Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. M.202 din 31 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Instrucţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de securitate şi sănătate în muncă în Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.191/2019
EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1042 din 11 noiembrie 2025
Pentru aplicarea dispoziţiilor art. 50 alin. (3) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în scopul implementării şi aplicării în mod unitar la nivelul Ministerului Apărării Naţionale a modificărilor şi completărilor aduse Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006,
în temeiul art. 40 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul apărării naţionale, emite prezentul ordin.
ART. I
Instrucţiunile privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de securitate şi sănătate în muncă în Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.191/2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 900 şi 900 bis din 7 noiembrie 2019, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Măsurile de securitate şi sănătate în muncă se asigură pentru personalul militar şi civil, cursanţi, elevi, studenţi militari, rezervişti voluntari, rezervişti şi personalul din afara Ministerului Apărării Naţionale pe timpul participării la activităţi de serviciu/instruire şi în perioada de verificare prealabilă a aptitudinilor profesionale în vederea angajării."
2. La articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Activitatea de securitate şi sănătate în muncă pentru personalul forţelor armate străine dislocate pe teritoriul României se desfăşoară conform legislaţiei naţionale şi reglementărilor specifice Ministerului Apărării Naţionale."
3. La articolul 18, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 18
(1) Oficiul sprijin prevenire şi protecţie, structură subordonată nemijlocit Corpului de control şi inspecţie, asigură organizarea şi desfăşurarea activităţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, pentru structurile centrale, cu excepţia Statului Major al Apărării, Direcţiei generale pentru armamente, Direcţiei generale de informaţii a apărării şi Direcţiei medicale, precum şi pentru structurile subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale care nu au funcţii distincte în statele de organizare."
4. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 19
Structurile centrale exceptate la art. 18, Oficiul sprijin prevenire şi protecţie, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele de arme/forţe/sprijin şi de divizii reprezintă autorităţile competente în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, similare cu inspectoratele teritoriale de muncă - ITM din Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, pentru unităţile militare aflate în subordine/coordonare/aria de responsabilitate, denumite în continuare structuri cu rol de ITM."
5. La articolul 20 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) la structurile de nivel regiment/centru/batalion/similar şi instituţiile de învăţământ este asigurată de responsabilul cu securitatea şi sănătatea în muncă, dacă numărul funcţiilor prevăzute în statul de organizare este mai mic de 250, sau prin servicii interne de prevenire şi protecţie, dacă numărul de funcţii prevăzute în statul de organizare este mai mare sau egal cu 250;"
6. La articolul 20 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
"d) dacă numărul funcţiilor prevăzute în statul de organizare este mai mic de 50 sau niciuna dintre funcţiile de specialitate nu este încadrată, comandantul/şeful unităţii militare desemnează prin ordin de zi pe unitate o persoană care să desfăşoare activitatea de securitate şi sănătate în muncă din unitate, cu excepţia structurilor din aria de responsabilitate a Oficiului sprijin prevenire şi protecţie."
7. La articolul 20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Unităţile militare de nivel regiment/centru/batalion/similar, care nu dispun de personal cu pregătire de nivel superior în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, pot solicita consiliere şi sprijin de specialitate pentru îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor ce necesită acest nivel de pregătire la eşalonul ierarhic superior, numai după efectuarea demersurilor pentru completarea studiilor de specialitate ale personalului din serviciul intern de prevenire şi protecţie/responsabilului cu securitatea şi sănătatea în muncă sau ale personalului desemnat, în situaţia în care funcţiile de specialitate nu sunt încadrate."
8. La articolul 21, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Denumirea şi compunerea structurii specializate sunt stabilite prin statul de organizare al fiecărei structuri militare, avându-se în vedere riscurile, numărul de funcţii existente în stat, distribuţia personalului, precum şi complexitatea activităţilor desfăşurate, astfel:"
9. La articolul 21, alineatul (3) se abrogă.
10. La articolul 27, alineatul (1) şi nota se subsol „^1)“ se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 27
(1) Pentru elaborarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul implementării politicilor şi reglementărilor specifice Ministerului Apărării Naţionale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, Corpul de control şi inspecţie are atribuţiile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Apărării Naţionale, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.19/2021^1), cu modificările şi completările ulterioare.
.............
^1) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.19/2021 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind clasificat potrivit legii."
11. La articolul 27 alineatul (2), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) participă la analizele pe probleme de securitate şi sănătate în muncă organizate la nivelul structurilor centrale, statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de arme/forţe/sprijin, de divizie şi al celorlalte structuri subordonate ministrului apărării naţionale;
b) elaborează materiale de analiză şi sinteză pentru informarea conducerii Ministerului Apărării Naţionale şi propune măsuri concrete pentru diminuarea sau eliminarea premiselor de accidentare şi îmbolnăvire profesională, pe baza rapoartelor primite de la structurile centrale, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele de arme/forţe/sprijin, de divizie şi structurile subordonate ministrului apărării naţionale;"
12. La articolul 28 alineatul (1), literele r) şi s) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"r) analizează propunerile/cererile personalului cu privire la condiţiile de lucru şi la alte aspecte legate de activitatea de securitate şi sănătate în muncă şi propune măsuri în consecinţă, după caz;
s) cercetează evenimentele care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase şi situaţii cu persoane date dispărute din cadrul structurilor aflate în aria de responsabilitate;"
13. La articolul 28 alineatul (1), după litera s) se introduce o nouă literă, litera s^1), cu următorul cuprins:
"s^1) participă la cercetarea evenimentelor soldate cu incapacitate temporară de muncă a personalului din structurile aflate în aria de responsabilitate, cu excepţia evenimentelor în care este implicat personalul Corpului de control şi inspecţie, situaţie în care Oficiul sprijin prevenire şi protecţie efectuează cercetarea;"
14. La articolul 28, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Oficiul sprijin prevenire şi protecţie efectuează analiza şi evaluarea riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională pentru structurile militare din afara ariei de responsabilitate, la solicitarea acestora, cu aprobarea şefului Corpului de control şi inspecţie."
15. La articolul 28, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Comandanţii/Şefii structurilor din aria de responsabilitate a Oficiului sprijin prevenire şi protecţie asigură accesul la documentele necesare desfăşurării activităţilor de prevenire şi protecţie."
16. La articolul 29, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) asigură legătura cu Oficiul sprijin prevenire şi protecţie pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă şi comunică acestuia, de îndată, nu mai târziu de 24 de ore, orice eveniment;"
17. La articolul 29, după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
"c) gestionează documentele aferente organizării şi desfăşurării activităţii de prevenire şi protecţie, întocmite de responsabilii din cadrul Oficiului sprijin prevenire şi protecţie şi aprobate de conducerea structurii beneficiare."
18. La articolul 51, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 51
(1) Instruirea introductiv-generală se efectuează de către un reprezentant din cadrul serviciului de prevenire şi protecţie/responsabilul cu securitatea şi sănătatea în muncă, individual/în grupuri de cel mult 20 de persoane sau grupuri de maximum 60 de persoane în cazul personalului care participă la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român/soldaţilor şi gradaţilor profesionişti la intrarea în sistem/rezerviştilor voluntari, după caz."
19. La articolul 60, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Instruirea în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a personalului forţelor armate străine dislocate pe teritoriul României, precum şi a personalului străin aflat pe teritoriul statului român pentru îndeplinirea îndatoririlor de serviciu se efectuează conform legislaţiei naţionale de către serviciul de prevenire şi protecţie/responsabilul cu activitatea de securitate şi sănătate în muncă, cu excepţia situaţiilor prevăzute în acest sens prin acordurile, memorandumurile, înţelegerile, contractele, precum şi alte documente juridice încheiate."
20. Articolul 64 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 64
(1) Perfecţionarea/Specializarea personalului cu atribuţii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă are ca scop pregătirea personalului încadrat/împuternicit, cu decontarea cheltuielilor din fondurile aprobate, destinate pregătirii profesionale, din bugetul angajatorului care are prevăzută funcţia în statul de organizare.
(2) În situaţia în care angajatorul prevăzut la alin. (1) nu are calitatea de ordonator de credite, decontarea cheltuielilor se efectuează de către unitatea militară prin care este asigurată financiar structura care are prevăzută funcţia în statul de organizare."
21. Articolul 73 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 73
Orice eveniment, inclusiv accidentul uşor, se comunică de îndată, dar nu mai târziu de 24 de ore de la producerea evenimentului, comandantului/şefului unităţii militare, de către conducătorul locului de muncă sau de orice altă persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia."
22. La articolul 74, partea introductivă a alineatului (1) şi alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 74
(1) Comandantul/Şeful unităţii militare în perimetrul căreia s-a produs evenimentul are obligaţia să îl comunice, de îndată, după cum urmează:
....................
(2) Dacă printre victimele evenimentului se află şi personal din alte unităţi militare sau al altor angajatori, evenimentul se comunică şi acestora de către comandantul/şeful unităţii militare prevăzut la alin. (1)."
23. La articolul 74, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) În situaţia în care mai multe unităţi militare sunt dislocate în aceeaşi cazarmă, obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt îndeplinite de comandantul obiectivului militar.
(2^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (2^1), pentru unităţile militare ale Direcţiei generale de informaţii a apărării care sunt dislocate în aceeaşi cazarmă cu alte unităţi militare, obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) revin comandantului/şefului unităţii militare a Direcţiei generale de informaţii a apărării în perimetrul căreia s-a produs evenimentul."
24. La articolul 79, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 79
(1) Comandantul/Şeful unei structuri militare specificate la art. 74 alin. (1) lit. a), care are în subordine/coordonare/responsabilitate unitatea militară în perimetrul căreia s-a produs evenimentul, comunică direct la Corpul de control şi inspecţie şi spre informare, direct, la fiecare dintre structurile ierarhic superioare, până la structura cu rol de ITM, inclusiv:"
25. La articolul 81 alineatul (1), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) unitatea militară la care este angajată victima, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă, precum şi al accidentelor uşoare;
...................
c) Oficiul sprijin prevenire şi protecţie, în cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase şi situaţii cu persoane date dispărute pentru structurile prevăzute la art. 18;"
26. La articolul 81, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul cuprins:
"(4) Cercetarea evenimentelor soldate cu incapacitate temporară de muncă şi a accidentelor uşoare din structurile prevăzute la art. 18 se efectuează de către o comisie numită la nivelul unităţii la care este angajată victima, din care face parte şi responsabilul cu securitatea şi sănătatea în muncă din cadrul Oficiului sprijin prevenire şi protecţie.
(5) Cercetarea evenimentelor soldate cu incapacitate temporară de muncă şi a accidentelor uşoare din Corpul de control şi inspecţie se efectuează de către Oficiul sprijin prevenire şi protecţie.
(6) Cercetarea evenimentelor în care este implicat personalul prevăzut la art. 60 alin. (3) se efectuează de către structura cu rol de ITM care a eliberat autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă pentru acea structură."
27. La articolul 82, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul în care în eveniment sunt implicate victime din unităţi militare diferite, din comisia de cercetare, numită de comandantul/şeful unităţii militare în perimetrul căreia s-a produs evenimentul, fac parte în mod obligatoriu şi persoane din unităţile în care sunt încadrate victimele."
28. La articolul 83, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), cheltuielile necesare prelevării şi/sau analizării probelor în vederea cercetării se suportă de către unitatea militară responsabilă de organizarea activităţii în urma căreia s-a produs evenimentul."
29. La articolul 105, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Cheltuielile necesare traducerii legalizate în limba română a documentelor anexate la dosarul de cercetare se suportă de către unitatea militară responsabilă de organizarea activităţii în urma căreia s-a produs evenimentul."
30. La articolul 108, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
"(6) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) situaţiile în care, prin acordurile, memorandumurile, înţelegerile, contractele, precum şi alte documente juridice încheiate în acest sens de către Ministerul Apărării Naţionale cu parteneri străini, sunt incluse clauze specifice prin care aceştia cercetează evenimentele."
31. La articolul 116, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Medicul specialist de medicina muncii examinează bolnavul, stabileşte diagnosticul prezumtiv de boală profesională în baza documentelor care atestă expunerea profesională şi completează partea a II-a din fişa de semnalare BP1, pe care o trimite la Centrul de Medicină Preventivă al Ministerului Apărării Naţionale din subordinea Direcţiei medicale, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la precizarea diagnosticului de profesionalitate."
32. Articolul 117 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 117
După primirea fişei de semnalare BP1, medicul specialist de medicina muncii din cadrul Centrului de Medicină Preventivă al Ministerului Apărării Naţionale cercetează cauzele îmbolnăvirii profesionale în termen de 30 de zile, având în vedere ruta profesională."
33. Articolul 120 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 120
Procesul-verbal de cercetare a cazului de boală profesională, întocmit în 7 exemplare, este semnat de toate persoanele care au participat la cercetare, conform competenţelor, menţionându-se în mod special cauzele îmbolnăvirii, responsabilitatea comandanţilor/şefilor unităţilor militare şi măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru prevenirea unor boli profesionale similare."
34. Articolul 121 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 121
(1) În situaţia în care comandantul/şeful unităţii militare sau/şi reprezentantul serviciului intern de prevenire şi protecţie din structurile militare prevăzute la art. 81 alin. (1) lit. b) sau c) ori, după caz, persoana vătămată nu este/nu sunt de acord cu concluziile stabilite în procesul-verbal de cercetare ori cu măsurile tehnice sau organizatorice formulate, se poate/se pot adresa în scris, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de cercetare a cazului de boală profesională, Comisiei de soluţionare a contestaţiilor la procesele-verbale de cercetare a cazului de boală profesională în Ministerul Apărării Naţionale.
(2) Componenţa şi atribuţiile Comisiei de soluţionare a contestaţiilor la procesele-verbale de cercetare a cazului de boală profesională în Ministerul Apărării Naţionale sunt stabilite prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale."
35. La articolul 126, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Semnalarea şi declararea bolilor profesionale se fac în termen de 2 ani de la încetarea expunerii profesionale considerate cauză a îmbolnăvirii, cu excepţia cazurilor de cancer, pneumoconioze, fibroze pulmonare, pleurezie benignă prin expunere la azbest, îngroşări pleurale difuze prin expunere la azbest, îngroşări pleurale localizate - plăci pleurale, atelectazii rotunde prin expunere la azbest."
36. Articolul 128 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 128
Toate cazurile de boli profesionale se declară la ultima unitate militară unde a lucrat bolnavul şi unde există factorii de risc ai bolii profesionale respective, evidenţiaţi prin documente oficiale, emise de autorităţile competente, şi se ţin în evidenţa Centrului de Medicină Preventivă al Ministerului Apărării Naţionale."
37. La articolul 143, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) Corpul de control şi inspecţie autorizează structura proprie, structurile centrale şi cele aflate în subordonarea acestora, structurile subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale şi structurile cu rol de ITM, prevăzute la art. 19;
b) structurile cu rol de ITM, cu excepţia Oficiului sprijin prevenire şi protecţie, autorizează unităţile militare subordonate;"
38. La articolul 143, după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
"c) structurile cu rol de ITM autorizează structurile multinaţionale înfiinţate pe teritoriul României aflate în subordine pe linie de comandă, în condiţiile legii."
39. La articolul 146, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Certificatele constatatoare nu se arhivează şi se păstrează la serviciul intern de prevenire şi protecţie/responsabilul cu securitatea şi sănătatea în muncă/persoana de legătură până la emiterea unui nou certificat constatator."
40. Articolul 159 şi nota de subsol „^2)“ se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 159
Alimentaţia de protecţie se acordă gratuit, iar raţiile sunt cele cuprinse în norma 12 «D» din «L - 4/1, Instrucţiuni privind hrănirea în Ministerul Apărării Naţionale pe timp de pace», aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.25/2021^2), cu modificările şi completările ulterioare.
.............
^2) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.25/2021 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind clasificat potrivit legii."
41. La anexa nr. 1, după definiţia „Personal militar şi civil“ se introduce o nouă definiţie, definiţia „Personal specializat“, cu următorul cuprins:
"Personal specializat - persoană care îndeplineşte cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă corespunzătoare nivelului superior, aşa cum este definit la art. 50 din normele metodologice."
ART. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Bucureşti, 31 octombrie 2025.
Nr. M.202.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: