Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 7.521 din 10 iulie 2006  pentru aprobarea Normelor metodologice privind realizarea supravegherii si controlului vamal ulterior    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 7.521 din 10 iulie 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind realizarea supravegherii si controlului vamal ulterior

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - Autoritatea Nationala a Vamilor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 638 din 25 iulie 2006

În temeiul prevederilor <>art. 100 alin. (4) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum şi ale art. 603 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 707/2006 ,

vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã <>Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vãmilor nr. 633/2001 pentru aprobarea Normelor tehnice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 din 27 martie 2001.
ART. 3
Direcţia supraveghere şi control vamal, direcţiile regionale vamale şi structurile subordonate acestora vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.

Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã,
Gelu Ştefan Diaconu

Bucureşti, 10 iulie 2006.
Nr. 7.521.


ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior

Dispoziţii generale
ART. 1
Activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior se exercitã de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor prin Direcţia supraveghere şi control vamal şi prin structurile aflate în coordonarea acesteia pe linie de specialitate din cadrul direcţiilor regionale vamale, respectiv serviciile de supraveghere şi control vamal şi birourile vamale.
ART. 2
Direcţia supraveghere şi control vamal şi structurile desemnate din cadrul direcţiilor regionale vamale prin regulamentul de organizare şi funcţionare reprezintã aparatul de control specializat în prevenirea, constatarea şi sancţionarea fraudelor la reglementãrile vamale şi la alte dispoziţii legale, prin:
a) acţiuni de supraveghere vamalã desfãşurate pentru asigurarea respectãrii reglementãrilor vamale sau a altor dispoziţii aplicabile mãrfurilor aflate sub supraveghere vamalã;
b) acte specifice de reverificare a declaraţiilor sau de control ulterior, efectuate pentru aplicarea corectã a reglementãrilor vamale şi a altor dispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţia finalã ale mãrfurilor care circulã între teritoriul vamal al României şi alte ţãri, inclusiv staţionarea mãrfurilor care nu au statutul de mãrfuri româneşti.
ART. 3
(1) Personalul Direcţiei supraveghere şi control vamal are competenţa de control pe întreg teritoriul vamal al României, iar pentru structurile corespondente din cadrul direcţiilor regionale vamale competenţa teritorialã este stabilitã de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
(2) În cazul misiunilor sau acţiunilor de control, investigaţii, supraveghere, cercetare operativã sau însoţire, care nu suferã amânare, personalul serviciilor supraveghere şi control vamal din cadrul direcţiilor regionale vamale poate acţiona şi în afara razei teritoriale de competenţã, pe baza unei cereri motivate a şefului de serviciu sau a directorului direcţiei regionale vamale, aprobatã de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal sau din dispoziţia acestuia.
ART. 4
Controlul se efectueazã cu prioritate la persoanele definite la <>art. 4 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României şi, în funcţie de constatãri şi necesitãţi, se extinde şi la birourile vamale.
ART. 5
În exercitarea atribuţiilor legale, personalul vamal din cadrul Direcţiei supraveghere şi control vamal, din serviciile supraveghere şi control vamal sau din birourile vamale constatã şi sancţioneazã potrivit legii abaterile de la reglementãrile vamale şi de la alte dispoziţii legale şi este învestit cu exerciţiul autoritãţii publice.
Programarea şi organizarea activitãţilor
ART. 6
Activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior se organizeazã şi se desfãşoarã în baza unor programe anuale şi trimestriale de activitate, aprobate de conducerea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
ART. 7
Obiectivele naţionale prioritate în domeniul supravegherii şi controlului vamal ulterior sunt stabilite prin Planul naţional anual de acţiune şi control.
ART. 8
Controalele vamale programate sunt stabilite prin programe de activitate trimestriale la nivel regional, pe baza obiectivelor Planului naţional anual de acţiune şi control.
ART. 9
Direcţia supraveghere şi control vamal elaboreazã proiectul Planului naţional anual de acţiune şi control pânã la începutul lunii septembrie, în vederea aprobãrii de cãtre conducerea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor pânã la sfârşitul lunii septembrie, pentru a fi pus în aplicare cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor.
ART. 10
La elaborarea proiectului prevãzut la art. 9 se au în vedere obiectivele naţionale prioritare stabilite de conducerea Ministerului Finanţelor Publice, a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, propunerile aparatului propriu al Direcţiei supraveghere şi control vamal, ale serviciilor supraveghere şi control vamal şi birourilor vamale, ale altor direcţii şi servicii din structura centralã sau teritorialã a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, sesizãrile primite din partea altor instituţii în cadrul activitãţii de cooperare interinstituţionalã, privind existenţa unor fenomene de fraudã vamalã, sau informaţiile şi datele primite în cadrul cooperãrii şi asistenţei mutuale internaţionale în domeniul vamal. Obiectivele prioritare trebuie sã cuprindã şi obiectivele prevãzute în angajamentele asumate în cadrul procesului de pregãtire în vederea aderãrii la Uniunea Europeanã sau postaderare.
ART. 11
La identificarea şi stabilirea obiectivelor se vor utiliza datele şi informaţiile vamale, precum şi analiza de risc.
ART. 12
Direcţiile regionale vamale înainteazã propunerile pentru proiectul Planului naţional anual de acţiune şi control la Direcţia supraveghere şi control vamal pânã la sfârşitul lunii iulie a anului în curs pentru anul urmãtor. Aceste propuneri sunt elaborate de serviciile de supraveghere şi control vamal şi se avizeazã de directorul executiv al direcţiei regionale vamale.
ART. 13
Direcţia supraveghere şi control vamal transmite, pânã la data de 10 a lunii octombrie, Planul naţional anual de acţiune şi control aprobat pentru anul urmãtor fiecãrei direcţii regionale vamale.
ART. 14
Programele de activitate trimestriale regionale sunt aprobate de directorul executiv al direcţiei regionale vamale pânã la data de 5 a ultimei luni din trimestrul în curs pentru trimestrul urmãtor. Propunerile privind programele de activitate trimestriale sunt elaborate de şeful serviciului supraveghere şi control vamal, în colaborare cu birourile vamale, pânã la data de întâi a ultimei luni din trimestrul în curs pentru trimestrul urmãtor. Aceste programe prevãd obiectivele şi tematicile de control ce trebuie realizate pentru trimestrul respectiv, precum şi persoanele care vor face obiectul controlului vamal ulterior, în corelare cu resursele umane şi materiale existente. Selecţia persoanelor propuse a face obiectul controlului vamal ulterior se realizeazã utilizându-se analiza de risc, precum şi alte categorii de informaţii disponibile.
ART. 15
(1) Programele de activitate trimestriale regionale vor fi transmise spre avizare Direcţiei supraveghere şi control vamal, pânã la data de 10 a ultimei luni din trimestrul în curs pentru trimestrul urmãtor.
(2) Direcţia supraveghere şi control vamal va analiza şi va aviza programele de activitate, putând face modificãri şi completãri în ceea ce priveşte sarcinile prioritare stabilite pentru trimestrul respectiv, iar în urma aprobãrii de cãtre conducerea Autoritãţii Naţionale a Vãmilor vor fi restituite pânã pe data de 25 a lunii în care au fost trimise.
ART. 16
Acţiunile de supraveghere şi control vamal ulterior programate pentru direcţiile regionale vamale, care nu se pot realiza în termenele stabilite prin program, vor fi reprogramate de cãtre directorul executiv al direcţiei regionale vamale în trimestrul urmãtor, cu avizul prealabil al conducerii Direcţiei supraveghere şi control vamal.
ART. 17
Acţiunile de control solicitate de alte instituţii în cadrul cooperãrii interinstituţionale se înscriu în programul de activitate în mod direct, pe baza solicitãrii instituţiilor sau a propunerilor altor direcţii din structura centralã ori teritorialã a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, dupã analizarea acestora din punctul de vedere al motivãrii legale şi al capacitãţii de soluţionare.
ART. 18
Evidenţa acţiunilor de supraveghere şi control vamal ulterior se va organiza potrivit regulilor stabilite de Direcţia supraveghere şi control vamal.
ART. 19
În situaţiile în care în efectuarea controalelor tematice nu se pot respecta termenele stabilite prin program, directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv directorul executiv al direcţiei regionale vamale, în cazuri motivate, poate dispune prelungirea duratei acţiunii de control.
ART. 20
Personalul vamal cu sarcini de supraveghere şi control vamal ulterior va participa la începutul fiecãrei luni sau ori de câte ori este necesar la activitatea de pregãtire profesionalã continuã asupra reglementãrilor vamale şi altor dispoziţii aplicabile, precum şi de pregãtire a acţiunilor de control pe baza tematicilor şi obiectivelor de control, potrivit programului de activitate şi în conformitate cu statutul personalului vamal.
ART. 21
În cadrul activitãţilor de pregãtire a acţiunilor de control, echipa de control, pentru aplicarea uniformã şi nediscriminatorie a reglementãrilor vamale şi altor dispoziţii legale, poate solicita prin şeful compartimentului de control punctul de vedere al direcţiilor şi compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii vamale sau al altor instituţii şi autoritãţi.
ART. 22
Echipa de control vamal este formatã de regulã din douã persoane sau dintr-un echipaj mobil şi este propusã de şeful de compartiment şi aprobatã de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, de şeful serviciului supraveghere şi control vamal sau de şeful biroului vamal, dupã caz.
ART. 23
Înainte de începerea controlului membrii echipei de control analizeazã datele existente în baza de date naţionalã, regionalã, respectiv localã, şi le coreleazã cu celelalte informaţii disponibile referitoare la activitatea persoanei fizice sau juridice ce urmeazã sã fie controlatã. De asemenea, sunt studiate reglementãrile vamale şi dispoziţiile legale aplicabile declaraţiilor sau activitãţii specifice ce urmeazã sã fie controlatã.
ART. 24
Controalele vamale ulterioare programate sau inopinate se executã în baza ordinului de control/misiune, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 1, semnat de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal sau, dupã caz, de directorul executiv al direcţiei regionale vamale, de şeful serviciului de supraveghere şi control vamal sau de şeful biroului vamal, potrivit competenţelor.
ART. 25
Controalele vamale ulterioare programate se realizeazã, de regulã, cu înştiinţarea prealabilã a persoanei stabilite în România, cu scopul de a nu-i perturba activitatea curentã şi pentru ca aceasta sã fie în mãsurã de a pune la dispoziţie membrilor echipei de control vamal ulterior un spaţiu adecvat şi registrele, evidenţele financiar-contabile sau înscrisurile, inclusiv cele pe suport informatic, care au legãturã directã ori indirectã cu mãrfurile şi cu bunurile ce fac obiectul schimbului între aceasta şi cetãţeni sau companii din alte ţãri, de a permite accesul la spaţiile de depozitare a mãrfurilor şi bunurilor, asigurând prezenţa persoanelor competente sã punã la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin referitoare la acele mãrfuri şi bunuri.
ART. 26
(1) Înştiinţarea prealabilã a persoanei se realizeazã prin comunicarea în scris, de regulã cu 15 zile înainte de iniţierea controlului vamal ulterior programat, a unui aviz de control vamal ulterior, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 2.
(2) Acest document va cuprinde în mod obligatoriu, pe lângã elementele de identificare a membrilor echipei de control şi a persoanei controlate, temeiul juridic al controlului, data de începere a controlului vamal ulterior, perioada ce urmeazã sã fie controlatã şi posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a acţiunii de control vamal ulterior respective.
ART. 27
Persoana în cauzã poate solicita, în scris, autoritãţii vamale din care fac parte membrii echipei de control vamal ulterior amânarea datei de începere a controlului o singurã datã, pentru motive justificate. Amânarea nu poate depãşi 30 de zile.
ART. 28
Comunicarea avizului de control nu este obligatorie în cazul controalelor vamale inopinate, al controalelor care se desfãşoarã pe baza documentelor de care dispune autoritatea vamalã, al controalelor periodice prevãzute prin reglementãri vamale, când solicitarea de control este fãcutã de persoana respectivã sau în cazul unor acţiuni de realizat ca urmare a solicitãrii unor autoritãţi, potrivit legii.
Forme, proceduri şi metode de control
ART. 29
Acţiunile de control se pot desfãşura în urmãtoarele forme:
a) control general, care reprezintã activitatea de verificare a tuturor operaţiunilor vamale pentru o perioadã determinatã;
b) control parţial, care reprezintã activitatea de verificare a uneia sau mai multor operaţiuni vamale pentru o perioadã determinatã.
În cazuri motivate, în scopul aplicãrii corecte şi unitare a reglementãrilor vamale şi a altor dispoziţii legale, controlul se poate extinde asupra tuturor operaţiunilor vamale.
ART. 30
(1) În realizarea atribuţiilor, compartimentele de supraveghere şi control vamal ulterior pot aplica urmãtoarele proceduri de control:
a) controlul inopinat, care constã în activitatea de verificare fapticã şi documentarã, în principal ca urmare a unei sesizãri sau unor indicii cu privire la existenţa unor fapte de încãlcare a reglementãrilor vamale sau a altor dispoziţii aplicabile, fãrã înştiinţarea prealabilã a persoanei controlate;
b) controlul încrucişat, care constã în verificarea documentelor şi operaţiunilor în corelaţie cu cele deţinute de alte persoane; controlul încrucişat poate fi şi inopinat.
(2) La finalizarea controlului inopinat sau încrucişat se încheie notã de constatare sau proces-verbal de control, dupã caz.
ART. 31
În realizarea acţiunilor de supraveghere şi control vamal ulterior se pot aplica urmãtoarele metode de control:
a) controlul prin sondaj, care constã în activitatea de verificare selectivã a documentelor şi operaţiunilor semnificative;
b) controlul electronic, care constã în activitatea de verificare a contabilitãţii şi a resurselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizându-se metodele de analizã, evaluare şi testare asistate de instrumente informatice specializate.
ART. 32
Utilizarea procedurilor şi metodelor de control se poate face individual sau combinat, în funcţie de scopul, obiectivele, complexitatea, dificultãţile, specificul activitãţii desfãşurate şi de perioada controlului.
ART. 33
Selectarea documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciazã de organul de control şi va avea în vedere volumul, valoarea şi ponderea lor în activitatea persoanei controlate.
Supravegherea şi controlul vamal ulterior executate de birourile vamale
ART. 34
(1) La nivelul biroului vamal, supravegherea vamalã se organizeazã de şeful biroului vamal, pe baza unui plan de supraveghere vamalã, care se avizeazã de şeful serviciului supraveghere şi control vamal şi se aprobã de directorul executiv al direcţiei regionale vamale.
(2) Acest plan va cuprinde atribuţiile, cãile şi mijloacele de realizare a supravegherii vamale de cãtre biroul vamal, în conformitate cu prevederile art. 587-588 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 707/2006 .
ART. 35
Reverificarea declaraţiilor şi controlul vamal ulterior se realizeazã de biroul vamal printr-un compartiment sau personal vamal desemnat în acest scop.
ART. 36
Birourile vamale vor desfãşura activitãţi de control vamal ulterior în urmãtoarele situaţii:
a) controalele vamale ulterioare prevãzute în cazul utilizãrii procedurilor simplificate de vãmuire pentru prezentarea şi declararea mãrfurilor;
b) controlul vamal ulterior al declaraţiilor vamale pentru care s-a acordat liber de vamã fãrã efectuarea controlului vamal documentar şi fizic;
c) reverificarea declaraţiilor depuse la biroul vamal, pentru care se apreciazã cã dispoziţiile legale au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte sau incomplete;
d) orice alte acţiuni necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin reglementãrile vamale sau regulamentul de organizare şi funcţionare;
e) alte acţiuni stabilite prin programele de activitate.
ART. 37
Programarea activitãţilor de supraveghere şi control vamal ulterior, de cãtre biroul vamal, se realizeazã în conformitate cu prezentele norme metodologice.
Realizarea activitãţilor de supraveghere şi control vamal cu echipaje mobile
ART. 38
Pentru realizarea activitãţilor de supraveghere şi control vamal ulterior prin acţiuni inopinate de control, Direcţia supraveghere şi control vamal, precum şi serviciile supraveghere şi control vamal şi birourile vamale din cadrul direcţiilor regionale vamale pot utiliza echipaje mobile.
ART. 39
Activitatea acestora se programeazã pe baza analizei de risc şi se desfãşoarã în scopul asigurãrii respectãrii reglementãrilor vamale şi, când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile mãrfurilor aflate sub supraveghere vamalã, precum şi în orice alte situaţii care impun prevenirea sau descoperirea unor fraude, potrivit competenţelor, prin mijloace operative de control.
ART. 40
Echipajele mobile se doteazã cu mijloace de transport şi cu mijloace tehnice necesare efectuãrii controalelor vamale, inclusiv controalelor fizice ale mãrfurilor, în orice alte locaţii agreate de autoritatea vamalã. În realizarea controalelor echipajele mobile pot utiliza câini dresaţi în descoperirea drogurilor sau a altor substanţe interzise.
ART. 41
Echipajele mobile îşi desfãşoarã activitatea la limitele exterioare ale perimetrelor zonelor libere şi porturilor, în zona specialã de supraveghere vamalã, pe cãile de transport, precum şi în orice alte locuri unde pot fi identificate mãrfuri aflate sub supraveghere vamalã sau cãrora trebuie ori li s-a acordat un regim vamal.
ART. 42
Echipajele mobile sunt identificabile prin dotãri şi însemne specifice.
Realizarea controalelor de supraveghere vamalã sau control vamal ulterior
ART. 43
La începerea oricãrei acţiuni de control ce priveşte activitatea de supraveghere vamalã sau control vamal ulterior, membrii echipei de control sunt obligaţi sã prezinte persoanei controlate legitimaţia de serviciu şi ordinul de control/misiune. Începerea controlului trebuie consemnatã în registrul unic de control, potrivit legii.
ART. 44
Controalele vamale ulterioare se realizeazã, de regulã, la domiciliul sau reşedinţa persoanei fizice, cu acordul acesteia, la sediul social, sediul central sau sediul permanent din România ori la domiciliul fiscal declarat al persoanei juridice şi, în funcţie de necesitãţi, se poate extinde şi la punctele de lucru, locurile ori spaţiile de depozitare a mãrfurilor şi bunurilor.
ART. 45
În cazul în care nu existã un spaţiu adecvat pentru desfãşurarea controlului vamal ulterior, atunci aceastã activitate se poate desfãşura la sediile autoritãţii vamale din care fac parte membrii echipei de control sau în locurile stabilite de echipa de control, conform reglementãrilor vamale ori altor dispoziţii legale.
ART. 46
Acţiunile de control pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior se desfãşoarã, de regulã, în timpul programului de lucru al persoanelor. Controlul se poate desfãşura şi în afara programului de lucru, cu acordul scris al acestora şi cu aprobarea şefului organului de control.
ART. 47
Acţiunile de control inopinat pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior se pot desfãşura şi în afara programului de lucru al persoanei controlate, atunci când se apreciazã cã existã indicii temeinice privind încercarea de sustragere sau sustragerea de la supravegherea vamalã ori de la controlul vamal al mãrfurilor ori de sustragere sau distrugere a documentelor necesare efectuãrii controlului vamal.
ART. 48
Membrii echipei de control pot solicita în scris prezenţa persoanei fizice ori a reprezentantului legal al persoanei juridice sau a oricãror alte persoane care au legãturã directã ori indirectã cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mãrfuri sau bunuri la sediul lor, pentru a furniza documente, informaţii şi lãmuriri necesare pe parcursul verificãrilor. Aceastã solicitare va cuprinde în mod obligatoriu: baza legalã, scopul, documentele, precum şi data, ora şi locul prezentãrii.
ART. 49
Pe parcursul desfãşurãrii controlului vamal ulterior, membrii echipei de control pot extinde controlul la sediul oricãror alte persoane care au legãturã directã sau indirectã cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mãrfuri ori bunuri sau al oricãrei alte persoane care se aflã în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legãturã cu acestea. Acest control se va efectua pe baza unui alt ordin de control/misiune.
ART. 50
În cadrul acţiunilor de control pentru realizarea supravegherii vamale membrii echipei de control pot extinde desfãşurarea acţiunilor de control pentru asigurarea respectãrii reglementãrilor vamale şi, când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile mãrfurilor aflate sub supraveghere vamalã.
ART. 51
În timpul desfãşurãrii acţiunilor de control pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, membrii echipei de control pot încheia înainte de finalizarea controlului acte intermediare de control, cum sunt nota de constatare şi procesul-verbal intermediar.
ART. 52
În scopul determinãrii modului de aplicare a reglementãrilor vamale sau a altor dispoziţii legale în cadrul acţiunilor de control, membrii echipei de control pot proceda la prelevarea de mostre în vederea efectuãrii expertizelor de laborator, cu respectarea normelor metodologice aprobate de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
ART. 53
(1) În situaţiile în care existã indicii cã în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau în mijloacele de transport se gãsesc mãrfuri pentru care nu s-au respectat reglementãrile vamale ori alte dispoziţii aplicabile, iar acţiunea de control nu poate fi finalizatã, urmând a fi continuatã în ziua lucrãtoare urmãtoare, mãrfurile în cauzã vor fi sigilate întocmindu-se "Procesul-verbal de sigilare/desigilare". Modelul procesului-verbal de sigilare/desigilare, instrucţiunile de completare şi utilizare sunt prezentate în anexa nr. 3.
(2) Acest document se poate utiliza şi în situaţia în care existã posibilitatea ca documentele şi actele necesare controlului vamal sã fie sustrase, distruse ori în care nu se poate face un inventar al documentelor în vederea reţinerii acestora.
ART. 54
Organul de control are dreptul sã reţinã, în scopul protejãrii ori evitãrii distrugerii, documente, acte, înscrisuri, registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, înregistrãrii şi achitãrii obligaţiilor rezultate din raporturile juridice cu autoritatea vamalã de cãtre persoanele ale cãror declaraţii vamale sunt verificate sau în legãturã cu mãrfuri aflate sub supraveghere vamalã, pe o perioadã de maximum 30 de zile.
ART. 55
Dovada reţinerii documentelor o constituie Procesul-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 4, întocmit de organul de control în care sunt specificate toate elementele necesare individualizãrii probei sau dovezii respective, precum şi menţiunea cã acestea au fost reţinute, potrivit dispoziţiilor legale, de cãtre organul de control vamal. Actul se întocmeşte în douã exemplare şi va fi semnat de organul de control şi de reprezentantul entitãţii controlate, un exemplar comunicându-se acestuia. La restituirea acestor documente se va proceda în mod similar.
ART. 56
În cazul în care pentru stabilirea situaţiei vamale sau de altã naturã, potrivit dispoziţiilor legale, titularul declaraţiilor vamale sau reprezentantul legal al acestuia pune la dispoziţie organului de control înscrisuri sau alte documente, în original, acestea vor fi înapoiate persoanei în cauzã, pãstrându-se în copie la procesul-verbal de control numai înscrisurile relevante.
ART. 57
(1) Pentru clarificarea aspectelor de naturã vamalã, membrii echipei de control pot solicita oricãrei persoane care are legãturã directã sau indirectã cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mãrfuri sau de bunuri realizat de persoana fizicã ori juridicã românã controlatã sau care se aflã în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legãturã cu acestea note explicative conform modelului prezentat în anexa nr. 5, sub formã de întrebãri care sã fie utilizate la finalizarea controlului vamal ulterior. Membrii echipei de control vor analiza rãspunsurile primite, iar concluziile desprinse vor fi avute în vedere la fundamentarea constatãrilor controlului vamal.
(2) Dacã cei în cauzã refuzã sã dea notã explicativã sau sã rãspundã la unele întrebãri, membrii echipei de control vor formula întrebãrile printr-o adresã scrisã, stabilind un termen de pânã la 3 zile lucrãtoare de primire a rãspunsului.
(3) În cazul în care nu se primeşte rãspuns în termenul stabilit, membrii echipei de control consemneazã refuzul în procesul-verbal de control, anexeazã o copie de pe adresã la acesta şi aplicã sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 58
(1) În cazuri temeinic justificate, determinate de necesitatea unor constatãri la punctele de lucru sau la spaţiile de depozitare a mãrfurilor ori bunurilor situate în raza de competenţã a altei direcţii regionale vamale, membrii echipei de control pot solicita realizarea acestora de cãtre o altã echipã de control din raza de competenţã a acelei direcţii regionale vamale sau pot solicita delegarea de competenţã.
(2) Douã exemplare originale ale actelor intermediare încheiate şi anexele acestora sau, dupã caz, ale notelor explicative sunt transmise în original direcţiei regionale vamale solicitante şi sunt folosite pentru fundamentarea constatãrilor din procesul-verbal de control. Aceste constatãri au aceeaşi semnificaţie ca şi propriile constatãri.
ART. 59
În cazurile temeinic justificate, în care pentru finalizarea controlului vamal ulterior sunt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la alte administraţii vamale, în baza acordurilor şi convenţiilor de cooperare vamalã, membrii echipei de control pot propune iniţierea unei cereri de asistenţã prin Direcţia supraveghere şi control vamal. Pentru declaraţiile în care existã o asemenea cerere de asistenţã vamalã sau de altã naturã, necesarã determinãrii stãrii de fapt, controlul vamal ulterior se va finaliza la primirea rãspunsului de la instituţiile solicitate.
ART. 60
Documentele obţinute în baza acordurilor sau convenţiilor internaţionale trimise de administraţiile vamale ale altor state sau cele obţinute în baza recomandãrii Consiliului de Cooperare Vamalã din cadrul Organizaţiei Mondiale a Vãmilor pot constitui mijloace de probã pentru determinarea stãrii de fapt.
ART. 61
În cazul acţiunilor de supraveghere şi control vamal ulterior, în care se apreciazã cã existã pericolul ca debitorul sã se sustragã, sã îşi ascundã ori sã îşi risipeascã patrimoniul, periclitând în mod considerabil colectarea, organul de control va solicita directorului Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv directorului executiv al direcţiei regionale vamale, emiterea unei decizii pentru instituirea de mãsuri asigurãtorii, în conformitate cu prevederile capitolului VI "Mãsuri asigurãtorii" al titlului VIII din <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Întocmirea actelor de control
ART. 62
Organele de control ale Direcţiei supraveghere şi control vamal, respectiv ale serviciilor supraveghere şi control vamal şi ale birourilor vamale din cadrul direcţiilor regionale vamale, întocmesc, de regulã, urmãtoarele acte de control:
a) proces-verbal de control;
b) proces-verbal intermediar;
c) proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor;
d) notã de constatare;
e) notã unilateralã;
f) notã de prezentare;
g) decizie pentru regularizarea situaţiei.
Procesul-verbal de control
ART. 63
(1) Procesul-verbal de control este un act bilateral care se semneazã de cãtre organul de control şi de persoana controlatã sau de reprezentantul legal al persoanei, în cazul controlului vamal al mãrfurilor ori bunurilor. Conţinutul orientativ al procesului-verbal de control este prezentat în anexa nr. 6.
(2) Procesul-verbal de control trebuie sã cuprindã motivele de fapt şi temeiul de drept în ceea ce priveşte constatãrile şi mãsurile dispuse de organul de control.
(3) Constatãrile din procesul-verbal de control trebuie sã fie proprii organelor de control, bazate pe date şi documente expuse clar şi precis, eliminându-se orice elemente şi descrieri personale neconcludente, care încarcã nejustificat conţinutul acestuia.
(4) Neregulile constatate se consemneazã în mod obligatoriu în procesul-verbal de control, precizându-se în mod concret actele normative încãlcate, respectiv articolul şi alineatul din acestea, cu determinarea exactã a influenţelor în situaţiile în care s-a constatat naşterea unei datorii vamale sau sume plãtite în plus. Prin procesul-verbal de control se stabilesc, de asemenea, diferenţe în plus sau în minus privind alte taxe şi impozite datorate statului, în cadrul operaţiunilor vamale.
(5) În procesul-verbal de control se vor înscrie, la fiecare neregulã constatatã, mãsurile luate operativ în timpul controlului, cu menţionarea documentelor întocmite, sau mãsurile ce vor fi luate în continuare de persoanele controlate, cu indicarea termenelor de comunicare la Direcţia supraveghere şi control vamal, la serviciile supraveghere şi control vamal sau la birourile vamale, dupã caz.
(6) Persoana fizicã sau reprezentantul legal al persoanei juridice va fi informat pe parcursul desfãşurãrii controlului asupra constatãrilor rezultate din acesta.
(7) Procesul-verbal de control, semnat de organul de control şi de persoanele controlate sau de reprezentanţii legali ai acestora ori numai de organul de control, se înregistreazã la registratura organului de control, la încheierea controlului. Procesul-verbal de control în care sunt consemnate fapte ce atrag rãspunderea materialã sau penalã, dupã caz, se semneazã în mod obligatoriu şi de persoanele fãcute rãspunzãtoare, când acestea pot fi identificate în timpul controlului.
(8) În situaţiile în care controlul nu se efectueazã la sediul sau la domiciliul persoanei, când reverificarea declaraţiilor se efectueazã pe bazã de documente aflate la dispoziţia autoritãţii vamale sau primite de la alte autoritãţi ori persoane, potrivit dispoziţiilor legale, precum şi atunci când se refuzã semnarea procesului-verbal de control, acesta se semneazã înainte de comunicare numai de echipa de control. În aceste cazuri, procesul-verbal de control poate fi adus la cunoştinţa şi, respectiv, comunicat persoanei a cãrei activitate a fost controlatã, odatã cu Decizia pentru regularizarea situaţiei, prevãzutã la art. 78.
(9) Data comunicãrii rezultatelor controlului este consideratã data semnãrii de primire de cãtre persoana controlatã sau de reprezentantul sãu legal a procesului-verbal de control, în condiţiile <>art. 44 alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, data înscrisã de poştã la remiterea "confirmãrii de primire", în condiţiile <>art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau data la care expirã termenul de 15 zile de la data afişãrii anunţului publicitar, în condiţiile alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale art. 44 din ordonanţa menţionatã mai sus.
(10) În cazul în care persoanele care trebuie sã semneze procesul-verbal de control au unele obiecţii asupra constatãrilor organelor de control, acestea vor fi clarificate şi soluţionate, dupã caz, înainte de semnarea procesului-verbal de control. Dacã se menţin obiecţiile, acestea vor fi prezentate în scris, odatã cu semnarea procesului-verbal de control.
ART. 64
(1) La procesul-verbal de control se vor anexa situaţii, tabele, acte, documente şi note explicative privind susţinerea constatãrilor. Tabelele sau situaţiile se întocmesc în cazurile în care este necesarã sintetizarea expunerii constatãrilor în procesul-verbal de control. Tabelele şi situaţiile anexate la procesul-verbal de control vor fi semnate de organele de control şi de conducerea şi salariaţii persoanelor juridice controlate, dupã caz.
(2) Documentele sau actele necesare pentru consemnarea ori fundamentarea constatãrilor se anexeazã, dupã necesitãţi, în copie certificatã de organul de control şi de şeful compartimentului din care provin. Acestea se anexeazã în original când sunt considerate a fi falsificate sau nereale ori când existã indicii cã se va urmãri sustragerea sau distrugerea lor. În acest caz se lasã persoanelor şi birourilor vamale copii certificate de persoanele în cauzã şi de organele de control.
ART. 65
(1) În conformitate cu prevederile art. 57, pentru clarificarea cauzelor şi împrejurãrilor care au condus la nerespectarea prevederilor legale, organele de control pot solicita explicaţii scrise persoanelor care se fac vinovate de abaterile constatate şi consemnate în procesul-verbal de control şi pot fi stabilite anumite rãspunderi în sarcina acestora, potrivit legii. Explicaţii scrise sub formã de notã explicativã pot fi solicitate şi altor persoane terţe care pot sã contribuie la clarificarea problemelor aflate în control.
(2) Notele explicative se pot lua în orice etapã a controlului, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clarificarea şi definitivarea constatãrilor, cu condiţia ca organele de control sã fie în mãsurã sã punã întrebãri precise şi sã combatã eventualele rãspunsuri necorespunzãtoare. Organele de control vor analiza rãspunsurile primite, iar concluziile desprinse din analizã vor fi avute în vedere la întocmirea procesului-verbal de control.
ART. 66
În cazul efectuãrii controlului prin inventariere, la procesul-verbal de control se anexeazã listele de inventariere, precum şi declaraţiile gestionarilor luate cu ocazia inventarierii.
ART. 67
Pentru constatãrile privind sãvârşirea unor fapte care ar întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevãzute de legea penalã, organul de control întocmeşte un proces-verbal de control separat care va fi înaintat de îndatã organelor de urmãrire penalã pentru efectuarea cercetãrilor. În cazul în care se refuzã semnarea procesului-verbal de control, organul de control va consemna aceasta în actul de control. Procesul-verbal de control împreunã cu mijloacele materiale de probã vor fi înaintate organelor de urmãrire penalã cu o adresã de sesizare.
ART. 68
La finalizarea controlului, persoana fizicã sau reprezentantul legal al pesoanei juridice are obligaţia sã dea o declaraţie scrisã, pe propria rãspundere, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 7, din care sã rezulte cã au fost puse la dispoziţie membrilor echipei de control toate documentele şi informaţiile solicitate, care au legãturã cu obiectul controlului. În declaraţie se va menţiona şi faptul cã au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de persoana fizicã sau reprezentantul legal al persoanei juridice.
ART. 69
Membrii echipei de control semneazã şi aplicã ştampila personalã în partea stângã de la sfârşitul fiecãrei pagini din procesul-verbal de control. Persoana controlatã sau, când este cazul, reprezentantul sãu legal ia la cunoştinţã despre conţinutul procesului-verbal de control, prin semnãturã şi aplicarea ştampilei, la sfârşitul procesului-verbal de control. Cu aceastã ocazie organul de control prezintã constatãrile şi consecinţele lor, iar persoana controlatã are dreptul sã prezinte, în scris, punctul de vedere cu privire la constatãri. Procesul-verbal de control se încheie în 3 exemplare originale, dintre care douã sunt luate de echipa de control şi unul se predã sub semnãturã persoanei controlate. Comunicarea procesului-verbal de control se realizeazã, potrivit regulilor stabilite pentru comunicarea actului administrativ fiscal, prevãzute de Codul de procedurã fiscalã, la data încheierii controlului.
ART. 70
Procesul-verbal de control se întocmeşte şi pentru cazurile în care, în urma reverificãrii declaraţiilor sau a controlului ulterior, regimurile vamale suspensive ori economice, sub care au fost plasate mãrfurile, se încheie potrivit reglementãrilor vamale, din iniţiativa autoritãţii vamale.
ART. 71
Organul de control poate îndrepta erorile materiale din cuprinsul procesului-verbal de control din oficiu sau la cererea persoanei fizice ori a reprezentantului legal al persoanei juridice controlate, astfel:
a) dacã îndreptarea erorii materiale se face prin adãugãri sau ştersãturi operate în cuprinsul procesului-verbal de control, acestea vor fi semnate şi ştampilate de organul de control, în caz contrar nefiind luate în considerare. Îndreptarea erorii materiale va fi operatã pe toate exemplarele originale ale procesului-verbal de control. Dupã efectuarea îndreptãrii erorii materiale, organul de control are obligaţia de a comunica de îndatã persoanei controlate operaţiunea efectuatã;
b) în cazul în care îndreptarea erorii materiale nu se poate efectua direct pe actul de control, se emite un nou proces-verbal de control, care, de asemenea, va fi comunicat.
Procesul-verbal intermediar
ART. 72
(1) Procesul-verbal intermediar este un act bilateral care se semneazã conform procedurii prezentate la procesul-verbal de control. Acesta se întocmeşte la unitãţile subordonate persoanei controlate, are structura procesului-verbal de control şi nu poate fi atacat pe cale administrativã sau judecãtoreascã.
(2) Procesul-verbal intermediar este anexã la procesul-verbal de control care se întocmeşte la persoana juridicã controlatã.
(3) Constatãrile din procesul-verbal intermediar se vor analiza şi se vor prelua în procesul-verbal de control, în funcţie de prevederile legale, de realitatea constatãrilor şi de respectarea procedurilor specifice de control.
Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
ART. 73
Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se încheie pentru acele fapte ale cãror constatare şi sancţionare sunt de competenţa organelor de supraveghere şi control vamal, în condiţiile legii şi în conformitate cu procedura stabilitã prin legislaţia în vigoare privind regimul juridic al contravenţiilor.
Nota de constatare
ART. 74
(1) Nota de constatare se întocmeşte atunci când în cursul controlului se fac constatãri a cãror reconstituire ulterioarã nu este întotdeauna posibilã sau care nu pot fi dovedite şi în alte situaţii apreciate de organele de control.
(2) În nota de constatare se consemneazã situaţiile de fapt, precum şi mãsurile luate operativ pentru remedierea deficienţelor constatate. În situaţii mai deosebite este indicatã folosirea martorilor la stabilirea realitãţii faptelor constatate.
(3) Nota de constatare se semneazã de organul de control, de persoanele controlate şi de persoanele la care se referã constatarea, precum şi de martori, dupã caz. Nota de constatare este anexã la procesul-verbal de control.
Nota unilateralã
ART. 75
(1) Nota unilateralã se întocmeşte în cazurile în care, în urma controlului, nu s-au constatat abateri ori acestea, prin volumul şi importanţa lor, nu justificã întocmirea de procese-verbale de control.
(2) În nota unilateralã organele de control vor arãta concret ce anume documente au controlat şi constatãrile fãcute.
Nota de prezentare
ART. 76
La actele de control încheiate se anexeazã notele de prezentare, care vor cuprinde, în principal, urmãtoarele:
a) organele sau persoanele, dupã caz, în afara celor controlate, care au dat dispoziţii ce au determinat abaterile respective;
b) propunerile referitoare la continuarea şi/sau la extinderea controlului;
c) mãsurile ce mai trebuie luate în continuare de persoanele controlate, de organul care a dispus controlul sau de alte organe ori compartimente;
d) propunerile de aplicare a unor sancţiuni disciplinare sau de transmitere cãtre organele abilitate prin lege pentru efectuarea cercetãrilor, dupã caz;
e) propunerile de modificare, completare, actualizare a cadrului normativ în domeniul supus controlului.
În cazul în care organul de control nu are nimic de arãtat sau de propus faţã de cele cuprinse în actul de control, nu se întocmeşte nota de prezentare.
ART. 77
(1) În situaţiile în care dupã verificarea declaraţiilor vamale sau dupã controlul ulterior rezultã cã dispoziţiile care reglementeazã regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte ori incomplete, iar autoritatea vamalã trebuie sã ia mãsuri pentru regularizarea situaţiei, organul de control dispune sau propune mãsuri ţinând seama de noile elemente consemnate în procesul-verbal de control.
(2) În aceste cazuri se vor avea în vedere prevederile <>art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, prin care se stipuleazã cã organele de control vamal sunt îndrituite sã constate diferenţe de datorie vamalã sau alte taxe şi impozite datorate în cadrul operaţiunilor vamale şi sã ia mãsuri pentru încasarea diferenţelor în minus ori sã propunã restituirea celor care au fost încasate în plus, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Decizia pentru regularizarea situaţiei
ART. 78
(1) Pe baza procesului-verbal de control şi a notei de prezentare se emite documentul "Decizia pentru regularizarea situaţiei". În conformitate cu prevederile <>art. 100 alin. (4) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, modelul "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" şi instrucţiunile de completare sunt cele prevãzute în anexa nr. 8. Potrivit <>art. 100 alin. (8) din Legea nr. 86/2006 , acest document constituie titlu de creanţã.
(2) Decizia pentru regularizarea situaţiei, emisã în baza procesului-verbal de control, constituie temei pentru scoaterea din evidenţã a regimurilor vamale suspensive sau economice sub care au fost plasate mãrfurile.
Soluţionarea contestaţiilor şi plângerilor
ART. 79
Decizia pentru regularizarea situaţiei poate fi contestatã conform procedurii prevãzute în titlul IX din <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi instrucţiunilor pentru aplicarea acesteia, aprobate prin <>Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 519/2005 .
ART. 80
Împotriva procesului-verbal de control care cuprinde mãsuri ce nu se referã la o datorie vamalã sau la diferenţe de alte impozite şi taxa datorate în cadrul operaţiunilor vamale, inclusiv accesorii, se poate formula plângere prealabilã în condiţiile <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 81
Plângerea prealabilã formulatã împotriva procesului-verbal de control, în condiţiile prezentelor norme metodologice, este calea administrativã de atac, prin care se solicitã autoritãţii publice emitente reexaminarea procesului-verbal de control, în sensul revocãrii acestuia.
ART. 82
Plângerea prealabilã se formuleazã în scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plângerii;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiazã;
e) semnãtura şi ştampila contestatarului.
ART. 83
Contestatorul poate depune în dovedirea plângerilor prealabile formulate acte ce nu au fost avute în vedere de organul de control.
ART. 84
Plângerea prealabilã nu poate avea ca obiect alte mãsuri decât cele stabilite prin actul atacat.
ART. 85
Plângerea prealabilã se depune la compartimentul din care face parte organul de control al cãrui act este atacat, în termenele prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 554/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 86
În cazul în care plângerea prealabilã este depusã la un organ care nu are competenţa de soluţionare a acesteia din cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, aceasta va fi înaintatã, în termen de 5 zile de la data primirii, organului emitent al actului atacat.
ART. 87
Plângerea prealabilã formulatã împotriva procesului-verbal de control al cãrui act este atacat se soluţioneazã de conducãtorul autoritãţii vamale care a efectuat controlul.
ART. 88
(1) Plângerea prealabilã poate fi retrasã de contestator pânã la soluţionarea acesteia. Organul de soluţionare competent va comunica contestatarului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângere.
(2) Prin retragerea plângerii prealabile nu se pierde dreptul de a se înainta o nouã plângere în interiorul termenului general de depunere a acesteia.
ART. 89
În soluţionarea plângerii prealabile organul competent se pronunţã prin decizie sau ordin.
ART. 90
Decizia sau ordinul în soluţionarea plângerii prealabile este definitiv în sistemul cãilor administrative de atac.
ART. 91
Decizia sau ordinul se emite în formã scrisã şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.
a) Preambulul cuprinde: denumirea organului de control învestit cu soluţionarea, numele sau denumirea contestatarului, sediul social al acestuia, numãrul de înregistrare al plângerii prealabile la organul de soluţionare competent şi obiectul cauzei.
b) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de control competent în emiterea deciziei.
c) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã, calea de atac, termenul în care aceasta poate fi exercitatã şi instanţa competentã.
ART. 92
Decizia sau ordinul se semneazã de conducãtorul autoritãţii emitente din care face parte organul de control al cãrui act a fost atacat.
ART. 93
În soluţionarea plângerii prealabile organul de control competent va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii procesului-verbal de control. Analiza plângerii prealabile se face în raport de susţinerile pãrţilor, de dispoziţiile legale invocate de acestea şi de documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizãrii.
ART. 94
Organul de soluţionare competent pentru lãmurirea cauzei poate solicita punctul de vedere al direcţiilor de specialitate sau al altor instituţii şi autoritãţi.
ART. 95
Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
ART. 96
(1) Prin decizie, plângerea prealabilã va putea fi admisã, în totalitate sau în parte, ori respinsã.
(2) În cazul admiterii plângerii prealabile, se decide, dupã caz, anularea totalã sau parţialã a actului atacat.
ART. 97
Dacã organul de soluţionare competent constatã neîndeplinirea unei condiţii procedurale, plângerea prealabilã va fi respinsã fãrã a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
ART. 98
Plângerea prealabilã nu poate fi respinsã dacã poartã o denumire greşitã.
ART. 99
Decizia se comunicã contestatarului, precum şi organului emitent al actului atacat.
ART. 100
Deciziile emise în soluţionarea plângerilor prealabile pot fi atacate la instanţa judecãtoreascã de contencios administrativ competentã.
Evidenţa, urmãrirea şi raportarea rezultatelor activitãţii de control
ART. 101
Procesul-verbal de control şi notele de constatare, împreunã cu anexele şi cu celelalte documente referitoare la controlul efectuat, se înregistreazã în mod obligatoriu la registratura unitãţii din care face parte echipa de control.
ART. 102
În cazurile în care se constatã naşterea unei datorii vamale, organele de control au obligaţia de a preda la compartimentele financiar-contabile documentele reprezentând titlul de creanţã, în vederea înregistrãrii în evidenţa contabilã a cuantumului corespunzãtor al drepturilor, cu respectarea reglementãrilor prevãzute la secţiunea 1 "Înscrierea în evidenţa contabilã şi comunicarea cãtre debitor a cuantumului drepturilor" a <>cap. III al titlului IX din Legea nr. 86/2006 .
ART. 103
Totodatã, organele de control au obligaţia de a transmite compartimentelor de specialitate teritoriale ale direcţiilor regionale vamale care se ocupã cu colectarea creanţelor titlul de creanţã sau titlul executoriu, dupã caz, înainte de expirarea termenelor scadente prevãzute de lege.
ART. 104
Compartimentele de supraveghere şi control vamal ulterior vor asigura, ori de câte ori este necesar, urmãrirea la agenţii economici controlaţi a aplicãrii mãsurilor stabilite în timpul controlului sau a celor transmise prin documentele de valorificare.
ART. 105
Pentru fiecare proces-verbal de control, în scopul completãrii bazei de date cu informaţiile specifice necesare prevenirii şi combaterii încãlcãrii reglementãrilor vamale, se va întocmi fişa de raportare privind rezultatele controlului, conform modelului şi instrucţiunilor aprobate de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
ART. 106
Datele din fişa de raportare se vor organiza în evidenţe informatizate. Aceste evidenţe vor servi la aprecierea activitãţii desfãşurate de organele de supraveghere şi control, a calitãţii activitãţii organelor de control şi îmbunãtãţirii managementului controlului.
ART. 107
Structurile subordonate din cadrul direcţiilor regionale vamale vor raporta Direcţiei supraveghere şi control vamal controalele efectuate şi rezultatele acestora, dupã cum urmeazã:
a) la termenele fixate, prin program sau tematica de control;
b) în termen de 5 zile de la finalizarea acţiunii de control, în cazul fraudelor mai mari de 10.000 euro;
c) în termen de 10 zile de la închiderea trimestrului, prin raportul privind modul de realizare a programului de supraveghere şi control pe trimestrul încheiat.
ART. 108
Direcţiile regionale vamale vor înainta, de asemenea, Direcţiei supraveghere şi control vamal raportul anual asupra activitãţii de supraveghere şi control vamal ulterior. Pe baza acestor rapoarte şi a activitãţii proprii desfãşurate, Direcţia supraveghere şi control vamal va întocmi şi va supune aprobãrii conducerii Autoritãţii Naţionale a Vãmilor raportul anual privind activitatea de supraveghere şi control vamal ulterior.


ANEXA 1
la normele metodologice



AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR
DIRECŢIA...............................
Serviciul/Biroul .....................*)

ORDIN DE CONTROL/MISIUNE
Nr. ......./..................

Inspectorii**):
............................................................................
............................................................................
............................................................................
sunt autorizaţi sã efectueze***):
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
la:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
(denumirea şi adresa)
în perioada .............................................................. .
Echipa de control se deplaseazã cu****)
............................................................................
(semnãtura şi ştampila autorizatã)


*) Se înscrie, dupã caz, serviciul/biroul Direcţiei supraveghere şi control
vamal sau al direcţiei regionale vamale.
**) Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numãrul legitimaţiei de
serviciu sau al actului de identitate.
***) Se înscriu obiectivele controlului sau misiunii, precum şi temeiul
legal în baza cãruia se efectueazã controlul ori misiunea.
****) În cazul în care pe timpul executãrii controlului sau al îndeplinirii
misiunii se utilizeazã mijloace de transport, acestea vor fi menţionate în
ordinul de control/misiune.



ANEXA 2
la normele metodologice



SIGLA*)

NOTĂ(CTCE)
*) Sigla se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr.
638 din 25.07.2006 la pagina 20 (a se vedea imaginea asociatã).
─────────────────────────────────────────────────────────────────────

Direcţia ...........................
Serviciul/Biroul ...................
Nr. ......................./zz.ll.

AVIZ DE CONTROL VAMAL ULTERIOR

Denumirea persoanei controlate: ...........................,
codul de identificare fiscalã ...........................,
Domiciliul fiscal: localitatea ..................., bd./str. ............
nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ..............,
codul poştal ..................................

Domnului/Doamnei administrator/director general

Avem onoarea sã vã informãm cã începând cu data de ................ veţi
face obiectul controlului vamal ulterior, având ca obiective:
- verificarea ansamblului declaraţiilor vamale şi/sau operaţiunilor
relevante pentru controlul vamal ulterior pentru:
a) taxa vamalã pe perioada .........................;
b) accizele pe perioada ................................;
c) taxa pe valoarea adãugatã pe perioada .................................;
d) alte taxe şi impozite datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale
....................., pe perioada ..........................................;
- asigurarea aplicãrii corecte a reglementãrilor vamale şi a altor
dispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţia
finalã a mãrfurilor care circulã între teritoriul vamal al României şi alte
ţãri, inclusiv staţionarea mãrfurilor care nu au statutul de mãrfuri româneşti.
Pentru buna desfãşurare a controlului vamal, vã rugãm sã pregãtiţi, pentru a
fi puse la dispoziţie organelor de control, toate documentele contabile şi
vamale şi alte documente justificative relevante pentru stabilirea situaţiei
de fapt.
În mãsura în care contabilitatea dumneavoastrã este informatizatã, urmeazã
sã asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi documentelor arhivate în format
electronic, precum şi aplicaţiile informatice cu ajutorul cãrora s-au întocmit.
Pe parcursul controlului aveţi dreptul de a beneficia de asistenţã de
specialitate şi/sau juridicã.
Controlul vamal se va desfãşura cu respectarea prevederilor Codului vamal,
Codului fiscal, Codului de procedurã fiscalã şi a altor reglementãri legale în
materie.
Menţionãm cã aveţi posibilitatea de a solicita o singurã datã amânarea datei
de începere a controlului vamal ulterior pentru motive justificate.
Prezentul aviz de control vamal ulterior a fost emis în baza art. 26 din
Normele metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal
ulterior, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscalã nr. 7.521 din 10 iulie 2006.
Dupã data începerii controlului vamal ulterior nu se mai pot depune cereri
de rectificare a declaraţiilor, aferente perioadelor supuse controlului.
Vã asigurãm de întreaga noastrã colaborare pe parcursul desfãşurãrii
controlului vamal ulterior.

Conducãtorul activitãţii de control vamal ulterior,
...................................................
(funcţia, numele, prenumele, semnãtura şi ştampila)

Persoana de contact: .................... Telefon: ......................



Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului "Aviz de control vamal ulterior"

Reprezintã documentul prin care organele de control vamal ulterior înştiinţeazã contribuabilul în legãturã cu controlul care urmeazã sã se efectueze la acesta. În avizul de control se vor nominaliza impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri ale bugetului de stat care fac obiectul controlului, precum şi perioada supusã controlului pentru fiecare tip de impozit, taxã, contribuţie şi alte venituri ale bugetului de stat.
Se întocmeşte de autoritatea vamalã de control vamal ulterior şi se transmite contribuabilului care urmeazã sã facã obiectul unui control vamal ulterior general sau parţial, de regulã, înainte cu 30 de zile pentru marii contribuabili şi cu 15 zile pentru ceilalţi contribuabili de începerea efectuãrii acestuia. Un exemplar se transmite şi autoritãţii vamale în a cãrei razã teritorialã se aflã sediul/domiciliul fiscal al contribuabilului.
Avizul de control vamal ulterior se întocmeşte de echipa care va efectua controlul, se avizeazã de şeful de compartiment coordonator al echipei şi se semneazã de cãtre conducãtorul activitãţii de control vamal ulterior sau de altã persoanã împuternicitã în acest sens.
Se întocmeşte în 3 exemplare originale, dintre care:
- exemplarul unu se va trimite contribuabilului prin poştã cu confirmare de primire sau prin înmânare directã cu semnãturã şi data de primire pe exemplarul doi;
- exemplarul doi va fi reţinut în cadrul unitãţii de control vamal ulterior şi va fi înmânat echipei care va efectua controlul, urmând a fi anexat la procesul-verbal de control;
- exemplarul trei va fi transmis autoritãţii vamale în a cãrei razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului.


ANEXA 3
la normele metodologice



PROCES-VERBAL DE SIGILARE/DESIGILARE
[încheiat astãzi .................*1) în ...............*2)]

Subsemnaţii .........................................................,
......................................... având funcţia de ...............
în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Agenţia Naţionalã de Administrare
Fiscalã - Autoritatea Naţionalã a Vãmilor - Direcţia ....................... -
Serviciul/Biroul .................................,
în baza ................................................., a legitimaţiilor de
serviciu nr. .......................... şi a Ordinului de control/misiune nr.
............../.................., astãzi ..................................,
în prezenţa ........................*3), având funcţia de .................. la
......................*4) , legitimaţi cu B.I./C.I./paşaport seria ............
nr. .............., eliberat de ......................... la data de .........,
cu domiciliul în localitatea ...................................., bd./str.
...................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/
sectorul ....................., am procedat la sigilarea urmãtoarelor:
.......................................................................
.....................................................................*5)
Cele sigilate aparţin ..................................................*6)
din ........................................................................*7)
Sigilarea a fost determinatã de ..........................................
..........................................................................
........................................................................*8)
A fost aplicat sigiliul ................................................*9)
În conformitate cu prevederile art. 243 din Codul penal, înlãturarea sau
distrugerea sigiliului constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii.
Prezentul proces-verbal a fost întocmit în douã exemplare, dintre care un
exemplar a fost predat ..............................*10) domiciliat/domiciliatã
în .....................................*11), posesor/posesoare al/a B.I./C.I./
paşaportului seria ....... nr. ....................., având calitatea de
............................. la .........................................

Echipa de control vamal: Martori asistenţi: Reprezentantul
contribuabilului,
........................ .................... ....................
........................ .................... ....................
(numele, prenumele, (numele, prenumele (numele, prenumele, CNP,
semnãtura şi ştampila) şi adresa) funcţia şi semnãtura)

B.I./CI/paşaportul seria ......... nr. .............., CNP ................,
eliberat de .......................... la data de ........................
Astãzi .................., ora ......., s-a procedat la desigilarea
urmãtoarelor:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
dupã verificarea prealabilã a sigiliului aplicat care a fost gãsit intact. (În
orice altã situaţie se va preciza starea sigiliului.)

Echipa de control vamal: Martori asistenţi: Reprezentantul
contribuabilului,
........................ .................... ....................
........................ .................... ....................
(numele, prenumele, (numele, prenumele (numele, prenumele, CNP,
semnãtura şi ştampila) şi adresa) funcţia şi semnãtura)

B.I./CI/paşaportul seria ...... nr. ............, CNP .....................,
eliberat de ................... la data ....................


*1) Ziua, luna, anul, ora.
*2) Localitatea.
*3) Numele şi prenumele.
*4) Denumirea contribuabilului.
*5) Spaţiile, imobilele, bunurile, valorile, mãrfurile, documentele etc.
*6) Denumirea contribuabilului.
*7) Adresa completã.
*8) Se invocã motivul sigilãrii.
*9) Numãrul şi caracteristicile sigiliului aplicat.
*10) Numele şi prenumele.
*11) Adresa completã.


Instrucţiuni pentru completarea şi utilizarea formularului
"Proces-verbal de sigilare/desigilare"

Se întocmeşte de organele de supraveghere şi control vamal în situaţiile în care existã indicii cã în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau în mijloacele de transport se gãsesc mãrfuri pentru care nu s-au respectat reglementãrile vamale sau alte dispoziţii aplicabile, iar acţiunea nu poate fi finalizatã, urmând a fi continuatã în ziua lucrãtoare urmãtoare.
Se poate utiliza şi în situaţia în care existã posibilitatea ca documentele şi actele necesare controlului vamal sã fie sustrase, distruse ori în care nu se poate face un inventar al documentelor în vederea reţinerii acestora.
În situaţia în care nu este prezent un reprezentant al contribuabilului, sigilarea/desigilarea se efectueazã în prezenţa unor martori asistenţi.
Se întocmeşte în douã exemplare, dintre care un exemplar se lasã reprezentantului legal al contribuabilului supus controlului vamal sau deţinãtorului spaţiului sigilat, iar celãlalt exemplar se reţine de echipa de control şi se anexeazã la actul de control.
Desigilarea se consemneazã în ambele exemplare, de regulã, de aceeaşi echipã de control vamal care a aplicat sigiliul.


ANEXA 4
la normele metodologice



PROCES-VERBAL
de ridicare/restituire de înscrisuri
[încheiat la data de ....../....../......]

Subsemnaţii ..............................................................
..........................................................................
având funcţia de .............................................................
în cadrul Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţionalã de Administrare
Fiscalã - Autoritatea Naţionalã a Vãmilor - Direcţia ....................... -
Serviciul/Biroul ......................................., în baza art. 14 din
<>Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum şi al art. 54 din
Normele metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal
ulterior, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscalã nr. 7.521 din 10 iulie 2006, a legitimaţiilor nr.
........................... şi a Ordinului de control nr. ............... /
.................., am ridicat/restituit de la/la ..........................,
.............................................................................
.............................................................................
în prezenţa ...............................................................*1),
urmãtoarele (documente, înscrisuri etc.): .....................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Menţionãm cã pentru documentele ridicate s-au lãsat copii certificate de
echipa de control şi un reprezentant legal al societãţii comerciale.
Prezentul proces-verbal, înregistrat la contribuabil sub nr. ... din ...,
s-a încheiat în douã exemplare, dintre care unul a fost lãsat la contribuabil,
iar unul a fost luat de membrii echipei de control vamal.

Echipa de control vamal: Reprezentantul contribuabilului,
........................ ..............................
(numele, prenumele, (numele, prenumele, funcţia,
semnãtura şi ştampila) semnãtura şi ştampila)


*1) Denumirea contribuabilului, domiciliul fiscal, codul unic de
înregistrare sau codul de identificare fiscalã, dupã caz.



Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului
"Proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri"

Se completeazã de echipa de control vamal cu ocazia ridicãrii/restituirii de documente. Se înscriu numele şi prenumele membrilor echipei de control, funcţia şi numãrul legitimaţiei.
"Documente/înscrisuri": se vor descrie pe scurt documentele ridicate/restituite, prin prezentarea urmãtoarelor date: tipul, seria, numãrul, conţinutul, numãrul de file, registrele, carnetele, bucãţi etc.
Documentele sau actele se anexeazã în original în cazul când sunt fictive sau falsificate, precum şi când existã indicii cã s-ar urmãri sustragerea sau distrugerea lor de cei interesaţi. În acest caz se lasã contribuabilului controlat copii confirmate de un reprezentant legal al acestuia şi de echipa de control vamal.
Se completeazã în douã exemplare, dintre care un exemplar pentru echipa de control şi un exemplar pentru contribuabil.


ANEXA 5
la normele metodologice



NOTĂ EXPLICATIVĂ

Subsemnatul/Subsemnata .................., având calitatea de .............
la ..................... de la data de ........./......./.....................,
domiciliat/domiciliatã în ...................., judeţul/sectorul .............,
bd./str. ..................... nr. ......., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ...,
telefon ..............., legitimat/legitimatã cu B.I./CI/paşaportul seria .....
nr. ..........., eliberat de ..................... la data de ..../...../.....,
CNP ............., la întrebãrile puse de ....................................,
având funcţia de ...................................... în cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, Autoritatea
Naţionalã a Vãmilor - Direcţia supraveghere şi control vamal/Direcţia regionalã
vamalã ................. - Serviciul supraveghere şi control vamal, în baza
..............................., dau urmãtoarele explicaţii:
1. Întrebare:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
1. Rãspuns:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
2. Întrebare:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
2. Rãspuns:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
3. Dacã mai aveţi ceva de adãugat?
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................

Data şi semnãtura
....................

Datã în faţa noastrã
Echipa de control vamal,
............................
(numele, prenumele, numãrul legitimaţiei, semnãtura şi ştamplia)




Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului
"Notã explicativã"

Reprezintã documentul prin care organele de control vamal pot solicita explicaţii scrise reprezentantului sau oricãrui angajat al contribuabilului, care sã contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenţa controlul vamal. Solicitarea de explicaţii scrise se va face în timpul controlului vamal, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clasificarea şi definitivarea constatãrilor privind situaţia de fapt a contribuabililor.
Întrebãrile vor fi formulate în mod clar, concis şi concret, pentru a da posibilitate unor rãspunsuri la obiect.
În cazul în care persoana în cauzã refuzã sã rãspundã la întrebãri, echipa de control vamal va transmite întrebãrile printr-o adresã scrisã, înregistratã la contribuabil, stabilind un termen util de cel puţin 5 zile lucrãtoare pentru formularea rãspunsului.
În toate cazurile, explicaţiile la întrebãrile puse de echipa de control vamal se vor da în scris prin "notã explicativã".
Refuzul de a rãspunde la întrebãri va fi consemnat în procesul-verbal de control, anexându-se o copie dupã adresa de comunicare.
Nota explicativã se întocmeşte în douã exemplare, dintre care:
- exemplarul unu va fi anexat la procesul-verbal de control;
- exemplarul doi va rãmâne la persoana care a dat explicaţii.


ANEXA 6
la normele metodologice



PROCES-VERBAL DE CONTROL
încheiat astãzi (ziua ....... luna ...... anul ......)

Subsemnaţii .................................................., inspectori
în cadrul Direcţiei ............................. - Serviciul/Biroul .........
................................................., în baza Legii nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, Regulamentului de aplicare a Codului
vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 707/2006 , a Hotãrârii
Guvernului nr. 165/2005 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii
Naţionale a Vãmilor, precum şi a Ordinului de control/misiune nr. ............
din .............., am efectuat în perioada .......................... controlul
..............................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
(denumirea exactã a tematicii controlului şi perioada supusã verificãrii)
la ...........................................................................
(denumirea persoanei fizice sau juridice, fãrã prescurtãri)
din ...........................................................................
(domiciliul/sediul social, domiciliul fiscal)
înmatriculatã la registrul comerţului sub nr. ................................,
codul unic de înregistrare nr. ...................... sau codul de identificare
fiscalã nr. ..............................., având ca obiect de activitate
............................................................................. .
Unitatea este reprezentatã de .............................................
...............................................................................
(numele, prenumele şi funcţia)

Din controlul efectuat au rezultat constatãrile înscrise mai jos: (ordinea
în care se redau datele şi elementele legate de fiecare constatare)
- conţinutul constatãrii (concret, clar şi precis);
- dispoziţiile legale încãlcate (numãrul, data, articolul şi alineatul);
- consecinţele vamale, fiscale, precum şi alte consecinţe ale constatãrii,
cu evaluarea exactã a acestora;
- mãsurile luate în mod operativ în timpul controlului, cu menţionarea
documentului pe baza cãruia s-au materializat;
- mãsurile ce urmeazã sã fie luate în continuare.
Sinteza constatãrilor din procesul-verbal de control se va prezenta în forma
necesarã completãrii documentului "Decizie pentru regularizarea situaţiei".
La terminarea controlului, conform Declaraţiei anexã nr. .................,
au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţie organelor de
control.
Procesul-verbal s-a întocmit în 3 exemplare, dintre care un exemplar,
înregistrat sub nr. ............... din ..............................., a fost
lãsat unitãţii verificate, iar celelalte douã exemplare au fost luate de echipa
de control.
Împotriva procesului-verbal de control, pentru constatãrile şi mãsurile care
nu privesc o datorie vamalã şi/sau diferenţe de alte impozite şi taxe datorate
în cadrul operaţiunilor vamale, se poate depune plângere prealabilã la ........
(organul emitent)........., în termenele prevãzute la art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile ulterioare.
La procesul-verbal de control se anexeazã urmãtoarele:
- anexa nr. 1 reprezentând ..................., ce conţine ........... file.
- ............................................................. .

Organul de control, Persoana controlatã
.............................. (Reprezentantul legal),
(numele şi prenumele, ...........................
semnãtura şi ştampila) (numele şi prenumele,
semnãtura şi ştampila)




ANEXA 7
la normele metodologice

DECLARAŢIE


Subsemnatul/Subsemnata ....................., domiciliat/domiciliatã în
localitatea .............., bd./str. .............. nr. ..., bl. ...., sc. ...,
et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ..............., CNP ....................
posesor/posesoare al C.I./B.I./paşaportului seria ......... nr. ..............,
eliberatã/eliberat de ............................................... la data
de .................., în calitate de administrator/împuternicit legal al
........................, cu domiciliul fiscal în localitatea ................,
bd./str. ........................ nr. ...., bl. ...., sc. ..., et. .., ap. ...,
judeţul/sectorul ................................, cod de identificare fiscalã
.............................., declar pe propria rãspundere, în baza art. 15
din <>Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, sub sancţiunea faptei de
fals în declaraţii, prevãzutã de art. 292 din Codul penal, urmãtoarele:
1. am pus la dispoziţie organelor de control vamal toate documentele şi
informaţiile solicitate pentru desfãşurarea controlului vamal al mãrfurilor şi
rãspund de exactitatea, realitatea şi legalitatea acestora;
2. documentele puse la dispoziţie organelor de control vamal au fost
restituite în totalitate la finalizarea controlului, cu excepţia celor pentru
care s-a întocmit proces-verbal de ridicare de înscrisuri;
3. alte aspecte de declarat: ..............................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Drept care am dat prezenta declaraţie, întocmitã în douã exemplare, din care
un exemplar a rãmas în posesia mea şi un exemplar a fost predat echipei de
control vamal.

Data .......................

...............................
(numele, prenumele şi semnãtura)



Instrucţiuni de completare şi utilizare a formularului "Declaraţie"

Se întocmeşte şi se semneazã de cãtre administratorul sau împuternicitul legal al societãţii, la finalizarea controlului vamal, în baza <>art. 115 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României.
Persoana care dã prezenta declaraţie poate accepta sau nu elementele din declaraţie care sunt prevãzute la pct. 1 şi 2.
La pct. 3 poate declara orice alte aspecte în legãturã cu obiectul controlului vamal.
Se întocmeşte în douã exemplare, dintre care:
- un exemplar va fi anexat la procesul-verbal de control;
- exemplarul 2 rãmâne la contribuabil.


ANEXA 8
la normele metodologice



┌──────────┐
│ ROMÂNIA │ AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Nr. de înregistrare ...
│ ┌─────┐ │ AUTORITATEA NAŢIONALĂ A VĂMILOR Data ....../...../.....
│ │ MFP │ │ Direcţia .........................
│ └─────┘ │ Serviciul (Biroul vamal)
│MINISTERUL│ ...................................
│FINANŢELOR│
│ PUBLICE │
└──────────┘
DECIZIE PENTRU REGULARIZAREA SITUAŢIEI
privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal

1. Datele de identificare a contribuabilului
Denumirea contribuabilului: ..........................., codul unic de
înregistrare/codul de identificare fiscalã: ......................, nr. de
înregistrare la oficiul registrului comerţului .............................. .
Domiciliul fiscal: localitatea ..................., str. ..................
nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ...., judeţul/sectorul .................... .
2. Datele privind creanţa
2.1. Obligaţiile de platã suplimentare

┌───┬─────────────┬──────────────────┬───────────┬───────────┬────────┬────────┐
│Nr │Denumirea │ Perioada verifi- │ │Drepturile │ │ │
│crt│drepturilor │ catã/Perioada │ Baza │de import/ │ │ │
│ │taxei, impo- │ pentru care s-au │impozabilã │export,taxã│ Codul │Nr. de │
│ │zitului/ │calculat obligaţii│ stabilitã │ impozitul │contului│evidenţã│
│ │Obligaţii │ de platã şi │suplimentar│ stabilit │bugetar │ al │
│ │fiscale, │ accesorii │ - lei - │suplimentar│ │ plãţii │
│ │accesorii ├─────────┬────────┤ │de platã/ │ │ │
│ │ │ De la │ Pânã la│ │Obligaţiile│ │ │
│ │ │ data │ data │ │ fiscale │ │ │
│ │ │ │ │ │accesorii │ │ │
│ │ │ │ │ │ - lei - │ │ │
├───┼─────────────┼─────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├───┼─────────────┼─────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────┤
│ 1.│Obligaţie │ │ │ │ │ │ │
│ │fiscalã │zz.ll. │zz.ll.│ │ │ │ │
│ │principalã │ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────┼─────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────┼────────┤
│ 2.│Majorãri │ │ │ │ │ │ │
│ │de întârziere│zz.ll. │zz.ll.│ │ │ │ │
└───┴─────────────┴─────────┴────────┴───────────┴───────────┴────────┴────────┘

2.1.1. Motivul de fapt
...........................................................................
...........................................................................
2.1.2. Temeiul de drept
...........................................................................
...........................................................................
Actul normativ: ....................., articol: ...., paragraf: ..., punct:
....., literã: ......, alineat: ................... .
2.2. Sume plãtite în plus, ce pot face obiectul cererilor de rambursare sau
de remitere a drepturilor, altor taxe şi impozite *1):


*1) Se completeazã numai când este cazul.

Suma aprobatã la rambursare urmeazã procedura prevãzutã la art. 110, 111 sau
112, dupã caz, din <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã
fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de
restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a
dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu
depãşirea termenului legal.



┌────┬───────────────────────────┬───────────────┬──────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │Suma solicitatã│Suma aprobatã │Suma respinsã │
│crt.│Suma constatatã ca plãtitã │ pentru │la rambursare/│la rambursare │
│ │ în plus │ rambursare/ │ remitere │ /remitere │
│ │ │ remitere │ │ │
├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │
├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 1.│Sume plãtite în plus │ │ │ │
│ │reprezentând taxa vamalã │ │ │ │
├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 2.│Sume plãtite în plus │ │ │ │
│ │reprezentând alte taxe │ │ │ │
│ │şi impozite │ │ │ │
├────┼───────────────────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 3.│Majorãri de întârziere │ │ │ │
└────┴───────────────────────────┴───────────────┴──────────────┴──────────────┘

2.2.1. Motivul de fapt
............................................................................
.......................................................................... .
2.2.2. Temeiul de drept
Actul normativ: ...................., articol: ...., paragraf: ..., punct:
...., literã: ...., alineat: ....

3. Data comunicãrii
Data comunicãrii "Deciziei de regularizare a situaţiei" este:
- data semnãrii de primire, în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. a) şi b)
din <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi
completãrile ulterioare;
- data înscrisã de poştã la remiterea confirmãrii de primire, în condiţiile
<>art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu
modificãrile şi completãrile ulterioare;
- data la care expirã termenul de 15 zile de la data afişãrii anunţului
publicitar, în condiţiile alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale art. 44 din
<>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile
ulterioare.

4. Termenul de platã
Diferenţele de drepturi, taxe sau impozite, constatate de organele de
control vamal, precum şi obligaţiile accesorii se plãtesc în funcţie de data
comunicãrii prezentei decizii, astfel:
- pânã la data de 5 a lunii urmãtoare, când data comunicãrii este cuprinsã
în intervalul 1-15 din lunã;
- pânã la data de 20 a lunii urmãtoare, când data comunicãrii este cuprinsã
în intervalul 16-31 din lunã.

5. Dispoziţii finale
La prezenta decizie se anexeazã nota de prezentare şi/sau procesul-verbal
de control, care împreunã cu anexele conţin ...... pagini. În conformitate cu
<>art. 175 şi 177 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu
modificãrile şi completãrile ulterioare, împotriva mãsurilor dispuse prin
prezenta decizie se poate face contestaţie, care se depune, în termen de 30 de
zile de la comunicare, la autoritatea vamalã emitentã, sub sancţiunea decãderii.
Prezenta decizie reprezintã titlu de creanţã care devine executoriu în
condiţiile legii.

Aprobat, Avizat,
Conducãtorul activitãţii Şef serviciu
de control vamal Numele şi prenumele .............
Funcţia .......................... Semnãtura .......................
Numele şi prenumele ..............
Semnãtura şi ştampila ............

Întocmit,
Numele şi prenumele Semnãtura
............................. ..............................
............................. ..............................
............................. ..............................




Instrucţiuni de completare a
formularului "Decizie pentru regularizarea situaţiei"

a) Formularul "Decizie pentru regularizarea situaţiei" reprezintã actul administrativ emis de organele de control vamal în aplicarea prevederilor legale când, dupã reverificarea declaraţiei sau dupã controlul vamal ulterior, rezultã cã dispoziţiile care reglementeazã regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte ori incomplete, iar autoritatea vamalã ia mãsuri pentru regularizarea situaţiei, ţinând cont de noile elemente de care dispune.
b) Se va completa la finalizarea unui control general sau parţial, ca urmare a constatãrii de obligaţii suplimentare şi accesorii aferente acestora, înscrise la "Sinteza constatãrilor controlului vamal ulterior" din procesul-verbal de control sau din nota de prezentare, întocmitã cu aceastã ocazie.
c) În cazul în care nu se constatã diferenţe de impozite, taxe sau contribuţii suplimentare, nu se va întocmi "Decizia pentru regularizarea situaţiei".
d) Documentul "Decizie pentru regularizarea situaţiei" se întocmeşte de cãtre organul de control vamal, se avizeazã de şeful de compartiment şi se aprobã de şeful biroului vamal, directorul executiv al direcţiei regionale vamale sau de directorul Direcţiei supraveghere şi control vamal, dupã caz, în funcţie de apartenenţa echipei de control.
e) Informaţiile din conţinutul formularului "Decizie pentru regularizarea situaţiei" se vor completa dupã cum urmeazã:
1. Datele de identificare a contribuabilului va cuprinde toate datele în clar, fãrã abrevieri.
2. La rubrica "Datele privind creanţa" se va completa pentru fiecare obligaţie suplimentarã de platã un tabel cu informaţii referitoare la:
- rd. 1 col. 1: denumirea obligaţiei fiscale principale, drepturile, taxa sau impozitul care au fãcut obiectul controlului vamal;
- rd. 2 col. 1: majorãri de întârziere - în acest rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalitãţile de întârziere calculate pânã la 31 decembrie 2005, împreunã cu majorãrile de întârziere calculate dupã 1 ianuarie 2006, acolo unde este cazul.
Pentru fiecare dintre rândurile 1 şi 2, organele de control vor înscrie urmãtoarele:
- rd. 1 col. 2: data la care începe perioada supusã controlului;
- rd. 1 col. 3: data de sfârşit al perioadei supuse controlului;
- rd. 1 col. 4: baza impozabilã - reprezintã valoarea totalã a bazei impozabile asupra cãreia se aplicã cota de impozit pentru determinarea obligaţiei fiscale;
- rd. 1 col. 5: taxa, impozitul stabilit suplimentar de platã de cãtre organul de control vamal, pentru toatã perioada verificatã;
- rd. 1 col. 6: codul contului bugetar - reprezintã codul de cont bugetar unde acestea urmeazã a fi achitate;
- rd. 1 col. 7: nr. de evidenţã al plãţii - reprezintã numãrul de evidenţã al plãţii, aferent obligaţiei fiscale stabilite suplimentar de platã de cãtre organul de control vamal;
- rd. 2 col. 2: data de la care încep sã se calculeze majorãri de întârziere (respectiv dobânzile) pentru obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de platã;
- rd. 2 col. 3: data pânã la care se calculeazã majorãrile de întârziere, respectiv dobânzile, dacã perioada este pânã la 31 decembrie 2005;
- rd. 2 col. 4: baza impozabilã stabilitã suplimentar - reprezintã în acest caz obligaţia fiscalã principalã stabilitã suplimentar;
- rd. 2 col. 5: obligaţii fiscale accesorii de platã - reprezintã suma totalã a accesoriilor calculate pentru neplata sumelor stabilite suplimentar de controlul vamal. Pentru perioadele de pânã la 31 decembrie 2005 se vor calcula dobânzi care se vor cumula cu majorãrile de întârziere datorate pentru perioada de dupã 1 ianuarie 2006;
- rd. 2 col. 6: codul contului bugetar - reprezintã codul contului bugetar al majorãrilor de întârziere (dobânzilor) aferente obligaţiei fiscale care a fãcut obiectul controlului vamal;
- rd. 2 col. 7: nr. de evidenţã al plãţii - reprezintã numãrul de evidenţã al plãţii, aferent accesoriilor la obligaţia fiscalã stabilitã suplimentar de platã de cãtre controlul vamal.
2.1.1. Motivul de fapt - se vor înscrie detaliat şi în clar modul în care contribuabilul a efectuat o operaţiune vamalã, modul cum a tratat din punct de vedere fiscal sau cu influenţã fiscalã şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscalã principalã, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
2.1.2. Temeiul de drept - se va înscrie detaliat şi în clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevãzute de lege, cu prezentarea concisã a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscalã principalã, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
Informaţiile prevãzute la pct. 2.1.1 şi 2.1.2, se vor completa pentru fiecare impozit, taxã sau contribuţie pentru care s-au constatat diferenţe de obligaţii fiscale şi/sau accesorii ale acestora. În cazurile în care legea permite şi existã constatãri, se pot înscrie obligaţii fiscale accesorii, fãrã ca organele vamale sã stabileascã o obligaţie fiscalã principalã suplimentarã la sfârşitul perioadei verificate. În acest caz, în col. 4 "Baza impozabilã stabilitã suplimentar" se va înscrie obligaţia fiscalã principalã stabilitã suplimentar de platã pe o anumitã perioadã, chiar dacã în perioadele urmãtoare aceasta s-a anulat.
2.2. Soluţionarea cererilor de rambursare sau de remitere a drepturilor, altor taxe şi impozite se completeazã doar în cazul în care formularul este emis ca urmare a unei reverificãri a declaraţiilor sau dupã controlul vamal ulterior.
- rd. 1 col. 1: denumirea obligaţiei principale, respectiv drepturi, taxã sau impozit, care au fãcut obiectul controlului vamal;
- rd. 2 col. 1: majorãri de întârziere; se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalitãţile de întârziere calculate pânã la 31 decembrie 2005, împreunã cu majorãrile de întârziere calculate dupã 1 ianuarie 2006, acolo unde este cazul, potrivit legii.
2.2.1. Motivul de fapt - se vor înscrie detaliat şi în clar modul în care contribuabilul a efectuat o operaţiune vamalã, modul cum a tratat din punct de vedere fiscal sau cu influenţã fiscalã şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscalã principalã, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
2.2.2. Temeiul de drept - se va înscrie detaliat şi în clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevãzute de lege, cu prezentarea concisã a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscalã principalã, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
3. Data comunicãrii "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" - reprezintã data stabilitã în conformitate cu prevederile <>art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi este în funcţie de modalitatea de comunicare, dupã cum urmeazã:
- data semnãrii de primire, în condiţiile <>art. 44 alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; aceastã datã va fi înscrisã de contribuabil pe toate exemplarele deciziei, împreunã cu semnãtura de primire, la momentul primirii acesteia;
- data înscrisã de poştã la remiterea confirmãrii de primire, în condiţiile <>art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Confirmarea de primire va fi anexatã la exemplarul "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" care rãmâne la organul de control vamal, iar o copie va fi transmisã administraţiei finanţelor publice în a cãrei razã teritorialã se aflã contribuabilul verificat;
- data la care expirã termenul de 15 zile de la data afişãrii anunţului publicitar, în condiţiile prevãzute la <>art. 44 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Câte o copie a anunţului publicitar care a fost afişat va fi anexatã la exemplarul "Deciziei pentru regularizarea situaţiei" şi va fi transmisã, împreunã cu aceasta, la administraţia finanţelor publice în a cãrei razã teritorialã se aflã contribuabilul verificat, precum şi la exemplarul rãmas la organul de control vamal care a efectuat verificarea.
4. Termenul de platã. Diferenţa de taxã sau impozit, stabilitã suplimentar de platã, precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora se plãtesc în funcţie de data comunicãrii prezentei decizii, astfel:
- pânã la data de 5 a lunii urmãtoare, când data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 1-15 din lunã;
- pânã la data de 20 a lunii urmãtoare, când data comunicãrii este cuprinsã în intervalul 16-31 din lunã.
5. La rubrica "Dispoziţii finale" se va completa numãrul total de pagini al procesului-verbal de control care se anexeazã la "Decizia pentru regularizarea situaţiei". În cazul în care procesul-verbal de control a fost comunicat anterior emiterii deciziei, se va descrie modul de comunicare.
"Decizia pentru regularizarea situaţiei" se va întocmi în 3 exemplare, toate cu titlu original, de cãtre echipa de control, avizatã de şeful organului de control şi aprobatã de conducãtorul activitãţii de supraveghere şi control vamal.

---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016