Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 755 din 14 iunie 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru institutiile sanitare publice finantate integral din venituri proprii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 755 din 14 iunie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru institutiile sanitare publice finantate integral din venituri proprii

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 16 iulie 2004
Având în vedere prevederile <>art. 38 din Legea spitalelor nr. 270/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale,
vãzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale buget şi achiziţii nr. OB. 7.010/2004,

ministrul sãnãtãţii emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice privind elaborarea şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru instituţiile sanitare publice finanţate integral din venituri proprii, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţiile din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, direcţiile de sãnãtate publicã, precum şi unitãţile sanitare publice finanţate integral din venituri proprii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul sãnãtãţii,
Ovidiu Brînzan

Bucureşti, 14 iunie 2004.
Nr. 755.


ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind elaborarea şi execuţia bugetului de
venituri şi cheltuieli pentru instituţiile sanitare publice
finanţate integral din venituri proprii

1. Finanţarea spitalelor publice şi a celorlalte instituţii sanitare publice
1.1. Spitalele şi celelalte unitãţi sanitare publice care îşi acoperã cheltuielile curente şi de capital din veniturile proprii realizate din furnizarea de servicii medicale, pe bazã de contracte, în calitate de furnizori de servicii medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi din alte prestaţii şi activitãţi funcţioneazã pe principiul finanţãrii integrale din venituri proprii, încadrându-se în prevederile <>art. 62 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 500/2002 , privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare.
1.2. Spitalele şi unitãţile sanitare publice pot primi sume de la bugetul de stat, bugetele locale sau bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, care se utilizeazã, în condiţiile legii, numai pentru destinaţiile pentru care au fost aprobate.
1.3. Veniturile şi cheltuielile spitalelor şi ale celorlalte unitãţi sanitare publice prevãzute la pct. 1.1 se aprobã anual prin bugetele de venituri şi cheltuieli ce stau la baza funcţionãrii instituţiilor sanitare publice în cadrul exerciţiului financiar respectiv.
1.4. Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobã şi se executã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, ale <>Legii spitalelor nr. 270/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale altor reglementãri în domeniu.
2. Elaborarea, fundamentarea şi aprobarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli de cãtre unitãţile sanitare publice
2.1. Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli se elaboreazã avându-se în vedere sursele de venituri rezultate din activitatea de acordare a asistenţei medicale, estimarea sumelor ce urmeazã a se realiza potrivit prevederilor legale în vigoare şi a prioritãţilor stabilite pentru desfãşurarea activitãţii curente, astfel încât veniturile sã nu fie supraestimate, iar cheltuielile sã nu fie subestimate, pãstrându-se echilibrul financiar.
2.2. Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli se fundamenteazã pe baza principiului specializãrii bugetare, potrivit cãruia veniturile şi cheltuielile se înscriu pe surse de provenienţã şi pe categorii de cheltuieli, grupate dupã natura lor economicã şi destinaţia acestora, potrivit clasificaţiei bugetare.
2.2.1. Stabilirea surselor veniturilor proprii:
a) venituri din contractele cu casele de asigurãri sociale de sãnãtate pentru activitatea de furnizare a serviciilor medicale, în concordanţã cu volumul prestãrilor de servicii medicale, al celorlalte prestaţii şi al contractelor de servicii ce se vor încheia, inclusiv al actelor adiţionale la acestea, având ca nivel de referinţã realizãrile estimate pentru anul în curs, creşterea sau reducerea capacitãţii unitãţii de a presta servicii medicale, gradul de inflaţie prognozat de cãtre instituţiile abilitate, noi surse de venituri etc.;
b) alte venituri, pe baza estimãrilor privind:
(i) veniturile stabilite pe baza contractelor încheiate cu terţi pentru diferite prestaţii;
(ii) serviciile acordate persoanelor fizice, la cerere;
(iii) veniturile din chirii, concesionãri, asocieri investiţionale;
(iv) alte venituri;
c) venituri din sumele aprobate de la bugetele locale pentru acoperirea unor cheltuieli prevãzute de lege;
d) venituri aprobate din sumele alocate de la bugetul de stat pentru programe de sãnãtate, acţiuni de sãnãtate, aparaturã medicalã de înaltã performanţã şi alte cheltuieli care se fundamenteazã pe baza reglementãrilor elaborate în acest scop;
e) donaţii şi sponsorizãri cu caracter general sau destinaţie specialã.
2.2.2. Cheltuielile înscrise în bugetul de venituri şi cheltuieli au destinaţie precisã şi limitatã şi trebuie sã aibã bazã legalã.
Dimensionarea cheltuielilor se face pe bazã de calcule analitice pentru fiecare articol şi alineat de cheltuieli, avându-se în vedere:
a) cheltuielile estimate ale anului curent;
b) limitarea tuturor categoriilor de cheltuieli la strictul necesar;
c) asigurarea îndeplinirii obligaţiilor asumate prin contractul privind serviciile medicale încheiat cu casele de asigurãri de sãnãtate şi prin celelalte contracte;
d) asigurarea drepturilor pacienţilor;
e) asigurarea drepturilor de personal salariaţilor proprii şi a condiţiilor necesare funcţionãrii unitãţii sanitare în condiţii de eficienţã şi eficacitate;
f) realizarea unei bune gestiuni a fondurilor publice.
Prevederile de cheltuieli stabilite pe articole şi alineate reprezintã plãţi de casã în contul curent al unitãţii şi se efectueazã în anul curent corespunzãtor cu exerciţiul bugetar curent.
Sumele rãmase neutilizate la finele anului se reporteazã în anul urmãtor, se utilizeazã cu aceeaşi destinaţie şi se includ în bugetul de venituri şi cheltuieli prin majorarea corespunzãtoare a limitei de cheltuieli, prin înscrierea la finele machetei bugetului de venituri şi cheltuieli: total venituri, total cheltuieli, diferenţa care se acoperã din soldul anului precedent.
Sumele ce se deconteazã în luna ianuarie, aferente serviciilor medicale acordate în luna decembrie în baza contractelor încheiate cu casa de asigurãri de sãnãtate, inclusiv regularizãrile aferente anului precedent, se includ în bugetul de venituri şi cheltuieli la nr. crt. 4 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezentele norme metodologice şi reprezintã venituri ale anului curent.
2.3. Ordonatorii de credite au obligaţia de a analiza propunerile de venituri şi cheltuieli, având obligaţia sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- sã ia mãsurile necesare în vederea asigurãrii realizãrii veniturilor propuse;
- veniturile propuse sã asigure acoperirea integralã a cheltuielilor necesare realizãrii serviciilor medicale care urmeazã a fi prestate pe bazã de contracte;
- cheltuielile pe articole şi alineate sã fie stabilite la strictul necesar al funcţionãrii instituţiei sanitare, fiind reduse cele care s-au dovedit neeficiente şi neoportune;
- efectuarea plãţilor sã se realizeze în limitele aprobate şi ale disponibilului din cont.
2.4. Negocierea bugetului de venituri şi cheltuieli
2.4.1. Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli întocmit pe titluri, articole, alineate de cheltuieli pentru servicii medicale de bazã pe indicatori specifici se negociazã de cãtre preşedintele consiliului de administraţie şi de cãtre directorul general cu conducerea casei de asigurãri de sãnãtate cu care se încheie contractul de furnizare de servicii medicale.
2.4.2. Reprezentanţii direcţiei de sãnãtate publicã sau ai Ministerului Sãnãtãţii, dupã caz, în funcţie de subordonare, au rol neutru de supraveghere a procesului de negociere, urmãrind ca aceasta sã se realizeze pe o bazã realã din punct de vedere economic, financiar şi al oportunitãţii şi sã intervinã la stabilirea soluţiilor definitive.
2.4.3. Negocierea dintre conducerea casei de asigurãri de sãnãtate şi cea a instituţiei sanitare publice trebuie sã asigure armonizarea punctelor de vedere în legãturã cu dimensionarea corectã a veniturilor şi a posibilitãţilor de contractare a serviciilor medicale pentru asigurarea furnizãrii serviciilor medicale necesare persoanelor asigurate.
2.4.4. Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, aşa cum s-a menţionat la pct. 2.4.1, se definitiveazã şi se aprobã dupã semnarea contractului de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurãri sociale de sãnãtate.
2.5. Bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii sanitare publice se aprobã în condiţiile legii de cãtre consiliul de administraţie şi se avizeazã dupã cum urmeazã:
a) de cãtre ordonatorul principal de credite sau de înlocuitorul de drept al acestuia, pentru unitãţile sanitare din subordinea directã a Ministerului Sãnãtãţii;
b) de cãtre ordonatorul secundar de credite pentru unitãţile sanitare din subordinea direcţiilor de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
2.5.1. Un exemplar al bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat (în copie) se prezintã unitãţii Trezoreriei Statului la care unitatea sanitarã publicã are conturile deschise.
2.5.2. Bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei sanitare publice poate fi rectificat în cazuri justificate, de cãtre persoanele care l-au aprobat, prevãzute la pct. 2.5 lit. a) şi b), prin aplicarea aceloraşi proceduri ca şi în cazul bugetului iniţial.
3. Structura bugetului de venituri şi cheltuieli
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al unitãţilor prevãzute la pct. 1 se întocmeşte conform machetei prevãzute în anexa nr. 1.
Veniturile se constituie din veniturile proprii înscrise la nr. crt. 2 şi din sumele primite cu destinaţie specialã, înscrise la nr. crt. 18 din macheta de buget prevãzutã în anexa nr. 1.
Cheltuielile se evidenţiazã separat pentru activitatea finanţatã din venituri proprii şi separat pentru activitãţi finanţate din bugetele locale, din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi din bugetul de stat.
Indicatorii financiari din proiectul de buget au la bazã veniturile prognozate ce urmeazã a se încasa din contractele încheiate cu casa de asigurãri de sãnãtate şi din celelalte surse de finanţare, precum şi cheltuielile unitãţii, fundamentate în conformitate cu normele şi normativele aprobate, urmãrindu-se realizarea echilibrului financiar.
4. Veniturile unitãţii sanitare publice
4.1. Veniturile unitãţii sanitare publice se încaseazã, se administreazã, se utilizeazã şi se contabilizeazã potrivit dispoziţiilor legale aplicabile unitãţilor finanţate integral din venituri proprii.
4.1.1. Veniturile proprii se constituie din veniturile curente înscrise la nr. crt. 3, veniturile din capital înscrise la nr. crt. 11 şi din veniturile din donaţii şi sponsorizãri înscrise la nr. crt. 14 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1.
4.1.2. Veniturile curente sunt formate din:
a) venituri din contractele şi din actele adiţionale la contractele încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate pentru serviciile medicale furnizate, înscrise la nr. crt. 4 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1;
b) venituri din activitãţi de ergoterapie, înscrise la nr. crt. 7 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1;
c) venituri din valorificarea bunurilor scoase din funcţiune, înscrise la nr. crt. 8 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1;
d) alte venituri din domeniul sãnãtãţii, înscrise la nr. crt. 9 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1, care cuprind: venituri din contracte pentru prestaţii cu terţe persoane juridice, servicii acordate persoanelor fizice la cerere, venituri din chirii, concesionãri, asociaţii investiţionale şi alte venituri;
e) venituri din domeniul cercetãrii ştiinţifice.
4.1.3. Veniturile din sume cu destinaţie specialã se înscriu la nr. crt. 18 din macheta prevãzutã în anexa nr. 1 şi cuprind sumele aprobate de la bugetele locale, de la bugetul de stat, precum şi contravaloarea medicamentelor şi materialelor sanitare repartizate fãrã platã de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, care se evidenţiazã distinct atât la venituri, cât şi la cheltuieli.
5. Cheltuielile unitãţii sanitare publice
5.1. Unitãţile sanitare publice vor prevedea cheltuielile, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, cu maximum de eficienţã şi eficacitate. Cheltuielile unitãţii sanitare publice, aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli, se efectueazã în limita veniturilor realizate, avându-se în vedere urmãtoarele:
a) Cheltuieli de personal
Numãrul de posturi, structura acestora şi cheltuielile de personal se aprobã ca anexã la bugetul de venituri şi cheltuieli al fiecãrei unitãţi sanitare publice, cu încadrarea în limitele maxime aprobate potrivit legii, conform machetei din anexa nr. 2 care face parte integrantã din prezentele norme metodologice. Numãrul de posturi aprobate fiecãrei unitãţi sanitare publice nu poate fi depãşit.
Cheltuielile de personal se stabilesc pe baza numãrului de posturi pe funcţii şi a drepturilor salariale, potrivit statului de funcţii.
Ca regulã generalã, numãrul de angajaţi trebuie corelat cu necesarul strict de forţã de muncã pentru realizarea serviciilor medicale şi a celorlalte activitãţi legate de acordarea actului medical, urmãrindu-se eficientizarea activitãţilor prin optimizarea serviciilor medicale şi paramedicale, raţionalizarea serviciilor utilitare, externalizarea acestora, precum şi alte mãsuri, în cazul în care se realizeazã servicii de mai bunã calitate şi cu costuri mai reduse.
b) Cheltuieli materiale de servicii
Cheltuielile pentru materiale şi servicii se prevãd pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, respectiv cheltuieli cu medicamentele şi materialele sanitare, cu hrana bolnavilor potrivit alocaţiilor de hranã aprobate, prestaţii de servicii cãtre terţi, alte cheltuieli, în condiţiile legii.
În cazul unor cheltuieli (medicamente, materiale sanitare şi consumabile etc.) pentru eficientizarea activitãţii se vor emite norme interne proprii care se aprobã de conducerea unitãţii.
c) Cheltuieli de capital
Pentru cheltuielile de capital se va întocmi lista investiţiilor ce urmeazã a fi finanţate în cursul anului, care se aprobã o datã cu bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii sanitare publice.
Listele de investiţii se întocmesc conform <>Ordinului ministrului finanţelor nr. 2.487/1996 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finanţarea instituţiilor publice prin trezoreria statului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 30 decembrie 1996, modificat şi completat prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.169/1997 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 30 iunie 1997.
5.2. Din fondurile cu destinaţie specialã se prevãd cheltuieli în funcţie de sursa de finanţare, dupã cum urmeazã:
5.2.1. Sumele aprobate de la bugetul de stat pentru cheltuieli aferente unor destinaţii pentru care au fost alocate, dupã cum urmeazã:
5.2.1.1. cheltuieli pentru derularea programelor de sãnãtate (cheltuieli de personal, materiale şi servicii şi de capital);
5.2.1.2. cheltuieli pentru funcţionarea unor unitãţi fãrã personalitate juridicã din structura spitalului (cheltuieli de personal, materiale şi servicii şi de capital);
5.2.1.3. cheltuieli de capital pentru expertizarea, proiectarea şi consolidarea construcţiilor şi pentru achiziţionarea aparaturii de înaltã performanţã.
5.2.2. Sumele aprobate din bugetele locale pentru finanţarea unor cheltuieli de întreţinere şi gospodãrire, reparaţii, consolidãri, extindere şi finalizare a construcţiilor unitãţilor sanitare publice de interes judeţean sau local, precum şi alte cheltuieli prevãzute de lege.
5.2.3. Cheltuieli reprezentând contravaloarea medicamentelor şi a materialelor sanitare specifice, aferente programelor naţionale de sãnãtate, achiziţionate prin licitaţie la nivel naţional, repartizate unitãţilor sanitare publice fãrã platã de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
6. Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli
6.1. Bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat se executã începând cu exerciţiul financiar, moment în care se încaseazã venituri, se angajeazã cheltuieli şi se efectueazã plãţi.
6.2. Bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat şi avizat se depune, în copie, la unitatea Trezoreriei Statului la care instituţia sanitarã publicã are conturile deschise. Conform prevederilor <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, pânã la depunerea bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat nu pot fi dispuse plãţi.
6.3. Conducãtorii unitãţilor sanitare publice îndeplinesc atribuţiile ordonatorilor terţiari de credite, prevãzute de <>Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi au obligaţia de a angaja şi de a utiliza fondurile bugetare numai în limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea unitãţii sanitare şi cu respectarea dispoziţiilor legale.
Conducãtorii unitãţilor sanitare publice rãspund de:
- asigurarea realizãrii la termen a veniturilor conform prevederilor bugetului propriu care constituie sursa de acoperire a plãţilor;
- prevenirea înregistrãrii de obligaţii de platã cãtre furnizori şi creditori, fãrã acoperire, în bugetul de venituri şi cheltuieli;
- asigurarea lichidãrii obligaţiilor de platã rãmase la încheierea exerciţiului financiar, din prevederile bugetului aprobat pentru anul curent;
- angajarea, lichidarea şi ordonanţarea plãţilor în limita prevederilor aprobate în bugetul propriu pe subcapitole, titluri, articole şi alineate, pe baza bunei gestiuni financiare;
- organizarea sistemului de monitorizare a programului de achiziţii publice, în conformitate cu dispoziţiile legale, şi a programului de lucrãri de investiţii;
- organizarea şi ţinerea la zi a evidenţei contabile şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra patrimoniului aflat în administrare şi execuţiei bugetare, precum şi inventarierea patrimoniului;
- organizarea în mod distinct a evidenţei finanţãrii programelor naţionale de sãnãtate, precum şi a indicatorilor fizici aferenţi programelor respective;
- asigurarea integritãţii bunurilor din unitatea sanitarã publicã.
6.4. Pentru veniturile încasate şi plãţile dispuse în baza limitei bugetului de venituri şi cheltuieli (pe subdiviziunile acestuia), instituţia sanitarã publicã are deschise la Trezoreria Statului urmãtoarele conturi:
● Contul 5041 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 ", în care se înregistreazã:
- veniturile proprii încasate din activitatea de prestãri de servicii medicale pe bazã de contracte încheiate cu casa de asigurãri de sãnãtate, acte adiţionale la contracte, alte venituri din activitatea proprie, venituri din valorificarea unor bunuri, precum şi donaţii şi sponsorizãri încasate în cursul anului;
- plãţile dispuse în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli.
● Contul 5007 "Disponibil din donaţii şi sponsorizãri", în care se înregistreazã:
- veniturile din donaţii şi sponsorizãri încasate în anii precedenţi;
- sumele rãmase neutilizate la finele anului din donaţii şi sponsorizãri.
● Contul "Finanţarea de la buget privind anul curent", în care se înregistreazã plãţile pentru sumele primite de la bugetul de stat şi bugetul local, aferente cheltuielilor de capital (titlul VII).
● Contul 5047 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", în care se înregistreazã sumele primite de la bugetul de stat şi bugetele locale pentru cheltuieli curente (titlurile I şi II), precum şi plãţile dispuse de instituţiile sanitare publice pentru îndeplinirea acţiunilor respective.
6.5. Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor, precum şi efectuarea plãţilor se vor organiza în fiecare instituţie sanitarã publicã de cãtre ordonatorul de credite, în conformitate cu Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 .
6.5.1. Ordonatorii terţiari de credite ai instituţiilor sanitare publice vor stabili prin decizie internã:
- persoanele angajate care au atribuţii şi responsabilitãţi în cadrul compartimentelor de specialitate pentru operaţiunile de angajare, lichidare şi ordonanţare. Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor cu medicamente şi materiale sanitare se face la nivelul secţiilor din spital sau a farmaciilor proprii, acestea fiind compartimente de specialitate, sub semnãtura şefului sau înlocuitorului acestora;
- persoanele autorizate care efectueazã plãţile pe baza documentelor ordonanţate de cãtre ordonatorul de credite;
- persoanele desemnate pentru controlul financiar preventiv propriu.
6.5.2. Operaţiunile specifice angajãrii, lichidãrii şi ordonanţãrii cheltuielilor sunt în competenţa ordonatorilor terţiari de credite şi se efectueazã pe baza propunerilor persoanelor din compartimentele de specialitate, desemnate prin decizie de conducãtorul unitãţii sanitare publice.
6.6. Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor se efectueazã pe parcursul exerciţiului financiar, în limita prevederilor de cheltuieli la subdiviziunea (subcapitol, titlu, articol şi alineat) la care se încadreazã plata respectivã.
6.7. Plãţile se efectueazã de cãtre persoanele autorizate, care poartã denumirea genericã de contabil, stabilite de cãtre conducãtorul instituţiei sanitare publice.
6.7.1. Plãţile se efectueazã în limita bugetului de venituri şi cheltuieli, atât pentru angajamentele aferente activitãţii curente, cât şi pentru datoriile aferente anilor anteriori, potrivit <>art. 61 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare.
6.7.2. Arieratele anului precedent pot fi plãtite din prevederile anului curent potrivit normelor de aplicare a contractului-cadru şi altor reglementãri legale elaborate în acest scop.
6.8. Ordonatorii de credite vor organiza contabilitatea încasãrilor şi plãţilor pe subdiviziunile bugetului aprobat (subcapitol, titlu, articol şi alineat) în cadrul contului contabil de activ 127 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 ", în contul de activ 192 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", în contul de activ 119 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã", dupã caz.
6.9. În conformitate cu pct. 5 din normele metodologice aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 , ordonatorii terţiari de credite ai instituţiilor sanitare publice au obligaţia sã organizeze evidenţa angajamentelor bugetare şi legale cu ajutorul urmãtoarelor conturi din afara bilanţului:
- contul 940 "Credite bugetare aprobate";
- contul 950 "Angajamente bugetare";
- contul 960 "Angajamente legale".
În instituţiile sanitare publice evidenţa conturilor de angajamente se organizeazã potrivit structurii bugetului de venituri şi cheltuieli, fiecare cont fiind desfãşurat pe conturi analitice de gradul II, astfel:
940.01 "Credite bugetare aprobate pentru activitatea realizatã din venituri proprii";
940.02 "Credite bugetare aprobate pentru cheltuielile efectuate din sumele primite de la bugetul de stat". Acest cont se desfãşoarã pe fiecare categorie de acţiune şi program;
950.01 "Angajamente bugetare pe seama creditelor bugetare aprobate pentru activitatea realizatã din venituri proprii";
950.02 "Angajamente bugetare pe seama cheltuielilor din sumele primite de la bugetul de stat" (se desfãşoarã în analitic pe activitãţi şi programe);
960.01 "Angajamente legale pentru cheltuielile pentru activitatea realizatã din venituri proprii";
960.02 "Angajamente legale pentru cheltuielile din sumele primite de la bugetul de stat" (se desfãşoarã pe fiecare acţiune şi program).
Fiecare cont menţionat mai sus se desfãşoarã pe capitole şi, în cadrul acestora, pe titluri, articole şi alineate.
Pentru cheltuielile din bugetul de stat, conturile respective se desfãşoarã, pentru fiecare acţiune şi program, pe titluri, articole şi alineate.
6.10. Ordonatorii terţiari de credite au obligaţia de a analiza lunar situaţia privind execuţia cheltuielilor bugetare angajate, conform anexei nr. 4 la normele metodologice aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 . Ordonatorii terţiari de credite vor stabili de fiecare datã mãsuri pentru îmbunãtãţirea execuţiei bugetare.
7. Dispoziţii finale
<>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 91/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru instituţiile sanitare publice finanţate integral din venituri proprii din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 13 martie 2003, se abrogã.


ANEXA 1
la normele metodologice


INSTITUŢIA SANITARA PUBLICA..............

APROBAT, ACORD
CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE ORDONATOR DE CREDITE IERARHIC SUPERIOR
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
pentru anul..........

mii lei
┌────┬────┬───────┬─────┬─────┬───────────────┬──────┬─────┬─────┬─────┬─────┐
│Nr. │Cap/│Subcap.│Titlu│Alin.│ Denumirea │Preve-│Trim.│Trim.│Trim.│Trim.│
│crt.│art.│alin. │art. │ │ indicatorilor │deri │ I │ II │ III │ IV │
│ │ │ │ │ │ │anuale│ │ │ │ │
└────┴────┴───────┴─────┴─────┴───────────────┴──────┴─────┴─────┴─────┴─────┘
1 VENITURI
2 VENITURI PROPRII
3 I. VENITURI CURENTE

4 23,03 25 Venituri din contractele încheiate
cu casele de asigurãri de sãnãtate
5 23,03 25 01 Venituri din contractele incheiate
cu casele de asigurãri de sãnãtate
6 02 Venituri din actele adiţionale la
contractele incheiate cu casele de
asigurãri de sãnãtate pentru cheltuieli
cu destinaţie speciala*
7 23,03 24 Activitãţi de ergoterapie in unitãţi
medico-sanitare
8 23,03 29 Venituri din valorificarea bunurilor
scoase din funcţiune
9 23,03 30 Alte venituri in domeniul sãnãtãţii **)
10 23,03 90 Alte venituri din domeniul cercetãrii ştiinţifice
11 II VENITURI DIN CAPITAL
12 30,03 Venituri din valorificarea unor bunuri ale
statului
13 01 Venituri din valorificarea unor bunuri ale
instituţiilor publice
14 VII DONAŢII ŞI SPONSORIZĂRI
15 40,03 DONAŢII ŞI SPONSORIZĂRI
16 01 Donaţii
17 02 Sponsorizãri
18 X. SUME PRIMITE CU DESTINAŢIE SPECIALA, POTRIVIT
LEGII
19 a) Sume primite de la bugetul local
20 01 Întreţinere si gospodãrire
21 02 Reparaţii curente
22 03 Reparaţii capitale
23 04 Consolidare, extindere, modernizare si finalizãri
construcţii
24 05 Dotarea cu aparatura medicala
25 b) Contravaloarea medicamentelor si materialelor
sanitare specifice din programele de sãnãtate
furnizate fara plata de CNAS
26 01 Medicamente
27 02 Materiale sanitare
28 c) Sume primite de la bugetul de stat
29 01 Programele naţionale de sãnãtate
30 02 Investiţii pentru construirea de spitale noi
si finalizarea celor in execuţie
31 03 Expertizare, transformarea si consolidarea
construcţiilor afectate de seisme si alte cazuri
de forţa majora
32 04 Modernizarea, transformarea si extinderea
construcţiilor existente
33 05 Reparaţii capitale
35 07 Acţiuni sanitare din unitãţile fara personalitate
juridica din structura spitalului
36 08 Aparatura medicala de inalta performanta

37 58,03 II. CHELTUIELI TOTAL ***
38 01 Cheltuieli curente
39 02 Cheltuieli de personal
40 20 Cheltuieli materiale si servicii
41 70 Cheltuieli de capital
42 03 Spitale
43 04 Sanatorii de recuperare
44 08 Servicii de ambulanta
45 09 Centre de sãnãtate
46 10 Unitãţi de asistenta medicala ambulatorie de
specialitate
47 50 Alte instituţii si acţiuni sanitare
48 II.1. Cheltuieli din venituri proprii ***
49 01 Cheltuieli curente
50 02 Cheltuieli de personal
51 20 Cheltuieli materiale si servicii
52 70 Cheltuieli de capital
53 03 Spitale
54 04 Sanatorii de recuperare
55 08 Servicii de ambulanta
56 09 Centre de sãnãtate
57 10 Unitãţi de asistenta medicala ambulatorie
de specialitate
58 50 Alte instituţii si acţiuni sanitare
59 II. 2. Cheltuieli din sume primite de la alte
bugete cu destinaţie speciala***
60 01 Cheltuieli curente
61 02 Cheltuieli de personal
62 20 Cheltuieli materiale si servicii
63 70 Cheltuieli de capital
64 03 Spitale
65 04 Sanatorii de recuperare
66 08 Servicii de ambulanta
67 09 Centre de sãnãtate
68 10 Unitãţi de asistenta medicala ambulatorie de
specialitate
69 50 Alte instituţii si acţiuni sanitare
70 a) Cheltuieli din sumele primite de la bugetul
local
71 01 Cheltuieli curente
72 02 Cheltuieli de personal
73 20 Cheltuieli materiale si servicii
74 70 Cheltuieli de capital
75 03 Spitale
76 04 Sanatorii de recuperare
77 08 Servicii de ambulanta
78 09 Centre de sãnãtate
79 10 Unitãţi de asistenta medicala ambulatorie
de specialitate
80 50 Alte instituţii si acţiuni sanitare
81 b) cheltuieli de la bugetul Fondului naţional
unic de asigurãri sociale de sãnãtate pentru
medicamentele furnizate fara plata de cãtre CNAS
82 20 Cheltuieli materiale si servicii
83 03 Spitale
84 c) cheltuieli din sumele primite de la bugetul
de stat
85 01 Cheltuieli curente
86 02 Cheltuieli de personal
87 20 Cheltuieli materiale si servicii
88 70 Cheltuieli de capital
89 03 Spitale
90 04 Sanatorii de recuperare
91 08 Servicii de ambulanta
92 09 Centre de sãnãtate
93 10 Unitãţi de asistenta medicala ambulatorie de
specialitate
94 50 Alte instituţii si acţiuni sanitare
_________
*) se detaliazã pe fiecare act adiţional la contractele incheiate cu casele
de asigurãri de sãnãtate
**) se detaliazã pe surse: servicii acordate persoanelor fizice si juridice,
chirii, asocieri investitionale in domeniul medical, etc.
***) Cheltuielile se desfãşoarã pe titluri, articole si alineate conform
clasificatiei bugetare
Nota
1 Sumele primite pentru programele naţionale de sãnãtate, se defalca pe
fiecare program de sãnãtate, subprogram si acţiune sanitara, conform
clasificatiei bugetare
2 Sumele neutilizate la finele anului din contul deschis la Trezoreria
statului se reporteazã cu aceeaşi destinaţie in anul urmãtor prin majorarea
corespunzãtoare a limitei de cheltuieli




ANEXA 2
la normele metodologice



SE APROBA AVIZAT
CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE ORDONATOR DE CREDITE
IERARHIC SUPERIOR

NUMĂRUL DE POSTURI, STRUCTURA ACESTORA SI CHELTUIELILE DE PERSONAL

I. NUMĂRUL DE PERSONAL SI STRUCTURA ACESTORA

┌─────┬────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│Nr. │ STRUCTURA POSTURILOR │ NUMĂRUL DE POSTURI │
│crt. │ │ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│1. │NUMĂRUL DE POSTURI, TOTAL, DIN CARE:│ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│2. │PERSONAL SANITAR TOTAL, DIN CARE: │ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│2.1. │MEDICI │ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│2.2. │ALT PERSONAL SUPERIOR │ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│2.3. │PERSONAL MEDIU │ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│3. │PERSONAL AUXILIAR SANITAR TEHNIC, │ │
│ │ECONOMIC, ADMINISTRATIV, MUNCITORI │ │
├─────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│4. │NUMĂR MEDIU PERSOANE REMUNERATE │ │
└─────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────┘

2 . CHELTUIELI CU SALARIILE
┌──────────────────────────────────────────┬────────┬────────────────────────┐
│ STRUCTURA CHELTUIELILOR CU │ │ CHELTUIELI │
│ SALARIILE │ │ │
├──────────────────────────────────────────┼────────┼────────────────────────┤
│1. Cheltuieli cu salariile(1.1+....+1.14) │ │ │
│1.1 Fond aferent salariilor de bazã │ │ │
│1.2 Salarii de merit │mii lei │ │
│1.3 Indemnizaţii de conducere │ │ │
│1.4 Spor de vechime │mii lei │ │
│1.5 Sporuri pentru condiţii de muncã │mii lei │ │
│1.6 Alte sporuri │mii lei │ │
│1.7 Ore suplimentare │mii lei │ │
│1.8 Fond de premii │mii lei │ │
│1.10 Fond pentru posturi ocupate prin │mii lei │ │
│ cumul │mii lei │ │
│1.11 Fond aferent plãţii cu ora │mii lei │ │
│1.13 Indemnizaţii plãtite unor persoane │mii lei │ │
│ din afara unitãţii │mii lei │ │
│1.14 Alte drepturi salariale │ │ │
│2. Câştigul mediu lunar* │ lei │ │
│ │ │ │
│● Se calculeazã: Rd.1 din tabelul II/Rd 4 │ │ │
│din tabelul I. │ │ │
└──────────────────────────────────────────┴────────┴────────────────────────┘

DIRECTOR GENERAL, CONTABIL SEF,



------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016