Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 686 din 6 martie 2024  privind modificarea şi completarea Schemei de măsuri de ajutor de stat şi de minimis pentru finanţarea investiţiilor pentru dezvoltarea IMM care sprijină creşterea durabilă şi crearea de locuri de muncă în cadrul Programului Tranziţie Justă 2021-2027, aprobată prin Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 3.996/2023     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 686 din 6 martie 2024 privind modificarea şi completarea Schemei de măsuri de ajutor de stat şi de minimis pentru finanţarea investiţiilor pentru dezvoltarea IMM care sprijină creşterea durabilă şi crearea de locuri de muncă în cadrul Programului Tranziţie Justă 2021-2027, aprobată prin Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 3.996/2023

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 193 din 8 martie 2024
    Având în vedere:
    - prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
    – prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    – prevederile Programului Tranziţie Justă 2021-2027, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2022) 9125 final din 2.12.2022 de aprobare a programului „Tranziţie Justă“ pentru sprijin din partea Fondului pentru o tranziţie justă în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ pentru regiunile Dolj, Gorj, Hunedoara, Mureş, Prahova şi Galaţi din România;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare,

    ţinând cont de:
    - Avizul Consiliului Concurenţei nr. RG/953 din 7.02.2024;
    – Referatul de aprobare nr. 32.621 din 4.03.2024 al Direcţiei generale tranziţie justă şi dezvoltare regională,

    în temeiul art. 14 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul investiţiilor şi proiectelor europene emite următorul ordin:
    ART. I
    Schema de măsuri de ajutor de stat şi de minimis pentru finanţarea investiţiilor pentru dezvoltarea IMM care sprijină creşterea durabilă şi crearea de locuri de muncă în cadrul Programului Tranziţie Justă 2021-2027, aprobată prin Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 3.996/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 şi 951 bis din 20 octombrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În cuprinsul schemei şi anexelor la aceasta, trimiterile la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis se consideră a fi făcute la Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
    2. La articolul 3, literele b) şi p) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) «ajutor de minimis» înseamnă, în conformitate cu prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre. Valoarea totală a ajutoarelor de minimis ce poate fi acordată unei întreprinderi unice nu trebuie să depăşească 300.000 euro în nicio perioadă de 3 ani/întreprindere unică/stat membru UE;
    .......................................................
p) «întreprindere unică», în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;"

    3. La articolul 3, după litera hh) se introduc patru noi litere, literele ii)-ll), cu următorul cuprins:
    "ii) «producţie agricolă primară» înseamnă, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831, producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, enumerate în anexa I la tratat, fără a se mai efectua o altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective;
jj) «produse pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831, produsele definite la art. 5 lit. a) şi b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;
kk) «producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831, toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea, şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători;
ll) «prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831, toate operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia."

    4. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Schema de ajutor de stat şi de minimis se adresează IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici şi întreprinderi mijlocii) care trebuie să nu vizeze domeniile de activitate excluse şi clasele CAEN neeligibile menţionate în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta schemă."

    5. La articolul 5 alineatul (2), literele a), d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare. Conform Regulamentului (UE) 2023/2.831, ajutorul de minimis nu se acordă întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură, respectiv întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse în piaţă;
    .......................................................
d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate;"

    6. La articolul 5, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Un solicitant care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt menţionate la alin. (1) şi (2), poate beneficia de finanţare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi, ca urmare a semnării contractului de finanţare."

    7. La articolul 11 alineatul (1), litera s) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "s) activităţile propuse prin proiect, investiţia, trebuie să nu vizeze domeniile de activitate excluse şi clasele CAEN neeligibile menţionate în anexele nr. 1 şi 2 la schemă."

    8. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 15
    În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă (grant) de maximum 200.000 euro, pentru categoriile de cheltuieli eligibile menţionate la art. 26, cu condiţia ca toate sumele utilizate să fie brute, înainte de orice deducere de impozite şi taxe şi să respecte următoarele plafoane şi condiţii:
    a) valoarea totală a ajutoarelor de minimis (luând în calcul şi ajutorul de minimis acordat în baza prezentei scheme) acordate solicitantului de către un stat membru, întreprindere unică, aşa cum este definită aceasta la art. 3 lit. p), nu poate depăşi echivalentul în lei a 300.000 euro în nicio perioadă de 3 ani (ultimii 3 ani), iar în cadrul proiectului valoarea ajutorului de minimis nu poate fi mai mare de 200.000 euro. În cazul în care solicitantul face parte dintr-o întreprindere unică, în sensul definiţiei prevăzute la art. 3 lit. p), pentru verificarea îndeplinirii plafonului de maximum 300.000 euro anterior menţionat, se vor lua în considerare ajutoarele de minimis acordate întreprinderii unice. Anterior acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme, trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani, faptul că suma totală a ajutoarelor nu depăşeşte plafonul de minimis şi că se respectă toate condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/2.831. În cazul în care prin acordarea de noi ajutoare s-ar depăşi plafonul de minimis, respectivul ajutor nou nu beneficiază de dispoziţiile regulamentului de minimis şi/sau ale schemei de ajutor;
    b) atunci când o întreprindere solicitantă desfăşoară activităţi în unul dintre sectoarele excluse din domeniul de aplicare a regulamentului de minimis şi/sau a schemei de ajutor trebuie să prezinte documente contabile care să ateste separarea activităţilor sau distincţia între costuri, pentru a dovedi că sectoarele excluse nu beneficiază de ajutorul acordat în cadrul prezentei scheme. Aceeaşi condiţie se aplică şi dacă întreprinderea îşi desfăşoară activitatea în sectoare în care se aplică plafoane de minimis mai scăzute. Dacă o întreprindere nu poate asigura faptul că activităţile corespunzătoare sectoarelor în cazul cărora se aplică plafoane de minimis mai scăzute beneficiază de ajutoare de minimis doar în limita acestor plafoane mai scăzute, atunci ar trebui să se aplice plafonul cel mai scăzut tuturor activităţilor pe care le desfăşoară întreprinderea;
    c) plafonul de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit prin acesta şi indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanţat în totalitate sau parţial din resurse cu originea în Uniune."

    9. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    (1) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se reţin în patrimoniul întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (2) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare de risc dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie."

    10. La articolul 22, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Valoarea eligibilă aferentă componentei finanţabile prin ajutor de minimis nu poate depăşi limita prevăzută în ghidul solicitantului, raportată la valoarea eligibilă totală a investiţiei (valoarea eligibilă aferentă ajutorului de stat regional şi valoarea eligibilă a ajutorului de minimis), cu respectarea condiţiilor de la art. 15."

    11. La articolul 28, după litera x) se introduce o nouă literă, lit. y), cu următorul cuprins:
    "y) cheltuielile cuprinse în formatul de deviz general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv: cheltuieli pentru coordonator în materie de securitate şi sănătate potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 300/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile, cu modificările şi completările ulterioare; cheltuielile aferente marjei de buget (în cuantum de 25% din valoarea cumulată a cheltuielilor prevăzute la cap./subcap. 1.2, 1.3, 1.4, 2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.7, 3.8, 4, 5.1.1); cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ."

    12. La articolul 33, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    (1) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului va prezenta, în cererea de finanţare, informaţiile referitoare la orice alt ajutor de stat de care a beneficiat sau dacă este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat, pentru aceleaşi cheltuieli eligibile cu cele propuse prin proiect, respectiv informaţii referitoare la alte ajutoare de minimis primite în ultimii 3 ani, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică."

    13. La articolul 33, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 15 lit. a) din prezenta schemă.
(6) Ajutoarele de stat regionale acordate în baza acestei scheme nu se cumulează cu ajutoare de minimis sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau care nu pot fi asociate cu costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii adoptate de Comisie. În mod similar, ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care le depăşeşte pe cele prevăzute la capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare."

    14. Articolele 37-39 şi 42 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 37
    Până la momentul în care este creat registrul central la nivel naţional care acoperă o perioadă de 3 ani, MIPE va informa întreprinderea beneficiară, potrivit contractului de finanţare, în legătură cu valoarea potenţială a ajutorului de stat regional acordat şi, după caz, a ajutorului de minimis acordat (exprimată ca echivalent brut al finanţării nerambursabile), precum şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia din urmă, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. Înainte de acordarea ajutoarelor, întreprinderea va transmite o declaraţie cu privire la orice ajutor de minimis primit în cazul căruia se aplică Regulamentul (UE) 2023/2.831 sau alte regulamente de minimis în orice perioadă de 3 ani.
    ART. 38
    MIPE are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, pentru a se asigura că nu se depăşeşte intensitatea maximă admisă şi că se respectă normele privind cumulul şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din prezenta schemă sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
    ART. 39
    În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, MIPE are obligaţia să păstreze evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza ordinului de aprobare a schemei pe o perioadă de 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice acordate în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat şi de minimis.
    ....................................................
    ART. 42
    În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MIPE va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau într-un termen mai lung stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor stabilite prin prezenta schemă, inclusiv valoarea totală a ajutorului de minimis primit de o întreprindere unică, în acord cu prevederile comunitare în domeniul ajutorului de minimis.“"

    15. La articolul 43, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Beneficiarul trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ajutorului în cadrul prezentei scheme, toate documentele referitoare la ajutoarele primite pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în acest domeniu. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, data şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate, instrumentul de ajutor şi sectorul implicat pe baza nomenclatorului statistic al activităţilor economice în Uniunea Europeană (NACE). Beneficiarii de ajutoare au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului schemei, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului."

    16. La articolul 45, alineatul (3) se abrogă.
    17. La anexa nr. 1 „Lista domeniilor de activitate prioritizate la finanţare şi a domeniilor excluse în conformitate cu regulamentele aplicabile“, litera E se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "E. Condiţii legate de domeniile de excludere din Regulamentul (UE) 2023/2.831 Ajutorul de minimis nu se acordă:
    a) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
    b) întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
    c) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    d) întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
    e) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    f) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate.
    În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în unul dintre sectoarele mai sus menţionate, cât şi în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate eligibile pentru ajutorul de minimis, solicitantul trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între conturi, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului de minimis nu beneficiază de ajutor acordat în conformitate cu prevederile Regulamentului de minimis şi/sau schemei de ajutor."

    18. La anexa nr. 2 „Lista codurilor CAEN neeligibile“ secţiunea A - Agricultură, silvicultură şi pescuit, justificările de la codurile 01-03 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Domeniile care fac parte din sectorul pescuitului, acvaculturii şi agriculturii au fost excluse, date fiind prevederile art. 1 alin. (3) lit. (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, ajutorul de stat regional nefiind printre ajutoarele exceptate pentru a finanţa aceste domenii. Astfel, regulamentul menţionat nu se aplică pentru ajutorul de stat regional pentru sectorul producţiei agricole primare, pentru sectorul pescuitului şi acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013.
    «Producţia agricolă primară» înseamnă producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, enumerate în anexa I la TFUE, fără a se mai efectua o altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective.
    Pentru cultivarea tutunului, domeniul de activitate a fost exclus în conformitate cu prevederile art. 9 lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.056/2021, conform căruia Fondul pentru o tranziţie justă nu acordă sprijin pentru fabricarea, prelucrarea şi comercializarea tutunului şi a produselor din tutun. De asemenea, acesta este exclus şi de anexa I la TFUE.
    Ajutorul de stat regional, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, exclude ajutoarele acordate în sectorul producţiei agricole primare, precum şi ajutoarele acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    - atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    – atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari.
    Prelucrarea produselor agricole» înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare.
    «Produse agricole» înseamnă produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi din acvacultură, care se încadrează în domeniul de aplicare şi care sunt enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013.
    «Comercializarea produselor agricole» înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare de produse agricole în cazul în care se desfăşoară în spaţii separate, rezervate acestui scop.
    Similar, ajutorul de minimis nu se acordă în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 2023/2.831, printre altele, întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în:
    - domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
    – sectorul prelucrării şi comercializării produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
    – domeniul producţiei primare de produse agricole;
    – sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari.
    «Produse pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă produsele definite la art. 5 lit. (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013.
    «Producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători.
    «Prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură» înseamnă toate operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia."



    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 6 martie 2024.
    Nr. 686.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016