Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 8 din 20 mai 2004  privind aprobarea Ghidului oficial de control pentru nutritie animala si a Planului operational de urgenta in domeniul nutritiei animale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 8 din 20 mai 2004 privind aprobarea Ghidului oficial de control pentru nutritie animala si a Planului operational de urgenta in domeniul nutritiei animale

EMITENT: AGENTIA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 19 august 2004
În temeiul prevederilor <>art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitãţii veterinare,
în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 308/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia,
vãzând Referatul de aprobare nr. 222.384 din 10 mai 2004 întocmit de Direcţia generalã veterinarã,

preşedintele Agenţiei Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Ghidul oficial de control pentru nutriţie animalã şi Planul operaţional de urgenţã în domeniul nutriţiei animale, prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, institutele centrale de profil, direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Agenţiei Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Liviu Harbuz

Bucureşti, 20 mai 2004.
Nr. 8.

ANEXA 1

GHID OFICIAL
de control pentru nutriţie animalã

A. Organizarea controalelor
a) Obiectiv
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, autoritatea veterinarã efectueazã supravegherea unitãţilor care produc, prelucreazã, depoziteazã şi comercializeazã, importã sau exportã produse destinate nutriţiei animale, pentru siguranţa alimentelor, în scopul apãrãrii sãnãtãţii animalelor şi sãnãtãţii publice. Acţiunea de supraveghere se realizeazã prin inspecţii/controale, recoltãri de probe, precum şi alte acţiuni dispuse de autoritatea veterinarã. În funcţie de rezultatele acesteia se aplicã mãsurile prevãzute de legislaţia în vigoare.
b) Competenţe
Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor este autoritatea centralã care coordoneazã şi controleazã activitatea de control din domeniul nutriţiei animale pe teritoriul României. Autoritatea veterinarã centralã a României stabileşte obiectivele, termenii de referinţã şi mãsurile care fac obiectul prezentului ghid oficial de control şi stabileşte competenţe la nivel teritorial, astfel:
1. autoritatea competentã la nivel judeţean este reprezentatã de direcţia veterinarã şi pentru siguranţa alimentelor prin personalul desemnat cu atribuţii în domeniul nutriţiei animale şi laboratoarele veterinare de stat autorizate pentru analiza şi controlul produselor furajere;
2. autoritatea competentã localã este reprezentatã de circumscripţia veterinarã zonalã din subordinea direcţiei veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;
3. autoritatea veterinarã competentã de la frontierã este reprezentatã de punctele de inspecţie la frontierã.
c) Laboratoare şi probe
1. Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã reprezintã laboratorul naţional de referinţã în domeniul nutriţiei animale, fiind responsabil de coordonarea laboratoarelor veterinare de stat judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, precum şi a altor laboratoare autorizate pentru analiza produselor destinate nutriţiei animale.
2. Laboratoarele responsabile pentru efectuarea analizelor de laborator sunt laboratoarele institutelor veterinare centrale de profil şi laboratoarele veterinare de stat din cadrul direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.
3. Probele destinate examenului de laborator se recolteazã în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 390/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind controlul oficial al furajelor pentru animale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 30 noiembrie 2001. Fiecare probã prelevatã va fi însoţitã de douã contraprobe.
d) Evidenţe
1. Direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor vor întocmi situaţii lunare ale inspecţiilor şi controalelor efectuate cu evidenţierea recoltãrilor de probe, rezultatelor examenelor de laborator, neconformitãţilor decelate şi a modului de soluţionare a acestora.
2. Direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor vor transmite trimestrial situaţia centralizatã a situaţiilor precizate la pct. 1 Institutului de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã, pe un formular de raportare stabilit de acesta.
3. Evaluarea şi centralizarea datelor analitice şi rezultatele inspecţiilor şi controalelor, furnizate de direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sunt efectuate de Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã, care va transmite datele centralizate la termenele stabilite de autoritatea veterinarã centralã a României.
B. Obiective controlate
Obiectivele controlate sunt întreprinderile furnizoare - producãtoare sau intermediare - de produse destinate nutriţiei animale şi fermele de creştere a animalelor, astfel:
1. Întreprinderile furnizoare controlate se definesc potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) lit. g) din Norma sanitarã veterinarã privind principiile care reglementeazã organizarea inspecţiilor oficiale în domeniul nutriţiei animalelor, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 717/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 704 din 8 octombrie 2003, ca orice întreprindere sau unitate ce produce ori fabricã un produs sau care deţine produsul într-o fazã intermediarã înainte de comercializare ori care comercializeazã produse destinate nutriţiei animale.
2. Fermele de creştere a animalelor sunt unitãţile zootehnice care utilizeazã produse finite sau materii prime furajere direct sau pentru prepararea în fermã a produselor furajere utilizate în hrana animalelor.
C. Inspecţii oficiale
a) Organizarea inspecţiilor
1. Inspecţiile oficiale în domeniul nutriţiei animale au ca scop verificarea respectãrii prevederilor legislaţiei naţionale şi sunt efectuate de cãtre autoritãţile veterinare competente.
2. Inspecţiile oficiale sunt efectuate la nivelul obiectivelor prevãzute la lit. B şi la nivelul punctelor de inspecţie la frontierã.
3. Inspecţiile oficiale sunt efectuate în toate etapele de recepţie a materiei prime, de producţie şi fabricaţie, anterior comercializãrii, dupã comercializare, inclusiv importul, precum şi în cazul altor modalitãţi de utilizare.
b) Natura inspecţiilor
Inspecţiile sunt efectuate la nivelul obiectivelor controlate pentru:
1. verificarea înregistrãrilor privind:
- provenienţa materiilor prime furajere sau a produselor finite şi conformarea acestora cu legislaţia veterinarã în vigoare;
- natura materiilor prime sau a produselor finite;
- regimul aditivilor utilizaţi;
- procesarea, ambalarea, etichetarea şi stocarea produselor finite;
- distrugerea deşeurilor şi regimul acestora;
- circulaţia produselor în afara unitãţii;
- modul de aplicare a planurilor de autocontrol în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 505/2003 privind aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte condiţiile şi modalitãţile pentru aprobarea şi înregistrarea unor întreprinderi şi intermediari ce opereazã în domeniul nutriţiei animalelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 şi 673 bis din 23 septembrie 2003, şi evidenţele pãstrate;
- utilizarea în alte scopuri.
2. unitãţile de producţie a furajelor combinate pentru mai multe specii privind:
- aplicarea mãsurilor pentru evitarea contaminãrii încrucişate în cazul producerii furajelor combinate destinate rumegãtoarelor;
- funcţionarea liniilor separate pentru producţia de furaje destinate rumegãtoarelor;
- etichetarea corespunzãtoare a produselor finite;
3. verificarea condiţiilor tehnice existente şi a conformitãţii acestora cu înregistrãrile;
4. unitãţile de prelucrare a deşeurilor de categoria a 3-a, privind:
- natura deşeurilor prelucrate;
- provenienţa materiilor prime furajere în acord cu cerinţele <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 723/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte reguli de sãnãtate cu privire la subprodusele de la animale, ce nu sunt destinate consumului uman, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 şi 842 bis din 26 noiembrie 2003;
- circulaţia produselor în afara unitãţii;
- înregistrãrile şi evidenţele întocmite în cadrul planurilor HACCP proprii unitãţii;
- utilizarea în alte scopuri;
5. unitãţile de distribuţie şi comercializare privind:
- provenienţa produselor şi documentele de calitate însoţitoare;
- etichetarea produselor şi modul de prezentare a instrucţiunilor de utilizare;
- modul de depozitare conform cerinţelor specifice produselor comercializate;
- evidenţele specifice;
- mijloacele de transport utilizate.
c) Frecvenţa inspecţiilor
Inspecţiile se desfãşoarã la intervale regulate sau ori de câte ori situaţia o impune, în funcţie de specificul unitãţilor controlate şi în baza unui program anual:

Tabelul 1


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Unitatea Frecvenţa
crt. (profilul de activitate) inspecţiilor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Unitãţi de prelucrare industrialã a cadavrelor Lunar
de animale, produselor de origine animalã,
confiscatelor şi deşeurilor de origine animalã
care proceseazã materii prime de categoria
a 3-a

2. Fabrici de nutreţuri combinate Trimestrial

3. Fabrici de nutreţuri combinate pentru Lunar
rumegãtoare şi alte specii

4. Ferme de creştere a animalelor Trimestrial, pentru
fermele constituite,
autorizate veterinar
Conform unui plan
trimestrial, randomizat
pentru animalele crescute
în gospodãriile
populaţiei

5. Unitãţi de producere a hranei pentru Trimestrial
animale de companie

6. Unitãţi de distribuţie şi comercializare Trimestrial

7. Puncte de inspecţie la frontierã La fiecare transport,
în conformitate cu
prevederile legislaţiei
veterinare în vigoare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Fiecare direcţie veterinarã şi pentru siguranţa alimentelor va întocmi programul cifric al inspecţiilor prevãzute la pct. 1-6 şi îl va transmite la Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã pentru a fi cuprins în programul naţional.
La punctele de inspecţie la frontierã se vor efectua controlul documentelor şi controale de identitate randomizate, în baza <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 717/2003 şi, de asemenea, vor înştiinţa direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor de la locul de destinaţie despre produsele şi cantitãţile importate.
În funcţie de capacitatea tehnicã se vor aplica prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 390/2001 .
În urma inspecţiei se va elibera documentul prevãzut de <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 807/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte documentul standard şi unele reguli pentru controale ale furajelor la importul din ţãri terţe în România.
D. Probe de laborator
Acţiunile oficiale de supraveghere a nutriţiei animale prin efectuarea inspecţiilor sunt completate prin examene de laborator, cu evaluarea produselor furajere din punct de vedere al conformitãţii, inocuitãţii şi sãnãtãţii. În acest scop sunt prelevate probe de furaje de la nivelul obiectivelor controlate, de cãtre autoritãţile competente. Probele de furaje sunt analizate de laboratoarele direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, şi de laboratorul Institutului de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã, periodic, în baza prevederilor Programului de supraveghere, profilaxie şi combatere a bolilor la animale, de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om şi de protecţie a mediului.
1. Prelevarea probelor pentru analiza de laborator
Prelevarea probelor pentru analiza de laborator este efectuatã de cãtre autoritatea veterinarã competentã, iar probele sunt expediate laboratoarelor de profil autorizate, menţionate la lit. A.b) pct. 2. Eşantionarea probelor şi prelevarea se fac conform prevederilor <>Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 390/2001 .

2. Frecvenţa*1) prelevãrii de probe şi obiectivele controlate în cadrul activitãţii de supraveghere în domeniul nutriţiei animale

Tabelul 2


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Produse (categorii) Obiective Frecvenţa recoltãrii
probelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Nutreţuri de volum Ferme - trimestrial
Gospodãriile populaţiei - trimestrial, randomizat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Nutreţuri suculente Ferme - trimestrial
Gospodãriile populaţiei - trimestrial, randomizat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Materii prime vegetale Unitãţi producãtoare - trimestrial, prin sondaj
pentru nutreţuri de nutreţ combinat dintr-un lot de
combinate (cereale recepţie
şi şroturi)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Materii prime de Unitãţi producãtoare - trimestrial, prin sondaj
origine mineralã de nutreţ combinat dintr-un lot de
pentru nutreţuri recepţie
combinate (fosfaţi,
carbonaţi)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Fãinuri proteice de Unitãţi furnizoare - lunar, din fiecare
origine animalã sortiment
(fãinã de carne,
de sânge, de oase,
de peşte)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Premixuri vitamino- Unitãţi producãtoare - trimestrial, din fiecare
minerale zooforturi, de nutreţ combinat sortiment, la unitãţile
amestecuri minerale cu o producţie mai mare
de 6.000 t/an
- anual, din fiecare
sortiment, la unitãţile
cu o producţie mai micã
de 6.000 t/an
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Premixuri sau Unitãţi producãtoare - trimestrial, din fiecare
concentrate proteino- de nutreţ combinat sortiment, la unitãţile
vitamino-minerale cu o producţie mai mare
de 6.000 t/an
- anual, din fiecare
sortiment, la unitãţile
cu o producţie mai micã
de 6.000 t/an
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Nutreţuri combinate Unitãţi producãtoare lunar, din fiecare reţetã
de nutreţ combinat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Nutreţuri combinate Unitãţi producãtoare - lunar, din fiecare
pentru rumegãtoare de nutreţ combinat sortiment, la unitãţile
cu o producţie mai mare
de 6.000 t/an
- trimestrial, din fiecare
sortiment, la unitãţile
cu o producţie mai micã
de 6.000 t/an
────────────────────────────────────────────────────
Ferme - lunar, prin sondaj
Gospodãriile populaţiei - trimestrial, randomizat
(maximum 2/
circumscripţie)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Hranã pentru animale Unitãţi producãtoare, - trimestrial, prin sondaj
de companie: distribuitori dintr-un lot
- conserve pentru
câini şi pisici
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Hranã deshidratate Unitãţi producãtoare, - trimestrial, prin sondaj
pentru animale de distribuitori dintr-un lot
companie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-----------
*1) Frecvenţa de recoltare a probelor poate fi modificatã în cazul situaţiilor neconforme anterioare.

Prevederi referitoare la prevenirea contaminãrii cu proteine animale procesate a furajelor destinate hrãnirii rumegãtoarelor
În cadrul inspecţiilor/controalelor oficiale, furajele destinate hrãnirii rumegãtoarelor vor fi controlate în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 475/2001 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind utilizarea metodei de identificare microscopicã şi estimare a constituenţilor de origine animalã în controlul oficial al furajelor în vederea detecţiei contaminãrii cu proteine animale procesate. Vor fi recoltate probe pentru analize de lot din;
- materiile prime furajere incluse în furajele combinate destinate rumegãtoarelor;
- furajele combinate livrate de unitãţile producãtoare de furaje pentru rumegãtoare;
- furajele combinate livrate de unitãţile producãtoare de furaje pentru rumegãtoare;
- furajele combinate administrate în hrana rumegãtoarelor.
Prin utilizarea metodei de identificare microscopicã şi estimare a constituenţilor de origine animalã în controlul oficial al furajelor se controleazã:
1. materiile prime care ar putea conţine proteine animale, utilizate în fabricile de furaje combinate care produc furaje exclusiv pentru rumegãtoare;
2. materiile prime şi produsele finite care ar putea conţine proteine animale, destinate rumegãtoarelor din fabricile de furaje combinate care produc furaje pentru rumegãtoare şi pentru monogastrice pe linii separate;
3. furajele combinate administrate animalelor în raţia zilnicã, în fermele de rumegãtoare şi în gospodãriile populaţiei;
4. furajele combinate pentru rumegãtoare, depozitate, şi raţia zilnicã administratã rumegãtoarelor din fermele mixte în care existã şi monogastrice.
Controlul proteinelor animale procesate, interzise în furajarea rumegãtoarelor, va fi executat pe probele recoltate în conformitate cu frecvenţa stabilitã în tabelul nr. 2 la poziţiile 6, 7 şi 9.

3. Frecvenţa*1) prelevãrii de probe şi obiectivele controlate în cadrul activitãţii de control oficial al produselor destinate nutriţiei animale din import

Tabelul 3


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produse (categorii) Obiective Frecvenţa recoltãrii
probelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Toate produsele destinate Distribuitori/ - conform Ordinului ministrului
nutriţiei animale Importatori agriculturii, alimentaţiei şi
pãdurilor nr. 234/2001
- conform Ordinului ministrului
agriculturii, alimentaţiei şi
pãdurilor nr. 390/2001
- conform Ordinului ministrului
agriculturii, alimentaţiei şi
pãdurilor nr. 304/2002
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


------------
*1) Frecvenţa de recoltare a probelor poate fi modificatã în cazul situaţiilor neconforme anterioare.

4. Analize de laborator efectuate în cadrul activitãţii de control oficial al produselor destinate nutriţiei animale indigene

Tabelul 4


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Produse Examene de Metode de analizã
(categorii)*2) laborator*3) oficiale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Nutreţuri de volum Examen micologic SR-ISO 7954/2001
Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85

2. Nutreţuri suculente Acizi de fermentaţie STAS 12254/84
În caz de suspiciuni Listeria SR EN 11290-1:2000
monocitogenes
Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Materii prime Examen micologic SR-ISO 7954/2001
vegetale pentru Indice de ureazã STAS 21/7-77
nutreţuri combinate ISO 5506/1988
(cereale şi şroturi)
Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Materii prime de Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
origine mineralã Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
pentru nutreţuri alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
combinate (fosfaţi nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
carbonaţi) Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Fãinuri proteice Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
de origine animalã Enterobacterii SR-ISO 7402-1996
(fãinã de carne, Identificarea microscopicã a Ordinul ministrului
de sânge, de oase, constituenţilor de naturã animalã agriculturii,
de peşte) în fãina de peşte alimentaţiei şi
Substanţe contaminante, conform pãdurilor
<>Ordinului ministrului agriculturii, nr. 475/2001
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/16/87
nr. 294/2002 STAS 9597/17/87
Contaminare radioactivã STAS 9597/19/93
STAS 9597/15/81
STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Premixuri vitamino- Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
minerale Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
(zooforturi) alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
Amestecuri minerale nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Premixuri sau Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
concentrate Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
proteino-vitamino- Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
minerale alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Nutreţuri combinate Examen micologic SR-ISO 7954/2001
Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
Substanţe coccidiostatice*4) ISO 13235/1993
ISO 13236/1993
Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Nutreţuri combinate Examen micologic SR-ISO 7954/2001
pentru rumegãtoare Salmonella sp. SR-EN 12824/2001
Identificarea microscopicã a Ordinul ministrului
constituenţilor de naturã animalã agriculturii,
alimentaţiei şi
pãdurilor
nr. 475/2001
Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
Identificarea microscopicã a Ordinul ministrului
constituenţilor de naturã animalã agriculturii,
alimentaţiei şi
pãdurilor
nr. 475/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Hranã pentru Termostatare 14 zile la 35 °C şi SR-8924/1995
animale de culturi microbiene pe medii
companie - conserve aerobe şi anaerobe Salmonella sp.
Nr. de enterobacterii SR-EN 12824/2001
Clostridium perfringens SR-ISO 7402-1996
SR-EN 13401-2000
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Hranã deshidratatã Salmonella, sp. SR-EN 12824/2001
pentru animale Nr. de enterobacterii, SR-ISO 7402-1996
de companie Clostridium perfringens SR-EN 13401-2000
Substanţe contaminante, conform STAS 9597/16/87
Ordinului ministrului agriculturii, STAS 9597/17/87
alimentaţiei şi pãdurilor STAS 9597/19/93
nr. 294/2002 STAS 9597/15/81
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


----------
*2) Categoriile menţionate au conţinut multiplu şi reprezintã grupe de produse furajere clasificate dupã origine.
*3) Examene corespunzãtoare substraturilor analizate.
*4) Determinarea coccidiostaticelor (Monensin, Amprol, Salinomicin) se efectueazã la reţetele pentru care nu este prevãzutã utilizarea acestor substanţe.

Pentru produsele finite puse pe piaţã de producãtorii sau de intermediarii care efectueazã activitãţi de divizare şi ambalare se va verifica, pe baza probelor recoltate în cadrul inspecţiilor oficiale, şi conformitatea cu declaraţiile înscrise pe etichete sau pe alte documente oficiale care însoţesc respectivele produse.

5. Analize de laborator efectuate produselor care sunt examinate în cadrul activitãţii de supraveghere a produselor din import

Tabelul 5


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Produse Examene de laborator*2) Metode de analizã
(categorii)*1) oficiale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Toate produsele Conform Ordinului ministrului agriculturii, SR-EN 12824/2001
importate alimentaţiei şi pãdurilor nr. 304/2002*3) SR-ISO 7402-1996
destinate
nutriţiei Conform Ordinului ministrului agriculturii, SR-EN 12824/2001
animalelor alimentaţiei şi pãdurilor nr. 88/2002*4) SR-ISO 7402-1996
SR-EN 13401-2000
Substanţe contaminante, conform Ordinului Conform
ministrului agriculturii, alimentaţiei şi determinãrilor
pãdurilor nr. 294/2002
Conform Ordinului ministrului agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor nr. 390/2001 şi
pe baza declaraţiilor producãtorului
înscrise pe etichete şi documentele
oficiale de transport
Conform Ordinului ministrului agriculturii,
pãdurilor, apelor şi mediului nr. 723/2003
Prezenţa proteinelor animale procesate Ordinul ministrului
agriculturii,
alimentaţiei şi
pãdurilor nr.
475/2001
Contaminare radioactivã STAS 12327/85
───────────────────────┼───────────────────────────────────┼───────────────────


-----------
*1) Categoriile menţionate au conţinut multiplu şi reprezintã grupe de produse furajere clasificate dupã origine.
*2) Examene corespunzãtoare substraturilor analizate.
*3) Pentru fãina de peşte şi produse care conţin în amestec fãina de peşte.
*4) Pentru hrana destinatã animalelor de companie (câini şi pisici).

Se vor folosi toate metodele aprobate în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 776/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind introducerea metodelor comunitare de prelevare de probe şi de analizã pentru controlul oficial al furajelor.
E. Monitorizarea rezultatelor
Rezultatele inspecţiilor şi al controalelor de laborator sunt monitorizate de fiecare direcţie veterinarã şi pentru siguranţa alimentelor şi de cãtre Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, pe baza rapoartelor centralizate de cãtre Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã obţinute trimestrial.
În baza rapoartelor trimestriale, autoritatea veterinarã centralã a României evalueazã situaţia anualã a conformitãţii produselor destinate nutriţiei animale, în vederea întocmirii raportului anual.
F. Neconformitãţi
Neconformitãţile sunt definite în anexa nr. 1 la Norma sanitarã veterinarã privind Sistemul rapid de alertã în domeniul alimentelor de origine animalã şi furajelor, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 377/2002 , şi în Planul anual de urgenţã în domeniul nutriţiei animale.
Neconformitãţile sunt raportate autoritãţii veterinare centrale a României şi sunt gestionate de cãtre autoritatea veterinarã judeţeanã. Autoritatea veterinarã judeţeanã dispune mãsurile ce se impun şi raporteazã autoritãţii veterinare centrale a României soluţionarea neconformitãţilor.
G. Derogãri
Autoritatea veterinarã competentã poate dispune mãsuri de conformare, în baza prevederilor Normei sanitare veterinare care reglementeazã organizarea inspecţiilor oficiale în domeniul nutriţiei animale.


ANEXA 2

PLAN OPERAŢIONAL
de urgenţã în domeniul nutriţiei animale

A. Obiectiv
Planul operaţional de urgenţã stabileşte principiile şi mãsurile ce se aplicã produselor furajere fabricate, prelucrate şi comercializate pe teritoriul ţãrii, produselor furajere importate, tranzitate sau exportate.
Planul operaţional de urgenţã stabileşte mãsurile ce se aplicã şi trasabilitatea produselor furajere care au fost identificate ca riscuri pentru sãnãtatea animalelor, sãnãtatea publicã sau pentru mediu.
Autoritãţile competente şi laboratoarele implicate au obligaţia de a notifica autoritãţii veterinare centrale orice suspiciune sau dovadã a existenţei riscurilor în produsele furajere.
B. Competenţe
Criteriile de bazã pentru notificarea autoritãţii veterinare sunt urmãtoarele:
● un produs furajer prezintã un risc pentru siguranţa consumatorilor, prin produsele derivate de la animale, sau pentru sãnãtatea animalã;
● un produs furajer sau un ingredient (materie primã, excipient etc.) utilizat la producerea furajelor este suspicionat cã poate reprezenta riscurile de mai sus.
Notificarea poate fi fãcutã de cãtre: Agenţia Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor, ca autoritate centralã care coordoneazã activitatea de control din domeniul nutriţiei animale pe teritoriul României. Autoritatea veterinarã centralã a României stabileşte obiectivele, termenii de referinţã şi mãsurile care se aplicã produselor furajere identificate ca surse de risc şi stabileşte competenţe la nivel teritorial, astfel:
1. autoritatea competentã judeţeanã, reprezentatã de direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, şi laboratoarele veterinare de stat cu atribuţii în analiza şi controlul produselor furajere;
2. autoritatea competentã localã, reprezentatã de circumscripţiile veterinare zonale din subordinea direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu atribuţii în efectuarea inspecţiilor şi prelevarea de probe.
3. Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã, ca laborator naţional de referinţã în domeniul nutriţiei animale; Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã este responsabil de coordonarea laboratoarelor veterinare de stat judeţene şi al municipiului Bucureşti şi a altor laboratoare autorizate şi are atribuţii în analiza produselor destinate nutriţiei animale;
4. urmãtoarele laboratoare veterinare autorizate pentru analiza produselor furajere, care identificã riscul potenţial prezentat de unele produse furajere, sunt:
- Institutul de Igienã şi Sãnãtate Publicã Veterinarã;
- Institutul de Diagnostic şi Sãnãtate Animalã;
- laboratoarele veterinare de stat din cadrul direcţiilor veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;
- alte laboratoare autorizate pentru analiza produselor furajere.
C. Categorii de risc*1)
Autoritãţile competente menţionate la lit. B pct. 1-4 trebuie sã identifice şi sã informeze imediat despre sursele de risc din produsele furajere sau care rezultã din modul de ambalare, comercializare ori transportul acestora. Natura riscurilor posibile este structuratã pe urmãtoarele grupe:
------------
*1) Categoriile de risc sunt enunţate în baza <>Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 377/2002 .

1. Microbiologic şi parazitologic
Sursa contaminãrii este de naturã microbiologicã sau parazitarã.
2. Chimic
Natura riscului este rezultatul unui proces chimic intrinsec, contaminare chimicã directã sau acumularea unor metaboliţi nocivi.
3. Modificãri organoleptice
Aspectul, mirosul şi consistenţa produsului sunt modificate.
4. Efecte adverse
Natura riscului poate avea efecte adverse severe asupra animalelor, care ar fi putut fi prevenite dacã produsul ar fi fost corect etichetat.
5. Etichetare
Lipsa informaţiilor relevante de pe etichetã poate reprezenta un posibil risc în utilizare sau poate duce la schimbarea neautorizatã a destinaţiei produsului.
6. Falsificare
Produsul a fost falsificat fie în scop fraudulos, fie accidental şi prin aceasta reprezintã un risc la utilizare sau permite schimbarea neautorizatã a destinaţiei produsului.
7. Corpuri strãine
Produsul conţine substanţe sau particule strãine care pot periclita siguranţa produsului.
8. Ambalaj
Ambalajul unui produs este într-o stare care poate implica un risc de contaminare a produsului sau este un ambalaj din materiale care pot constitui factori de risc pentru calitatea produsului.
9. Radiaţii ionizante
Produsul este contaminat radioactiv peste nivelurile de activitate fixate pentru produsul în cauzã.
10. Ameninţãri directe sau citate
Produsele au fost otrãvite sau cineva pretinde cã un produs a fost otrãvit, pentru a ameninţa publicul, o fabricã sau o naţiune din motive politice sau criminale. Notificãrile din acest capitol au scopul de a furniza informaţii corecte autoritãţilor veterinare competente, astfel încât mãsurile luate sã fie adecvate pentru riscul probabil.
11. Neconformitãţi de asigurare a calitãţii în procesul de fabricare
Identificarea problemelor de asigurare a calitãţii care pot duce la efecte secundare asupra siguranţei produsului (sistem HACCP neidentificat sau neimplementat, sistem cu deficienţe de control sau înregistrare).
D. Schimbul de informaţii (notificare)
Schimbul de informaţii are loc de la nivelul autoritãţilor competente teritoriale şi al laboratoarelor sau prin alte surse menţionate la lit. B pct. 3 cãtre autoritatea veterinarã centralã a României:
1. Stabilirea destinaţiei - informaţia va fi comunicatã conform anexelor nr. 4 şi 5 la norma sanitarã veterinarã aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 377/2002 .
2. Structura mesajului - informaţia va fi comunicatã sub formã de notificare oficialã în formular-tip (a se vedea anexele nr. II şi III).
3. Conţinutul mesajului - informaţia va fi completatã cu toate datele necesare identificãrii lotului în cauzã şi pentru stabilirea trasabilitãţii produsului. Lipsa unei informaţii complete nu trebuie sã împiedice transmiterea unei notificãri urgente. Informaţiile trebuie sã cuprindã:
- natura produselor;
- denumirea comercialã sub care au fost puse în circulaţie;
- originea (producãtor, distribuitor);
- destinaţia produselor şi specia de destinaţie;
- categoria de risc identificatã sau presupusã.
E. Mãsuri operaţionale
În cazul identificãrii unei categorii de risc, autoritatea veterinarã competentã stabileşte mãsuri de interdicţie şi retragere de pe piaţã a produsului respectiv. Pentru retragerea de pe piaţã trebuie stabilitã trasabilitatea produsului în cauzã, pe baza datelor de identificare a acestuia. Mãsurile de interdicţie sunt instituite de cãtre autoritãţile veterinare, respectiv direcţiile veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, care urmãresc modul de aplicare a acestora.
1. Autoritatea competentã teritorialã
Furnizeazã informaţii asupra pericolului pentru sãnãtatea omului sau/şi a animalelor şi mãsurile întreprinse la nivel local.
2. Autoritatea competentã centralã
Dispune, pe baza informaţiilor, raportului de inspecţie şi a rezultatelor de laborator, extinderea prelevãrilor de probe, oprirea producţiei, retragerea autorizaţiei de funcţionare (fabricaţie) sau alte mãsuri potrivit competenţei, care nu au fost luate la nivel local.
3. Producãtor/importator
Inspecţia producãtorului sau importatorului de cãtre autoritatea veterinarã competentã şi întocmirea unui raport complet cu furnizarea de informaţii referitoare la distribuţia cãtre alţi beneficiari sau distribuitori (lista beneficiarilor/ distribuitorilor).
E.1. Mãsuri operaţionale asupra produselor
a) Produsele care pot fi recondiţionate fãrã a aduce prejudicii sãnãtãţii animalelor, sãnãtãţii consumatorilor sau mediului vor putea fi (cu derogarea din partea autoritãţii veterinare competente) supuse urmãtoarelor operaţiuni:
- procesarea produselor inofensive;
- utilizarea în alte scopuri (inclusiv utilizarea la o altã specie de destinaţie);
- înglobarea într-o altã reţetã de fabricaţie pe baza compoziţiei chimice şi a calitãţilor nutritive;
b) Produsele care nu pot fi reprocesate se distrug.
c) Produsele care pot fi reprocesate, dar includ o categorie de risc incompatibilã cu sãnãtatea animalã, sãnãtatea consumatorilor sau mediul, se distrug.
E.2. Mãsuri asupra circulaţiei, producţiei sau comercializãrii
E.2.1. În cazul categoriilor de risc pentru care nu se pot acorda derogãri, autoritatea veterinarã centralã a României poate stabili:
- suspendarea punerii în circulaţie;
- interzicerea utilizãrii în nutriţia animalelor;
- distrugerea produselor menţionate;
- identificarea utilizatorilor şi atenţionarea acestora;
- retragerea autorizaţiei de funcţionare sau comercializare.
E.2.2. În cazul categoriilor de risc care se pot supune derogãrilor, autoritatea veterinarã competentã poate stabili:
- interdicţia temporarã de introducere în nutriţia animalelor;
- condiţii speciale de comercializare;
- recoltarea de probe pentru analiza produsului dupã reprocesare;
- recoltarea de probe pentru analiza produsului dupã înglobare în altã reţetã;
- stabilirea de cãtre producãtor a altor condiţii tehnice de comercializare;
- procedura standard de intensificare a controlului şi de recoltare de probe la nivel teritorial.
--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016