Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 740 din 5 iunie 2008  pentru aprobarea Normelor privind principiile pentru alocarea costurilor si calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate si a tarifelor de concesiune si a Normelor privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate si a tarifelor de concesiune in functie de clasele de emisii poluante    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 740 din 5 iunie 2008 pentru aprobarea Normelor privind principiile pentru alocarea costurilor si calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate si a tarifelor de concesiune si a Normelor privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate si a tarifelor de concesiune in functie de clasele de emisii poluante

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 18 iunie 2008
ORDIN nr. 740 din 5 iunie 2008
pentru aprobarea Normelor privind principiile pentru alocarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune şi a Normelor privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune în funcţie de clasele de emisii poluante
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 18 iunie 2008


În temeiul prevederilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile ulterioare,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele privind principiile pentru alocarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune, prevãzute în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Se aprobã Normele privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune în funcţie de clasele de emisii poluante, prevãzute în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin transpune prevederile art. 1 pct. 2 lit. e) şi anexele I, II şi III la Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2006/38/CE din 17 mai 2006 de modificare a Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfã pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene nr. L 157 din 9 iunie 2006.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în termen de 3 zile de la data publicãrii.

p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat

Bucureşti, 5 iunie 2008.
Nr. 740.


ANEXA 1
NORME
privind principiile pentru alocarea costurilor şi
calculul tarifelor de trecere, a tarifelor medii ponderate
şi a tarifelor de concesiune

ART. 1
Prezentele norme stabilesc principiile pentru recuperarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune pentru utilizarea unor sectoare ale reţelei de drumuri naţionale din România sau a unor poduri, tuneluri ori trecãtori de munte situate pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
ART. 2
În cazul în care se prevede aplicarea mai multor regimuri de tarifare pe reţeaua de drumuri naţionale din România, se vor stabili exact partea sau pãrţile din reţea care urmeazã a fi supuse unui anumit regim de tarifare, precum şi sistemul care se foloseşte pentru a clasifica vehiculele în scopul diferenţierii tarifelor de trecere, tarifelor de trecere medii ponderate şi tarifelor de concesiune.
ART. 3
(1) La introducerea tarifului de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune se vor stabili categoriile de vehicule pentru care se aplicã acestea.
(2) Încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii pe care se aplicã tariful este prevãzutã în anexa nr. 1a).
ART. 4
În cazul aplicãrii de politici diferite privind recuperarea costurilor pe sectoare diferite ale reţelei de drumuri naţionale din România, calculul costurilor se va realiza separat pentru fiecare sector, definit în mod distinct.
ART. 5
Costurile ce pot fi recuperate prin aplicarea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune sunt:
a) costurile infrastructurii, ce includ costurile de investiţie, costurile de întreţinere anualã şi costurile de reparaţii structurale;
b) costurile de operare, gestionare şi taxare.
ART. 6
(1) Costurile de investiţie includ:
a) costurile de construcţie, inclusiv costurile financiare;
b) costurile de dezvoltare a infrastructurii;
c) rentabilitatea capitalului investit sau marja de profit, dacã este cazul;
d) costurile de achiziţie a terenului;
e) costurile privind planificarea, proiectarea, supervizarea contractelor de construcţii şi managementul de proiect, ale investigaţiilor arheologice şi geologice;
f) alte costuri neprevãzute, în condiţiile în care acestea sunt justificate.
(2) Recuperarea costurilor de construcţie are la bazã fie durata de viaţã proiectatã a infrastructurii, fie o perioadã adecvatã de amortizare, mai mare de 20 de ani.
(3) Perioada de amortizare va fi consideratã adecvatã ţinându-se cont de condiţiile de finanţare stabilite, inclusiv prin contractele de concesiune.
(4) Recuperarea costurilor, fãrã a modifica calculul costurilor de investiţie, poate:
a) prevedea indexarea tarifului de trecere pe parcursul perioadei de amortizare;
b) fi distribuitã uniform pe întreaga perioadã de amortizare sau poate fi concentratã asupra primilor ani, ai ultimilor ani ori asupra anilor intermediari, cu condiţia ca repartizarea sã fie transparentã.
(5) Costurile de investiţie pentru infrastructura existentã au la bazã sumele efectiv achitate, iar cele ce vor fi atrase vor avea la bazã estimãri justificate.
(6) Investiţiile publice se pot realiza pe baza împrumuturilor financiare. Rata dobânzii care urmeazã sã se aplice costurilor de investiţie pentru infrastructura existentã reprezintã rata aplicatã împrumuturilor de stat pe perioada respectivã.
(7) Partea din costuri ce va fi recuperatã se stabileşte luându-se în considerare traficul care urmeazã sã fie preluat de infrastructura pe care se aplicã tariful şi costurile aferente.
(8) Kilometrii/vehicul parcurşi de vehiculele cu masã totalã maximã autorizatã mai mare de 7,5 tone vor fi ajustaţi în acest sens pe baza coeficienţilor de echivalenţã prevãzuţi în anexa nr. 1b).
(9) Rentabilitatea capitalului sau a marjei de profit poate varia pentru a stimula o terţã parte contractantã în ceea ce priveşte cerinţele referitoare la calitatea serviciilor furnizate. Rentabilitatea capitalului poate fi evaluatã folosindu-se indicatori economici, cum ar fi rata internã a rentabilitãţii investiţiei sau costul mediu ponderat al capitalului.
ART. 7
(1) Pentru a garanta cã nivelul funcţionalitãţii operaţionale a infrastructurii pe care se aplicã tariful se menţine în timp, costurile de întreţinere anuale şi costurile pentru reparaţii structurale includ şi:
a) costurile anuale de întreţinere a infrastructurii supuse tarifãrii;
b) costurile periodice legate de repararea, consolidarea şi execuţia straturilor noi de îmbrãcãminte rutierã.
(2) Costurile prevãzute la alin. (1) sunt repartizate între toate vehiculele pentru care se aplicã tarifele, pe baza distribuţiei kilometrilor/vehicul reali şi prognozaţi, ajustate pe baza coeficienţilor de echivalenţã prevãzuţi în anexa nr. 1b).
ART. 8
(1) Costurile de operare, gestionare şi tarifare includ toate costurile atrase de operatorul infrastructurii, care nu sunt reglementate la art. 6 şi 7 şi care sunt legate de punerea în aplicare, exploatarea şi gestionarea infrastructurii şi a sistemului de tarifare şi care includ în special:
a) costuri de construire, amplasare şi întreţinere a cabinelor de taxare şi a altor sisteme de taxare;
b) costuri zilnice de exploatare, gestionare şi punere în aplicare a sistemului de colectare a taxelor;
c) redevenţe şi drepturi administrative legate de contractele de concesiune;
d) costuri de gestionare, de administrare şi de întreţinere legate de exploatarea infrastructurii;
e) rentabilitatea capitalului sau o marjã de profit ce reflectã gradul riscului transferat, dacã este cazul.
(2) Costurile prevãzute la alin. (1) trebuie repartizate în mod echitabil şi transparent între toate categoriile de vehicule supuse tarifãrii.
ART. 9
Stabilirea tarifelor de trecere şi a tarifelor de concesiune are la bazã numãrul de kilometri/vehicul, reali şi prognozaţi, ajustaţi prin coeficienţii de echivalenţã prevãzuţi în anexa nr. 1b).
ART. 10
Anexele nr. 1a) şi 1b) fac parte integrantã din prezentele norme.


ANEXA 1a)

Încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii




┌────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────┐
│ │ MASA TOTALÃ MAXIMÃ AUTORIZATÃ │ │
│ CLASIFICAREA VEHICULELOR ÎN FUNCŢIE ├─────────┬────────┬─────────┬────────┤Clasa de │
│ DE NUMÃRUL DE AXE │Mai mare │Mai micã│Mai mare │Mai micã│degradare│
│ │sau egalã│ decât │sau egalã│ decât │ │
│ │ cu │ │ cu │ │ │
│ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┤ │
│ │ - tone -│- tone -│ - tone -│- tone -│ │
│ ├─────────┴────────┼─────────┴────────┤ │
│ │Vehicule ale cãror│Alte sisteme de │ │
│ │motoare au suspen-│suspensie ale │ │
│ │sie pneumaticã sau│axelor motoare │ │
│ │echivalente │ │ │
├────────────────────────────────────────┼─────────┬────────┼─────────┬────────┼─────────┤
│Autovehicule cu douã axe │ 7,5 │ 18 │ 7,5 │ 18 │ I │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 15 │ 26 │ 15 │ 23 │ I │
│Autovehicule cu 3 axe ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ - │ - │ 23 │ 26 │ II │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 23 │ 29 │ 23 │ 27 │ I │
│Autovehicule cu 4 axe ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 29 │ 32 │ 27 │ 32 │ II │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│Autovehicule cu douã axe + remorcã/ │ 7,5 │ 28 │ 7,5 │ 28 │ I │
│semiremorcã cu o axã │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 23 │ 29 │ 23 │ 29 │ I │
│Autovehicule cu douã axe + remorcã/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│semiremorcã cu douã axe │ 29 │ 33 │ 29 │ 33 │ II │
│ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 33 │ 38 │ 33 │ 36 │ III │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 36 │ 40 │ 36 │ 38 │ II │
│Autovehicule cu douã axe + remorcã/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│semiremorcã cu 3 axe │ - │ - │ 38 │ 40 │ III │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 36 │ 40 │ 36 │ 38 │ II │
│Autovehicule cu 3 axe + remorcã/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│semiremorcã cu douã axe │ 40 │ 44 │ 38 │ 44 │ III │
├────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ 36 │ 40 │ 36 │ 38 │ I │
│Autovehicule cu 3 axe + remorcã/ ├─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│semiremorcã cu 3 axe │ 40 │ 44 │ 38 │ 40 │ II │
└────────────────────────────────────────┴─────────┴────────┴─────────┴────────┴─────────┘



NOTĂ?:
Toate vehiculele cu masa totalã maximã autorizatã sub 7,5 tone sunt încadrate în clasa de degradare 0.

ANEXA 1b)

Coeficienţii de echivalenţã


┌──────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Clasa de degradare│ Coeficienţi de echivalenţã │
│ *1) ├──────────────────┬───────────────────┬──────────────────┤
│ │ Reparaţii │ Investiţii │Întreţinere anualã│
│ │ structurale │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ Clasa 0 │ 1 │ 1 │ 1 │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ Clasa I │ 1,96 │ 1 │ 1 │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ Clasa II │ 3,47 │ 1 │ 1 │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ Clasa III │ 5,72 │ 1 │ 1 │
└──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘


___________
*1) A se vedea anexa nr. 1a) pentru încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii.


ANEXA 2
NORME
privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor
de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune
în funcţie de clasele de emisii poluante

ART. 1
Prezentele norme stabilesc limitele emisiilor vehiculelor pe clase de emisii poluante, prevãzute în anexa nr. 2a).
ART. 2
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2010, tarifele de trecere, tarifele de trecere medii ponderate şi tarifele de concesiune vor varia, în scopul combaterii daunelor cauzate mediului, în funcţie de încadrarea vehiculelor în clasele de emisii poluante prevãzute în anexa nr. 2a).
(2) În cazul contractelor de concesiune încheiate înainte de data de 1 ianuarie 2010, tarifele de concesiune vor varia, în funcţie de încadrarea vehiculelor în clasele de emisii poluante prevãzute în anexa nr. 2a), din momentul încheierii actelor adiţionale prin care se prelungeşte durata contractelor de concesiune respective.
ART. 3
Variaţia prevãzutã la art. 2 va trebui sã respecte urmãtoarele condiţii:
a) sã fie proporţionalã cu obiectivul urmãrit;
b) sã fie transparentã şi nediscriminatorie, în special în ceea ce priveşte naţionalitatea transportatorului, ţara sau locul de stabilire a transportatorului ori de înmatriculare a vehiculului sau originea ori destinaţia operaţiunii de transport;
c) sã nu fie destinatã generãrii de venituri suplimentare din tarifare, orice creştere neprevãzutã a venitului conducând la un tarif de trecere, la un tarif de trecere mediu ponderat, respectiv la un tarif de concesiune care nu respectã principiile pentru alocarea costurilor şi calculul acestora prevãzute în anexa nr. 1 la ordin, fiind contrabalansatã prin modificãri în structura variaţiei, care trebuie sã fie puse în aplicare în termen de 2 ani de la sfârşitul exerciţiului financiar în cursul cãruia este generat venitul suplimentar.
ART. 4
(1) De la dispoziţiile art. 2 se poate deroga dacã este îndeplinitã cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) respectarea acestor dispoziţii ar compromite grav coerenţa sistemelor de tarifare rutierã existente;
b) pentru respectivele sisteme de tarifare rutierã nu ar fi practic, din punct de vedere tehnic, sã se introducã astfel de variaţii;
c) aceste dispoziţii ar conduce la o deviere a celor mai poluante vehicule de la reţeaua rutierã supusã tarifãrii, cu impact asupra siguranţei rutiere şi a sãnãtãţii publice.
(2) Comisia Europeanã va fi informatã în legãturã cu orice astfel de derogare.
ART. 5
Anexa nr. 2a) face parte integrantã din prezentele norme.


ANEXA 2a)

Limite ale emisiilor vehiculelor pe clase de emisii poluante

1. Vehicule "EURO 0"


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Masa monoxidului de │ Masa hidrocarburilor │ Masa oxizilor de azot │
│ carbon (CO) g/kWh │ (HC) g/kWh │ [NO(x)] g/kWh │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 12,3 │ 2,6 │ 15,8 │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘



2. Vehicule "EURO I"/"EURO II"


┌──────────────────────┬───────────┬───────────────┬─────────────┬────────────┐
│ │ Masa │ Masa │Masa oxizilor│ Masa │
│ │monoxidului│hidrocarburilor│ de azot │particulelor│
│ │de carbon │ (HC) g/kWh │[NO(x)]g/kWh │ (PT) g/kWh │
│ │(CO) g/kWh │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┤
│Vehicul "EURO I" │ 4,9 │ 1,23 │ 9,0 │ 0,4*1) │
├──────────────────────┼───────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┤
│Vehicul "EURO II" │ 4,0 │ 1,1 │ 7,0 │ 0,15 │
└──────────────────────┴───────────┴───────────────┴─────────────┴────────────┘


___________
*1) În cazul motoarelor cu un regim nominal de putere de 85 kW sau mai mic, se aplicã un coeficient de 1,7 la valoarea-limitã a emisiei de particule.

3. Vehicule "EURO III"/"EURO IV"/"EURO V"/"EEV"
Masa specificã a monoxidului de carbon, a hidrocarburilor totale, a oxizilor de azot şi a particulelor, determinate prin testul ESC, şi opacitatea gazelor evacuate, determinata prin testul ELR, nu trebuie sã depãşeascã urmãtoarele valori*1):




┌───────────────────┬────────────────┬───────────────┬─────────────┬────────────┬────────┐
│ │Masa monoxizilor│ Masa │Masa oxizilor│ Masa │ Gaze │
│ │ de carbon │hidrocarburilor│ de azot │particulelor│evacuate│
│ │ (CO) g/kWh │ (HC) g/kWh │[NO(x)]g/kWh │ (PT) g/kWh │ m^-1 │
├───────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼────────┤
│Vehicul "EURO III" │ 2,1 │ 0,66 │ 5,0 │ 0,10*2) │ 0,8 │
├───────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼────────┤
│Vehicul "EURO IV" │ 1,5 │ 0,46 │ 3,5 │ 0,02 │ 0,5 │
├───────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼────────┤
│Vehicul "EURO V" │ 1,5 │ 0,46 │ 2,0 │ 0,02 │ 0,5 │
├───────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────┼────────────┼────────┤
│Vehicul "EEV" │ 1,5 │ 0,25 │ 2,0 │ 0,02 │ 0,15 │
└───────────────────┴────────────────┴───────────────┴─────────────┴────────────┴────────┘


_________
*1) Un ciclu de testare constã într-o secvenţã de puncte de testare, fiecare punct fiind definit de o vitezã şi un cuplu pe care motorul trebuie sã le respecte în regim stabilizat (testul ESC) sau condiţii de funcţionare tranzitorii (teste ETC şi ERL).
*2) 0,13 pentru motoarele a cãror capacitate cilindricã unitarã este mai micã de 0,7 dm^3, iar turaţia nominalã este mai mare de 3000 min^-1.

4. Viitoare clase de emisii pentru vehicule, astfel cum sunt definite în Directiva 88/77/CEE , cu modificãrile ulterioare, pot fi luate în considerare.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016