Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 755 din 23 septembrie 2010 
 privind aprobarea masurilor de securitate alternative pentru operatiunile de aviatie civila din toate categoriile prevazute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sa permita statelor membre sa deroge de la standardele de baza comune privind securitatea aviatiei civile si sa adopte masuri de securitate alternative
    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 755 din 23 septembrie 2010 privind aprobarea masurilor de securitate alternative pentru operatiunile de aviatie civila din toate categoriile prevazute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sa permita statelor membre sa deroge de la standardele de baza comune privind securitatea aviatiei civile si sa adopte masuri de securitate alternative

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 20 octombrie 2010
ORDIN nr. 755 din 23 septembrie 2010
 privind aprobarea mãsurilor de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sã permitã statelor membre sã deroge de la standardele de bazã comune privind securitatea aviaţiei civile şi sã adopte mãsuri de securitate alternative
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 20 octombrie 2010


     Având în vedere prevederile art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sã permitã statelor membre sã deroge de la standardele de bazã comune privind securitatea aviaţiei civile şi sã adopte mãsuri de securitate alternative,
     în temeiul prevederilor <>art. 4 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

     ministrul transporturilor şi infrastructurii emite urmãtorul ordin:

ART. 1
     Se aprobã mãsurile de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sã permitã statelor membre sã deroge de la standardele de bazã comune privind securitatea aviaţiei civile şi sã adopte mãsuri de securitate alternative, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
     Mãsurile de securitate alternative prevãzute la art. 1 se aplicã:
     a) aerodromurilor, inclusiv aeroporturilor sau heliporturilor, ori pãrţilor de aeroporturi desemnate ca zone demarcate ale aeroporturilor, unde se desfãşoarã operaţiuni de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009;
     b) transportatorilor aerieni care desfãşoarã operaţiuni de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009.
ART. 3
     Monitorizarea aplicãrii mãsurilor de securitate alternative prevãzute la art. 1 se efectueazã de cãtre Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Direcţia generalã infrastructurã şi transport aerian, în conformitate cu Programul naţional de asigurare a calitãţii în domeniul securitãţii aeronautice - PNAC-SECA, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.869/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
     Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                  Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                               Anca Daniela Boagiu

     Bucureşti, 23 septembrie 2010.
     Nr. 755.


     ANEXÃ

                     Mãsuri de securitate alternative pentru
                     operaţiunile de aviaţie civilã din toate
      categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009
                al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a
                   criteriilor care sã permitã statelor membre
         sã deroge de la standardele de bazã comune privind securitatea
          aviaţiei civile şi sã adopte mãsuri de securitate alternative

CAP. I
     Mãsuri de securitate alternative, specifice pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi), aplicabile pentru operaţiunile de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009

     1. Dispoziţii generale
     1.1. Administratorul aerodromului (inclusiv aeroportului sau heliportului) ori al pãrţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroporturilor, denumit în continuare administrator, trebuie sã asigure implementarea mãsurilor de securitate prevãzute în prezentul capitol.
     1.2. Prezentele cerinţe şi mãsuri de securitate se completeazã cu cerinţe şi mãsuri de securitate aeronauticã alternative, comune pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi) şi transportatori aerieni, prevãzute în cap. III.
     2. Declaraţia-angajament
     2.1. Administratorul trebuie sã prezinte "Declaraţia-angajament
     - administrator aerodrom", al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 1. Aceastã declaraţie trebuie semnatã de reprezentantul legal al administratorului sau de cãtre persoana responsabilã cu securitatea. "Declaraţia-angajament - administrator aerodrom" poate fi parte a programului de securitate.
     2.2. "Declaraţia-angajament - administrator aerodrom" semnatã, în original, rãmâne în pãstrarea Direcţiei generale infrastructurã şi transport aerian, denumitã în continuare DGITA.
     3. Comitetul de securitate
     3.1. Pe aerodromuri se înfiinţeazã comitete de securitate aeronauticã. Scopul principal al acestor comitete este de a se asigura elaborarea, aplicarea şi coordonarea procedurilor şi mãsurilor de securitate pe aerodrom, în conformitate cu prezentele mãsuri de securitate alternative.
     3.2. Componenţa, atribuţiile şi responsabilitãţile comitetului de securitate aeronauticã al aerodromului, numãrul întrunirilor periodice, precum şi funcţionarea acestor comitete se stabilesc prin programul de securitate aeronauticã al aerodromului.
     4. Securitatea aerodromului
     4.1. Cerinţe cu privire la proiectare şi construire La proiectarea şi construirea de noi facilitãţi de aerodrom sau la modificarea facilitãţilor existente se iau pe deplin în considerare cerinţele de aplicare a prezentelor mãsuri de securitate alternative.
     4.1.1. Stabilirea zonelor de pe aerodromuri
     La aerodromuri se stabilesc urmãtoarele zone:
     a) zona nerestricţionatã;
     b) zona de operaţiuni aeriene;
     c) zonele de securitate cu acces restricţionat.
     4.1.2. Demarcaţii
     4.1.2.1. Demarcaţiile dintre zona publicã, zona de operaţiuni aeriene, zonele de securitate cu acces restricţionat şi, dupã caz, zonele demarcate trebuie sã fie clar identificabile pe fiecare aerodrom, pentru a se permite luarea mãsurilor de securitate corespunzãtoare în fiecare dintre aceste zone.
     4.1.2.2. Demarcaţia dintre zona nerestricţionatã şi zona de operaţiuni aeriene trebuie sã fie sub forma unui obstacol fizic, clar vizibil publicului larg, care sã împiedice accesul neautorizat al persoanelor.
     4.1.3. Zone de securitate cu acces restricţionat
     4.1.3.1. Se stabilesc ca zone de securitate cu acces restricţionat urmãtoarele:
     - hangarul de aviaţie cu anexele tehnice;
     - platforma de îmbarcare/debarcare;
     - platforma de parcare a aeronavelor;
     - helipunctul;
     - zona turnului de control;
     - zona depozitului de carburanţi.
     4.1.3.2. Oricare dintre zonele prevãzute la pct. 4.1.3.1 este consideratã ca fiind o zonã de securitate cu acces restricţionat cel puţin pe parcursul perioadei în care au loc urmãtoarele activitãţi:
     - accesul şi procesarea pasagerilor în vederea îmbarcãrii;
     - procesarea bagajelor de calã, inclusiv pãstrarea acestora, în vederea încãrcãrii în aeronavã;
     - parcarea aeronavei ce urmeazã a fi îmbarcatã şi/sau încãrcatã.
     4.1.3.3. Atunci când se stabileşte o zonã de securitate cu acces restricţionat, o examinare de securitate a pãrţilor care ar fi putut fi contaminate trebuie efectuatã imediat înainte de stabilirea unei astfel de zone, în scopul de a se asigura în mod rezonabil cã aceasta nu conţine articole interzise.
     4.1.3.4. Oricând persoane neautorizate ar fi putut avea acces în zone de securitate cu acces restricţionat, o examinare de securitate a pãrţilor care ar fi putut fi contaminate trebuie efectuatã cât mai repede posibil, în scopul de a se asigura în mod rezonabil cã acestea nu conţin articole interzise.
     4.1.3.5. Lista articolelor interzise este prezentatã în Regulamentul (UE) nr. 185/2010 al Comisiei din 4 martie 2010 de stabilire a mãsurilor detaliate de implementare a standardelor de bazã comune în domeniul securitãţii aviaţiei.
     4.2. Controlul accesului
     4.2.1. Generalitãţi
     4.2.1.1. Accesul persoanelor şi al vehiculelor în zona de operaţiuni aeriene şi în zonele de securitate cu acces restricţionat este permis numai în cazul în care acestea îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezenta anexã.
     4.2.1.2. Administratorul aerodromului trebuie sã stabileascã puncte de control acces în zonele de securitate cu acces restricţionat.
     4.2.1.3. Numãrul punctelor de control acces în zonele de securitate cu acces restricţionat trebuie sã fie limitat la minimum.
     4.2.1.4. Pentru a se preveni accesul neautorizat în zonele de securitate cu acces restricţionat, punctele de acces trebuie sã fie controlate:
     a) cu un sistem electronic care limiteazã accesul la câte o persoanã pe rând; sau
     b) de cãtre persoane autorizate sã efectueze controlul accesului.
     4.2.1.5. Controlul accesului în zonele de securitate cu acces restricţionat se efectueazã cel puţin pe parcursul perioadei în care au loc activitãţile prevãzute la pct. 4.1.3.2.
     4.2.1.6. Persoanele care rãspund unei situaţii în care este grav ameninţatã viaţa sau proprietatea unei persoane şi vehiculele utilizate în acest scop (de exemplu persoanele în misiuni de urgenţã şi vehiculele pe care le utilizeazã, cum ar fi ambulanţele şi maşinile de intervenţie ale pompierilor) pot fi exceptate de la controlul accesului.
     4.2.2. Accesul în zona de operaţiuni aeriene
     4.2.2.1. Accesul în zona de operaţiuni aeriene este restricţionat pentru a se preveni accesul persoanelor şi vehiculelor neautorizate în aceastã zonã.
     4.2.2.2. Accesul în zona de operaţiuni aeriene poate fi autorizat numai dacã persoanele sau vehiculele au un motiv întemeiat sã se afle în aceastã zonã.
     4.2.2.3. Pentru ca unei persoane sã i se permitã accesul în zona de operaţiuni aeriene, aceasta trebuie sã deţinã o autorizaţie.
     4.2.2.4. Pentru ca unui vehicul sã i se permitã accesul în zona de operaţiuni aeriene, acesta trebuie sã aibã afişat un permis de acces pentru vehicule.
     4.2.3. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat
     4.2.3.1. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat este controlat pentru a preveni accesul persoanelor şi al vehiculelor neautorizate în aceste zone.
     4.2.3.2. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat poate fi permis numai dacã persoanele sau vehiculele au un motiv întemeiat sã se afle în aceste zone.
     4.2.3.3. Pentru ca unei persoane sã i se permitã accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, aceasta trebuie sã prezinte una dintre urmãtoarele autorizaţii:
     a) o carte de îmbarcare valabilã, un document echivalent sau dovada cã persoana se aflã înscrisã pe lista de pasageri; sau
     b) o legitimaţie de membru de echipaj valabilã; sau
     c) o legitimaţie de aerodrom valabilã; sau
     d) o legitimaţie valabilã emisã de autoritatea naţionalã competentã; sau
     e) o legitimaţie valabilã emisã de autoritatea naţionalã competentã sau o autoritate de control al conformitãţii, recunoscutã de autoritatea naţionalã competentã.
     4.2.3.4. Verificarea documentelor
     Cartea de îmbarcare sau documentul echivalent menţionat la pct. 4.2.3.3 lit. a) trebuie verificat(ã) înainte ca unei persoane sã i se permitã accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, în scopul de a se asigura în mod rezonabil cã respectivul document este valabil. Legitimaţiile menţionate la pct. 4.2.3.3 lit. b)-e) trebuie verificate înainte ca unei persoane sã i se permitã accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, în scopul de a se asigura în mod rezonabil cã respectiva legitimaţie este valabilã şi cã persoana care o prezintã este titularul.
     4.2.3.5. Proceduri speciale pentru accesul pasagerilor
     4.2.3.5.1. Pasagerilor li se permite accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, în vederea îmbarcãrii, şi la bordul aeronavelor numai dacã un reprezentant al unui transportator aerian confirmã cã în urma verificãrilor fiecare dintre pasageri a fost identificat şi declarat ca pasager cunoscut.
     4.2.3.5.2. Administratorul aerodromului va obţine în avans din partea transportatorului aerian lista pasagerilor cu toate datele necesare stabilirii identitãţii acestora.
     4.2.3.6. Proceduri speciale pentru accesul membrilor echipajelor
     Unui membru al echipajului i se permite accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat numai dupã verificarea:
     a) validitãţii legitimaţiei de membru al echipajului, a documentului echivalent sau, dacã este cazul, a legitimaţiei de aerodrom;
     b) documentului care atestã cã membrul echipajului este în misiune de zbor pentru un zbor programat pentru ziua şi intervalul orar care justificã prezenţa acestuia pe aerodrom.
     4.2.3.7. Accesul vehiculelor în zonele de securitate cu acces restricţionat
     4.2.3.7.1. Pentru ca unui vehicul sã i se permitã accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat, acesta trebuie sã aibã afişat un permis valabil de acces pentru vehicule.
     4.2.3.7.2. Pentru vehiculele utilizate pentru deplasarea frecventã între zona publicã şi zonele de securitate cu acces restricţionat se emit permise de acces permanente. Aceste permise se emit numai pentru vehiculele aparţinând organizaţiilor care au personal care are nevoie de acces în zonele de securitate cu acces restricţionat dintr-un motiv legitim, justificat şi numai dupã ce administratorul aerodromului se convinge cã utilizarea acestor vehicule în zonele de securitate cu acces restricţionat este absolut necesarã pentru desfãşurarea activitãţilor operaţionale ale personalului deţinãtor de permise de acces permanente.
     4.2.3.7.3. Permisele de acces permanente pentru vehicule se poartã într-o poziţie vizibilã, în partea din faţã a vehiculului, şi trebuie sã fie astfel confecţionate încât sã nu poatã fi modificate sau falsificate (sã conţinã elemente de protecţie împotriva falsificãrii).
     4.2.4. Accesul cu însoţire
     4.2.4.1. Membrii de echipaj, alţii decât cei care deţin o legitimaţie de aerodrom valabilã, trebuie sã fie însoţiţi în permanenţã atunci când se aflã în zone de securitate cu acces restricţionat, altele decât:
     a) zonele în care pot fi prezenţi pasageri; şi
     b) zonele aflate în imediata apropiere a aeronavei cu care au sosit sau cu care urmeazã sã plece; şi
     c) zonele destinate echipajelor.
     4.2.4.2. În mod excepţional, o persoanã poate fi exceptatã de la respectarea cerinţelor de a deţine o legitimaţie de aerodrom şi a obligaţiilor privind verificarea antecedentelor, cu condiţia ca aceasta sã fie însoţitã în permanenţã atunci când se aflã în zone de securitate cu acces restricţionat.
     4.2.4.3. Un vehicul poate fi exceptat de la respectarea cerinţelor prevãzute la pct. 4.2.6, cu condiţia ca acesta sã fie însoţit în permanenţã atunci când se aflã în zona de operaţiuni aeriene.
     4.2.4.4. Însoţitorul trebuie:
     a) sã deţinã o legitimaţie valabilã, conform prevederilor pct. 4.2.3.3 lit. c), d) sau e); şi
     b) sã fie autorizat sã însoţeascã persoane în zonele de securitate cu acces restricţionat; şi
     c) sã aibã în permanenţã persoana (persoanele) însoţitã (însoţite) în raza sa vizualã directã; şi
     d) sã se asigure în mod rezonabil cã persoana (persoanele) însoţitã (însoţite) nu încalcã normele de securitate.
     4.2.5. Cerinţe cu privire la legitimaţiile de membru de echipaj şi legitimaţiile de aerodrom
     4.2.5.1. Înainte de a i se elibera o legitimaţie de membru de echipaj sau o legitimaţie de aerodrom care permite accesul neînsoţit în zonele de securitate cu acces restricţionat, orice persoanã, inclusiv personalul navigant, trebuie sã fi trecut cu succes printr-o verificare a antecedentelor.
     4.2.5.2. Legitimaţia de membru de echipaj a unui membru de echipaj angajat de un transportator aerian comunitar şi legitimaţia de aerodrom pot fi emise numai pentru o persoanã care are o necesitate operaţionalã şi care a trecut cu succes printr-o verificare a antecedentelor, în conformitate cu prevederile pct. 4.2.9.
     4.2.5.3. Persoanei care nu trece cu succes de verificarea antecedentelor i se retrage imediat legitimaţia de membru de echipaj sau legitimaţia de aerodrom.
     4.2.5.4. Verificarea antecedentelor, necesarã înainte de eliberarea oricãrei legitimaţii care permite accesul neînsoţit în zonele de securitate cu acces restricţionat, trebuie sã acopere cel puţin ultimii 5 ani. Aceastã verificare trebuie repetatã periodic, la intervale care nu depãşesc 5 ani.
     4.2.5.5. Legitimaţia de membru de echipaj şi legitimaţia de aerodrom se emit pentru o perioadã de maximum 5 ani.
     4.2.5.6. Legitimaţia de membru de echipaj şi legitimaţia de aerodrom se poartã la vedere cel puţin atunci când titularul se aflã într-o zonã de securitate cu acces restricţionat.
     4.2.5.7. O persoanã care nu îşi poartã legitimaţia de membru de echipaj sau legitimaţia de aerodrom la vedere în zonele de securitate cu acces restricţionat, altele decât cele în care sunt prezenţi pasageri, trebuie somatã de cãtre persoanele care deţin legitimaţii care permit accesul neînsoţit în zonele de securitate cu acces restricţionat.
     4.2.5.8. O legitimaţie de membru de echipaj a unui membru de echipaj angajat de un transportator aerian trebuie sã prezinte urmãtoarele elemente:
     a) numele şi fotografia titularului; şi
     b) numele transportatorului aerian; şi
     c) cuvântul "crew" în limba englezã; şi
     d) data expirãrii.
     4.2.5.9. O legitimaţie de aerodrom trebuie sã prezinte urmãtoarele elemente:
     a) numele şi fotografia titularului; şi
     b) numele angajatorului titularului, cu excepţia cazurilor în care acesta este programat electronic; şi
     c) numele entitãţii emitente sau numele aerodromului; şi
     d) zonele pentru care titularul este autorizat sã aibã acces; şi
     e) data expirãrii, cu excepţia cazurilor în care aceasta este programatã electronic.
     4.2.5.10. Pentru invitaţii oficiali sau alte categorii de vizitatori, precum şi pentru personalul tehnic/profesional care, de regulã, nu lucreazã în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aerodromului, se emit legitimaţii de aerodrom tip "Vizitator". Accesul acestor persoane este permis numai cu însoţire de cãtre persoane care deţin legitimaţii de aerodrom, în tot timpul cât se aflã în zonele de securitate cu acces restricţionat. Nu pot fi mai mult de 6 deţinãtori de permise de acces tip "Vizitator" la un însoţitor.
     4.2.6. Cerinţe cu privire la permisele de acces pentru vehicule
     4.2.6.1. Un permis de acces pentru vehicule poate fi emis numai în cazul în care s-a constatat o necesitate operaţionalã.
     4.2.6.2. Un permis de acces pentru vehicule trebuie sã fie propriu (sã conţinã numãrul de înmatriculare al vehiculului şi denumirea societãţii care deţine/foloseşte vehiculul în cauzã) şi trebuie sã prezinte:
     a) zonele pentru care vehiculul este autorizat sã aibã acces; şi
     b) data expirãrii.
     4.2.6.3. Nu este necesar ca permisele de acces pentru vehicule, de tip electronic, sã indice zonele pentru care vehiculul este autorizat sã aibã acces sau data expirãrii, cu condiţia ca aceste informaţii sã poatã fi citite electronic şi verificate înainte de acordarea accesului în zonele de securitate cu acces restricţionat.
     4.2.6.4. Un permis de acces pentru vehicule, de tip electronic, trebuie fixat pe vehicul într-un mod care sã garanteze cã nu poate fi transferat altui vehicul.
     4.2.6.5. Un permis de acces pentru vehicule trebuie afişat într-un loc vizibil ori de câte ori vehiculul se aflã în zona de operaţiuni aeriene.
     4.2.7. Cerinţe şi proceduri privind gestionarea legitimaţiilor de aerodrom şi a permiselor de acces pentru vehicule
     4.2.7.1. Accesul în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aerodromului, inclusiv cel al vehiculelor, se controleazã printr-un sistem a cãrui implementare este în responsabilitatea administratorului.
     4.2.7.2. Legitimaţiile de aerodrom şi permisele de acces pentru vehicule se emit numai în urma primirii unei solicitãri scrise.
     4.2.7.3. Pentru personalul angajat al aerodromului, cererile pentru emiterea legitimaţiilor de aerodrom trebuie sã fie fãcute de şeful ierarhic al angajatului, avizate de reprezentantul serviciului resurse umane şi înaintate persoanei responsabile de administrarea sistemului de legitimaţii de aerodrom al organizaţiei emitente.
     4.2.7.4. Pentru persoanele din afara aerodromului, cererile pentru emiterea legitimaţiilor de aerodrom trebuie sã fie fãcute de cãtre societatea angajatoare a persoanelor respective.
     4.2.7.5. Se acceptã numai cererile depuse în original (nu se acceptã copii ale cererilor sau cereri transmise prin fax). Cererile nesemnate sau incomplete nu vor fi procesate.
     4.2.7.6. Cererile pentru emiterea legitimaţiilor de aerodrom şi a permiselor de acces pentru vehicule trebuie sã conţinã:
     a) motivul pentru care se solicitã accesul (descrierea atribuţiilor persoanei pentru care se solicitã legitimaţia, iar, în cazul vehiculului, scopul în care este utilizat acesta) şi perioada pentru care se solicitã legitimaţia/permisul de acces;
     b) zonele pentru care se solicitã accesul;
     c) menţiunea dacã persoana a mai deţinut o legitimaţie de acces în ultimii 5 ani, categoria de legitimaţie şi organizaţia emitentã.
     4.2.7.7. Orice cerere pentru emiterea unei legitimaţii de aerodrom trebuie sã fie însoţitã de:
     a) o copie a actului de identitate al persoanei (certificat de naştere, buletin sau carte de identitate, paşaport) pentru care se solicitã emiterea legitimaţiei;
     b) cazierul judiciar (obligatoriu în situaţia în care se solicitã acces într-o zonã de securitate cu acces restricţionat), în urmãtoarele situaţii:
     ● pentru personalul pentru care se solicitã permis de acces pentru prima datã;
     ● dacã au trecut mai mult de 5 ani de la data înregistrãrii ultimului cazier depus la organizaţia emitentã;
     c) o fotografie (minimum 3/4 cm) recentã a persoanei pentru care se solicitã legitimaţia.
     4.2.7.8. Face excepţie de la prevederile privind obligativitatea anexãrii cazierului judiciar personalul care îndeplineşte o funcţie ce implicã exerciţiul autoritãţii publice (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Autoritatea Naţionalã a Vãmilor etc.).
     4.2.7.9. Legitimaţia de aerodrom şi permisul de acces pentru vehicule se returneazã imediat entitãţii emitente:
     a) la cererea entitãţii emitente; sau
     b) la încetarea contractului de muncã; sau
     c) la schimbarea angajatorului; sau
     d) la schimbarea necesitãţii de a avea acces în zonele pentru care s-a acordat autorizaţie; sau
     e) la expirarea legitimaţiei de aerodrom şi a permisului de acces pentru vehicule; sau
     f) la retragerea legitimaţiei de aerodrom şi a permisului de acces pentru vehicule.
     4.2.7.10. Entitatea emitentã trebuie notificatã imediat în cazul pierderii, furtului sau nereturnãrii unei legitimaţii de aerodrom ori a unui permis de acces pentru vehicule.
     4.2.7.11. Legitimaţiile de aerodrom şi permisele de acces pentru vehicule, de tip electronic, trebuie dezactivate imediat în urma returnãrii, expirãrii, retragerii sau notificãrii pierderii, furtului ori nereturnãrii acestora.
     4.2.7.12. Pentru a împiedica utilizarea frauduloasã a legitimaţiilor de aerodrom şi a permiselor de acces pentru vehicule trebuie sã existe un sistem care sã ofere o asigurare rezonabilã cã tentativele de utilizare a legitimaţiilor şi permiselor pierdute, furate sau nereturnate sunt detectate. La detectarea unor astfel de tentative trebuie sã se ia mãsuri corespunzãtoare.
     4.2.7.13. La emiterea permiselor de acces pentru vehicule emitentul se asigurã cã şoferii sunt calificaţi sã conducã acea categorie de vehicule pentru care s-a emis permisul şi cã au fost instruiţi asupra regulilor de siguranţã necesar a fi respectate în zona de operaţiuni aeriene a aerodromului.
     4.2.8. Reguli pentru portul şi uzul legitimaţiilor de aerodrom
     4.2.8.1. Portul la vedere al legitimaţiilor de aerodrom este obligatoriu pentru toate persoanele (inclusiv vizitatorii), pe toatã perioada cât acestea se aflã în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aerodromului. Fac excepţie de la aceastã cerinţã situaţiile în care portul legitimaţiei de aerodrom este impracticabil, din motive legate de natura activitãţii sau de siguranţa funcţionãrii unor echipamente, sau poate fi periculos, contravenind unor reguli de protecţie a muncii. Persoanele vor purta legitimaţiile de aerodrom pe îmbrãcãmintea exterioarã, la nivelul pieptului. Condiţiile în care se aplicã excepţiile vor fi detaliate în programele de securitate ale organizaţiilor emitente. Persoanele exceptate de la portul la vedere al legitimaţiilor de aerodrom sunt obligate sã le poarte asupra lor, gata oricând sã le prezinte pentru control personalului de securitate.
     4.2.8.2. Legitimaţiile de aerodrom sunt strict personale şi nu pot fi utilizate pentru a facilita accesul altor persoane în zonele cu acces limitat. Fac excepţie de la aceastã condiţie numai persoanele (de regulã personal de securitate) desemnate de administratorul aerodromului sã îndeplineascã activitãţi de însoţire în zonele de securitate cu acces restricţionat pentru alte persoane sau vehicule.
     4.2.8.3. Când se aflã în zonele de securitate cu acces restricţionat, deţinãtorii de legitimaţii de aerodrom sunt obligaţi sã prezinte la control legitimaţia atunci când li se solicitã acest lucru de cãtre personalul cu atribuţii specifice.
     4.2.8.4. Administratorul aerodromului asigurã verificarea, în mod permanent, a portului corect al legitimaţiilor de aerodrom. Orice persoanã care, aflându-se într-o zonã de securitate cu acces restricţionat, este vãzutã cã nu poartã la vedere o legitimaţie de aerodrom va fi imediat chestionatã de cãtre personalul de securitate al societãţii.
     4.2.9. Verificarea antecedentelor (background checks)
     4.2.9.1. Administratorul aerodromului supune verificãrii antecedentelor pe toţi angajaţii sãi, precum şi pe cei ai transportatorilor aerieni şi ai celorlalte entitãţi de aviaţie civilã ale cãror activitãţi presupun accesul fãrã însoţire în zonele de securitate cu acces restricţionat.
     4.2.9.2. Verificarea antecedentelor este repetatã la intervale regulate de timp care nu vor depãşi 5 ani.
     4.2.9.3. Anterior emiterii permisului de acces în zonele de securitate cu acces restricţionat, persoana este supusã verificãrii antecedentelor (background checks), astfel:
     a) partea I: constã în verificarea ocupãrii în activitãţi profesionale şi/sau şcolare pe o perioadã de 5 ani, calculatã sã se împlineascã la data începerii verificãrii; probele ocupãrii sunt: carnetul de muncã, diplome/certificate de absolvire a diferitelor forme de învãţãmânt, alte înscrisuri cu forţã probantã;
     b) partea a II-a: constã în verificarea cazierului judiciar pe o perioadã de 5 ani, calculatã sã se împlineascã la data începerii verificãrii; înscrisul probator este certificatul de cazier judiciar emis de organele competente.
     4.2.9.4. Etapele verificãrii antecedentelor (background checks):
     a) persoanei supuse verificãrii i se cere sã completeze un formular pus la dispoziţie de administratorul aerodromului, având urmãtoarele rubrici:
       (i) nume, prenume, nume anterioare;
       (ii) denumiri, date de contact, adrese ale angajatorilor anteriori;
       (iii) declaraţie privind motivele şi împrejurãrile necontinuitãţii activitãţii pentru intervale care depãşesc 24 de luni consecutiv în perioada de 5 ani care face obiectul verificãrii;
       (iv) declaraţie privind condamnãrile suferite în perioada de 5 ani care face obiectul verificãrii;
       (v) persoane care pot furniza informaţii despre persoana în cauzã;
       (vi) declaraţie privind acordul efectuãrii verificãrii;
       (vii) declaraţie privind acordul prelucrãrii datelor cu caracter personal, în scopul efectuãrii verificãrii antecedentelor (background checks);
     b) persoana supusã verificãrii este identificatã, cerându-i-se sã prezinte un document de identitate valabil;
     c) se confruntã informaţiile furnizate de persoana supusã verificãrii cu datele înscrise în documentele prezentate de aceasta (carnetul de muncã, diplome/certificate de absolvire, certificatul de cazier judiciar), în termenul de valabilitate prevãzut de emitent, şi altele, precum şi, dupã caz, informaţiile obţinute de la angajatorii anteriori, organul care ţine evidenţa cazierului judiciar, persoanele prevãzute la lit. a) paragraful (v).
     4.2.9.5. Criterii de respingere a cererii de emitere a permisului de acces în zonele cu acces limitat securizate:
     a) declaraţiile persoanei supuse verificãrii prevãzute la pct. 4.2.9.4 lit. a) paragrafele (iii) şi (iv) nu coincid cu datele şi informaţiile obţinute potrivit prevederilor pct. 4.2.9.4 lit. c);
     b) din certificatul de cazier judiciar reiese cã persoana supusã verificãrii a fost condamnatã la pedeapsa de închisoare cu executare mai mare de 2 ani pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie.
     4.2.9.6. Administratorul emite permise de acces fãrã însoţitor în zonele cu acces limitat securizate, fãrã efectuarea verificãrii antecedentelor (background checks), potrivit procedurii prevãzute la pct. 4.2.9, pentru urmãtoarele persoane:
     a) inspectorii AVSEC - care au fost supuşi verificãrii antecedentelor (background checks) în cadrul procesului de desemnare prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii;
     b) personalul autoritãţilor şi organelor statului, cu activitãţi permanente sau temporare pe aeroporturile civile din România, care a fost supus de angajator verificãrii antecedentelor (background checks);
     c) membrii echipajelor transportatorilor aerieni strãini în ale cãror programe de securitate sunt prevãzute proceduri similare de verificare a antecedentelor (background checks).
     4.2.10. Protecţia zonei de operaţiuni aeriene a aerodromului, inclusiv a zonelor de securitate cu acces restricţionat
     4.2.10.1. Zona de operaţiuni aeriene a aerodromului este separatã de zona nonrestricţionatã a acestuia prin gard perimetral sau alte obstacole fizice prevãzute cu panouri de avertizare de securitate, a cãror existenţã şi stare sunt controlate periodic.
     4.2.10.2. Administratorul asigurã paza aerodromului şi a facilitãţilor acestuia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
     4.2.10.3. Pe timp de noapte, platformele de îmbarcare/debarcare pentru pasageri şi zonele de parcare a aeronavelor sunt iluminate corespunzãtor dacã pe acestea se aflã parcate aeronave. Vor fi întotdeauna iluminate zonele vulnerabile, cum ar fi punctele de acces în hangare.
     5. Securitatea aeronavei
     5.1. Administratorul aerodromului asigurã supravegherea spaţiilor de parcare/staţionare a aeronavelor, fie acestea hangare, hale sau zone de parcare în spaţii libere, pentru a se asigura cã nicio persoanã neautorizatã nu are acces la aeronave. Aeronavele parcate în spaţii libere vor fi protejate împotriva utilizãrii abuzive (neautorizate). Uşile hangarelor vor fi ţinute închise, iar în afara orelor de program sau atunci când personalul autorizat nu este prezent, uşile vor fi ţinute încuiate.
     5.2. Cheile aeronavelor, ale hangarelor, precum şi cele ale încãperilor în care se ţin documentele de bord se pãstreazã în locuri sigure, la care au acces numai persoane autorizate din cadrul societãţii.
     5.3. Cheile aeronavelor şi documentele de bord se predau, dacã este cazul, numai personalului autorizat, pe bazã de proces-verbal.
     5.4. Administratorul se asigurã cã transportatorii aerieni aplicã urmãtoarele mãsuri atunci când personalul autorizat al acestora nu este prezent:
     a) ţin încuiate şi sigilate punctele externe de acces (uşi şi panouri de acces) ale aeronavei;
     b) dacã aeronava este dotatã cu sistem de alarmã, acesta este armat;
     c) scãrile şi alte elemente de acces în aeronavã sunt retrase.

CAP. II
     Mãsuri de securitate alternative, specifice pentru transportatorii aerieni care desfãşoarã operaţiuni de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009

     1. Dispoziţii generale
     1.1. Transportatorul aerian trebuie sã asigure implementarea mãsurilor prevãzute în prezentul capitol.
     1.2. Prezentele cerinţe şi mãsuri de securitate se completeazã cu cerinţe şi mãsuri de securitate aeronauticã, comune pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi) şi transportatori aerieni, prevãzute în cap. III.
     2. Declaraţia-angajament
     2.1. Directorul general al transportatorului aerian trebuie sã prezinte "Declaraţia-angajament - transportator aerian", al cãrei model este prezentat în anexa nr. 2. Aceastã declaraţie trebuie semnatã de reprezentantul legal al transportatorului aerian sau de cãtre persoana responsabilã cu securitatea. "Declaraţia-angajament - transportator aerian" poate fi parte a programului de securitate.
     2.2. "Declaraţia-angajament - transportator aerian" semnatã, în original, rãmâne în pãstrarea DGITA.
     3. Securitatea aeronavei
     3.1. Transportatorul aerian va asigura controlul accesului în spaţiile de parcare/staţionare a aeronavelor, fie acestea hangare, hale sau zone de parcare în spaţii libere, pentru a se asigura cã nicio persoanã neautorizatã nu are acces la aeronave. Persoanele strãine, cum ar fi vizitatorii, vor fi însoţite în permanenţã pe timpul cât se aflã în aceste spaţii. Aeronavele parcate în spaţii libere vor fi în mod special protejate împotriva utilizãrii abuzive (neautorizate). Uşile hangarelor vor fi ţinute închise, iar în afara orelor de program sau atunci când personalul autorizat nu este prezent, uşile vor fi ţinute încuiate.
     3.2. Cheile aeronavelor, ale hangarelor, precum şi cele ale încãperilor în care se ţin documentele de bord se pãstreazã în locuri sigure, la care au acces numai persoane autorizate din cadrul transportatorului aerian.
     3.3. Cheile aeronavelor şi documentele de bord se predau numai personalului autorizat, pe bazã de proces-verbal.
     3.4. Când o aeronavã se aflã în alte locaţii decât cele proprii, iar personalul autorizat al societãţii nu este prezent, toate punctele externe de acces (uşi şi panouri de acces) ale aeronavei vor fi ţinute încuiate şi sigilate. Dacã aeronava este dotatã cu sistem de alarmã, acesta va fi armat. Scãrile şi alte elemente de acces în aeronavã vor fi retrase. Totodatã, transportatorul aerian va asigura paza permanentã a aeronavei.
     3.5. Aeronavele transportatorului aerian sunt operate numai cu piloţi proprii, angajaţi pe bazã de contract.
     3.6. Înainte de fiecare zbor, echipajul sau altã categorie de personal al transportatorului aerian, pregãtit în domeniul securitãţii aeronautice, va efectua examinarea de securitate a aeronavei, conform procedurilor descrise în programul de securitate.
     3.7. Transportatorul aerian se va asigura cã deservirea la sol a aeronavei (alimentare cu combustibil, cu apã, încãrcarea proviziilor de bord, curãţenie etc.) în cadrul facilitãţilor proprii va fi întotdeauna supravegheatã de cãtre un membru al departamentului de zbor.
     3.8. Transportatorul aerian se va asigura cã deservirea la sol a aeronavei (alimentare cu combustibil, cu apã, încãrcarea proviziilor de bord, curãţenie etc.) în alte facilitãţi decât cele proprii va fi întotdeauna supravegheatã de cãtre un membru al echipajului de comandã.
     4. Verificarea şi validarea entitãţii care solicitã închirierea serviciului de transport aerian (agenţie de închiriere curse de zbor, client sau proprietar)
     4.1. Scopul verificãrii şi validãrii este de a se stabili dacã entitatea care solicitã închirierea serviciului de transport aerian îndeplineşte condiţiile de acordare a statutului de client cunoscut.
     4.2. Transportatorul aerian va acorda statutul de client cunoscut numai acelor entitãţi care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
     a) Zboruri comerciale:
     ● entitatea comunicã transportatorului aerian, odatã cu solicitarea, datele de identificare ale acesteia: adresa sediului principal, numãrul de înregistrare la registrul comerţului, natura activitãţii de bazã, forma de proprietate etc.;
     ● entitatea declarã cã:
     - are angajat personal de încredere pentru activitãţile de închiriere a serviciilor de transport aerian;
     - are un program de recrutare a personalului care asigurã angajarea de personal integru din punct de vedere profesional şi moral;
     - dispune de un protocol (proceduri) de închiriere care asigurã integritatea procesului de închiriere.
     ● existã un acord scris (contract) între entitate şi transportatorul aerian care detaliazã termenii şi condiţiile de furnizare a serviciului de transport aerian. Acest acord va conţine o listã exhaustivã a pasagerilor care urmeazã sã aibã acces direct la aeronavele transportatorului aerian care va furniza urmãtoarele date despre fiecare pasager: numele şi prenumele, naţionalitatea, data naşterii şi seria şi numãrul actului de identitate;
     ● plãţile pentru serviciul de transport aerian se vor face numai prin cãrţi de credit, transfer bancar sau altã metodã de platã directã din contul entitãţii. Transportatorul aerian nu va accepta plata cash sau plãţile fãcute prin terţi.
     b) Zboruri necomerciale:
     ● transportatorul aerian, în calitate de deţinãtor al aeronavei, stabileşte cu departamentul sãu operaţional un acord care va conţine urmãtoarele elemente:
     - transportatorul aerian se asigurã cã are un sistem de recrutare/angajare a personalului care garanteazã integritatea angajaţilor sãi;
     - transportatorul aerian stabileşte cu departamentul sãu operaţional o listã aprobatã de pasageri care au dreptul de a închiria aeronavele companiei. Acordul va conţine un protocol prin care aceste persoane ("şefi de delegaţie") pot sã valideze pasagerii care îi însoţesc;
     - transportatorul aerian stabileşte cu departamentul sãu operaţional o procedurã de închiriere care asigurã integritatea procesului de închiriere.
     5. Identificarea pasagerului pentru stabilirea statutului de pasager cunoscut
     5.1. Transportatorul aerian se asigurã cã rezultatul verificãrilor de la pct. 4 este pozitiv.
     5.2. Transportatorul aerian va obţine în avans din partea beneficiarului serviciului de transport aerian lista pasagerilor cu toate datele necesare stabilirii identitãţii acestora.
     5.3. Înainte de fiecare zbor, transportatorul aerian va întocmi lista de pasageri (passenger manifest), care va conţine, pentru fiecare pasager, urmãtoarele date: numele, naţionalitatea, data naşterii, seria şi numãrul actului de identitate.
     5.4. Dacã zborul este comercial, transportatorul aerian va solicita beneficiarului ca, împreunã cu lista de pasageri, sã transmitã şi o declaraţie prin care sã confirme, dupã caz, cã fiecare pasager:
     - este proprietarul/un proprietar, un director sau un simplu angajat al beneficiarului; sau
     - este un partener în cadrul societãţii beneficiarului; sau
     - lucreazã pentru beneficiar în baza unui contract sau pentru remuneraţie.
     5.5. Dacã zborul este necomercial, departamentul operaţional al transportatorului aerian va solicita conducerii societãţii ca, împreunã cu lista de pasageri, sã transmitã şi o declaraţie prin care sã confirme, dupã caz, cã fiecare pasager:
     - este proprietarul/un proprietar, un director sau un simplu angajat al operatorului aerian; sau
     - este un partener în cadrul operatorului aerian; sau
     - lucreazã pentru operatorul aerian în baza unui contract sau pentru remuneraţie.
     6. Mãsuri de securitate pentru pasageri şi bagaje
     6.1. Înainte de îmbarcarea pentru zbor, un reprezentat autorizat al transportatorului aerian din cadrul echipajului de zbor, echipajului de cabinã sau din cadrul altei structuri a societãţii, trebuie:
     - sã verifice identitatea fiecãrui pasager, prin confruntarea datelor de identitate din lista de pasageri cu cele din documentele de identitate ale pasagerilor. Sunt acceptate numai documente de identitate emise de autoritãţi competente ale statului (buletin, carte de identitate, paşaport), care conţin o fotografie a persoanei;
     - sã stabileascã, dupã terminarea verificãrii, cã toţi pasagerii care se îmbarcã au fost incluşi în lista de pasageri;
     - sã solicite pasagerilor sã îşi identifice fiecare bagaj. Bagajele care nu pot fi identificate ca aparţinând unui pasager vor fi îndepãrtate;
     - sã se asigure cã, dupã preluarea bagajelor de la pasageri şi pânã la încãrcarea acestora în aeronavã, nicio persoanã neautorizatã nu are acces la bagaje.
     6.2. În situaţia în care nu sunt îndeplinite cerinţele de la pct. 5.3 şi 6.1, transportatorul aerian va refuza îmbarcarea pasagerilor şi încãrcarea bagajelor acestora în aeronavã. Transportatorul aerian va permite îmbarcarea acestor pasageri numai dupã supunerea acestora şi a bagajelor lor controalelor de securitate prevãzute în Programul naţional de securitate aeronauticã şi în actele normative ale Uniunii Europene din domeniul securitãţii aviaţiei civile.
     6.3. În situaţia în care cerinţele de la pct. 5.3 şi 6.1 sunt îndeplinite, iar pasagerii au ca destinaţie un aeroport (se considerã cã operatorul aeroportuar aplicã mãsurile de securitate prevãzute de standardele de bazã ale Uniunii Europene din domeniul securitãţii aviaţiei civile) sau o zonã demarcatã a unui aeroport, transportatorul aerian va notifica aeroportului respectiv, în avans, despre categoria zborului.

CAP. III
     Mãsuri de securitate aeronauticã alternative, comune pentru aerodromuri (inclusiv aeroporturi şi heliporturi) şi transportatori aerieni, aplicabile pentru operaţiunile de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009

     1. Dispoziţii generale
     Administratorul aerodromului (inclusiv aeroportului sau heliportului) sau al pãrţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroporturilor şi transportatorul aerian trebuie sã asigure implementarea mãsurilor de securitate prevãzute în prezentul capitol, suplimentar mãsurilor prevãzute, dupã caz, în cap. I sau în cap. II.
     2. Programul de securitate
     2.1. Entitãţile prevãzute la pct. 1 trebuie sã elaboreze, în formã scrisã, sã aplice şi sã actualizeze un program de securitate, care sã descrie metodele şi procedurile de securitate pe care le aplicã pentru implementarea mãsurilor de securitate prevãzute în prezentul capitol.
     2.2. Programul de securitate sau un document separat trebuie sã descrie modul în care entitãţile prevãzute la pct. 1 urmeazã sã monitorizeze respectarea metodelor şi procedurile de securitate prevãzute în programul de securitate.
     2.3. Programul de securitate trebuie sã indice persoana responsabilã de elaborarea şi actualizarea acestuia şi de informarea DGITA cu privire la orice modificãri ale acestuia.
     2.4. Programul de securitate trebuie sã descrie rolul şi responsabilitãţile personalului de conducere în implementarea mãsurilor de securitate, atribuţiile personalului cu atribuţii de securitate, structura de securitate a aerodromului/ transportatorului aerian, precum şi mãsurile şi procedurile legate de furnizarea şi protecţia informaţiilor sensibile referitoare la mãsurile de securitate aplicabile şi la mijloacelor de comunicaţie din dotare.
     2.5. În cazul aerodromului, programul de securitate trebuie sã descrie şi caracteristicile fizice şi facilitãţile aerodromului, astfel:
     - descrierea generalã a aerodromului/pãrţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului;
     - planul general şi descrierea zonelor şi facilitãţilor relevante;
     - zonele de securitate ale aerodromului/pãrţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului;
     - programul de funcţionare al aerodromului/pãrţilor de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului;
     - categorii de activitãţi ce se desfãşoarã pe aerodrom/în pãrţile de aeroport desemnate ca zone demarcate ale aeroportului.
     2.6. Programul de securitate menţionat la pct. 2.1, precum şi amendamentele la acesta se supun aprobãrii DGITA.
     3. Persoana responsabilã de aplicarea programului de securitate
     3.1. Entitãţile prevãzute la pct. 1 trebuie sã desemneze cel puţin o persoanã care sã fie responsabilã de aplicarea programului de securitate aprobat.
     3.2. Persoana prevãzutã la pct. 3.1 trebuie sã fi trecut cu succes printr-o verificare a antecedentelor, în conformitate cu prevederile pct. 4.2.9 din cap. I.
     4. Controlul intern al calitãţii
     Entitãţile prevãzute la pct. 1 aplicã mãsurile de control intern al calitãţii prevãzute mai jos:
     4.1. Revizuirea programului de securitate
     4.1.1. Responsabilul de securitate va menţine şi va actualiza în mod regulat programul de securitate pentru a se asigura cã acesta este în conformitate cu cerinţele comunitare şi naţionale şi cã reflectã cu acurateţe procedurile operaţionale ale societãţii.
     4.1.2. Responsabilul de securitate va informa Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI)/DGITA despre orice amendament la programul de securitate şi, în special, despre orice modificare a adresei societãţii.
     4.2. Mãsuri de control intern al calitãţii
     4.2.1. Entitãţile prevãzute la pct. 1 asigurã evaluarea, la intervale regulate de timp, a mãsurilor, procedurilor şi metodelor de securitate aeronauticã pe care le aplicã, în scopul de a asigura conformitatea cu cerinţele naţionale şi comunitare din domeniul securitãţii aeronautice. Acestea elaboreazã şi aplicã mãsuri de control al calitãţii pentru a asigura eficacitatea şi eficienţa mãsurilor, procedurilor şi metodelor de securitate aeronauticã. Mãsurile de control al calitãţii sunt descrise într-un program anual care încorporeazã verificarea mãsurilor, procedurilor şi metodelor de securitate aeronauticã prevãzute în programul de securitate al societãţii.
     4.2.2. Programul anual de control intern al calitãţii va conţine scopul verificãrilor, frecvenţa acestora, precum şi procedurile de analizã şi raportare. Aceste proceduri vor include pe cele privind consemnarea implementãrii mãsurilor de securitate, precum şi pe cele privind raportarea deficienţelor cãtre persoana responsabilã de controlul intern al calitãţii la nivelul societãţii.
     4.2.3. Programul anual de control intern al calitãţii va descrie mecanismul stabilit pentru aplicarea mãsurilor corective în cazul deficienţelor identificate. De asemenea, va fi descrisã procedura de verificare a faptului cã mãsurile corective au fost implementate în mod corespunzãtor.
     4.3. Raportarea cãtre MTI/DGITA
     Entitãţile prevãzute la pct. 1 asigurã transmiterea, anualã, la MTI/DGITA a raportului cu privire la rezultatele mãsurilor de control intern al calitãţii.
     5. Recrutarea şi pregãtirea personalului
     5.1. Entitãţile prevãzute la pct. 1 asigurã recrutarea şi pregãtirea personalului, pe grupuri-ţintã, în conformitate cu Programul de pregãtire a personalului al societãţii, întocmit în baza Programului naţional de pregãtire în domeniul securitãţii aeronautice - PNPSA, aprobat prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 870/2008.
     5.2. Întregul personal a cãrui prezenţã în zonele de securitate cu acces restricţionat ale aeroportului sau ale aerodromului, inclusiv ale heliportului, este necesarã şi pentru care se emit documente de acces în aceste zone va urma cursuri periodice de pregãtire (awareness training), care vor include informãri privind riscurile din domeniul securitãţii aviaţiei civile şi instrucţiuni privind raportarea, cãtre autoritãţile cu atribuţii în domeniul securitãţii aeronautice, a oricãrui eveniment care poate sã constituie o ameninţare la adresa securitãţii operaţiunilor aviaţiei civile.
     6. Raportarea incidentelor de securitate
     6.1. Generalitãţi
     6.1.1. În cazul unui act de intervenţie ilicitã, a unei tentative de deturnare sau a unei deturnãri, a unei ameninţãri cu bombã la sol ori în cazul altui eveniment de securitate aeronauticã, entitãţile prevãzute la pct. 1.1 vor asigura raportarea evenimentului imediat la DGITA din cadrul MTI, în conformitate cu prevederile Reglementãrii aeronautice civile române - RACR-ROAII-ESAC - Raportarea obligatorie a actelor de intervenţie ilicitã şi a evenimentelor care privesc securitatea aviaţiei civile, aprobatã prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.132/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 26 august 2004.
     6.2. Descrierea procedurilor de raportare a incidentelor de securitate
     6.2.1. Procedurile de raportare a incidentelor de securitate se descriu în programul de securitate al societãţii. Acesta va conţine cel puţin urmãtoarele informaţii:
     a) datele de contact ale DGITA şi ale societãţii care raporteazã incidentul;
     b) persoana desemnatã pentru comunicarea cu autoritãţile abilitate pe linie de securitate aeronauticã, de regulã, responsabilul cu securitatea aeronauticã al societãţii. În cazuri speciale, directorul general al societãţii poate desemna o altã persoanã pentru menţinerea contactului cu autoritãţile legale, cu condiţia ca aceasta sã facã parte din comitetul de crizã al societãţii.
     7. Managementul situaţiilor de crizã
     7.1. Managementul situaţiilor de crizã urmãreşte reducerea la minim a efectelor acestor situaţii, obiectivele majore fiind salvarea şi protejarea vieţilor omeneşti, precum şi menţinerea la un nivel cât mai apropiat de normalitate a activitãţilor operaţionale de aviaţie civilã.
     7.2. Pentru realizarea obiectivelor prevãzute la pct. 7.1, entitãţile prevãzute la pct. 1.1 elaboreazã, actualizeazã şi aplicã Planul de management al situaţiilor de crizã.
     7.3. Planul de management al situaţiilor de crizã conţine urmãtoarele elemente:
     a) tipul situaţiilor de crizã avute în vedere la elaborarea planului, cum sunt: pericole privind aeronava, sabotaj la aeroport, ameninţare cu bombã, capturarea nelegalã a aeronavei, incidente referitoare la bunurile periculoase, incendii la facilitãţile aeroportului, dezastre naturale;
     b) prevederi şi proceduri pentru coordonarea acţiunilor diferitelor entitãţi participante la rezolvarea crizei;
     c) rolul şi responsabilitãţile fiecãrei entitãţi participante la rezolvarea crizei, pentru fiecare tip de situaţie de crizã;
     d) prevederi privind cooperarea cu structurile autoritãţii publice locale (poliţie), unde este cazul;
     e) numele şi datele de contact ale autoritãţilor şi persoanelor cu responsabilitãţi specifice;
     f) hãrţi ale aeroportului, ale aerodromului, inclusiv ale heliportului, şi ale vecinãtãţilor sale;
     g) prevederi referitoare la aplicarea permanentã a mãsurilor de securitate aeronauticã pe durata unor eventuale acte de intervenţie ilicitã, incidente de securitate, conflicte de muncã sau modificare a nivelului de ameninţare;
     h) prevederi privind stabilirea şi dispunerea unui centru fix de conducere a acţiunilor de rãspuns, disponibil pe toatã durata situaţiei de crizã.

CAP. IV
     Dispoziţii finale

     1. MTI, prin DGITA, poate sã acorde exceptãri de la aplicarea unora dintre mãsurile de securitate alternative prevãzute la cap. I entitãţilor prevãzute la art. 2 lit. a) din ordin care nu desfãşoarã activitãţi de transport aerian comercial de pasageri.
     2. Pentru acordarea exceptãrilor prevãzute la pct. 1, entitatea trebuie sã transmitã o solicitare la DGITA şi sã declare, în scris, cã nu desfãşoarã activitãţi de transport aerian comercial de pasageri.
     3. Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele mãsuri de securitate alternative.


ANEXA 1
     la mãsurile de securitate alternative


                  Declaraţia-angajament - administrator aerodrom

     Denumirea societãţii: ..............................................
     Forma de organizare/Datele de identificare: ........................
     Adresa societãţii: .................................................
     În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 755/2010 pentru aprobarea mãsurilor de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sã permitã statelor membre sã deroge de la standardele de bazã comune privind securitatea aviaţiei civile şi sã adopte mãsuri de securitate alternative,
     subsemnatul, ............., în numele .......... (numele societãţii), declar cã:
     - dupã câte ştiu, informaţiile cuprinse în programul de securitate al societãţii sunt adevãrate şi corecte;
     - practicile şi procedurile prevãzute în acest program de securitate vor fi aplicate şi menţinute la aerodromul pe care societatea îl administreazã;
     - programul de securitate va fi actualizat şi adaptat pentru a ţine seama de toate modificãrile relevante aduse ulterior legislaţiei române din domeniul securitãţii aviaţiei civile, cu excepţia cazului în care [numele societãţii] informeazã Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia generalã infrastructurã şi transport aerian (MTI-DGITA) cã nu mai doreşte sã funcţioneze ca administrator al aerodromului;
     - ........... (numele societãţii) va informa MTI-DGITA în scris despre:
     a) modificãri minore aduse programului sãu de securitate, cum ar fi numele societãţii, numele şi datele de contact ale persoanei responsabile cu securitatea, cu promptitudine şi cel târziu în termen de 10 zile lucrãtoare; şi
     b) modificãri majore planificate, cum ar fi proceduri noi de aplicare a mãsurilor de securitate, lucrãri de construcţie majore care ar putea afecta conformitatea acesteia cu legislaţia românã din domeniul securitãţii aviaţiei civile sau modificarea adresei, cu cel puţin 15 zile lucrãtoare înainte de data începerii lor/modificãrii planificate.
     - în scopul asigurãrii conformitãţii cu legislaţia românã din domeniul securitãţii aviaţiei civile, ................... (numele societãţii) va coopera în totalitate în cadrul tuturor inspecţiilor pe care le va efectua MTI-DGITA, dupã cum i se solicitã, şi va acorda acces la toate documentele, conform solicitãrilor formulate de inspectori;
     - ............. (numele societãţii) va informa MTI-DGITA despre orice încãlcare gravã a normelor de securitate şi despre orice circumstanţã care ridicã suspiciuni cu privire la securitatea aerodromului, în special despre orice tentativã de acces neautorizat în zonele de securitate cu acces restricţionat sau la bordul unei aeronave pregãtite pentru zbor;
     - ............. (numele societãţii) se va asigura cã întregul personal relevant beneficiazã de o pregãtire corespunzãtoare şi este conştient de responsabilitãţile în materie de securitate care îi revin în cadrul programului de securitate al societãţii; şi
     - ............. (numele societãţii) va informa MTI-DGITA în cazul în care:
     a) îşi înceteazã activitatea;
     b) nu se mai ocupã de administrarea aerodromului; sau
     c) nu mai poate îndeplini cerinţele legislaţiei române din domeniul securitãţii aviaţiei civile relevante.

     Îmi asum întreaga responsabilitate pentru cele declarate în prezenta.

     Numele: .........................
     Funcţia în cadrul societãţii: ....................
     Data: ............
     Semnãtura: ...........


ANEXA 2
     la mãsurile de securitate alternative


                   Declaraţia-angajament - transportator aerian

     Denumirea societãţii: .............................................
     Forma de organizare/Datele de identificare: .......................
     Adresa societãţii: ................................................
     În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 755/2010 pentru aprobarea mãsurilor de securitate alternative pentru operaţiunile de aviaţie civilã din toate categoriile prevãzute la art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.254/2009 al Comisiei din 18 decembrie 2009 de stabilire a criteriilor care sã permitã statelor membre sã deroge de la standardele de bazã comune privind securitatea aviaţiei civile şi sã adopte mãsuri de securitate alternative,
     subsemnatul, ..........., în numele ............. (numele societãţii), declar cã:
     - dupã câte ştiu, informaţiile cuprinse în programul de securitate al societãţii sunt adevãrate şi corecte;
     - practicile şi procedurile prevãzute în acest program de securitate vor fi aplicate şi menţinute de cãtre transportatorul aerian;
     - programul de securitate va fi actualizat şi adaptat pentru a ţine seama de toate modificãrile relevante aduse ulterior legislaţiei române din domeniul securitãţii aviaţiei civile, cu excepţia cazului în care .................... (numele societãţii) informeazã Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia generalã infrastructurã şi transport aerian (MTI-DGITA) cã nu mai doreşte sã funcţioneze ca transportator aerian;
     - ............ (numele societãţii) va informa MTI-DGITA în scris despre:
     a) modificãri minore aduse programului sãu de securitate, cum ar fi numele societãţii, numele şi datele de contact ale persoanei responsabile cu securitatea, cu promptitudine şi cel târziu în termen de 10 zile lucrãtoare; şi
     b) modificãri majore planificate, cum ar fi proceduri noi de aplicare a mãsurilor de securitate sau modificarea adresei, cu cel puţin 15 zile lucrãtoare înaintea modificãrii planificate.
     - în scopul asigurãrii conformitãţii cu legislaţia românã din domeniul securitãţii aviaţiei civile, ................... (numele societãţii) va coopera în totalitate în cadrul tuturor inspecţiilor pe care le va efectua MTI-DGITA, dupã cum i se solicitã, şi va acorda acces la toate documentele, conform solicitãrilor formulate de inspectori;
     - ........... (numele societãţii) va informa MTI-DGITA despre orice încãlcare gravã a normelor de securitate şi despre orice circumstanţã care ridicã suspiciuni cu privire la securitatea aeronavei, în special despre orice tentativã de acces neautorizat la bordul unei aeronave pregãtite pentru zbor;
     - ........... (numele societãţii) se va asigura cã întregul personal relevant beneficiazã de o pregãtire corespunzãtoare şi este conştient de responsabilitãţile în materie de securitate care îi revin în cadrul programului de securitate al societãţii; şi
     - ........... (numele societãţii) va informa MTI-DGITA în cazul în care:
     a) îşi înceteazã activitatea;
     b) nu mai desfãşoarã operaţiuni de transport aerian; sau
     c) nu mai poate îndeplini cerinţele legislaţiei române din domeniul securitãţii aviaţiei civile relevante.

     Îmi asum întreaga responsabilitate pentru cele declarate în prezenta.

     Numele: ...........................
     Funcţia în cadrul societãţii: .................
     Data: ...........
     Semnãtura: ..........

                                    ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016