Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 69 din 20 iulie 2006  pentru aprobarea   Regulamentului nr. 13/2006 privind obligatiunile ipotecare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 69 din 20 iulie 2006 pentru aprobarea Regulamentului nr. 13/2006 privind obligatiunile ipotecare

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 640 din 25 iulie 2006

În conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi ale art. 7 alin. (3) şi (5) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 514/2002 , modificatã prin <>Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere <>art. 38 din Legea nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare,

Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare a hotãrât, în şedinţa din data de 19 iulie 2006, emiterea urmãtorului ordin:

ART. 1
Se aprobã <>Regulamentul nr. 13/2006 privind obligaţiunile ipotecare, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Regulamentul menţionat la art. 1 intrã în vigoare la data publicãrii acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat şi în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
ART. 3
Direcţia reglementare din cadrul Direcţiei generale autorizare reglementare împreunã cu Secretariatul general şi cu directorul general executiv vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Preşedintele Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare,
prof. univ. dr. Gabriela Anghelache

Bucureşti, 20 iulie 2006.
Nr. 69.


ANEXĂ

<>REGULAMENTUL Nr. 13/2006
privind obligaţiunile ipotecare

<>Legea nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta lege are drept scop stabilirea condiţiilor şi a cadrului general pentru emisiunea de obligaţiuni ipotecare, precum şi reglementarea drepturilor şi obligaţiilor conferite de acestea deţinãtorilor lor.
ART. 2
În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
1. agent - persoanã juridicã sau organizaţie fãrã personalitate juridicã, numitã şi autorizatã în condiţiile cap. IV sã reprezinte interesele deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare aparţinând aceleiaşi emisiuni;
2. arhivã - Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare;
3. autoritate competentã - Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, cu atribuţii de reglementare, supraveghere şi control al emitenţilor şi al emisiunilor de obligaţiuni ipotecare potrivit prevederilor prezentei legi;
4. credit ipotecar - orice împrumut acordat în condiţiile <>Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificãrile ulterioare;
5. credit ipotecar comercial - credit ipotecar pentru investiţii imobiliare, prin care se finanţeazã investiţii imobiliare cu altã destinaţie decât locativã;
6. credit ipotecar eligibil - credit ipotecar care îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevãzute la art. 5 pentru a fi inclus în portofoliul de credite ipotecare pe baza cãruia urmeazã a se realiza o emisiune de obligaţiuni ipotecare;
7. credit ipotecar performant - credit ipotecar eligibil, afectat unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare, care îndeplineşte caracteristicile de performanţã anunţate în prospectul de emisiune;
8. credit ipotecar rezidenţial - credit ipotecar pentru investiţii imobiliare, prin care se finanţeazã investiţii imobiliare cu destinaţie locativã;
9. drepturi accesorii - totalitatea drepturilor reale ori personale aferente creanţei ipotecare, inclusiv drepturi de garanţie realã şi drepturi de creanţã decurgând din poliţele de asigurare încheiate de beneficiarul împrumutului;
10. emitent - banca sau banca de credit ipotecar, persoana juridicã românã care a acordat sau a preluat prin cesiune credite ipotecare şi care a emis, emite sau intenţioneazã sã emitã obligaţiuni ipotecare;
11. investitor - orice persoanã care deţine obligaţiuni ipotecare în cont propriu;
12. investitor calificat - entitate care are capacitatea de a evalua caracteristicile de risc şi randament ale obligaţiunilor ipotecare, definitã conform <>art. 2 alin. (1) pct. 15 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
13. obligaţiuni ipotecare - valori mobiliare în formã dematerializatã, emise în baza unui prospect aprobat de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi sub supravegherea acesteia, în vederea refinanţãrii activitãţii emitentului de acordare de credite ipotecare, în baza unui portofoliu de credite ipotecare asupra cãruia investitorii dobândesc o garanţie de prim rang şi un drept de preferinţã în raport cu orice alt creditor al emitentului;
14. persoanã afiliatã - persoana fizicã sau juridicã care, conform <>art. 2 alin. (1) pct. 23 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este prezumatã a acţiona concertat cu o altã persoanã fizicã sau juridicã;
15. ofertã publicã de obligaţiuni ipotecare comunicarea adresatã unor persoane, fãcutã sub orice formã şi prin orice mijloace, care prezintã informaţii suficiente despre termenii ofertei şi despre obligaţiunile ipotecare oferite, astfel încât sã permitã investitorului sã adopte o decizie cu privire la vânzarea, cumpãrarea sau subscrierea respectivelor obligaţiuni ipotecare. Aceastã definiţie se va aplica, de asemenea, şi în situaţia plasamentului de obligaţiuni ipotecare prin intermediari financiari;
16. ofertã adresatã investitorilor calificaţi - vânzarea în integralitate a unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare cãtre investitori calificaţi, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale normelor de aplicare a prezentei legi;
17. portofoliu de credite ipotecare sau portofoliu totalitatea drepturilor de creanţã şi a drepturilor accesorii cu care emitentul garanteazã îndeplinirea obligaţiilor asumate printr-o emisiune de obligaţiuni ipotecare determinatã;
18. prospect de emisiune sau prospect - prospectul de ofertã publicã de vânzare de obligaţiuni ipotecare, întocmit cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale normelor emise în aplicarea acestora;
19. valoare nominalã - suma principalã a creditului ori, în cazul garanţiilor, suma maximã pentru care au fost constituite;
20. valoarea creditului ipotecar - suma rãmasã de rambursat din valoarea nominalã a unui credit;
21. valoarea portofoliului - suma valorilor creditelor ipotecare din portofoliu;
22. valoarea de referinţã - valoarea stabilitã de cãtre un evaluator autorizat potrivit legii.
ART. 3
(1) Sintagma "obligaţiuni ipotecare" se foloseşte exclusiv pentru a desemna valori mobiliare emise în condiţiile prezentei legi.
(2) Valorile mobiliare care nu întrunesc caracteristicile prevãzute la art. 2 pct. 13 nu beneficiazã de regimul juridic consacrat prin prezenta lege şi nu pot fi denumite "obligaţiuni ipotecare".

Regulament
1.1. Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevãzutã la <>art. 2 din Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi la <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 297/2004 .
1.2. Emisiunea de obligaţiuni ipotecare se deruleazã în conformitate cu dispoziţiile generale ale <>Legii nr. 297/2004 şi ale reglementãrilor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia, precum şi cu dispoziţiile speciale ale <>Legii nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare, denumitã în continuare <>Legea nr. 32/2006 , şi ale prezentului regulament.

<>Legea nr. 32/2006

CAP. II
Structurarea portofoliilor

ART. 4
(1) Pentru a fi afectate garantãrii unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare, creditele ipotecare se grupeazã în portofolii, cu condiţia respectãrii, în mod cumulativ, pe toatã durata emisiunii, a urmãtoarelor principii:
a) fiecare credit ipotecar din portofoliu sã fi fost acordat în conformitate cu normele legale în vigoare la acea datã;
b) creditele ipotecare sã fi fost acordate în scopul efectuãrii de investiţii imobiliare pe teritoriul României sau pe teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene ori ale Spaţiului Economic European;
c) uniformizarea portofoliului astfel încât sã includã un singur tip de credite ipotecare din punct de vedere al destinaţiei investiţiei imobiliare;
d) media ponderatã a scadenţei creditelor ipotecare din portofoliul afectat emisiunii sã fie mai mare decât scadenţa obligaţiunilor ipotecare ce urmeazã a fi emise pe baza acestora; media ponderatã a scadenţelor se calculeazã ca medie ponderatã a duratei rãmase a creditelor din portofoliul afectat, ponderatã cu valoarea nominalã a creditului la momentul lansãrii emisiunii;
e) valoarea actualizatã a creanţelor afectate garantãrii unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare sã fie cel puţin egalã cu valoarea actualizatã a obligaţiilor de platã ale emitentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea garantatã cu portofoliul respectiv;
f) valoarea totalã a creditelor ipotecare garantate cu ipoteci asupra terenurilor fãrã construcţii şi a celor garantate cu ipoteci asupra imobilelor aflate în construcţie sã nu depãşeascã 20% din valoarea portofoliului;
g) întrunirea criteriilor generale de eligibilitate prevãzute de lege şi a caracteristicilor de performanţã anunţate în prospectul de emisiune.
(2) Prospectul de emisiune trebuie sã includã informaţii privind respectarea fiecãruia dintre principiile prevãzute la alin. (1).
ART. 5
(1) Criteriile generale de eligibilitate a creditelor ipotecare pentru garantarea unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare sunt:
a) valoarea nominalã a unui credit ipotecar sã nu depãşeascã 80% din valoarea de referinţã a imobilului constituit în garanţie, în cazul unui credit ipotecar rezidenţial, şi 70% din valoarea de referinţã a imobilului constituit în garanţie, în cazul unui credit ipotecar comercial;
b) suma creditului ipotecar sã fi fost pusã la dispoziţia beneficiarului în integralitate;
c) valoarea creditelor ipotecare acordate unui singur beneficiar, prin ea însãşi sau prin adiţionare cu valoarea creditelor ipotecare acordate unor persoane afiliate acestuia, sã nu depãşeascã 10% din valoarea portofoliului;
d) drepturile de creanţã conferite de creditul ipotecar sã nu constituie obiectul unei garanţii reale;
e) creditul sã nu înregistreze întârziere la platã la momentul includerii în portofoliu şi, ulterior, pentru a putea fi menţinut în portofoliul de credite ipotecare, sã nu aibã întârziere mai mare de 61 de zile la efectuarea serviciului datoriei;
f) imobilul constituit în garanţie sã fi fost asigurat contra riscurilor pentru o sumã egalã cu valoarea de referinţã a imobilului stabilitã la data încheierii contractului de ipotecã;
g) drepturile reale constituite pentru garantarea rambursãrii creditului sã fie de prim rang.
(2) Emitenţii pot stabili, prin norme interne, criterii de eligibilitate suplimentare care se fac publice prin prospectul de emisiune.

Regulament
2.1. Criteriile de eligibilitate suplimentare stabilite de cãtre emitent în conformitate cu prevederile <>art. 5 alin. (2) din Legea nr. 32/2006 se aprobã de cãtre Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare împreunã cu prospectul de emisiune şi fac parte integrantã din acesta.

<>Legea nr. 32/2006
ART. 6
În cazul în care, pe perioada derulãrii unei emisiuni, unele dintre creditele ipotecare din portofoliu nu mai îndeplinesc criteriile de eligibilitate, devin neperformante în înţelesul prezentei legi sau determinã scãderea mediei ponderate a scadenţelor creditelor ipotecare din portofoliu, a sumei valorilor acestora ori a sumei dobânzilor aferente sub limita prevãzutã de lege, portofoliul se suplimenteazã în mod corespunzãtor cu credite ipotecare eligibile şi, în conformitate cu art. 7, cu active noi, cu respectarea principiilor, condiţiilor şi a formalitãţilor prevãzute de lege şi de prospectul de emisiune pentru constituirea acestuia.
ART. 7
(1) Emitentul poate suplimenta portofoliul şi substitui creditele ipotecare aflate în situaţia prevãzutã la art. 6 cu active care prezintã un grad de risc cel mult egal cu cel al creditelor ipotecare din portofoliu, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) o asemenea posibilitate a fost prevãzutã în mod expres în prospectul de emisiune;
b) emitentul nu dispune de credite ipotecare care sã poatã fi incluse în portofoliu, cu respectarea dispoziţiilor art. 4 alin. (1);
c) activele respective nu fac obiectul unei garanţii reale.
(2) Categoriile de active eligibile pentru suplimentarea portofoliului şi substituirea de credite ipotecare din portofoliu, condiţiile şi procentele în care fiecare categorie de active poate substitui credite ipotecare dintr-un portofoliu se stabilesc prin norme ale Bãncii Naţionale a României.
(3) Limita maximã generalã în care este permisã suplimentarea portofoliului şi substituirea creditelor portofoliului şi substituirea creditelor ipotecare din portofoliu cu active nu poate depãşi 20% din valoarea portofoliului.

Regulament
3.1. Pe perioada derulãrii unei emisiuni, orice modificare a condiţiilor iniţiale, în conformitate cu prevederile <>art. 6 şi 7 din Legea nr. 32/2006 , va fi notificatã Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare de cãtre emitent în baza certificatului privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis de agent în conformitate cu <>art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006 , care va fi ataşat la prospectul de emisiune şi va fi fãcut public.

<>Legea nr. 32/2006
ART. 8
Prevederile <>art. 167 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã obligaţiunilor ipotecare emise în temeiul prezentei legi.
ART. 9
Sumele rezultate din emisiunea de obligaţiuni ipotecare nu intrã sub incidenţa prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. III
Registrul de evidenţã internã

ART. 10
(1) Emitenţii au obligaţia ca, pentru fiecare emisiune de obligaţiuni ipotecare, sã ţinã un registru de evidenţã internã în care sã reflecte structura şi dinamica portofoliului. Registrul de evidenţã internã conţine în mod obligatoriu urmãtoarele informaţii cu privire la fiecare credit ipotecar din portofoliu:
1. datele de identificare a contractului de credit ipotecar, cu specificarea categoriei din care face parte din punct de vedere al destinaţiei investiţiei imobiliare;
2. datele de identificare a beneficiarului;
3. datele de identificare a imobilului asupra cãruia s-a constituit garanţia pentru rambursarea creditului ipotecar, cu menţionarea numãrului de carte funciarã;
4. valoarea nominalã, valoarea creditului ipotecar şi valoarea de referinţã a imobilului prevãzut la pct. 3, calculatã la momentul încheierii contractului de ipotecã;
5. orice altã garanţie constituitã pentru rambursarea creditului, cu specificarea valorii nominale a acesteia.
(2) Registrul de evidenţã internã cuprinde o secţiune destinatã înscrierilor referitoare la activele incluse în portofoliu potrivit prevederilor art. 7.
(3) Registrul de evidenţã internã se completeazã de cãtre emitent cu ocazia fiecãrei modificãri ori completãri a datelor cuprinse în înscrierile iniţiale. Lunar, emitentul pune la dispoziţia agentului o copie a Registrului de evidenţã internã, purtând semnãtura reprezentantului sãu legal, precum şi o informare scrisã cu privire la structura portofoliului, suma obligaţiilor patrimoniale ale emitentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivã, valoarea creditelor ipotecare şi a activelor incluse în portofoliu potrivit prevederilor art. 6 şi 7, valoarea creditelor ipotecare prevãzute la art. 6, indiferent dacã au fost sau nu eliminate din portofoliu, valoarea drepturilor accesorii cu care emitentul garanteazã, precum şi documentaţia sinteticã pe baza cãreia s-au determinat valorile respective.
(4) Registrul de evidenţã internã al emitentului este supus controlului Bãncii Naţionale a României.
(5) Banca Naţionalã a României poate elabora norme privind conţinutul, pãstrarea şi completarea Registrului de evidenţã internã.

CAP. IV
Agentul

ART. 11
(1) Emitentul, pentru a putea proceda la o emisiune de obligaţiuni ipotecare, are obligaţia sã numeascã un agent autorizat sã verifice corecta ţinere a Registrului de evidenţã internã de cãtre emitent, sã înscrie la arhivã garanţiile mobiliare asupra portofoliului, precum şi orice modificãri ulterioare referitoare la acestea şi sã îi reprezinte pe deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare.
(2) Agentul numit de cãtre emitent nu poate fi o persoanã afiliatã acestuia şi nici auditorul financiar al emitentului.
ART. 12
(1) Agentul este ales de cãtre emitent din rândul agenţilor autorizaţi de Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi este numit prin prospectul de emisiune.
(2) Mandatul agentului este confirmat de cãtre investitori prin subscrierea emisiunii de obligaţiuni ipotecare şi înceteazã la momentul plãţii integrale a obligaţiilor asumate de cãtre emitent faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din respectiva emisiune.
(3) În condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) emitentul poate sã numeascã şi un agent supleant.
ART. 13
(1) Serviciile de agent se presteazã de cãtre:
a) persoane juridice auditori financiari, înregistraţi în Registrul auditorilor financiari;
b) instituţii de credit;
c) societãţi de servicii de investiţii financiare pentru care activitatea de agent reprezintã serviciu conex în temeiul prezentei legi;
d) cabinete individuale, cabinete asociate sau societãţi civile profesionale de avocaţi, în condiţiile <>Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) birouri notariale organizate în condiţiile <>Legii notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În vederea autorizãrii ca agent, Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare evalueazã solicitantul din punct de vedere al competenţei, capacitãţii, experienţei, reputaţiei şi integritãţii cerute pentru îndeplinirea serviciilor de agent în condiţii de siguranţã pentru investitori, examineazã circumstanţele şi informaţiile disponibile privind activitatea acestuia şi decid prin ordin comun autorizarea, dacã acesta corespunde cerinţelor prevãzute în prezenta lege şi în normele de aplicare a acesteia.
(3) Persoana juridicã ori organizaţia fãrã personalitate juridicã autorizatã ca agent desemneazã o persoanã fizicã în calitate de reprezentant permanent pentru îndeplinirea mandatului de agent. Aceastã persoanã rãspunde în nume propriu pentru obligaţiile decurgând din îndeplinirea serviciilor de agent, fãrã însã a înlãtura sau a diminua rãspunderea persoanei juridice ori a organizaţiei fãrã personalitate juridicã pe care o reprezintã, şi trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã aibã studii juridice sau economice;
b) sã aibã experienţã profesionalã de cel puţin 5 ani în domeniul sãu de activitate;
c) sã aibã o bunã reputaţie;
d) sã nu fi fost condamnatã sau sã nu se fi pus în mişcare acţiunea penalã împotriva acesteia pentru gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã ori pentru alte infracţiuni prevãzute de legea specialã de organizare a profesiei;
e) sã nu fi fost sancţionatã în ultimii 3 ani de autoritatea de reglementare a activitãţii pe care o desfãşoarã.
ART. 14
(1) Obligaţiile şi rãspunderea agentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare sunt reglementate de dispoziţiile referitoare la mandat, dacã prin prezenta lege nu se prevede altfel.
(2) Agentul nu poate delega îndeplinirea atribuţiilor specifice şi nu poate transmite dreptul de reprezentare a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare decât la încetarea mandatului înainte de termen.
(3) Contractul încheiat între emitent şi agent se ataşeazã la prospectul de emisiune.
ART. 15
(1) Agentul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) sã verifice respectarea de cãtre emitent a cerinţelor legii şi ale prospectului de emisiune referitoare la portofoliile de credite ipotecare la data confirmãrii mandatului şi, lunar, pe toatã durata acestuia;
b) sã încheie, în nume propriu, dar pe seama investitorilor, în emisiunea de obligaţiuni ipotecare respectivã, un contract de garanţie asupra creditelor ipotecare şi activelor incluse în portofoliu potrivit prevederilor art. 7, în forma ataşatã prospectului, şi sã înscrie la arhivã, în numele agentului, dar pe seama emisiunii, avizul de garanţie corespunzãtor;
c) sã înscrie la arhivã, în nume propriu, dar pe seama investitorilor, în emisiunea de obligaţiuni ipotecare respectivã, toate modificãrile şi completãrile aduse garanţiei prevãzute la lit. b), astfel încât arhiva sã reflecte cu acurateţe Registrul de evidenţã internã;
d) sã notifice în scris emitentului, Bãncii Naţionale a României şi Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare cu privire la constatarea încãlcãrii de cãtre emitent a unei obligaţii ce îi incumbã faţã de investitori, conform prezentei legi şi prospectului, dacã aceastã încãlcare nu este remediatã în termen de 10 zile de la data constatãrii;
e) sã convoace adunarea generalã a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare, în cazul în care constatã o încãlcare de cãtre emitent a obligaţiilor ce îi revin faţã de aceştia, conform prezentei legi şi prospectului de emisiune, dacã aceastã încãlcare nu este remediatã în termen de 30 de zile de la data constatãrii;
f) sã informeze Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare despre convocarea adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare pentru motivul prevãzut la lit. e);
g) sã facã publicitatea hotãrârilor luate de adunarea generalã a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi într-un ziar de circulaţie naţionalã şi sã le punã în executare;
h) sã îi reprezinte pe deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare în faţa emitentului, a autoritãţilor publice şi a oricãrei terţe persoane, în limitele stabilite de adunarea generalã a acestora, sã exercite, în nume propriu, dar pe seama investitorilor, drepturile acestora decurgând din deţinerea de obligaţiuni ipotecare, cu excepţia dreptului de vot.
(2) Atribuţiile de verificare şi control prevãzute în prezenta lege se realizeazã exclusiv pe baza documentaţiei sintetice întocmite de cãtre emitent pe propria rãspundere. La cerere, emitentul este obligat sã furnizeze agentului clarificãri şi declaraţii scrise ori documente primare pentru stabilirea gradului de conformare a acestuia cu obligaţiile ce îi revin faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivã.
(3) În urma verificãrii documentaţiei sintetice prevãzute la alin. (2), agentul emite un certificat privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare. Certificatul însoţeşte în mod obligatoriu prospectul de emisiune.
ART. 16
(1) Agentul îşi va exercita atribuţiile cu aceeaşi prudenţã şi diligenţã cu care ar fi acţionat pentru gestionarea propriilor interese.
(2) În legãturã cu îndeplinirea atribuţiilor prevãzute în prezenta lege, agentului i se aplicã în mod corespunzãtor prevederile <>art. 49-53 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, republicatã, sau, dupã caz, ale titlului VII din <>Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Agentul este rãspunzãtor, în solidar cu emitentul şi, dupã caz, cu societatea de servicii de investiţii financiare care a intermediat vânzarea şi/sau cu auditorul financiar al emitentului, faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare pe care îi reprezintã pentru daunele cauzate ca urmare a îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor prevãzute la art. 15 alin. (1) lit. a)-c).
(4) Agentul este rãspunzãtor în exclusivitate pentru îndeplinirea necorespunzãtoare a tuturor celorlalte atribuţii ce îi revin potrivit legii ori prospectului de emisiune. De asemenea, agentul rãspunde pentru toate daunele cauzate în mod direct emitentului şi/sau deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare ca urmare a:
a) refuzului nejustificat de a pune în executare o hotãrâre a adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare;
b) renunţãrii la mandat, altfel decât pentru motive de necorespundere pentru exercitarea atribuţiilor de agent potrivit prevederilor prezentei legi;
c) omisiunii de a anunţa emitentul şi deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare cu privire la apariţia unui motiv de necorespundere pentru exercitarea atribuţiilor specifice de cãtre agent ori de cãtre reprezentantul permanent al acestuia;
d) omisiunii de a convoca adunarea generalã a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare pentru numirea unui nou agent, acolo unde este cazul, de a colabora cu agentul supleant sau cu noul agent numit pentru predarea-preluarea mandatului ori de a asigura continuitatea serviciilor de agent pânã la intrarea în funcţie a agentului supleant ori a noului agent.

Regulament
4.1. Emitentul este obligat sã notifice Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi operatorului pieţei dacã obligaţiunile ipotecare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, precum şi sã publice într-un cotidian de circulaţie naţionalã certificatul privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis de cãtre agent în conformitate cu prevederile <>art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006 .
4.2. La data publicãrii prospectului, la care se anexeazã certificatul privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis de cãtre agent în conformitate cu prevederile <>art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006 , obligaţiile de publicitate prevãzute la pct. 4.1 nu sunt aplicabile.
4.3. În vederea îndeplinirii de cãtre emitent a obligaţiei prevãzute la pct. 4.1, agentul are obligaţia de a pune lunar la dispoziţie emitentului certificatul privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis în conformitate cu prevederile <>art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006 , care va cuprinde inclusiv cerinţele prevãzute la pct. 4.5.
4.4. În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 32/2006 , agentul se asigurã cu privire la respectarea drepturilor deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare din aceeaşi emisiune, verificând modul în care emitentul respectã obligaţiile stabilite în sarcina acestuia conform prevederilor legale şi ale prospectului de emisiune.
4.5. În vederea ducerii la îndeplinire a atribuţiilor ce îi revin, conform prevederilor legale, agentul întreprinde cel puţin urmãtoarele operaţiuni:
a) certificã modul de formare a portofoliului de credite ipotecare afectat garantãrii executãrii obligaţiilor emitentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare, cu respectarea criteriilor de selecţie şi a criteriilor de eligibilitate stabilite conform prevederilor art. 4 alin. (1) şi ale <>art. 5 din Legea nr. 32/2006 ;
b) certificã izolarea portofoliului de credite ipotecare faţã de celelalte active ale emitentului;
c) certificã corelaţia dintre valoarea creanţelor ipotecare incluse în portofoliu şi valoarea obligaţiunilor ipotecare emise;
d) certificã faptul cã emitentul a utilizat tehnici de management al riscului pentru a preveni riscul apariţiei unor dezechilibre între valoarea creanţelor incluse în portofoliu şi valoarea obligaţiilor, conform prevederilor <>art. 4 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/2006 ;
e) confirmã utilizarea unor metode de evaluare şi reexaminare periodicã a creanţelor incluse în portofoliu;
f) confirmã faptul cã valoarea portofoliului de credite ipotecare a fost stabilitã în conformitate cu prevederile legale;
g) atestã utilizarea de cãtre emitent a procedurilor de reevaluare periodicã a garanţiilor;
h) monitorizeazã riscul generat de rata dobânzii şi riscul generat de posibilitatea apariţiei unor dezechilibre între riscul aferent dobânzii activelor incluse în portofoliu şi cel al dobânzii obligaţiunilor;
i) certificã respectarea prevederilor legale referitoare la operaţiunile de substituire/suplimentare a creditelor ipotecare incluse în portofoliu cu alte credite ipotecare sau alte active eligibile;
j) certificã ţinerea, în conformitate cu prevederile legale, a Registrului de evidenţã internã de cãtre emitentul de obligaţiuni ipotecare;
k) certificã conformitatea dintre conţinutul Registrului de evidenţã internã şi raportarea lunarã transmisã de cãtre emitent agentului cu privire la structura portofoliului;
l) certificã respectarea prevederilor prospectului de emisiune.
4.6. Activitatea agentului este supusã şi prevederilor regulamentului C.N.V.M. - B.N.R. privind autorizarea agenţilor în baza <>Legii nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare.

<>Legea nr. 32/2006

CAP. V
Emisiunea de obligaţiuni ipotecare

ART. 17
(1) Obligaţiunile ipotecare pot fi oferite spre subscriere prin ofertã publicã, în baza unui prospect aprobat de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
(2) Oferta publicã de obligaţiuni ipotecare se realizeazã cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale normelor emise în aplicarea acestora.
ART. 18
(1) În scopul evaluãrii succesului unei oferte publice de obligaţiuni ipotecare sunt permise activitãţi de solicitare a intenţiei de investiţie, cu condiţia difuzãrii unui prospect preliminar aprobat în conformitate cu reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
(2) Prospectul preliminar şi rãspunsul la solicitarea intenţiei de investiţie exprimatã prin acesta nu produc efecte juridice între pãrţi.
(3) Ulterior aprobãrii de cãtre Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare a prospectului preliminar, emitentul poate contacta potenţialii investitori şi poate sã prezinte acestora informaţii privind activitatea sa, precum şi emisiunea pe care intenţioneazã sã o lanseze.
ART. 19
Oferta publicã de vânzare de obligaţiuni ipotecare se realizeazã printr-un intermediar autorizat, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 20
(1) Conţinutul minim al prospectului de emisiune include, pe lângã informaţiile prevãzute în legislaţia pieţei de capital, urmãtoarele categorii de informaţii:
a) date privind emitentul şi activitatea acestuia, inclusiv situaţiile financiare pentru ultimul exerciţiu financiar sau ultimele raportãri contabile, în forma stabilitã de Banca Naţionalã a României şi aprobatã de Ministerul Finanţelor Publice, conform <>art. 62 din Legea nr. 58/1998 , republicatã;
b) caracteristicile împrumutului obligatar, respectiv: valoarea totalã a emisiunii şi numãrul de obligaţiuni ipotecare emise, valoarea nominalã şi preţul de emisiune, preţul de vânzare, comisioanele de intermediere plãtite societãţilor de servicii de investiţii financiare; valoarea estimativã a costurilor de emisiune, perioada de derulare a ofertei publice, piaţa reglementatã/sistemul alternativ pe care se intenţioneazã tranzacţionarea obligaţiunilor ipotecare, scadenţa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului dobânzii şi intervalele de platã, programul de rambursare a obligaţiunilor ipotecare, opţiunea de rãscumpãrare, modalitatea de platã a obligaţiunilor ipotecare subscrise şi de alocare a obligaţiunilor ipotecare în situaţia de suprasubscriere; în cazul emisiunilor de obligaţiuni ipotecare care nu conferã deţinãtorilor drepturi egale, informaţiile privitoare la acestea se prezintã distinct pentru fiecare clasã de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivã;
c) caracteristicile portofoliului de credite ipotecare afectat emisiunii, inclusiv valoarea creditelor din portofoliu şi valoarea de referinţã a garanţiilor constituite pentru rambursarea creditelor ipotecare la momentul încheierii contractului de garanţie, raportate la valoarea nominalã a emisiunii, precum şi gradul de acoperire a obligaţiei de platã a dobânzii, dispersia creditelor ipotecare din punct de vedere geografic, scadenţa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului dobânzii şi intervalele de platã, condiţiile de platã anticipatã;
d) posibilitatea redimensionãrii corespunzãtoare a portofoliului în caz de subsubscriere şi pãstrarea ori, dupã caz, modificarea caracteristicilor acestuia;
e) date privind auditorul financiar;
f) date privind agentul, inclusiv comisionul aferent.
(2) Informaţiile cuprinse în prospectul de emisiune se certificã de cãtre auditorul financiar al emitentului.
(3) Conţinutul prospectului, forma de prezentare şi documentele care trebuie sã îl însoţeascã în vederea autorizãrii sunt prevãzute în legislaţia specificã a pieţei de capital.
ART. 21
Rezultatele ofertei se transmit cãtre Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi cãtre instituţiile pieţei, dacã este cazul, în conformitate cu reglementãrile Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
ART. 22
Emitenţii pot dobândi obligaţiuni ipotecare din propria emisiune, fãrã drept de vot în adunãrile deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare în baza obligaţiunilor astfel dobândite.

Regulament
5.1. Oferta publicã de obligaţiuni ipotecare se deruleazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 297/2004 şi ale reglementãrilor emise de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia, precum şi în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 32/2006 şi ale prezentului regulament.
5.2. Cererea de aprobare a prospectului de ofertã sau, dupã caz, a prospectului preliminar realizat în scopul evaluãrii succesului unei oferte publice de obligaţiuni ipotecare se depune la Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 297/2004 , precum şi ale <>Regulamentului nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, aprobat prin <>Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006 , denumit în continuare <>Regulamentul nr. 1/2006 .
5.3. În vederea aprobãrii prospectului de ofertã, Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare are dreptul sã solicite orice informaţii pe care le considerã necesare în vederea asigurãrii protecţiei investitorilor, incluzând, dar fãrã a se limita la acestea, opinii emise de auditori financiari membri activi ai Camerei Auditorilor Financiari din România, cu privire la echilibrul financiar al operaţiunii, respectiv la evaluarea portofoliului de creanţe.
5.4. Pe lângã documentele prevãzute de <>Regulamentul nr. 1/2006 , prospectul de ofertã va fi însoţit de copii ale urmãtoarelor documente:
a) contractul încheiat între emitent şi agent, respectiv agentul supleant;
b) contractul de garanţie prevãzut la <>art. 15 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2006 ;
c) certificatul privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare, prevãzut la <>art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006 , care va cuprinde inclusiv cerinţele prevãzute la pct. 4.5, în mãsura în care acestea pot fi realizate la data publicãrii prospectului;
d) dovada înscrierii în arhivã a garanţiei mobiliare asupra portofoliului afectat emisiunii, în conformitate cu prevederile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 32/2006 .
5.5. Prospectul de ofertã va cuprinde, pe lângã informaţiile prevãzute în <>Regulamentul nr. 1/2006 şi <>Legea nr. 32/2006 , şi informaţii cu privire la:
a) respectarea fiecãruia dintre criteriile de eligibilitate legale cu privire la creanţele ipotecare incluse în portofoliu;
b) criterii de eligibilitate suplimentare, dacã acestea au fost stabilite de emitent potrivit <>art. 5 alin. (2) din Legea nr. 32/2006 , precum şi informaţii cu privire la respectarea acestora;
c) orice persoanã care oferã garanţii colaterale sau linii de creditare;
d) raportul între valoarea portofoliului, respectiv valoarea de referinţã a garanţiilor constituite pentru rambursarea creditelor ipotecare la momentul încheierii contractului de garanţie şi valoarea obligaţiilor emitentului faţã de deţinãtorii obligaţiunilor ipotecare emise în considerarea portofoliului în cauzã;
e) caracteristicile generale ale fiecãrui debitor ipotecar, precum şi date statistice referitoare la piaţa creditului ipotecar;
f) orice relaţie dintre emitent, garant şi beneficiarii creditelor ipotecare, relevantã pentru emisiune, dacã existã o astfel de relaţie;
g) modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia (raportul de evaluare), metoda de evaluare folositã pentru creditele ipotecare din portofoliu, stabilind atât valoarea imobilelor obiect al creditelor ipotecare, cât şi fluxurile de numerar generate de acestea (aceastã cerinţã nu este aplicabilã în cazul în care nu s-a procedat la o reevaluare a imobilelor în scopul emisiunii şi s-a menţionat în mod distinct faptul cã evaluãrile la care se face referire sunt cele realizate la data acordãrii creditelor ipotecare în cauzã);
h) drepturile pe care şi le-a rezervat emitentul de a înstrãina creanţe incluse în portofoliu sau de a le greva de sarcini suplimentare;
i) poliţele de asigurare a creanţelor ipotecare din portofoliu, pentru care trebuie menţionatã orice concentrare a poliţelor cu privire la un singur asigurator;
j) existenţa unor garanţii suplimentare, procentul de supragarantare, motivul constituirii de garanţii suplimentare;
k) structura operaţiunii şi fluxurile de numerar (cash flow-urile) implicate, respectiv:
1. descrierea structurii operaţiunii, incluzând şi o diagramã explicativã;
2. nominalizarea entitãţilor participante în cadrul emisiunii şi a funcţiilor îndeplinite de acestea;
3. prezentarea modului de verificare a echivalenţei între fluxurile de numerar generate de creanţele din portofoliu şi suma obligaţiilor patrimoniale ale emitentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare;
4. garanţiile utilizate;
5. ordinea de prioritate a efectuãrii plãţilor cãtre deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din clase diferite;
6. detalii cu privire la existenţa oricãror clauze şi condiţii de care depinde efectuarea plãţilor dobânzilor/principalului cãtre deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare;
7. cedentul creditelor, în cazul în care o parte din creditele ipotecare din portofoliu au fost în prealabil achiziţionate de cãtre emitent.
5.6. În cadrul prospectului se vor menţiona şi date privind agentul supleant care va îndeplini serviciile de agent în cazul revocãrii sau retragerii autorizaţiei agentului titular, inclusiv date privind comisionul acestuia care va fi plãtit începând cu data preluãrii mandatului.

<>Legea nr. 32/2006

CAP. VI
Drepturile deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare

ART. 23
(1) Fiecare emisiune de obligaţiuni ipotecare este garantatã cu portofoliul de credite ipotecare descris în Registrul de evidenţã internã. În baza garanţiei constituite, deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare dobândesc dreptul de a-şi satisface creanţele împotriva emitentului, prin valorificarea portofoliului cu prioritate în raport cu oricare alt creditor, indiferent de natura creanţei acestuia sau de garanţia realã ori privilegiul, legal sau convenţional, constituit în favoarea acestuia asupra portofoliului sau asupra oricãrei componente a portofoliului, dacã dreptul de garanţie realã sau privilegiul nu a fost înscris la arhivã anterior înscrierii drepturilor deţinãtorilor de obligaţiuni.
(2) Înscrierea în Registrul de evidenţã internã a unui credit ipotecar sau a unui activ inclus în portofoliu, potrivit prevederilor art. 7, are ca efect evidenţierea şi tratarea distinctã a acestuia în contabilitatea emitentului, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Cesiunea creanţelor aferente creditelor ipotecare ori a activelor înscrise în Registrul de evidenţã internã, precum şi constituirea de sarcini sau garanţii asupra acestora în favoarea unor terţi, faţã de emisiunea de obligaţiuni ipotecare pe care o garanteazã, fãrã ca acest drept sã fi fost rezervat în mod expres prin prospectul de emisiune, iar publicitatea garanţiei sã fi fost efectuatã potrivit dispoziţiilor alin. (4), se sancţioneazã cu nulitatea absolutã.
(4) Garanţia mobiliarã asupra portofoliului afectat emisiunii se constituie şi se înscrie la arhivã pe numele agentului numit de emitent şi pe contul emisiunii pânã la data lansãrii prospectului. Contractul de garanţie mobiliarã ca instrumentum se semneazã între agent şi emitent, în condiţiile art. 15 alin. (1) lit. b), cu ajustarea corespunzãtoare a obiectului, în cazul prevãzut la art. 20 alin. (1) lit. d), şi, ulterior, pe durata perioadei de garanţie, şi cu efectuarea înscrierilor corespunzãtoare la arhivã, pentru a reflecta dinamica portofoliului.
(5) Înscrierea la arhivã a dreptului de garanţie realã mobiliarã asupra creanţei ipotecare din portofoliu se face pe formulare speciale pentru a putea descrie ipoteca aferentã acestora, prin menţionarea principalelor date de identificare a imobilului pe care îl greveazã: localitatea în care se aflã imobilul, numãrul cãrţii funciare, numãrul corpului de proprietate, numãrul cadastral şi numãrul de parcelã, dupã caz, precum şi eventuale alte garanţii reale constituite în vederea garantãrii respectivei creanţe ipotecare. Programul bazei de date a arhivei se modificã astfel încât, la cerere, sã se poatã determina şi elibera un certificat, indicându-se dacã dreptul de ipotecã asupra unui imobil a fost constituit în garanţie odatã cu creanţa pe care o garanteazã, precum şi beneficiarul curent al acestui drept.
(6) Constituirea în garanţie a dreptului de ipotecã asupra unui imobil, odatã cu creanţa pe care o garanteazã, nu este supusã formalitãţilor de publicitate în cartea funciarã a imobilului. Radierea ipotecii constituite asupra unui imobil pentru garantarea rambursãrii unui credit ipotecar se poate face exclusiv pe baza unui certificat emis de un operator autorizat care sã ateste cã în baza de date a arhivei nu este înscrisã constituirea în garanţie, în favoarea unui terţ, a dreptului de ipotecã asupra imobilului respectiv.
(7) Constituirea în garanţie a creanţelor şi drepturilor accesorii, aferente fiecãrui credit ipotecar din portofoliu, în favoarea deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare trebuie notificatã de emitent ori de agent beneficiarului de credit ipotecar, în calitate de debitor cedat, cel mai târziu în termen de 7 zile de la data realizãrii garanţiei asupra portofoliului.
ART. 24
(1) Deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din aceeaşi emisiune se pot întruni în adunarea generalã pentru a delibera asupra intereselor lor, ori de câte ori este necesar a se lua o hotãrâre în legãturã cu:
a) revocarea agentului şi numirea unui nou agent, cu condiţia validãrii acestuia de cãtre autoritãţile competente;
b) declararea emisiunii de obligaţiuni ipotecare ca fiind exigibilã anticipat în cazul în care agentul constatã, iar Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare certificã, la solicitarea agentului, o încãlcare de cãtre emitent a obligaţiilor faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare, dacã aceasta nu a fost remediatã în termenul prevãzut la art. 15 alin. (1) lit. e);
c) transferul portofoliului spre administrare de la emitent cãtre o terţã persoanã autorizatã potrivit legii, atunci când emitentul se aflã în situaţia prevãzutã la lit. b) sau dacã împotriva acestuia s-a deschis procedura de faliment;
d) alte aspecte necesare protecţiei investitorilor în obligaţiuni ipotecare ale emitentului.
(2) În cadrul adunãrii generale, deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare nu pot fi reprezentaţi de acţionarii, administratorii, cenzorii sau funcţionarii emitentului. Agentul nu poate vota, în baza obligaţiunilor ipotecare pe care le deţine ori în calitate de mandatar al altor deţinãtori de obligaţiuni ipotecare, asupra problemei prevãzute la alin. (1) lit. a).
(3) Şedinţa adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare va fi prezidatã de agent, asistat de cãtre unul pânã la trei secretari, aleşi dintre deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare prezenţi, care vor verifica lista de prezenţã a deţinãtorilor, indicând cota reprezentatã de fiecare din valoarea emisiunii.
(4) Votul deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare poate fi exprimat şi prin corespondenţã.
ART. 25
Adunarea generalã a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare se convoacã pe cheltuiala emitentului, la cererea unui numãr de deţinãtori de obligaţiuni ipotecare reprezentând cel puţin 25% din numãrul total al obligaţiunilor ipotecare din emisiunea respectivã sau la cererea agentului.
ART. 26
(1) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare este necesarã prezenţa unui numãr de deţinãtori care sã reprezinte cel puţin 25% din numãrul total al obligaţiunilor ipotecare din emisiunea respectivã, iar hotãrârile sã fie luate de deţinãtori reprezentând 50% din numãrul total al deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivã, prezenţi la adunarea generalã.
(2) Dacã adunarea generalã a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), adunarea generalã ce se va întruni dupã o a doua convocare poate sã hotãrascã asupra problemelor pe ordinea de zi a primei adunãri, oricare ar fi procentul din numãrul total al obligaţiunilor ipotecare reprezentate de deţinãtorii de obligaţiuni prezenţi, cu majoritate.
(3) Pentru adoptarea hotãrârilor privind declararea emisiunii de obligaţiuni ipotecare ca fiind scadentã anticipat ori transferul dreptului de administrare a portofoliului de la emitent cãtre o terţã persoanã, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit. b), este necesar votul afirmativ al deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare reprezentând 25% din numãrul total al obligaţiunilor ipotecare din emisiunea respectivã, indiferent de procentul reprezentat de deţinãtorii care au votat împotrivã.
ART. 27
Hotãrârile adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare se aduc la cunoştinţã emitentului în termen de cel mult douã zile de la adoptarea lor.
ART. 28
Dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la formele, condiţiile, termenele convocãrii, depunerea titlurilor, reprezentarea şi votarea, obligativitatea hotãrârilor adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare şi atacarea acestora în justiţie se aplicã în mod corespunzãtor organizãrii şi procesului decizional al adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare.

CAP. VII
Prevederi speciale privind dizolvarea şi lichidarea emitentului

ART. 29
Pe durata împrumutului obligatar contractat conform prezentei legi, adunarea generalã a acţionarilor emitentului nu poate hotãrî dizolvarea acestuia dacã anterior luãrii acestei hotãrâri emitentul nu a transferat portofoliul şi obligaţiile asumate faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare garantaţi cu respectivul portofoliu cãtre un alt emitent autorizat, în condiţiile prevãzute la art. 26 alin. (3) şi cu aprobarea prealabilã a Bãncii Naţionale a României.

CAP. VIII
Prevederi speciale privind falimentul emitenţilor

ART. 30
În cazul în care împotriva emitentului este deschisã procedura falimentului, organele de aplicare a acesteia vor urmãri realizarea efectivã în integralitate a drepturilor deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare asupra portofoliului afectat emisiunii, în condiţiile prezentei legi.
ART. 31
(1) Pânã la satisfacerea tuturor obligaţiilor ce îi incumbã emitentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare, în baza prezentei legi şi a prospectului, portofoliile de credite ipotecare afectate emisiunilor de obligaţiuni ipotecare nu pot face obiectul realizãrii prin vânzare în cursul procedurii de lichidare a bunurilor din averea emitentului. Contractele de vânzare-cumpãrare încheiate cu nerespectarea acestor prevederi sunt lovite de nulitate absolutã.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), unul sau mai multe portofolii de credite ipotecare pot fi incluse într-o tranzacţie având ca obiect cumpãrarea de active şi asumarea de pasive de cãtre un terţ, cu condiţia întrunirii cumulative a urmãtoarelor cerinţe:
a) cel mai recent raport lunar prevãzut la <>art. 5 lit. p) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de credit, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 278/2004 , aprobat de judecãtorul-sindic, sã prevadã sursele şi angajamentul de platã, în integralitate, prealabil şi independent de vânzarea portofoliului în cauzã, a tuturor obligaţiilor emitentului faţã de toţi deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare ale emitentului, recalculate la zi;
b) adunarea generalã a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare din fiecare emisiune sã aprobe realizarea în avans a drepturilor de creanţã împotriva emitentului, în condiţiile prevãzute în raportul lichidatorului, dupã caz, cu numãrul de voturi prevãzut la art. 26 alin. (3).
ART. 32
Creanţele deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare dau dreptul acestora de a participa la dezbateri, fãrã drept de vot, în cadrul adunãrii creditorilor emitentului. În acest scop, ca şi în raporturile cu lichidatorul, deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare sunt reprezentaţi de agent, care îşi va exercita mandatul în conformitate cu deciziile adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare.
ART. 33
(1) Ori de câte ori condiţiile prevãzute la art. 31 alin. (2) nu sunt îndeplinite, deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare sunt îndreptãţiţi sã primeascã sumele ce li se cuvin, în cuantumul şi la termenele prevãzute în prospect. Dispoziţiile <>art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 278/2004 , nu se aplicã în privinţa dobânzilor care, potrivit graficului din prospectul de emisiune, devin scadente dupã data deschiderii procedurii falimentului.
(2) În scopul prevãzut la alin. (1), administrarea portofoliului va continua pe parcursul procedurii falimentului şi independent de aceasta, pânã la data realizãrii tuturor creanţelor aferente creditelor ipotecare din portofoliul respectiv. Pentru administrarea portofoliului se deschid şi se utilizeazã unul sau mai multe conturi cu afectaţiune specialã, distincte de conturile prevãzute la <>art. 5 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 278/2004 .
(3) Dupã deschiderea procedurii falimentului, administrarea portofoliului se face, cu aprobarea adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare, de cãtre o societate de management de portofoliu abilitatã în înţelesul legii privind securitizarea creanţelor sã administreze portofolii de creanţe. Administrarea portofoliului include monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor debitorilor cedaţi, restructurarea creanţelor, colectarea plãţilor efectuate de beneficiarii creditelor ipotecare din portofoliu, inclusiv pe calea executãrii silite în numele şi pe seama emitentului, şi plata sumelor datorate de emitent cãtre deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare conform termenilor şi condiţiilor stabilite prin prospectul de emisiune, dupã achitarea serviciilor de agent şi de administrare a portofoliului.
(4) Societatea de management de portofoliu de creanţe are dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor fãcute cu luarea în custodie şi administrarea portofoliilor respective, potrivit hotãrârii adunãrii generale a deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare, şi are prioritate la distribuţia sumelor rezultate din realizarea creanţelor aferente portofoliului respectiv, prin raport cu deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare.
ART. 34
În cazul în care ritmul de încasare a sumelor datorate de beneficiarii creditelor ipotecare din portofoliu permite satisfacerea în avans a unei pãrţi a obligaţiilor emitentului faţã de deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea garantatã cu acesta, aceştia sunt obligaţi sã accepte plãţile în avans, cu recalcularea corespunzãtoare a drepturilor lor.
ART. 35
(1) Orice sume generate de portofoliul de credite ipotecare, aferent unei emisiuni, dupã acoperirea integralã a drepturilor deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivã, vor fi depuse de cãtre societatea de management de portofoliu într-un cont special, deschis pe numele lichidatorului, şi vor fi distribuite dupã cum urmeazã:
a) deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare din alte emisiuni, proporţional, în situaţia în care creanţele acestora nu au fost integral satisfãcute prin realizarea drepturilor decurgând din portofoliile afectate respectivelor emisiuni;
b) creditorilor ale cãror creanţe nu au fost acoperite integral la închiderea provizorie a procedurii falimentului, în ordinea prevãzutã de <>Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 278/2004 .
(2) Distribuţia sumelor prevãzute la alin. (1) se face de cãtre lichidator numai dupã ce acesta constatã epuizatã activitatea de administrare a tuturor portofoliilor de credite ipotecare afectate garantãrii obligaţiunilor ipotecare ale emitentului, prin raportul supus aprobãrii judecãtorului-sindic.
(3) În situaţia în care procedura falimentului se finalizeazã înainte de a se fi epuizat activitatea de administrare a tuturor portofoliilor de credite ipotecare garantând emisiuni de obligaţiuni ipotecare ale emitentului, lichidatorul întocmeşte un raport de închidere provizorie, pe baza cãruia tribunalul pronunţã o hotãrâre de închidere provizorie, cu indicarea expresã a titularilor şi a cuantumului creanţelor neacoperite.
(4) Pentru titularii creanţelor indicate în hotãrârea de închidere provizorie a procedurii falimentului, termenul legal de prescripţie în care aceştia pot solicita sumele ce le revin potrivit alin. (1) lit. b) se întrerupe pânã la notificarea acestora cu privire la existenţa unor sume rãmase nedistribuite dupã acoperirea creanţelor prevãzute la alin. (1) lit. a).

CAP. IX
Prevederi speciale privind executarea silitã

ART. 36
(1) Executarea silitã asupra unui portofoliu poate fi iniţiatã doar de cãtre deţinãtorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea garantatã cu portofoliul respectiv, în condiţiile art. 24 alin. (1) lit. b).
(2) Executarea silitã în condiţiile alin. (1) poate fi iniţiatã împotriva portofoliului de creanţe în integralitatea sa, ca universalitate.
(3) Distribuirea sumelor rezultate din executare se va face potrivit urmãtoarei ordini de preferinţã:
a) creanţele reprezentând cheltuieli de orice fel fãcute cu urmãrirea şi administrarea portofoliului supus executãrii;
b) creanţele rezultând din deţinerea obligaţiunilor ipotecare din emisiunea garantatã cu portofoliul supus executãrii;
c) alte categorii de creditori, în ordinea stabilitã de lege.

CAP. X
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 37
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea prevederilor art. 3 alin. (1), dacã utilizarea sintagmei "obligaţiuni ipotecare" s-a fãcut în prospectul de emisiune sau în orice material de informare, în scris ori pe cale audiovizualã, a potenţialilor investitori cu privire la caracteristicile unor valori mobiliare emise sau în curs de a fi emise;
b) încãlcarea condiţiilor prevãzute în autorizaţie, în cazul activitãţilor şi operaţiunilor pentru care prezenta lege impune autorizarea;
c) nerespectarea de cãtre emitent a condiţiilor privind structurarea portofoliilor prevãzute la art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) şi art. 7;
d) ţinerea incorectã de cãtre emitenţi a Registrului de evidenţã internã.
(2) Sãvârşirea faptelor prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu:
a) amendã de la 10.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON);
b) urmãtoarele sancţiuni complementare:
1. retragerea autorizaţiei;
2. interzicerea temporarã sau definitivã, pentru persoane fizice ori juridice, a ocupãrii unor funcţii ori a desfãşurãrii unor activitãţi şi servicii prevãzute de prezenta lege.
(3) Sancţiunile prevãzute la alin. (2) lit. b) pct. 1 şi 2 se aplicã numai cu luarea mãsurilor necesare protecţiei deţinãtorilor de obligaţiuni ipotecare.
(4) Sãvârşirea faptelor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) se constatã şi se sancţioneazã de cãtre organele abilitate şi cu respectarea dispoziţiilor procedurale prevãzute în <>Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Sãvârşirea faptelor prevãzute la alin. (1) lit. b)-d) se constatã şi se sancţioneazã de cãtre persoanele împuternicite în acest scop de Banca Naţionalã a României, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 58/1998 , republicatã.
(6) Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare pot emite norme comune cu privire la constatarea şi sancţionarea sãvârşirii faptelor prevãzute la alin. (1), în conformitate cu prevederile alin. (2)-(5).
(7) Prevederile privind contravenţiile şi sancţiunile se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în mãsura în care acestea nu contravin prezentului capitol.
(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare a sancţiunilor de cãtre Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare derogã de la dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. XI
Dispoziţii finale

ART. 38
Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare vor emite norme comune, precum şi regulamentele prevãzute în prezenta lege, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acesteia.
ART. 39
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016