelor naţionale de formare continua în domeniu.
    (2) C.N.F.P.D.I.P. are următoarele atribuţii principale:
    a) elaborează, împreună cu instituţiile de învăţământ superior şi cu alte instituţii de stat şi private care au obiect similar de activitate, standardele de formare iniţială şi continua a personalului didactic din învăţământul preuniversitar şi le propune ministrului educaţiei naţionale spre aprobare;
    b) stabileşte criteriile şi modalităţile de acreditare a programelor de formare, pe baza standardelor şi metodologiilor aprobate de ministrul educaţiei naţionale;
    c) acreditează programele de formare continua desfăşurate de persoanele fizice şi de persoanele juridice de stat şi particulare, pe baza standardelor şi metodologiilor aprobate de ministrul educaţiei naţionale;
    d) elaborează, pe baza propunerilor inspectoratelor şcolare, în colaborare cu casele corpului didactic, proiecte de finanţare din surse bugetare şi extrabugetare a programelor de formare continua acreditate şi le înaintează spre aprobare ministrului educaţiei naţionale;
    e) monitorizează desfăşurarea activităţilor de formare continua în domeniu;
    f) elaborează şi propune ministrului educaţiei naţionale, spre aprobare, programele pentru acordarea definitivării în învăţământ/certificării pentru profesia didactica, precum şi programele pentru acordarea gradelor didactice;
    g) elaborează şi propune ministrului educaţiei naţionale, spre aprobare, metodologia de formare continua a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
    h) elaborează şi propune ministrului educaţiei naţionale, spre aprobare, programul de asistare a personalului didactic în perioada stagiaturii;
    i) elaborează şi propune ministrului educaţiei naţionale cai de evoluţie în cariera didactica;
    j) propune ministrului educaţiei naţionale strategiile de formare iniţială şi continua a personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
    k) iniţiază şi derulează expertize privind conţinutul, proiectarea, realizarea şi evaluarea pregătirii personalului din învăţământ;
    l) elaborează metodologia de desfăşurare a activităţii caselor corpului didactic în domeniul formării continue a personalului didactic şi didactic auxiliar şi o supune spre aprobare ministrului educaţiei naţionale.


    ART. 5
    (1) C.N.F.P.D.I.P. are un număr maxim de 46 de posturi.
    (2) Numărul maxim de posturi aprobat pentru unităţile subvenţionate se majorează cu numărul de posturi prevăzut la alin. (1), prin diminuarea corespunzătoare a numărului maxim de posturi aprobat pentru unităţile de învăţământ.

    ART. 6
    (1) Structura organizatorică, statul de funcţii şi organigrama se aproba prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
    (2) C.N.F.P.D.I.P. este condus de un director general numit prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

    ART. 7
    Salarizarea personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, angajat în cadrul C.N.F.P.D.I.P., se face conform legii.

    ART. 8
    (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale C.N.F.P.D.I.P. se asigura din venituri extrabugetare şi din alocaţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, de la capitolul "Învăţământ".
    (2) Veniturile extrabugetare ale C.N.F.P.D.I.P. provin din taxe pentru evaluarea şi acreditarea programelor de formare continua, studii de specialitate - analiza necesarului, diagnoza, prognoza şi altele asemenea -, consultanţa de specialitate în domeniu, precum şi din sponsorizări, donaţii, venituri proprii, realizate în condiţiile legii. Cuantumul taxelor se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
    (3) C.N.F.P.D.I.P. poate elabora şi supune spre aprobare finanţarea din fondurile unor programe naţionale sau internaţionale a proiectelor de dezvoltare profesională în domeniu.

    CAP. 3
    Formarea managerilor din învăţământul preuniversitar
    ART. 9
    Se înfiinţează Centrul Naţional de Formare a Managerilor din Învăţământul Preuniversitar, denumit în continuare C.N.F.M.I.P., instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Spiru Haret nr. 10-12, sectorul 1.

    ART. 10
    C.N.F.M.I.P. are următoarele atribuţii principale:
    a) elaborează, împreună cu instituţiile de învăţământ superior şi cu alte instituţii de stat şi private care au obiect similar de activitate, standardele şi metodologiile de pregătire iniţială şi continua, de evaluare unitară şi de certificare pentru managerii din învăţământul preuniversitar şi le propune ministrului educaţiei naţionale spre aprobare;
    b) stabileşte criteriile şi modalităţile de acreditare a programelor de formare, pe baza standardelor şi metodologiilor aprobate de ministrul educaţiei naţionale;
    c) acreditează programele de formare continua desfăşurate de persoanele fizice şi de persoanele juridice de stat şi particulare, pe baza standardelor şi metodologiilor aprobate de ministrul educaţiei naţionale;
    d) monitorizează desfăşurarea activităţilor de formare continua în domeniu;
    d) monitorizează desfăşurarea activităţilor de formare continua în domeniu;
    f) efectuează studii de specialitate - diagnoza, prognoza şi altele asemenea - şi elaborează propuneri de politici în domeniu, pe care le înaintează ministrului educaţiei naţionale;
    g) elaborează metodologia de realizare a atribuţiilor specifice la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi de desfăşurare a activităţii de formare continua a personalului de conducere şi a personalului de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar, prin casele corpului didactic, şi o supune spre aprobare ministrului educaţiei naţionale;
    h) elaborează metodologia, menţionată la art. 2 alin. (3), de echivalare a programelor de formare continua desfăşurate până la data de 1 septembrie 2004, ca formare iniţială;
    i) elaborează metodologia de desfăşurare a activităţii caselor corpului didactic în domeniul formării continue a personalului didactic şi didactic auxiliar şi o supune spre aprobare ministrului educaţiei naţionale.


    ART. 11
    Pentru realizarea atribuţiilor sale C.N.F.M.I.P. colaborează cu instituţiile de învăţământ superior, cu inspectoratele şcolare, cu casele corpului didactic, precum şi cu instituţii guvernamentale şi neguvernamentale de profil din ţara şi din străinătate.

    ART. 12
    (1) Pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar candidaţii trebuie să ateste prin acte studiile absolvite, în domeniul managementului educaţional, a unui modul de specializare în cadrul formării iniţiale sau a unor studii postuniversitare - studii aprofundate, masterat, doctorat.
    Nivelul de pregătire şi de certificare necesar pentru ocuparea unei anumite funcţii de conducere într-o unitate de învăţământ preuniversitar este stabilit pe baza unei metodologii aprobate de ministrul educaţiei naţionale.
    (2) Ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct în învăţământul preuniversitar de stat se face prin concurs organizat de inspectoratul şcolar, diferenţiat în funcţie de nivelul unităţii, care consta în:
    a) curriculum vitae, analiza şi evaluarea acestuia;
    b) interviu, prin care se testeaza şi cunoştinţele de legislaţie şcolară şi de management educaţional, pe baza standardelor aprobate de ministrul educaţiei naţionale.


    ART. 13
    (1) C.N.F.M.I.P. are un număr maxim de 30 de posturi.
    (2) Numărul maxim de posturi aprobat pentru unităţile subvenţionate se majorează cu numărul de posturi prevăzut la alin. (1), prin diminuarea corespunzătoare a numărului maxim de posturi aprobat pentru unităţile de învăţământ.

    ART. 14
    (1) C.N.F.M.I.P. este condus de un director general numit prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
    (2) Structura organizatorică, statul de funcţii şi organigrama se aproba prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

    ART. 15
    Salarizarea personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, angajat în cadrul C.N.F.M.I.P., se face conform legii.

    ART. 16
    (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale C.N.F.M.I.P. se asigura din venituri extrabugetare şi din alocaţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, de la capitolul "Învăţământ".
    (2) Veniturile extrabugetare ale C.N.F.M.I.P. provin din taxe pentru evaluarea şi acreditarea programelor de formare continua, studii de specialitate - analiza necesarului, diagnoza, prognoza etc. -, consultanţa de specialitate în domeniu, precum şi din sponsorizări, donaţii, venituri proprii, realizate în condiţiile legii. Cuantumul taxelor se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
    (3) C.N.F.M.I.P. poate elabora şi supune spre aprobare finanţarea din fondurile unor programe naţionale sau internaţionale a proiectelor de dezvoltare profesională în domeniu.

    CAP. 4
    Dispoziţii finale şi tranzitorii
    ART. 17
    La absolvirea programelor de formare continua participanţii primesc certificate de absolvire, în care vor fi nominalizate competentele dobândite. Sunt recunoscute legal certificatele de formare continua emise de unităţi ale căror programe au fost acreditate de C.N.F.P.D.I.P. şi de C.N.F.M.I.P.

    ART. 18
    În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă C.N.F.P.D.I.P. şi C.N.F.M.I.P., în colaborare cu Componenta pentru pregătirea personalului didactic şi cu Componenta pentru management şi finanţare din Proiectul de reforma a învăţământului preuniversitar, cofinantat de Guvernul României şi Banca Mondială, elaborează şi supun spre aprobare prin ordin al ministrului educaţiei naţionale reglementările în ceea ce priveşte accesul furnizorilor de formare continua - de stat sau particulari - la spaţiile şi dotările caselor corpului didactic.

    ART. 19
    (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă C.N.F.P.D.I.P. şi C.N.F.M.I.P. elaborează regulamentele proprii de funcţionare, care se aproba prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
    (2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă C.N.F.P.D.I.P. şi C.N.F.M.I.P. propun spre aprobare ministrului educaţiei naţionale criteriile şi metodologia de evaluare şi de acreditare a programelor de formare continua, specifice.
    (3) În termen de 60 de zile de la aprobarea standardelor de evaluare pentru programele de formare iniţială şi continua specifice Ministerul Educaţiei Naţionale va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, metodologia acreditării programelor de formare iniţială şi continua a personalului didactic, didactic auxiliar, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar.

    ART. 20
    Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică personalului didactic de predare, personalului didactic care îndeplineşte funcţii de conducere, de îndrumare şi de control, precum şi personalului didactic auxiliar din întregul sistem de învăţământ preuniversitar, de stat şi particular.

    ART. 21
    Prevederile referitoare la formarea personalului didactic şi didactic auxiliar, precum şi a personalului de conducere, îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar, de stat şi particular, cuprinse în Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, se modifica şi se completează după cum urmează:
    1. La alineatul (1) al articolului 5 se introduce litera f) cu următorul cuprins:
    "f) pentru asigurarea formării iniţiale şi a insertiei profesionale în unităţile de învăţământ preuniversitar pot funcţiona cadre didactice-mentori şi cadre didactice-tutori".
    2. După articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu următorul cuprins:
    "ART. 19^1
    Ocuparea funcţiilor de conducere, de îndrumare şi de control este condiţionată de absolvirea unor studii postuniversitare în domeniul managementului educaţional sau de absolvirea unui mod de pregătire în domeniul managementului educaţional. Programele sunt realizate de instituţiile de învăţământ superior conform standardelor naţionale aprobate de ministrul educaţiei naţionale."

    3. Alineatul (2) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
    "(2) Funcţiile de conducere din inspectoratele şcolare sunt: inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct şi director tehnic administrativ - funcţie asimilată funcţiei de inspector general adjunct."

    4. Alineatul (3) al articolului 21 va avea următorul cuprins:
    "(3) Numirea într-o funcţie de conducere în unităţile de învăţământ de stat, după concurs, se face pe bază de contract de management educaţional, în condiţiile legii, de către:
    a) inspectorul şcolar general, pentru directorii din învăţământul de stat preşcolar, primar, gimnazial, profesional, liceal şi postliceal, pentru directorii adjuncţi din învăţământul de stat preuniversitar, precum şi pentru directorii şi directorii adjuncţi din unităţile cu activitate extraşcolară şi din unităţile conexe subordonate inspectoratului;
    b) ministrul educaţiei naţionale, pentru directorii şi directorii adjuncţi din unităţile direct subordonate Ministerului Educaţiei Naţionale."

    5. După alineatul (1) al articolului 33 se introduce alineatul (1^1) cu următorul cuprins:
    "(1^1) Evaluarea formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar se face pe baza unui sistem de credite transferabile, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale."

    6. După alineatul (3) al articolului 34 se introduce alineatul (3^1) cu următorul cuprins:
    "(3^1) Cadrul didactic stagiar este asistat, pe perioada menţionată la alin. (1), în dezvoltarea sa profesională de un cadru didactic-tutore. Stagiatura este organizată conform unei metodologii aprobate de ministrul educaţiei naţionale."

    7. Alineatul (5) al articolului 34 va avea următorul cuprins:
    "(5) Examenul pentru definitivarea în învăţământ consta într-un proces de evaluare a competentelor profesionale, realizat prin inspecţie şcolară şi testare a pregătirii de specialitate, metodica şi pedagogica, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, pe baza standardelor naţionale."

    8. Alineatul (3) al articolului 37 va avea următorul cuprins:
    "(3) Personalului didactic de predare, cu diploma de absolvire a învăţământului universitar de scurta durata, i se recunosc gradele didactice obţinute în aceasta calitate şi în cazul absolvirii ulterioare, cu diploma de licenţă, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durata."

    9. La articolul 37, alineatele (4) şi (5) se abroga.

    ART. 22
    (1) După poziţia IX^11 de la litera A din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 690/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 13 noiembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, se introduc poziţiile IX^12 şi IX^13 cu următorul cuprins:

         "IX^12 Centrul Naţional de - Venituri extrabugetare
               Formare a Personalului şi alocaţii de la bugetul
               Didactic din Învăţământul de stat
               Preuniversitar
               (C.N.F.P.D.I.P.)
        IX^13 Centrul Naţional de - Venituri extrabugetare
              Formare a Managerilor şi alocaţii de la bugetul
              din Învăţământul de stat."
              Preuniversitar (C.N.F.M.I.P.)


    (2) Orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se abroga.



                    p. PRIM-MINISTRU,
                    MIRCEA CIUMARA
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul educaţiei naţionale,
                    Mircea Fronescu,
                    secretar de stat
                    Ministrul muncii şi protecţiei
                    sociale,
                    Smaranda Dobrescu
                    Ministrul finanţelor,
                    Decebal Traian Remes


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016