Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 875 din 21 mai 2001  pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 875 din 21 mai 2001 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 450 din 8 august 2001
Ministrul finanţelor publice, guvernatorul Bãncii Naţionale a României şi vicepreşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) şi ale <>art. 12 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001, cu modificãrile ulterioare, având în vedere prevederile <>art. 36 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 11 august 1994, cu completãrile şi modificãrile ulterioare,

emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind operaţiunile cu titluri de stat emise în forma dematerializatã, cuprins în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
(1) În termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Finanţelor Publice, Banca Nationala a României şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare vor elabora un ordin comun prin care se va reglementa cadrul desfãşurãrii operaţiunilor cu titluri de stat emise în forma dematerializatã.
(2) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a ordinului comun menţionat la alin. (1) instituţiile abilitate vor finaliza procedurile de autorizare a intermediarilor, la solicitarea acestora.
ART. 3
(1) Prezentul ordin va intra în vigoare la data de 15 noiembrie 2001.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin îşi înceteazã aplicabilitatea <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 2/1997 privind operaţiuni cu titluri de stat derulate prin Banca Nationala a României în calitatea sa de agent al statului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 16 aprilie 1997.
ART. 4
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isarescu

Vicepreşedintele Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache



ANEXA 1


REGULAMENT
privind operaţiunile cu titluri de stat emise în forma dematerializatã

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Titlurile de stat sunt emise de Ministerul Finanţelor Publice, în baza prevederilor <>Legii datoriei publice nr. 81/1999 , conform unui calendar previzional anual, semestrial, trimestrial sau lunar. Titlurile de stat pot fi emise în lei sau în valuta.
(2) Caracteristicile emisiunilor de titluri de stat anunţate prin prospect de emisiune sunt valabile atât pentru operaţiunile pe piata primara, cat şi pentru operaţiunile pe piata secundarã.
ART. 2
În baza dispoziţiilor art. 10 alin. (2) şi <>art. 12 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999 şi conform prevederilor art. 2 lit. a), art. 3, art. 6 lit. d) şi ale <>art. 12 din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, precum şi ale <>art. 26, 30 şi 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României:
1. Ministerul Finanţelor Publice elaboreazã regulamente care stabilesc regimul titlurilor de stat, stabileşte şi aplica reglementarea activitãţilor şi a operaţiunilor pe piata primara a titlurilor de stat.
2. Ministerul Finanţelor Publice, Banca Nationala a României şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare elaboreazã norme de reglementare a operaţiunilor pe piata secundarã a titlurilor de stat.
3. Banca Nationala a României are urmãtoarele atribuţii:
a) autorizeaza intermediarii pe aceste pieţe;
b) supravegheazã bãncile autorizate ca intermediari pe aceste pieţe;
c) supravegheazã piata secundarã a titlurilor de stat, alta decât Bursa de Valori Bucureşti.
4. Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare are urmãtoarele atribuţii:
a) supravegheazã societãţile de valori mobiliare ca intermediari pe piata titlurilor de stat;
b) supravegheazã piata secundarã a titlurilor de stat la Bursa de Valori Bucureşti.

CAP. 2
Piata primara a titlurilor de stat

ART. 3
Piata primara a titlurilor de stat cuprinde totalitatea operaţiunilor legate de vânzarea pentru prima data a titlurilor de stat, în scopul atragerii pe termen scurt, mediu şi lung a capitalurilor financiare disponibile.
Participanţi
ART. 4
(1) Participanţii pe piata primara a titlurilor de stat sunt intermediarii pieţei primare, intermediarii pieţei secundare, persoanele juridice şi persoanele fizice care pot, conform legii, sa desfãşoare operaţiuni cu titluri de stat.
(2) Cumpãrarea titlurilor de stat de pe piata primara se realizeazã numai prin intermediarii autorizaţi ai pieţei primare.
Intermediari
ART. 5
Intermediari ai pieţei primare a titlurilor de stat pot fi bãnci şi societãţi de valori mobiliare, autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României în conformitate cu prevederile legii.
ART. 6
Intermediarii pieţei primare vor fi autorizaţi de Banca Nationala a României, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, în baza urmãtoarelor condiţii minime:
a) existenta unui cont curent deschis la:
(i) Banca Nationala a României, pentru bãnci;
(ii) o banca autorizata ca intermediar al pieţei primare, pentru societãţile de valori mobiliare;
b) capital social minim:
(i) pentru bãnci - capitalul social minim subscris şi vãrsat, prevãzut în reglementãrile Bãncii Naţionale a României;
(ii) pentru societãţi de valori mobiliare - jumãtate din capitalul social minim subscris şi vãrsat, prevãzut în reglementãrile Bãncii Naţionale a României pentru bãnci persoane juridice romane;
c) existenta unei structuri organizatorice distincte şi a unor spaţii specifice (ghisee de lucru cu clienţii, sala de tranzactionare) necesare în vederea derulãrii operaţiunilor cu titluri de stat;
d) reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clienţii, a relatiei cu alţi intermediari ai pieţei, a sistemului de evidenta contabila specific, precum şi a controlului operaţiunilor cu titluri de stat;
e) dotãri tehnice specifice activitãţilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipament de suport informaţional (Reuters, Telerate etc.);
- echipamente de comunicaţii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
f) desemnarea personalului implicat în activitãţile de pe piata primara a titlurilor de stat;
g) avizul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare pentru societãţile de valori mobiliare solicitante;
h) dotãri tehnice specifice activitãţii de custodie:
- sisteme informatizate de evidenta, gestiune şi control;
- sisteme de baze de date securizate;
- sisteme de stocare şi arhivare a informaţiilor.
ART. 7
(1) În vederea selectãrii şi autorizãrii intermediarilor pieţei primare a titlurilor de stat Banca Nationala a României va analiza activitatea şi performanta solicitanţilor pe piata titlurilor de stat pe o perioada de un an anterioarã solicitãrii autorizaţiei, având în vedere urmãtoarele criterii stabilite de comun acord cu Ministerul Finanţelor Publice la începutul fiecãrui an:
a) frecventa participãrii la licitaţiile de titluri de stat;
b) totalul valorii ofertelor prezentate la licitaţiile de titluri de stat;
c) totalul valorii ofertelor adjudecate la licitaţiile de titluri de stat;
d) volumul tranzacţiilor încheiate pe piata secundarã a titlurilor de stat, rezultate în urma monitorizarii acestor pieţe de Banca Nationala a României.
(2) Pentru alte instituţii financiare care solicita pentru prima data autorizarea ca intermediar al pieţei primare a titlurilor de stat se vor lua în considerare participarea acestora la licitaţii în calitate de clienţi ai intermediarilor autorizaţi şi volumul tranzacţiilor încheiate pe piata secundarã a titlurilor de stat.
(3) Banca Nationala a României va prezenta spre avizare Ministerului Finanţelor Publice instituţiile propuse sa fie autorizate ca intermediari ai pieţei primare a titlurilor de stat. Avizul Ministerului Finanţelor Publice este obligatoriu şi conform.
ART. 8
Intermediarii autorizaţi ai pieţei primare trebuie sa îndeplineascã, în condiţii de concurenta, performanta şi transparenta, urmãtoarele obligaţii minime:
a) sa depunã oferte de cumpãrare într-un cuantum minim din totalul emisiunii, astfel încât în decursul unui an fiecare intermediar al pieţei primare sa îşi adjudece un nivel minim din valoarea totalã a titlurilor de stat adjudecate, considerat de Banca Nationala a României ca fiind performant în condiţiile de ansamblu ale pieţei titlurilor de stat;
b) sa menţinã la nivel propriu registre secundare, beneficiind de toate drepturile şi indeplinind toate obligaţiile ce decurg din calitatea de custode de titluri de stat;
c) sa contribuie la dezvoltarea pieţei secundare şi la menţinerea unui nivel corespunzãtor de lichiditate al acesteia. Astfel:
(i) vor derula un volum minim anual de tranzacţii pe piata primara şi secundarã. Nivelul volumului minim va fi stabilit de Banca Nationala a României;
(ii) vor afişa în permanenta atât la ghiseele lor de lucru cu clienţii, cat şi prin sistemele de difuzare a informatiei (Reuters, Telerate, Bloomberg etc.), în timpul orelor de funcţionare a pieţei titlurilor de stat, cotatii informative de vânzare-cumpãrare pentru minimum 4 (patru) serii de titluri de stat, dintre care în mod obligatoriu ultimele 2 (doua) emisiuni şi, la alegere, alte 2 (doua) serii de titluri de stat aflate în circulaţie. Prin cotatia informativa intermediarul pieţei primare indica un preţ la care este dispus sa vândã sau sa cumpere titlurile de stat respective;
(iii) la solicitarea altor intermediari ai pieţei titlurilor de stat sau a clienţilor vor oferi cotatii ferme de vânzare-cumpãrare pentru oricare dintre cele minimum 4 (patru) serii de titluri de stat afişate, precum şi cotatii informative de vânzare-cumpãrare pentru orice alte serii de titluri de stat aflate în circulaţie. Cotatia ferma reprezintã preţul efectiv la care se efectueazã tranzacţia;
d) sa prezinte Bãncii Naţionale a României orice informaţii, documente sau registre pe care aceasta le solicita în legatura cu supravegherea pieţei titlurilor de stat;
e) sa organizeze şi sa participe la campanii promotionale referitoare la emisiunile de titluri de stat;
f) sa participe la discuţii cu Ministerul Finanţelor Publice şi cu Banca Nationala a României, în vederea analizei functionarii pieţei titlurilor de stat.
ART. 9
Intermediarii pieţei primare a titlurilor de stat au obligaţia de a prezenta autoritãţii de supraveghere rapoarte anuale întocmite de o firma independenta de audit.
ART. 10
Anual Banca Nationala a României va analiza performanta intermediarilor pieţei primare şi, împreunã cu Ministerul Finanţelor Publice, va decide asupra reautorizarii acestora.
ART. 11
Clienţii intermediarilor pieţei primare pot fi intermediarii pieţei secundare, precum şi persoane fizice şi juridice, rezidente sau nerezidente.
ART. 12
Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi sa opereze pe piata primara a titlurilor de stat vor controla şi vor fi rãspunzãtoare de activitatea personalului din subordine, asigurându-se ca acest personal cunoaşte şi respecta prevederile prezentului regulament şi ale celorlalte reglementãri legale în vigoare.
ART. 13
(1) Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi sa opereze pe piata primara a titlurilor de stat vor delimita atribuţiile şi rãspunderea personalului implicat.
(2) Fiecare persoana care tranzactioneaza în numele instituţiei trebuie sa aibã autoritatea şi pregãtirea necesare sa angajeze instituţia din punct de vedere legal.
Plasarea/vânzarea titlurilor de stat
ART. 14
Agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice va organiza şi va conduce activitatea de plasare/vânzare a titlurilor de stat în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
ART. 15
Vânzarea titlurilor de stat se realizeazã prin una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) subscripţie publica;
b) licitaţie.
Comisia de plasare a emisiunii
ART. 16
În vederea bunei desfasurari a plasarii emisiunii agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice va numi o comisie pentru coordonarea plasarii emisiunilor prin subscripţie publica sau prin licitaţie, denumita în continuare comisie, care va fi formatã din:
- un preşedinte numit de agentul desemnat;
- un secretar numit de agentul desemnat;
- cel puţin 2 specialişti din cadrul compartimentului de specialitate din instituţia ce îndeplineşte funcţia de agent desemnat;
- un membru numit de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 17
Preşedintele conduce lucrãrile comisiei, verifica modul de adjudecare şi semneazã procesul-verbal încheiat la sfârşitul şedinţei şi comunicatul oficial care va fi dat publicitãţii.
ART. 18
Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice semneazã împreunã cu preşedintele comisiei procesul-verbal şi comunicatul oficial, atestând corectitudinea desfãşurãrii subscripţiei publice sau a licitaţiei.
ART. 19
Secretarul comisiei împreunã cu membrii acesteia deruleazã toate operaţiunile specifice legate de deschiderea, desfãşurarea şi stabilirea rezultatului subscripţiei publice sau al licitaţiei, întocmeşte procesul-verbal şi comunicatul oficial; semneazã împreunã cu membrii specialişti procesul-verbal şi comunicatul oficial.
Subscripţia publica
ART. 20
Vânzarea prin subscripţie publica a titlurilor de stat se realizeazã de cãtre agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice. Ministerul Finanţelor Publice va anunta elementele emisiunii.
ART. 21
Intermediarii pieţei primare pot depune oferte de cumpãrare în contul lor şi în cel al clienţilor lor pana la subscrierea integrala a emisiunii sau pana la ora 12,00 din ultima zi a perioadei de subscriere, dacã nu se specifica altfel în documentele de lansare a emisiunii, consideratã a fi data vânzãrii.
ART. 22
(1) Formularul ofertei de cumpãrare prin subscripţie publica va include cel puţin urmãtoarele elemente:
- emisiunea pentru care este prezentatã oferta;
- data completãrii;
- valoarea totalã subscrisã;
- defalcarea sumei totale subscrise în suma solicitatã în cont propriu şi în contul clienţilor;
- elementele de identificare a intermediarului pieţei primare, denumirea şi sediul social, semnãturile autorizate şi ştampila oficialã etc.;
- numãrul contului curent şi numãrul contului de evidenta a titlurilor de stat.
(2) Ministerul Finanţelor Publice poate stabili limite minime pentru oferta unui intermediar al pieţei primare din totalul emisiunii.
(3) Ofertele de cumpãrare trebuie sa indice o valoare care sa fie multiplu al valorii nominale a unui titlu de stat.
ART. 23
(1) Ofertele de subscriere vor fi transmise în plic sigilat care va purta ştampila şi antetul participanţilor. Secretarul comisiei va elibera o adeverinta care va atesta primirea plicului.
(2) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitãţi considerate acceptabile de cãtre agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice (telex cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), procedura de subscripţie urmând sa fie prezentatã în reglementãri specifice.
(3) Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
Desfãşurarea subscripţiei publice
ART. 24
(1) Şedinţa de subscripţie publica începe la ora 13,00 din ultima zi a perioadei de subscriere, prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei, în prezenta celorlalţi membri, a plicurilor conţinând ofertele de cumpãrare ale participanţilor, dacã nu se specifica altfel în documentele de lansare a emisiunii.
(2) Membrii comisiei vor verifica respectarea condiţiilor de forma prevãzute în prezentul regulament. Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul regulament sunt considerate nule de drept.
(3) În mod excepţional preşedintele comisiei poate decide, de comun acord cu participantul la subscripţia publica, rectificarea pe loc a erorilor de forma şi validarea ofertelor. Acordul participantului la subscripţia publica poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmãrii în scris în cursul şedinţei de subscriere.
ART. 25
(1) Secretarul comisiei împreunã cu membrii specialişti întocmesc centralizatorul ofertelor de cumpãrare.
(2) În situaţia în care cererile depãşesc valoarea emisiunii, toate cererile vor fi acceptate proporţional sau, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, emisiunea poate fi majoratã.
(3) Titlurile de stat rãmase nesubscrise pana la ora 12,00 din ultima zi a perioadei de subscriere vor fi anulate şi emisiunea se va închide la valoarea subscrisã.
Licitaţia
ART. 26
(1) Vânzarea titlurilor de stat prin licitaţie se face de agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice. Ministerul Finanţelor Publice va anunta elementele emisiunii. Elementele tehnice ale licitaţiei şi data desfãşurãrii acesteia vor fi stabilite dupã consultãri cu agentul desemnat.
(2) Agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice va face publice data şi locul desfãşurãrii licitaţiei, precum şi elementele de identificare a emisiunii ce urmeazã sa fie plasata prin licitaţie.
ART. 27
Intermediarii pieţei primare vor depune oferte de cumpãrare în cont propriu şi în contul clienţilor în ziua desfãşurãrii licitaţiei, pana la ora 12,00.
ART. 28
(1) Formularul ofertei de cumpãrare la licitaţie va include cel puţin urmãtoarele elemente:
- emisiunea pentru care este prezentatã oferta;
- data completãrii;
- data licitaţiei;
- valoarea totalã şi rata dobânzii licitate;
- defalcarea sumei totale licitate în suma solicitatã în cont propriu şi în suma solicitatã în contul clienţilor;
- elementele de identificare a intermediarului pieţei primare, denumirea şi sediul social, semnãturile autorizate şi ştampila oficialã etc.;
- numãrul contului curent şi numãrul contului de evidenta a titlurilor de stat.
(2) Numãrul maxim de transe de preţ va fi stabilit de Ministerul Finanţelor Publice şi va fi anuntat prin prospectul de emisiune al seriei respective.
(3) Ministerul Finanţelor Publice poate stabili limite minime pentru oferta unui intermediar al pieţei primare în totalul emisiunii, precum şi limite minime pentru valoarea unei transe de preţ.
(4) Ministerul Finanţelor Publice îşi rezerva dreptul ca suma împrumutatã, aferentã unei serii, sa fie majoratã sau micşoratã pana la anularea emisiunii, în funcţie de necesitãţile de finanţare şi de nivelul randamentului rezultat în urma licitaţiei.
ART. 29
(1) Ofertele vor fi transmise în plicuri sigilate care vor purta ştampila şi antetul participanţilor. Secretarul comisiei va elibera o adeverinta care sa ateste primirea plicului.
(2) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitãţi acceptate de agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice (telex cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), procedura de licitaţie urmând sa fie prezentatã în reglementãri specifice.
(3) Ofertele de cumpãrare depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
Desfãşurarea licitaţiei
ART. 30
(1) Şedinţa de licitaţie începe la ora 13,00 prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei, în prezenta celorlalţi membri, a plicurilor conţinând ofertele de cumpãrare ale participanţilor la licitaţie.
(2) Membrii comisiei verifica respectarea condiţiilor de forma prevãzute în prezentul regulament. Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite în prezentul regulament sunt considerate nule de drept.
(3) În mod excepţional preşedintele comisiei poate decide, de comun acord cu participantul la licitaţie, rectificarea pe loc a erorilor de forma şi validarea ofertei. Acordul participantului la licitaţie poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmãrii în scris în cursul şedinţei de licitaţie.
ART. 31
Secretarul comisiei împreunã cu membrii specialişti vor întocmi centralizatorul ofertelor de cumpãrare şi, în baza grilei de cotare, vor determina nivelul la care cererea, cumulatã crescator din punct de vedere al ratei dobânzii sau cumulatã descrescator din punct de vedere al preţului, satisface oferta anunţatã de Ministerul Finanţelor Publice, stabilind totodatã:
a) valoarea emisiunii oferite ce şi-a gãsit contrapartida în cerere;
b) preţul sau rata dobânzii maxime, minime şi medii la care au fost adjudecate ofertele de cumpãrare.
ART. 32
În situaţia în care intreaga emisiune a fost vândutã, iar la nivelul marginal (nivelul preţului minim, respectiv al ratei dobânzii maxime acceptate) sunt mai multe oferte de cumpãrare ce nu pot fi satisfacute integral şi în cazul în care Ministerul Finanţelor Publice nu majoreazã valoarea emisiunii pana la concurenta executãrii integrale a nivelului marginal, se va aplica principiul proportionalitatii, fiecare primind valoarea rezultatã. Toate valorile vor fi rotunjite pana la cea mai apropiatã valoare divizibilã cu valoarea nominalã a unui titlu de stat.
Determinarea preţului
ART. 33
Metodele folosite pentru determinarea preţului sunt:
a) metoda preţului multiplu;
b) metoda preţului uniform.
ART. 34
(1) Metoda preţului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la preţul sau la rata dobânzii pe care fiecare dintre ofertanţii castigatori a oferit-o, pana la adjudecarea emisiunii.
(2) În baza ofertelor de cumpãrare adjudecate la preţuri sau la rate ale dobânzii diferite se va calcula un preţ sau o rata a dobânzii medie de adjudecare.
ART. 35
Metoda preţului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la cel mai scãzut preţ sau la rata dobânzii cea mai ridicatã care a fost acceptatã pentru adjudecarea emisiunii.
Tipuri de oferte
ART. 36
Ofertele de cumpãrare la licitaţie sunt de doua feluri:
a) oferte de cumpãrare competitive (concurentiale);
b) oferte de cumpãrare necompetitive (neconcurentiale).
ART. 37
Oferta de cumpãrare competitivã reprezintã un instrument de participare prin care participantul indica, pe lângã valoarea pe care doreşte sa o adjudece, şi preţul maxim (exprimat ca rata minima a dobânzii) pe care este dispus sa îl plãteascã.
ART. 38
(1) Oferta de cumpãrare necompetitiva reprezintã un instrument de participare prin care participantul indica valoarea pe care doreşte sa o adjudece, fãrã însã a indica preţul sau rata dobânzii.
(2) Participarea pe baza de oferta necompetitiva conferã investitorului garanţia executãrii cu prioritate a ofertei sale de cumpãrare.
(3) Ministerul Finanţelor Publice poate stabili:
a) limita maxima privind ponderea ofertelor de cumpãrare necompetitive în valoarea totalã a emisiunii;
b) limite minime şi/sau maxime pentru valoarea unei oferte de cumpãrare necompetitive.
(4) În situaţia în care ofertele necompetitive depãşesc valoarea maxima admisã din totalul emisiunii, alocarea va fi efectuatã aplicându-se principiul proportionalitatii. Ofertele de cumpãrare necompetitive vor fi executate, dupã caz:
- la preţul mediu ponderat sau la rata medie ponderatã a dobânzii ofertelor de cumpãrare competitive acceptate în licitaţiile adjudecate pe baza metodei preţului multiplu;
- la preţul final sau la rata dobânzii finale a licitaţiilor adjudecate pe baza metodei preţului uniform.
ART. 39
Ofertele de cumpãrare, indiferent de tipul acestora, trebuie sa indice o valoare care sa fie multiplu al valorii nominale a unui titlu.

CAP. 3
Piata secundarã a titlurilor de stat

ART. 40
(1) Piata secundarã a titlurilor de stat reprezintã totalitatea operaţiunilor de vânzare, de cumpãrare şi alte operaţiuni cu titluri de stat aflate în circulaţie, libere de sarcini.
(2) Operaţiunile pe piata secundarã a titlurilor de stat se vor efectua în interiorul termenului de scadenta, dar numai pana la data înregistrãrii curente.
(3) Operaţiunile realizate pe piata secundarã cu titluri de stat aparţinând unei noi serii pot fi efectuate începând cu data emisiunii.
ART. 41
Tranzacţiile pe piata secundarã a titlurilor de stat emise cu scadenta pana la 365 de zile se vor desfasura prin negociere între deţinãtorii înregistraţi, persoane juridice şi persoane fizice, doar prin intermediarii pieţei primare sau prin intermediarii pieţei secundare. Aceste tranzacţii nu se realizeazã prin sistemul bursier.
ART. 42
(1) Tranzacţiile pe piata secundarã a titlurilor de stat emise cu scadenta la 365 de zile şi peste, se vor desfasura prin negociere între deţinãtorii înregistraţi, persoane juridice şi persoane fizice, doar prin intermediarii pieţei primare sau prin intermediarii pieţei secundare.
(2) Titlurile de stat corespunzãtoare unei emisiuni vor fi tranzacţionate pe o singura piata secundarã, respectiv pe piata supravegheatã de Banca Nationala a României sau la Bursa de Valori Bucureşti. Prin prospectul de emisiune Ministerul Finanţelor Publice va desemna piata secundarã pe care respectivele serii de titluri de stat vor fi tranzacţionate.
Participanţi
ART. 43
(1) Participanţii pe piata secundarã a titlurilor de stat sunt intermediarii pieţei primare, intermediarii pieţei secundare, persoanele juridice şi persoanele fizice care pot, conform legii, sa desfãşoare operaţiuni cu titluri de stat.
(2) Tranzacţionarea titlurilor de stat pe piata secundarã se realizeazã numai prin intermediarii autorizaţi ai pieţei primare şi ai pieţei secundare.
Intermediari
ART. 44
Intermediari ai pieţei secundare a titlurilor de stat pot fi bãnci şi societãţi de valori mobiliare, autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile legii.
ART. 45
(1) Intermediarii pieţei secundare vor fi autorizaţi de Banca Nationala a României sa funcţioneze în baza urmãtoarelor condiţii minime:
a) existenta unui cont curent deschis la:
(i) Banca Nationala a României, pentru bãnci;
(ii) o banca autorizata ca intermediar al pieţei primare, pentru societãţile de valori mobiliare;
b) capital social minim - o pãtrime din capitalul social minim subscris şi vãrsat, prevãzut în reglementãrile Bãncii Naţionale a României pentru bãnci persoane juridice romane;
c) existenta unei structuri organizatorice distincte şi a unor spaţii specifice (ghisee de lucru cu clienţii) necesare în vederea derulãrii operaţiunilor cu titluri de stat;
d) reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clienţii, a relatiei cu alţi intermediari ai pieţei, a sistemului de evidenta contabila specific, precum şi a controlului operaţiunilor cu titluri de stat;
e) dotãri tehnice specifice activitãţilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipamente de comunicaţii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
f) desemnarea personalului implicat în activitãţile de pe piata secundarã a titlurilor de stat;
g) furnizarea cãtre Banca Nationala a României sau cãtre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, dupã caz, de informaţii, documente sau registre pe care aceasta le solicita în legatura cu activitatea privind titlurile de stat;
h) avizul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare pentru societãţile de valori mobiliare solicitante.
(2) Bãncile şi societãţile de valori mobiliare autorizate ca intermediari ai pieţei primare sunt implicit intermediari ai pieţei secundare.
ART. 46
Anual Banca Nationala a României va analiza performanta intermediarilor pieţei secundare şi va decide asupra reautorizarii acestora.
ART. 47
Intermediarii pieţei secundare sunt obligaţi sa afiseze permanent în timpul orelor de funcţionare a pieţei titlurilor de stat, la ghiseele lor de lucru cu clienţii şi, optional, prin sisteme de difuzare a informatiei (tip Reuters, Telerate etc.), cotatii informative de vânzare-cumpãrare pentru cel puţin ultimele 2 (doua) serii de titluri de stat emise.
Condiţii de desfãşurare a tranzacţiilor
ART. 48
Piata secundarã a titlurilor de stat din România funcţioneazã în fiecare zi lucrãtoare între orele 9,00-15,00. Acest program va putea fi modificat în conformitate cu normele legale în vigoare.
ART. 49
Intermediarii autorizaţi vor cota preţul titlurilor de stat ca rata a dobânzii sau ca randament pentru titlurile de stat emise cu scadenta pana la un an (cu discont sau purtãtoare de dobanda) şi ca preţ pentru titlurile de stat emise cu scadenta peste un an (purtãtoare de dobanda).
ART. 50
În situaţia în care cotatia este acceptatã de un client sau de un alt intermediar autorizat tranzacţia este consideratã încheiatã şi se executa necondiţionat.
ART. 51
În funcţie de data decontãrii tranzacţiile pe piata secundarã a titlurilor de stat pot fi:
a) astãzi (today) - tranzacţii ce au decontarea în data încheierii tranzacţiei;
b) maine (tomorrow) - tranzacţii ce au decontarea în prima zi lucrãtoare ulterioara datei încheierii tranzacţiei;
c) la vedere (spot) - tranzacţii ce au decontarea la doua zile lucrãtoare de la data încheierii tranzacţiei;
d) la termen (forward) - tranzacţii ce au decontarea în alta zi lucrãtoare ulterioara decontãrii la vedere.
ART. 52
Tranzacţiile cu titluri de stat sunt efectuate pe principiul "livrare contra plata" (delivery versus payment) astfel:
- cumpãrarea de titluri de stat se va deconta prin creditarea contului de titluri de stat concomitent cu debitarea contului curent de disponibilitati;
- vânzarea de titluri de stat se va deconta prin debitarea contului de titluri de stat concomitent cu creditarea contului curent de disponibilitati.
ART. 53
Marja dintre preţurile de vânzare şi cele de cumpãrare va fi determinata liber de raportul cerere-oferta pe piata secundarã a titlurilor de stat.
ART. 54
Intermediarii autorizaţi au obligaţia sa asigure executarea cu prioritate a ordinelor clienţilor şi sa nu concureze executarea ordinelor acestora cu ordinele în nume şi în cont propriu.
ART. 55
Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi sa opereze pe piata secundarã a titlurilor de stat vor controla şi vor fi rãspunzãtoare de activitatea personalului din subordine, asigurându-se ca acest personal cunoaşte şi respecta prevederile prezentului regulament şi ale celorlalte reglementãri legale în vigoare.
ART. 56
(1) Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi sa opereze pe piata secundarã a titlurilor de stat vor delimita atribuţiile şi rãspunderea personalului implicat.
(2) Fiecare persoana care tranzactioneaza în numele instituţiei trebuie sa aibã autoritatea şi pregãtirea necesare sa angajeze instituţia din punct de vedere legal.
ART. 57
Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi au datoria de a verifica corectitudinea tranzacţiilor încheiate de personalul implicat, în sensul evitãrii derulãrii unor tranzacţii la preţuri în afarã pieţei titlurilor de stat, ce se bazeazã pe înţelegeri cu caracter oneros sau pe obţinerea unui profit personal.
ART. 58
Tranzacţiile între intermediari, efectuate atât în cont propriu, cat şi în contul clienţilor, se încheie telefonic, prin telex, Reuters dealing sau prin alte sisteme de tranzactionare agreate şi se confirma letric prin telex, SWIFT etc., codificate corespunzator (letric-specimene de semnãturi, telex-chei telegrafice, SWIFT-chei SWIFT etc.). Confirmarea trebuie sa includã cel puţin urmãtoarele elemente:
- contrapartida;
- data încheierii tranzacţiei;
- data decontãrii;
- seria (seriile) implicata(e);
- numãrul de titluri de stat;
- sumele tranzacţionate:
● valoarea nominalã individualã;
● valoarea nominalã totalã;
● valoarea rezultatã din tranzacţie;
- tipul tranzacţiei;
- preţul sau rata dobânzii;
- alte informaţii privind decontarea şi tranzacţionarea;
- modalitatea de încheiere a tranzacţiei (telefon, telex, Reuters dealing, alte sisteme de tranzactionare agreate).
ART. 59
Dupã confirmare fiecare tranzacţie va fi notificatã Registrului primar, Registrului secundar sau Registrului Bursei de Valori Bucureşti, dupã caz.

CAP. 4
Înregistrarea şi transferul

ART. 60
(1) Înregistrarea este o operaţiune efectuatã, dupã caz, de agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice în Registrul primar de Bursa de Valori Bucureşti în registrul acesteia pentru emisiunile tranzacţionate la bursa sau de cãtre intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat (intermediarii pieţei primare şi intermediarii pieţei secundare) în registrele secundare, care garanteazã deţinãtorului înregistrat dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat. Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat este evidenţiat prin înregistrãrile efectuate în conturile de titluri de stat pe baza documentelor primare aferente operaţiunilor pe piata primara şi secundarã, prin înscrierea de menţiuni cu privire la:
a) deţinãtorii înregistraţi ai tilturilor de stat;
b) transferurile dreptului de proprietate şi alte instrucţiuni de tranzactionare privind titlurile de stat;
c) stingerea dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat la data vânzãrii sau a rãscumpãrãrii acestora.
(2) Agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice va infiinta, va organiza şi va menţine un sistem de înregistrare şi transfer al proprietãţii asupra titlurilor de stat, numit Registru primar, pentru intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat.
(3) Fiecare intermediar autorizat al pieţei titlurilor de stat va infiinta, va organiza şi va menţine un sistem de înregistrare şi transfer al proprietãţii asupra titlurilor de stat, numit Registru secundar, pentru clienţii deţinãtori de titluri de stat ai respectivului intermediar autorizat al pieţei titlurilor de stat.
ART. 61
(1) Înregistrarea în Registrul primar a titlurilor de stat deţinute în nume propriu de cãtre intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat se va face de agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Înregistrarea în registrele secundare a titlurilor de stat deţinute de clienţii intermediarilor autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat se va face de cãtre respectivii intermediari autorizaţi.
(3) Participanţii vor respecta regulile de înregistrare stabilite de Banca Nationala a României.
ART. 62
În cazul în care Bursa de Valori Bucureşti este desemnatã ca piata secundarã pentru o emisiune de titluri de stat, agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice şi intermediarii pieţei primare vor transfera cãtre Bursa de Valori Bucureşti registrul deţinãtorilor titlurilor de stat, astfel cum a rezultat acesta din subscripţia sau licitaţia respectiva. Atât agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice, cat şi intermediarii pieţei primare nu vor mai efectua nici o operaţiune în acest registru dupã transmiterea lui cãtre Bursa de Valori Bucureşti. La data scadentei respectivelor titluri de stat, cat şi la data plãţii cupoanelor Bursa de Valori Bucureşti va pune la dispoziţie agentului desemnat de Ministerul Finanţelor Publice forma finala a registrului, astfel cum a rezultat acesta din procesul de tranzactionare, asumându-şi rãspunderea pentru corectitudinea înregistrãrilor.
ART. 63
(1) În cazul constatãrii unor neconcordante agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice are dreptul sa corecteze înregistrãrile în conturile de evidenta a titlurilor de stat deschise în Registrul primar, prin:
a) înregistrarea oricãrei tranzacţii omise;
b) înlocuirea unei înregistrãri incorecte;
c) anularea unei înregistrãri.
(2) Agentul desemnat de Ministerul Finanţelor Publice notifica intermediarilor autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat corectiile efectuate, aceştia fiind singurii rãspunzãtori pentru orice obligaţie rezultatã din aceste corectii.
ART. 64
(1) În cazul constatãrii unor neconcordante intermediarul autorizat al pieţei titlurilor de stat are dreptul sa corecteze înregistrãrile în conturile de evidenta a titlurilor de stat deschise în Registrul secundar, prin:
- înregistrarea oricãrei tranzacţii omise;
- înlocuirea unei înregistrãri incorecte;
- anularea unei înregistrãri.
(2) Intermediarul autorizat al pieţei titlurilor de stat notifica agentului desemnat de Ministerul Finanţelor Publice corectiile efectuate.
ART. 65
Operaţiunile de înregistrare vor fi supravegheate astfel:
- de Banca Nationala a României pentru intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat - bãnci care menţin Registrul secundar;
- de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pentru intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat - societãţi de valori mobiliare care menţin Registrul secundar;
- de Bursa de Valori Bucureşti, de comisarul general al Bursei de Valori Bucureşti şi de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pentru Registrul Bursei de Valori Bucureşti.
ART. 66
Titlurile de stat aparţinând deţinãtorilor înregistraţi nu vor fi considerate active sau pasive ale instituţiilor care menţin registrul titlurilor de stat.

CAP. 5
Decontarea

Decontarea operaţiunilor cu titluri de stat derulate pe piata primara
ART. 67
(1) La data emisiunii plata sumelor datorate este efectuatã prin Banca Nationala a României, prin înregistrarea operaţiunilor corespunzãtoare în conturile curente ale Ministerului Finanţelor Publice şi ale intermediarilor pieţei primare, conform ofertelor de cumpãrare adjudecate.
(2) La scadenta rãscumpãrarea titlurilor de stat este efectuatã prin Banca Nationala a României. Operaţiunile corespunzãtoare se înregistreazã în conturile curente ale Ministerului Finanţelor Publice şi ale intermediarilor autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat, pe baza situaţiei privind detinerile titlurilor de stat la data scadentei.
Decontarea operaţiunilor cu titluri de stat derulate pe piata secundarã
ART. 68
Plata sumelor aferente tranzacţiilor efectuate pe piata secundarã a titlurilor de stat se realizeazã, dupã caz, prin Banca Nationala a României sau prin intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat, prin înregistrarea operaţiunilor corespunzãtoare în conturile curente ale intermediarilor autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat sau ale clienţilor acestora, conform instrucţiunilor de tranzactionare.
ART. 69
În cazul în care titlurile de stat sunt tranzacţionate la Bursa de Valori Bucureşti decontarea şi transferul titlurilor de stat se vor face cu respectarea reglementãrilor bursiere incidente, aprobate în prealabil de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
ART. 70
Transferurile titlurilor de stat şi plãţile devin efective dupã operarea de cãtre Banca Nationala a României sau de intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat, dupã caz, în conturile curente ale participanţilor şi în conturile de evidenta a titlurilor de stat ale deţinãtorilor înregistraţi.
ART. 71
Intermediarii pieţei primare au obligaţia sa respecte principiul "livrare contra plata" (delivery versus payment).

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 72
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 69 din Legea bancarã nr. 58/1998 şi ale <>Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, în situaţia în care Banca Nationala a României, respectiv Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, constata ca un intermediar autorizat se afla în stare de insolvabilitate sau se face vinovat de:
● încãlcarea unei prevederi a prezentului regulament;
● efectuarea de operaţiuni fictive;
● neraportarea, raportarea cu întârziere sau raportarea de date eronate privind informaţiile prevãzute în reglementãrile în vigoare;
● refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control documentele, datele şi informaţiile solicitate privind operaţiunile cu titluri de stat;
● nerespectarea mãsurilor stabilite prin actele de control sau în urma acestora,
Banca Nationala a României poate aplica urmãtoarele sancţiuni în funcţie de gravitatea faptei şi de consecinţele acesteia:
a) avertisment scris dat intermediarului autorizat;
b) suspendarea temporarã a licenţei de operare în calitate de intermediar al pieţei titlurilor de stat;
c) retragerea definitiva a licenţei de operare în calitate de intermediar al pieţei titlurilor de stat sau orice alta sancţiune prevãzutã de <>Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României pentru încãlcarea normelor emise de Banca Nationala a României.
(2) Constatarea faptelor descrise în prezentul capitol se face de personalul Bãncii Naţionale a României sau al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, împuternicit în acest sens de conducerea Bãncii Naţionale a României sau de conducerea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
(3) Actele de aplicare a mãsurilor şi sancţiunilor prevãzute în prezentul capitol se emit de conducerea Bãncii Naţionale a României.
(4) Contestaţiile pot fi formulate în termen de 15 zile de la data comunicãrii sancţiunii şi se soluţioneazã de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României în termen de 30 de zile de la primirea acestora.
(5) Aplicarea sancţiunilor nu inlatura rãspunderea materialã, civilã, administrativã sau penalã, dupã caz.
ART. 73
(1) Atât în cazurile de retragere a calitãţii de intermediar al pieţei titlurilor de stat, cat şi în cazurile de instituire a unor proceduri speciale (retragerea autorizaţiei de funcţionare, reorganizare judiciarã, faliment etc.) prevãzute de lege asupra intermediarilor pieţei titlurilor de stat autoritãţile competente vor dispune mãsuri în sensul protejãrii portofoliilor de titluri de stat ale deţinãtorilor înregistraţi.
(2) Banca Nationala a României va determina mãsurile care vor fi luate cu privire la tranzacţiile care sunt în curs de efectuare, rãspunderea pentru toate actele încheiate pana la data aplicãrii sancţiunii rãmânând în sarcina intermediarului autorizat.

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 74
Intermediarii autorizaţi ai pieţei titlurilor de stat au obligaţia de a contribui permanent la creşterea standardului profesional şi a reputaţiei pieţei titlurilor de stat din România prin promovarea unor norme şi principii de conduita specifice.
ART. 75
În cazul apariţiei oricãror situaţii ce contravin prevederilor legale în vigoare, participanţii pe piata titlurilor de stat pot inainta cazul spre soluţionare instanţelor de arbitraj competente, stabilite de comun acord.
ART. 76
Procesul de selectare a intermediarilor pieţei titlurilor de stat va avea un caracter continuu.
ART. 77
(1) Intermediarii autorizaţi şi salariaţii acestora pot infiinta asociaţii profesionale având drept scop ridicarea standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduita şi etica profesionalã în desfãşurarea operaţiunilor pe piata titlurilor de stat din România.
(2) Astfel de asociaţii pot emite coduri de conduita care sunt avizate de Banca Nationala a României sau de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, dupã caz.
ART. 78
Intermediarii autorizaţi au obligaţia de a asigura confidenţialitatea operaţiunilor desfãşurate pe piata titlurilor de stat.
ART. 79
Nivelul comisioanelor pentru operaţiunile cu titluri de stat face obiectul negocierii directe între pãrţi.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016