Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. M.16 din 4 februarie 2012  privind misiunile de urmarire, inspectare si retinere a navelor sau ambarcatiunilor suspecte, executate de navele militare apartinand Ministerului Apararii Nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. M.16 din 4 februarie 2012 privind misiunile de urmarire, inspectare si retinere a navelor sau ambarcatiunilor suspecte, executate de navele militare apartinand Ministerului Apararii Nationale

EMITENT: MINISTERUL APARARII NATIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 15 februarie 2012

    Pentru aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1), art. 35 alin. (6) şi art. 57 din Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mãrii teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 3 din Memorandumul de înţelegere dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Turcia privind cooperarea în cadrul Operaţiunii Black Sea Harmony, semnat la Istanbul la 31 martie 2009, ratificat prin Legea nr. 114/2010, şi ale art. 2 şi art. 11 din Legea nr. 121/2011 privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român,
    având în vedere prevederile art. 22 şi 25 din Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apãrãrii Naţionale şi de forţele armate strãine pe teritoriul României,
    în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu modificãrile ulterioare,

    ministrul apãrãrii naţionale emite prezentul ordin.

    ART. 1
    (1) Navele militare aparţinând Ministerului Apãrãrii Naţionale, denumite în continuare navele militare, executã misiuni de urmãrire, inspectare şi reţinere a navelor sau ambarcaţiunilor suspecte, în zonele de responsabilitate, la ordinul şefului Statului Major General sau al comandantului comandamentului NATO/UE/forţei multinaţionale care exercitã temporar controlul operaţional asupra acestor nave militare sau al înlocuitorului legal, comunicat pentru fiecare situaţie, dupã identificarea, certificarea şi validarea unuia dintre criteriile de comportament suspect.
    (2) Urmãrirea navelor sau ambarcaţiunilor suspecte constã în setul de acţiuni specifice privind cãutarea, descoperirea, identificarea, menţinerea contactului vizual sau radiotehnic, interogarea, devierea şi redirecţionarea, executate succesiv sau selectiv, în funcţie de situaţie.
    (3) Inspectarea navelor sau a ambarcaţiunilor suspecte reprezintã controlul propriu-zis al acestora şi presupune trimiterea de la nava militarã la bordul navei sau ambarcaţiunii inspectate a echipei specializate în obţinerea de informaţii şi probe suplimentare, pentru validarea/invalidarea statutului navei sau ambarcaţiunii în cauzã; inspectarea nu are caracterul unei percheziţii, dar include dreptul de a verifica personalul, documentele şi încãrcãtura navei sau ambarcaţiunii inspectate.
    (4) Reţinerea navelor sau ambarcaţiunilor suspecte se materializeazã prin lipsirea de libertatea de deplasare, dupã încãlcarea de cãtre acestea a regulilor stabilite în cadrul zonei de responsabilitate, însoţirea în portul desemnat şi predarea cãtre autoritãţile competente; reţinerea implicã şi persoanele aflate la bordul navelor sau ambarcaţiunilor suspecte, cu excepţia urgenţelor medicale.
    ART. 2
    În sensul prezentului ordin, urmãtoarele expresii şi termeni se definesc sau au urmãtorul înţeles:
    a) criteriile de comportament suspect - setul de acţiuni şi indicii care permit sã se aprecieze dacã o navã sau ambarcaţiune încalcã regulile de navigaţie stabilite prin convenţiile internaţionale, legislaţia naţionalã şi regulile stabilite pentru misiunile şi operaţiile desfãşurate sub mandat ONU/OSCE, sub conducerea NATO/UE, precum şi în cadrul unor coaliţii, respectiv dacã acţiunile navei sau ambarcaţiunii şi/sau ale echipajului acesteia contravin unei bune practici marinãreşti, dupã caz;
    b) itinerarul de navigaţie - traseul unei nave sau ambarcaţiuni stabilit prin planificarea marşului sau adoptat, la un moment dat, în funcţie de starea tehnicã, condiţiile hidrometeorologice sau intenţia persoanei care deţine comanda acelei nave sau ambarcaţiuni, necesar ajungerii dintr-un port de plecare într-un port de destinaţie;
    c) lista contactelor de interes - baza de date ce cuprinde navele sau ambarcaţiunile care prezintã o ameninţare imediatã, respectiv o potenţialã ameninţare la adresa României, statelor membre NATO/UE sau care prezintã interes pentru activitãţile de culegere a informaţiilor; aceastã listã este elaboratã şi revizuitã periodic de autoritãţile naţionale cu responsabilitãţi în domeniu ori de cãtre comandamentul NATO/UE/forţei multinaţionale care exercitã la un moment dat controlul operaţional asupra navei militare;
    d) navã sau ambarcaţiune suspectã - nava sau ambarcaţiunea româneascã sau strãinã, alta decât cea militarã sau folositã de stat pentru servicii guvernamentale, pentru care se confirmã cel puţin unul dintre criteriile de comportament suspect;
    e) navã sau ambarcaţiune cooperantã - nava sau ambarcaţiunea suspectã al cãrei comandant acceptã executarea inspectãrii sau în cazul cãreia nu existã informaţii care sã indice existenţa vreunei ameninţãri; la bord nu sunt vizibile mãsuri de rezistenţã pasivã;
    f) navã sau ambarcaţiune necooperantã - nava sau ambarcaţiunea suspectã al cãrei comandant nu rãspunde interogãrii, nu oferã informaţii despre prezenţa navei în zona de responsabilitate şi în cazul cãreia nu existã informaţii care sã indice existenţa vreunei ameninţãri; la bord nu sunt vizibile mãsuri de rezistenţã pasivã;
    g) navã sau ambarcaţiune care se opune - nava sau ambarcaţiunea suspectã al cãrei comandant refuzã executarea inspectãrii sau despre care existã informaţii care sã indice existenţa unei ameninţãri posibile; dupã caz, la bord sunt vizibile mãsuri de rezistenţã pasivã ce au ca obiectiv clar rãnirea membrilor echipei de inspecţie sau crearea unui mediu de acţiune foarte periculos;
    h) rezistenţã pasivã - setul de mãsuri adoptate la bordul navei sau al ambarcaţiunii suspecte, menite sã întârzie, sã împiedice şi/sau sã excludã, prin intimidare, executarea inspectãrii;
    i) zona de responsabilitate - suprafaţa geograficã de pe teritoriul statului român sau din afara acestuia, definitã şi delimitatã prin ordin al şefului Statului Major General, respectiv al comandantului comandamentului NATO/UE/forţei multinaţionale care exercitã temporar controlul operaţional asupra navei militare, pentru planificarea şi executarea unor acţiuni militare.
    ART. 3
    (1) Pe teritoriul statului român navele militare executã misiunea/misiunile în succesiunea prevãzutã la art. 1, în condiţiile legii, în situaţiile în care:
    a) asigurã securitatea unei zone militare restricţionate;
    b) asigurã paza şi apãrarea unui obiectiv militar;
    c) întreprind acţiuni de prezenţã navalã pe rutele de trafic ale navelor comerciale;
    d) intervin, în cooperare cu structuri aparţinând altor ministere, pentru impunerea legii sau pentru suspendarea temporarã a dreptului de trecere inofensivã.
    (2) În cazul unor misiuni comune, cooperarea cu Poliţia de Frontierã Românã se executã în condiţiile legii şi potrivit obligaţiilor asumate prin planurile şi protocoalele de colaborare în vigoare.
    ART. 4
    În afara teritoriului statului român navele militare executã misiunile prevãzute la art. 1, în condiţiile legii, pe timpul participãrii la misiuni şi operaţii.
    ART. 5
    Pentru executarea misiunilor de urmãrire, inspectare şi reţinere a navelor şi ambarcaţiunilor suspecte, navele militare îndeplinesc urmãtoarele sarcini specifice:
    a) supravegherea traficului naval;
    b) monitorizarea navelor şi ambarcaţiunilor aflate în lista contactelor de interes;
    c) cãutarea, descoperirea, identificarea şi interogarea navelor şi ambarcaţiunilor;
    d) devierea navelor sau ambarcaţiunilor de la itinerariul de navigaţie, prin ocolire, neafectând destinaţia acestora;
    e) redirecţionarea navei sau ambarcaţiunii suspecte cãtre o altã destinaţie, prin suspendarea accesului sau restricţionarea drumului de intrare/ieşire în/din port;
    f) aplicarea mãsurilor de suspendare temporarã a dreptului de trecere inofensivã, stabilite împreunã cu autoritãţile competente;
    g) informarea continuã asupra situaţiei şi raportarea permanentã a acţiunilor proprii.
    ART. 6
    (1) O navã sau ambarcaţiune se considerã ca fiind suspectã în baza criteriilor de comportament.
    (2) Comportamentul suspect se apreciazã în raport cu identificarea voluntarã, acţiunea navei sau ambarcaţiunii şi/sau a echipajului.
    (3) Comportamentul suspect se identificã de cãtre personalul de specialitate de la bord, conform atribuţiilor specifice, se certificã de comandantul navei militare şi se valideazã de şeful Statului Major General sau de comandantul comandamentului NATO/UE/forţei multinaţionale care exercitã temporar controlul operaţional asupra navei militare.
    (4) Criteriile de comportament suspect, asociate identificãrii voluntare, sunt:
    a) nefuncţionarea sistemului automat de identificare prevãzut de Convenţia internaţionalã pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare/SOLAS;
    b) neintroducerea datelor specifice în sistemul automat de identificare;
    c) introducerea de date eronate în sistemul automat de identificare;
    d) neidentificarea prin mijloacele de comunicare radio şi/sau mijloacele opticovizuale prevãzute în Regulamentul internaţional pentru prevenirea abordajelor pe mare/COLREG;
    e) nearborarea pavilionului naţional al statului în care este înregistratã nava sau arborarea unui alt pavilion.
    (5) Criteriile de comportament suspect, asociate acţiunii navei sau ambarcaţiunii, sunt:
    a) navigaţia în raioane şi/sau pe itinerare atipice;
    b) transferul unor materiale şi/sau persoane la/de la bord;
    c) lansarea de ambarcaţiuni de la bord;
    d) necorelarea drumului navei cu planul de marş sau cu itinerariul de navigaţie;
    e) existenţa la vedere a armamentului şi/sau muniţiilor;
    f) interferarea cu acţiunile navei militare sau stânjenirea manevrei acesteia;
    g) modificarea liniei de plutire şi/sau a înscrisurilor de pe corpul şi suprastructura navei.
    (6) Criteriile de comportament suspect, asociate acţiunii echipajului, sunt:
    a) atitudine necooperantã, provocatoare şi/sau agresivã;
    b) aruncarea de materiale ce pot prezenta un potenţial pericol pentru navigaţie, îndeosebi pe drumurile recomandate şi pasele de acces;
    c) iluminarea zonei punţii de comandã a navei militare.
    ART. 7
    (1) Inspectarea navelor sau ambarcaţiunilor suspecte se executã cu echipe de inspecţie organizate, instruite, echipate şi dotate pentru acest scop, monitorizate şi sprijinite de la bordul navei militare de cãtre echipa de protecţie a forţei.
    (2) Inspectarea navei sau ambarcaţiunii cooperante se executã cu echipa din organica navei militare.
    (3) Inspectarea navei sau ambarcaţiunii necooperante se executã cu echipa din organica navei militare numai dacã are în sprijin elemente de forţe pentru operaţii speciale sau echipã de forţe pentru operaţii speciale.
    (4) Inspectarea navei sau ambarcaţiunii care se opune se executã exclusiv de cãtre echipa de forţe pentru operaţii speciale.
    (5) Pentru sprijinul inspectãrii navei sau ambarcaţiunii suspecte, echipa de protecţie a forţei poate face uz de armamentul din dotare, în condiţiile legii, în situaţia în care echipa de inspecţie este atacatã pe timpul:
    a) apropierii de nava sau de ambarcaţiunea suspectã;
    b) îmbarcãrii la bordul navei sau al ambarcaţiunii suspecte;
    c) executãrii propriu-zise a acţiunii de inspectare;
    d) debarcãrii de la bordul navei sau al ambarcaţiunii suspecte;
    e) înapoierii la nava militarã.
    (6) Pe timpul inspectãrii navei sau ambarcaţiunii suspecte, personalul echipelor de inspecţie poate folosi forţa fizicã şi armamentul individual din dotare numai în legitimã apãrare, în condiţiile legii.
    ART. 8
    (1) Navele militare şi personalul ambarcat al acestora pot folosi armamentul de bord, respectiv armamentul din dotare, în condiţiile legii, numai pentru îndeplinirea misiunilor încredinţate.
    (2) Dreptul de a ordona executarea focului revine comandantului navei militare, în conformitate cu regulile de angajare autorizate pentru misiune.
    ART. 9
    (1) Navele sau ambarcaţiunile suspecte reţinute, precum şi bunurile aflate la bordul acestora vor fi predate, de îndatã ce condiţiile permit, structurilor specializate ale Poliţiei de Frontierã Române sau autoritãţilor stabilite prin aranjamentele încheiate de NATO/UE/coaliţiile multinaţionale, pentru efectuarea cercetãrilor şi aplicarea sancţiunilor.
    (2) Persoanele aflate la bordul navelor sau ambarcaţiunilor suspecte, indiferent dacã sunt membri ai echipajului sau sunt ambarcate temporar, pot fi reţinute şi predate structurilor sau autoritãţilor prevãzute la alin. (1), pentru efectuarea cercetãrilor şi aplicarea sancţiunilor.
    (3) Predarea persoanelor prevãzute la alin. (2) se realizeazã în cel mult 24 de ore, în cazul misiunilor executate pe teritoriul României, iar, în cazul misiunilor sau operaţiilor executate în afara teritoriului statului român, predarea se realizeazã în cel mai scurt timp posibil.
    ART. 10
    În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Statul Major al Forţelor Navale elaboreazã şi supune aprobãrii şefului Statului Major General procedurile specifice privind pregãtirea şi executarea propriu-zisã a misiunilor prevãzute la art. 1.
    ART. 11
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                   Ministrul apãrãrii naţionale,
                          Gabriel Oprea

    Bucureşti, 4 februarie 2012.
    Nr. M.16.

                             ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016