Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 62 din 16 martie 1998  pentru aplicarea normelor metodologice privind privatizarea societatilor comerciale si vanzarea de active    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 62 din 16 martie 1998 pentru aplicarea normelor metodologice privind privatizarea societatilor comerciale si vanzarea de active

EMITENT: MINISTERUL PRIVATIZARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 151 din 15 aprilie 1998

Având în vedere prevederile <>Decretului nr. 622 din 5 decembrie 1997 , ale <>art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , precum şi dispoziţiile art. 8 din Normele metodologice privind privatizarea societãţilor comerciale şi vânzarea de active, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 55/1998 ,
în temeiul <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 51/1998 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Privatizãrii,
ministrul privatizãrii emite prezentul ordin.


ART. 1
Se aproba Instrucţiunile privind anunţul publicitar pentru vânzarea de active, cuprinse în anexa nr. 1, Instrucţiunile privind raportul de evaluare pentru stabilirea preţului de oferta la vânzarea de active, cuprinse în anexa nr. 2, Instrucţiunile privind grila de punctaj pentru vânzarea de active cu plata în rate, cuprinse în anexa nr. 3a), Instrucţiunile privind grila de punctaj pentru utilizarea activelor în sistem de leasing imobiliar, cuprinse în anexa nr. 3b), Instrucţiunile privind modul în întocmire a contractului de vânzare-cumpãrare de active, cuprinse în anexa nr. 4a), şi Instrucţiunile privind modul de întocmire a contractului de leasing imobiliar, cuprinse în anexa nr. 4b).
ART. 2
Prezentul ordin va fi adus la îndeplinire de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 3
Departamentul pentru restructurare şi privatizare din Ministerul Privatizãrii va coordona şi va controla aplicarea prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României.

Ministrul privatizãrii,
Valentin M. Ionescu

ANEXA 1

INSTRUCŢIUNI
privind anunţul publicitar pentru vânzarea de active
(model)


Societatea Comercialã .............................., cu sediul în ........
......................, organizeazã licitaţie publica ...............*), conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , şi Normelor metodologice privind privatizarea societãţilor comerciale şi vânzarea de active, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 55/1998 , pentru ............................**) a urmãtoarelor active:
Denumirea Obiectul de Adresa Preţul de pornire***)
activului activitate activului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
La preţul de adjudecare se adauga T.V.A. suportatã de cãtre cumpãrãtor.
Licitati va avea loc la data de ............. ora ......... la ......... .
În caz de neadjudecare la prima şedinţa, se va organiza cea de-a doua şedinţa a licitaţiei la data de ................... .
Dosarele de prezentare a activelor pot fi procurate, contra cost, zilnic, de la sediul societãţii comerciale, între orele ................ .
Alte relaţii privind activele ce urmeazã a fi vândute ............ ****).
Pentru participarea la licitaţie, ofertanţii vor depune la sediul societãţii, pana în ziua licitaţiei, ora ..........., documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, precum şi dovada achitãrii contravalorii dosarului de prezentare.
Participanţii la licitaţie vor depune la casieria societãţii sau în contul nr. ......., deschis la ........., taxa de participare de ............. lei şi vor face dovada consemnarii la dispoziţia societãţii comerciale vanzatoare a garanţiei de 3% din preţul de pornire a licitaţiei.
Valoarea terenului aferent activului ................ *****).


OBSERVATIE:
Anunţul publicitar se poate publica, cu respectarea prezentului model, şi într-o limba strãinã de circulaţie internationala.

------------------
*) Se completeazã, dupã caz, cu "strigare" - în cazul vânzãrii cu plata integrala sau cu "oferte închise în plicuri sigilate" - în cazul vânzãrii cu plata în rate sau al utilizãrii în sistem de leasing.
**) Se completeazã, dupã caz, cu "vânzarea" sau "utilizarea în sistem de leasing".
***) Preţul de pornire se stabileşte pe baza raportului de evaluare, al cãrui conţinut-cadru este prezentat în anexa nr. 2.
****) Se completeazã cu informaţii privind persoana desemnatã sa dea relaţii suplimentare privind activul (numele, numãrul de telefon).
*****) Se completeazã, dupã caz, "este inclusã în preţul de pornire a licitaţiei" sau "nu este inclusã, urmând ca acesta sa fie vândut cumpãrãtorului activului conform prevederilor legale în vigoare".


ANEXA 2

INSTRUCŢIUNI
privind raportul de evaluare pentru stabilirea preţului de oferta la vânzarea de active*)
(conţinut-cadru)

1. Valoarea activului şi a terenului aferent acestuia, înregistrate în contabilitate, la care s-au aplicat toate reevaluarile în conformitate cu actele normative în vigoare.
2. Valoarea contabila a activului şi a terenului aferent acestuia, actualizate cu influentele modificãrilor de preţuri intervenite între data ultimei reevaluari şi data întocmirii raportului de evaluare.
3. Dotarea tehnica şi nivelul tehnologic al activului; uzura fizica şi morala a bunurilor incluse în activ.
4. Forta de munca utilizata în cadrul activului şi calificarea acesteia.
5. Implicaţii asupra societãţii comerciale deţinãtoare:
- în cazul vânzãrii activului, sa fie respectate prevederile <>art. 24 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 .
6. Sursele de aprovizionare cu materii prime, materiale şi posibilitãţile de desfacere a produselor finite realizate.
7. Contracte comerciale în curs de derulare, încheiate de societatea comercialã, vizând activul în cauza.
8. Sarcini de care este grevat activul (contracte de închiriere, locatie, ipoteci etc.).
9. Valoarea actualizatã a investiţiilor efectuate de locatar (dacã este cazul), care va fi evidenţiatã distinct în preţul propus pentru începerea licitaţiei.
10. Preţul propus pentru începerea licitaţiei, din care: valoarea terenului şi/sau calculul redeventei, dupã caz.
11. Justificarea preţului propus pentru începerea licitaţiei şi metoda de evaluare folositã (la stabilirea preţului se vor avea în vedere şi elementele caracteristice ale fondului de comerţ, cum sunt: marca, vadul comercial, clientela, licenţe, patente etc.).
12. Proiectul de contract de vânzare-cumpãrare de active, respectiv proiectul de contract de leasing imobiliar, conform modelului din anexa nr. 4 la prezentul ordin.
-----------------
*) Cu plata integrala sau în rate, respectiv contractul de leasing imobiliar cu clauza ferma de cumpãrare, dupã caz.


ANEXA 3a)

INSTRUCŢIUNI
privind grila de punctaj pentru vânzarea de active cu plata în rate


Denumirea activului: ...........................
Licitantul: ....................................
1. Preţul oferit: ..................... mii lei maximum 70 puncte
2. Avansul: ........................... mii lei maximum 10 puncte
3. Numãrul de rate lunare: .................... maximum 20 puncte

Data Semnatura şi ştampila
.................... .................................



Modul de calcul al punctajului:

Cea mai mare oferta pentru fiecare dintre poziţiile 1 şi 2 primeşte punctajul maxim, respectiv 70 şi 10 puncte.
Cel mai mic termen pentru poziţia 3 primeşte punctajul maxim, respectiv 20 de puncte.
Punctajele celorlalţi ofertanţi se calculeazã proporţional, în funcţie de cea mai mare valoare oferitã pentru poziţiile 1 şi 2 şi, respectiv, invers proporţional, în funcţie de cea mai mica valoare, pentru poziţia 3.
Câştigãtorul licitaţiei este cel care a obţinut punctajul total cel mai mare.
La punctaj egal va fi declarat câştigãtor ofertantul care oferã cel mai mare preţ.


ANEXA 3b)

INSTRUCŢIUNI
privind grila de punctaj pentru utilizarea activelor în sistem de leasing imobiliar


Denumirea activului: ...........................
Licitantul: ....................................
1. Redeventa lunarã oferitã: .............. lei
2. Durata contractului, propusã: ...... .. luni maximum 40 puncte
3. Redeventa lunarã oferitã x durata contractului, maximum 60 puncte.
propusã

Data Semnatura şi ştampila
.................... .................................


Modul de calcul al punctajului:

Cea mai mare oferta pentru pct. 3 primeşte punctajul maxim, respectiv 60 puncte.
Cel mai mic termen pentru pct. 2 primeşte punctajul maxim, respectiv 40 puncte.
Punctajele celorlalţi ofertanţi se calculeazã proporţional, în funcţie de cea mai mare valoare oferitã pentru pct. 3 şi, respectiv, invers proporţional, în funcţie de cea mai mica valoare, pentru pct. 2.
Câştigãtorul licitaţiei este cel care a obţinut punctajul total cel mai mare.
La punctaj egal va fi declarat câştigãtor ofertantul care oferã cea mai mare redeventa lunarã.


ANEXA 4a)

INSTRUCŢIUNI
privind modul de întocmire a contractului de vânzare-cumpãrare de active*1)
(conţinut-cadru)


Nr. ...... din ...../...../......

I. Pãrţile contractante

Între Societatea Comercialã ............., reprezentatã legal prin .......,
cu sediul în str. ............... nr. ......... sectorul ........, municipiul Bucureşti/judeţul .............., tel. ........., fax ......., cu contul nr. .............., deschis la Banca ................. Sucursala ................, cod fiscal nr. ............, denumita în continuare vânzãtor, şi
Societatea Comercialã ..............., reprezentatã, legal prin .........*2)
cu sediul în ........... str. .......... nr. ........., înmatriculatã la oficiul registrului comerţului cu nr. J/ ..../......*3), codul fiscal nr. ............, cu contul nr. ........., deschis la Banca ..........., Sucursala..............., denumita în continuare cumpãrãtor, s-a încheiat prezentul contract.

II. Obiectul contractului

ART. 1
Vânzãtorul se obliga sa transmitã dreptul de proprietate şi sa remitã, iar cumpãrãtorul, sa plãteascã şi sa preia bunul imobil*4), situat în ............, cu terenul aferent*5) în suprafata de .........., având urmãtoarele vecinãtãţi:
- la nord: .............;
- la sud: ..............;
- la vest: .............;
- la est: ............. .
Proprietatea se transmite, de drept, cumpãrãtorului, în momentul semnãrii contractului, în conformitate cu art. 1.295 alin. 1 din Codul civil*6).
Predarea-preluarea bunului se face prin proces-verbal anexat la prezentul contract.

III. Preţul şi modalitãţile de plata

ART. 2
Valoarea contractului este de ................. lei (inclusiv garanţia de participare)*7).
Evoluţia ratei inflaţiei sau a cursului de schimb valutar, care se înregistreazã ulterior perfectarii prezentului contract, nu determina renegocierea preţului*8).
ART. 3
Modalitãţi de plata
Pãrţile au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a) virament cu ordin de plata;
b) fila cec;
c) cambie;
d) acreditiv documentar irevocabil/revolving.
Plata se face în termen de ......*9) zile de la perfectarea contractului, în contul vânzãtorului, nr. ......., deschis la Banca ........, Sucursala ..... .


IV. Garanţii

ART. 4
Cumpãrãtorul se obliga sa efectueze la societatea comercialã investiţiile convenite cu vânzãtorul şi prevãzute în anexa la prezentul contract*10).

V. Rãspunderea contractualã

ART. 5
Pentru neexecutarea în totalitate sau în parte ori pentru executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor contractuale, partea aflatã în culpa datoreazã daune moratorii (penalitãţi de întârziere) şi/sau daune-interese.
ART. 6
Dacã o situaţie de forta majorã impiedica sau întârzie total/parţial executarea contractului, partea afectatã de cazul de forta majorã va fi exoneratã de rãspunderea privind îndeplinirea obligaţiilor sale, pentru perioada în care aceasta îndeplinire este împiedicatã sau intarziata de cazul de forta majorã, conform art. 1.082 şi 1.083 din Codul civil.
ART. 7
Prevederile articolului precedent nu se aplica în cazul în care partea care invoca forta majorã era în întârziere.
ART. 8
Prin forta majorã se înţelege un eveniment neprevãzut şi de neînlãturat, independent de vointa pãrţilor, care întârzie sau impiedica total/parţial îndeplinirea obligaţiilor contractuale, cum ar fi: calamitate naturala, incendiu, stare de rãzboi.
Greva nu va fi consideratã caz de forta majorã.
Partea care invoca forta majorã este obligatã sa comunice celeilalte pãrţi, în termen de 5 zile de la apariţia cazului de forta majorã, existenta acestuia, prin notificare scrisã însoţitã de acte doveditoare, confirmate de Camera de Comerţ şi Industrie a României.
Dacã notificarea nu s-a transmis în condiţiile stabilite, partea aflatã în culpa este responsabilã de prejudiciile celeilalte pãrţi, întrucât nu a fãcut dovada existenţei cazului de forta majorã.
ART. 9
Clauza penalã
a) Pentru întârziere la plata preţului, peste termenul stipulat în contract sau, ulterior, conform modificãrii contractului prin act adiţional, cumpãrãtorul datoreazã urmãtoarele daune moratorii:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmãtoarele 15 zile: 0,3%*11).
Daunele moratorii se calculeazã la valoarea ratei/sumei neachitate, pe fiecare zi de întârziere.
b) Pentru întârziere în finalizarea lucrãrilor de investiţii, conform termenelor fixate în documentaţia prevãzutã în anexa:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmãtoarele 15 zile: 0,3%*12).
ART. 10
Pactul comisoriu
În cazul în care cumpãrãtorul nu îşi executa obligaţiile contractuale, contractul poate fi realizat de plin drept cu daune-interese de cãtre vânzãtor, printr-o simpla notificare, dacã, în prealabil, partea în culpa a fost pusã în întârziere, dar numai dupã trecerea unui termen de 30 de zile de la scadenta, potrivit art. 9.
Vânzãtorul poate realiza contractul de plin drept cu daune-interese şi fãrã respectarea dispoziţiilor de la alin. 1, printr-o simpla notificare, în cazul în care constata ca, de la momentul perfectarii contractului şi pana la momentul efectuãrii plãţii, cumpãrãtorul se afla în procedura de reorganizare sau lichidare judiciarã.
Cumpãrãtorul poate realiza contractul de plin drept cu daune-interese, printr-o simpla notificare, în cazul în care constata ca, dupã perfectarea prezentului contract, activul nu se afla în proprietatea vânzãtorului.
Daunele-interese cuprind garanţia de participare care a fost inclusã în contract şi penalitãţile, calculate, pentru fiecare zi de întârziere, la suma datoratã*13) şi dobanda de referinta a Bãncii Naţionale a României, calculatã la rata datoratã*14).

VI. Modificarea contractului

ART. 11
Modificarea clauzelor contractuale se face, de comun acord, prin act adiţional.
Clauzele care se referã la îndeplinirea obiectivelor de mediu minim acceptate nu pot fi modificate*15).

VII. Dispoziţii finale

ART. 12
Clauzele prezentului contract se completeazã de drept cu dispoziţiile Codului civil şi ale Codului comercial.
ART. 13
Litigiile apãrute în legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau executarea obligaţiilor contractuale se soluţioneazã pe cale amiabila sau arbitralã. În cazul în care exista o clauza compromisorie, pãrţile vor conveni ca litigiile sa fie soluţionate pe cale arbitralã. În lipsa unei clauze compromisorii, litigiile se vor soluţiona la instanţele judecãtoreşti competente*16).
ART. 14
Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost încheiat în doua exemplare, câte unul pentru fiecare parte.


Vânzãtor, Cumpãrãtor,


----------------
*1) Contractul de vânzare-cumpãrare este orientativ, pãrţile având dreptul sa-şi fixeze drepturile şi obligaţiile în funcţie de particularitatea fiecãrei situaţii, potrivit principiului libertãţii contractuale, în conformitate cu art. 969 din Codul civil. În toate situaţiile, contractul se încheie în forma autenticã, sub sancţiunea nulitãţii.
*2) Numele şi prenumele persoanei fizice, precum şi domiciliul.
*3) Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate: B.I. seria şi nr., pasaportul, dupã caz.
*4) Pãrţile vor face referire, în anexa, şi la bunurile imobile prin destinaţia lor, dacã sunt afectate activitãţii bunului imobil ce face obiectul înstrãinãrii, precum şi la teren, dupã caz.
*5) Dacã terenul nu se înstrãineazã se va preciza ca vânzãtorul acorda un drept de folosinta sau de superficie pe durata existenţei clãdirii.
*6) La contractele de vânzare-cumpãrare cu plata în rate, vânzãtorul va stipula ca dreptul de proprietate se transmite la data la care va fi plãtitã ultima rata.
*7) Completarea art. 2 alin. 1 este necesarã numai în situaţia în care contractul s-a încheiat ca urmare a adjudecãrii unei licitaţii, precum şi în toate situaţiile în care se solicita depunerea unei garanţii de participare.
*8) În cazul contractelor cu plata în rate, vânzãtorul poate stipula indexarea valorii contractului, în funcţie de dobanda de referinta a Bãncii Naţionale a României.
*9) Termenul de plata nu poate depãşi 45 de zile calendaristice. Pentru vânzãrile cu plata în rate, vãrsãmântul se face lunar, pana cel mai târziu în a 25-a zi.
*10) În anexe vor fi enumerate toate obligaţiile ce revin cumpãrãtorului din oferta tehnica inclusã în documentaţia de prezentare a societãţii comerciale şi asupra cãrora s-a convenit, inclusiv obligaţiile minime acceptate, conform bilanţului de mediu, dupã caz.
*11) Vânzãtorul poate fixa o cota procentualã mai mare ori o cota procentualã care sa nu fie mai mica de 0,1%, în funcţie de valoarea contractului.
*12) Vânzãtorul poate fixa o cota procentualã mai mare ori o cota procentualã care sa nu fie mai mica de 0,1%, în funcţie de valoarea contractului.
*13) La contractele cu plata în rate, se va fixa dobanda de refinantare a Bãncii Naţionale a României pentru fiecare rata neachitata.
*14) Clauzele de realizare se aplica la contractele cu plata integrala, precum şi la contractele cu plata în rate. Se va cere rezoluţia contractului, dacã ratele nu au fost plãtite de doua ori consecutiv, cu penalitãţi de întârziere şi restituirea bunului.
*15) Clauza va fi stipulatã numai pentru situaţiile în care activul ce face obiectul vânzãrii a avut o activitate cu impact negativ asupra mediului.
*16) Pentru contractele încheiate cu persoanele fizice sau juridice strãine se va stipula ca formarea, validitatea, interpretarea, executarea şi rãspunderea pentru neexecutarea totalã/parţialã a obligaţiilor sa fie guvernata de legea romana. În consecinta se va apela la arbitrajul de pe lângã Camera de Comerţ şi Industrie a României sau la instanţele judecãtoreşti din România.


ANEXA 4b)

INSTRUCŢIUNI
privind modul de întocmire a contractului de leasing imobiliar*1)
(conţinut-cadru)


Nr. ...... din ...../....../......

I. Pãrţile contractante

Între Societatea Comercialã ............., cu sediul în ............... sectorul ........, municipiul Bucureşti/Judeţul .............., România, tel. ......., fax ......, cu contul nr. ........, deschis la Banca ................., Sucursala .............., codul fiscal nr. ............, reprezentatã legal prin ............, denumita în continuare locator, şi
Societatea Comercialã .................*2), cu sediul în ........... str. .......... nr. ........., înmatriculatã la oficiul registrului comerţului cu nr. J/...../........*3), codul fiscal nr. ........, contul nr. ........., deschis la Banca ..............., Sucursala ..............., reprezentatã legal prin ............, denumita în continuare utilizator, s-a încheiat prezentul contract.


II. Obiectul contractului

ART. 1
Locatorul se obliga sa transmitã dreptul de folosinta şi posesie, iar utilizatorul sa plãteascã şi sa preia bunul imobil*4) situat în ............, cu terenul aferent în suprafata de .........., având urmãtoarele vecinãtãţi:
- la nord: .............;
- la sud: ..............;
- la vest: .............;
- la est: ............. .
ART.2
Predarea-preluarea bunului ce face obiectul utilizãrii în sistem de leasing imobiliar se consemneazã în procesul-verbal, anexat la prezentul contract.
Bunul imobil ce face obiectul prezentului contract va fi utilizat pentru:
..............................................................................
ART. 3
Obligaţiile locatorului
Locatorul se obliga:
a) sa confere utilizatorului un drept de folosinta şi posesia bunului utilizat în sistem de leasing imobiliar;
b) sa predea bunul la termenul stipulat în prezentul contract;
c) sa respecte, la expirarea contractului de leasing imobiliar, dreptul de opţiune al utilizatorului, care consta în posibilitatea de a solicita achiziţionarea bunului sau restituirea acestuia.
ART. 4
Obligaţiile utilizatorului
Utilizatorul se obliga:
a) sa preia şi sa foloseascã bunul dupã destinaţia care rezulta din contract;
b) sa nu încheie un contract de sublocatie privind bunul încredinţat, fãrã acordul locatorului;
c) sa efectueze plãţile cu titlu de redeventa, în cuantumul valoric stabilit şi la datele fixate în prezentul contract;
d) sa execute la termen şi în bune condiţii toate reparaţiile capitale şi curente;
e) sa apere, în raporturile cu alte persoane, dreptul de proprietate al locatorului cu privire la bunul ce face obiectul prezentului contract;
f) sa sigure bunul la o societate de asigurãri autorizata şi sa plãteascã primele de asigurare ori sa preia contractul de asigurare de la locator;
g) sa plãteascã toate impozitele şi taxele, precum şi utilitatile consumate (energie electrica, termica, gaze naturale, apa, salubritate, telefon, fax etc.);
h) sa efectueze investiţiile convenite cu locatorul, prevãzute în anexa la prezentul contract*5);
i) sa predea bunul locatorului, în stare buna de folosinta, potrivit destinaţiei sale, la expirarea sau la rezilierea prezentului contract, în cazul în care nu şi-a exercitat dreptul la opţiune, prin notificarea scrisã, cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirãrii, fiind considerat ca, iniţial, l-a primit în stare buna.

III. Termen

ART. 5
Termenul utilizãrii în sistem de leasing imobiliar este de ...... ani, cu începere de la data semnãrii procesului-verbal menţionat la art. 2.
Contractul nu se poate prelungi peste termenul stipulat la alineatul precedent.

IV. Preţ şi modalitãţi de plata

ART. 6
Preţul contractului este de ............. lei (inclusiv garanţia de participare)*6).
Redevenţele locative acoperã valoarea de circulaţie a bunului şi marja de profit a locatorului. La calculul redeventei se va tine seama şi de nivelul de amortizare a bunului.
Evoluţia ratei inflaţiei, care se înregistreazã ulterior perfectarii prezentului contract, poate determina indexarea redevenţelor locative.
ART. 7
Modalitãţi de plata
Pãrţile au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a) virament cu ordin de plata;
b) fila cec;
c) cambie;
Plata se face lunar, în a 25-a zi, în contul locatorului nr. ...... deschis la Banca - Sucursala ........... .
În cazul în care, la expirarea contractului de leasing imobiliar, utilizatorul îşi exprima intenţia de a cumpara bunul, locatorul trebuie sa aibã în vedere vãrsãmintele efectuate anterior cu titlu de redeventa şi amortizarile.

V. Rãspunderea contractualã

ART. 8
În cazul în care utilizatorul refuza sa primeascã bunul la termenul stipulat, nu îşi respecta obligaţiile ce se referã la realizarea de investiţii sau în situaţia în care se afla în reorganizare ori faliment, locatorul are dreptul sa rezilieze prezentul contract cu daune-interese*7).
În cazul în care utilizatorul nu îşi executa obligaţia de plata a redeventei, dupã luni consecutive, locatorul are dreptul de a rezilia contractul cu daune-interese ce cuprind redevenţele scadente şi cuantumul valoric al redevenţelor care au rãmas de plãtit pana la expirarea prezentului contract.
Nerespectarea dreptului la opţiune al utilizatorului obliga locatorul la plata de daune care vor fi egale cu valoarea contabila rãmasã.
ART. 9
Prevederile art. 8 nu se aplica, dacã un caz de forta majorã impiedica sau întârzie total/parţial executarea contractului. Pentru aceasta situaţie, partea afectatã va fi exoneratã de rãspundere privind îndeplinirea obligaţiilor sale pentru perioada în care aceasta îndeplinire este împiedicatã sau intarziata de cazul de forta majorã, conform art. 1.082 şi 1.083 din Codul civil.
ART. 10
Prevederile articolului precedent nu se aplica în cazul în care partea care invoca forta majorã era în întârziere.
ART. 11
Prin forta majorã se înţelege un eveniment neprevãzut şi de neînlãturat, independent de vointa pãrţilor, care întârzie sau impiedica total/parţial îndeplinirea obligaţiilor contractuale, cum ar fi: calamitate naturala, incendiu, stare de rãzboi.
Greva nu va fi consideratã caz de forta majorã.
Partea care invoca forta majorã este obligatã sa justifice celeilalte pãrţi, în termen de 5 zile de la apariţia cazului de forta majorã, existenta acestuia, prin notificarea scrisã însoţitã de acte doveditoare, confirmate de Camera de Comerţ şi Industrie a României.
Dacã notificarea nu s-a transmis în condiţiile stabilite, partea aflatã în culpa este responsabilã de prejudiciile provocate celeilalte pãrţi, întrucât nu a fãcut dovada existenţei cazului de forta majorã.

VI. Modificarea contractului

ART. 12
Modificarea clauzelor contractuale se face de comun acord, prin act adiţional.

VII. Dispoziţii finale

ART. 13
Litigiile apãrute în legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau executarea obligaţiilor contractuale se soluţioneazã pe cale amiabila sau arbitralã. În lipsa unei clauze compromisorii, litigiile vor fi soluţionate la instanţele judecãtoreşti competente*8).
ART. 14
Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost încheiat în doua exemplare, câte unul pentru fiecare parte.


Locator, Utilizator,

----------------
*1) Contractul este orientativ, pãrţile având dreptul sa-şi fixeze drepturile şi obligaţiile în funcţie de particularitãţile fiecãrei situaţii, potrivit principiului libertãţii contractuale, în conformitate cu art. 969 din Codul civil. Excepţie fac clauzele care definesc natura juridicã a contractului de leasing, cum sunt: art. 1, art. 3, art. 4, art. 6 alin. 2, art. 7 alin. 3, art. 8 alin. 2 şi 3.
*2) Numele şi prenumele persoanei fizice, precum şi domiciliul.
*3) Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate: B.I. seria şi nr., pasaportul, dupã caz.
*4) Pãrţile vor face referire, în anexa, şi la bunurile imobile prin destinaţia lor, dacã sunt afectate activitãţii bunului imobil ce face obiectul înstrãinãrii, precum şi la teren, dupã caz.
*5) În anexe vor fi enumerate toate obligaţiile ce revin utilizatorului în oferta tehnica inclusã în documentaţia de prezentare a societãţii comerciale şi asupra cãrora s-a convenit.
*6) Completarea este necesarã numai în situaţia în care contractul s-a încheiat ca urmare a adjudecãrii unei licitaţii, precum şi în toate situaţiile în care se solicita depunerea unei garanţii de participare.
*7) Daunele-interese se calculeazã, în acest caz, în mod similar cu clauzele stipulate în contractul de vânzare-cumpãrare de active/pãrţi sociale.
*8) Contractul încheiat cu persoana fizica sau juridicã strãinã este guvernat de legislaţia româneascã. În consecinta, litigiile de orice fel apãrute ca urmare a modului de formare, ori în legatura cu validitatea, interpretarea sau executarea obligaţiilor contractuale se vor soluţiona de cãtre arbitrajul organizat pe lângã Camera de Comerţ şi Industrie a României sau la instanţele judecãtoreşti din România.

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016