───────────────
*) Prin jurnale de vânzãri şi jurnale de cumpãrãri se înţelege orice jurnale, registre, evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia sã le întocmeascã în conformitate cu prevederile art. 156 din codul fiscal şi ale pct. 79 din Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor se propun modele de jurnale de vânzãri şi cumpãrãri, utilizarea acestor modele de cãtre persoanele impozabile fiind opţionalã.
**) Pentru a evita orice neconcordanţã între livrãrile intracomunitare de bunuri scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativã pentru astfel de livrãri în statul membru de origine, şi achiziţiile intracomunitare evidenţiate în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativã pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de destinaţie, momentul exigibilitãţii taxei pentru achiziţiile intracomunitare intervine:
- în a cincisprezecea zi a lunii urmãtoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea; sau
- la data emiterii facturii pentru livrarea respectivã cãtre persoana care cumpãrã bunurile, inclusiv în cazul facturilor pentru încasarea de avansuri parţiale, dacã factura este emisã înainte de data de 15 a lunii urmãtoare lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea.
Rândul 2 - se înscriu regularizãrile ulterioare datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate la rândul 1 din decont în alt trimestru, precum: acordarea de reduceri de preţ, modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a livrãrii intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Rândul 3 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzãri, privind baza de impozitare pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii care nu sunt impozabile în România pentru cã nu au locul livrãrii/prestãrii stabilit, conform art. 132 şi 133 din Codul fiscal, în România, precum şi pentru livrãrile intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, inclusiv regularizãrile ulterioare datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ, modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a livrãrii/prestãrii sau a livrãrii intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea taxei, orice alte evenimente menite sã conducã la modificarea datelor declarate iniţial, şi sumele din facturile pentru încasãri de avansuri parţiale pentru livrãrile intracomunitare de bunuri scutite.
Rândul 4 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de cumpãrãri*), privind baza de impozitare pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum şi baza de impozitare pentru achiziţiile de bunuri efectuate de cãtre beneficiarul unei livrãri ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, inclusiv regularizãrile ulterioare datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate în cadrul aceluiaşi trimestru calendaristic şi sumele din facturile primite pentru plãţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
───────────────
*) Prin jurnale de vânzãri şi jurnale de cumpãrãri se înţelege orice jurnale, registre, evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia sã le întocmeascã în conformitate cu prevederile art. 156 din codul fiscal şi ale pct. 79 din Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor se propun modele de jurnale de vânzãri şi cumpãrãri, utilizarea acestor modele de cãtre persoanele impozabile fiind opţionalã.
Rândul 5 - se înscriu achiziţiile intracomunitare de bunuri a cãror exigibilitate a intervenit în alt trimestru, dar respectiva achiziţie nu a fost declaratã, regularizãrile privind achiziţiile intracomunitare declarate în trimestre anterioare şi datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate iniţial, precum:
- acordarea de reduceri de preţ ulterior livrãrii;
- modificarea preţului bunurilor care au fost declarate ca achiziţie intracomunitarã pe bazã de autofacturã, în condiţiile legii, factura primitã ulterior de la furnizor având un preţ mai mare sau mai mic;
- anularea totalã sau parţialã a unei operaţiuni dupã emiterea facturii, fãrã ca bunurile sã fie livrate;
- declararea achiziţiei intracomunitare pe bazã de autofacturã, în condiţiile legii, într-un trimestru calendaristic, ulterior, la primirea facturii de la furnizor, constatându-se cã exigibilitatea achiziţiei intracomunitare intervenea într-un trimestru anterior;
- modificarea bazei impozabile a achiziţiei intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a modificãrii cursului valutar de referinţã aplicabil, determinatã de neconcordanţa dintre data primirii facturii de la furnizor şi data declarãrii achiziţiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de naturã sã modifice datele declarate iniţial.
Rândul 6 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de cumpãrãri, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul din România este persoana obligatã la plata TVA, conform art. 150 alin. (1) lit. b)-d), f) şi g), şi pentru importurile de bunuri cãrora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal.
Rândul 7 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzãri, pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii asimilate;
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxã pe valoarea adãugatã determinate pe baza situaţiilor de calcul întocmite în acest scop.
Rândul 8 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzãri, pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã colectatã pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii asimilate.
Rândul 9 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de cumpãrãri, privind baza de impozitare şi taxa colectatã pentru achiziţiile de bunuri şi de servicii, a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare, de cãtre beneficiarii care aplicã mãsurile de simplificare prevãzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 10 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzãri, pentru operaţiuni a cãror exigibilitate intervine în perioada de raportare sau în perioade fiscale anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii scutite cu drept de deducere, prevãzute la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 144^1 din Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de taxã, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b), în cazul în care cumpãrãtorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul în care aceste operaţiuni sunt în legãturã directã cu bunuri care vor fi exportate, precum şi în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari care acţioneazã în numele şi în contul altei persoane, atunci când aceştia intervin în derularea unor astfel de operaţiuni;
- baza de impozitare pentru livrãrile/prestãrile efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplicã mãsurile de simplificare prevãzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 11 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzãri, privind baza de impozitare pentru livrãrile de bunuri scutite fãrã drept de deducere, prevãzute la art. 141 din Codul fiscal.
Rândul 12 - se evidenţiazã sumele rezultate din corectarea informaţiilor cuprinse la rândurile 6, 7, 8 şi 9 din deconturile anterioare, precum şi orice alte sume rezultate din regularizãrile prevãzute de legislaţia în vigoare, datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ, modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Secţiunea "Taxa pe valoarea adãugatã deductibilã"
Rândul 14 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rd. 4.
Rândul 15 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rd. 5.
Rândul 16 - se înscriu aceleaşi informaţii declarate la rd. 6.
Rândul 17 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpãrãri, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã achiziţiilor din ţarã de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%, precum şi baza de impozitare şi taxa aferentã importurilor care nu se încadreazã în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 18 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpãrãri, privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã deductibilã aferentã achiziţiilor din ţarã de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%, precum şi taxa aferentã importurilor care nu se încadreazã în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 19 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpãrãri, privind:
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii a cãror livrare/prestare a fost scutitã de taxã, neimpozabilã sau supusã unui regim special de taxã;
- contravaloarea achiziţiilor intracomunitare scutite de taxã sau neimpozabile în România;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
Nu este obligatorie înscrierea în decont a sumelor care nu sunt incluse în baza impozabilã.
Rândul 21 - se înscrie taxa pe valoarea adãugatã efectiv dedusã pentru achiziţiile prevãzute la rd. 14-18:
- conform art. 145 din Codul fiscal, în cazul persoanelor care au drept de deducere integral;
- conform art. 147 din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluatã din coloanele Jurnalului pentru cumpãrãri, în funcţie de destinaţia achiziţiilor: taxa aferentã achiziţiilor destinate realizãrii de operaţiuni pentru care taxa se deduce integral, taxa aferentã achiziţiilor destinate realizãrii de operaţiuni pentru care taxa se deduce pe bazã de pro rata, iar taxa aferentã achiziţiilor destinate realizãrii operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând. Totalul rândului 21 poate fi mai mic sau egal cu totalul de la rândurile 14-18.
Rândul 22 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã efectiv restituitã, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumpãrãtorilor - persoane fizice care nu sunt stabilite în Comunitatea Europeanã - de cãtre persoanele impozabile autorizate în acest sens, inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei.
Rândul 23 - se evidenţiazã sumele rezultate din corectarea informaţiilor, precum şi orice alte sume rezultate din regularizãri prevãzute de legislaţia în vigoare, datorate unor evenimente care determinã modificarea datelor declarate iniţial, precum: reducerile de preţ acordate de furnizori/prestatori, modificarea preţului, nedeclararea operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea, pentru informaţiile de la rândurile 16, 17, 18 din deconturile anterioare de taxã depuse la organele fiscale.
Rândul 24 - se înscriu diferenţele de taxã pe valoarea adãugatã rezultate ca urmare a ajustãrii anuale pe bazã de pro rata definitivã, prevãzute la art. 147 din Codul fiscal, precum şi diferenţele de taxã pe valoarea adãugatã rezultate ca urmare a ajustãrii taxei deductibile pentru bunurile de capital prevãzute la art. 149 şi 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, dupã caz.
Secţiunea "Regularizãri conform art. 147^3 din Codul fiscal"
Rândul 28 - se preia suma prevãzutã la rândul 32 din decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele achitate pânã la data depunerii decontului.
Rândul 30 - se preia suma prevãzutã la rândul 33 din decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzãtoare din decontul anterior.
Câmpul "Nr. de evidenţã a plãţii" nu se completeazã, în condiţiile prevãzute de <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul administrãrii fiscale şi de <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.489/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut de <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.235/2006 privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul activitãţii fiscale.
Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare. În ceea ce priveşte achiziţiile intracomunitare de bunuri, pe lângã legislaţia naţionalã organele fiscale şi contribuabilii vor ţine cont de art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 1.777/2005 al Consiliului de stabilire a mãsurilor de punere în aplicare a Directivei 77/388/CEE privind sistemul comun de taxã pe valoarea adãugatã.
ANEXA 3
CARACTERISTICILE DE TIPÃRIRE ,
modul de difuzare, utilizare şi pãstrare ale
formularului (300) "Decont de taxã pe valoarea adãugatã"
Denumirea formularului: Decont de taxã pe valoarea adãugatã
Cod MEF: 14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipãrire:
- se utilizeazã echipament informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţã pus la dispoziţie gratuit de unitãţile fiscale teritoriale.
Se difuzeazã: gratuit.
Se utilizeazã la: declararea operaţiunilor din sfera TVA.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Circulã: - în format electronic la organul fiscal în a cãrui razã teritorialã plãtitorul de taxã pe valoarea adãugatã îşi are domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în douã exemplare listate, semnate şi ştampilate, potrivit legii, dintre care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se pãstreazã: - formatul electronic, în arhiva de documente electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al contribuabilului.