Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 76 din 16 februarie 2024  privind modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 76 din 16 februarie 2024 privind modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 146 din 22 februarie 2024
    În temeiul prevederilor art. 3, 4, 6, 7, 13 şi art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 721 din 21 august 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. Titlul va avea următorul cuprins:
    "ORDIN
    pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării"

    2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    Se aprobă Normele privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin."

    3. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice alte reglementări contrare emise de alte autorităţi sau organisme profesionale îşi încetează aplicabilitatea.

    ART. III
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 54/2018 privind autorizarea în România a auditorilor financiari autorizaţi în alte state membre şi a auditorilor autorizaţi în ţări terţe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 31 mai 2018.

    ART. IV
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar,
                    Georgiana-Oana Stănilă

    Bucureşti, 16 februarie 2024.
    Nr. 76.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordinul nr. 87/2018)
    NORME
    privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România,
    autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit
    din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiect
    Prezentele norme reglementează autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării, în conformitate cu prevederile art. 3, 4, 6, 7 şi 13 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 162/2017.

    ART. 2
    Competenţă
    Autoritatea competentă responsabilă pentru autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari din alt stat membru, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării este Autoritatea de Supraveghere Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS.

    CAP. II
    Autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România
    SECŢIUNEA 1
    Autorizarea persoanelor fizice ca auditori financiari
    ART. 3
    Condiţii de autorizare
    În vederea autorizării ca auditori financiari, persoanele fizice trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) condiţia de bună reputaţie prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017;
    b) cerinţele educaţionale prevăzute la art. 7-11 din Legea nr. 162/2017.


    ART. 4
    Procedura autorizării
    (1) În vederea autorizării, persoanele fizice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 3 depun la ASPAAS personal/prin delegat/poştă/curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, în termen de maximum 30 de luni de la data afişării rezultatelor finale ale examenului de competenţă, cererea de autorizare (conform anexei nr. 1), însoţită de următoarele documente:
    a) declaraţie pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS;
    b) cazier judiciar, în termenul legal de valabilitate;
    c) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză.

    (2) În cazul în care cererea de autorizare nu se depune în termenul prevăzut la alin. (1), autorizarea se va putea obţine doar în urma promovării unui interviu.
    (3) Interviul prevăzut la alin. (2) constă în verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe tehnice din domeniul contabilităţii şi auditului, inclusiv ISA, ISQM1 şi ISQM2, precum şi de cunoştinţe din legislaţia românească relevante pentru auditul statutar.
    (4) În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (2), persoanele fizice trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 3.
    (5) Pentru susţinerea interviului prevăzut la alin. (2) se depune la ASPAAS personal/prin delegat/poştă/curier sau se transmite prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de înscriere la interviu, însoţită de următoarele documente:
    a) cazier judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;
    b) declaraţie pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS.

    (6) În cazul în care o persoană fizică, declarată admisă la examenul de competenţă, nu solicită autorizarea ca auditor financiar în termen de 60 de luni de la data afişării rezultatelor finale ale examenului de competenţă, aceasta trebuie să susţină un nou examen de competenţă în vederea autorizării ca auditor financiar.
    (7) Documentele de autorizare menţionate la alin. (1) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare ca auditor financiar, după caz.
    (8) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputaţie şi se verifică în vederea autorizării.
    (9) În cazul în care, în spaţiul public sau din informaţiile oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme, personalul ASPAAS identifică situaţii care aduc atingere bunei reputaţii, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (7).
    (10) Cererea de autorizare se respinge în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) documentele de autorizare indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;
    b) nu sunt îndeplinite condiţiile legale de autorizare prevăzute de Legea nr. 162/2017 şi de prevederile prezentelor norme.

    (11) În cazul respingerii cererii de autorizare, persoana fizică în cauză va fi informată prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.
    (12) În cazul aprobării cererii de autorizare, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează auditorului financiar, iar un exemplar se transmite Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR.
    (13) Ordinul emis de preşedintele ASPAAS în conformitate cu alin. (12) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii auditorului financiar ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 şi a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere.
    (14) În termen de 30 de zile de la primirea ordinului preşedintelui ASPAAS, CAFR are obligaţia să efectueze înscrierea auditorului financiar ca membru al său şi să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării auditorului financiar în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, denumit în continuare Registrul public electronic, în aplicarea prevederilor art. 3, 14 şi 15 din Legea nr. 162/2017.
    (15) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (14) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.
    (16) Ordinul preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele de autorizare, prevăzute la alin. (1), sunt complete şi conforme.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Autorizarea firmelor de audit din România
    ART. 5
    Condiţii de autorizare
    ASPAAS autorizează ca firme de audit persoanele juridice care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-e) din Legea nr. 162/2017;
    b) au ca obiect principal de activitate exercitarea activităţii de audit financiar;
    c) auditorii financiari care fac parte din organul administrativ sau de conducere al persoanei juridice trebuie să aibă îndeplinite la zi obligaţiile faţă de ASPAAS conform prevederilor legale.


    ART. 6
    Procedura de autorizare
    (1) Persoanele juridice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 depun la ASPAAS personal/prin delegat/poştă/curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de autorizare semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice (conform anexei nr. 2), însoţită de următoarele documente:
    a) un certificat constatator, la zi, eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare ONRC, din care să reiasă structura organului administrativ/de conducere al societăţii, precum şi repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (semnat electronic, în original sau în copie certificată pentru conformitate cu originalul);
    b) certificatul de înregistrare, în copie;
    c) lista asociaţilor/acţionarilor şi membrilor organului administrativ sau de conducere, conform anexei nr. 3;
    d) lista auditorilor financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit, conform anexei nr. 4;
    e) declaraţiile pe propria răspundere ale tuturor membrilor organului administrativ sau de conducere al persoanei juridice privind respectarea de către aceştia a criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    f) declaraţia privind denumirea şi adresele firmelor membre şi afiliate, precum şi linkul/publicaţia/domeniul web în care aceste informaţii pot fi accesate de public, dacă este cazul;
    g) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.

    (2) Documentele prevăzute la alin. (1) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare ca firmă de audit, după caz.
    (3) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputaţie şi se verifică în vederea autorizării.
    (4) În cazul în care în spaţiul public sau din informaţii oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme personalul ASPAAS identifică situaţii care aduc atingere bunei reputaţii, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (2).
    (5) Cererea de autorizare ca firmă de audit se respinge în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) documentele de autorizare indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;
    b) nu sunt îndeplinite condiţiile de autorizare prevăzute de Legea nr. 162/2017 şi de prevederile prezentelor norme.

    (6) Cererea de autorizare ca firmă de audit se prorogă în cazul în care auditorii financiari care fac parte din organul administrativ sau de conducere al firmei se află în proces de inspecţie/investigaţie desfăşurat de structura specifică a ASPAAS sau sunt supuşi unei proceduri disciplinare/ administrative, până la finalizarea acesteia.
    (7) În cazul respingerii cererii de autorizare, reprezentantul legal al persoanei juridice în cauză va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.
    (8) În cazul aprobării cererii de autorizare a firmei, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS de autorizare ca firmă de audit, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (9) Ordinul emis de preşedintele ASPAAS în conformitate cu alin. (8) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii firmei de audit ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017 şi a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere.
    (10) În termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare emis de preşedintele ASPAAS, CAFR are obligaţia de a efectua înscrierea firmei de audit ca membru şi de a transmite către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în original, în scopul înregistrării firmei de audit în Registrul public electronic, conform prevederilor art. 3, 14 şi 16 din Legea nr. 162/2017.
    (11) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (10) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.
    (12) Ordinul preşedintelui ASPAAS de autorizare a firmei de audit se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele de autorizare, prevăzute la alin. (1), sunt complete şi conforme.

    CAP. III
    Autorizarea auditorilor financiari/Recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre în România
    SECŢIUNEA 1
    Autorizarea auditorilor financiari autorizaţi în alt stat membru
    ART. 7
    Cooperarea cu alte organisme de supraveghere similare
    (1) ASPAAS cooperează cu celelalte organisme de supraveghere din statele membre, în cadrul Comitetului Organismelor Europene de Supraveghere a Auditului, în vederea obţinerii convergenţei cerinţelor privind stagiul de adaptare şi testul de aptitudini.
    (2) Prin activităţile sale ASPAAS se asigură că cerinţele sunt predictibile şi transparente.

    ART. 8
    Condiţii de autorizare
    În vederea autorizării în România a unui auditor financiar autorizat în alt stat membru, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) să aibă drept de practică a profesiei de auditor financiar în statul membru de origine;
    b) să îndeplinească condiţia de bună reputaţie prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017;
    c) să promoveze testul de aptitudini organizat de ASPAAS în conformitate cu prevederile art. 13 din Legea nr. 162/2017 şi ale prezentelor norme.


    ART. 9
    Testul de aptitudini
    (1) Testul de aptitudini se susţine în limba română şi constă în verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe din legislaţia românească, relevante pentru auditul statutar. Acesta se desfăşoară în conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Testul de aptitudini se organizează ori de câte ori este necesar, în funcţie de solicitările primite.
    (3) Informaţiile privind organizarea testului se publică pe pagina de internet a ASPAAS cu cel puţin 30 de zile înainte de data organizării acestuia.
    (4) Testul de aptitudini constă într-o probă scrisă şi o probă orală, care se susţin în aceeaşi zi.

    ART. 10
    Documente necesare pentru înscrierea la testul de aptitudini
    (1) În vederea înscrierii la testul de aptitudini, persoanele prevăzute la art. 8 depun la ASPAAS, personal/prin delegat/prin poştă/curier, sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de înscriere (conform anexei nr. 5), însoţită de următoarele documente:
    a) copia actului de identitate sau a paşaportului, în termen de valabilitate;
    b) documentul de autorizare, în traducere legalizată, eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, sau orice alt document din care reiese dreptul de practică în domeniul auditului în statul respectiv, valabil la data înscrierii;
    c) cazier judiciar în termenul legal de valabilitate, în traducere legalizată;
    d) declaraţie pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS;
    e) alte documente solicitate de ASPAAS, după caz.

    (2) Cererea de înscriere se respinge în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) documentele de înscriere indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;
    b) nu sunt îndeplinite condiţiile de înscriere prevăzute de Legea nr. 162/2017 şi de prezentele norme.

    (3) ASPAAS verifică documentele de înscriere şi publică pe site-ul propriu lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la testul de aptitudini, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru susţinerea testului de aptitudini.
    (4) În cazul respingerii cererii de înscriere, candidatul va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.
    (5) Contestaţiile privind lista candidaţilor care nu au fost acceptaţi pentru participare la testul de aptitudini se depun la ASPAAS, în termen de o zi lucrătoare de la afişarea listei candidaţilor, şi se soluţionează în cel mult o zi lucrătoare.
    (6) Lista finală a candidaţilor admişi se publică cu minimum o zi lucrătoare înainte de data stabilită pentru susţinerea testului de aptitudini.

    ART. 11
    Comisia de examinare
    (1) Examinarea candidaţilor se realizează de către o comisie formată din auditori financiari (cu experienţă în profesie, inclusiv în audit statutar) şi/sau specialişti externi sau din cadrul ASPAAS, care au cunoştinţe şi calificări relevante în domeniile din care se susţine testul de aptitudini.
    (2) Comisia de examinare este constituită, de regulă, din 3 membri şi, după caz, un reprezentant ASPAAS în calitate de observator, numiţi prin act administrativ emis de preşedintele ASPAAS.
    (3) Membrii comisiei de examinare şi reprezentantul ASPAAS, după caz, semnează declaraţii pe propria răspundere privind regimul incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese.
    (4) O persoană care are calitatea de soţ sau soţie, rudă ori afin până la gradul al treilea al unuia dintre candidaţi nu poate fi membru al comisiei de examinare sau observator. Dacă incompatibilitatea apare ulterior desemnării membrilor comisiei, persoana în cauză are obligaţia de a comunica această situaţie preşedintelui ASPAAS, în vederea înlocuirii sale.
    (5) Comisia de examinare are următoarele atribuţii:
    a) elaborează subiectele, tip-grilă, în două variante, pentru proba scrisă a testului de aptitudini, în conformitate cu tematica şi bibliografia stabilite de ASPAAS;
    b) elaborează baremul de corectare pentru proba scrisă;
    c) extrage varianta de subiect pentru proba scrisă cu o oră înaintea desfăşurării testului de aptitudini;
    d) corectează lucrările, rezolvă contestaţiile şi completează catalogul probei scrise;
    e) stabileşte întrebările din fiecare domeniu, în număr cel puţin egal cu numărul candidaţilor înscrişi pentru proba orală, precum şi punctajul aferent;
    f) examinează candidaţii la proba orală;
    g) întocmeşte catalogul cu rezultatele finale.


    ART. 12
    Desfăşurarea testului de aptitudini
    (1) În sala de examinare au acces membrii comisiei de examinare, reprezentantul ASPAAS, după caz, şi candidaţii care au semnat lista de prezenţă.
    (2) Candidaţilor nu le este permis să fie însoţiţi de traducători în timpul testului.
    (3) Orice detalii, nelămuriri sau eventuale erori referitoare la subiectele distribuite sunt clarificate pe parcursul testului de aptitudini de către membrii comisiei de examinare.
    (4) Evaluarea lucrărilor candidaţilor la testul de aptitudini se face de către comisia de examinare.
    (5) Nota minimă de promovare a fiecărei probe este 6,00 (şase). Nota minimă de promovare a testului de aptitudini este 7 (şapte), obţinută ca medie aritmetică a celor două probe.
    (6) Rezultatele în urma corectării testului de aptitudini sunt validate de către membrii comisiei de examinare şi se publică pe site-ul ASPAAS.
    (7) Rezultatele la proba scrisă se pot contesta în termen de două zile lucrătoare de la publicare.
    (8) Rezultatele la proba orală nu se pot contesta.
    (9) Contestaţiile se depun la ASPAAS, personal/prin delegat/prin poştă/prin curier, sau se transmit prin mijloace electronice.
    (10) Contestaţiile transmise după expirarea termenului prevăzut la alin. (7) nu sunt luate în considerare.
    (11) Contestaţiile se soluţionează de către un membru al comisiei de examinare care nu a participat la corectarea iniţială a lucrării, în termen de două zile lucrătoare de la depunerea lor.
    (12) Rezultatele soluţionării contestaţiilor se validează de către toţi membrii comisiei de examinare, iar rezultatele finale se publică pe site-ul ASPAAS în termen de o zi lucrătoare.

    ART. 13
    Procedura de autorizare
    (1) În urma promovării testului de aptitudini, de regulă, în termen de 10 zile lucrătoare, în baza catalogului final elaborat de comisia de examinare prevăzut la art. 12 alin. (12), se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS de autorizare în România a auditorului autorizat în alt stat membru, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează auditorului, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (2) Ordinul emis de preşedintele ASPAAS în conformitate cu alin. (1) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii auditorului ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 şi a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere.
    (3) În termen de 30 de zile de la primirea ordinului preşedintelui ASPAAS, CAFR are obligaţia să efectueze înscrierea auditorului ca membru al său şi să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării în Registrul public electronic a auditorului, în aplicarea prevederilor legale în vigoare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Recunoaşterea în România a firmelor de audit din alte state membre
    ART. 14
    Condiţiile şi procedura de recunoaştere a firmelor de audit din alt stat membru
    (1) În vederea recunoaşterii unei firme de audit autorizate în alt stat membru, aceasta trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să fie înregistrată în statul membru de origine;
    b) să aibă bună reputaţie;
    c) partenerul-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit să fie autorizat ca auditor financiar în România, potrivit prezentelor norme.

    (2) În aplicarea alin. (1), firmele de audit autorizate în alt stat membru depun la ASPAAS, personal/prin delegat/prin poştă/curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, o cerere semnată de reprezentantul legal, conform anexei nr. 6, însoţită de următoarele documente:
    a) documentul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, în traducere legalizată, care să nu fie mai vechi de 3 luni;
    b) dovada autorizării, cu viză valabilă, ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;
    c) declaraţia pe propria răspundere semnată de toţi membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    d) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.

    (3) ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România.
    (4) Documentele de recunoaştere prevăzute la alin. (2) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de recunoaştere, după caz.
    (5) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputaţie.
    (6) În cazul în care, în spaţiul public sau din informaţiile oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme, personalul ASPAAS identifică situaţii care aduc atingere condiţiei de bună reputaţie, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (4).
    (7) Cererea de recunoaştere în România a firmei de audit autorizate într-un stat membru se respinge în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) documentele indicate la alin. (2) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termen de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;
    b) pentru neîndeplinirea condiţiilor de recunoaştere a firmelor de audit prevăzute la alin. (1) sau a altor dispoziţii legale aplicabile, după caz.

    (8) În cazul respingerii cererii de recunoaştere, firma de audit din alt stat membru va fi informată prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.
    (9) În cazul aprobării cererii de recunoaştere, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS privind recunoaşterea firmei de audit autorizate într-un alt stat membru, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (10) Ordinul preşedintelui ASPAAS privind recunoaşterea firmei de audit autorizate într-un alt stat membru se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele prevăzute la alin. (2) sunt complete şi conforme.

    ART. 15
    Condiţii privind efectuarea auditului financiar în România
    În vederea efectuării auditului în România, firma de audit trebuie să fie înregistrată în Registrul public electronic, în conformitate cu prevederile art. 14 şi 16 din Legea nr. 162/2017 şi ale reglementărilor ASPAAS în vigoare.

    CAP. IV
    Retragerea şi redobândirea autorizării
    SECŢIUNEA 1
    Retragerea autorizării auditorilor financiari
    ART. 16
    Retragerea autorizării auditorului financiar la constatarea ASPAAS
    (1) ASPAAS retrage autorizarea unui auditor financiar în una dintre următoarele situaţii:
    a) ca urmare a aplicării sancţiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;
    b) în cazul în care buna reputaţie a acestei persoane a fost serios compromisă.

    (2) Buna reputaţie se consideră serios compromisă în situaţiile prevăzute de art. 6 din Legea nr. 162/2017 şi de reglementările ASPAAS privind buna reputaţie.
    (3) În termen de 30 de zile de la apariţia uneia dintre situaţiile care a condus la compromiterea serioasă a bunei reputaţii, auditorul financiar are obligaţia să comunice ASPAAS situaţia respectivă, împreună cu documentele doveditoare.
    (4) Se interzice auditorului financiar să exercite profesia din momentul comunicării sau luării cunoştinţă de una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1).
    (5) Auditorul financiar are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la începerea acţiunilor penale îndreptate împotriva sa, să informeze ASPAAS în acest sens.
    (6) ASPAAS urmăreşte stadiul derulării acţiunilor penale îndreptate împotriva auditorilor financiari.
    (7) Ordinul preşedintelui ASPAAS de retragere a autorizării auditorului financiar se emite în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (8) În cazul în care autorizarea auditorului financiar a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputaţii potrivit alin. (1) lit. b), auditorul are obligaţia ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului preşedintelui ASPAAS de retragere a autorizării să depună pe platforma online de raportare anuală raportul/rapoartele aferent(e) activităţii desfăşurate până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării sau raportul fără activitate, după caz.
    (9) Ordinul preşedintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data comunicării către ASPAAS sau de la data luării la cunoştinţă de către ASPAAS a uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1).

    ART. 17
    Retragerea, la cerere, a autorizării auditorului financiar
    (1) Auditorii financiari pot solicita retragerea autorizării, depunând la ASPAAS, în original, personal/prin poştă/curier sau prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, o cerere de retragere, conform anexei nr. 7, semnată, datată şi însoţită de următoarele documente:
    a) declaraţia pe propria răspundere a auditorului financiar din care să reiasă că acesta nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (7), conform anexei nr. 8;
    b) declaraţia pe propria răspundere din care să reiasă că auditorul financiar a depus pe platforma online a ASPAAS raportul/rapoartele aferent(e) activităţii desfăşurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării, conform anexei nr. 9.

    (2) Prin excepţie de la alin. (1) lit. b), auditorii care nu au desfăşurat nicio misiune de audit, în nume propriu sau în numele vreunei firme de audit, începând cu anul 2018 până la momentul depunerii cererii de retragere, depun o declaraţie pe propria răspundere în acest sens (conform anexei nr. 10).
    (3) Cererea prevăzută la alin. (1) se poate depune doar de către auditorii financiari care nu mai au în derulare activităţi de audit financiar.
    (4) Documentele de retragere menţionate la alin. (1) se analizează de personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de retragere a autorizării ca auditor financiar, după caz.
    (5) Cererea de retragere se respinge în una dintre următoarele situaţii:
    a) documentele de retragere indicate la alin. (1) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;
    b) se constată faptul că auditorul în cauză nu a depus pe platforma online rapoartele aferente activităţii desfăşurate până la momentul depunerii documentelor de retragere a autorizării sau declaraţia prevăzută la alin. (2), după caz.

    (6) Auditorul financiar răspunde pentru falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, după caz.
    (7) Cererea de retragere a autorizării se prorogă în cazul în care auditorul financiar sau firma de audit pe care o reprezintă se află în proces de inspecţie/de investigaţie desfăşurat de structura specifică a ASPAAS sau este supus/supusă unei proceduri disciplinare/administrative, până la finalizarea acesteia.
    (8) În cazurile de retragere a autorizării unui auditor financiar se aplică cu prioritate situaţiile la care face referire art. 16 alin. (1).
    (9) În cazul respingerii cererii de retragere, auditorul financiar va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.
    (10) În cazul aprobării cererii de retragere a auditorului financiar, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS privind retragerea la cerere a auditorului financiar, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea retragerii calităţii de membru a acestuia.
    (11) Ordinul preşedintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele prevăzute la alin. (1) sunt complete şi conforme.

    ART. 18
    Încetarea valabilităţii autorizării auditorului financiar ca urmare a decesului
    (1) Ca urmare a decesului unui auditor financiar, un membru al familiei sau orice persoană îndreptăţită are obligaţia transmiterii unei notificări către ASPAAS, însoţită de o copie a certificatului de deces/hotărârii judecătoreşti de declarare a decesului, după caz.
    (2) Notificarea privind decesul unui auditor financiar poate fi comunicată şi de către organisme profesionale/autorităţi/instituţii publice etc., împreună cu un document justificativ din care să reiasă codul numeric personal al persoanei decedate.
    (3) Documentele se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a notificării, după caz.
    (4) Ordinul preşedintelui ASPAAS de încetare a valabilităţii autorizării unor auditori financiari ca urmare a decesului se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii notificării, în două exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se comunică persoanei de la alin. (1) şi apoi se arhivează la nivelul instituţiei, iar cel de-al doilea exemplar se transmite CAFR.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Retragerea autorizării firmelor de audit
    ART. 19
    Retragerea autorizării firmei de audit la constatarea ASPAAS
    (1) ASPAAS retrage autorizarea unei firme de audit în unul dintre următoarele cazuri:
    a) ca urmare a aplicării sancţiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;
    b) compromiterea serioasă a bunei reputaţii a firmei de audit;
    c) neîndeplinirea condiţiilor de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017;
    d) radierea acesteia de la ONRC fără notificarea prealabilă a ASPAAS.

    (2) În sensul alin. (1) lit. b), buna reputaţie se consideră serios compromisă în situaţiile prevăzute de art. 6 din Legea nr. 162/2017 şi de reglementările ASPAAS privind buna reputaţie.
    (3) În termen de 30 de zile de la apariţia uneia dintre situaţiile care a condus la compromiterea serioasă a bunei reputaţii, reprezentantul legal al firmei de audit are obligaţia să comunice ASPAAS situaţia respectivă, împreună cu documentele doveditoare.
    (4) Se interzice firmei de audit să exercite activitatea de audit din momentul luării cunoştinţă de una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1).
    (5) Reprezentantul legal al firmei de audit are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la începerea acţiunilor penale îndreptate împotriva firmei, să informeze ASPAAS în acest sens.
    (6) ASPAAS urmăreşte stadiul derulării acţiunilor penale îndreptate împotriva firmei de audit.
    (7) În cazul în care autorizarea firmei de audit a fost retrasă de către ASPAAS ca urmare a compromiterii serioase a bunei reputaţii, reprezentatul firmei are obligaţia ca în termen de 3 luni de la emiterea ordinului preşedintelui ASPAAS de retragere a autorizării să depună pe platforma online, după caz, raportul/rapoartele aferent(e) activităţii desfăşurate până la momentul emiterii ordinului de retragere a autorizării, respectiv raportul fără activitate.
    (8) ASPAAS notifică firma de audit cu privire la neîndeplinirea condiţiilor de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017, iar în termen de 3 luni autorizarea firmei de audit se retrage, dacă situaţia nu a fost remediată şi/sau modificările nu au fost comunicate prin intermediul notificării de actualizare a datelor.
    (9) În urma verificării situaţiilor prevăzute la alin. (1) se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de retragere.
    (10) Ordinul preşedintelui ASPAAS de retragere a autorizării firmei de audit se emite în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (11) Ordinul preşedintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data întocmirii raportului prevăzut la alin. (9).

    ART. 20
    Retragerea autorizării firmei de audit la cererea reprezentantului legal
    (1) Reprezentantul legal al firmei de audit poate solicita retragerea autorizării firmei de audit în una dintre următoarele situaţii:
    a) firma nu mai îndeplineşte condiţiile de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017;
    b) firma a fost radiată de la ONRC;
    c) firma şi-a modificat obiectul principal de activitate, în sensul în care nu mai desfăşoară activitatea de audit financiar.

    (2) În vederea retragerii autorizării, reprezentantul legal al firmei de audit depune, în original, personal/prin poştă/curier sau prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de retragere (conform anexei nr. 11), însoţită de următoarele:
    a) documente justificative emise de ONRC care să ateste încadrarea în situaţiile prevăzute la alin. (1);
    b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal, conform anexei nr. 12, din care să reiasă că acesta nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (7);
    c) declaraţia pe propria răspundere, conform anexei nr. 13, din care să reiasă că reprezentantul legal a depus pe platforma online raportul/rapoartele aferent(e) activităţii desfăşurate de către firma de audit până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.

    (3) Prin excepţie de la alin. (2) lit. c), firmele de audit care nu au avut activitate de audit, începând cu anul 2018 până la momentul depunerii cererii de retragere, depun prin reprezentant legal o declaraţie pe propria răspundere prin care să precizeze acest aspect (conform anexei nr. 10).
    (4) Cererea prevăzută la alin. (2) se poate depune doar de către firmele de audit care nu mai au în derulare activităţi de audit financiar.
    (5) Documentele de retragere menţionate la alin. (2) se analizează de către personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens. În urma verificării se emite un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS, cu propunerea de aprobare sau de respingere a cererii de retragere, după caz.
    (6) Cererea de retragere se respinge în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) firma de audit nu se încadrează în vreuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (1);
    b) documentele de retragere indicate la alin. (2) sunt incomplete sau neconforme, iar completarea/conformarea acestora nu s-a realizat în termenul de 10 zile lucrătoare de la solicitarea personalului ASPAAS;
    c) firma de audit în cauză nu a depus pe platforma online rapoartele aferente activităţii desfăşurate sau declaraţia prevăzută la alin. (3) până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.

    (7) Soluţionarea cererii de retragere a autorizării se prorogă în cazul în care reprezentantul legal sau firma de audit se află în proces de inspecţie/de investigaţie desfăşurat de structura specifică a ASPAAS sau este supus/supusă unei proceduri disciplinare/administrative, până la finalizarea acesteia.
    (8) În cazul respingerii cererii de retragere, reprezentantul legal al firmei de audit va fi informat prin mijloace electronice, iar documentele se arhivează.
    (9) În cazul aprobării cererii de retragere, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS privind retragerea la cerere a autorizării firmei de audit, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se eliberează reprezentantului firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (10) Ordinul preşedintelui ASPAAS se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care documentele de retragere prevăzute la alin. (2) sunt complete şi conforme.

    ART. 21
    Comunicarea către autorităţile competente relevante ale statelor membre gazdă a retragerii autorizării unui auditor financiar sau a unei firme de audit
    În cazul în care autorizarea unui auditor financiar sau a unei firme de audit s-a retras din oricare motiv, ASPAAS comunică acest fapt, precum şi motivele retragerii autorizării, autorităţilor competente ale statelor membre gazdă în care auditorul financiar sau firma de audit este, de asemenea, înregistrat/înregistrată, în conformitate cu prevederile art. 4, art. 15 alin. (1) lit. c) şi ale art. 16 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 162/2017.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Redobândirea autorizării
    ART. 22
    Redobândirea autorizării la cererea persoanelor fizice
    (1) Auditorii financiari cărora le-a fost aprobată cererea de retragere a autorizării conform prevederilor art. 17 pot redobândi autorizarea o singură dată, fără susţinerea examenului de competenţă profesională, pe baza unui interviu, dar nu mai târziu de 5 ani de la aprobarea cererii de retragere.
    (2) În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (1), persoanele fizice trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 3.
    (3) În vederea susţinerii interviului prevăzut la alin. (1), persoanele fizice depun la ASPAAS personal/prin delegat/poştă/ curier sau transmit prin mijloace electronice, cu semnătură electronică certificată, cererea de înscriere la interviu, însoţită de următoarele documente:
    a) cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;
    b) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    c) copie după actul de identitate, în termen de valabilitate.

    (4) Interviul prevăzut la alin. (1) constă în verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe tehnice şi teoretice din domeniul contabilităţii şi auditului, inclusiv ISA, ISQM1 şi ISQM2, precum şi de cunoştinţe din legislaţia românească relevante pentru auditul statutar.
    (5) În urma promovării interviului se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, dintre care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (6) Ordinul emis de preşedintele ASPAAS în conformitate cu alin. (5) reprezintă singurul document care stă la baza înscrierii auditorului financiar ca membru al organismului profesional, în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 şi a prezentelor norme, nemaifiind obligatorii alte documente de înscriere.
    (7) În termen de 30 de zile de la primirea ordinului preşedintelui ASPAAS, CAFR are obligaţia să efectueze înscrierea auditorului financiar ca membru al său şi să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării auditorului financiar în Registrul public electronic, în aplicarea prevederilor art. 3, 14 şi 15 din Legea nr. 162/2017.
    (8) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.
    (9) Ordinul preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data promovării interviului.

    CAP. VI
    Comunicarea actelor şi dispoziţii finale
    ART. 23
    Comunicarea actelor administrative
    Obligaţia comunicării ordinelor sau a oricăror acte administrative prevăzute de prezentele norme către auditorii financiari sau firmele de audit, după caz, este îndeplinită:
    a) prin înmânarea actului, sub semnătură de primire, auditorului financiar/unui împuternicit al acestuia în baza procurii notariale sau reprezentantului legal al firmei de audit/împuternicitului;
    b) prin transmiterea actului, prin mijloace electronice, la adresa de poştă electronică a auditorului financiar/firmei de audit înregistrate în Registrul public electronic;
    c) la cererea auditorului financiar/firmei de audit, actul se poate transmite şi prin curier, în cazul în care acesta/aceasta face o solicitare de ridicare de la sediul ASPAAS către o firmă de curierat.


    ART. 24
    Dispoziţii finale
    Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage răspunderea auditorilor financiari care acţionează în nume propriu sau a auditorilor financiari membri în organul administrativ sau de conducere al firmei de audit şi/sau asociaţi/acţionari ai acesteia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017.

    ART. 25
    Anexe
    Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
    CERERE
    de autorizare ca auditor financiar
    Subsemnatul/Subsemnata, ..................................., născut(ă) la data de ............................ în localitatea ................................, judeţul/sectorul ......................, cu domiciliul în localitatea ......................................., str. ............................... nr. ......., bl. ......, sc. ...., et. ....., ap. ...., judeţul/sectorul ........................., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ........ nr. ............., eliberat(ă) de ............................... la data de ............................., cod numeric personal (CNP) ....................................., solicit autorizarea ca auditor financiar, în urma promovării examenului de competenţă profesională, organizat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS)/Camera Auditorilor Financiari din România prin delegare, în sesiunea ................................................ .
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea criteriilor pentru buna reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    b) cazierul judiciar, în termenul legal de valabilitate;
    c) alte documente: ............................................

    Date de contact:
    • adresă de e-mail .......................................................;
    • nr. de telefon ................................................. .

    Subsemnatul/Subsemnata, .........................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 2

    la norme
    CERERE
    de autorizare ca firmă de audit
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................................., auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic ..................................., în calitate de reprezentant legal al societăţii ............................................., solicit autorizarea acesteia ca firmă de audit.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) certificat constatator, la zi, eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, din care să reies structura organului administrativ/de conducere al societăţii, precum şi repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (semnat electronic, în original sau în copie certificată pentru conformitate cu originalul);
    b) certificatul de înregistrare, în copie;
    c) lista asociaţilor/acţionarilor şi a membrilor organului administrativ/de conducere, conform anexei nr. 3 la normele aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările şi completările ulterioare (norme);
    d) lista cu auditorii financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit, conform anexei nr. 4 la norme;
    e) declaraţiile pe propria răspundere ale tuturor membrilor organului administrativ/de conducere al societăţii privind respectarea de către aceştia a criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputaţie;
    f) declaraţia privind denumirea şi adresele firmelor membre şi afiliate, precum şi linkul/publicaţia/domeniul web în care aceste informaţii pot fi accesate de public, dacă este cazul;
    g) alte documente: ...........................................................

    Datele de contact ale firmei de audit:
    • telefon fix/mobil: ..............................................;
    • adresă de e-mail: ..........................................;
    • adresa de website (dacă este cazul): .........................................;
    • adresa de corespondenţă: localitatea ..................., str. ................ nr. ...., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ............;
    • persoană de contact: ................................................................... .

    Subsemnatul/Subsemnata, ...................................., în calitate de reprezentant legal al societăţii .........................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 3

    la norme
    LISTA
    asociaţilor/acţionarilor şi a membrilor organului administrativ/de conducere
    Subsemnatul/Subsemnata, ................................................, auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic ..................., în calitate de reprezentant legal al societăţii ........................................., declar următoarele:
    I. Asociaţii/Acţionarii din cadrul societăţii:

┌────┬─────────┬────────────┬─────────────┐
│ │ │Nr. de │ │
│ │ │înregistrare│ │
│Nr. │Numele şi│în Registrul│Adresă de │
│crt.│prenumele│public │corespondenţă│
│ │ │electronic │ │
│ │ │(după caz) │ │
├────┼─────────┼────────────┼─────────────┤
│1. │ │ │ │
├────┼─────────┼────────────┼─────────────┤
│2. │ │ │ │
├────┼─────────┼────────────┼─────────────┤
│3. │ │ │ │
└────┴─────────┴────────────┴─────────────┘



    II. Membrii organului administrativ/de conducere al societăţii:

┌────┬─────────┬────────────┬─────────────┐
│ │ │Nr. de │ │
│ │ │înregistrare│ │
│Nr. │Numele şi│în Registrul│Adresă de │
│crt.│prenumele│public │corespondenţă│
│ │ │electronic │ │
│ │ │(după caz) │ │
├────┼─────────┼────────────┼─────────────┤
│1. │ │ │ │
├────┼─────────┼────────────┼─────────────┤
│2. │ │ │ │
├────┼─────────┼────────────┼─────────────┤
│3. │ │ │ │
└────┴─────────┴────────────┴─────────────┘



    Subsemnatul/Subsemnata, ................................................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 4

    la norme
    LISTA
    auditorilor financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................................, auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic ..................., în calitate de reprezentant legal al societăţii ..................................., declar următoarele:
    Auditorii financiari care vor efectua auditul financiar în numele firmei de audit:

┌────┬─────────┬────────────┬───────────┬─────────────┬─────────┐
│ │ │ │ │Numărul vizei│ │
│ │ │ │ │emise de │ │
│ │ │Nr. de │ │Autoritatea │ │
│Nr. │Numele şi│înregistrare│Angajat/ │pentru │Data │
│crt.│prenumele│în Registrul│Colaborator│Supravegherea│expirării│
│ │ │public │ │Publică a │vizei │
│ │ │electronic │ │Activităţii │ │
│ │ │ │ │de Audit │ │
│ │ │ │ │Statutar │ │
├────┼─────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼─────────┤
│1. │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼─────────┤
│2. │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼─────────┤
│3. │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴────────────┴───────────┴─────────────┴─────────┘



    Subsemnatul/Subsemnata, ................................................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 5

    la norme
    CERERE
    pentru înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România
    Subsemnatul/Subsemnata, ............................................., născut(ă) la data de ...................... în localitatea ........................, judeţul/sectorul ......................, cu domiciliul în localitatea ......................................., str. ............................... nr. ......., bl. ......, sc. ...., et. ....., ap. ......, judeţul/sectorul ........................., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ........ nr. ............., eliberat(ă) de ............................... la data de ............................., cod numeric personal (CNP) ................................................., solicit înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) copia actului de identitate sau a paşaportului, în termen de valabilitate;
    b) documentul de autorizare, în traducere legalizată, eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, sau orice alt document din care reiese dreptul de practică în domeniul auditului în statul respectiv, valabil la data înscrierii;
    c) cazier judiciar, în termenul legal de valabilitate, în traducere legalizată;
    d) declaraţie pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS);
    e) alte documente: ..........................................................

    Datele de contact:
    • telefon: ......................................................................;
    • adresă de e-mail: ...................................................... .

    Subsemnatul/Subsemnata, ................................................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 6

    la norme
    CERERE
    de recunoaştere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru
    Subsemnatul/Subsemnata, .............................., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit ...................................., solicit recunoaşterea în România a firmei de audit autorizate în statul membru .................................. .
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) documentul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, în traducere legalizată;
    b) dovada autorizării ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;
    c) declaraţia pe propria răspundere semnată de toţi membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit privind respectarea criteriilor pentru bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputaţie;
    d) alte documente ................................................

    Declar că societatea este/nu este membru al următoarelor organisme profesionale de profil din ţară sau din străinătate ................................................ .
    Datele de contact ale firmei de audit:
    • telefon fix/mobil: .................................................;
    • adresa de e-mail: ...............................................;
    • adresa de website (dacă este cazul): .........................................;
    • adresa de corespondenţă: localitatea ............................., str. .................................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ...............;
    • persoană de contact: ................................................ .

    Subsemnatul/Subsemnata, ......................................, în calitate de reprezentant legal al societăţii ..................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal, în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 7

    la norme
    CERERE
    de retragere a autorizării ca auditor financiar
    Subsemnatul/Subsemnata, ................................, legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ................. nr. ................., eliberat(ă) de ............................... la data de ..............., cod numeric personal (CNP) .................................................., în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ........................................., solicit retragerea autorizării ca auditor financiar.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    a) declaraţia pe propria răspundere, conform anexei nr. 8 la Normele privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările şi completările ulterioare (norme);
    b) declaraţia pe propria răspundere cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online a Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS), conform anexei nr. 9 la norme;
    c) declaraţia de inactivitate, conform anexei nr. 10 la norme, după caz.

    Date de contact:
    • adresă de e-mail .............................................................;
    • nr. de telefon .................................................................. .

    Subsemnatul/Subsemnata, .................................., în calitate de reprezentant legal al societăţii ...................................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal, în exercitarea atribuţiilor legale, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 8

    la norme
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    Subsemnatul/Subsemnata, ..................................., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ........... nr. ............., eliberat(ă) de .................... la data de ......................., cod numeric personal (CNP) ...................................................., în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ..........................., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că nu mă aflu în vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. 17 alin. (7) din Normele privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din România, autorizarea auditorilor financiari/recunoaşterea firmelor de audit din alte state
    membre, retragerea şi dobândirea autorizării, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................................, declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 9

    la norme
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online
    a Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
    Subsemnatul/Subsemnata, .............................................., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ............., eliberat(ă) de ............................... la data de ........................................, cod numeric personal (CNP) ................................................, în calitate de auditor financiar, nr. de înregistrare în Registrul public electronic ..........................., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că am depus pe platforma online disponibilă la adresa raportare.aspaas.gov.ro raportul/rapoartele aferent(e) activităţii desfăşurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................, declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 10

    la norme
    DECLARAŢIE DE INACTIVITATE
    Subsemnatul/Subsemnata, .........................................., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat(ă) de ........................ la data de ............................, cod numeric personal (CNP) .................................., în calitate de auditor financiar/reprezentant legal al firmei de audit ........................................., nr. de înregistrare în Registrul public electronic ..........................., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că nu am desfăşurat activitate de audit, în nume propriu sau în numele vreunei firme de audit/firma de audit nu a desfăşurat nicio misiune de audit, începând cu anul 2018 şi până la momentul depunerii cererii de retragere.
    Subsemnatul/Subsemnata, ..........................................., declar că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 11

    la norme
    CERERE
    de retragere a autorizării firmei de audit
    Subsemnatul/Subsemnata, ......................................, legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate seria ....... nr. ................, eliberat(ă) de .............. la data de ............., cod numeric personal (CNP) ........................................., reprezentant legal al firmei de audit ............................., înregistrată în Registrul public electronic cu nr. ............, solicit retragerea autorizării firmei pe motivul că:
    a) firma nu mai îndeplineşte condiţiile de autorizare prevăzute la art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare;
    b) firma s-a radiat de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC);
    c) firma şi-a modificat obiectul principal de activitate, în sensul în care nu mai desfăşoară activitatea de audit financiar.

    Anexez la prezenta cerere următoarele:
    • documente justificative emise de ONRC care să ateste încadrarea în una dintre situaţiile de mai sus;
    • declaraţie pe propria răspundere, conform anexei nr. 12 la normele aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările şi completările ulterioare (norme);
    • declaraţie pe propria răspundere cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online a Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, conform anexei nr. 13 la norme;
    • declaraţie de inactivitate, conform anexei nr. 10 la norme, după caz;
    • alte documente: ........................................................................

    Date de contact:
    • adresă de e-mail: ..........................................................;
    • telefon: .......................................................................... .

    Subsemnatul/Subsemnata, ..................................................., declar pe propria răspundere că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 12

    la norme
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    Subsemnatul/Subsemnata, ............................................., auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic (RPE) ..................., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit .............................................., înregistrată în RPE cu numărul ..........................................., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că firma de audit nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. 20 alin. (7) din normele aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
    Subsemnatul/Subsemnata, ..................................................., declar pe propria răspundere că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ANEXA 13

    la norme
    DECLARAŢIE
    cu privire la depunerea rapoartelor de activitate pe platforma online
    a Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
    Subsemnatul/Subsemnata, ...................................., auditor financiar autorizat cu nr. de înregistrare în Registrul public electronic (RPE) ..................., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit ......................................., înregistrată în RPE cu numărul ...................., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 322, 323 şi 326 din Codul penal privind falsul în înscrisuri sub semnătură privată, uzul de fals şi, respectiv, falsul în declaraţii, că firma de audit a depus pe platforma online disponibilă la adresa raportare.aspaas.gov.ro raportul/rapoartele aferent(e) activităţii desfăşurate până la momentul depunerii cererii de retragere a autorizării.
    Subsemnatul/Subsemnata, ..................................................., declar pe propria răspundere că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal, în condiţiile prevăzute de Regulamentul general privind protecţia datelor, în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data ............................
    Semnătura ...................

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016