Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 703 din 19 noiembrie 1998  pentru aprobarea Reglementarilor aeronautice civile romane RACR-IA/Inchirierea de aeronave de catre operatorii aerieni romani autorizati pentru transport aerian public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 703 din 19 noiembrie 1998 pentru aprobarea Reglementarilor aeronautice civile romane RACR-IA/Inchirierea de aeronave de catre operatorii aerieni romani autorizati pentru transport aerian public

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 185 din 29 aprilie 1999

Ministrul transporturilor,
pentru îndeplinirea îndatoririlor ce revin Ministerului Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în vederea creşterii siguranţei prestaţiilor în aviaţia civilã,
în temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, al <>art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, al <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>Hotãrârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana",
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Reglementãrile aeronautice civile romane RACR-IA/Închirierea de aeronave de cãtre operatorii aerieni romani autorizaţi pentru transport aerian public, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare dupã 15 zile de la data publicãrii.
ART. 3
Departamentul Aviaţiei Civile din cadrul Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana" vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 4
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

ANEXA 1


MINISTERUL TRANSPORTURILOR

REGLEMENTĂRI AERONAUTICE CIVILE ROMANE RACR-IA/ÎNCHIRIEREA DE AERONAVE
DE CĂTRE OPERATORII AERIENI ROMANI AUTORIZAŢI PENTRU TRANSPORT AERIAN PUBLIC

Secţiunea A
Prevederi generale şi definiţii

CAP. 1
Prevederi generale

RACR-IA 0001 Generalitati
a) Reglementãrile aeronautice civile romane - partea privind închirierea de aeronave (RACR-IA) se referã la aspectele economice, juridice şi tehnice ale activitãţii privind închirierea de cãtre operatorii aerieni romani autorizaţi a aeronavelor utilizate în transportul aerian public.
b) Închirierea aeronavelor este o activitate complementara a operatorilor aerieni romani autorizaţi, având ca obiectiv principal satisfacerea unor nevoi temporare ale acestora (pe linie comercialã: creşterea capacitãţii de transport, datoratã unor cerinţe sporite de trafic; pe linie operationala/tehnica: înlocuirea unor aeronave indisponibile, închirierea temporarã a aeronavelor în vederea cumpãrãrii lor etc.).
c) Un operator aerian roman autorizat va opera o aeronava închiriatã numai dupã aprobarea prealabilã de cãtre Regia Autonomã "Autoritatea Aeronautica Civilã Romana", denumita în continuare A.A.C.R., a înţelegerilor contractuale de închiriere referitoare exclusiv la satisfacerea reglementãrilor aeronautice aplicabile.
Clauzele contractuale privind tarifele aplicate, precum şi alte prevederi de natura strict comercialã nu fac obiectul prezentelor reglementãri.
d) Prezenta reglementare s-a întocmit în baza prevederilor Manualului ICAO nr. 8335-AN/879, ale art. 83 bis al Convenţiei privind aviaţia civilã internationala, semnatã la Chicago, ale art. 8 şi 10 din Reglementarea Consiliului Uniunii Europene nr. 2.407/1992 referitoare la licentierea transportatorilor aerieni, ale Recomandarii ECAC nr. 21/1 şi ale documentului JAR-OPS 1.

RACR-IA 0005 Aplicabilitate
Prezenta reglementare RACR-IA cuprinde cerinţele şi procedurile aplicabile pentru operarea în siguranta a aeronavelor închiriate de cãtre operatorii aerieni romani autorizaţi.

CAP. 2
Definiţii
RACR-IA 0010 Definiţii
În sensul prezentei reglementãri, termenii folosiţi se definesc astfel:
a) lease/leasing (închiriere de aeronave) - înţelegere contractualã prin care un operator aerian autorizat care ia cu chirie o aeronava dobândeşte detenţia şi controlul comercial asupra acesteia, fãrã transferul proprietãţii asupra aeronavei;
b) dry-lease - închirierea unei aeronave care este operata în baza certificatului de operator aerian al operatorului care a luat cu chirie aeronava; în mod normal, este o închiriere de aeronava fãrã echipaj. Operatorul care a luat aeronava cu chirie obţine detenţia şi controlul comercial al acesteia, iar în exploatarea aeronavei se folosesc codul sau de operare, precum şi drepturile sale de trafic;
c) wet-lease - închirierea unei aeronave care este operata în baza certificatului de operator aerian al celui care a dat cu chirie aeronava. În mod normal, este o închiriere de aeronava cu echipaj. Operatorul care a luat aeronava cu chirie obţine detenţia şi controlul comercial al acesteia, iar în exploatarea aeronavei se folosesc codul sau de operare, precum şi drepturile sale de trafic;
d) operator aerian - persoana juridicã angajata sau care intenţioneazã sa se angajeze în operarea aeronavelor;
e) operator aerian autorizat - persoana juridicã angajata în operarea aeronavelor, deţinãtoare a unui certificat de operator aerian.

Secţiunea B
Cerinţe minime obligatorii privind obţinerea aprobãrii închirierii de aeronave

RACR-IA 0015 Cerinţe generale
a) În scopul respectãrii cerinţelor şi standardelor privind responsabilitatea şi asigurarea siguranţei zborurilor, precum şi a cerinţelor comerciale aplicabile, prevederile specifice din înţelegerile contractuale de închiriere a aeronavelor de cãtre operatorii aerieni romani vor fi aprobate, în prealabil, de cãtre A.A.C.R.
b) 1. În vederea obţinerii aprobãrii pentru închirierea de aeronave, un operator aerian roman va furniza A.A.C.R. informaţii privind:
(i) tipul închirierii;
(ii) pãrţile contractante; numele proprietarului, în cazul închirierii aeronavei/aeronavelor în sistem dry-lease;
(iii) data începerii şi durata propusã pentru închiriere, detalii privind operaţiunile de zbor planificate (zone geografice sau rute cu cerinţe operationale specifice);
(iv) numãrul şi tipul aeronavelor, însemnele de înmatriculare şi ţara de înmatriculare;
(v) certificatul de zgomot (dacã este cazul), certificatul pentru echipamente de navigaţie B-RNAV, alte certificate necesare pentru operarea în zone geografice sau pe rute cu cerinţe operationale specifice (MNPS, RVSM, ACAS etc.);
(vi) certificatul de navigabilitate; declaraţia de conformitate, emisã de cãtre deţinãtorul înregistrat care atesta ca aeronava/aeronavele îndeplineşte/îndeplinesc cerinţele de navigabilitate ale statului de înmatriculare, în cazul închirierii în sistem dry-lease;
(vii) modul de asigurare a întreţinerii aeronavei/aeronavelor;
(viii) asigurarea pasagerilor şi asigurarea pentru rãspundere civilã fata de terţi;
(ix) numele operatorului aerian sub al cãrui certificat de operator aerian va/vor fi operata/operate aeronava/aeronavele;
(x) numele operatorului aerian care deţine controlul comercial al aeronavei/aeronavelor;
(xi) componenta, naţionalitatea şi calificarile echipajelor de zbor.
2. Aceste informaţii vor fi transmise A.A.C.R. de cãtre operatorul aerian roman, înaintea încheierii înţelegerii contractuale de închiriere, indiferent de durata pentru care acesta intenţioneazã sa închirieze aeronava/aeronavele.

RACR-IA 0020 Cerinţe privind închirierea în sistem wet-lease
a) Închirierea aeronavelor strãine în sistem wet-lease va fi aprobatã numai în condiţiile în care A.A.C.R. se va asigura, dacã este necesar prin efectuarea unei inspecţii (audit), ca operatorul aerian strãin, sub al cãrui certificat va opera aeronava, îndeplineşte cerinţele şi standardele naţionale privind asigurarea siguranţei zborului.
b) Un operator aerian roman autorizat poate lua cu chirie în sistem wet-lease alte tipuri de aeronave decât cele cuprinse în certificatul sau de operator aerian, numai dacã A.A.C.R. este convinsa ca prin aceasta nu este afectatã menţinerea standardelor privind asigurarea siguranţei zborurilor, care trebuie sa fie cel puţin echivalente cu cele pe care operatorul aerian care ia cu chirie aeronava trebuie sa le respecte în conformitate cu propriul sau certificat de operator.
c) Aprobarea pentru închirierea de aeronave în sistem wet-lease se acorda pe o perioada limitatã, de maximum 12 luni; dacã nevoile operationale ale operatorului o cer, aceasta aprobare poate fi prelungitã cu cel mult 4 perioade de câte 6 luni fiecare.
d) 1. Prin derogare de la prevederile reglementãrii RACR-IA 0015 a), atunci când un operator aerian roman autorizat, din necesitaţi de operare excepţionale, doreşte închirierea ad-hoc a unei aeronave (în sistem wet-lease) pe termen scurt, de maximum 72 de ore, poate fi încheiatã o înţelegere contractualã, fãrã o aprobare prealabilã din partea A.A.C.R., dar cu notificarea imediata a acesteia şi cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
(i) operatorul care da cu chirie aeronava deţine un certificat de operator aerian, emis de cãtre un stat semnatar al Convenţiei de la Chicago;
(ii) operatorul aerian roman s-a convins ca partenerul contractual opereazã cu respectarea standardelor şi cerinţelor privind responsabilitatea şi asigurarea siguranţei zborurilor, impuse de A.A.C.R.;
(iii) perioada de închiriere nu va depãşi 72 de ore consecutive de la data începerii operarii cu aeronava închiriatã.
2. Folosirea aeronavei închiriate va fi notificatã A.A.C.R., prin comunicarea modului în care se îndeplinesc condiţiile prevãzute la RACR-IA 0020 lit. d) 1.
e) A.A.C.R. poate impune operatorilor aerieni romani autorizaţi, din considerente de siguranta a zborului, precum şi în concordanta cu reglementãrile naţionale şi internaţionale aplicabile, restrictii sau limitãri privind desfãşurarea activitãţilor lor operationale cu aeronave strãine închiriate în sistem wet-lease.

Secţiunea C
Proceduri privind închirierea de aeronave
RACR-IA 0025 Prevederi generale
a) În vederea obţinerii aprobãrii de utilizare pe termen lung a aeronavelor închiriate, operatorii aerieni romani, deţinãtori ai certificatului de operator aerian, vor transmite A.A.C.R. informaţiile cerute, în conformitate cu RACR-IA 0015 lit. b), însoţite de o cerere, cu minimum 10 zile lucrãtoare înainte de încheierea contractelor de închiriere a aeronavelor.
b) În funcţie de tipul închirierii (dry-lease sau wet-lease) şi de înmatricularea aeronavelor (romana sau strãinã), vor fi respectate urmãtoarele proceduri de lucru:

RACR-IA 0030 Luarea cu chirie de cãtre un operator aerian roman a unei aeronave strãine, în sistem dry-lease
a) Un operator aerian roman autorizat poate opera una sau mai multe aeronave închiriate în sistem dry-lease, numai cu aprobarea prealabilã a A.A.C.R. Eventualele cerinţe suplimentare ale A.A.C.R. vor fi incluse în contractul de închiriere. A.A.C.R. îşi rezerva dreptul de a verifica contractele de închiriere finalizate în pãrţile referitoare la satisfacerea reglementãrilor aeronautice aplicabile.
b) 1. În cazul în care aeronava se înmatriculeazã în România, programul ei de întreţinere va fi aprobat de cãtre A.A.C.R., iar organizaţia responsabilã cu întreţinerea tehnica va fi autorizata de cãtre A.A.C.R.
2. Un operator aerian roman va putea obţine dreptul de a opera o aeronava/ aeronave închiriatã/închiriate în sistem dry-lease şi de a o/le inmatricula în România, numai dacã problemele referitoare la înmatricularea şi radierea înmatriculãrii aeronavei/aeronavelor, sunt clarificate între pãrţile contractante, iar A.A.C.R. a eliberat un document privind clauza de radiere a înmatriculãrii.
3. În cazul în care aeronava îşi pãstreazã înmatricularea strãinã, în condiţiile îndeplinirii cerinţelor aplicabile din RACR-COA (certificarea operatorilor aerieni), programul de întreţinere, precum şi organizaţia responsabilã cu întreţinerea tehnica a aeronavei respective vor trebui sa fie acceptate de A.A.C.R.
c) În vederea operarii aeronavei/aeronavelor luate cu chirie, operatorul aerian roman autorizat:
1. va solicita amendarea certificatului de operator aerian prin introducerea aeronavei/aeronavelor închiriatã/închiriate;
2. va inainta spre aprobare un amendament corespunzãtor la Manualul operational;
3. va scolariza şi va califica în mod corespunzãtor personalul sau navigant, tehnic şi de serviciu la sol (dacã este cazul);
4. va pune la dispoziţie A.A.C.R.:
(i) situaţia activitãţii de zbor, realizatã de aeronava/aeronavele închiriatã/închiriate şi a activitãţii de întreţinere la zi, precum şi scadentele pentru activitãţile de întreţinere urmãtoare; similar pentru motoare şi elice (dupã caz);
(ii) copia de pe certificatul de operator aerian al operatorului aerian de la care se închiriazã aeronava;
(iii) copia de pe contractele care sa acopere întreţinerea de baza şi de linie;
(iv) copia de pe programul de întreţinere, aprobat/acceptat de autoritãţile competente.
De asemenea, operatorul aerian va pune la dispoziţie A.A.C.R. şi alte documente solicitate, în conformitate cu prevederile specifice ale reglementãrii privind certificarea operatorilor aerieni.
d) Aeronava/aeronavele închiriatã/închiriate în sistem dry-lease va/vor fi radiatã/radiate din orice alt certificat de operator aerian pe perioada de închiriere.
e) 1. Operatorul aerian roman autorizat are obligaţia de a folosi personal navigant şi tehnic având documente de calificare şi licenţe în termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute de cãtre A.A.C.R.
2. Dacã o aeronava îşi pãstreazã înmatricularea strãinã, operatorul aerian roman are obligaţia de a folosi personal navigant având documente de calificare şi licenţe în termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute şi de cãtre autoritatea statului de înmatriculare.
f) Cererea de înmatriculare/radiere a aeronavei în/din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România se înainteazã A.A.C.R. de cãtre operatorul aerian roman sau strãin, cu acordul scris al partenerului contractual.

RACR-IA 0035 Darea cu chirie de cãtre un operator aerian roman a unei aeronave/unor aeronave unui operator aerian strãin, în sistem dry-lease
a) Operatorul aerian roman autorizat nu va da cu chirie în sistem dry-lease o aeronava/nişte aeronave unui operator aerian strãin decât cu aprobarea A.A.C.R. şi cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
1. A.A.C.R. a radiat aeronava/aeronavele din certificatul de operator aerian al operatorului roman;
2. operatorul aerian roman a prezentat aranjamente contractuale de întreţinere pentru aeronava/aeronavele data/date cu chirie, acceptate de A.A.C.R.
b) Aeronava/aeronavele care îşi pãstreazã înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România va/vor fi operata/operate potrivit reglementãrilor autoritãţii aeronautice a operatorului care a luat cu chirie aeronava/aeronavele, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
1. manualul de zbor, programul de întreţinere şi lista echipamentului minim (MEL) sa fie aprobate de A.A.C.R.;
2. sa fie aplicate directivele pe linie de navigabilitate, emise de A.A.C.R.;
3. modificãrile şi reparaţiile majore ale aeronavei/aeronavelor sa fie aprobate de A.A.C.R.;
4. prelungirea valabilitãţii certificatului de navigabilitate sa fie facuta de A.A.C.R.;
5. accidentele şi incidentele de zbor sa fie notificate A.A.C.R.
c) Operatorul aerian strãin are obligaţia, în cazul în care aeronavele îşi pãstreazã înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România, de a folosi personal navigant şi tehnic având documente de calificare şi licenţe în termen de valabilitate, emise, validate sau recunoscute de cãtre A.A.C.R.
d) Aeronava/aeronavele care se radiaza din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor din România va/vor fi operata/operate potrivit reglementãrilor autoritãţii aeronautice a operatorului aerian strãin.
e) Contractul de închiriere în sistem dry-lease va intra în vigoare numai dacã autoritatea aeronautica nationala a operatorului care ia cu chirie aeronava/aeronavele accepta atribuţiile şi responsabilitãţile privind supravegherea operationala şi tehnica (de întreţinere) a aeronavei/aeronavelor închiriatã/închiriate, în conformitate cu art. 83 bis al Convenţiei de la Chicago.

RACR-IA 0040 Luarea cu chirie de cãtre un operator aerian roman a unei aeronave strãine, în sistem wet-lease
a) Operatorul aerian strãin care da cu chirie aeronava/aeronavele este operatorul aeronavei, fiind rãspunzãtor de îndeplinirea tuturor reglementãrilor aeronautice aplicabile referitoare la siguranta zborurilor.
b) În cazul închirierii de aeronave în sistem wet-lease, operatorul aerian roman autorizat va verifica dacã:
1. cerinţele şi standardele referitoare la siguranta zborului sunt echivalente cu cele cerute de A.A.C.R. (prin auditare, verificare de documente etc.), constatãrile urmând a fi raportate într-o forma acceptatã de cãtre A.A.C.R.;
2. compania aerianã care da cu chirie aeronava/aeronavele este un operator aerian deţinãtor al unui certificat de operator aerian, emis de cãtre un stat membru O.A.C.I., prin care este abilitat sa efectueze transport aerian public;
3. documentele emise de cãtre autoritatea operatorului, care se înainteazã A.A.C.R., sunt redactate şi în limba engleza.
c) În baza unei clauze care trebuie trecutã în contractul de închiriere, operatorul aerian roman autorizat va asigura, pe perioada închirierii, supervizarea, din punct de vedere al întreţinerii tehnice şi al operaţiunilor de zbor, a operatorului care da cu chirie aeronava, pentru ca standardele privind siguranta zborului sa fie aceleaşi sau echivalente cu cele impuse de A.A.C.R. pentru operaţiunile proprii şi sa fie respectate ca atare.
d) Supravegherea din punct de vedere al întreţinerii tehnice şi al operaţiunilor de zbor, menţionatã la lit. c), va acoperi cel puţin:
1. navigabilitatea şi întreţinerea aeronavei/aeronavelor;
2. competenta echipajelor de zbor (calificarea şi valabilitatea licenţelor).
e) Operaţiunile de zbor şi de întreţinere tehnica a aeronavei/aeronavelor închiriatã/închiriate se supun şi activitãţilor de inspecţie şi supraveghere ale A.A.C.R.

RACR-IA 0045 Darea cu chirie de cãtre un operator aerian roman a unei aeronave/unor aeronave unui operator aerian strãin, în sistem wet-lease
a) Operatorul aerian roman autorizat rãmâne operatorul aeronavei/aeronavelor şi este responsabil pentru îndeplinirea tuturor cerinţelor reglementãrilor aeronautice aplicabile referitoare la siguranta zborurilor.
b) Operaţiunile de zbor şi de întreţinere tehnica a aeronavei/aeronavelor închiriatã/închiriate se supun şi activitãţilor de inspecţie şi de supraveghere tehnica şi operationala ale A.A.C.R.

RACR-IA 0050 Alte situaţii
A.A.C.R. poate aproba încheierea unor aranjamente contractuale între 2 operatori aerieni în vederea dãrii/luãrii cu chirie a unei/unor aeronave şi în alte condiţii decât cele specifice la RACR-IA 0030-0045, în conformitate cu standardele şi cu recomandãrile O.A.C.I. şi ECAC, precum şi cu reglementãrile aeronautice naţionale aplicabile.

Secţiunea D
Dispoziţii finale
RACR-IA 0055
a) În contextul prezentei reglementãri, A.A.C.R. poate aproba unui operator roman sa ia cu chirie o aeronava/nişte aeronave şi de la o organizaţie care nu este operator aerian, numai dacã operatorul respectiv demonstreaza ca sunt îndeplinite cerinţele privind operarea în siguranta, iar A.A.C.R. este satisfacuta în ceea ce priveşte supravegherea operarii, în conformitate cu standardele şi cu reglementãrile în vigoare.
b) Prevederile prezentei reglementãri se aplica şi în cazul închirierii de aeronave între operatorii aerieni romani, mai puţin cele referitoare la schimbarea înmatriculãrii aeronavei/aeronavelor.
c) De asemenea, prevederile prezentei reglementãri se aplica şi solicitanţilor de certificat de operator aerian, care urmeazã sa opereze aeronave închiriate în sistem dry-lease.
d) Nerespectarea de cãtre un operator aerian roman autorizat a prevederilor acestei reglementãri atrage dupã sine revocarea sau suspendarea de cãtre A.A.C.R. a certificatului de operator aerian deţinut de acesta.
--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016