Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 878 din 23 iunie 2025 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii „Anghel Saligny“, pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.333/2021
EMITENT: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 596 din 26 iunie 2025
Având în vedere pct. 3 al articolului unic din Legea nr. 55/2025 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2025 privind stabilirea unor măsuri pentru implementarea programelor naţionale din domeniul lucrărilor publice,
în temeiul art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii „Anghel Saligny“, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 183/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei emite următorul ordin:
ART. I
Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului naţional de investiţii „Anghel Saligny“, pentru categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2021, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.333/2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 22 septembrie 2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 8, alineatul (3) se abrogă.
2. După articolul 8 se introduc cinci noi articole, art. 8^1-8^5, cu următorul cuprins:
"ART. 8^1
Beneficiarii programului, cărora li se aplică ipoteza normativă prevăzută la art. 6^1 alin. (1)-(5) din ordonanţa de urgenţă, pot depune o solicitare de renunţare la unul sau mai multe obiective de investiţii în vederea redistribuirii sumei aferente pentru alt/alte obiectiv/obiective de investiţii dintre cele prevăzute în lista aprobată prevăzută la art. 7, în limita sumei solicitate prin cererea/cererile depusă/depuse iniţial, în vederea asigurării resurselor financiare pentru finalizarea a cel puţin un obiectiv de investiţii. Solicitarea va fi însoţită de o notă justificativă, prin care se vor menţiona obiectivul/obiectivele de investiţii la care se renunţă şi cel/cele la care vor fi redistribuite sumele, motivele renunţării, precum şi orice alte date şi informaţii pe care beneficiarul le consideră necesare în vederea justificării solicitării, de cererea de finanţare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, precum şi de următoarele documente:
a) devizul general estimativ aferent obiectivului pentru care sunt redistribuite sumele, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.1, precum şi indicatorii tehnico-economici ai acestuia, întocmiţi conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.2;
b) hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului judeţean pentru aprobarea cererii de finanţare, a devizului general estimativ şi a indicatorilor tehnico-economici prevăzuţi la lit. a), precum şi de aprobare a renunţării la unul sau mai multe obiective dintre cele prevăzute în lista aprobată şi a redistribuirii sumelor alocate iniţial către un/alte obiectiv/obiective de investiţii inclus/incluse la finanţare prin program.
ART. 8^2
(1) Beneficiarii programului, cărora li se aplică ipoteza normativă prevăzută la art. 6^2 alin. (1)-(3) din ordonanţa de urgenţă, pot depune o solicitare de comasare a obiectivelor de investiţii într-un singur obiectiv de investiţii din cadrul aceleiaşi categorii de investiţii, dintre cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din ordonanţa de urgenţă, pentru a elabora o singură documentaţie tehnico-economică, cu respectarea indicatorilor tehnico-economici şi a valorii cumulate pentru toate obiectivele de investiţii alocate iniţial. Solicitarea va fi însoţită de o notă justificativă, prin care se vor menţiona obiectivele de investiţii avute în vedere şi se vor prezenta date şi informaţii care justifică solicitarea, de cererea de finanţare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, precum şi de următoarele documente:
a) devizul general estimativ aferent obiectivului constituit prin comasare, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.1, precum şi indicatorii tehnico-economici ai acestuia, întocmiţi conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.2;
b) hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului judeţean pentru aprobarea cererii de finanţare, a devizului general estimativ şi a indicatorilor tehnico-economici prevăzuţi la lit. a), precum şi de aprobare a realizării obiectivului de investiţii rezultat în urma comasării.
(2) Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la art. 6^2 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, nota justificativă prevăzută la alin. (1) va conţine şi detalierea cerinţelor impuse de avizatori sau a altor motive de aceeaşi natură care impun modificarea soluţiilor tehnice şi realizarea unui singur obiectiv de investiţii, descrierea detaliată a stadiului implementării fiecărui obiectiv de investiţii iniţial, cu menţionarea tuturor avizelor, acordurilor şi a autorizaţiilor obţinute, a contractelor de achiziţie publică încheiate până la data solicitării, a obiectului şi a stadiului derulării acestora, precum şi modalitatea în care se intenţionează revizuirea documentaţiilor existente pentru a implementa obiectivul rezultat prin comasare. După rezilierea contractelor de finanţare, beneficiarii încarcă în platforma digitală documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) pentru obiectivul de investiţii rezultat prin comasare, în vederea încheierii unui nou contract de finanţare.
(3) În vederea dovedirii cerinţelor impuse de prevederile art. 6^2 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, beneficiarii trebuie să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei dovada rezilierii contractului/contractelor de achiziţii publice iniţial/iniţiale sau punctul de vedere al Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice cu privire la corectitudinea modificării contractelor existente, ca urmare a exercitării controlului ex ante, în conformitate cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, sau punctul de vedere al Curţii de Conturi sau alte documente justificative.
ART. 8^3
(1) Unităţile administrativ-teritoriale desemnate lider al unor asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite conform prevederilor art. 89 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, cărora li se aplică ipoteza normativă prevăzută la art. 6^3 alin. (1)-(3) din ordonanţa de urgenţă, pot depune o solicitare de realizare prin asociaţie a obiectivelor de investiţii aprobate individual fiecărui beneficiar membru al asociaţiei, în limita valorii aprobate cumulate a obiectivelor de investiţii. Solicitarea va fi însoţită de o notă justificativă, prin care se fundamentează beneficiile tehnice, economice şi de orice altă natură ale realizării obiectivelor de investiţii prin asociaţia de dezvoltare intercomunitară, ca obiectiv integrat, de cererea de finanţare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, precum şi de următoarele documente:
a) hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului judeţean al fiecărui beneficiar, prin care se aprobă realizarea obiectivului de investiţii propriu ca parte a unui obiectiv de investiţii integrat, realizat prin asociaţia de dezvoltare intercomunitară;
b) devizul general estimativ pentru obiectivul de investiţii integrat, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.1, devizul general întocmit pentru fiecare obiect constituit din fiecare obiectiv iniţial integrat în obiectivul integrat, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.1, precum şi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii integrat şi ai fiecărui obiect, întocmiţi conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.2;
c) hotărârea asociaţiei de dezvoltare intercomunitară pentru obiectivul de investiţii integrat realizat prin aceasta pentru aprobarea cererii de finanţare şi a devizului general estimativ, precum şi a indicatorilor tehnico-economici, prevăzuţi la lit. b);
d) hotărârea asociaţiei de dezvoltare intercomunitară de desemnare a liderului, potrivit prevederilor art. 11 alin. (4);
e) extras din registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, nu mai vechi de 30 de zile la data solicitării.
(2) Nota justificativă prevăzută la alin. (1) se depune însoţită de documente care să facă dovada beneficiilor tehnice, economice şi de orice altă natură ale realizării obiectivelor de investiţii prin asociaţia de dezvoltare intercomunitară şi trebuie să cuprindă descrierea detaliată a stadiului implementării fiecărui obiectiv de investiţii iniţial, cu menţionarea tuturor avizelor, acordurilor şi a autorizaţiilor obţinute, a cerinţelor impuse de avizatori sau a altor motive de aceeaşi natură care impun modificarea soluţiilor tehnice şi realizarea unui singur obiectiv de investiţii care integrează toate obiectivele de investiţii, a contractelor de achiziţie publică încheiate până la data solicitării, a obiectului şi a stadiului derulării acestora, precum şi modalitatea în care se intenţionează revizuirea documentaţiilor existente pentru a implementa obiectivul integrat prin asociaţia de dezvoltare intercomunitară.
(3) În aplicarea prevederilor art. 6^3 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă, după rezilierea contractelor de finanţare, dacă este cazul, liderul desemnat al asociaţiei de dezvoltare intercomunitară încarcă în platforma digitală documentele prevăzute la art. 9 alin. (1) întocmite pentru obiectivul de investiţii integrat, în vederea încheierii unui nou contract de finanţare. Rezilierea contractelor de finanţare se face numai după includerea obiectivului de investiţii integrat în lista prevăzută la art. 7.
ART. 8^4
(1) Beneficiarii programului pot depune o solicitare de renunţare la unul sau mai multe obiective de investiţii dintre cele prevăzute în lista aprobată prevăzută la art. 7, în vederea redistribuirii sumei aferente pentru alt/alte obiectiv/obiective de investiţii dintre cele pentru care au depus cereri de finanţare, în termenul prevăzut de art. 6 alin. (1) şi (8) din ordonanţa de urgenţă, însă nu a/nu au primit finanţare din lipsa creditelor bugetare, în limita sumei solicitate prin cererea/cererile depusă/depuse iniţial, dar nu mai mult decât valoarea alocată pentru obiectivul/obiectivele la care se renunţă. Prin solicitarea depusă se vor menţiona obiectivul/obiectivele de investiţii la care se renunţă şi cel/cele la care vor fi redistribuite sumele, motivele renunţării, precum şi orice alte date şi informaţii pe care beneficiarul le consideră necesare în vederea justificării solicitării, precum şi cofinanţarea din bugetul local, dacă este cazul.
(2) Beneficiarii programului pot să renunţe la anumite obiective de investiţii doar în situaţia în care nu s-au decontat fonduri de la bugetul de stat şi nu au încheiate contracte de achiziţie publică de lucrări pentru realizarea acestora. Solicitarea prevăzută la alin. (1) se poate depune şi de beneficiarii care au încheiate contracte de finanţare la data solicitării, în situaţia în care se impune modificarea soluţiilor tehnice din cauza unor restricţii de ordin tehnic, a unor cerinţe impuse de avizatori sau din alte motive de aceeaşi natură. În această situaţie contractele de finanţare încetează prin acordul părţilor, urmând a se încheia un nou contract de finanţare.
(3) Redistribuirea fondurilor alocate prevăzute la alin. (1) se face cu respectarea limitelor maxime prevăzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, exclusiv între categoriile de investiţii prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă, precum şi exclusiv între cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) şi d) din ordonanţa de urgenţă.
ART. 8^5
(1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei centralizează propunerile transmise, efectuează analiză de specialitate asupra propunerilor primite de la beneficiari în vederea verificării respectării prevederilor art. 8^18^4 şi actualizează lista de obiective prevăzută la art. 7, cu încadrarea în limitele creditelor de angajament aprobate anual în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei cu această destinaţie.
(2) Efectuarea analizei de specialitate se face conform prevederilor art. 6 alin. (2)-(4)."
3. La articolul 15, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) În completarea atribuţiilor principale prevăzute la alin. (4), structura desfăşoară şi orice alte activităţi de sprijin operaţional în vederea implementării programului, precum şi a altor programe de investiţii similare, stabilite prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei."
ART. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
Bucureşti, 23 iunie 2025.
Nr. 878.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: