Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 893 din 8 octombrie 2009  privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea si raportarea activitatilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacientilor cu factori de risc cardiovascular    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 893 din 8 octombrie 2009 privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea si raportarea activitatilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacientilor cu factori de risc cardiovascular

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 30 octombrie 2009
ORDIN nr. 893 din 8 octombrie 2009
privind aprobarea Normelor metodologice pentru realizarea şi raportarea activitãţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular
EMITENT: MINISTERUL SÃNÃTÃŢII
Nr. 1.281 din 13 octombrie 2009
CASA NAŢIONALÃ DE ASIGURÃRI DE SÃNÃTATE
Nr. 893 din 8 octombrie 2009
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 30 octombrie 2009


Vãzând referatele de aprobare nr. A.V. 382 din 12 octombrie 2009 al Direcţiei generale de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi nr. D.G. 2.622 din 18 octombrie 2009 al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate,
având în vedere prevederile <>art. 48 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea programelor naţionale de sãnãtate în anul 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Ordinului ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate <>nr. 417 /<>431/2009 pentru aprobarea <>Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate în anul 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>art. 7 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 972/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul sãnãtãţii, interimar, şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice pentru realizarea şi raportarea activitãţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, direcţiile de sãnãtate publicã, casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti, furnizorii de servicii medicale, precum şi alte instituţii implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul sãnãtãţii, interimar,
Cristian Anton Irimie,
secretar de stat

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate,
Irinel Popescu


ANEXÃ
NORME METODOLOGICE
pentru realizarea şi raportarea activitãţilor
specifice din cadrul Subprogramului de screening
pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

CAP. 1
Organizarea Subprogramului

1.1. Scop: Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, denumit în continuare Subprogram, are ca scop reducerea morbiditãţii şi mortalitãţii prin boli cardiovasculare, prin:
a) cunoaşterea ponderii în populaţie a factorilor determinanţi pentru bolile cardiovasculare, diagnosticarea precoce şi monitorizarea acestor boli pentru evitarea deceselor premature;
b) îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a populaţiei prin prevenirea, controlul şi monitorizarea bolilor cardiovasculare;
c) îmbunãtãţirea calitãţii vieţii şi prelungirea duratei medii de viaţã pentru alinierea la standardele Uniunii Europene;
d) îmbunãtãţirea accesului la servicii de sãnãtate al întregii populaţii a României.
1.2. Obiective:
1.2.1. Prevenirea bolilor cardiovasculare prin:
a) evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei şi a factorilor de risc cardiovascular, în vederea pãstrãrii şi promovãrii sãnãtãţii, precum şi a prevenirii bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor acestora;
b) cunoaşterea ponderii factorilor de risc cardiovascular pentru bolile cardiovasculare;
c) cunoşterea exactã a riscului cardiovascular global al populaţiei din România, în scop epidemiologic, pentru o mai bunã planificare a mãsurilor de prevenţie ulterioare;
d) îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a populaţiei prin creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţã medicalã preventivã şi creşterea speranţei de viaţã;
e) efectuarea de consiliere şi screening clinico-biologic, în vederea depistãrii precoce a afecţiunilor cardiovasculare în funcţie de factorii de risc cardiovascular identificaţi în cadrul Subprogramului;
f) implementarea unui model unic de evaluare a riscului cardiovascular (SCORE), agreat la nivel european.
1.2.2. Creşterea numãrului de persoane care beneficiazã de instituirea precoce a mãsurilor de prevenţie a bolilor cardiovasculare, în conformitate cu ghidurile Societãţii Europene de Cardiologie
1.2.3. Realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional al pacienţilor cu risc cardiovascular înalt
1.3. Activitãţile prevãzute în cadrul Subprogramului reprezintã un ansamblu de acţiuni multianuale şi sunt cuprinse în Programul naţional de boli cardiovasculare.
1.3.1. Activitãţi preliminare Subprogramului:
a) identificarea şi selecţionarea cabinetelor de medicinã de familie aflate în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate care au acces la internet în vederea derulãrii Subprogramului;
b) încheierea contractelor între casele de asigurãri de sãnãtate şi cabinetele de medicinã de familie selectate în vederea derulãrii Subprogramului;
c) informarea şi instruirea medicilor de familie privind modul de evaluare a factorilor de risc, precum şi a condiţiilor în care se deruleazã Subprogramul;
d) realizarea unei baze de date on-line pentru evidenţa pacienţilor cu risc cardiovascular înalt la nivel judeţean şi naţional.
1.3.2. Activitãţi în cadrul implementãrii şi derulãrii Subprogramului:
a) selectarea persoanelor eligibile în vederea participãrii la Subprogram;
b) evaluarea persoanelor eligibile şi calcularea riscului cardiovascular global utilizând HeartScore;
c) încadrarea pacienţilor într-o categorie de risc cardiovascular cu ajutorul programului HeartScore;
d) stabilirea necesarului de servicii medicale preventive care vor fi efectuate, în funcţie de riscul cardiovascular stabilit şi pe baza graficului activitãţilor preventive;
e) înregistrarea de cãtre medicul de familie a pacienţilor cu risc cardiovascular înalt într-o bazã de date comunã, disponibilã on-line;
f) aplicarea mãsurilor de schimbare a stilului de viaţã, individualizat, în funcţie de mãrimea riscului stabilit;
g) consiliere şi recomandarea efectuãrii investigaţiilor clinice şi paraclinice de tip test screening şi test diagnostic pe baza riscului individual stabilit în urma utilizãrii HeartScore;
h) centralizarea şi raportarea lunarã a datelor cãtre direcţiile de sãnãtate publicã;
i) calcularea ponderii factorilor de risc cardiovascular în rândul populaţiei;
j) informarea şi instruirea medicilor de familie aflaţi în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate în ceea ce priveşte respectarea legislaţiei referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
1.3.3. Realizarea, implementarea şi managementul Registrului naţional al pacienţilor cu risc cardiovascular înalt.

CAP. 2
Servicii efectuate în cadrul Subprogramului

2.1. Medicul de familie realizeazã urmãtoarele servicii în cadrul Subprogramului:
a) introducerea datelor de identificare, precum şi a datelor rezultate din evaluarea persoanelor eligibile în baza de date comunã, disponibilã on-line;
b) examinarea clinicã a persoanelor eligibile;
c) identificarea şi investigarea riscului şi a cumulului de factori de risc prin programul HeartScore, conform prevederilor prezentelor norme metodologice;
d) întocmirea Fişei de evaluare individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, cu respectarea instrucţiunilor de completare a acesteia, prevãzute în anexa nr. 2;
e) consilierea persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu ajutorul programului HeartScore şi în conformitate cu recomandãrile Ghidului european de prevenţie a bolilor cardiovasculare;
f) recomandarea, dupã caz, a unor investigaţii suplimentare (clinice sau paraclinice) în funcţie de riscul individual stabilit în cadrul Subprogramului;
g) depistarea precoce a bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor acestora, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadratã cu ajutorul programului HeartScore;
h) întocmirea planului individual de supraveghere a fiecãrei persoane, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadratã cu ajutorul programului HeartScore.
2.2. Identificarea şi investigarea riscului şi a cumulului de factori de risc prin programul HeartScore se realizeazã dupã cum urmeazã:
2.2.1. Medicul de familie aplicã modelul de calcul "SCORE" al Societãţii Europene de Cardiologie pentru calcularea riscului de mortalitate prin boala cardiovascularã la 10 ani, model care implicã introducerea urmãtoarelor 5 variabile: vârsta, sexul, fumatul, valoarea TA şi valoarea colesterolului.
2.2.2. Rezultatele aplicãrii modelului de calcul "SCORE" sunt urmãtoarele:
a) calcularea riscului cardiovascular global;
b) încadrarea pacienţilor într-o categorie de risc cardiovascular;
c) înregistrarea de cãtre medicul de familie a pacienţilor cu risc cardiovascular într-o bazã de date comunã;
d) identificarea pacienţilor cu risc redus < 5% la care este necesarã şi obligatorie aplicarea mãsurilor de prevenţie;
e) identificarea pacienţilor cu risc crescut > 5% care necesitã trimitere pentru examene medicale de specialitate suplimentare (cardiologie, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, nefrologie şi altele, dupã caz) în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicãrii optimale a mãsurilor de prevenţie prevãzute în anexa nr. 3 "Strategia de screening al populaţiei în vederea aplicãrii optime a mãsurilor de prevenţie cardiovascularã";
f) aplicarea mãsurilor de schimbare a stilului de viaţã, individualizat, în funcţie de mãrimea riscului stabilit;
g) centralizarea şi raportarea lunarã a datelor înregistrate.

CAP. 3
Finanţarea Subprogramului

3.1. Subprogramul se finanţeazã din bugetul Ministerului Sãnãtãţii, prin transfer cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
3.2. Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate şi casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti asigurã implementarea şi finanţarea Subprogramului la nivel local.
3.3. Sumele alocate prin transfer din bugetul Ministerului Sãnãtãţii cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate se utilizeazã pentru realizarea activitãţilor Subprogramului, potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice.
3.4. Natura cheltuielilor: bunuri şi servicii, cheltuieli materiale, prestãri de servicii cu caracter funcţional.

CAP. 4
Responsabilitãţi în elaborarea, implementarea şi monitorizarea Subprogramului

4.1. Ministerul Sãnãtãţii:
a) asigurã, prin Direcţia generalã buget şi credite externe, cu avizul prealabil al Direcţiei generale de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe, finanţarea programului potrivit bugetului aprobat, prin transfer cãtre bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, pe baza cererilor fundamentate ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
b) asigurã sumele necesare pentru decontarea contravalorii serviciilor prestate în baza contractelor pentru derularea Subprogramului încheiate între casele de asigurãri de sãnãtate şi medicii de familie, pe baza solicitãrii lunare de finanţare transmise de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate;
c) asigurã coordonarea derulãrii Subprogramului prin Direcţia generalã de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe.
4.2. Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate:
a) rãspunde de asigurarea, urmãrirea, evidenţierea şi controlul utilizãrii fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;
b) monitorizeazã derularea Subprogramului prin indicatorii fizici şi de eficienţã realizaţi;
c) raporteazã lunar, în primele 25 de zile ale lunii în curs pentru luna precedentã, Direcţiei generale de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, modul de utilizare a sumelor transferate din bugetul acestuia în bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;
d) transmite trimestrial şi anual, în primele 20 de zile ale lunii urmãtoare perioadei de raportare, Direcţiei generale de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, indicatorii fizici, respectiv numãrul de persoane evaluate şi numãrul de persoane la care s-au aplicat mãsuri de schimbare a stilului de viaţã;
e) vireazã sumele neutilizate în cadrul Subprogramului la sfârşitul anului 2009 în contul Ministerului Sãnãtãţii.
4.3. Casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti:
a) rãspund de asigurarea, urmãrirea şi controlul utilizãrii fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;
b) realizeazã analiza şi monitorizarea derulãrii Subprogramului prin indicatorii aferenţi acestuia, transmişi de cabinetele de medicinã de familie care au încheiat contract pentru derularea Subprogramului;
c) raporteazã Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, lunar, trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual, în primele 15 zile lucrãtoare ale lunii urmãtoare perioadei pentru care se face raportarea, indicatorii realizaţi, conform machetei prevãzute în anexa nr. 4;
d) controleazã trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate şi analizeazã indicatorii prezentaţi;
e) deconteazã medicului de familie, în limita fondurilor virate de Ministerul Sãnãtãţii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentelor prevãzute la subpct. 4.4. lit. c), contravaloarea serviciilor acordate în cadrul Subprogramului, raportate conform borderoului centralizator al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 5, validate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar;
f) transmit Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, în vederea eşantionãrii, baza de date cuprinzând cabinetele de medicinã de familie cu care se aflã în relaţie contractualã;
g) invitã cabinetele de medicinã de familie selectate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar pentru participarea la Subprogram în vederea încheierii contractelor în acest sens;
h) încheie contracte pentru derularea Subprogramului numai cu furnizorii din asistenţa medicalã primarã care se aflã în relaţie contractualã cu acestea pentru furnizarea serviciilor medicale în asistenţa medicalã primarã, selectaţi de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, conform modelului prevãzut în anexa nr. 6, pe baza urmãtoarelor documente:
- cerere semnatã şi ştampilatã de reprezentantul legal al cabinetului, cuprinzând menţionat, în mod distinct, programul de lucru al cabinetului pentru derularea Subprogramului;
- autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sãnãtate, emisã, în condiţiile legii, de cãtre Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal;
i) comunicã în scris Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate disfuncţionalitãţile apãrute pe parcursul derulãrii Subprogramului, care nu pot fi rezolvate la nivel local.
4.4. Medicii de familie:
a) încheie contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti în vederea derulãrii Subprogramului, pe baza urmãtoarelor documente:
- cerere semnatã şi ştampilatã de reprezentantul legal al cabinetului, cuprinzând menţionat, în mod distinct, programul de lucru al cabinetului pentru derularea Subprogramului;
- autorizaţie pentru prelucrarea datelor cu caracter personal privind starea de sãnãtate, emisã, în condiţiile legii, de cãtre Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal;
b) stabilesc un program de activitate corespunzãtor pentru derularea acestui Subprogram, în funcţie de numãrul de persoane care urmeazã sã fie evaluate distinct faţã de cel cuprins în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicalã primarã;
c) prezintã caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti, în primele 10 zile lucrãtoare ale lunii urmãtoare pentru luna precedentã, urmãtoarele documente, în vederea decontãrii:
- borderoul centralizator pentru serviciile acordate în cadrul Subprogramului în perioada pentru care se face raportarea, conform modelului prevãzut în anexa nr. 5;
- factura cuprinzând contravaloarea serviciilor realizate în cadrul Subprogramului şi validate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, în condiţiile prezentelor norme metodologice;
Neprezentarea documentelor prevãzute la subpct. 4.4. lit. c) de cãtre furnizorii de servicii, în termenul prevãzut de dispoziţiile prezentelor norme metodologice, atrage prelungirea termenului de decontare pânã la termenul urmãtor prezentãrii documentelor;
d) raporteazã casei de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti, la termenele stabilite, indicatorii realizaţi conform machetei prevãzute în anexa nr. 4;
e) deţin o bazã de date corectã la încheierea Subprogramului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulãrii acestuia, potrivit dispoziţiilor prezentelor norme metodologice; datele personale colectate pe parcursul derulãrii Subprogramului vor fi utilizate exclusiv de cadrele medicale de la nivelul cabinetului medicului de familie;
f) respectã legislaţia privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi instrucţiunile de utilizare a programului informatic pus la dispoziţie de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar;
g) identificã persoanele cu factori de risc cardiovascular, conform criteriilor prevãzute în prezentele norme metodologice;
h) transmit Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar lista persoanelor eligibile, întocmitã în condiţiile prezentelor norme metodologice, precum şi codul numeric personal al acestora, în vederea stabilirii eşantionului la nivel naţional;
i) calculeazã riscul cardiovascular global de mortalitate prin boala cardiovascularã la 10 ani, conform recomandãrilor Societãţii Europene de Cardiologie, utilizând diagrama "SCORE" pentru ţãrile europene cu risc crescut;
j) aplicã modelul de calcul "HeartScore", disponibil on-line în limba românã la www.heartscore.org/ro, pentru calcularea ponderii fiecãrui factor de risc cardiovascular (procentual) în riscul global;
k) înmâneazã persoanei evaluate în cadrul Subprogramului, pe suport hârtie, "Recomandãrile pentru pacient", pe care le oferã aceastã evaluare;
l) întocmesc Fişa de evaluare individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, cu respectarea instrucţiunilor de completare prevãzute în anexa nr. 2;
m) încadreazã fiecare persoanã evaluatã în cadrul Subprogramului într-o categorie de risc cardiovascular, astfel:
- risc redus (<5%), la care aplicã mãsurile de prevenţie;
- risc crescut (>5%), care are nevoie de evaluare suplimentarã la medicul specialist (cardiolog, diabetolog), în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicãrii optimale a mãsurilor de prevenţie;
n) înregistreazã toate persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului într-o bazã de date comunã;
o) consiliazã individualizat persoanele evaluate în cadrul Subprogramului cu privire la mãsurile de schimbare a stilului de viaţã, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu ajutorul programului HeartScore;
p) transmit lunar Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, în format electronic, fişele de evaluare individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului, însoţite de borderoul centralizator al serviciilor medicale efectuate, în vederea verificãrii şi validãrii acestora.
4.5. Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar:
4.5.1. participã la elaborarea, tipãrirea şi multiplicarea materialelor tehnice şi/sau metodologice necesare pentru implementarea unor activitãţi prevãzute în cadrul Subprogramului;
4.5.2. realizeazã eşantionarea populaţiei la nivel naţional, cu respectarea cumulativã a urmãtoarelor cerinţe:
a) numãrul de persoane care pot fi evaluate în cadrul Subprogramului este de 500.000;
b) sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul Subprogramului persoanele cu vârsta de peste 40 de ani, fãrã patologie cardiovascularã cunoscutã şi/sau diagnostic cert de diabet zaharat;
c) nu sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul Subprogramului persoanele care:
- au vârsta sub 40 de ani;
- sunt diagnosticate cu diabet zaharat sau boalã cardiovascularã (boala coronarianã, accident vascular cerebral, boalã arterialã perifericã, alte afecţiuni cardiovasculare), al cãror risc cardiovascular este deja foarte înalt;
d) includerea persoanelor eligibile în cadrul Subprogramului se face ponderat, în funcţie de numãrul populaţiei existente în urmãtoarele zone geografice din ţarã: zona de nord-vest, zona de nord-est, zona centralã, zona de sud-vest, zona de sud-est, zona de vest, zona de sud şi zona Bucureşti - Ilfov.
4.5.3. realizeazã eşantionarea cabinetelor de medicinã de familie în vederea participãrii la Subprogram, pe baza listelor furnizate de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
4.5.4. transmite caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti, pe suport hârtie, lista cabinetelor de medicinã de familie selectate, precum şi lista cu persoanele şi codul numeric personal al acestora, selectate în urma eşantionãrii;
4.5.5. realizeazã baza de date la nivel naţional cuprinzând persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului;
4.5.6. realizeazã verificarea concordanţei dintre datele înregistrate în fişa individualã a persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului şi serviciile menţionate în borderourile centralizatoare întocmite în vederea decontãrii;
4.5.7. valideazã serviciile acordate de cãtre medicii de familie în cadrul Subprogramului, în vederea decontãrii acestora de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
4.5.8. transmite caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti, pe suport hârtie şi în format electronic, borderourile centralizatoare cuprinzând serviciile acordate în cadrul Subprogramului, validate;
4.5.9. centralizeazã datele raportate la nivel naţional, pe care le transmite coordonatorilor tehnici ai Subprogramului;
4.5.10. participã la întocmirea raportului final al Subprogramului şi la interpretarea datelor colectate şi înregistrate;
4.5.11. asigurã informarea şi instruirea medicilor de familie aflaţi în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti cu privire la modul de evaluare a factorilor de risc şi la condiţiile în care se deruleazã Subprogramul;
4.5.12. realizeazã şi pune la dispoziţia cabinetelor de medicinã de familie aplicaţia informaticã necesarã colectãrii, validãrii, raportãrii şi prelucrãrii datelor transmise în cadrul Subprogramului.
4.6. Comisia de cardiologie a Ministerului Sãnãtãţii:
a) asigurã coordonarea metodologicã a Subprogramului;
b) colaboreazã cu Direcţia generalã de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe din cadrul Ministerului Sãnãtãţii în vederea coordonãrii, monitorizãrii şi evaluãrii Subprogramului;
c) estimeazã necesarul de fonduri pentru organizarea şi desfãşurarea în condiţii optime a activitãţilor prevãzute în cadrul Subprogramului;
d) elaboreazã criteriile şi standardele pentru evaluarea impactului şi eficienţei Subprogramului la nivel naţional;
e) elaboreazã ghidurile şi procedurile necesare pentru implementarea diferitelor etape ale Subprogramului;
f) propune Ministerului Sãnãtãţii strategia extinderii Subprogramului la nivel naţional;
g) analizeazã şi evalueazã modul de îndeplinire a obiectivelor Subprogramului prevãzute în prezentele norme metodologice.
4.7. Spitalul Universitar de Urgenţã Bucureşti şi Institutul de Boli Cardiovasculare Timişoara:
a) asigurã coordonarea tehnicã a Subprogramului;
b) coordoneazã elaborarea materialelor tehnice şi/sau metodologice utilizate în cadrul Subprogramului şi rãspund de realizarea acestora în conformitate cu recomandãrile Societãţii Europene de Cardiologie;
c) participã, alãturi de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, la realizarea unei baze de date la nivel naţional pentru înregistrarea pacienţilor cu risc cardiovascular depistaţi în cadrul Subprogramului;
d) raporteazã lunar Ministerului Sãnãtãţii datele centralizate primite de la Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar şi formuleazã observaţiile şi recomandãrile necesare în vederea derulãrii în condiţii optime a Subprogramului;
e) monitorizeazã modul de îndeplinire a obiectivelor propuse în cadrul Subprogramului;
f) întocmesc, împreunã cu Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, raportul final al Subprogramului şi efectueazã interpretarea datelor colectate şi înregistrate în cadrul acestuia.

CAP. 5
Raportarea indicatorilor

Raportarea indicatorilor aferenţi Subprogramului se realizeazã dupã cum urmeazã:
5.1. Cabinetele de medicinã de familie care deruleazã Subprogramul raporteazã urmãtoarele date:
a) caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti - situaţia indicatorilor fizici (lunar), cuprinzând:
- numãrul de persoane evaluate în cadrul Subprogramului pentru care au fost întocmite fişe de evaluare;
- numãrul de persoane la care s-au aplicat mãsuri de schimbare a stilului de viaţã;
b) Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar - fişele de evaluare individualã a persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului, care se transmit în baza de date on-line (permanent);
5.2. Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar raporteazã coordonatorilor tehnici urmãtoarele date:
a) lunar:
- situaţia centralizatã a datelor introduse în baza de date;
- indicatorii fizici prevãzuţi în prezentele norme metodologice;
b) trimestrial: rata de acoperire a populaţiei eligibile;
c) anual:
- indicatorii de rezultat prevãzuţi în prezentele norme metodologice;
- raportul final rezultat ca urmare a analizei şi interpretãrii datelor introduse în baza de date.
5.3. Coordonatorii tehnici raporteazã Ministerului Sãnãtãţii urmãtoarele date:
a) lunar:
- situaţia centralizatã a datelor introduse în baza de date;
- indicatorii fizici prevãzuţi în prezentele norme metodologice;
b) anual:
- raportul final al Subprogramului.
- indicatorii de rezultat prevãzuţi în prezentele norme metodologice.

CAP. 6
Monitorizarea şi evaluarea Subprogramului

6.1. Evaluarea şi monitorizarea Subprogramului se realizeazã de cãtre coordonatorii tehnici ai acestuia împreunã cu Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar şi Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
6.2. Monitorizarea derulãrii Subprogramului se realizeazã lunar şi, dupã caz, ori de câte ori este nevoie şi cuprinde în principal:
a) analiza îndeplinirii activitãţilor propuse de pãrţile implicate în Subprogram;
b) modul de îndeplinire a responsabilitãţilor în cadrul Subprogramului;
c) identificarea, analiza şi soluţionarea, în limitele competenţei, a problemelor apãrute în cadrul Subprogramului;
d) propunerea unor mãsuri de îmbunãtãţire pe parcursul derulãrii Subprogramului, pe care le înainteazã Direcţiei generale de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe din cadrul Ministerului Sãnãtãţii;
e) întocmirea unui raport lunar de monitorizare, pe care îl transmite Direcţiei generale de sãnãtate publicã, asistenţã medicalã şi programe din cadrul Ministerului Sãnãtãţii.
6.3. Evaluarea Subprogramului se realizeazã pe baza urmãtorilor indicatori de evaluare:
1. indicatori fizici:
a) numãr de persoane evaluate = 500.000;
b) numãr de persoane la care s-au aplicat mãsuri de schimbare a stilului de viaţã = 200.000;
c) numãr de persoane depistate cu risc cardiovascular <5%, la care s-au aplicat mãsurile de prevenţie;
d) numãr de persoane depistate cu risc cardiovascular >5%, trimise pentru investigaţii suplimentare la medicul specialist;
2. indicatori de eficienţã:
a) cost/persoanã evaluatã = 5 lei;
b) cost/persoanã la care s-au aplicat mãsuri de schimbare a stilului de viaţã tratatã = 10 lei;
c) cost mediu/Registrul naţional al persoanelor depistate cu risc cardiovascular înalt în cadrul Subprogramului/an = 500.000 lei;
3. Indicatori de rezultat:
a) identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular înalt cu ajutorul programului HeartScore;
b) aplicarea mãsurilor de prevenire la toţi pacienţii identificaţi cu factori de risc cardiovascular;
c) rata de acoperire a populaţiei eligibile = 25%;
d) scãderea mortalitãţii, morbiditãţii şi invaliditãţii datorate bolilor cardiovasculare la populaţia generalã cu aproximativ 20% în urmãtorii 5 ani;
e) reducerea incidenţei primului eveniment clinic cardiovascular la populaţia cu risc înalt cu aproximativ 10% în urmãtorii 5 ani;
f) scãderea numãrului recurenţelor datorate bolilor coronariene, accidentului vascular cerebral sau bolii arteriale periferice la pacienţii cu boalã cardiovascularã cu aproximativ 25% în urmãtorii 5 ani;
g) creşterea cu aproximativ 25% a numãrului de persoane care au atins valorile-ţintã de tratament recomandate de Societatea Europeanã de Cardiologie;
h) scãderea cu 15% a numãrului de zile de spitalizare datorate bolilor cardiovasculare;
i) scãderea cu 15% a numãrului de zile de concediu medical datorate bolilor cardiovasculare.

CAP. 7
Controlul modului de organizare, derulare, monitorizare şi raportare a indicatorilor prevãzuţi în Subprogram

7.1. Controlul furnizorilor de servicii medicale în contract cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti pentru derularea Subprogramului va fi efectuat trimestrial şi ori de câte ori este nevoie de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti.
7.2. Controlul prevãzut la subpct. 7.1 va urmãri, în principal, urmãtoarele:
a) respectarea de cãtre furnizori a responsabilitãţilor ce le revin în cadrul Subprogramului;
b) realizarea indicatorilor fizici prevãzuţi în Subprogram;
c) concordanţa dintre indicatorii raportaţi şi evidenţele primare ale furnizorilor;
d) identificarea eventualelor disfuncţionalitãţi în derularea Subprogramului.
7.3. Ca urmare a controalelor efectuate se vor lua mãsurile legale ce se impun. În cazul în care casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti identificã probleme ce nu pot fi soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise instituţiilor superioare ierarhic. Problemele care nu pot fi soluţionate la nivel local se soluţioneazã, dupã caz, de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate şi Ministerul Sãnãtãţii, potrivit competenţelor atribuite de lege.

CAP. 8
Dispoziţii finale

8.1. Instituţiile şi cabinetele de medicinã de familie implicate în derularea Subprogramului au obligaţia de a respecta prevederile <>Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (securizarea bazei de date la nivelul cabinetului de medicinã de familie şi al instituţiilor care colecteazã şi prelucreazã datele raportate în cadrul Subprogramului, precum şi transmiterea în condiţii de siguranţã a datelor colectate în cadrul subprogramului în vederea prelucrãrii acestora în ceea ce priveşte starea de sãnãtate a populaţiei, de cãtre instituţiile autorizate în acest sens).
8.2. Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
la normele metodologice


FIŞÃ
de evaluare individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului

Date personale:
Numele pacientului:
.............................................................................
CNP: ........................................................................
Adresa:
Telefon:
Mediu: urban [] rural []
Stare civilã: necãsãtorit [] cãsãtorit [] divorţat [] vãduv []
Educaţie: şcoalã primarã [] gimnaziu [] studii liceale []
studii profesionale [] studii universitare []
Numele medicului investigator: ..............................................
Cod parafã medic investigator: ..............................................
Data completãrii fişei: .....................................................

Evaluare: _________
Vârsta: │_________│

Sex: M [] F []
Fumãtor: Da [] Nu [] ex-fumãtor []
_________
Tensiune arterialã sistolicã: │_________│ mmHg Tratament antihipertensiv:
_________ Da []/Nu []
Tensiune arterialã diastolicã: │_________│ mmHg
_________
Colesterol total │_________│ mmol/l
_________
│_________│ mg/dl Tratament hipolipemiant:
_________ Da []/Nu []
Riscul SCORE │_________│

Contribuţia factorilor de risc la riscul total: ____
Tensiune arterialã sistolicã │____│%
____
Colesterol │____│%
____
Fumat │____│%
Mãsuri aplicate:
Schimbarea stilului de viaţã: ____
Instituirea de mãsuri farmacologice: │____│

- tratament antihipertensiv []
- tratament antidislipidemic []
Trimitere la specialist: Da [] Nu []




ANEXA 2
la normele metodologice
INSTRUCŢIUNI
de completare a Fişei de evaluare
individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului

1. Se va completa câte o fişã de evaluare individualã pentru fiecare persoanã evaluatã în cadrul Subprogramului.
2. Nu sunt eligibile pentru a fi evaluate în cadrul
Subprogramului persoanele care:
a) au vârsta sub 40 de ani;
b) sunt diagnosticate cu diabet zaharat sau boalã cardiovascularã (boala coronarianã, accident vascular cerebral, boalã arterialã perifericã, alte afecţiuni cardiovasculare), al cãror risc cardiovascular este deja foarte înalt.
3. Câmpurile "Vârsta" şi "Sex" se vor completa odatã cu introducerea câmpului CNP.
4. Se va consemna statusul de fumãtor al pacientului investigat în momentul evaluãrii.
5. Mãsurarea tensiunii arteriale (TA) se va realiza ţinându-se cont de urmãtoarele reguli:
a) se va permite pacientului sã stea câteva minute înaintea începerii mãsurãrii TA;
b) se va mãsura TA în poziţie şezândã, la ambele braţe şi luându-se ca referinţã valoarea cea mai mare;
c) se vor efectua cel puţin douã determinãri la un interval de 5 minute şi se va nota în Fişa de evaluare individualã valoarea medie a acestora;
d) dacã existã diferenţe mari între determinãri (de peste 20 mmHg), se va efectua o determinare suplimentarã dupã alte 5 minute şi se va nota valoarea medie a celor mai apropiate douã valori.
6. Se va consemna existenţa tratamentului medicamentos antihipertensiv şi hipolipemiant la pacientul investigat.
7. Se va consemna valoarea colesterolului total determinatã în cadrul Programului naţional privind evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei în asistenţa medicalã primarã sau ultima valoare determinatã a acestuia.
8. Se va stabili riscul SCORE al pacientului investigat, ţinându-se cont de urmãtoarele reguli:
a) se va utiliza diagrama SCORE pentru risc crescut;
b) se va identifica cãsuţa cea mai apropiatã de vârsta persoanei respective, valoarea colesterolului total şi TA, avându-se în vedere faptul cã riscul va fi mai mare pe mãsurã ce persoana respectivã se apropie de urmãtoarea categorie de vârstã, nivel de colesterol sau TA;
c) se va stabili riscul absolut de boli cardiovasculare fatale la 10 ani şi se va nota calificativul corespunzãtor în fişa individualã a pacientului;
d) se va stabili contribuţia fiecãrui factor de risc la riscul absolut, prin utilizarea modelului de calcul "HeartScore", disponibil on-line în limba românã la www.heartscore.org/ro, se vor lista şi se vor furniza pacientului "Recomandãrile pentru pacient" pe care le oferã aceastã evaluare;
e) dacã pacientul investigat depãşeşte categoria de vârstã, nivelul de colesterol sau TA existente în diagrama riscului SCORE, se va nota calificativul corespunzãtor valorii maxime a acestora.


ANEXA 3
la normele metodologice
STRATEGIA DE SCREENING
al populaţiei în vederea aplicãrii
optime a mãsurilor de prevenţie cardiovascularã


┌──────────┐ ┌───────────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌───────────────────────────┐
│ Diabet │ │ Boalã │ │ Risc HeartScore │ │ Risc HeartScore │
│ zaharat │ │cardiovascularã│ │ ≥ 5% │ │ ≥ 5% │
└────┬─────┘ │ instalatã │ └────────────┬─────────────┘ └─────────────┬─────────────┘
│ └───────┬───────┘ │ │
↓ ↓ ↓ ↓
┌──────────┐ ┌───────────────┐ ┌──────────────────────────┐ ┌───────────────────────────┐
│ │ │ │ │ MEDIC DE FAMILIE │ │ MEDIC DE FAMILIE │
│ │ │ │ └────────────┬─────────────┘ └─────────────┬─────────────┘
│ │ │ │ │ │
│ │ │ │ ↓ ↓
│ │ │ │ ┌──────────────────────────┐ ┌───────────────────────────┐
│ │ │ │ │Consiliere asupra stilului│ │Consiliere asupra stilului │
│DIABETOLOG│ │ CARDIOLOG │ │ de viaţã timp de 3 luni, │ │de viaţã pentru: │
│ │ │ │ │ apoi reevaluarea │ │● oprirea fumatului │
│ │ │ │ │ HeartScore │ │● reducerea şi/sau │
│ │ │ │ └────────────┬─────────────┘ │menţinerea TA < 140/90 mmHg│
│ │ │ │ │ │● reducerea colesterolului │
│ │ │ │ ↓ │total < 190 mg/dl şi a LDL-│
│ │ │ │ ┌──────────────────────────┐ │colesterolului < 115 mg/dl │
│ │ │ │ │ Risc SCORE în continuare │ │● creşterea nivelului de │
│ │ │ │ │ ≥ 5% │ │activitate fizicã │
└────┬─────┘ └───────┬───────┘ └──────────────────────────┘ └─────────────┬─────────────┘
│ │ │
↓ ↓ │
┌─────────────────────────────────────────────────────────┐ │
│ ● consiliere asupra dietei, activitãţii fizice, │ │
│ împreunã cu reducerea tuturor factorilor de risc; │ │
│ ● reducerea colesterolului total <175 mg/dl │ │
│ (< 155 mg/dl, dacã este posibil) şi a │ │
│ LDL-colesterolului < 100 mg/dl (<80 mg/dl, dacã este │ │
│ posibil); │ ↓
│ ● se recomandã tratament cu medicaţie │ ┌───────────────────────────┐
│ cardioprotectoare (statine, IECA, aspirinã) la │ │ Reevaluare anualã a │
│ majoritatea pacienţilor cu acest profil de risc. │ │ riscului HeartScore │
└─────────────────────────────────────────────────────────┘ └───────────────────────────┘




ANEXA 4
la normele metodologice


Subprogramul de screening pentru identificarea pacienţilor
cu factori de risc cardiovascular
Furnizor de servicii medicale
Denumire furnizor .........................
Numãr contract ......., încheiat cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........

SITUAŢIA INDICATORILOR FIZICI
în luna ........... anul .........
┌────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│ Nr. │ Numãr de persoane │ Numãr de persoane la care │
│ crt. │ evaluate │ s-au aplicat mãsuri de schimbare │
│ │ │ a stilului de viaţã │
├────────┼─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ C0 │ C1 │ C2 │
├────────┼─────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
└────────┴─────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┘

Rãspundem de realitatea şi exactitatea datelor.



Reprezentant legal,
....................
(semnãtura şi ştampila)



ANEXA 5
la normele metodologice


Furnizorul de servicii medicale ..............................
în asistenţa medicalã primarã Reprezentantul legal al furnizorului
........................ de servicii medicale
Adresa: ..............................
........................ Medic de familie
Numãr contract ................,
încheiat cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate ...........................


BORDEROU CENTRALIZATOR
pentru luna ........ anul ........

a) desfãşurãtor persoane evaluate în cadrul Subprogramului
┌──────┬────────────────────────────┬─────────────────┬──────────────────────┐
│ Nr. │ CNP al persoanei evaluate │ Data acordãrii │ Validat de Şcoala │
│ crt. │ în cadrul Subprogramului │ serviciului │Naţionalã de Sãnãtate │
│ │ de screening pentru │ │Publicã şi Management │
│ │ identificarea pacienţilor │ │ Sanitar │
│ │ cu factori de risc │ │ │
│ │ cardiovascular │ │ │
├──────┼────────────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┤
│ C0 │ C1 │ C2 │ C3 │
├──────┼────────────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │
└──────┴────────────────────────────┴─────────────────┴──────────────────────┘

b) desfãşurãtor persoane tratate prin mãsuri de schimbare a stilului
de viaţã în cadrul Subprogramului
┌──────┬────────────────────────────┬─────────────────┬──────────────────────┐
│ Nr. │ CNP al persoanei tratate │ Data acordãrii │ Validat de Şcoala │
│ crt. │ prin mãsuri de schimbare a │ serviciului │Naţionalã de Sãnãtate │
│ │stilului de viaţã în cadrul │ │Publicã şi Management │
│ │Subprogramului de screening │ │ Sanitar │
│ │ pentru identificarea │ │ │
│ │ pacienţilor cu factori │ │ │
│ │ de risc cardiovascular │ │ │
├──────┼────────────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┤
│ C0 │ C1 │ C2 │ C3 │
├──────┼────────────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┤
│TOTAL:│ X │ X │ │
└──────┴────────────────────────────┴─────────────────┴──────────────────────┘

c) centralizator
┌──────────┬──────────┬──────────┬─────────────┬─────────┬─────────┬─────────┐
│Nr. per- │ Cost/ │Total sumã│Nr. persoane │Cost/ │Total │ Total │
│soane eva-│ persoane │de decon- │la care s-au │persoane │suma de │ sumã │
│luate în │ evaluate │tat pentru│aplicat mã- │la care │decontat │ de │
│cadrul │ (lei) │ persoane │suri de │s-au │pentru │decontat │
│Subprogra-│ │ evaluate │schimbare a │aplicat │persoane │ (lei) │
│mului de │ │ (lei) │stilului de │mãsuri de│la care │ │
│screening │ │ │viaţã în │schimbare│s-au │ │
│pentru │ │ │cadrul │a stilu- │aplicat │ │
│identifi- │ │ │Subprogramu- │lui de │mãsuri de│ │
│carea pa- │ │ │lui de │viaţã │schimbare│ │
│cienţilor │ │ │screening │ (lei) │a stilu- │ │
│cu factori│ │ │pentru iden- │ │lui de │ │
│de risc │ │ │tificarea │ │viaţã │ │
│cardio- │ │ │pacienţilor │ │ (lei) │ │
│vascular │ │ │cu factori │ │ │ │
│ │ │ │de risc car- │ │ │ │
│ │ │ │diovascular │ │ │ │
├──────────┼──────────┼──────────┼─────────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│ C1 │ C2 │ C3=C1*C2 │ C4 │ C5 │C6=C4*C5 │C7=C3+C6 │
├──────────┼──────────┼──────────┼─────────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└──────────┴──────────┴──────────┴─────────────┴─────────┴─────────┴─────────┘

Rãspundem de realitatea şi exactitatea datelor.



Reprezentant legal,
.....................
(semnãtura şi ştampila)


NOTĂ?:
Borderoul se întocmeşte lunar, dupã cum urmeazã:
a) pe suport hârtie, în douã exemplare, dintre care unul rãmâne la furnizor, iar celãlalt se depune la casa de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti de cãtre reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale;
b) în format electronic, un exemplar, care se transmite Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, în vederea validãrii.


ANEXA 6
la normele metodologice
CONTRACT DE FURNIZARE
de servicii medicale în asistenţa medicalã
primarã pentru derularea Subprogramului de screening
pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular

nr. ....... din ..............

I. Pãrţile contractante:
1. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........................, cu sediul în municipiul/oraşul ..............., str. ...................... nr. ....., judeţul/sectorul .............., telefon/fax ................, reprezentatã prin preşedinte - director general .....................,
şi
2. Cabinetul medical de asistenţã medicalã primarã ............., organizat astfel:
a) Cabinet individual ............................., cu sau fãrã punct secundar de lucru ....................., reprezentat prin medicul titular .......................;
b) Cabinet asociat sau grupat ...................., cu sau fãrã punct secundar de lucru ........................, reprezentat prin medicul delegat .......................;
c) Societate civilã medicalã ........................, cu sau fãrã punct secundar de lucru ........................., reprezentatã prin administratorul ............................;
d) unitate medico-sanitarã cu personalitate juridicã, înfiinţatã potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ................, reprezentatã prin .........................;
e) cabinet care funcţioneazã în structura sau coordonarea unei unitãţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie ............................, cu sau fãrã punct secundar de lucru ......................., reprezentat prin ............................, având sediul cabinetului medical în municipiul/oraşul/comuna .................., str. ................ nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ............, telefon ........, şi sediul punctului secundar de lucru în comuna ..............., str. ....................... nr. ...., telefon ............., cont nr. ......................., deschis la Trezoreria Statului sau cont nr. deschis la Banca ..................., cod numeric personal al reprezentantului legal ................. sau cod unic de înregistrare ....................., cu Contract de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicalã primarã nr. ............., Cerere nr. ..............., semnatã şi ştampilatã de reprezentantul legal al furnizorului.
II. Obiectul contractului
Art. 1. - Obiectul prezentului contract îl constituie furnizarea de servicii medicale necesare în vederea realizãrii Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea programelor naţionale de sãnãtate în anul 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Ordinului ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate <>nr. 417 /<>431/2009 pentru aprobarea <>Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sãnãtate în anul 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Normelor metodologice pentru realizarea şi raportarea activitãţilor specifice din cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular, aprobate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 1.281/893/2009, denumite în continuare Norme metodologice.
III. Servicii medicale furnizate
Art. 2. - Serviciile medicale furnizate în cadrul
Subprogramului sunt cele prevãzute în Normele metodologice, respectiv:
a) introducerea datelor de identificare, precum şi a datelor rezultate din evaluarea persoanelor eligibile în baza de date comunã, disponibilã on-line;
b) examinarea clinicã a persoanelor eligibile;
c) identificarea şi investigarea riscului şi a cumulului de factori de risc prin programul HeartScore;
d) întocmirea Fişei de evaluare individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului, conform modelului şi instrucţiunilor de completare;
e) consilierea persoanelor evaluate în cadrul Subprogramului în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore şi în conformitate cu recomandãrile Ghidului european de prevenţie a bolilor cardiovasculare;
f) recomandarea, dupã caz, a unor investigaţii suplimentare (clinice sau paraclinice), în funcţie de riscul individual stabilit în cadrul Subprogramului;
g) depistarea precoce a bolilor cardiovasculare şi a complicaţiilor acestora, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore;
h) întocmirea planului individual de supraveghere a fiecãrei persoane, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care a fost încadrat cu ajutorul programului HeartScore;
Art. 3. - Furnizarea serviciilor medicale în cadrul Subprogramului se face pentru persoanele eligibile din lista proprie de persoane asigurate şi neasigurate, selectate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, în conformitate cu prevederile Normelor metodologice.
IV. Durata contractului şi programul de lucru
Art. 4. - Prezentul contract este valabil de la data încheierii pânã la 31 decembrie 2009, cu obligativitatea prelungirii acestuia prin acte adiţionale pânã la finalizarea Subprogramului şi în condiţiile în care în aceastã perioadã furnizorul se aflã în relaţie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea serviciilor medicale în asistenţa medicalã primarã, potrivit urmãtorului program de lucru:
..................................................................................
(Se va stabili un program distinct faţã de cel cuprins în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicalã primarã.)
V. Obligaţiile pãrţilor
A. Obligaţiile casei de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti
Art. 5. - Casa de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti are urmãtoarele obligaţii:
a) rãspunde de asigurarea, urmãrirea şi controlul utilizãrii fondurilor alocate pentru derularea Subprogramului;
b) realizeazã analiza şi monitorizarea derulãrii Subprogramului prin indicatorii aferenţi acestuia transmişi de cabinetele de medicinã de familie care au încheiat contract pentru derularea acestuia;
c) controleazã trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate şi analizeazã indicatorii prezentaţi;
d) deconteazã medicului de familie, în limita fondurilor virate de Ministerul Sãnãtãţii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentelor prevãzute la pct. 4.4 lit. c) din Normele metodologice, contravaloarea serviciilor acordate în cadrul Subprogramului, raportate conform borderourilor centralizatoare şi validate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar;
e) verificã, dupã primirea documentelor necesare în vederea decontãrii, concordanţa dintre documentele depuse de medicul de familie şi centralizatoarele validate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar;
f) comunicã în scris Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate disfuncţionalitãţile apãrute pe parcursul derulãrii Subprogramului, care nu pot fi rezolvate la nivel local;
g) controleazã actele de evidenţã financiar-contabilã a serviciilor medicale furnizate conform contractelor şi documentele justificative privind sumele decontate în cadrul Subprogramului;
h) înmâneazã la momentul efectuãrii controlului sau, dupã caz, comunicã furnizorilor de servicii medicale procesele-verbale şi/sau notele de constatare ca urmare a efectuãrii controalelor în termen de 3 zile lucrãtoare de la data efectuãrii controlului;
B. Obligaţiile cabinetului de medicinã de familie
Art. 6. - Cabinetul de medicinã de familie are urmãtoarele obligaţii:
a) respectã programul de activitate corespunzãtor pentru derularea acestui Subprogram, prevãzut la art. 4 din contract;
b) prezintã caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti, în primele 10 zile lucrãtoare ale lunii urmãtoare pentru luna precedentã, urmãtoarele documente, în vederea decontãrii:
- borderoul centralizator pentru serviciile acordate în cadrul Subprogramului în perioada pentru care se face raportarea, conform modelului prevãzut în Normele metodologice;
- factura cuprinzând contravaloarea serviciilor realizate în cadrul Subprogramului, validate de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar;
- neprezentarea documentelor prevãzute la punctul 4.4 lit. c) din Normele metodologice la termenul prevãzut în prezentul contract atrage prelungirea termenului de decontare pânã la termenul urmãtor prezentãrii documentelor;
c) raporteazã casei de asigurãri de sãnãtate, la termenele stabilite, indicatorii realizaţi, conform machetei prevãzute în anexa nr. 4 la Normele metodologice;
d) deţine o bazã de date corectã la încheierea Subprogramului, cuprinzând toate datele obţinute pe parcursul derulãrii acestuia, potrivit dispoziţiilor Normelor metodologice; datele personale colectate pe parcursul derulãrii Subprogramului vor fi utilizate exclusiv de cadrele medicale de la nivelul cabinetului medicului de familie;
e) respectã legislaţia privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi instrucţiunile de utilizare a programului informatic pus la dispoziţie de Şcoala Naţionalã de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar;
f) identificã persoanele cu factori de risc cardiovascular, conform criteriilor prevãzute în Normele metodologice;
g) transmite Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar lista persoanelor eligibile întocmitã în condiţiile stabilite prin Normele metodologice, precum şi codul numeric personal al acestora, în vederea stabilirii eşantionului la nivel naţional;
h) calculeazã riscul cardiovascular global de mortalitate prin boala cardiovascularã la 10 ani, conform recomandãrilor Societãţii europene de cardiologie, utilizând diagrama SCORE pentru ţãrile europene cu risc crescut;
i) aplicã modelul de calcul "HeartScore", disponibil on-line în limba românã la www.heartscore.org/ro, pentru calcularea ponderii fiecãrui factor de risc cardiovascular (procentual) în riscul global;
j) înmâneazã persoanei evaluate în cadrul Subprogramului, pe suport hârtie, "Recomandãrile pentru pacient" pe care le oferã aceastã evaluare;
k) completeazã Fişa de evaluare individualã conform modelului şi instrucţiunilor de completare prevãzute de Normele metodologice;
l) încadreazã fiecare persoanã evaluatã în cadrul Subprogramului într-o categorie de risc cardiovascular, astfel:
- risc redus (<5%), la care aplicã mãsurile de prevenţie;
- risc crescut (>5%), care au nevoie de evaluare suplimentarã la medicul specialist (cardiolog, diabetolog) în vederea diagnosticului precoce al bolilor cardiovasculare şi al aplicãrii optimale a mãsurilor de prevenţie;
m) înregistreazã toate persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului într-o bazã de date comunã;
n) consiliazã individualizat persoanele evaluate în cadrul Subprogramului cu privire la mãsurile de schimbare a stilului de viaţã, în funcţie de categoria de risc cardiovascular în care au fost încadrate cu ajutorul programului HeartScore;
o) transmite lunar Şcolii Naţionale de Sãnãtate Publicã şi Management Sanitar, în format electronic, fişele de evaluare individualã a persoanelor în cadrul Subprogramului, însoţite de borderoul centralizator al serviciilor medicale efectuate, în vederea verificãrii şi validãrii acestora;
p) elibereazã bilet de trimitere cãtre cabinetele de specialitate pentru persoanele evaluate cu risc cardiovascular > 5% în vederea precizãrii diagnosticului şi a atitudinii terapeutice; q) înregistreazã datele obţinute în cadrul Subprogramului în evidenţele primare ale cabinetului;
r) ia în evidenţã persoanele depistate cu risc cardiovascular în cadrul Subprogramului în vederea recuperãrii stãrii de sãnãtate;
s) asigurã confidenţialitatea actului medical, precum şi intimitatea şi demnitatea persoanelor evaluate.
VI. Modalitãţi de platã
Art. 7. - (1) Modalitãţile de platã a serviciilor medicale furnizate în cadrul Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari sunt:
a) cost/persoana evaluatã = 5 lei;
b) cost/persoana la care s-au aplicat mãsuri de schimbare a stilului de viaţã = 10 lei;
(2) Decontarea serviciilor medicale se face lunar, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la primirea documentelor, la data de ........................ .
(3) Contravaloarea serviciilor medicale se diminueazã în luna în care se constatã nerespectarea obligaţiilor contractuale cu 10%, 15%, 20% din suma reprezentând contravaloarea activitãţii desfãşurate în luna în care s-a sãvârşit abaterea. Diminuarea se aplicã astfel:
a) la prima constatare, 10%;
b) la a doua constatare, 15%;
c) la a treia constatare, 20%.
VII. Controlul modului de organizare, derulare, monitorizare şi raportare a indicatorilor prevãzuţi în program
Art. 8. - (1) Controlul furnizorilor de servicii medicale în contract cu casele de asigurãri de sãnãtate pentru derularea Subprogramului va fi efectuat trimestrial şi ori de câte ori este nevoie de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(2) Controlul prevãzut la alin. (1) va urmãri, în principal, urmãtoarele:
a) respectarea de cãtre furnizori a responsabilitãţilor ce le revin în cadrul Subprogramului;
b) realizarea indicatorilor fizici prevãzuţi în Subprogram;
c) concordanţa dintre indicatorii raportaţi şi evidenţele primare ale furnizorilor;
d) identificarea eventualelor disfuncţionalitãţi în derularea Subprogramului.
VIII. Rãspunderea contractualã
Art. 9. - În situaţia în care se constatã nerespectarea obligaţiilor contractuale dupã încetarea contractului, sumele încasate necuvenit vor fi recuperate de casele de asigurãri de sãnãtate conform dispoziţiilor legale în vigoare.
IX. Clauzã specialã
Art. 10. - (1) Orice împrejurare independentã de voinţa pãrţilor, intervenitã dupã data semnãrii contractului şi care împiedicã executarea acestuia, este consideratã ca forţã majorã şi exonereazã de rãspundere partea care o invocã. Sunt considerate ca forţã majorã, în sensul acestei clauze, împrejurãri ca: rãzboi, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargo.
(2) Partea care invocã forţa majorã trebuie sã anunţe cealaltã parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forţã majorã şi, de asemenea, de la încetarea acestuia.
(3) Dacã nu procedeazã la anunţarea, în termenele prevãzute mai sus, a începerii şi încetãrii cazului de forţã majorã, partea care îl invocã suportã toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin neanunţarea în termen.
(4) În cazul în care împrejurãrile care obligã la suspendarea executãrii prezentului contract se prelungesc pe o perioadã mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.

X. Încetarea şi suspendarea contractului
Art. 11. - Contractul de furnizare de servicii medicale pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular înceteazã la data la care înceteazã contractul încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa medicalã primarã.
Art. 12. - Contractul de furnizare de servicii medicale pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular se suspendã cu data la care se suspendã contractul încheiat cu casa de asigurãri de sãnãtate judeţeanã sau a municipiului Bucureşti pentru furnizarea de servicii medicale în asistenţa medicalã primarã.
XI. Corespondenţa
Art. 13. - (1) Corespondenţa legatã de derularea prezentului contract se efectueazã în scris, prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul pãrţilor.
(2) Fiecare parte contractantã este obligatã ca în termen de 3 zile lucrãtoare din momentul în care intervin modificãri ale datelor ce figureazã în prezentul contract sã notifice celeilalte pãrţi contractante schimbarea survenitã.
XII. Modificarea contractului
Art. 14. - În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intrã în vigoare pe durata derulãrii prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzãtor.
Art. 15. - Dacã o clauzã a prezentului contract ar fi declaratã nulã, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de aceastã nulitate. Pãrţile convin ca orice clauzã declaratã nulã sã fie înlocuitã printr-o altã clauzã care sã corespundã cât mai bine cu putinţã spiritului contractului.
XIII. Soluţionarea litigiilor
Art. 16. - (1) Litigiile nãscute în legãturã cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgând din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabilã.
(2) Litigiile nesoluţionate conform alin. (1) sunt de competenţa Comisiei de arbitraj care va soluţiona cauza potrivit legii sau, dupã caz, a instanţelor de judecatã.
Prezentul contract de furnizare a serviciilor medicale pentru derularea Subprogramului de screening pentru identificarea pacienţilor cu factori de risc cardiovascular a fost încheiat astãzi, ............., în douã exemplare a câte ........ pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantã.
XIV. Alte clauze*)
.......................................................................................
.......................................................................................
__________
*) În cuprinsul contractului pot fi prevãzute clauze suplimentare, negociate între pãrţile contractante, în limita prevederilor legale în vigoare.

Casa de asigurãri de sãnãtate
Preşedinte - director general,
...............................

Director executiv al Direcţiei management şi economicã,
........................................................

Director executiv al Direcţiei relaţii cu furnizorii,
......................................................

Vizat
------
Juridic, contencios şi aplicare acorduri internaţionale

Furnizor de servicii medicale
Reprezentant legal,
....................

----


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016