Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 681 din 1 iunie 2009  privind modificarea si completarea   Ordinului ministrului transporturilor nr. 605/2008 pentru aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-ATS Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 681 din 1 iunie 2009 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 605/2008 pentru aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-ATS "Serviciile de trafic aerian", editia a 2-a

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 441 din 26 iunie 2009

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în scopul armonizãrii reglementãrilor aeronautice civile naţionale în domeniul serviciilor de trafic aerian cu standardele şi practicile recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, cuprinse în anexa nr. 11 la Convenţia privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, cu unele amendamente aduse ulterior acestei convenţii,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) şi ale <>art. 66 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul transporturilor şi infrastructurii emite urmãtorul ordin:

ART. I
<>Ordinul ministrului transporturilor nr. 605/2008 pentru aprobarea Reglementãrii Aeronautice Civile Române RACR-ATS, "Serviciile de trafic aerian", ediţia a 2-a, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 şi 411 bis din 2 iunie 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 5 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Dispoziţiile contrare abrogate potrivit alin. (1) se publicã de Regia Autonomã «Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã» pe website-ul propriu, www.c.ro".
2. În anexã, la capitolul 1, definiţiile termenilor "Performanţa de navigaţie cerutã (RNP)" şi "Tip RNP/RNP type" se abrogã.
3. În anexã, la capitolul 1, definiţia termenului "RNAV (Navigaţie RNAV)/Area navigation (RNAV)" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"RNAV (Navigaţie RNAV)/Area navigation (RNAV) - o metodã de navigaţie care permite operarea unei aeronave pe orice traiectorie de zbor doritã în cuprinsul acoperirii unor mijloace de navigaţie aflate la sol sau în aer sau în cuprinsul limitei de capacitate a unor mijloace autonome proprii sau a unei combinaţii a acestora (RNAV este denumitã şi «navigaţie de suprafaţã»).

NOTĂ:
RNAV include navigaţia bazatã pe performanţã la fel de bine ca şi alte operaţiuni care nu îndeplinesc cerinţele navigaţiei bazate pe performanţã."
4. În anexã, la capitolul 1, se introduc trei noi definiţii, cu urmãtorul cuprins:
"Navigaţie bazatã pe performanţã/Performance-based navigation PBN - navigaţie RNAV bazatã pe cerinţele de performanţã pentru aeronavele care opereazã pe o rutã ATS, într-o procedurã de apropiere instrumentalã sau într-un spaţiu desemnat.

NOTĂ:
Cerinţele de performanţã sunt exprimate prin specificaţii de navigaţie (specificaţii RNAV, specificaţii RNP), pentru a asigura în termeni de acurateţe, integritate, continuitatea, disponibilitate şi funcţionalitate necesare pentru operarea propusã în contextul unui concept particular de spaţiu aerian.
Serviciul de radionavigaţie/Radio navigation service - serviciul care furnizeazã informaţii ajutãtoare sau date de poziţie pentru operarea eficientã şi în siguranţã a unei aeronave furnizate de unul sau mai multe mijloace de radionavigaţie.
Specificaţie de navigaţie/Navigation specification - un set de cerinţe privind aeronava şi echipajul, pentru a sprijini operaţiunile de navigaţie bazatã pe performanţã într-un spaţiu aerian definit. Existã douã feluri de specificaţii de navigaţie:
a) specificaţie RNP - o specificaţie de navigaţie bazatã pe navigaţie RNAV, care include cerinţa pentru monitorizarea performanţei şi alertare, şi este indicatã de prefixul RNP, de exemplu RNP 4, RNP APCH;
b) specificaţie RNAV - o specificaţie de navigaţie bazatã pe navigaţie RNAV, care nu include cerinţa pentru monitorizarea performanţei şi alertare, şi este indicatã de prefixul RNAV, de exemplu RNAV 5, RNAV 1.

NOTĂ:
Documentul OACI 9613, Manualul de navigaţie bazatã pe performanţã, Volumul II, conţine îndrumãri detaliate referitoare la specificaţiile de navigaţie."
5. În anexã, la capitolul 2 "Generalitãţi", punctul 2.7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2.7. Operaţiuni de navigaţie bazatã pe performanţã
2.7.1. Pentru aplicarea navigaţiei bazate pe performanţã se stabilesc prin prezenta reglementare specificaţiile de navigaţie aplicabile României în baza prevederilor acordurilor regionale pentru navigaţia aerianã. Pentru stabilirea unei specificaţii de navigaţie se aplicã limitãri ca rezultat al constrângerilor de infrastructurã pentru navigaţie sau cerinţe de navigaţie specifice privind funcţionalitatea.
2.7.2. Aplicarea cât mai curând posibil a operaţiunilor de navigaţie bazatã pe performanţã în România se face în contextul în care implementarea acestor operaţiuni se prevede prin acorduri internaţionale care sunt aplicabile României pe plan regional.
2.7.3. Specificaţia de navigaţie prescrisã trebuie sã corespundã cu nivelul comunicaţiilor, navigaţiei şi serviciilor de trafic aerian furnizate în spaţiul aerian în cauzã.

NOTĂ:
Îndrumãri aplicabile privind navigaţia bazatã pe performanţã şi implementarea sunt publicate în Documentul OACI 9613, «Manualul de navigaţie bazatã pe performanţã»".
6. În anexã, la capitolul 2, subpunctul 2.12.5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2.12.5. Rutele standard de plecare şi sosire, precum şi procedurile asociate lor se identificã potrivit principiilor stabilite în anexa 3 la prezenta reglementare.
Nota 1. Stabilirea rutelor ATS se realizeazã potrivit prevederilor cu caracter orientativ şi de îndrumare din Documentul OACI 9426 «Manualul planificãrii serviciilor de trafic aerian».
Nota 2. Stabilirea rutelor ATS care se definesc prin mijloace VOR se realizeazã potrivit prevederilor cu caracter de îndrumare din Suplimentul A la prezenta reglementare.
Nota 3. Spaţiile de siguranţã între direcţiile/traiectele paralele sau între axele unor rute ATS paralele bazate pe PBN depind de respectiva specificaţie de navigaţie."
7. În anexã, la capitolul 4 "Serviciul de informare a zborurilor", subpunctul 4.2.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"4.2.1. Serviciul de informare a zborurilor trebuie sã includã furnizarea urmãtoarelor informaţii pertinente:
a) SIGMET şi AIRMET;
b) privind activitatea anterioarã unei erupţii vulcanice, la erupţiile vulcanice şi norii de cenuşã vulcanicã;
c) privind eliberarea în atmosferã de materii radioactive sau chimice toxice;
d) privind modificãri referitoare la disponibilitatea serviciilor de radionavigaţie;
e) privind modificãri în starea aerodromurilor şi a mijloacelor tehnice asociate, inclusiv informaţii privind starea suprafeţelor de mişcare a aerodromului, atunci când sunt afectate de zãpadã, gheaţã sau grosime semnificativã a stratului de apã;
f) privind baloanele libere nepilotate,
precum şi orice alte informaţii care pot afecta siguranţa traficului aerian."
8. În anexã, la capitolul 4, poziţia 4.3.1.1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"4.3.1.1 Informaţiile meteorologice şi informaţiile operaţionale disponibile privind serviciile de radionavigaţie şi aerodromurile incluse în serviciul de informare a zborurilor trebuie furnizate, atunci când sunt disponibile, într-o formã integratã pentru uz operaţional."
9. În anexã, la capitolul 4, poziţia 4.3.3.5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"4.3.3.5. Mesajele unei emisiuni VHF OFIS trebuie sã conţinã urmãtoarele informaţii, în ordinea indicatã, în mãsura în care acestea sunt prevãzute în EUR-ANP:
a) numele aerodromului;
b) momentul de timp la care s-a fãcut observaţia;
c) pista de aterizare;
d) condiţiile semnificative la suprafaţa pistei şi, dupã caz, starea acţiunii de frânare;
e) schimbãri în starea operaţionalã a serviciilor de radionavigaţie, dacã este cazul;
f) întârzierea în zonã de aşteptare, dacã este cazul;
g) viteza şi direcţia vântului la suprafaţã; viteza maximã a vântului, dacã este cazul;
h) vizibilitatea şi, acolo unde este disponibilã, distanţa vizualã în lungul pistei (RVR);
i) fenomene meteorologice de timp prezent;
j) norii sub 1.500 m (5.000 ft) sau sub cea mai ridicatã altitudine minimã de sector, dacã aceasta este mai mare de 1.500 m; norii Cumulonimbus; vizibilitatea verticalã, dacã este disponibilã, în cazul în care cerul este invizibil.
Se va avea în vedere cã elementele precizate la lit. h), i) şi j) se înlocuiesc prin abrevierea «CAVOK» oricând sunt îndeplinite condiţiile specifice precizate prin reglementãrile naţionale aplicabile elaborate în conformitate cu Documentul OACI 4444 «Manualul procedurilor pentru serviciile de navigaţie aerianã - Managementul traficului aerian, PANS-ATM», cap. 11;
k) temperatura aerului;
l) temperatura punctului de rouã;
m) valoarea calajului altimetric QNH;
n) informaţii suplimentare privind fenomenele recente semnificative din punct de vedere operaţional şi, dacã este necesar, forfecarea vântului;
o) prognoza de tip tendinţã, dacã este disponibilã; şi
p) notificãri asupra mesajelor SIGMET în vigoare."
10. În anexã, la capitolul 7 "Cerinţele serviciilor de trafic aerian în ceea ce priveşte informarea", punctul 7.3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"7.3. Informaţiile despre starea operaţionalã a serviciilor de navigaţie
7.3.1. Unitãţile de trafic aerian trebuie sã fie permanent informate despre starea operaţionalã a serviciilor de radionavigaţie şi a mijloacelor vizuale din cuprinsul zonei lor de responsabilitate, care sunt esenţiale pentru procedurile de decolare, plecare, apropiere şi aterizare, precum şi despre starea operaţionalã a serviciilor de radionavigaţie şi a mijloacelor vizuale esenţiale pentru deplasarea la sol.
7.3.2. Informaţiile privind starea operaţionalã a serviciilor de radionavigaţie şi a mijloacelor vizuale menţionate la 7.3.1, precum şi orice alte schimbãri referitoare la aceasta trebuie sã fie primite în timp util de cãtre unitatea/unitãţile ATS interesate, corespunzãtor modului de utilizare a serviciului/serviciilor şi mijlocului/mijloacelor de navigaţie în cauzã.
NOTĂ:
Instrucţiunile şi procedurile în acest sens se stabilesc potrivit prevederilor din Documentul OACI 9426 «Manualul de organizare a serviciilor de trafic aerian», care constituie material de îndrumare cu privire la furnizarea cãtre unitãţile ATS a informaţiilor referitoare la mijloacele vizuale şi nonvizuale de navigaţie aerianã. Instrucţiunile şi procedurile pentru monitorizarea mijloacelor vizuale se stabilesc potrivit specificaţiilor din anexa 14 OACI, Aerodromurile, Vol. I, şi a indicaţiilor din Documentul OACI 9157 «Manualul de proiectare al unui aerodrom», Partea a 5-a. Instrucţiunile şi procedurile pentru monitorizarea mijloacelor nonvizuale se stabilesc potrivit prevederilor anexei 10 OACI, Comunicaţiile aeronautice, Vol. I. "
11. Anexa nr. 1 la Reglementarea Aeronauticã Civilã Românã RACR-ATS "Serviciile de trafic aerian", ediţia a 2-a, se modificã şi se înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.
12. Suplimentul B la Reglementarea Aeronauticã Civilã Românã RACR-ATS "Serviciile de trafic aerian", ediţia a 2-a, se abrogã.
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III
Direcţia generalã infrastructurã şi transport aerian din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", Regia Autonomã "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", precum şi orice alţi agenţi aeronautici certificaţi/autorizaţi sã furnizeze servicii de navigaţie aerianã vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.


Ministrul transporturilor
şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu


Bucureşti, 1 iunie 2009.
Nr. 681.


ANEXĂ


──────
(Anexa nr. 1 la RACR-ATS)
─────────────────────────


Principiile care determinã identificarea specificaţiilor de navigaţie
şi identificarea rutelor ATS, altele decât rutele standard
de plecare şi sosire

1. Identificatorii pentru rutele ATS şi specificaţiile de navigaţie
1.1. Scopul unui sistem de identificatori pentru rute şi pentru specificaţia/specificaţiile de navigaţie care se aplicã unui segment/unor segmente specificat(e) de rutã (rute) ATS, unei/unor rute sau unei regiuni este de a permite urmãtoarele facilitãţi atât pilotului, cât şi unitãţii ATS, luând în considerare cerinţele din punctul de vedere al automatizãrii:
a) sã poatã efectua referiri clare privind orice rutã ATS, fãrã a fi necesar sã recurgã la utilizarea coordonatelor geografice sau a altor mijloace în scopul de a o descrie;
b) sã poatã sã coreleze o rutã ATS cu o structurã verticalã de spaţiu aerian specificã, potrivit situaţiei;
c) sã poatã indica acurateţea faţã de nivelul cerut de performanţã a navigaţiei, atunci când opereazã de-a lungul unei rute ATS sau într-o anumitã regiune; şi
d) sã poatã indica faptul cã o rutã este utilizatã în principal sau în exclusivitate doar de cãtre anumite tipuri de aeronave.
Nota 1: Publicarea specificaţiilor de navigaţie se face potrivit reglementãrilor naţionale de punere în aplicare a prevederilor anexei 4 OACI, Hãrţile aeronautice, Cap. 7, şi ale anexei 15 OACI, Informarea aeronauticã, Appendix 1.
Nota 2: În contextul anexei 1 la prezenta reglementare şi în scopul planificãrii zborurilor nu trebuie considerat cã o specificaţie de navigaţie prescrisã ar face parte integrantã din identificatorul rutei ATS.
1.2. Pentru a-şi atinge scopul trebuie ca sistemul de identificatori:
a) sã permitã identificarea oricãrei rute ATS de manierã simplã şi unicã:
b) sã evite redundanţa;
c) sã fie utilizabil de cãtre sistemele automatizate atât de la sol, cât şi de la bord;
d) sã permitã exprimarea cât mai concisã în operare;
e) sã permitã posibilitãţi suficiente de extensie, astfel încât sã se lase loc pentru adaptarea oricãror cerinţe viitoare, fãrã ca acest lucru sã necesite schimbãri fundamentale.
1.3. Rutele ATS controlate, informative şi necontrolate, cu excepţia rutelor standard de sosire şi plecare, se identificã dupã cum este specificat în continuare.
2. Alcãtuirea identificatorului
2.1. Un identificator de rutã ATS trebuie sã fie alcãtuit dintr-un identificator de bazã, care se suplimenteazã, dacã este necesar, prin:
a) un prefix, potrivit precizãrilor pct. 2.3; şi
b) o literã adiţionalã, potrivit precizãrilor pct. 2.4.
2.1.1. Numãrul de caractere necesare pentru a alcãtui identificatorul nu trebuie sã depãşeascã 6 caractere.
2.1.2. Numãrul de caractere necesare pentru a alcãtui identificatorul se va limita, în mãsura posibilului, la maxim 5 caractere.
2.2. Identificatorul de bazã trebuie sã conţinã o literã a alfabetului, urmatã de un numãr din intervalul 1-999.
Alegerea literei trebuie fãcutã din lista enumeratã în continuare:
a) A, B, G sau R-pentru rutele care constituie parte a unor reţele regionale de rute ATS şi nu sunt rute RNAV;
b) L, M, N sau P-pentru rutele RNAV care constituie parte a unor reţele regionale de rute ATS;
c) H, J, V sau W-pentru rutele care nu constituie parte a unor reţele regionale de rute ATS şi nici nu sunt rute RNAV;
d) Q, T, Y sau Z-pentru rutele RNAV care nu constituie parte a unor reţele regionale de rute ATS.
2.3. Acolo unde este cazul, trebuie adãugatã o literã suplimentarã sub formã de prefix la indicativul de bazã, în conformitate cu urmãtoarele:
a) K - pentru a indica o rutã de nivel inferior, stabilitã spre a fi utilizatã în principal de elicoptere;
b) U - pentru a indica faptul cã o rutã sau o porţiune a rutei este stabilitã în spaţiul aerian superior;
c) S - pentru a indica o rutã stabilitã exclusiv pentru uzul aeronavelor supersonice în timpul accelerãrii, decelerãrii şi pe durata zborului supersonic.
2.4. Atunci când Planul EUR-ANP sau un alt acord regional pentru navigaţia aerianã prevede acest lucru, se poate adãuga o literã suplimentarã dupã identificatorul de bazã al rutei ATS în cauzã, în scopul de a se indica tipul serviciului ATS asigurat, ţinându-se cont de urmãtoarele prevederi:
a) se poate adãuga litera F pentru a se indica faptul cã pe ruta respectivã sau pe o porţiune a acesteia se asigurã numai serviciu consultativ;
b) se poate adãuga litera G pentru a se indica faptul cã pe ruta respectivã sau pe o porţiune a acesteia se asigurã numai serviciu de informare a zborurilor.
Nota 1: Din cauza limitãrilor de afişare specifice echipamentelor de bord, literele suplimentare "F" sau "G" pot sã nu fie afişate pilotului.
Nota 2: Implementarea unei rute sau a unei porţiuni de rutã pe care se asigurã serviciul de control al traficului aerian, serviciul de trafic aerian consultativ sau serviciul de informare a zborurilor trebuie indicatã pe hãrţile aeronautice şi în publicaţiile corespunzãtoare de informare aeronauticã potrivit reglementãrilor, procedurilor şi instrucţiunilor naţionale de aeronauticã civilã elaborate în conformitate cu prevederile anexei 4 OACI, Hãrţile aeronautice şi ale anexei 15 OACI, Informarea aeronauticã."
3. Alocarea identificatorilor de bazã
3.1. Identificatorii de rute ATS de bazã trebuie alocaţi cu respectarea urmãtoarelor principii:
3.1.1. Trebuie alocat acelaşi identificator de bazã unei rute principale care este destinatã operãrii lung-curier, pe toatã lungimea ei, fãrã a se ţine cont de zonele terminale, statele sau regiunile traversate.
Aceastã prevedere are în mod special relevanţã în condiţiile utilizãrii procesãrii automate a datelor ATS şi a echipamentelor de bord de navigaţie computerizate.
3.1.2. Atunci când douã sau mai multe rute principale care sunt destinate operãrii lung-curier au un segment de rutã comun, acestuia trebuie sã îi fie alocaţi ambii identificatori ai rutelor în cauzã, cu excepţia cazului în care acest lucru ar crea dificultãţi din punctul de vedere al asigurãrii serviciilor de trafic aerian, caz în care, prin acord comun între statele implicate şi/sau la nivel regional, se stabileşte alocarea unui singur indicativ.
3.1.3. Trebuie ca un identificator de rutã ATS de bazã care este alocat unei rute sã nu mai fie alocat niciunei alte rute.
3.1.4. Cerinţele României de identificatori trebuie notificate de cãtre autoritatea aeronauticã de supraveghere Biroului regional OACI în scopul coordonãrii.
4. Utilizarea identificatorilor în comunicaţii
4.1. În comunicaţiile cu înregistrare tipãritã trebuie ca identificatorul sã fie oricând exprimat prin nu mai puţin de douã caractere şi nu mai mult de 6 caractere.
4.2. În comunicaţiile prin voce trebuie ca litera de bazã a identificatorului sã fie rostitã în conformitate cu alfabetul de redare prin voce a literelor, specific aviaţiei civile internaţionale, potrivit procedurilor şi instrucţiunilor aplicabile.
4.3. Atunci când se utilizeazã prefixul "K", "U" sau "S" potrivit prevederilor 2.3 de mai sus, redarea acestor litere prin comunicaţii prin voce trebuie fãcutã dupã cum urmeazã, în conformitate cu pronunţarea (fonetica) specificã limbii engleze:
K - "KOPTER" (cuvântul "KOPTER" trebuie pronunţat aşa cum se pronunţã el în cuvântul "helicopter" din limba englezã);
U - "UPPER"
S - "SUPERSONIC"
4.4. Atunci când se utilizeazã literele "F" sau "G", potrivit prevederilor 2.4 de mai sus, nu trebuie cerut ca echipajul sã le utilizeze în comunicaţiile prin voce.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016