Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (3), (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei emite următorul ordin: ART. 1 Se aprobă modelul Contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de serviciile publice de asistenţă socială cu furnizorii de servicii sociale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 (1) Contractul pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de serviciile publice de asistenţă socială cu furnizorii de servicii sociale, va cuprinde cel puţin clauzele prevăzute în modelul de contract. (2) Prin negociere între părţi, contractul pentru acordarea de servicii sociale poate cuprinde şi clauze specifice, fără încălcarea prevederilor legale în vigoare. ART. 3 Părţile contractante vor modifica şi vor completa, după caz, contractele pentru acordarea de servicii sociale aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, în conformitate cu modelul de contract, până la data de 31 iunie 2005. ART. 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Bucureşti, 17 februarie 2005. Nr. 71. ANEXA 1 CONTRACT pentru acordarea de servicii sociale
Părţile contractante:
1. ........................................................................................,
(denumirea serviciului public de asistenţă socială)
denumit în continuare autoritatea contractantă, cu sediul în .................................,
judeţul/sectorul ..................., codul de înregistrare fiscală nr. ..............., contul
nr. ............ deschis la Trezoreria ........................., conform Hotărârii Consiliului
Judeţean/Hotărârii Consiliului Local .............. privind .................... nr. ..../....,
reprezentat prin dl/dna ............................, având funcţia de .......................,
în calitate de ...............................................................................;
şi
2. ........................................................................................,
(numele întreg al furnizorului de servicii sociale)
acronim ..................., cu sediul în ......................., str. .......................
nr. ..........., judeţul/sectorul ..................., denumit în continuare furnizor, codul de
înregistrare fiscală nr. ......, contul nr. ......... deschis la Trezoreria/Banca ............,
certificat de acreditare seria .......... nr. ........., reprezentat de dl/dna ...............,
în calitate de ............................................................,
convin asupra următoarelor:
1. Definiţii:
1.1. contract de furnizare de servicii sociale - actul juridic ce reprezintă acordul de
voinţă al celor două părţi, încheiat între serviciul public de asistenţă socială, în calitate
de autoritate contractantă, şi un furnizor autorizat de servicii sociale, în calitate de
furnizor;
1.2. serviciile sociale - un ansamblu de măsuri şi acţiuni realizate pentru a răspunde
nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii şi depăşirii unor
situaţii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenţă, pentru prezervarea autonomiei şi
protecţiei persoanei, pentru prevenirea marginalizării şi excluziunii sociale, pentru
promovarea incluziunii sociale şi în scopul creşterii calităţii vieţii, definite în condiţiile
prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
1.3. forţa majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează
greşelii sau vinii acestora, care nu putea fi prevăzut în momentul încheierii contractului şi
care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului;
1.4. zi - zi calendaristică; an - 365 de zile
2.*) Obiectul contractului
2.1. Obiectul contractului îl constituie acordarea următoarelor servicii:
a) ........................................................................................;
b) ....................................................................................... .
*) Descrierea serviciilor sociale acordate va fi conform caietului de sarcini şi poate fi
prevăzută cu acordul părţilor în anexa la contract.
3. Costurile serviciilor sociale
3.1.*) Costul total al serviciilor sociale furnizate ..................................... .
3.2.**) Defalcarea costului total pe fiecare tip de serviciu şi pentru fiecare tip de
beneficiar .................................................................................. .
*) Costul total se obţine prin înmulţirea costului mediu estimat pe caz cu numărul de
beneficiari estimat.
**) Detalierea costurilor va fi conform caietului de sarcini şi poate fi prevăzută cu
acordul părţilor în anexa la contract.
4.*) Modalităţi de plată
*) În cazul în care se vor efectua plăţi de către autoritatea contractantă, acestea vor
respecta pct. 4.1 şi 4.2 şi vor fi conforme Termenilor de referinţă.
4.1.**) Autoritatea contractantă are obligaţia de a efectua plata către furnizor în termenul
convenit de la emiterea facturii de către furnizor. Plăţile în valută se vor efectua prin
respectarea prevederilor legale.
**) Se precizează termenul de plată de la emiterea facturii şi, după caz, graficul de plată.
4.2.***) Autoritatea contractantă are dreptul de a acorda avans furnizorului, dacă acesta
solicită, numai contra unei scrisori de returnare a avansului şi numai în limita valorică
prevăzută de lege.
***) În cazul în care prevede acordarea de avans, se precizează cuantumul avansului,
procedura de solicitare a acestuia, situaţiile în care se pot solicita plăţi în avans.
5.*) Durata contractului
5.1. Durata contractului este de la data de .............. până la data de .............. şi
poate fi prelungit în condiţiile legii.
*) Durata contractului asigură sustenabilitatea serviciului/serviciilor contractat/e.
6. Drepturile autorităţii contractante:
6.1. De a primi de la furnizor rapoarte*) cu privire la acordarea serviciilor sociale care
fac obiectul prezentului contract;
*) Conform Termenilor de referinţă.
6.2. de a monitoriza acordarea serviciilor sociale în conformitate cu cerinţele prezentului
contract;
6.3. de a utiliza date denominalizate în scopul întocmirii de statistici, pentru dezvoltarea
serviciilor sociale;
6.4. de acces, conform legii, la informaţii personale cu privire la beneficiarii serviciilor
sociale care fac obiectul prezentului contract;
6.5.**) .................................................................................. .
**) Se va completa cu drepturile specifice, în funcţie de obiectul material la care face
referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
7. Obligaţiile autorităţii contractante:
7.1.*) să acorde furnizorului, după caz, spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte
bunuri şi servicii, în vederea susţinerii acordării tipurilor de servicii sociale prevăzute în
prezentul contract;
*) Conform Termenilor de referinţă.
7.2. să verifice modul de acordare a serviciilor sociale, pentru a stabili conformitatea lor
cu prevederile din propunerea tehnică şi din Termenii de referinţă;
7.3. să verifice utilizarea eficientă a spaţiilor/resurselor umane/mijloacelor
financiare/altor bunuri şi servicii acordate furnizorului, în vederea furnizării serviciilor
sociale prevăzute în contract;
7.4. să informeze furnizorul cu privire la modificările legislative apărute în timpul
derulării prezentului contract;
7.5. să respecte, conform legii, confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor primite
de la furnizor şi să asigure securizarea acestor date;
7.6. să asigure accesul furnizorului la baza de date pe care o deţine referitor la
furnizorii de servicii sociale, în situaţia în care aceste date sunt necesare soluţionării
cazurilor aflate în evidenţa serviciului care face obiectul contractului, şi să asigure
securizarea acestora;
7.7. să asigure furnizorului îndrumare metodologică cu privire la domeniul serviciilor
sociale;
7.8.*) .....................................................................................
*) Se va completa cu obligaţiile specifice, în funcţie de obiectul material la care face
referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
8. Drepturile furnizorului:
8.1.*) de a primi, după caz, spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi
servicii, în vederea susţinerii acordării tipurilor de servicii sociale prevăzute în prezentul
contract;
*) Conform Termenilor de referinţă.
8.2. de a primi din partea autorităţii contractante îndrumare metodologică;
8.3. de a participa la şedinţele autorităţii contractante în cadrul cărora se iau decizii cu
impact asupra serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract;
8.4. de a fi consultat în elaborarea strategiei locale de dezvoltare a serviciilor sociale,
conform Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică;
8.5. de a utiliza date denominalizate, în scopul întocmirii de statistici pentru dezvoltarea
serviciilor sociale.
8.6.*) .....................................................................................
*) Se va completa cu drepturile specifice, în funcţie de obiectul material la care face
referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
9. Obligaţiile furnizorului:
9.1. să întocmească planurile individualizate de asistenţă şi îngrijire şi, după caz,
planurile de intervenţie ale beneficiarilor;
9.2. să acorde serviciile sociale respectând standardele de calitate privind serviciile
sociale şi în conformitate cu propunerea tehnică din caietul de sarcini;
9.3. să transmită autorităţii contractante rapoartele convenite*) privind acordarea
serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract, rapoarte care conţin detalii
privind implementarea planurilor individualizate/de intervenţie;
*) Conform Termenilor de referinţă.
9.4. să respecte, conform legii, confidenţialitatea datelor şi informaţiilor în legătură cu
obiectul prezentului contract;
9.5.*) ....................................................................................;
9.6. să comunice Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului cazurile
care necesită intervenţie de urgenţă şi pe care nu poate să le soluţioneze;
*) Se va completa cu obligaţiile specifice, în funcţie de obiectul material la care face
referire contractul: spaţii/resurse umane/mijloace financiare/alte bunuri şi servicii.
10. Asigurarea bunei execuţii a contractului
10.1. Furnizorul are obligaţia de a asigura autoritatea contractantă privind buna execuţie a
contractului.
10.2*) Modalitatea de asigurare a bunei execuţii a contractului este convenită de părţi
...............................................................................................
*) Se precizează modalitatea de asigurare a bunei execuţii a contractului conform Termenilor
de referinţă.
11. Caracterul confidenţial al contractului
11.1. Caracterul confidenţial al tuturor informaţiilor cu privire la prezentul contract este
conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, Legii
nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate şi Legii nr. 677/2001 pentru protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date.
11.2. O parte contractantă nu are dreptul, fără acordul scris al celeilalte părţi:
- de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe părţi, în afara
acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de
derulare a contractului în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
11.3. Dezvăluirea oricărei informaţii faţă de persoanele implicate în îndeplinirea
contractului se va face confidenţial şi se va extinde numai asupra acelor informaţii necesare
în vederea îndeplinirii contractului.
11.4. O parte contractantă va fi exonerată de răspunderea pentru dezvăluirea de informaţii
referitoare la contract, dacă:
- informaţia era cunoscută părţii contractante înainte ca ea să fi fost primită de la
cealaltă parte contractantă; sau
- informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi
contractante pentru asemenea dezvăluire; sau
- partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.
12. Condiţii de furnizare a serviciilor sociale
12.1. Condiţiile de furnizare a serviciilor sociale respectă cerinţele prevăzute în Termenii
de referinţă.
12.2. Serviciile sociale se vor acorda în conformitate cu standardele de calitate specifice,
reglementate de legislaţia în vigoare.
12.3*) ......................... (alte condiţii) ...........................................
*) Se vor prezenta condiţiile specifice de furnizare a serviciilor sociale, de exemplu:
- acordarea serviciilor sociale, cu respectarea convenţiilor anterior încheiate de părţi (cu
Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, federaţii de furnizori,
.........), privind acordarea serviciilor sociale, cu respectarea strategiilor locale/regionale
de asistenţă socială;
- acordarea cu prioritate a serviciilor sociale beneficiarilor din unitatea
administrativ-teritorială respectivă;
- acordarea de servicii sociale în mod tarifat sau gratuit.
13.*) Subcontractarea
13.1. Furnizorul poate/nu poate subcontracta părţi din activităţile componente ale
serviciilor sociale.
13.2. Activităţile subcontractate vor fi realizate de către alţi furnizori de servicii
sociale acreditaţi, fără să fie afectate derularea serviciilor şi interesul superior al
beneficiarului.
13.3. Contractele cu subcontractanţii se vor realiza în aceleaşi condiţii cuprinse în
contractul semnat cu autoritatea contractantă (inclusiv condiţia ca subcontractanţii să fie
acreditaţi conform legii).
13.4. Furnizorul este deplin răspunzător faţă de autoritatea contractantă pentru modul în
care subcontractantul îşi îndeplineşte partea sa din contractul de subcontractare.
13.5. Subcontractantul este pe deplin răspunzător faţă de furnizor pentru modul în care îşi
îndeplineşte partea sa din contract.
13.6. Furnizorul are dreptul de a pretinde daune-interese subcontractanţilor dacă aceştia nu
îşi îndeplinesc partea lor din contract.
*) Subcontractarea reprezintă o formă prin care se poate asigura continuitatea acordării
serviciilor sociale beneficiarilor.
14.*) Cesiunea
14.1. Furnizorul are obligaţia de a nu transfera total sau parţial obligaţiile sale asumate
prin contract, fără să obţină în prealabil acordul scris al achizitorului.
14.2. Cesiunea nu va exonera furnizorul de nici o responsabilitate privind garanţia sau
orice alte obligaţii asumate prin contract.
*) Cesionarea reprezintă o formă prin care se poate asigura continuitatea acordării
serviciilor sociale beneficiarilor.
15. Amendamente
15.1. Părţile contractante au dreptul, pe durata îndeplinirii contractului, de a conveni
modificarea clauzelor acestuia prin act adiţional numai în cazul apariţiei unor circumstanţe
care lezează interesele legitime ale acestora şi care nu au putut fi prevăzute la data
încheierii contractului.
16. Comunicări
16.1. Orice comunicare între părţi, referitoare la îndeplinirea prezentului contract,
trebuie să fie transmisă în scris.
16.2. Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât şi în
momentul primirii.
16.3. Furnizorul va comunica în termen de 30 de zile orice modificare cu privire la datele,
informaţiile şi documentele care au stat la baza semnării prezentului contract.
16.4. Comunicările între părţi se pot face şi prin telefon, telegramă, telex, fax sau
e-mail, cu condiţia confirmării în scris a primirii comunicării.
17. Forţa majoră
17.1. Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă.
17.2. Forţa majoră exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin
prezentul contract pe toată perioada în care aceasta acţionează.
17.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar
fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia;.
17.4. Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte
părţi, imediat şi în mod complet, producerea acesteia şi de a lua orice măsuri care îi stau la
dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
17.5. Orice împrejurare independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării
contractului, care împiedică executarea acestuia şi este invocată în termen de 6 luni, este
considerată forţă majoră şi exonerează de răspundere partea care o invocă.
17.6. Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioadă mai mare de 6
luni, fiecare parte va avea dreptul să notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a
prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.
18. Rezilierea contractului
18.1. Constituie motiv de reziliere a contractului următoarele:
a) nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre părţi;
b) încălcarea de către furnizor a prevederilor legale cu privire la serviciile sociale, dacă
este invocată de autoritatea contractantă;
c) retragerea sau anularea de către organele de drept a autorizaţiei de funcţionare,
expirarea valabilităţii acesteia ori limitarea domeniului de activitate pentru care furnizorul
a fost acreditat, în situaţia în care această limitare afectează acordarea serviciilor
prevăzute de prezentul contract, precum şi suspendarea sau retragerea acreditării;
d) schimbarea obiectului de activitate al furnizorului, în măsura în care este afectată
acordarea serviciilor prevăzute în prezentul contract.
18.2. Autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a denunţa unilateral contractul de
servicii în cel mult 30 de zile de la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute
la data încheierii contractului şi care conduc la modificarea prevederilor acestuia în aşa
măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară interesului public.
19. Încetarea contractului:
19.1. Constituie motiv de încetare a contractului următoarele:
a) expirarea duratei pentru care a fost încheiat contractul;
b) acordul părţilor privind încetarea contractului;
c) obiectul contractului a fost atins;
d) hotărârea definitivă şi irevocabilă a unei instanţe judecătoreşti;
e) încetarea activităţii furnizorului prin desfiinţare, lichidare, dizolvare;
f) forţa majoră, dacă este invocată.
20. Penalităţi. Daune:
20.1.*) ....................................................................................
*) conform Termenilor de referinţă.
20.2.*) ....................................................................................
*) În funcţie de natura serviciilor sociale ce fac obiectul prezentului contract, se vor
preciza daune-interese, costuri, taxe şi cheltuieli de orice natură, exigibile de către o parte
în cazul nerespectării culpabile a prevederilor prezentului contract de către cealaltă parte.
21. Soluţionarea litigiilor
21.1. Litigiile născute în legătură cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori
alte pretenţii decurgând din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de
soluţionare pe cale amiabilă.
21.2. Dacă după 15 zile de la începerea acestor proceduri neoficiale autoritatea
contractantă şi furnizorul nu reuşesc să rezolve în mod amiabil o divergenţă contractuală,
fiecare poate solicita comisiei de mediere socială mijlocirea soluţionării divergenţelor sau se
poate adresa instanţelor judecătoreşti competente.
22. Dispoziţii finale
22.1. Prevederile prezentului contract se vor completa cu prevederile legislaţiei în vigoare
în domeniu.
22.2. Limba care guvernează prezentul contract este limba română.
22.3. Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
22.4. Prezentul contract de furnizare a serviciilor sociale în cadrul sistemului de
asistenţă socială a fost încheiat la sediul autorităţii contractante în (.........) exemplare,
câte (........) pentru fiecare parte contractantă.
23. Documentele contractului
23.1. Documentele prezentului contract sunt:
a) hotărârea consiliului local/hotărârea consiliului judeţean privind acordul referitor la
încheierea prezentului contract;
b) termenii de referinţă;
c) bugetul serviciului social acordat de furnizor/bugetul unităţii de asistenţă socială;
d) lista cuprinzând subcontractanţii, cu datele de recunoaştere ale acestora, precum şi
contractele încheiate cu aceştia;
e) standardele de calitate;
f) alte anexe la contract.
Furnizor, Autoritatea contractantă,
........................................ ........................................
(numele şi funcţia persoanei/persoanelor (numele şi funcţia persoanei/persoanelor
autorizată/autorizate să semneze) autorizată/autorizate să semneze)
.................................. ..................................
(semnătura) (semnătura)
.................................. ..................................
(data) (data)
-----