Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 692 din 23 mai 2013  privind modificarea cap. 1 din anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului sanatatii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza carora se stabileste incadrarea in grad de handicap    Twitter Facebook
Cautare document

ORDIN nr. 692 din 23 mai 2013 privind modificarea cap. 1 din anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului sanatatii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza carora se stabileste incadrarea in grad de handicap

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 313 din 30 mai 2013

    Văzând referatele de aprobare nr. E.N. 5.240/2013 al Direcţiei asistenţă medicală şi politici publice din cadrul Ministerului Sănătăţii şi nr. 12.118 din 23 mai 2013 al Direcţiei protecţia persoanelor cu handicap din Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice,
    având în vedere prevederile art. 85 alin. (10) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu modificările ulterioare, şi ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul sănătăţii şi ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice emit următorul ordin:

    ART. I
    Capitolul 1 "Funcţiile mentale" din anexa la Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului sănătăţii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad de handicap, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 şi 885 bis din 27 decembrie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "CAPITOLUL 1
    Funcţiile mentale
    I.1. EVALUAREA PERSOANELOR CU DEZVOLTARE INCOMPLETĂ A FUNCŢIILOR MENTALE, ÎN VEDEREA ÎNCADRĂRII ÎN GRAD DE HANDICAP*)


 ┌──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │PARAMETRI FUNCŢIONALI │1. Evaluarea comportamentului adaptativ, respectiv: │
 │ │a) capacitatea de învăţare (QI, memorie, atenţie); │
 │ │b) nivelul de dezvoltare bio-psiho-comportamentală (vârsta │
 │ │mentală, nivelul dezvoltării limbajului); │
 │ │c) nivelul de autonomie socială. │
 │ │2. Instrumente de lucru: │
 │ │a) examen psihiatric; │
 │ │b) teste psihologice; │
 │ │c) scala GAFS (Global Assesment of Functioning Scale). │
 ├──────────────────┬───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ UŞOARĂ │HANDICAP UŞOR │a) întârzierea mintală uşoară (nivel QI 50-55 până la 70); │
 │ │ │b) scor GAFS 61-80; │
 │ │ │c) prezintă capacitate de comunicare orală şi scrisă, dar │
 │ │ │manifestă o întârziere de 2-3 ani în evoluţia şcolară, fără ca │
 │ │ │aceasta să fie determinată de carenţe educative, dificultăţi de│
 │ │ │învăţare şi gândire deficitară. Carenţele se manifestă numai în│
 │ │ │cazul solicitării intelectuale; │
 │ │ │d) se pot antrena în activităţi simple; │
 │ │ │e) pot desfăşura activităţi lucrative dacă beneficiază de │
 │ │ │servicii de sprijin. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ MEDIE │HANDICAP MEDIU**) │a) întârzierea mintală uşoară, asociată cu o altă deficienţă │
 │ │ │fizică, senzorială, epilepsie şi/sau tulburări comportamentale │
 │ │ │(care necesită tratament şi monitorizare de specialitate); │
 │ │ │b) întârzierea mintală moderată (nivel QI 35-40 până la 50-55);│
 │ │ │c) scor GAFS 51-60; │
 │ │ │d) îşi însuşesc cu dificultate operaţiile elementare, însă pot │
 │ │ │învăţa să scrie şi să citească cuvinte scurte; au deprinderi │
 │ │ │elementare de autoservire şi se adaptează la activităţi simple │
 │ │ │de rutină; au capacităţi de autoprotecţie suficiente, putând fi│
 │ │ │integraţi în comunitate şi să desfăşoare activităţi lucrative │
 │ │ │în condiţii protejate. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ │HANDICAP │a) întârzierea mintală accentuată (nivel QI 20-25 până la │
 │ACCENTUATĂ │ACCENTUAT***) │35-40); │
 │ │ │b) scor GAFS 31-50; │
 │ │ │c) adaptarea la situaţii noi nu se realizează conform vârstei │
 │ │ │cronologice; │
 │ │ │d) persoana are un ritm de dezvoltare lent, curba de │
 │ │ │perfecţionare este plafonată, având loc blocaje psihice; │
 │ │ │e) sunt capabili să efectueze sarcini simple sub supraveghere, │
 │ │ │au nevoie de servicii de sprijin şi se pot adapta la viaţa de │
 │ │ │familie, comunitate. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ GRAVĂ │HANDICAP GRAV │a) întârzierea mintală profundă (nivel QI sub 20-25); │
 │ │ │b) scor GAFS 21-30 grav, fără asistent personal; │
 │ │ │c) scor GAFS 1-20 grav, cu asistent personal. │
 │ │ │Minimă dezvoltare senzitivo-motorie, reacţionează la comenzi │
 │ │ │simple îndelung executate, au nevoie de asistenţă permanentă │
 │ │ │fiind incapabili de autoconducţie şi autocontrol. │
 └──────────────────┴───────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┘

-----
    *) Se referă la retardul mintal/întârzierea mentală.
    Criterii de diagnostic - ICD 10 pentru retardarea/întârzierea mentală:
    A. funcţionarea intelectuală generală semnificativ submedie;
    B. dificultăţi semnificative în funcţionarea adaptativă în cel puţin două din următoarele domenii: comunicare, autoîngrijire, familie, aptitudini sociale/relaţii interpersonale, uz de resursele comunităţii, autoconducere, aptitudini şcolare, ocupaţie, timp liber, sănătate, securitate;
    C. debut înainte de vârsta de 18 ani.
    **) În funcţie de severitatea deficienţei asociate se va trece la handicap accentuat sau grav.
    ***) În funcţie de severitatea deficienţei asociate se va trece la handicap grav.


 ┌───────────────────────┬──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ │ ACTIVITĂŢI - LIMITĂRI │ PARTICIPARE - NECESITĂŢI │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP UŞOR │a) dezvoltă, de regulă, aptitudini │a) au nevoie de sprijin pentru inserţie│
 │ │sociale şi de comunicare în timpul │socială pe piaţa muncii pentru a │
 │ │anilor preşcolari, au o deteriorare │dobândi abilităţi de trai independent, │
 │ │minimă în ariile senzitivo-motorii; │prin serviciile de consiliere şi │
 │ │b) pot achiziţiona cunoştinţe şcolare │orientare vocaţională/profesională; │
 │ │corespunzătoare nivelului clasei │b) monitorizare de specialitate şi │
 │ │a VI-a, capătă aptitudini sociale şi │măsuri educative în cazul celor cu │
 │ │profesionale adecvate pentru │comportament deviant. │
 │ │autoîntreţinere, pot trăi satisfăcător│ │
 │ │în societate, dacă nu există o │ │
 │ │tulburare asociată; │ │
 │ │c) uneori asociază tulburări de │ │
 │ │comportament care pot atinge │ │
 │ │intensitatea unor acte antisociale, │ │
 │ │adicţii de substanţe psihoactive. │ │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP MEDIU │a) pot beneficia de pregătire │a) au nevoie de sprijin pentru │
 │ │profesională şi, cu supraveghere │însuşirea unei meserii, în funcţie de │
 │ │moderată, pot avea grijă de ei înşişi;│abilităţi/aptitudini; │
 │ │b) pot efectua activităţi lucrative; │b) implicarea agenţiei de formare │
 │ │c) au nevoie de servicii de sprijin. │profesională este necesară pentru │
 │ │ │inserţia socială pe piaţa muncii; │
 │ │ │c) suport psihoterapeutic pentru cei cu│
 │ │ │tulburări de comportament, care │
 │ │ │necesită monitorizare de specialitate. │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP ACCENTUAT │a) au o dezvoltare psihomotorie │a) pot desfăşura activităţi simple; │
 │ │redusă; │b) au nevoie de sprijin pentru a │
 │ │b) pot dobândi deprinderi igienice │efectua activităţile pentru care au │
 │ │elementare; │fost pregătiţi. │
 │ │c) pot efectua sarcini simple. │ │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP GRAV │- dependenţă parţială sau totală de │- în funcţie de rezultatul evaluării │
 │ │ajutorul altei persoane │complexe şi de stabilirea gradului de │
 │ │ │autonomie personală, pot beneficia de │
 │ │ │asistent personal. │
 └───────────────────────┴──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    I.2. EVALUAREA PERSOANELOR CU VÂRSTA CRONOLOGICĂ DE PESTE 18 ANI CU TULBURARE DE SPECTRU AUTIST, ÎN VEDEREA ÎNCADRĂRII ÎN GRAD DE HANDICAP
    Tulburarea autistă este o tulburare pervazivă de dezvoltare caracterizată prin: deteriorarea calitativă în interacţiunea socială, deteriorări calitative în comunicare, precum şi patternuri stereotipe şi restrânse de comportament, preocupări şi activităţi. Este de asemenea caracterizată de întârzieri, cu debut înaintea vârstei de 3 ani, în cel puţin unul din următoarele domenii:
    - interacţiune socială;
    - limbaj, aşa cum este utilizat în comunicarea socială;
    - joc imaginativ sau simbolic.
    Relaţiile interpersonale generează anxietate mai ales când interacţionează cu persoane necunoscute. Anxietatea este generată şi de schimbările ambientale. Aceste persoane au abilităţi afective şi cognitive în limite variabile, dar nu au capacitatea de integrare constructivă a funcţiilor mentale, cu rol determinant în formarea de deprinderi interpersonale, necesare stabilirii de interacţiuni sociale.


 ┌──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │PARAMETRI FUNCŢIONALI │1. Evaluarea se va centra pe surprinderea gradului de │
 │ │dezvoltare a: │
 │ │a) abilităţilor socioafective; │
 │ │b) abilităţilor cognitive şi abilităţilor dependente de │
 │ │funcţiile executive centrale; │
 │ │c) abilităţilor somatice şi motorii. │
 │ │2. Instrumente de lucru: │
 │ │a) examen psihiatric; │
 │ │b) teste psihologice specifice. │
 ├──────────────────┬───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ UŞOARĂ │HANDICAP UŞOR │a) socializare: afectarea calitativă uşoară a interacţiunii │
 │ │ │sociale; │
 │ │ │b) limbaj: afectarea calitativă a limbajului expresiv; │
 │ │ │c) autoîntreţinere: afectarea calitativă a abilităţilor de │
 │ │ │autoîntreţinere; │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ MEDIE │HANDICAP MEDIU │a) socializare: afectarea calitativă moderată a interacţiunii │
 │ │ │sociale; │
 │ │ │b) limbaj: afectarea calitativă şi cantitativă a limbajului │
 │ │ │expresiv; │
 │ │ │c) autoîntreţinere: afectarea calitativă şi cantitativă a │
 │ │ │abilitaţilor de autoîntreţinere. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ │HANDICAP ACCENTUAT │a) socializare: afectarea calitativă şi cantitativă accentuată │
 │ACCENTUATĂ │ │interacţiunii sociale, cu interacţiune socială posibilă într-un│
 │ │ │mediu controlat; │
 │ │ │b) limbaj: afectarea calitativă şi cantitativă a limbajului │
 │ │ │expresiv şi receptiv; │
 │ │ │c) autoîntreţinere: afectarea calitativă şi cantitativă a │
 │ │ │abilităţilor de autoîntreţinere, cu nevoia de ajutor din partea│
 │ │ │adultului. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ GRAVĂ │HANDICAP GRAV │a) socializare: afectarea calitativă şi cantitativă severă a │
 │ │ │interacţiunii sociale, interacţiune socială limitată la familie│
 │ │ │interacţiunea cu mediul social exterior familiei este mediată │
 │ │ │de adult; │
 │ │ │b) limbaj: absenţa dezvoltării limbajului (expresiv şi │
 │ │ │receptiv) sau dezvoltarea limbajului cu afectarea rolului de │
 │ │ │comunicare; │
 │ │ │c) autoîntreţinere: absenţa abilităţilor de autoconducere şi │
 │ │ │autodeterminare sau efectuarea sub supravegherea adultului a │
 │ │ │activităţilor de autoîngrijire şi autoservire. │
 └──────────────────┴───────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┘
 ┌───────────────────────┬──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
 │ │ ACTIVITĂŢI - LIMITĂRI │ PARTICIPARE - NECESITĂŢI │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP UŞOR │a) dezvoltă aptitudini sociale şi de │- au nevoie de sprijin pentru inserţie │
 │ │comunicare, cu limitare uşoară │socială pe piaţa muncii pentru a │
 │ │b) capătă aptitudini profesionale │dobândi abilităţi de trai independent │
 │ │adecvate pentru autoîntreţinere │prin serviciile de orientare şi │
 │ │ │consiliere vocaţională/profesională │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP MEDIU │a) dezvoltă aptitudini sociale şi de │a) au nevoie de sprijin pentru │
 │ │comunicare, cu limitare moderată │însuşirea unei meserii, în funcţie de │
 │ │b) capătă aptitudini profesionale │abilităţi/aptitudini │
 │ │limitate şi, cu supraveghere moderată,│b) consiliere şi orientare profesională│
 │ │pot avea grijă de ei înşişi │pentru inserţia pe piaţa muncii │
 │ │c) pot efectua activităţi lucrative │ │
 │ │d) au nevoie de servicii de sprijin │ │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP ACCENTUAT │a) dezvoltă aptitudini sociale şi de │a) pot desfăşura activităţi simple, │
 │ │comunicare limitate, cu interacţiune │stereotipe │
 │ │socială posibilă într-un mediu │b) au nevoie de sprijin şi supraveghere│
 │ │controlat │pentru a efectua activităţi de terapie │
 │ │b) pot asocia tulburări afective, │ocupaţională │
 │ │emoţionale şi de conduită │c) monitorizare şi măsuri educative şi │
 │ │ │terapeutice în cazul celor cu │
 │ │ │comportament deviant │
 ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
 │HANDICAP GRAV │a) integrare socială perturbată, │- în funcţie de rezultatul evaluării │
 │ │limitată la un grup restrâns de │complexe şi de stabilirea gradului de │
 │ │persoane din mediul familial şi │autonomie personală, pot beneficia de │
 │ │extrafamilial │asistent personal │
 │ │b) limbaj cu rol de comunicare │ │
 │ │restrânsă │ │
 │ │c) pot dobândi deprinderi de │ │
 │ │autoservire, în condiţii de sprijin │ │
 │ │d) pot efectua sarcini simple │ │
 └───────────────────────┴──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    II. EVALUAREA PERSOANELOR CU REGRESIE (DETERIORARE) A FUNCŢIILOR INTELECTUALE ÎN VEDEREA ÎNCADRĂRII ÎN GRAD DE HANDICAP*)


 ┌──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │PARAMETRI FUNCŢIONALI │- examen psihiatric; │
 │ │- teste psihologice (MMSE, Reisberg); │
 │ │- scala GAFS; │
 │ │- CT; RMN. │
 ├──────────────────┬───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ UŞOARĂ │HANDICAP UŞOR │- scor MMSE 21-25; │
 │ │ │- scor GAFS 61-80; │
 │ │ │- deteriorare cognitivă; │
 │ │ │- uită evenimentele recente; │
 │ │ │- ezitare în a răspunde la întrebări. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ MEDIE │HANDICAP MEDIU │- scor MMSE 15-20; │
 │ │ │- scor GAFS 51-60; │
 │ │ │- tulburări de memorie şi tulburări psihice de intensitate │
 │ │ │medie; │
 │ │ │- orientarea se realizează cu dificultate, informaţiile slab │
 │ │ │fixate; │
 │ │ │- deteriorare socială moderată cu dificultăţi în activitatea │
 │ │ │profesională. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ │HANDICAP ACCENTUAT │- scor MMSE 10-14; │
 │ACCENTUATĂ │ │- scor GAFS 31-50; │
 │ │ │- deteriorare severă în funcţionarea socială, profesionala şi │
 │ │ │familială; │
 │ │ │- uitarea conversaţiei recente, a evenimentelor curente; │
 │ │ │- pot să existe modificări marcate ale personalităţii, │
 │ │ │afectului şi comportamentului; │
 │ │ │- se însoţesc frecvent de halucinaţii, delir, depresie şi │
 │ │ │anxietate. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ GRAVĂ │HANDICAP GRAV │- scor MMSE ≤ 9; │
 │ │ │- scor GAFS 21-30 grav fără asistent personal; │
 │ │ │- scor GAFS 1-20 grav cu asistent personal; │
 │ │ │- uitarea numelor celor apropiaţi şi a datelor personale; │
 │ │ │- incapacitate de memorare; │
 │ │ │- deteriorarea judecăţii, a controlului pulsional; │
 │ │ │- lipsa capacităţii de autodeterminare şi autoservire. │
 └──────────────────┴───────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┘

-----
    *) Se referă la demenţe atrofico-degenerative şi la cele organice, caracterizate prin alterarea persistentă şi progresivă atât a funcţiilor cognitive (memorie, intelect, limbaj, judecată), cât şi a celor noncognitive (afectivitate, percepţie, comportament). Sindromul demenţial apare în boala Alzheimer şi în boala cerebrovasculară (demenţa corticală postinfarcte cerebrale multiple, encefalopatia aterosclerotică subcorticală - boala Binswanger, forma mixtă), dar şi în alte condiţii medicale care afectează primar sau secundar creierul: boala Pick, boala Creutzfeldt-Jacob, boala Huntington, boala Parkinson, maladia HIV, hidrocefalie, traumatismele cerebrale, tumorile cerebrale. Explorările imagistice confirmă diagnosticul etiologic al afecţiunii, dar există ca numitor comun reducerea populaţiei neuronale, evidenţiată prin atrofia corticală şi/sau subcorticală.
    Criterii ICD 10:
    A. Dezvoltarea mai multor deficite cognitive, dintre care obligatoriu:
    a) afectarea memoriei (afectarea capacităţii de învăţare a informaţiilor noi sau de evocare a informaţiilor învăţate anterior);
    b) una (sau mai multe ) dintre următoarele tulburări cognitive:
    1. afazie (tulburare a limbajului);
    2. apraxie (afectarea abilităţii de a efectua activităţi motorii, cu toate că funcţia senzorială este indemnă);
    3. agnozie (incapacitatea de a recunoaşte sau de a identifica obiecte, cu toate că funcţia senzorială este indemnă);
    4. perturbarea funcţionării executive (planificare, organizare, secvenţializare, abstractizare).
    B. Deficitele cognitive menţionate cauzează, fiecare, afectarea semnificativă a funcţionării sociale sau ocupaţionale şi constituie un declin semnificativ faţă de un nivel anterior de funcţionare.
    C. Afectarea memoriei trebuie să fie prezentă, însă, uneori, poate să nu fie simptomul predominant.
    D. Evoluţia se caracterizează prin debut gradat şi declin cognitiv continuu.
    În procesul evaluării complexe este necesar să fie identificate elemente precum: factorii motivaţionali sau emoţionali (ideaţia delirantă, halucinaţiile, depresia, tulburările de comportament), factori care pot influenţa nivelul general de funcţionare cognitivă, capacitatea adaptativă şi gradul de autonomie personală şi socială a persoanei evaluate. Afazia, cu dificultatea înţelegerii comenzilor sau a exprimării răspunsului corect la o întrebare, poate influenţa interpretarea unei examinări.
    Cerinţa de bază pentru demenţă este dovada declinului memoriei şi a gândirii, declin care să aibă un grad suficient pentru a afecta autonomia personală şi socială (capacitatea de autoîngrijire - inclusiv controlul sfincterian - şi capacitatea de autoservire, autogospodărire, mobilizare, comunicare).
    Evaluarea statusului funcţional şi psihoafectiv se realizează avându-se în vedere condiţia obligatorie de integritate psihică şi mentală a persoanei pentru a fi aptă să efectueze activităţile de bază şi instrumentale ale vieţii de zi cu zi, astfel încât este necesar să se identifice următoarele elemente:
    a) gradul deteriorării cognitive prin examenul MMSE, raportat la nivelul de studii al persoanei evaluate;
    b) gradul funcţionalităţii adaptative sociale prin scala de evaluare clinică şi funcţională GAFS;
    c) alte elemente care furnizează informaţii despre contextul sociofamilial în care persoana trăieşte.


┌───────────────────────┬──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ │ ACTIVITĂŢI - LIMITĂRI │ PARTICIPARE - NECESITĂŢI │ ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP UŞOR │- Pot desfăşura activităţi │- Sprijin pentru a fi menţinuţi în │
│ │suprasolicitări fizice/psihice, în │activitate sau pentru desfăşurarea │
│ │condiţii de confort psihic şi fizic, │acesteia la domiciliu ori în │
│ │în mediu colectiv. │colaborare. │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP MEDIU │- Pot desfăşura activităţi │- Sprijin pentru a fi menţinuţi în │
│ │specializate, având nevoie de │activitate sau pentru desfăşurarea │
│ │îndrumare periodică. │acesteia la domiciliu ori în │
│ │ │colaborare. │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP ACCENTUAT │- Sprijin pentru autoservire, │- Sprijin în desfăşurarea activităţilor│
│ │îngrijire, viaţă socială, │cotidiene şi implicare în viaţa socială│
│ │autodeterminare. │prin asigurarea participării la anumite│
│ │ │acţiuni preferate. │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP GRAV │- Dependenţă parţială sau totală de │- În funcţie de rezultatul evaluării │
│ │ajutorul altei persoane. │complexe şi de stabilirea gradului de │
│ │ │autonomie personală, pot beneficia de │
│ │ │asistent personal. │
└───────────────────────┴──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    III. EVALUAREA PERSOANELOR CU TULBURĂRI DE PERSONALITATE ÎN VEDEREA ÎNCADRĂRII ÎN GRAD DE HANDICAP*)


 ┌──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │PARAMETRI FUNCŢIONALI │a) examen psihiatric │
 │ │b) examen psihologic: testarea funcţiilor cognitive, afective, │
 │ │a comportamentului şi a personalităţii (prin teste psihometrice│
 │ │şi probe proiective) │
 ├──────────────────┬───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ UŞOARĂ │HANDICAP UŞOR │decompensări de scurtă durată cu frecvenţă rară (1-2/an), de │
 │ │ │intensitate nevrotică, cu remisiuni bune, spontan sau sub │
 │ │ │tratament │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ MEDIE │HANDICAP MEDIU │a) decompensări mai dese (2-3/an), de durată mai lungă, │
 │ │ │nevrotice, cu exacerbări comportamentale, eventual cu asocierea│
 │ │ │consumului de substanţe toxice │
 │ │ │b) tulburările pot fi compensate parţial prin tratament │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ │HANDICAP ACCENTUAT │a) decompensări frecvente (peste 3/an) de intensitate │
 │ACCENTUATĂ │ │psihotică, eventuale elemente deteriorative, eficienţă │
 │ │ │terapeutică slabă, asociere cu consumul de substanţe toxice │
 │ │ │b) dificultate majoră de relaţionare socio-profesională şi │
 │ │ │familială, conflictualitate marcată │
 └──────────────────┴───────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┘


    Conform ICD 10, personalitatea poate fi descrisă drept configuraţia pattern-urilor răspunsurilor comportamentale, vizibile în viaţa de zi cu zi, caracteristică unei persoane, o totalitate care este de obicei stabilă şi predictibilă.
    *) Se referă la tipurile de tulburări de personalitate (boli structurale-psihopatii):
    a) tulburare de personalitate paranoidă;
    b) tulburare de personalitate schizoidă;
    c) tulburare de personalitate antisocială;
    d) tulburare de personalitate instabil-emoţională
    - de tip impulsiv şi
    - de tip borderline.
    Sunt caracterizate prin:
    1. controlul incomplet al sferelor afectiv-voliţionale şi instinctive;
    2. nerecunoaşterea deficitului structural;
    3. incapacitatea de integrare armonioasă şi constantă în mediul social;
    4. debutul poate fi trasat retrospectiv cel puţin până în adolescenţă.
    În practică se întâlnesc aspecte clinice polimorfe care asociază două sau mai multe trăsături dizarmonice realizând tablouri simptomatologice complexe - tulburări de personalitate mixte (polimorfe).
    N.B. În stabilirea deficienţei funcţionale se vor avea în vedere:
    a) tipul tulburării de personalitate;
    b) frecvenţa şi intensitatea decompensărilor (de tip psihotic);
    c) durata decompensărilor,
    d) răspunsul terapeutic şi calitatea remisiunilor;
    e) integrarea socio-comunitară şi profesională;
    f) toxicofilia asociată.


┌───────────────────────┬──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ │ ACTIVITĂŢI - LIMITĂRI │ PARTICIPARE - NECESITĂŢI │ ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP UŞOR │- Pot presta orice activitate │- Participare fără restricţii - │
│ │profesională în funcţie de calificare,│activitatea profesională întrun loc de │
│ │cu evitarea celor care impun │muncă accesibil, având un rol │
│ │responsabilitate şi contact cu │psihoterapeutic important. │
│ │publicul. │- Monitorizare medico-psihosocială │
│ │ │pentru prevenirea decompensărilor de │
│ │ │tip psihotic. │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP MEDIU │- Pot efectua numeroase activităţi │- Participare cu condiţia realizării │
│ │profesionale în funcţie de calificare,│unui climat profesional tolerant din │
│ │fără suprasolicitare psihică, într-o │partea conducerii şi a colectivului de │
│ │ambianţă relaţională adecvată. │muncă, fără tensiuni psihice în scopul │
│ │- Transferul activităţilor de vârf, de│inserţiei profesionale sau menţinerii │
│ │responsabilitate şi mai ales │în activităţi organizate; │
│ │decizionale, altor membri ai echipei. │- Monitorizare medico-psihosocială. │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP ACCENTUAT │- Pot executa nenumărate activităţi │- Facilitarea relaţiilor interpersonale│
│ │profesionale în funcţie de calificarea│în colectivul de lucru, în vederea │
│ │însuşită sau în curs de formare, fără │inserţiei sociale. │
│ │solicitare psihică accentuată, │ │
│ │responsabilităţi sau contact cu │ │
│ │publicul. │ │
└───────────────────────┴──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    IV. EVALUAREA PERSOANELOR CU PSIHOZE MAJORE ÎN VEDEREA ÎNCADRĂRII ÎN GRAD DE HANDICAP*)


 ┌──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────┐
 │PARAMETRI FUNCŢIONALI │- examen psihiatric (aprecierea clinică a intensităţii │
 │ │tulburării psihice şi a prognosticului apropiat al afecţiunii);│
 │ │- examen psihologic: testarea funcţiilor cognitive, afective, a│
 │ │comportamentului şi a personalităţii (prin teste psihometrice │
 │ │şi probe proiective); │
 │ │- scala GAFS; │
 ├──────────────────┬───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ UŞOARĂ │HANDICAP UŞOR │- scor GAFS 61-80; │
 │ │ │În forme clinice reziduale. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ MEDIE │HANDICAP MEDIU │- scor GAFS 51-60; │
 │ │ │În remisiuni cu dispariţia fenomenelor delirante şi │
 │ │ │halucinatorii permiţând reluarea activităţii la un nivel │
 │ │ │inferior. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ │HANDICAP ACCENTUAT │- scor GAFS 31-50. │
 │ACCENTUATĂ │ │În formele catatonice, dezorganizate (hebefrenice), paranoide, │
 │ │ │nediferenţiate, necontrolate terapeutic. │
 ├──────────────────┼───────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────┤
 │DEFICIENŢĂ GRAVĂ │HANDICAP GRAV │- Scor GAFS 21-30, grav fără asistent personal. │
 │ │ │- Scor GAFS 1-20 grav, cu asistent personal. │
 │ │ │În formele cu evoluţie progredientă severă a personalităţii şi │
 │ │ │a comportamentului, cu potenţial antisocial │
 └──────────────────┴───────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────┘

-----
    *) Se referă la psihoze majore, care se manifestă prin pierderea capacităţii de testare a realităţii, de obicei cu halucinaţii, deliruri sau tulburări de gândire şi pierderea limitelor egoului:
    a) schizofrenie (debut până la împlinirea vârstei de 35 de ani, cu persistenţa simptomelor timp de cel puţin 6 luni, conform ICD 10);
    b) alte psihoze majore cu debut precoce (copilărie-adolescenţă): tulburarea schizoafectivă de tip depresiv sau de tip bipolar, psihoze afective (depresia majoră cronică, tulburarea afectivă bipolară);
    c) psihoze grefate pe o întârziere mentală, indiferent de gradul acesteia şi de vârsta solicitantului;
    d) psihoze la care se asociază o tulburare de personalitate (structurală);
    e) psihoze majore, indiferent de vârstă, la persoane fără venituri.
    N.B: La evaluarea gradului de handicap în schizofrenie se vor avea în vedere:
    a) forma clinică: catatonică, hebefrenică, paranoidă, nediferenţiată, reziduală, simplă;
    b) tipul de evoluţie:
    - cronică, cu sau fără episoade de acutizare;
    - în remisiune (când o persoană cu schizofrenie nu mai prezintă niciun semn de tulburare);
    c) cooperarea la monitorizarea medicală şi eficienţa acţiunilor psihoterapeutice;
    d) climatul familial şi socioprofesional;
    e) spitalizări frecvente, instituţionalizare.


┌───────────────────────┬──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ │ ACTIVITĂŢI - LIMITĂRI │ PARTICIPARE - NECESITĂŢI │ ├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP UŞOR │- Pot presta activităţi în condiţii de│- Sprijin pentru menţinerea în │
│ │confort psihic şi fizic din punct de │activitate, activităţi organizate, │
│ │vedere al ambianţei relaţionale şi │accesibile. │
│ │materiale. │- Monitorizarea medico-psihosocială la │
│ │- Sunt contraindicate activităţile │serviciul teritorial de psihiatrie. │
│ │care implică suprasolicitare psihică, │ │
│ │stresante şi cu responsabilitate │ │
│ │ridicată. │ │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP MEDIU │- Pot desfăşura activităţi, cu program│- Sprijin pentru menţinere în acelaşi │
│ │integral sau parţial, în acelaşi loc │loc de muncă sau pentru eventuala │
│ │de muncă. │schimbare a locului de muncă. │
│ │- Schimbarea locului de muncă se va │- Facilitarea relaţionării │
│ │face numai dacă acesta este │interpersonale în colectivul de lucru. │
│ │corespunzător din punctele de vedere │- Sprijin pentru monitorizarea │
│ │ale solicitării psihice şi al │medicopsihosocială. │
│ │relaţiilor interpersonale. │ │
│ │- Evitarea profesiunilor cu risc de │ │
│ │acutizare a tulburării. │ │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP ACCENTUAT │- Nu pot desfăşura activităţi │- Sprijin familial pentru respectarea │
│ │profesionale organizate, indiferent de│tratamentului de specialitate, │
│ │natura şi nivelul de solicitare. │cooperare la activităţile de │
│ │- Eventual activităţi în secţii de │psihoterapie sau/şi terapie │
│ │ergoterapie-terapie ocupaţională, cu │ocupaţională. │
│ │rol psihoterapeutic. │- Asigurarea unui climat comunitar şi │
│ │- Au afectată parţial capacitatea de │familial de înţelegere, sprijin, fără │
│ │autodeterminare şi autoservire. │factori stresanţi psihoafectivi. │
│ │- Nu necesită supraveghere permanentă │ │
│ │din partea altei persoane. │ │
├───────────────────────┼──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│HANDICAP GRAV │- Dependenţă parţială sau totală de │- În funcţie de rezultatul evaluării │
│ │ajutorul altei persoane. │complexe şi de stabilirea gradului de │
│ │ │autonomie personală, poate beneficia de│
│ │ │asistent personal." │
└───────────────────────┴──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘


    ART. II
    Direcţia protecţia persoanelor cu handicap, Comisia superioară de evaluare a persoanelor cu handicap din cadrul Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, serviciile de evaluare complexă a persoanelor adulte din cadrul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                              Ministrul sănătăţii,
                           Gheorghe-Eugen Nicolăescu

                          Ministrul muncii, familiei,
                             protecţiei sociale şi
                             persoanelor vârstnice,
                                Mariana Câmpeanu

                                     -----
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice