Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 705 din 29 noiembrie 2006  pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea laboratoarelor de analiza si incercari in constructii in vederea autorizarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 705 din 29 noiembrie 2006 pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea laboratoarelor de analiza si incercari in constructii in vederea autorizarii

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI - INSPECTORATUL DE STAT IN CONSTRUCTII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 20 din 12 ianuarie 2007

Având în vedere prevederile art. 1 şi ale <>art. 5 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 707/2001 ,
potrivit dispoziţiilor <>art. 3 alin. (2) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 228/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) şi ale art. 15 din Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercãri în activitatea de construcţii, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 808/2005 ,
în temeiul art. 5 pct. 26 şi al art. 13 pct. 1 şi 2 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobat prin <>Decizia primului-ministru nr. 397/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

inspectorul general de stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analiza şi încercãri în construcţii în vederea autorizãrii, prevãzutã în anexa*) care face parte integrantã din prezentul ordin.
--------
*) Anexa se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.

ART. 2
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Inspectoratul de Stat în Construcţii va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Inspectorul general de stat al
Inspectoratului de Stat în Construcţii,
Dorina Nicolina Isopescu

Bucureşti, 29 noiembrie 2006.
Nr. 705.

PROCEDURA
privind evaluarea laboratoarelor de analiza şi încercãri
în construcţii în vederea autorizãrii


CAP. I
SCOP

ART. 1
Prezenta procedura defineste cadrul normativ privind evaluarea laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii în vederea autorizãrii, în conformitate cu prevederile "Regulamentului privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercãri în activitatea de construcţii" aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 808/2005 .
ART. 2
Aplicarea prezentei proceduri are drept scop realizarea, în mod unitar, a activitãţii de autorizare a laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii, stabilind cerinţele privind competenta tehnica a laboratoarelor de a efectua analize şi încercãri specifice domeniului construcţiilor, competenta legalã de a emite documente valabile pentru atestarea calitãţii lucrãrilor în construcţii, modalitatea şi tehnicile de autorizare, domeniile de autorizare şi de valabilitate a autorizaţiilor.

CAP. II
Domeniul de aplicare

ART. 3
(1) Prevederile prezentei proceduri se aplica pentru autorizarea/reautorizarea şi supravegherea laboratoarelor de gradul I, II şi III care executa analize şi încercãri pentru controlul calitãţii pe parcursul execuţiei lucrãrilor de construcţii şi a laboratoarelor care executa analize şi încercãri pentru constatarea stãrii tehnice a construcţiilor existente, necesare în cadrul activitãţilor de expertizare tehnica a construcţiilor şi de urmãrire a comportãrii în timp a acestora.
(2) Laboratoarele pot solicita autorizarea pentru una sau mai multe analize şi încercãri. Profilele de încercãri sunt prezentate, în principal, în Anexa 6, cu menţiunea ca lista poate fi completatã cu orice analiza şi încercare în domeniul de aplicare a autorizãrii, reglementatã tehnic.
(3) Laboratoarele de gradul I şi II pot desfasura activitãţi şi în afarã sediului, prin laboratoare mobile (de şantier) create pentru un contract/proiect şi pentru care isi asuma intreaga responsabilitate. Echipamentul şi personalul care deservesc laboratorul mobil sunt ale laboratorului titular. Laboratorul titular are obligaţia de a anunta despre deschiderea unui laborator mobil atât inspectoratul judeţean în construcţii care monitorizeazã activitatea laboratorului titular cat şi inspectoratul judeţean în construcţii în jurisdicţia cãruia se va amplasa laboratorul mobil.
ART. 4
Prezenta procedura nu se aplica laboratoarelor de încercãri prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a produselor pentru construcţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 5
Laboratoarele de încercãri în construcţii acreditate de organismul naţional de acreditare se autorizeaza fãrã alta evaluare pentru analizele şi incercarile înscrise în cererea pentru autorizare şi care sunt cuprinse în domeniul acreditat.
ART. 6
Valabilitatea certificatului de autorizare este de 4 ani. Menţinerea condiţiilor de autorizare se evalueaza anual.
ART. 7
La certificatul de autorizare se anexeazã o lista cu profilele şi incercarile pentru care a fost autorizat laboratorul.
ART. 8
Documentele emise de laboratoarele de analize şi încercãri în construcţii sunt valabile în condiţiile în care:
- Laboratorul emitent este autorizat şi autorizarea este în termenul de valabilitate;
- Documentele sunt emise pentru domeniile de competenta autorizate.
ART. 9
Autorizarea laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii de cãtre Inspectoratul de Stat în Construcţii nu implica transferul de responsabilitãţi de la persoana juridicã autorizata la organismul de autorizare şi nici nu o exonereaza pe aceasta de obligaţiile ce îi revin.

CAP. III
Cadrul legal

ART. 10
La baza prevederilor cuprinse în prezenta procedura stau urmãtoarele acte normative:
- <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercãri în activitatea de construcţii - aprobat prin <>HG nr. 808/2005 ;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului de Stat în Construcţii - ISC, aprobat prin <>Decizia Primului-Ministru nr. 397/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Cerinţe generale pentru competenta laboratoarelor de încercãri şi etalonari - SR EN ISO/CEI 17025:2005

Nota:
1. Lista documentelor normative menţionate mai sus nu este limitativa. Aceasta lista va fi actualizatã periodic cu toate documentele normative referitoare la domeniul abordat care urmeazã sa între în vigoare.
2. Pe durata de aplicare a prezentei proceduri se va avea în vedere aplicarea ultimei modificãri sau completãri ale actelor normative şi reglementãrilor tehnice la care se face referire în procedura sau în anexe.

CAP. IV
Termeni utilizaţi

ART. 11
În contextul prezentei proceduri, termenii referitori la activitatea procedurala sunt definiţi dupã cum urmeazã:
- autorizare - procedura prin care Inspectoratul de Stat în Construcţii prin comisiile teritoriale de autorizare constituite la nivelul Inspectoratelor Teritoriale în Construcţii prin Ordinul Inspectorului General de Stat, atesta ca laboratorul care solicita autorizarea este competent sa efectueze activitãţile specifice unui laborator de analize şi încercãri în construcţii.
- laborator de analize şi încercãri în construcţii - denumit în continuare laborator de încercãri în construcţii - laborator care executa analize şi încercãri pentru controlul calitãţii pe parcursul execuţiei lucrãrilor de construcţii sau care executa analize şi încercãri pentru constatarea stãrii tehnice a construcţiilor sau elementelor de construcţii existente, necesare în cadrul activitãţilor de expertizare tehnica a construcţiilor şi de urmãrire a comportãrii în timp a acestora.
- şef laborator de analize şi încercãri în construcţii - persoana autorizata de cãtre Inspectoratul de Stat în Construcţii, cu pregãtire tehnica de specialitate, numita prin decizie a conducatorului unitãţii deţinãtoare a laboratorului, cu responsabilitãţi privind funcţionarea acesteia în conformitate cu reglementãrile tehnice şi legislaţia în vigoare.
- laborator de gradul I - laborator cu statut de entitate juridicã independenta din punct de vedere organizatoric şi care funcţioneazã într-o construcţie permanenta (cu durata de viata mai mare de 10 ani). Laboratorul de grad I poate desfasura activitãţi în afarã sediului prin laboratoare mobile pe perioada unui contract/proiect.
- laborator de gradul II - laborator cu statut de entitate juridicã independenta sau care poate face parte dintr-o organizaţie cu activitate în domeniul construcţiilor, care efectueazã încercãri şi emite rapoarte de încercãri conform profilelor autorizate atât pentru agentul economic de care aparţine cat şi pe baza contractualã pentru alte organizaţii şi care sa funcţioneze într-un spaţiu amenajat permanent. Laboratorul de gradul II poate desfasura activitãţi în afarã sediului prin laboratoare mobile pe perioada unui contract/proiect.
- laborator de gradul III - laborator de prima parte, care efectueazã încercãri şi emite rapoarte de încercãri conform profilelor autorizate pentru agentul economic de care aparţine.
- evaluator - inspector de specialitate al Inspectoratului de Stat în Construcţii desemnat sa efectueze evaluarea laboratorului.

CAP. V
Cerinţe de autorizare

ART. 12
Un laborator de analize şi încercãri în construcţii poate fi autorizat pentru domeniile solicitate dacã îndeplineşte cerinţele de autorizare cuprinse în anexa nr. 1.

CAP. VI
Procedura autorizãrii

ART. 13
Autorizarea laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii se face de cãtre Inspectoratul de Stat în Construcţii prin comisiile teritoriale de autorizare constituite la nivelul Inspectoratelor Teritoriale în Construcţii.
ART. 14
Comisiile de autorizare se constituie şi isi desfãşoarã activitatea conform "Regulamentului de organizarea şi funcţionare a comisiilor de autorizare" aprobat prin ordin al Inspectorului General de Stat al Inspectoratului de Stat în Construcţii.

CAP. VII
Etapele de desfãşurare a procesului de autorizare

ART. 15
(1) Procesul de autorizare se declanseaza prin depunerea de cãtre laboratorul de încercãri în construcţii solicitant la secretariatul inspectoratului judeţean în construcţii în jurisdicţia cãruia se situeaza sediul laboratorului, a dosarului de autorizare alcãtuit din cererea de autorizare (anexa nr. 2) cu anexele aferente acesteia şi "Fişa de identificare laborator" - care cuprinde datele de identificare privind instituţia titulara şi laboratorul de încercãri care solicita autorizarea (anexa nr. 2a)
(2) Comisia de autorizare, prin secretarul din judeţul respectiv, analizeazã dosarele de autorizare din punctul de vedere al completitudinii şi corectitudinii.
(3) În cazul în care dosarul de autorizare nu corespunde prevederilor impuse de prezenta procedura, se informeazã în scris laboratorul solicitant şi i se restituie, în termen de 5 zile lucrãtoare, dosarul în vederea completãrii acestuia.
ART. 16
(1) Dacã în urma analizei rezulta ca dosarul este complet şi corect întocmit, comisia de autorizare şi laboratorul solicitant stabilesc data evaluãrii la fata locului.
(2) Pentru dosarele admise, laboratoarele solicitante vor prezenta, la secretariatul comisiei, chitanţa de achitare a cheltuielilor de autorizare cu cel puţin 3 zile înainte de data de desfãşurare a evaluãrii la fata locului stabilitã de comun acord.
(3) Inspectorii desemnaţi de preşedintele comisiei de autorizare, efectueazã evaluarea laboratorului la fata locului, pe baza chestionarului de evaluare (anexa nr. 4) şi întocmesc procesul-verbal de evaluare (anexa nr. 4a). Dupã eliminarea tuturor neconformitatilor consemnate în procesul-verbal de evaluare, inspectorii înainteazã documentele spre analiza comisiei de autorizare.
ART. 17
Comisia de autorizare analizeazã dosarul de autorizare care conţine cererea de autorizare şi anexele acesteia, chestionarul de evaluare, procesul-verbal de evaluare şi alte informaţii culese în timpul evaluãrii la fata locului (dacã este cazul).
ART. 18
Concluzia comisiei se consemneazã în "Raportul de evaluare a laboratorului de analize şi încercãri în construcţii" (anexa nr. 5).
ART. 19
Eliberarea autorizaţiei (anexa nr. 3) se efectueazã de Inspectoratul de Stat în Construcţii pe baza dosarului de autorizare întocmit de comisia teritorialã de autorizare pentru fiecare laborator solicitant care îndeplineşte criteriile de autorizare, compus din urmãtoarele documente:
- Cererea de autorizare a laboratorului solicitant în care se precizeazã clar profilele şi incercarile pentru care se solicita autorizarea;
- Fişa de identificare laborator;
- Raportul de evaluare.
ART. 20
(1) Pe durata valabilitãţii autorizaţiei laboratoarelor, inspectorii din cadrul inspectoratelor judeţene de construcţii, respectiv al Municipiului Bucureşti (IJC/ICMB), efectueazã inspecţii privind menţinerea condiţiilor avute în vedere la autorizare. Inspectiile de control se efectueazã anual (supraveghere programata - prima inspecţie nu mai târziu de un an de la data autorizãrii) şi ori de câte ori este cazul (ex.: modificãri importante ale criteriilor de autorizare, reclamaţii documentate, ca urmare a concluziilor supravegherii anterioare şi alte situaţii prin care se constata abateri de la criteriile de autorizare).
(2) Inspectiile de control se finalizeazã prin întocmirea proceselor-verbale de inspecţie (conform PC-002 "Procedura de control laboratoare de analiza şi încercãri în construcţii") în care se consemneazã stadiul rezolvarii acţiunilor corective de la supravegherea anterioarã, neconformitãţile depistate în cursul supravegherii, acţiunile corective stabilite etc. Procesul-verbal de inspecţie şi orice alte documente referitoare la activitatea laboratorului se arhiveaza împreunã cu dosarul de autorizare a acestuia.
(3) În cazul în care, în urma inspectiilor se constata neconformitãţi care pot duce la modificãri ale condiţiilor de autorizare, comisia teritorialã de autorizare analizeazã activitatea laboratorului în cauza şi stabileşte concluziile cu privire la menţinerea/limitarea/suspendarea/anularea autorizaţiei, dupã caz.
ART. 21
(1) În cazul în care laboratorul autorizat solicita lãrgirea domeniului de autorizare se vor parcurge aceleaşi etape ca şi la procesul de autorizare.
(2) Autorizaţia iniţialã va fi completatã printr-o anexa care va fi eliberata în termen de 30 de zile de Inspectoratul de Stat în Construcţii pe baza dosarului de extindere a autorizaţiei întocmit de comisia teritorialã de autorizare dacã laboratorul solicitant îndeplineşte criteriile de autorizare.
(3) Inspectiile de control se vor desfasura concomitent atât pentru domeniile nou autorizate cat şi pentru domeniile autorizate iniţial.
ART. 22
Reautorizarea se face în baza cererii de reautorizare şi ca urmare a avizului favorabil dat de comisia teritorialã de autorizare, aviz rezultat în urma analizei dosarului gestionat de IJC/ICMB care conţine toate documentele întocmite pe toatã perioada de valabilitate a autorizaţiei, inclusiv eventualele reclamaţii, decizii de limitare, suspendare sau anulare a autorizaţiei etc.
ART. 23
Inspectorul General de Stat poate dispune suspendarea, limitarea sau retragerea autorizaţiei laboratorului de analize şi încercãri în construcţii la propunerea inspectoratelor în construcţii teritoriale şi judeţene pentru:
- neîndeplinirea corespunzãtoare a obligaţiilor specifice,
- abateri de la cerinţele avute în vedere la autorizare;
- reclamaţii privind abateri grave dovedite;
- documente emise pentru domenii de competenta neautorizate.
ART. 24
(1) Un laborator a cãrui autorizaţie a fost suspendatã sau limitatã poate sa-şi reia activitatea numai dupã efectuarea unei inspecţii care sa constate ca s-au aplicat acţiunile corective pentru stingerea neconformitatilor.
(2) Laboratoarele de încercãri în construcţii cãrora li s-a retras autorizaţia pot solicita o noua autorizare reluand procedura de autorizare, dupã remedierea deficienţelor.
(3) Eliberarea de buletine de analize dupã limitarea, suspendarea sau retragerea autorizaţiei se sancţioneazã conform <>art. 32 din Legea nr. 10/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 25
Cheltuielile de autorizare sunt în valoare de 150 lei/5 încercãri, şi se indexeazã prin ordin al Inspectorului General de Stat ori de câte ori este cazul.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 26
Urmãrirea aplicãrii şi controlul respectãrii prevederilor prezentei proceduri se fac de cãtre Inspectoratul de Stat în Construcţii - ISC, prin inspectoratele teritoriale şi judeţene în construcţii.
ART. 27
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezenta procedura.


ANEXA 1

Cerinţe generale de competenta
în vederea autorizãrii laboratoarelor de încercãri în construcţii

1. EXIGENTE ORGANIZATORICE
a. Laboratorul trebuie sa dispunã de o organizare care sa-i permitã desfãşurarea activitãţii astfel încât rezultatul încercãrilor efectuate sa nu fie influentate negativ, sub nici o forma, de eventuale deficiente din acest domeniu şi anume:
- Laboratorul trebuie sa aibã o structura juridicã bine definitã, acesta putând funcţiona ca o entitate juridicã sau în cadrul unei entitãţi juridice. Laboratorul poate fi structurat în mai multe unitãţi tehnice corespunzãtoare profilelor de încercãri.
- Relaţiile de subordonare ale laboratorului în cadrul instituţiei sau agentului economic în care funcţioneazã trebuie sa fie astfel stabilite încât sa nu permitã exercitarea de presiuni de orice natura care sa influenteze imparţialitatea, integritatea şi credibilitatea activitãţii laboratorului. În acest sens laboratorul de încercãri va fi subordonat direct conducatorului instituţiei/agentului economic respectiv.
- Laboratorul trebuie sa dispunã de un Regulament de organizare şi funcţionare şi un sistem de management al calitãţii corespunzãtor domeniului sau de activitate.
- Laboratorul va fi organizat astfel încât fiecare persoana sa aibã fişa de post în care responsabilitãţile sa fie riguros definite ca arie de desfãşurare şi limite de competenta; şeful de laborator şi personalul tehnic trebuie sa aibã autoritatea şi resursele necesare realizãrii sarcinilor (conf. 4.1.5 a din SR EN ISO/CEI 17025:2005).
- Personalul laboratorului nu trebuie sa fie supus presiunilor de orice natura care ar putea influenta negativ calitatea activitãţii lor şi rezultatele încercãrilor efectuate (conform paragrafelor 4.1.5 b din SR EN ISO/CEI 17025:2005).
b. Laboratorul trebuie sa dispunã, în conformitate cu domeniul specific de activitate, de:
- documentaţia tehnica în vigoare (standarde, norme tehnice, specificaţii, instrucţiuni etc.) care reglementeazã condiţiile şi modul de efectuare a încercãrilor pentru care solicita autorizarea;
- documentaţia legislativã în vigoare, specifica laboratoarelor de încercãri în construcţii;
- SR EN ISO/CEI 17025:2005 - Cerinţe generale pentru competenta laboratoarelor de încercãri şi etalonari;
- documentele sistemului calitãţii aplicabile activitãţii de laborator (manual, proceduri, instrucţiuni, planul calitãţii etc.).
2. PERSONAL
a. Laboratorul trebuie sa dispunã de personal în numãr suficient pentru a asigura efectuarea la frecventa din reglementãri a încercãrilor pentru care solicita autorizarea şi pentru asigurarea continuitãţii în executarea şi luarea deciziilor, avându-se în vedere şi eventualele evenimente neprevãzute care pot aparea.
b. Laboratorul poate sa foloseascã personal care este angajatul sau permanent sau pe baza de contract de colaborare; personalul colaborator trebuie sa fie supervizat, competent şi sa lucreze conform sistemului de management implementat în laborator.
c. Personalul trebuie sa aibã pregãtirea tehnica şi experienta profesionalã necesarã îndeplinirii atribuţiilor postului pe care îl deţine; sa cunoascã şi sa aplice politica şi procedurile sistemului de management al calitãţii aferente activitãţii lor.
d. Laboratorul trebuie sa fie condus de un şef de laborator autorizat în conformitate cu prevederile legale.
e. Laboratorul trebuie sa ateste intern şefii de profile.
f. Laboratorul trebuie sa aibã toate documentele necesare dovedirii competentei profesionale a personalului de laborator (calificare profesionalã, experienta profesionalã, dovezi privind instruirea, certificate de autorizare).
g. Laboratorul trebuie sa menţinã fise ale postului pentru tot personalul - şef laborator, personalul care executa încercãri nedistructive etc. astfel încât sa-şi cunoascã atribuţiile, sarcinile, responsabilitãţile, nivelurile de decizie şi de competenta.
h. Laboratorul trebuie sa aibã un program anual de instruire a personalului de laborator şi trebuie sa dovedeascã realizarea acestuia.
3. CONDIŢII DE SPAŢIU ŞI MEDIU
a. Laboratorul trebuie sa dispunã de spaţiul şi utilitatile necesare executãrii corecte a tuturor activitãţilor pentru fiecare profil de încercãri autorizat.
b. Spaţiul şi utilitatile de care dispune laboratorul trebuie sa asigure condiţiile impuse de reglementãrile tehnice în vigoare pentru stocarea şi pregãtirea probelor supuse încercãrilor, înainte şi dupã încercare, efectuarea încercãrilor, înregistrãrile şi prelucrarea datelor.
c. Spaţiul şi utilitatile aferente trebuie sa garanteze menţinerea permanenta a condiţiilor de igiena, temperatura, umiditate, protecţie impotriva noxelor şi protecţia muncii prevãzute pentru domeniul de activitate al laboratorului, protecţia mediului înconjurãtor, eliminarea influentei factorilor externi.
d. Spaţiul destinat activitãţii de laborator trebuie sa fie astfel dimensionat şi ordonat încât sa asigure desfãşurarea corecta a încercãrilor, sa nu conducã la interferari de fluxuri, sa asigure spaţii de arhivare şi depozitarea echipamentelor neconforme etc.
e. Localul în care isi desfãşoarã activitatea laboratorul trebuie sa fie precis şi bine delimitat de eventuale spaţii vecine în care se desfãşoarã alte activitãţi;
f. Condiţiile de acces în localul laboratorului trebuie sa asigure ţinerea sub control a accesului persoanelor strãine în conformitate cu regulile stabilite de conducerea laboratorului, în vederea asigurãrii confidenţialitãţii rezultatelor încercãrilor.
g. Laboratorul trebuie sa dispunã de mobilier corespunzãtor care sa asigure condiţiile din standarde privind efectuarea încercãrilor şi pentru asigurarea condiţiilor de pãstrare a documentelor în condiţii de confidenţialitate.
4. SISTEMUL DE MANAGEMENT
a. Laboratorul trebuie sa facã dovada instituirii, implementarii şi menţinerii unui sistem propriu de management corespunzãtor structurii sale de organizare, cu respectarea prevederilor SR ISO 17025/2005. Acest sistem trebuie sa acopere activitãţile desfãşurate în localurile permanente şi mobile ale laboratorului.
b. Laboratorul trebuie sa elaboreze documentele sistemului de management respectiv politicile, sistemele, obiectivele, procedurile, instrucţiunile, programele etc.; acestea trebuie sa fie disponibile şi intelese de personalul laboratorului corespunzãtor atribuţiilor fiecãruia.
c. Laboratorul trebuie sa dispunã de proceduri şi instrucţiuni de lucru scrise privind:
- esantionarea şi efectuarea încercãrilor;
- aprovizionarea, transportul, manipularea, depozitarea atât a materialelor utilizate la încercãri cat şi a produselor încercate;
- controlul echipamentelor şi dispozitivelor de mãsurare şi monitorizare;
- analiza cererilor, ofertelor şi contractelor;
- controlul subcontractanţilor;
- planificarea şi efectuarea auditurilor interne;
- planificarea şi efectuarea instruirii personalului deservent;
- controlul neconformitatilor şi reclamatiilor şi aplicarea de acţiuni corective şi preventive;
- analiza efectuatã de management.
d. Procedurile şi instrucţiunile vor reglementa toate aspectele privind executarea încercãrilor: caracteristici probe supuse incercarii, pãstrarea şi pregãtirea probelor, executarea incercarii, înregistrarea şi prelucrarea rezultatelor, raportul de încercare, condiţii de acceptare, echipamente de încercare, materiale consumabile şi personal responsabil cu efectuarea şi validarea rezultatelor încercãrilor.
e. Laboratorul trebuie sa dispunã de proceduri privind ţinerea sub control a documentelor primite şi emise de laborator privind identificarea, colectarea, indexarea, accesul, completarea, depozitarea, pãstrarea şi eliminarea acestora. Laboratorul trebuie sa asigure atât securitatea cat şi confidenţialitatea conţinutului documentelor.
5. METODE DE ÎNCERCARE ŞI VALIDAREA METODEI
a. Laboratorul trebuie sa identifice toate tipurile de încercãri din domeniul sau de activitate şi sa stabileascã pentru acestea metodele standardizate şi procedurile de efectuare.
b. Pentru metodele dezvoltate în laborator pentru uzul propriu trebuie sa se aplice proceduri pentru estimarea incertitudinii de mãsurare luându-se în considerare toate componentele care au importanta în cazul respectiv.
6. ECHIPAMENTE
a. Laboratorul trebuie sa dispunã de echipamentul de mãsura şi încercare precum şi de materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare necesare efectuãrii încercãrilor pentru care solicita autorizarea, în conformitate cu reglementãrile tehnice în vigoare.
b. Personalul care deserveste echipamentele trebuie sa fie instruit şi sa aibã la dispoziţie instrucţiunile de utilizare şi întreţinere (ultima actualizare în vigoare).
c. Echipamentul de mãsurare şi încercare precum şi software-ul utilizat trebuie sa asigure cel puţin gradul de precizie indicat de standardul sau norma tehnica de încercare.
d. Echipamentele de mãsurare şi încercare utilizate la efectuarea încercãrilor trebuie sa fie în buna stare de funcţionare, confirmatã prin înregistrãri (certificate, buletine etc.) de verificare şi etalonarea metrologica la zi, eliberate de organisme sau persoane autorizate legal în acest scop.
e. Laboratorul trebuie sa dispunã de:
- proceduri pentru securitatea în manipulare, transportul, depozitarea, utilizarea şi mentenanta planificata a echipamentului şi dispozitivelor de mãsurare şi monitorizare;
- programe de întreţinere şi verificare curenta a echipamentelor;
- program anual de verificare metrologica şi etalonare a echipamentelor;
- set etalonare, în cazul efectuãrii în cadrul laboratorului a operaţiunilor de etalonare a unor aparate;
- contract de prestãri de servicii încheiat cu o unitate specializatã în verificãri metrologice.
f. Laboratorul trebuie sa dispunã de un sistem clar şi actualizat permanent de gestionare a echipamentelor de mãsurare şi încercare, care sa cuprindã:
- evidenta centralizata a echipamentelor (aparate de mãsurare, încercare, dispozitive auxiliare);
- fise individuale pentru aparatura de încercare, care vor cuprinde urmãtoarele date:
- > denumirea aparaturii;
- > destinaţia echipamentului;
- > producãtorul, anul fabricaţiei, tipul, numãrul din gestiune;
- > caracteristici tehnice;
- > data punerii în funcţiune;
- > verificãri metrologice necesare: frecventa, mod de realizare;
- > condiţii speciale de utilizare;
- > localizarea în cadrul laboratorului;
- > documentele de atestare a efectuãrii verificãrilor metrologice;
- > documentele de atestare a unor operaţii de verificare periodicã, întreţinere şi reparaţii.
g. Laboratorul trebuie sa dispunã de o evidenta completa cu materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare (consumabile şi neconsumabile) necesare efectuãrii încercãrilor.
h. Laboratorul trebuie sa dispunã de un sistem de identificare, evidenta şi depozitare a aparaturii defecte sau care în urma verificãrii metrologice nu a primit aviz de utilizare, în asa fel încât:
- identificarea sa fie clara, prin etichetare;
- depozitarea sa fie facuta în spaţii special destinate acestui scop.
7. ESANTIONARE, MANIPULARE, IDENTIFICARE, DEPOZITARE
a. Laboratorul trebuie sa elaboreze un plan de esantionare şi proceduri pentru esantionarea epruvetelor/mostrelor din substantele, materialele sau produsele care urmeazã a fi încercate, aceste documente trebuie sa fie disponibile la locurile unde se efectueazã esantionarea.
b. Laboratorul trebuie sa dispunã de proceduri privind modul de identificare, manipulare, recepţie, depozitare, pãstrare sau eliminare a epruvetelor/mostrelor din substantele, materialele sau produsele care sunt încercate şi/sau analizate.
c. Laboratorul trebuie sa aibã proceduri pentru ţinerea sub control a înregistrãrilor rezultate din activitãţile prezentate mai sus şi a oricãror abateri de la cerinţele declarate iniţial.
8. ASIGURAREA CALITĂŢII REZULTATELOR ÎNCERCĂRILOR
a. Pentru asigurarea calitãţii rezultatelor încercãrilor laboratorul trebuie sa stabileascã proceduri de control al calitãţii care sa acopere toate etapele de desfãşurare a încercãrilor începând de la aprovizionarea materialelor/substanţelor şi echipamentelor necesare efectuãrii încercãrilor, desfãşurarea propriu-zisa a încercãrilor, înregistrarea rezultatelor etc.
b. Datele rezultate în urma monitorizarii activitãţilor de control al calitãţii trebuie înregistrate şi analizate în vederea îmbunãtãţirii efectuãrii încercãrilor şi stabilirii de acţiuni corective pentru reducerea posibilitatii de obţinere de rezultate neconforme.
9. RAPORTAREA REZULTATELOR
a. Laboratorul trebuie sa utilizeze pentru înregistrarea rezultatelor încercãrilor rapoarte de încercare, acestea trebuie sa conţinã date precise, clare, fãrã ambiguitate şi în conformitate cu instrucţiunile specifice metodei de încercare utilizate şi cu informaţiile cerute de client şi necesare pentru interpretarea rezultatelor.
b. Rapoartele de încercare trebuie sa cuprindã cel puţin informaţiile impuse de SR ISO/CEI 17025/2005, paragrafele 5.10.2. şi 5.10.3.
c. Pentru rapoartele transmise prin transfer electronic de date (e-mail, telefon, fax etc.) trebuie sa se aibã în vedere urmãtoarele:
- calculatoarele şi echipamentele automate utilizate trebuie sa fie dimensionate şi întreţinute pentru a asigura funcţionarea corespunzãtoare scopului propus;
- software-le calculatorului utilizate pentru gestionarea şi protecţia datelor trebuie sa fie adecvate şi validate;
- laboratorul trebuie sa dispunã de un sistem bine definit de control al datelor astfel încât sa se asigure colectarea datelor, prelucrarea acestora, înregistrarea, raportarea, evidenta, arhivarea şi protecţia datelor.
c. Pentru opiniile şi interpretarile introduse în rapoartele de încercare de cãtre laborator se va preciza baza legalã în care au fost emise şi se vor marca într-un mod distinct fata de restul textului.
d. Rezultatele obţinute de la subcontractanţi, transmise în scris sau electronic, trebuie sa fie clar identificate şi sa respecte cerinţele impuse de SR ISO/CEI 17025/2005, paragrafele 5.10.2., 5.10.3. sau 5.10.4. Rapoartele transmise electronic vor fi secretizate astfel încât sa nu fie permisã modificarea lor de cãtre beneficiar.
e. Amendamentele aduse ulterior emiterii unui raport de încercare sau înlocuirea acestuia cu un raport nou trebuie identificat corespunzãtor astfel încât sa se asigure trasabilitatea cu raportul iniţial.


ANEXA 2

MODEL

CERERE DE AUTORIZARE
I.T.C. ....................

Doamnei/Domnului Inspector Teritorial Şef

Prin prezenta, .......... (denumirea instituţiei) .........................., reprezentatã prin ........................, cu sediul în ......................, va solicitam declanşarea procedurii de autorizare a laboratorului .............. gradul ............; în acest sens va supunem spre analiza dosarul de autorizare anexat, compus din:
1. fişa de identificare laborator;
2. lista profilelor şi încercãrilor de laborator pentru care se solicita autorizarea;
3. planul laboratorului de încercãri;
4. lista personalului încadrat în laborator (pentru personalul autorizat se completeazã numãrul de autorizaţie);
5. schema de organizare a laboratorului, inclusiv a instituţiei de care aparţine (dacã este cazul);
6. lista documentelor sistemului de management al calitãţii al întreprinderii/laboratorului (manual, proceduri de sistem, operationale şi de lucru, instrucţiuni de lucru, lista formularelor în vigoare; în cazul în care manualul şi procedurile sunt generale pentru întreprinderea de care aparţine laboratorul trebuie sa se facã referiri exprese la activitatea de laborator).
Declaram prin prezenta ca am luat cunostinta despre prevederile reglementãrilor legislative şi tehnice în vigoare aplicabile activitãţii laboratorului pentru care solicitam autorizarea şi ne angajãm sa respectam prevederile acestor reglementãri pe toatã perioada de valabilitate a autorizaţiei, în caz contrar suntem de acord cu limitarea, suspendarea sau anularea autorizaţiei.
Va rugãm ca dupã analizarea dosarului de autorizare, în cazul în care acesta corespunde exigenţelor stabilite pentru autorizare, sa propuneti perioada de efectuare a evaluãrii la fata locului a laboratorului.

Conducãtorul unitãţii
.....................
Numele, prenumele şi semnatura
L.S.


ANEXA 2a
la PA-003

MODEL
FIŞA DE IDENTIFICARE LABORATOR


┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. Date privind instituţia tutelara │
├────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.1. │Denumire: │
│ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.2. │Adresa: │
│ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.3. │Nr. telefon: │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.4. │Nr. înmatriculare: │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.5. │Cod fiscal: │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.6. │Statut juridic: │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.7. │Principale domenii de activitate: │
│ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 1.8. │Persoana de conducere delegatã pentru reprezentare: │
│ │ │
├────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│2. Date privind laboratorul de încercãri │
├────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 2.1. │Denumire: │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 2.2. │Adresa: │
├────────┼────────────────────────────────────────┬───────────────────────────-┤
│ 2.3. │Nr. telefon/fax: │ │
├────────┼────────────────────────────────────────┴───────────────────────────-┤
│ 2.4. │Efectiv total personal laborator: │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────-┤
│ 2.5. │din care personal tehnic: │
└────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────-┘

Conducãtorul unitãţii,
Nume, prenume
Semnatura
L.S.




ANEXA 3

AUTORIZAŢIE

NOTA(CTCE)
Anexa 3 se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 20bis din 12.01.2007(a se vedea imaginea asociata).


ANEXA 4

CHESTIONAR DE EVALUARE
A LABORATOARELOR DE ANALIZE ŞI ÎNCERCĂRI ÎN CONSTRUCŢII

1. Date privind instituţia tutelara/laborator independent
1.1. Denumirea: ..........................................................
1.2. Adresa: .............................................................
1.3. Nr. telefon .........................................................
1.4. Statut de funcţionare: ..............................................
1.5. Persoana de conducere delegatã pentru reprezentare ..................

2. Date privind laboratorul de încercãri
2.1. Denumirea ...........................................................
2.2. Adresa ..............................................................
2.3. Nr. telefon .........................................................
2.4. Profile de încercãri (cod profile) ..................................
.....................................................................
2.5. Efectiv total personal laborator: ...................................
- Din care personal tehnic: ..........................................


┌───┬────────────────────────────────────────────────────-┬────────────────────┐
│Nr.│ │Rezultatul evaluãrii│
│ce-│ Cerinta evaluatã ├──┬──┬──────────────┤
│rin│ │Da│Nu│ Obs. │
│ta │ │ │ │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────-┴──┴──┴──────────────┤
│A. │Organizare generalã │
├───┼────────────────────────────────────────────────────-┬──┬──┬─────────────-┤
│ 1.│Laboratorul dispune de o organizare care-i permite │ │ │ │
│ │desfãşurarea activitãţii astfel încât sa nu se │ │ │ │
│ │exercite presiuni financiare sau de alta natura care │ │ │ │
│ │pot influenta imparţialitatea, integritatea şi │ │ │ │
│ │credibilitatea activitãţii de laborator? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│ 2.│Sunt asigurate spaţiile necesare de desfãşurare în │ │ │ │
│ │bune condiţii a încercãrilor? (se precizeazã anexa │ │ │ │
│ │care prezintã planul laboratorului) │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│ 3.│Sunt stabilite atribuţiile, sarcinile, │ │ │ │
│ │responsabilitãţile etc. ale laboratorului într-un │ │ │ │
│ │regulament de organizare şi funcţionare al │ │ │ │
│ │laboratorului sau un capitolul din ROF-ul instituţiei│ │ │ │
│ │tutelare? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┴──┴──┴──────────────┤
│B. │Resurse umane │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┬──┬──┬─────────────-┤
│ 4.│Laboratorul dispune de personal astfel încât sa │ │ │ │
│ │asigure atât conducerea cat şi efectuarea │ │ │ │
│ │încercãrilor pentru care solicita autorizarea cu │ │ │ │
│ │frecventa planificata? (se precizeazã anexa care │ │ │ │
│ │prezintã lista cu personalul încadrat special pentru │ │ │ │
│ │laborator - nume, funcţie, calificare; pentru │ │ │ │
│ │personalul autorizat se completeazã inclusiv numãrul │ │ │ │
│ │de autorizaţie). │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│ 5.│Personalul angajat la laborator are fişa postului │ │ │ │
│ │întocmitã astfel încât sa cuprindã atribuţiile, │ │ │ │
│ │sarcinile, responsabilitãţile, nivelurile de decizie │ │ │ │
│ │şi de competenta? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│ 6.│Este desemnat un responsabil cu metrologia în │ │ │ │
│ │laborator? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│ 7.│Personalul angajat la laborator are cunoştinţele │ │ │ │
│ │necesare privind legislaţia, standardele, normativele│ │ │ │
│ │aplicabile activitãţii desfãşurate în laborator? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│ 8.│Aveti un program anual de instruire a personalului │ │ │ │
│ │din laborator? │ │ │ │
│ │Exista înregistrãri privind instruirea personalului? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┴──┴──┴─────────────-┤
│C. │Sistemul calitãţii │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┬──┬──┬─────────────-┤
│ 9.│Aveti implementat un sistem propriu de management al │ │ │ │
│ │calitãţii? (se precizeazã anexa care prezintã lista │ │ │ │
│ │documentelor sistemului de management al calitãţii - │ │ │ │
│ │Manual, proceduri, instrucţiuni, lista care include │ │ │ │
│ │editia/revizia în vigoare; în cazul în care sistemul │ │ │ │
│ │calitãţii este inclus în sistemul instituţii tutelare│ │ │ │
│ │trebuie sa se facã specificaţii clare referitoare la │ │ │ │
│ │sistemul calitãţii aplicabil activitãţii de │ │ │ │
│ │laborator. │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│10.│La elaborarea sistemului de management al calitãţii │ │ │ │
│ │s-a avut în vedere respectarea SR EN ISO/CEI │ │ │ │
│ │17025/2005? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│11.│Conducerea laboratorului şi-a stabilit politica şi │ │ │ │
│ │obiectivele în domeniul calitãţii? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│12.│Documentele sistemului calitãţii sunt accesibile │ │ │ │
│ │personalului din laborator şi cunoscute de acesta? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│13.│Exista o procedura pentru gestiunea controlatã a │ │ │ │
│ │înregistrãrilor? Procedura defineste modalitatea de a│ │ │ │
│ │asigura: usurinta identificarii, arhivarii, regasirii│ │ │ │
│ │şi protecţiei înregistrãrilor, durata de pãstrare şi │ │ │ │
│ │destinaţia finala? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│14.│Exista un sistem de tratare a cererilor de │ │ │ │
│ │oferta/oferte şi contractelor de încercãri pentru a │ │ │ │
│ │stabili dacã laboratorul are capabilitatea sa │ │ │ │
│ │îndeplineascã cerinţele clientului? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│15.│Este asigurat controlul subcontractanţilor în │ │ │ │
│ │activitãţile de încercãri, în sensul conformarii │ │ │ │
│ │acestora la cerinţele SR EN ISO/CEI 17025/2005? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│16.│Laboratorul are un sistem procedurat pentru │ │ │ │
│ │aprovizionarea, recepţia, depozitarea, identificarea │ │ │ │
│ │produselor utilizate în laborator? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│17.│Este efectuatã evaluarea şi selecţia furnizorilor pe │ │ │ │
│ │baza capacitãţii acestora de a furniza │ │ │ │
│ │produse/servicii conforme cu cerinţele organizaţiei? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│18.│Este stabilitã procedura de interfata cu clientul │ │ │ │
│ │privind: modul de comunicare, transmiterea │ │ │ │
│ │rezultatelor încercãrilor, feed-back-ul de la client,│ │ │ │
│ │inclusiv reclamaţiile acestuia etc.? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│19.│Sunt definite, într-o procedura documentata, metodele│ │ │ │
│ │de control şi responsabilitãţile/autoritatea pentru │ │ │ │
│ │controlul încercãrilor/rezultatelor neconforme? (se │ │ │ │
│ │va preciza numãrul neconformitatilor identificate în │ │ │ │
│ │ultimele 6 luni) │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│20.│Sunt pãstrate înregistrãri privind acţiunile │ │ │ │
│ │corective şi preventive rezultate în urma controlului│ │ │ │
│ │lucrãrilor neconforme, auditurilor interne sau │ │ │ │
│ │externe, analiza efectuatã de conducere, feed-back-ul│ │ │ │
│ │de la client, inclusiv reclamaţiile acestuia? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│21.│Aveti organizat auditul intern al laboratorului? │ │ │ │
│ │(notati data ultimului audit intern efectuat) │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│22.│Se efectueazã periodic analiza de cãtre conducere a │ │ │ │
│ │activitãţii de laborator? (precizati intervalul la │ │ │ │
│ │care se efectueazã şi data ultimei analize). │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┴──┴──┴─────────────-┤
│D. │Cerinţe tehnice │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┬──┬──┬─────────────-┤
│D.1│Metode de încercare şi validarea metodei │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│23.│Sunt identificate metodele de încercare şi │ │ │ │
│ │standardele, specificaţiile etc. dupã care se │ │ │ │
│ │efectueazã incercarile? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│24.│Se efectueazã încercãri dupã metode nestandardizate? │ │ │ │
│ │Dacã da, precizati cine a validat metoda de │ │ │ │
│ │încercare. │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│25.│Aveti proceduri/instrucţiuni de efectuare a tuturor │ │ │ │
│ │încercãrilor pentru care se solicita autorizarea? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│26.│Aveti o lista privind legislaţia, standardele, │ │ │ │
│ │normativele etc. ultima editie în vigoare, aplicabile│ │ │ │
│ │activitãţii de laborator? Aceste documente sunt în │ │ │ │
│ │dotarea laboratorului? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│D.2│Echipament pentru încercãri, mãsura, etalonare │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│27.│Laboratorul este dotat cu necesarul de echipamente de│ │ │ │
│ │esantionare, mãsurare şi încercare conforme cu │ │ │ │
│ │specificaţiile relevante pentru incercarile/ │ │ │ │
│ │etalonarile respective? Dacã nu, cum procedati? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│28.│Echipamentele care au efect semnificativ asupra │ │ │ │
│ │exactitatii sau validitãţii rezultatelor încercãrilor│ │ │ │
│ │sau esantionarii sunt etalonate/verificate înainte de│ │ │ │
│ │punerea în funcţiune │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│29.│Exista proceduri documentate şi implementate privind │ │ │ │
│ │identificarea, metode de verificare utilizate, │ │ │ │
│ │securitatea în manipulare, transportul, depozitarea, │ │ │ │
│ │utilizarea şi mentenanta planificata a │ │ │ │
│ │echipamentului? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│30.│Este amenajatã o zona din laborator pentru a se │ │ │ │
│ │depozita echipamentele neconforme? (se va hasura zona│ │ │ │
│ │în planul de situaţie al laboratorului) │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│31.│Aveti un sistem de evidenta al verificãrilor │ │ │ │
│ │metrologice? Dacã da, precizati cum este organizat. │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┴──┴──┴─────────────-┤
│E │Realizarea de încercãri │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┬──┬──┬─────────────-┤
│32.│Aveti stabilite proceduri care descriu selectarea, │ │ │ │
│ │planul de esantionare, extragerea şi pregãtirea │ │ │ │
│ │esantioanelor? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│33.│Aveti un sistem de receptionare, înregistrare, │ │ │ │
│ │etichetare, depozitare (înainte şi dupã încercarea │ │ │ │
│ │probelor supuse incercarii)? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│34.│Dupã efectuarea încercãrilor aveti o procedura de │ │ │ │
│ │eliminare a deşeurilor? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│35.│Aveti un plan control calitate întocmit pe tipuri de │ │ │ │
│ │materiale, faze de control care sa includã frecventa │ │ │ │
│ │de efectuare a încercãrilor (în cazul laboratoarelor │ │ │ │
│ │care efectueazã încercãri pentru agentul economic de │ │ │ │
│ │care aparţine)? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│36.│Aveti instituit un sistem de control privind │ │ │ │
│ │respectarea normelor tehnice privind efectuarea │ │ │ │
│ │încercãrilor? │ │ │ │
│ │Cine efectueazã controlul? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│37.│Dar pentru verificarea modului de consemnare în │ │ │ │
│ │documentele emise? │ │ │ │
│ │Cine efectueazã controlul? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│38.│Utilizaţi formulare pentru înscrierea rezultatelor │ │ │ │
│ │încercãrilor? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│39.│Formularele/caietele de lucru/fişele de lucru sunt │ │ │ │
│ │identificate pe fiecare tip de încercare? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│40.│Pentru rezultatele încercãrilor efectuate de │ │ │ │
│ │subcontractanţi se emit rapoarte scrise? │ │ │ │
├──-┼────────────────────────────────────────────────────-┼──┼──┼──────────────┤
│41.│Înregistrãrile tehnice ale rezultatelor încercãrilor │ │ │ │
│ │asigura trasabilitatea încercãrilor (identificarea │ │ │ │
│ │comenzii/contractului, identificarea personalului │ │ │ │
│ │responsabil pentru esantionare, pentru efectuarea │ │ │ │
│ │incercarii, pentru înscrierea/calculul rezultatelor).│ │ │ │
└──-┴────────────────────────────────────────────────────-┴──┴──┴─────────────-┘


--------
*) În rubrica "Observaţii" se noteaza datele solicitate în chestionar sau se identifica documentele care se anexeazã şi care confirma stadiul de realizare a cerintei evaluate.



┌────────────────────────────────────────────┬─────────────────-┬──────────────┐
│ Numele şi prenumele evaluatorilor │ Semnatura │ Data │
├────────────────────────────────────────────┼─────────────────-┼──────────────┤
│1. │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼─────────────────-┼──────────────┤
│2. │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼─────────────────-┼──────────────┤
│3. │ │ │
└────────────────────────────────────────────┴─────────────────-┴──────────────┘




ANEXA 4a

MODEL

PROCES-VERBAL DE EVALUARE
încheiat azi ....................

În urma evaluãrii efectuate la laboratorul .............................. de cãtre Inspectoratul Judeţean în Construcţii ........................... pe baza chestionarului de evaluare s-au constat un numãr de .............. neconformitãţi pentru care s-au stabilit acţiuni corective conform tabelului de mai jos:


┌────-┬───────────────┬─────────┬────────────-┬────────────────────────┬───────┐
│ CE- │ │ │TERMEN PROPUS│ CONSTATAREA REALIZĂRII │ │
│RINTA│NECONFORMITATEA│ACŢIUNEA │ PENTRU │ ACŢIUNII CORECTIVE │ │
│ NR. │ CONSTATATĂ │CORECTIVA│ SOLUŢIONARE ├───────────┬────────────┤ OBS. │
│ │ │ │ │ REALIZATĂ │REPROGRAMATA│ │
├─────┼───────────────┼─────────┼────────────-┼───────────┼────────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼───────────────┼─────────┼────────────-┼───────────┼────────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼───────────────┼─────────┼────────────-┼───────────┼────────────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└─────┴───────────────┴─────────┴────────────-┴───────────┴────────────┴───────┘



Termenele pentru soluţionarea neconformitatilor au fost propuse de reprezentanţii laboratorului evaluat.


┌─────────────────────┬───────────┬───────────────────────────────-┬───────────┐
│ Numele şi prenumele │ Semnatura │ Numele şi prenumele │ Semnatura │
│ evaluatorilor │ │ reprezentanţilor laboratorului │ │
├─────────────────────┼───────────┼────────────────────────────────┼───────────┤
│1. │ │1. │ │
├─────────────────────┼───────────┼────────────────────────────────┼───────────┤
│2. │ │2. │ │
├─────────────────────┼───────────┼────────────────────────────────┼───────────┤
│3. │ │3. │ 1/1│
└─────────────────────┴───────────┴────────────────────────────────┴──────────-┘




ANEXA 5



ANTETUL

INSPECTORATULUI JUDEŢEAN ÎN CONSTRUCŢII sau
Stema INSPECTORATULUI ÎN CONSTRUCŢII AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
României care efectueazã evaluarea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────-

RAPORT DE EVALUARE
A LABORATORULUI DE ANALIZE ŞI ÎNCERCĂRI ÎN CONSTRUCŢII
încheiat azi .........................

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────-┐
│Date de identificare laborator │
├──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤
│Instituţia tutelara: │Nr. Registrul comerţului: │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │CUI societate: │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│Adresa instituţie tutelara: │Nr. telefon: │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │Nr. fax: │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│Adresa laborator: │Nr. telefon laborator: │
│ ├───────────────────────────────────┤
│ │Nr. fax laborator: │
├──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┤
│1. Baza legalã a atestarii: │
├──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┤
│- <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în │- OGR nr. 2/2001 privind regimul │
│construcţii, cu modificãrile şi comple- │juridic al contravenţiilor, aprobatã
│ţãrile ulterioare │cu modificãri şi completãri prin │
│- <>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea │<>Legea nr. 180/11.04.2002 , modificatã
│executãrii lucrãrilor de construcţii, │şi completatã prin Legea nr. 526/ │
│republicatã în 13 octombrie 2004, cu │25.11.2004 │
│modificãrile şi completãrile ulterioare │- SR EN ISO 17025:2005 - Cerinţe │
│- OGR nr. 63/2001 privind înfiinţarea │generale pentru competenta labora- │
│Inspectoratului de Stat în Construcţii - │toarelor de încercãri şi etalonari │
│ISC, aprobatã prin Legea nr.707/03.12.2001│- Procedura privind evaluarea la- │
│- Regulamentul de organizare şi functio- │boratoarelor de analize şi incer- │
│nare al Inspectoratului de Stat în Con- │cari în construcţii în vederea │
│structii - ISC, aprobat prin Decizia nr. │autorizãrii, cod PA-003 │
│397/01 august 2005 a Primului Ministru │- Procedura de autorizare a per- │
│- Regulament privind controlul de stat al │sonalului de specialitate în │
│calitãţii în construcţii, aprobat prin HGR│construcţii, cod PA-002 │
│nr. 272/1994 │- Reglementãri tehnice (regulamen- │
│- Regulamentul privind autorizarea │te, proceduri, specificaţii, nor- │
│laboratoarelor de analize şi încercãri în │mative, instrucţiuni, ghiduri, │
│activitatea de construcţii aprobat prin HG│metodologii, manuale, etc.) │
│nr. 808/2005. │ │
├────────────────────────────────────┬─────┴───────────────────────────────────┤
│ Comisia de autorizare compusa din: │ Nume şi prenume │
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Preşedinte │ │
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Membru │ │
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Membru │ │
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Secretar comisie │ │
├────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┤
│În urma analizarii Dosarului de autorizare de cãtre comisia de autorizare │
│s-au constatat │
├───┬────────────────────────────────────────────────────────────────┬────┬────┤
│Nr.│ Criteriul analizat │ DA │ NU │
│crt│ │ │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│ 1.│Fişa de identificare este completatã cu toate datele de identi- │ │ │
│ │ficare necesare în faza de autorizare/reautorizare? │ │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│ 2.│Lista documentelor sistemului de management al calitãţii conţine│ │ │
│ │documentele necesare functionarii sistemului? │ │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│ 3.│Lista profilelor şi încercãrilor de laborator pentru care se │ │ │
│ │solicita autorizarea │ │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│ 4.│Chestionarul de evaluare s-a completat conform cerinţelor etapei│ │ │
│ │de autorizare/reautorizare? │ │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┤
│ 5.│S-a constatat realizarea tuturor acţiunilor corective stabilite │ │ │
│ │în Procesul verbal rezultat în urma verificãrilor efectuate în │ │ │
│ │baza Chestionarului de evaluare? │ │ │
├───┴────────────────────────────────────────────────────────────────┴────┴────┤
│Alte constatãri rezultate în urma analizei │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Paginile anexate, în numãr de ........................., fac parte integrantã │
│din prezentul Raport de evaluare. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CONCLUZIA COMISIEI DE AUTORIZARE │
│ În urma analizei documentelor, laboratorul ............................... cu│
│sediul ......................................................................,│
│ÎNDEPLINEŞTE/NU ÎNDEPLINEŞTE cerinţele de autorizare/reautorizare. │
├───────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────────────────┤
│ Comisia de autorizare │ Nume şi prenume │ Semnatura │
├───────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Preşedinte │ │ │
├───────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Membru │ │ │
├───────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Membru │ │ │
├───────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Secretar comisie │ │ │
└───────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────────────────┘


Prezentul raport de evaluare a fost întocmit în .................... exemplare.


ANEXA 6



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ NOMENCLATORUL PROFILELOR DE ÎNCERCĂRI │
├──-┬──────────────────────────-┬──────────────────────────────────────────────┤
│Nr.│ Cod profil │ Denumire Profil │
│crt│ │ │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 1 │Analize chimice ape │Analize chimice ape │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 2 │ANCFD │Agregate naturale pentru lucrãri de CF, drumuri
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 3 │AR │Armãturi de rezistenta; din oţel beton, sarme │
│ │ │sau plase sudate │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 4 │BBABP │Beton, beton armat, beton precomprimat │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 5 │CF │Suprastructura CF │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 6 │CO │Construcţii din oţel │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 7 │D │Drumuri │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 8 │Prefabricate │Prefabricate │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│ 9 │EIC │Echipamente inglobate în construcţii │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│10 │F │Finisaje │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│11 │Geosintetice │Geosintetice │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│12 │GTF │Geotehnica şi teren de fundare │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│13 │HITIF │Hidroizolatii, izolaţii termice, izolaţii │
│ │ │fonice │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│14 │IA │Instalaţii de automatizare │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│15 │IAE │Instalaţii şi aparataje electrice │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│16 │Cr │Instalaţii de contact, semnalizare, centrali- │
│ │ │zare bloc, instalaţii de automatizare pentru CF
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│17 │IDM │Încercãri distructive metal │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│18 │IF │Instalaţii frigorifice │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│19 │IGN │Instalaţii de gaze combustibile naturale │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│20 │II │Instalaţii de încãlzire │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│21 │Încercãri accelerate ale │Încercãri accelerate ale sistemelor rutiere │
│ │sistemelor rutiere │ │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│22 │Încercãri distructive lemn │Încercãri distructive lemn │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│23 │Încercãri nedistructive │Încercãri nedistructive nemetale │
│ │nemetale │ │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│24 │Încercãri polietilena │Încercãri polietilena │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│25 │Încercãri pe modele şi │Încercãri pe modele şi prototipuri în │
│ │prototipuri în laborator │laborator │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│26 │Încercãri produse ceramice │Încercãri produse ceramice │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│27 │INM │Încercãri nedistructive metal │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│28 │IS │Instalaţii sanitare │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│29 │IVC │Instalaţii de ventilaţie şi climatizare │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│30 │LT │Lucrãri de telecomunicaţii │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│31 │Materiale pentru învelitori│Materiale pentru învelitori │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│32 │Materiale pentru produse │Materiale pentru produse ceramice │
│ │ceramice │ │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│33 │MBM │Materiale pentru betoane şi mortare │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│34 │MD │Materiale pentru drumuri │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│35 │MNB │Materiale pentru noroi bentonitic │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│36 │MP │Materiale de protecţie contra agenţilor │
│ │ │corozivi │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│37 │MTZ │Mortare pentru tencuieli şi zidãrii │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│38 │PC │Protecţie catodica │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│39 │PCI │Protecţie contra incendiilor │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│40 │Plãci azbociment │Plãci azbociment │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│41 │Produse finite │Produse finite │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│42 │Produse petroliere │Produse petroliere │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│43 │Profil chimic │Profil chimic │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│44 │Siguranta circulaţiei │Siguranta circulaţiei │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│45 │Teracota │Teracota │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│46 │VNCEC │Verificãri nedistructive şi a comportãrii în │
│ │ │în exploatare a construcţiilor │
├──-┼──────────────────────────-┼──────────────────────────────────────────────┤
│47 │ZP │Zidãrie şi pereţi │
└──-┴──────────────────────────-┴──────────────────────────────────────────────┘



-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016