Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 62 din 12 august 2003  privind modificarea si completarea   Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 62 din 12 august 2003 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 592 din 20 august 2003


În temeiul prevederilor <>art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 197/1998 , republicatã, ale <>art. 4 alin. (2) lit. b) şi alin. (3) lit. i) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2000 , cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vechiculelor uzate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 222/2003 , precum şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. I
<>Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementãrilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum şi evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care presteazã servicii de reparatie, reglare şi/sau desfãşoarã activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul ordinului va avea urmãtorul cuprins:
"ORDIN
pentru aprobarea Reglementãrilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate - RNTR 4"
2. Alineatul 1 al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Se aproba Reglementãrile privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate - RNTR 4, prevãzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin."
3. Articolul 1 se completeazã cu alineatul 3 cu urmãtorul cuprins:
"Metodologia şi condiţiile tehnice privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate sunt prevãzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin."
4. Articolul 3 se abroga.
ART. II
Articolul II din <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 538/2000 privind modificarea <>Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementãrilor privind certificarea şi/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb şi materialelor utilizate la vehicule rutiere şi autorizarea agenţilor economici care presteazã servicii de reparaţii sau desfãşoarã activitate de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se abroga.
ART. III
Se aproba Metodologia şi condiţiile tehnice privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, prevãzute în anexa la prezentul ordin, care devine anexa nr. 3 la <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 .
ART. IV
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat

Bucureşti, 12 august 2003.
Nr. 62.

ANEXA


──────
(Anexa nr. 3 la <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 )
────────────────────────────────────────────────────────────────

METODOLOGIA ŞI CONDIŢIILE TEHNICE
privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate

CAP. I
Dispoziţii generale

1. Prezentul document stabileşte regulile de procedura pentru evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, reglare, modificãri constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, în vederea asigurãrii protecţiei consumatorilor şi a respectãrii prevederilor legale referitoare la siguranta circulaţiei şi protecţia mediului înconjurãtor.
Prezenta metodologie defineste:
- activitãţile prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere, fata de reglementãrile legale referitoare la condiţiile tehnice privind admiterea şi menţinerea în circulaţie a acestora pe drumurile publice. În sensul prezentului ordin, prin activitãţi care pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere se înţelege:
a) activitãţi de reparare, întreţinere şi/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea şi clasele de autorizare;
b) activitãţi de reparaţii, reconditionari, montari, verificãri şi etalonari ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea şi clasele de autorizare;
c) modificãri constructive şi reconstructia vehiculelor rutiere, pentru care este necesarã autorizarea;
d) înlocuiri de sasiuri şi/sau de caroserii;
e) activitãţi de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, în vederea comercializãrii şi reciclarii, pentru care este necesarã autorizarea;
- condiţiile minimale ce trebuie îndeplinite de cãtre agenţii economici care desfãşoarã activitãţile menţionate la lit. a), b), c), d) şi e);
- dotarea minimala necesarã pentru desfãşurarea activitãţilor menţionate la lit. a), b), c), d) şi e);
- activitãţile desfãşurate de Registrul Auto Roman (denumit în continuare RAR), organismul tehnic specializat, desemnat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pentru evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţile prevãzute la lit. a), b), c), d) şi e).
Definiţii
2. Pentru scopul prezentei metodologii, prin urmãtorii termeni se înţelege:
- clasa - categorie atribuitã agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de întreţinere, de reglari functionale şi dezmembrari ale vehiculelor rutiere, precum şi celor care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, reconditionari, montari, verificãri şi etalonari ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor, în funcţie de complexitatea activitãţii desfãşurate şi de abilitarea din partea producãtorului sau reprezentantului împuternicit al acestuia;
- componenta - reper, echipament, agregat, sistem, având procesul de fabricaţie definit, destinat utilizãrii ca atare fie în componenta unui vehicul rutier de cãtre producãtorul acestuia, fie ca piesa de schimb;
- componenta de prim montaj - componenta utilizata de cãtre producãtorul unui vehicul rutier în cadrul procesului tehnologic de fabricaţie a unui vehicul nou;
- componenta de origine - componenta comercializata ca piesa de schimb, fabricata de cãtre un producãtor care furnizeazã componente de prim montaj şi care îndeplineşte condiţiile specifice stabilite de producãtorul final al vehiculului; în categoria componentelor de origine sunt incluse componentele fabricate şi comercializate de cãtre producãtorul final al vehiculului rutier sau de cãtre un producãtor agreat de producãtorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente de origine şi care au aplicatã marca producãtorului;
- piesa de schimb - componenta comercializata pe piata sau utilizata în cadrul activitãţilor de reparaţii ale vehiculelor rutiere;
- piesa de schimb de uz general - componenta comercializata pe piata în scopul utilizãrii pe vehicule rutiere sau utilizata în cadrul activitãţilor de reparaţii ale vehiculelor rutiere şi ale carei condiţii tehnice de definire nu sunt specifice numai unui singur tip de vehicul rutier;
- materiale de exploatare - produse care se consuma sau se uzeaza în timpul utilizãrii unui vehicul rutier şi care se completeazã sau se înlocuiesc în timpul exploatãrii unui vehicul rutier (lubrifianţi, carburanţi, aditivi, uleiuri, vopsele, segmenti/plãci de frictiune pentru ambreiaje şi/sau frane, lampi electrice, elemente filtrante etc.);
- activitate de reparatie a subansamblurilor, sistemelor, vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune operaţii de înlocuire a cel puţin unei componente a subansamblului, sistemului, vehiculului cu o componenta noua, identicã sau similarã cu componenta de prim montaj, de origine sau de uz general;
- vehicule uzate - vehicule care constituie un deseu în sensul definitiei conţinute în legislaţia în vigoare;
- reconditionarea unei componente dintr-unul din sistemele vehiculului - operaţiile efectuate, prin care se asigura redobandirea parametrilor fizici, dimensionali, funcţionali etc., ai unei componente, în conformitate cu documentele tehnice specifice aprobate de constructorii de vehicule (manuale de reparaţii, tehnologii de reparaţii şi/sau reconditionare etc.);
- activitate de reglare a vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune realizarea sau refacerea stãrii unui sistem tehnic ale cãrui marimi caracteristice s-au abãtut de la anumite condiţii impuse, pe baza manualelor de reparaţii, a cataloagelor cu date tehnice functionale (baza de date) pentru unul sau mai multe sisteme (componente), ale unor mãrci sau grup de mãrci de vehicule;
- activitate de montare, verificare şi/sau etalonare a componentelor şi echipamentelor vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune efectuarea de operaţii de montare, verificare şi/sau etalonare a unor componente şi echipamente, prevãzute de producãtorii acestora sa echipeze vehiculele rutiere sau sa înlocuiascã pe cele existente deja pe vehicule, pe baza documentaţiilor tehnice. Documentaţiile tehnice vor fi puse la dispoziţie de producãtorii componentelor şi/sau echipamentelor sau de reprezentanţii împuterniciţi ai acestora. Pentru operaţiile de etalonare este necesarã şi obţinerea autorizãrii specifice de la instituţiile legal abilitate în acest scop;
- modificãri constructive - activitate care are ca rezultat schimbarea parametrilor constructivi, funcţionali sau de calitate ai vehiculului rutier şi/sau a componentelor acestuia fata de tipul omologat;
- activitate de reconstrucţie - activitate de producţie industriala de vehicule rutiere în care se folosesc piese, ansambluri sau subansambluri noi ori reconditionate, pe un flux de fabricaţie, cu tehnologii şi sisteme de asigurare a calitãţii certificate de organisme competente;
- activitãţi de dezmembrare a vehiculelor uzate, în vederea comercializãrii componentelor reutilizabile şi reciclarii activitate ce presupune operaţii de demontare a unor componente de pe vehiculele uzate în scopul refolosirii pe alte vehicule aflate în circulaţie sau care se pot inmatricula ori al reciclarii acestora. Operaţiile de demontare a componentelor trebuie sa respecte prevederile documentaţiilor tehnice ale producãtorilor vehiculelor, cu privire la ordinea operaţiilor şi la sculele/dispozitivele adecvate, în scopul pãstrãrii calitãţii şi functionalitatii acestora pentru remontare pe un alt vehicul, de aceeaşi marca şi acelaşi tip. Sunt excluse de la comercializare componentele rezultate din dezmembrarea sistemelor ce concura la siguranta circulaţiei, sistem direcţie şi sistem franare. Activitatea de dezmembrare a vehiculelor uzate se efectueazã şi cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicatã, cu completãrile şi modificãrile ulterioare;
- deseu - orice substanta sau orice produs pe care deţinãtorul nu îl mai utilizeazã sau pe care are intenţia ori obligaţia sa nu îl mai utilizeze;
- valorificare - orice operaţiune de dezmembrare, sortare, reciclare, tãiere, maruntire, presare, balotare, topireturnare, pretratare, amestec sau alta operaţiune care determina schimbarea naturii sau a compoziţiei, efectuatã asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, în vederea reutilizarii;
- deţinãtor - persoana fizica sau juridicã ce deţine la un moment dat, sub orice forma, deşeuri industriale reciclabile;
- gestionare - colectarea, transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupã închiderea acestora;
- reciclare - operaţiunea de reprelucrare într-un proces de producţie a deşeurilor industriale pentru a fi reutilizate în scopul iniţial sau pentru alte scopuri;
- capabilitate tehnica - abilitatea unui agent economic de a desfasura activitãţi specifice în conformitate cu condiţiile tehnice şi de reglementare în vigoare şi care dispune de resursele umane, facilitãţile, echipamentele, precum şi de metodele şi instrucţiunile de lucru specificate în documente emise de factori responsabili;
- neconformitate - nesatisfacerea de cãtre un produs, proces sau activitate a unei condiţii specificate;
- onorabilitate - situaţie în care se gãseşte conducãtorul unitãţii economice, care nu a fost condamnat pentru infracţiuni penale grave şi care acţioneazã în mod etic şi responsabil în relaţiile cu beneficiarii;
- evaluarea conformitatii - orice acţiune al carei obiect este de a determina în mod direct sau indirect satisfacerea condiţiilor specificate;
- auditul calitãţii - examinare sistematica şi independenta în scopul de a determina dacã activitãţile referitoare la calitate şi rezultatele aferente satisfac dispoziţiile prestabilite, precum şi dacã aceste dispoziţii sunt implementate efectiv şi sunt corespunzãtoare pentru realizarea obiectivelor;
- supraveghere - evaluarea efectuatã de un organism, terta parte, acreditat, pentru a determina dacã un produs, proces sau activitate este în continuare conformã cu condiţiile specificate;
- redresarea structurii de rezistenta - operaţie specifica de readucere la configuraţia iniţialã, numai prin procese de deformare plastica, a structurii de rezistenta deformate a unei caroserii şi verificarea restabilirii dimensiunilor iniţiale, prin intermediul echipamentelor specifice.

CAP. II
Reguli de procedura privind evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, reconditionare, întreţinere şi/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere

1. Activitãţile de reparaţii pentru vehicule rutiere, care implica înlocuirea şi/sau reconditionarea de componente la ansamblurile şi sistemele constructive şi functionale care pot afecta siguranta circulaţiei şi poluarea mediului ambiant, şi activitãţile de reglare a acestor sisteme se pot presta numai de cãtre agenţi economici care au capabilitatea tehnica adecvatã şi care, în urma unei evaluãri, au fost autorizaţi de cãtre RAR, organismul tehnic desemnat în acest sens de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
2. Lista activitãţilor de reparaţii şi întreţinere pentru care agenţii economici trebuie sa solicite autorizarea este prezentatã în anexa A pct. 1 la prezentele reglementãri.
3. Autorizarea se va solicita şi se va acorda nominalizat pentru una sau mai multe dintre activitãţile enumerate în anexa A, pentru operaţii distincte (cum ar fi, de exemplu, echilibrarea rotilor) şi/sau pentru anumite tipuri şi mãrci specificate de vehicule rutiere.
Agentul economic va fi încadrat în una dintre clasele specificate în anexa A pct. 2.
4. Agentul economic care solicita evaluarea capabilitãţii sale tehnice în vederea autorizãrii (denumit în continuare solicitant) se va adresa la reprezentanta RAR din judeţul în care îşi desfãşoarã activitatea, de unde va obţine contra cost o mapa conţinând urmãtoarele documente:
- cerere-tip de autorizare, prevãzutã în anexa B la prezentele reglementãri;
- chestionar de autoevaluare prevãzut în anexa C la prezentele reglementãri.
Reprezentantele RAR vor oferi solicitanţilor toate informaţiile necesare în vederea completãrii corecte a cererii-tip de autorizare şi a chestionarului de autoevaluare.
5. Solicitantul va completa şi va depune la reprezentanta RAR din judeţul în care îşi desfãşoarã activitatea cererea-tip de autorizare semnatã de conducere şi chestionarul de autoevaluare.
De asemenea, solicitantul va include în dosarul de autorizare:
- copie de pe documentele care atesta funcţionarea legalã a agentului economic, din care sa rezulte ca are ca obiect de activitate şi activitãţile pentru care solicita autorizarea;
- copie de pe certificatul de atestare a capacitãţii profesionale a conducatorului (conducãtorilor) atelierului în domeniul repararii, reconditionarii, întreţinerii şi/sau reglarii vehiculelor rutiere, cu excepţia atelierelor care desfãşoarã activitãţi de reparare anvelope şi camere de aer.
6. În situaţia în care documentele nu au fost completate corect şi integral, acestea se vor restitui reprezentantului solicitantului, explicandu-i-se în ce constau neconformitãţile şi ciclul se va relua. Dacã documentele au fost completate corect şi integral, acestea se vor inregistra şi se vor include în dosarul de autorizare, al cãrui numãr de identificare va fi comunicat solicitantului şi va fi utilizat în toate referirile ulterioare.
7. Pe baza datelor din documentele dosarului de autorizare, în funcţie de mãrimea agentului economic (numãrul de salariaţi implicaţi în activitatea evaluatã) şi complexitatea lucrãrilor (operaţiilor) pe care acesta le efectueazã, RAR va stabili durata (numãrul de zile-om audit) şi costul evaluãrii şi va elabora şi va transmite solicitantului propunerea de contract pentru autorizare şi supraveghere.
8. Dupã semnarea de cãtre solicitant a contractului pentru autorizare şi supraveghere şi prezentarea documentului de plata a costului evaluãrii, RAR va constitui echipa de audit, va elabora planul de audit şi va stabili, de comun acord cu solicitantul, data efectuãrii auditului.
9. Auditul capabilitãţii tehnice se va efectua la fiecare dintre atelierele (unitãţile de reparaţii) ale solicitantului, în conformitate cu Standardul EN ISO 19011/2001, urmãrindu-se îndeplinirea de cãtre solicitant a condiţiilor minimale enumerate în anexa D la prezentele reglementãri.
La auditare se vor avea, de asemenea, în vedere:
a) condiţiile de onorabilitate a conducatorului agentului economic, consemnate printr-o declaraţie proprie, scrisã, privind inexistenta unui cazier personal;
b) existenta spaţiilor adecvate pentru:
- amplasarea vehiculelor şi/sau componentelor ce urmeazã a fi sau care au fost reparate, reglate;
- depozitarea şi evidenta materialelor şi pieselor de schimb necesare procesului de reparatie, de reconditionare;
- efectuarea lucrãrilor de reparaţii sau de reconditionare, de reglare, propriu-zise;
c) existenta infrastructurilor şi a echipamentelor generale aferente (canale şi rampe de vizitare, instalaţii de ridicare fixe şi mobile, surse energetice etc.) pentru categoriile de vehicule şi/sau componente la care se solicita autorizarea;
d) existenta liniilor tehnologice, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor necesare desfãşurãrii proceselor de reparatie, reconditionare, reglare;
e) existenta mijloacelor de diagnosticare iniţialã, de verificare/mãsurare pe fluxul tehnologic şi de verificare a calitãţii lucrãrilor de reparatie, reconditionare şi/sau reglare, în conformitate cu reglementãrile privind inspecţia periodicã a autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în România RNTR 1 (acestea din urma pot aparţine unei staţii proprii de inspecţie tehnica periodicã autorizate;
f) evidenta efectuãrii inspectiilor finale (numai pentru acele activitãţi care pot afecta direct funcţionarea la parametrii prevãzuţi de constructor a sistemelor vehiculului, menţionate în anexa A pct. 1.1.) cu echipamente şi tehnologii conforme cu prevederile RNTR 1, cu mijloace proprii sau la o statie de inspecţie tehnica autorizata de RAR se va tine în registrul de evidenta, conform modelului prezentat în anexa E la prezentele reglementãri;
g) documentele de atestare a calificãrii personalului angajat şi/sau folosit pentru activitãţile/operaţiile efectuate (şcolarizare generalã şi specifica, instruiri speciale, experienta în munca);
h) nivelul pregãtirii profesionale practice a personalului, modul concret în care acesta efectueazã lucrãrile repartizate şi respecta disciplina tehnologicã;
i) comportarea personalului la efectuarea diagnosticarii preliminare şi stabilirea operaţiilor ce urmeazã sa fie efectuate, stabilirea consumului de piese de schimb şi materiale implicat, întocmirea devizului şi a notei de comanda etc.;
j) respectarea prevederilor legale privind stabilirea şi acordarea garanţiei pentru componentele, reconditionate sau înlocuite şi lucrãrile efectuate;
k) existenta procedurilor de tratare a reclamatiilor;
l) existenta documentelor de abilitare din partea producãtorului vehiculului şi/sau componentelor (contract de dealer, distribuitor autorizat etc.), pentru solicitantii ce doresc şi/sau încadrarea în categoria I de clasificare.
10. Rezultatele auditarii se vor consemna într-un raport de audit, având, dupã caz, anexate note de neconformitãţi, ce se vor include în dosarul de autorizare. O copie a raportului de audit, împreunã cu notele de neconformitãţi anexate se vor inmana solicitantului.
11. Pe baza analizei documentelor dosarului de autorizare RAR va elabora un raport de evaluare, în ale cãrui concluzii:
a) pentru acele locatii şi activitãţi (operaţii) la care, în cursul auditului, nu s-au constatat neconformitãţi, se va recomanda autorizarea;
b) pentru acele locatii şi activitãţi (operaţii) la care, în cursul auditului, s-au constatat neconformitãţi minore, recomandarea de autorizare va fi condiţionatã de prezentarea în prealabil de cãtre solicitant a unor acţiuni corective, cu termene, pentru eliminarea neconformitatilor enumerate în notele de neconformitãţi anexate raportului de audit. În acest caz, îndeplinirea şi eficienta acţiunilor corective vor fi verificate cu ocazia primului audit de supraveghere;
c) pentru acele locatii şi activitãţi (operaţii) la care s-au constatat neconformitãţi majore nu se va acorda autorizaţia. Solicitantul va putea relua ciclul de evaluare în conformitate cu pct. 4, numai dupã eliminarea neconformitatilor majore constatate, în maximum 45 de zile de la data auditului. Raportul de evaluare se anexeazã dosarului de autorizare respectiv.
12. În cazul recomandarii de autorizare, în condiţiile pct. 11 lit. a) şi b), RAR va informa solicitantul ca trebuie sa trimitã un reprezentant împuternicit la sediul reprezentantei judeţene pentru preluarea autorizaţiei.
13. RAR va elibera solicitantului autorizaţia tehnica de funcţionare în conformitate cu metodologia aprobatã şi va include agentul economic respectiv în registrul de evidenta a agenţilor economici autorizaţi pentru desfãşurarea de activitãţi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare (denumiţi în continuare titulari de autorizaţie) şi în baza de date referitoare la titularii de autorizaţie.
14. Autorizaţia de funcţionare se va elibera în maximum 30 de zile de la primirea acţiunilor corective şi a documentelor prevãzute de acestea, ce se vor include în dosarul de autorizare.
15. Contestaţiile în legatura cu neacordarea autorizãrii se vor inainta la sediul central al RAR. În cazul în care contestaţiile nu au putut fi rezolvate la acest nivel, solicitantul se va adresa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului - Direcţia generalã transport rutier.
16. Durata de valabilitate a unei autorizaţii este condiţionatã de menţinerea de cãtre titular a condiţiilor în baza cãrora a fost recomandatã acordarea autorizãrii, confirmatã prin auditurile de supraveghere planificate (în baza contractului pentru autorizare şi supraveghere, în conformitate cu prevederile pct. 17) şi inopinate (în conformitate cu prevederile pct. 18).
17. Titularul de autorizaţie va fi supravegheat de cãtre RAR, în baza contractului încheiat, prin audituri programate anuale (cu excepţia primului audit care se va efectua la 6 luni de la acordarea autorizaţiei). Cu aceasta ocazie titularului de autorizaţie i se va elibera o vinieta cu sigla RAR şi data pana la care se prelungeşte valabilitatea autorizaţiei. Vinieta se va aplica în mod obligatoriu de titularul de autorizaţie în spaţiul marcat pe versoul autorizaţiei. Modelul autorizaţiei şi al vinietei este prezentat în anexa F la prezentele reglementãri.
18. În cazul semnalarii unor reclamaţii sau la cererea expresã a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (inclusiv a personalului special desemnat pentru activitatea de control din cadrul RAR) sau a Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor se vor efectua şi audituri inopinate. Dacã rezultatele acestor audituri vor confirma temeinicia reclamatiilor sau existenta neconformitatilor majore semnalate (care pot duce la suspendarea autorizãrii, conform pct. 20), costurile implicate vor fi suportate de titularul de autorizaţie.
19. În cazurile în care la auditurile de supraveghere programate se va constata eliminarea în termenele stabilite prin acţiuni corective a neconformitatilor minore semnalate la auditul anterior şi pentru eventualele neconformitãţi minore constatate la aceste audituri de supraveghere, titularul va prezenta noi mãsuri corective adecvate, prin raportul de evaluare aferent se va propune menţinerea autorizãrii.
20. În cazurile în care la auditurile de supraveghere programate se va constata ca nu au fost eliminate în termenele stabilite neconformitãţile minore semnalate la auditul anterior şi/sau existenta unor noi neconformitãţi majore, în raportul de evaluare se va propune suspendarea autorizaţiei pe o perioada de 20 de zile, în decursul cãreia titularul nu va avea dreptul sa desfãşoare activitatea autorizata.
Dacã la sfârşitul perioadei de suspendare a autorizaţiei RAR va confirma (dupã caz, în urma efectuãrii unei verificãri la unitãţi) ca neconformitãţile în cauza au fost eliminate, suspendarea autorizaţiei înceteazã. În caz contrar, se va proceda la anularea autorizaţiei. Pentru obţinerea unei noi autorizaţii fostul titular va trebui sa reia procedura de autorizare.
În cazurile în care la auditurile inopinate se constata existenta unor neconformitãţi majore, se propune suspendarea autorizaţiei pe o perioada de pana la 20 de zile, fãrã drept de desfãşurare a activitãţii autorizate. În urmãtoarele 10 zile, cu drept de desfãşurare a activitãţii autorizate, trebuie sa dovedeascã implementarea acţiunilor corective de la neconformitãţile majore - condiţie de ridicare a suspendãrii. În caz contrar se va proceda la anularea autorizaţiei.
21. Pe durata de valabilitate a unei autorizaţii titularul acesteia poate solicita RAR sa efectueze evaluarea unor noi activitãţi pentru care intenţioneazã sa obţinã extinderea autorizãrii. Dacã extinderea este solicitatã la o data situata între termenele stabilite pentru efectuarea auditului de supraveghere, auditul respectiv se va efectua pe baza unui contract de extindere.

CAP. III
Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitate de modificãri constructive şi/sau reconstrucţie a vehiculelor rutiere

Modificãrile constructive, astfel cum au fost definite la cap. I pct. 2, se referã inclusiv la operaţiile de tuning.
Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi specifice în termenul de garanţie a vehiculelor noi trebuie sa aibã abilitare din partea producãtorului vehiculului rutier respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia.
Activitatea de reconstrucţie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de agenţi economici - persoane juridice, care desfãşoarã o activitate de producţie industriala în domeniu şi care au certificat un sistem de management al calitãţii în conformitate cu modelul aplicabil din seria de standarde SR EN ISO 9000.
Autorizaţia tehnica de funcţionare se elibereazã de cãtre RAR, organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, având în vedere raportul de evaluare a capabilitãţii tehnice a agentului economic, întocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea conformitatii pe baza reglementãrilor şi normelor tehnice elaborate de ministerul respectiv.
Autorizaţiile tehnice de funcţionare eliberate de RAR înainte de data intrãrii în vigoare a prezentelor norme rãmân valabile pana la primul audit de supraveghere.
Vehiculele rutiere asupra cãrora se efectueazã modificãri constructive pot obţine omologare de tip dacã sunt noi, iar modificãrile se executa dupã o documentaţie constructivã şi tehnologie evaluatã şi avizatã de cãtre RAR şi/sau constructorul vehiculului de baza, cu personal calificat, într-un spaţiu de producţie utilat şi corespunzãtor fabricaţiei în serii mici cu puncte fixe de lucru.
Vehiculele rutiere care nu sunt noi, asupra cãrora se efectueazã modificãri constructive, sau cele obţinute prin procesul de reconstrucţie definit mai sus vor fi omologate individual de cãtre RAR şi încadrate în noua categorie de folosinta.

CAP. IV
Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de montari, verificãri ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor

1. Agenţii economici care desfãşoarã activitãţile de montare, reparare şi verificare a componentelor şi echipamentelor prevãzute în anexa H la prezentele reglementãri trebuie sa obţinã autorizaţia tehnica de funcţionare conform prevederilor legii.
2. Autorizaţia de funcţionare se elibereazã de RAR, pe baza evaluãrii capabilitãţii tehnice a agenţilor economici care desfãşoarã una dintre activitãţile menţionate în anexa H.
3. La evaluarea capabilitãţii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II şi ale anexei B la prezentele reglementãri.

CAP. V
Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitãţii tehnice şi autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, în vederea comercializãrii şi reciclarii

Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de dezmembrare a vehiculelor uzate trebuie sa îndeplineascã, în vederea autorizãrii, urmãtoarele cerinţe:
1. sa dezmembreze autovehiculele, respectând documentaţiile tehnice (tehnologiile de montare-demontare) pentru acele componente care se comercializeazã şi operaţiile de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate prevãzute în anexa I la prezentele reglementãri;
2. sa utilizeze sculele şi echipamentele adecvate în vederea menţinerii parametrilor dimensionali şi funcţionali ai componentelor care urmeazã sa fie comercializate;
3. sa efectueze operaţiile de depozitare, fãrã a deteriora piesele de schimb şi componentele care conţin lichide sau care sunt recuperabile;
4. sa existe spaţii de depozitare (inclusiv depozitarea temporarã) a vehiculelor uzate înainte de dezmembrare, care sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa aibã suprafeţe impermeabile pentru zone adecvate, cu asigurarea instalaţiilor pentru colectarea curgerilor, decantoare şi agenţi de curatare-degresare;
b) sa detina echipamente pentru tratarea apei, inclusiv a apei de ploaie, în conformitate cu reglementãrile referitoare la mediu şi sãnãtate;
c) sa aibã depozite adecvate pentru pãrţile dezmembrate, inclusiv depozite impermeabile pentru piesele de schimb care vin în contact cu uleiul;
d) sa aibã containere adecvate pentru depozitarea bateriilor (cu neutralizare electrolitica în acelaşi spaţiu sau în alta parte), filtre şi condensatoare care conţin PCB/PCT;
e) sa aibã rezervoare de depozitare adecvate pentru depozitarea separatã a lichidelor vehiculelor uzate: combustibil, ulei de motor, ulei de cutie de viteze, ulei de transmisie, ulei hidraulic, lichide de rãcire, antigel, lichid de frana, acid de baterie, lichide ale sistemului de aer condiţionat şi orice alte lichide conţinute de vehiculul uzat;
f) sa aibã depozite adecvate pentru anvelope uzate, dotate pentru prevenirea incendiilor şi a depozitarii excesive în stive;
5. sa efectueze operaţiunile de tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultate din dezmembrare, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, prevãzute în anexa J la prezentele reglementãri;
6. sa îndeplineascã cumulativ condiţiile minime prevãzute de legislaţia în vigoare pentru fiecare grupa de deşeuri industriale reciclabile;
7. sa posede autorizaţia de valorificare eliberata de Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor;
8. sa fie abilitaţi şi/sau în evidenta Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru colectarea vehiculelor uzate;
9. sa ţinã evidenta deşeurilor reciclabile, sa raporteze şi sa furnizeze informaţii la cererea persoanelor cu drept de control, conform prevederilor prezentelor reglementãri şi legislaţiei în vigoare.

ANEXA A

1. ACTIVITĂŢILE DE REPARAŢII ŞI ÎNTREŢINERE PENTRU CARE ESTE NECESARĂ AUTORIZAREA

1.1. Activitãţile care constau în repararea, întreţinerea şi/sau reglari ale ansamblurilor mecanice:
a) motor şi instalaţiile anexe de alimentare prin carburatie / injecţie mas/mac, de rãcire, de evacuare, de pornire integrata şi/sau independenta şi componentele acestora;
b) ambreiaj, transmisie, cutie de viteze mecanicã/automatã şi componentele acestora;
c) sistemul de rulare şi componentele acestuia;
d) sistemul de direcţie şi componentele acestuia;
e) sistemul de franare şi componentele acestuia.
1.2. Activitãţile care constau în repararea, întreţinerea şi/sau reglari ale echipamentului electric şi/sau electronic:
a) instalatia electrica de iluminare şi semnalizare şi componentele acesteia;
b) instalatia electrica de pornire a motorului, încãrcare a bateriilor de acumulatori şi componentele acestora;
c) sistemul de gestiune electronica a motorului şi/sau a sistemelor autovehiculului.
1.3. Activitãţile de reparaţii şi/sau redresari ale structurii caroseriei:
a) reparaţii ale caroseriei fãrã structura de rezistenta, care necesita demontarea de componente mecanice şi/sau electrice;
b) reparaţii ale structurii de rezistenta a caroseriei;
c) redresarea structurii de rezistenta a caroseriei.
1.4. Activitãţi de reparare a anvelopelor şi camerelor de aer:
a) la rece;
b) la cald, prin vulcanizare.
1.5. Acoperirea de protecţie anticorosiva a caroseriei vehiculelor şi/sau componentelor acestora (vopsire, terosonare, polisare etc.)
1.6. Activitãţile de montare, reparare, verificare a unor componente sau echipamente (vezi anexa H)
1.7. Activitãţile de modificãri constructive şi reconstrucţie a vehiculelor rutiere
1.8. La cerere, RAR va putea efectua evaluarea şi autorizarea în conformitate cu prezentele norme metodologice pentru repararea componentelor demontate de pe vehicul, altele decât cele prevãzute la pct. 1.1, 1.2 şi 1.3.
1.9. Autorizarea se acorda fãrã discriminare tuturor agenţilor economici pentru care raportul de evaluare confirma ca îndeplinesc condiţiile minimale prezentate în anexa D, aplicabile activitãţilor pentru care solicita autorizarea.
1.10. Autorizarea se acorda pentru una sau mai multe dintre lucrãrile prezentate la pct. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 şi 1.7 sau pentru operaţii distincte ale acestora.
2. CLASIFICAREA AGENŢILOR ECONOMICI
În funcţie de complexitatea activitãţilor de reparaţii şi/sau reglari pe care le executa, de mãrcile/tipurile de vehicule, precum şi de abilitarea din partea constructorului, agenţii economici se clasifica în şase clase:
Clasa I - Reparaţii/montare cu abilitare din partea constructorului
Reparare, întreţinere şi reglare pentru mãrci şi categorii de vehicule.
Clasa II - Reparaţii/montare fãrã abilitare din partea constructorului
Reparare, întreţinere şi reglare pentru mãrci de vehicule, limitat pe tipuri şi/sau pe an de fabricaţie (dispunând de manuale de reparaţii şi SDV-uri corespunzãtoare)
Clasa III - Reglari generale
Reglari sisteme şi/sau componente ale vehiculelor rutiere, schimb de materiale consumabile, prezentate în cataloage şi/sau în baze de date ale echipamentelor, manuale de întreţinere a vehiculelor, manuale de reparaţii pe suport de hârtie sau informatic etc.;
Clasa IV - Repararea anvelopelor şi/sau a camerelor de aer
Operaţiile de demontare/montare, lipire şi/sau vulcanizare a camerelor de aer şi/sau anvelopelor, conform condiţiilor minimale tehnice şi tehnologice emise de factori autorizaţi, privind repararea anvelopelor şi camerelor de aer
Clasa V - Acoperirea anticorosiva a caroseriei şi componentele acesteia
Operaţiile de acoperire anticorosiva, conform condiţiilor minimale tehnice şi tehnologice adecvate
Clasa VI - Dezmembrare
Operaţiile de demontare a unor componente de pe vehicule, conform tehnologiilor specifice adecvate.

ANEXA B

CERERE-TIP
de autorizare pentru desfãşurarea activitãţii
de reparaţii, reglare, modificãri constructive
şi/sau reconstructia şi dezmembrarea vehiculelor rutiere

(model)

1. Denumirea agentului economic:
.....................................................................
2. Adresa: (se va/se vor indica adresa/adresele, codul/codurile sediului/sediilor unde se desfãşoarã activitãţile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea):
....................................................................
....................................................................
3. Numãrul de înmatriculare la Oficiul registrului comerţului:
....................................................................
4. Codul fiscal:
....................................................................
5. Contul bancar/Banca:
....................................................................
6. Telefon/fax/telex:
....................................................................
7. Lista activitãţilor şi marcilor de vehicule pentru care se solicita evaluarea capabilitãţii tehnice în vederea autorizãrii este prezentatã în tabelul anexat.
8. Lista echipamentelor care se utilizeazã la efectuarea activitãţilor pentru care se solicita evaluarea capabilitãţii tehnice în vederea autorizãrii este indicatã în tabelul anexat.
9. Numãrul personalului implicat: ....................., din care:
................................... ingineri
................................... maiştri/tehnicieni
................................... muncitori
10. Imputernicim pe domnul/doamna ........................, având funcţia de ........................., care poate fi contactat/contactata la tel. ........................, fax: ........................., sa ne reprezinte în toate aspectele legate de evaluare/autorizare.
11. Numele şi semnatura directorului/managerului general

LS

12. Numele şi semnatura contabilului-şef/directorului economic
13. Data ..............................

ANEXA C
CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE
(model)
(Se completeazã pentru fiecare sediu în parte.)

1. Date de identificare
1.1. Denumirea agentului economic ..............................
1.2. Adresa (se va indica adresa sediului unde se desfãşoarã activitãţile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea) ........
.................................................................
1.3. Numãrul de înmatriculare la Oficiul registrului comerţului
.................................................................
1.4. Telefon/fax/telex: .........................................
2. Organizare
2.1. Structura organizatoricã (de atasat organigrama/fluxul activitãţii ca anexa A):
2.2. Sunt definite responsabilitãţile personalului care conduce/efectueazã/verifica activitãţile pentru care se solicita autorizarea? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacã DA, numiţi documentul în care sunt specificate responsabilitãţile personalului:
...................................................................
3. Resurse
3.1. Planurile la scara ale spaţiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica, aer comprimat etc. (de atasat ca anexa B):
3.2. Lista liniilor tehnologice (dupã caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor de inspecţie (de atasat ca anexa C):
3.3. Exista echipamente necesare pentru efectuarea inspectiilor finale: (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacã NU, indicaţi statia/staţiile de inspecţie tehnica periodicã unde se executa inspectiile finale:
...................................................................
...................................................................
3.4. Exista abilitarea din partea unui producãtor de vehicule rutiere? (DA, NU). Dacã DA, atasati o copie a documentului care atesta abilitarea la dosarul de autorizare.
4. Analiza comenzilor
4.1. Sunt convenite cu clienţii şi consemnate în scris activitãţile solicitate de aceştia? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacã DA, numiţi documentul în care sunt consemnate: ..............................................
...................................................................
...................................................................
Documentul respectiv specifica:
4.1.1. Activitãţile solicitate de clienţi? (DA, NU, NEAPLICABIL)
4.1.2. Materialele, costurile implicate şi termenul de realizare a lucrãrilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
4.1.3. Termenele de garanţie pentru lucrãrile executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Dacã DA, indicaţi termenul de garanţie acordat: ..................
..................................................................
5. Controlul documentaţiei
5.1. Sunt disponibile instrucţiuni de lucru sau alte documente care definesc modul de execuţie şi verificare a lucrãrilor pe care le efectuati? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Dacã DA, sunt acestea aprobate de factorii responsabili? (DA, NU, NEAPLICABIL)
5.2. Se utilizeazã documente externe (standarde, desene ale clientului etc.)? (DA, NU, NEAPLICABIL)
5.2.1. Se asigura ca aceste documente sunt în vigoare? (DA, NU, NEAPLICABIL)
5.2.2. Se cunosc condiţiile din RNTR-1? (DA, NU, NEAPLICABIL)
6. Aprovizionare
6.1. Sunt definite condiţiile referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacã DA, indicaţi documentele în care sunt specificate condiţiile referitoare la produsele aprovizionate: ........
6.2. Componentele şi materialele care afecteazã siguranta circulaţiei sunt certificate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
6.3. Componentele şi materialele utilizate au termen de garanţie? (DA, NU, NEAPLICABIL)
7. Identificare
7.1. Se asigura identificarea unica a activitãţilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Dacã DA, indicaţi documentul: ................................
7.2. Se înregistreazã şi se identifica toate operaţiile şi inspectiile efectuate specificate în comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL)
7.3. Este menţinut un registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
8. Controlul proceselor de reparaţii sau reglare
8.1. Exista o planificare a comenzilor prin care sa se asigure toate resursele necesare pentru realizarea acestora în termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL)
8.2. Sunt disponibile la punctele de lucru instrucţiuni de execuţie a operaţiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
8.3. Exista personal propriu calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL). Dacã DA, indicaţi numãrul şi calificarea personalului (ingineri, tehnicieni/maiştri, muncitori): ...................................
9. Inspecţii (CTC)
9.1. Sunt stabilite şi documentate metode de verificare a calitãţii operaţiilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL) Dacã DA, indicaţi documentul (documentele): ......................................................
.................................................................
9.2. La încheierea lucrãrilor executate se efectueazã verificãrile finale în conformitate cu condiţiile din RNTR 1 şi/sau documentaţiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)
9.3. Sunt menţinute înregistrãri ale rezultatelor inspectiilor finale şi sunt conform condiţiilor specificate în RNTR 1 şi/sau documentaţiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)
9.4. Aceste înregistrãri identifica personalul implicat? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10. Controlul echipamentelor de inspecţie (CTC)
10.1. Exista echipamente de inspecţie proprii? (DA, NU, NEAPLICABIL) Dacã DA, indicaţi aceste echipamente:
..................................................................
..................................................................
Echipamentele de inspecţie sunt verificate metrologic? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10.2. Sunt menţinute înregistrãri referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10.3. Exista instrucţiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
10.4. Sunt asigurate condiţiile de utilizare prevãzute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
11. Controlul lucrãrilor neconforme
11.1. Este stabilitã o procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
11.2. Sunt menţinute înregistrãri privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
11.3. Este stabilitã o procedura de tratare a produsului neconform? (DA, NU, NEAPLICABIL)
12. Manipularea şi depozitarea
12.1. Exista spaţii adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor, componentelor, materialelor şi a echipamentelor astfel încât sa se previnã deteriorarea acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
12.2. Exista spaţii şi condiţii adecvate de depozitare a vehiculelor, a componentelor, a echipamentelor, a materiilor prime şi a materialelor care sa asigure menţinerea calitãţii acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Numele şi funcţia persoanei care a completat chestionarul şi care rãspunde de corectitudinea datelor: ..................................
..................................................................
..................................................................
Tel./fax ...........................
Semnatura: .........................
Data: ..............................

NOTA:
Datele completate trebuie sa corespundã cu situaţia la zi la data transmiterii chestionarului la RAR.

ANEXA D

CONDIŢII MINIMALE
privind desfãşurarea activitãţilor de reparaţii,
întreţinere, reglare, montare a echipamentelor
şi componentelor, modificãri constructive şi/sau
reconstrucţie pentru vehicule rutiere

1. Scop
Prezentul document prezintã cerinţele pentru sistemul intern de control al activitãţilor de reparatie, întreţinere, reglare, montare a echipamentelor şi componentelor, modificãri constructive şi/sau reconstrucţie pentru vehicule rutiere (denumite în continuare activitãţi prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere) care trebuie stabilit şi menţinut de un agent economic pentru a asigura calitatea lucrãrilor efectuate.
2. Domeniul de aplicare
Prezentul document se aplica la auditul de evaluare a calitãţii activitãţilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere, la auditurile curente de supraveghere, de extindere sau la auditurile inopinate, precum şi la aprecierea rezultatelor acestor audituri.
Evaluarea calitãţii activitãţilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere se efectueazã pentru a determina dacã exista resursele umane şi materiale, precum şi organizarea necesare asigurãrii controlului intern al activitãţilor.
Auditurile curente de supraveghere se efectueazã pentru a verifica dacã sunt menţinute şi imbunatatite condiţiile pentru sistemul intern de control aplicat de agentul economic.
3. Documente de referinta şi conexe
3.1. SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calitãţii. Cerinţe.
3.2. SR EN ISO 9000:2001, Sisteme de management al calitãţii. Principii fundamentale şi vocabular.
3.3. RNTR 1:2003, Reglementãri privind inspecţia periodicã a autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în România.
3.4. <>Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de reparaţii, de reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 222/2003 .
4. Terminologie
Termenii utilizaţi în prezentul document sunt definiţi în documentele de referinta menţionate la pct. 3.
5. Condiţii pentru asigurarea conformitatii
5.1. Generalitati
Agentul economic care solicita autorizarea pentru desfãşurarea de activitãţi prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda resursele necesare şi ca aplica metode adecvate pentru un control intern al lucrãrilor, care sa asigure conformitatea vehiculelor asupra cãrora s-a intervenit cu normele în vigoare privind siguranta circulaţiei rutiere şi protecţia mediului ambiant referitoare la vehiculele rutiere aflate în exploatare.
Nivelul minim de pregãtire pentru persoana care conduce atelierul, în funcţie de activitãţile executate, este de absolvent al şcolii profesionale sau al liceului tehnic în meseriile de mecanic auto, electromecanic auto, tinichigiu auto, electronist sau în alte calificãri din domeniul tehnic şi cu o vechime de minimum 5 ani în activitate. În acest caz conducãtorul atelierului trebuie sa posede un certificat de atestare a capacitãţii profesionale în domeniul construcţiei şi repararii de vehicule rutiere, eliberat de RAR, în urma frecventarii unui curs şi a absolvirii unui examen de verificare a cunoştinţelor (anexa G).
Persoanele cu studii superioare în domeniul tehnic, cu o vechime minima de 2 ani în activitate, pot conduce ateliere în care se desfãşoarã activitãţi prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere şi primesc un certificat de atestare pe baza diplomei de absolvire, fãrã participarea la curs şi susţinerea examenului.
Valabilitatea certificatelor de atestare este de 3 ani şi se va prelungi în condiţiile prevãzute la alin. 2 şi 3.
Toate facilitãţile, echipamentul şi personalul trebuie sa fie adecvate pentru a realiza activitãţile prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere prevãzute.
Condiţiile pentru sistemul de control intern al activitãţii includ, dupã caz, urmãtoarele elemente:
- organizare şi resurse;
- analiza comenzilor;
- controlul documentaţiei;
- controlul produselor aprovizionate;
- identificarea activitãţilor efectuate;
- inspecţia calitãţii;
- controlul echipamentelor de verificare, diagnosticare şi inspecţie (CTC);
- controlul proceselor;
- manipularea şi depozitarea;
- înregistrãri.
5.2. Organizare şi resurse
5.2.1. Agentul economic care desfãşoarã activitate prin care pot fi influentati parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa defineascã responsabilitatea personalului care conduce/efectueazã/verifica aceste activitãţi.
5.2.2. Agentul economic trebuie sa identifice şi sa asigure resursele adecvate, respectiv facilitãţi, echipamente de lucru, de verificare, diagnosticare şi inspecţie, personal instruit şi calificat pentru activitãţile de execuţie şi verificare, precum şi tehnicile şi metodele de lucru aferente.
5.3. Analiza comenzilor
5.3.1. Înaintea acceptãrii unei comenzi, agentul economic trebuie sa se asigure de urmãtoarele:
- activitãţile solicitate de client sunt definite, documentate (dupã caz, în scris) şi convenite cu clientul;
- exista capabilitatea de a realiza condiţiile comenzii.
5.3.2. Dupã caz, operaţiunile de executat vor fi stabilite în urma diagnosticarii stãrii tehnice a vehiculului.
5.3.3. Comenzile trebuie sa specifice: activitãţile şi operaţiunile executate, termene de execuţie, costuri (piese de schimb, manopera, materiale), personalul executant şi de control, garanţiile prevãzute de reglementãrile în vigoare etc.
5.4. Controlul documentaţiei
5.4.1. Agentul economic trebuie sa posede documentaţia necesarã pentru desfãşurarea activitãţilor de aprovizionare, prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere, de inspecţie (CTC), dupã cum este cazul.
5.4.2. Documentaţia trebuie sa cuprindã, dupã caz:
- documentaţia tehnica aferentã vehiculelor pentru care se efectueazã una dintre activitãţile prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate (desene, manuale de reparaţii, cataloage de piese de schimb etc.);
- documentaţia tehnica de execuţie a lucrãrilor (planuri de operaţii etc.);
- documente externe (standarde, reglementãri şi norme tehnice în transporturile rutiere etc.);
- proceduri sau metode adecvate de verificare şi diagnosticare;
- instrucţiuni de lucru.
5.4.3. Agentul economic trebuie sa efectueze un control adecvat al documentaţiei referitoare la lucrãrile pentru care solicita autorizarea, pentru a asigura conformitatea lucrãrilor efectuate cu condiţiile specificate. Controlul documentaţiei trebuie sa asigure ca:
- se utilizeazã numai editiile în vigoare ale documentelor;
- documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;
- modificãrile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat.
5.5. Controlul produselor aprovizionate
5.5.1. Agentul economic trebuie sa asigure prin metode adecvate ca toate produsele aprovizionate corespund condiţiilor specificate şi ca produsele neconforme din loturile aprovizionate sunt returnate furnizorului sau distruse.
5.5.2. Când este aplicabil, comenzile de aprovizionare ale agentului economic trebuie sa nominalizeze caracteristicile produselor solicitate, pentru a permite controlul conformitatii acestora cu condiţiile specificate corespunzãtoare.
5.5.3. Agentul economic trebuie sa aplice prevederile documentelor legale referitoare la piesele de schimb, materiile prime şi materialele utilizate în activitãţile desfãşurate, ţinând seama ca vehiculele rutiere reprezintã produse de folosinta îndelungatã.
5.5.4. Agentul economic se va asigura ca piesele de schimb aprovizionate sunt însoţite de documente de atestare a calitãţii (certificate de conformitate etc.) şi certificate de garanţie acordate de producãtorii acestora. Dupã caz, acesta se va asigura ca piesele de schimb sunt fabricate de agenţi economici abilitaţi în acest scop de cãtre producãtorii vehiculelor rutiere cãrora le sunt destinate. Piesele de schimb şi materialele aprovizionate care contribuie la siguranta circulaţiei şi la protecţia mediului trebuie sa fie certificate/omologate de RAR.
5.5.5. În mod excepţional, agentul economic poate utiliza şi componente furnizate de client, dacã acestea sunt noi sau nu prezintã jocuri, uzuri, imbatraniri etc. ce ar putea periclita buna funcţionare a acestora şi/sau a sistemelor în care ele sunt montate. În acest caz, clientul va declara în scris ca renunţa la garanţia aferentã componentelor respective în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
5.6. Identificarea activitãţilor efectuate
5.6.1. Agentul economic trebuie sa asigure identificarea clara a activitãţilor şi operaţiunilor desfãşurate pe tot parcursul derulãrii proceselor.
5.6.2. Înregistrãrile referitoare la activitãţile şi operaţiunile executate trebuie sa fie identificabile fata de sistemul vehiculului, componenta sau vehiculul la care s-a intervenit.
5.7. Controlul proceselor
Agentul economic trebuie sa se asigure ca procesele se desfãşoarã în condiţii controlate. Condiţiile controlate trebuie sa includã:
- instrucţiuni de lucru documentate, care definesc modul de reparare, întreţinere, reglare, modificãri constructive şi/sau reconstrucţie, de montare şi de verificare, precum şi echipamentele necesare;
- planificarea şi realizarea mentenantei echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a lucrãrilor efectuate;
- calificarea corespunzãtoare a personalului.
5.8. Inspecţia calitãţii (CTC)
5.8.1. Agentul economic trebuie sa verifice permanent dacã sunt satisfacute condiţiile specificate pentru vehiculul la care efectueazã activitãţi prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere. În acest scop este necesar:
- sa verifice ca materialele, piesele şi echipamentele care intra în componenta vehiculului sunt conforme cu condiţiile specificate;
- sa stabileascã şi sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspectiilor şi verificãrilor pe tot parcursul desfãşurãrii lucrãrilor;
- sa asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru inspectiile şi verificãrile lucrãrilor efectuate.
5.8.2. Agentul economic trebuie sa menţinã înregistrãri care fac dovada ca produsul la care s-au efectuat lucrãrile de la activitatea de reparare, întreţinere, reglare, montare, modificãri constructive şi/sau reconstrucţie a fost admis la inspectiile şi verificãrile finale efectuate în conformitate cu reglementãrile în vigoare (RNTR 1) şi cu prevederile constructorului vehiculului.
5.9. Controlul echipamentelor de inspecţie (CTC)
5.9.1. Agentul economic trebuie sa dispunã de echipamentele adecvate pentru efectuarea inspectiilor necesare.
5.9.2. Toate echipamentele utilizate pentru inspecţii trebuie verificate, etalonate şi ajustate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare, în raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute.
5.9.3. Agentul economic trebuie sa asigure condiţiile de mediu necesare utilizãrii echipamentelor în condiţiile specificate de fabricantul acestora.
5.9.4. Agentul economic trebuie sa menţinã înregistrãrile referitoare la etalonarea şi verificarea echipamentelor de inspecţie şi verificare.
5.10. Controlul lucrãrilor neconforme
5.10.1. Agentul economic trebuie sa asigure identificarea, înregistrarea, analiza şi tratarea lucrãrilor care nu sunt conforme cu condiţiile specificate.
5.10.2. Agentul economic trebuie sa stabileascã o procedura de tratare a reclamatiilor.
5.11. Manipularea şi depozitarea
Agentul economic trebuie sa aplice metode adecvate pentru manipularea şi depozitarea componentelor, materialelor, precum şi a vehiculelor la care a efectuat lucrãri de reparatie, întreţinere, reglare, montare, modificãri constructive şi/sau reconstrucţie, pentru a asigura conformitatea cu condiţiile specificate şi pentru a preveni deteriorarea acestora.
5.12. Înregistrãri
5.12.1. Trebuie menţinute înregistrãri care sa ateste calitatea operaţiilor executate.
5.12.2. Înregistrãrile trebuie sa indice identitatea personalului implicat în diferitele faze ale procesului.
5.13. Instruire
5.13.1. Activitãţile prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie efectuate de personal angajat, instruit şi calificat în mod adecvat.
5.13.2. Agentul economic trebuie sa menţinã dovezi referitoare la instruirea şi calificarea personalului.
5.14. Dotarea minimala a agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi prin care se pot influenta parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere
În funcţie de tipurile de activitãţi (lucrãri) desfãşurate, pentru care solicita autorizarea, agentul economic va trebui sa se doteze cel puţin cu echipamentele indicate în capetele coloanelor corespunzãtoare (1-9) ale tabelului 1.







Tabelul 1

Dotarea minimala necesarã pentru desfãşurarea diferitelor activitãţi
pentru vehicule rutiere

┌──────────────────────────────────────┬───┬────┬────┬───┬───┬───┬────┬────┬───┐
│ Lucrãri │Mo-│Sis-│Re- │Sis│Sis│Ins│Stru│Aco-│Mon│
│ │to-│tem │para│te-│te │ta-│ctu-│peri│ta-│
│ │rul│de │rea │mul│mul│la-│ra │rea │rea│
│ │ins│ru- │an- │de │de │tia│caro│anti│şi │
│ │ta-│lare│ve- │di-│fra│e- │se- │coro│re-│
│ │la-│şi │lo- │rec│na-│lec│riei│ziva│pa-│
│ │tii│com-│pe- │tie│re │tri│În- │a │ra-│
│ │le │po- │lor │şi │şi │ca │lo- │caro│rea│
│ │ane│nen-│şi/ │com│com│şi │cu- │se- │com│
│ │xe │tele│sau │po-│po-│e- │iri │riei│po-│
│ │şi │aces│ca- │nen│nen│lec│de │şi │nen│
│ │com│tuia│me- │te-│te-│tro│sasi│com-│te-│
│ │po-│ │re- │le │le │ni-│uri │po- │lor│
│ │nen│ │lor │a- │a- │ca │şi/ │nen-│ │
│ │te-│ │de │ces│ces│şi │sau │tele│ │
│ │le │ │aer │tu-│tu-│com│de │ │ │
│ │a- │ │ │ia │ia │po-│caro│ │ │
│ │ces│ │ │ │ │nen│se- │ │ │
│ │to-│ │ │ │ │te-│rii │ │ │
│ │ra │ │ │ │ │le │ │ │ │
│Dotare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Canal de vizitare, elevatoare fixe şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│mobile* │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Mijloace de ridicat şi transportat │ x │ x │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Masina de echilibrat roti │ │ x │ x │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Masina de dejantat anvelope │ │ │ x │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Presa pentru vulcanizare*** │ │ │ x │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Dispozitiv de verificare a adancimii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│profilului anvelopelor* │ │ x │ x │ │ x │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Instalatie şi aparate pentru reglarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│şi verificarea farurilor auto* │ │ │ │ │ │ x │ x │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Tester electronic motor │ x │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Compresor de aer │ x │ x │ x │ │ x │ │ x │ x │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Redresor şi/sau robot pornire pentru │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│încãrcarea bateriilor │ │ │ │ │ │ x │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Analizor de gaze de evacuare * │ x │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Opacimetru * │ x │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Manometru pentru controlul presiunii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│din pneuri* │ │ x │ x │ x │ x │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Densimetru │ x │ │ │ │ │ x │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Compresmetru │ x │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Chei dinamometrice │ x │ x │ x │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Instalatie şi aparate pentru │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│verificarea şi reglarea geometriei │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sistemului de direcţie**) │ │ │ │ x │ │ │ x │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Stand cu role pentru verificarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│eficacitatii sistemului de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│franare * │ │ │ │ │ x │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Truse de scule auto │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ x │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Stand reparare/redresare structura │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│rezistenta caroserie │ │ │ │ │ │ │ x │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Echipamente verificare/ diagnosticare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│componente (ABS, amortizoare, aer │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│condiţionat,etc.) │ │ │ │ │ │ │ │ │ x │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│SDV-uri specifice pentru sisteme │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│şi/sau componente auto │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ x │ x │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Instalatie aspiratie praf şi exaustare│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│noxe │ │ │ │ │ │ │ │ x │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Cuptor uscare │ │ │ │ │ │ │ │ x │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Trusa pistoale protecţie anticoroziva │ │ │ │ │ │ │ │ x │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Trusa de electician auto │ │ │ │ │ │ x│ │ │ │
├──────────────────────────────────────┼───┼────┼────┼───┼───┼───┼────┼────┼───┤
│Trusa de scule tinichigerie │ │ │ │ │ │ │ x │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────────────────┴───┴────┴────┴───┴───┴───┴────┴────┴───┘



Observaţii:
-----------
*) Echipamentele specifice statiilor de inspecţie tehnica periodicã (marcate cu un asterisc în tabel), care se vor utiliza la verificarea calitãţii reparaţiilor, vor trebui sa aibã caracteristicile constructive şi metrologice specificate în RNTR 1. Pentru celelalte echipamente, se vor avea în vedere prevederile constructorilor sau, dacã acestea nu se cunosc, considerente tehnice pertinente, justificate.
**) Pentru autorizarea activitãţii de reglare a geometriei sistemului de direcţie este obligatorie existenta aprobãrii de model şi a verificãrii metrologice.
***) Pentru activitatea de vulcanizare efectuatã la cald.




ANEXA E
pag......

UNITATEA ...........

REGISTRUL DE EVIDENTA A INSPECTIILOR FINALE*1)
(conform RNTR 1)
(model)

┌─┬───────┬─┬────┬─────┬───────┬──────────┬───────┬─────────────────┬─────┬────┐
│N│Nr. co-│D│Nr. │Marca│Seria │Rezultatul│Numele │Prezentarea dupã │Nume-│Uni-│
│r│manda │a│de │şi ├───┬───┤inspecţiei│şi sem-│remediere │le şi│ta- │
│ │repara-│t│în- │tipul│Sa-│Mo-├────┬─────┤natura ├──────────┬──────┤pre- │tea │
│c│tii sau│a│ma- │ │siu│tor│Va- │Fa- │persoa-│Rezultatul│Numele│nu- │unde│
│r│reglari│ │tri-│ │ │ │lori│ruri │nei │inspecţiei│şi │mele │s-a │
│t│ │ │cu- │ │ │ ├─┬──┼─────┤care a ├─────┬────┤semna-│per- │efec│
│ │ │ │lare│ │ │ │N│F │ │efec- │Va- │Fa- │tura │soa- │tuat│
│ │ │ │ │ │ │ │o│r │ │tuat │lori │ruri│persoa│nei │ins-│
│ │ │ │ │ │ │ │x│a │ │inspec-├──┬──┤ │nei │care │pec-│
│ │ │ │ │ │ │ │e│n │ │tia │N │F │ │care a│a pre│tia │
│ │ │ │ │ │ │ │ │e │ │finala │o │r │ │efec- │zen- │fi- │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │(I.F.) │x │a │ │tuat │tat │nala│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │e │n │ │I.F. │vehi-│ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │e │ │ │culul│ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │la │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │I.F. │ │
├─┼───────┼─┼────┼─────┼───┼───┼─┼──┼─────┼───────┼──┼──┼────┼──────┼─────┼────┤
│1│ 2 │3│ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │8│9 │ 10 │ 11 │12│13│ 14 │ 15 │ 16 │ 17 │
├─┼───────┼─┼────┼─────┼───┼───┼─┼──┼─────┼───────┼──┼──┼────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼───────┼─┼────┼─────┼───┼───┼─┼──┼─────┼───────┼──┼──┼────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼───────┼─┼────┼─────┼───┼───┼─┼──┼─────┼───────┼──┼──┼────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─┼───────┼─┼────┼─────┼───┼───┼─┼──┼─────┼───────┼──┼──┼────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─┴───────┴─┴────┴─────┴───┴───┴─┴──┴─────┴───────┴──┴──┴────┴──────┴─────┴────┘



---------
*1) Formularul se va utiliza de cãtre agenţii economici care presteazã servicii de reparatie şi/sau reglare a vehiculelor rutiere
FA_3 Inspecţii


ANEXA F


────────
- fata -

MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
REGISTRUL AUTO ROMAN

AUTORIZAŢIE
(model)
CLASA ...........
Nr. ...../.......
(Revizia ..............)

În baza cererii nr. ....... înregistratã la Registrul Auto Roman la data de ............. şi a rezultatelor auditului de evaluare a capabilitãţii tehnice, efectuat în conformitate cu prevederile RNTR-4: 2003, consemnate în Raportul de evaluare nr. ............, se autorizeaza:
...........................................................
sa presteze în unitatea sa din (adresa) .................. urmãtoarele activitãţi sau lucrãri pentru tipurile de vehicule rutiere/ componente menţionate:





REPARAŢII/MONTARE CU ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:
┌────┬─────────────────────────────────────┬────────────────────┬────────────┐
│Nr. │Activitãţile sau lucrãrile autorizate│Vehicule/componente │ Limitãri │
│crt.│ │care fac obiectul │ generale │
│ │ │ autorizãrii │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────────┼────────────┤
│1 │Reparaţii şi reglari ale ansamblu- │ │ │
│ │rilor mecanice │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────────┼────────────┤
│2 │Reparaţii şi reglari ale echipa- │ │ │
│ │mentului electric şi electronic │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────┼────────────────────┼────────────┤
│3 │Reparaţii ale caroseriilor │ │ │
│ │autoportante │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────┴────────────────────┴────────────┘



REPARAŢII/MONTARE FĂRĂ ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:
(tabel)
REGLARI GENERALE:
(tabel)
REPARAREA ANVELOPELOR ŞI/SAU CAMERELOR DE AER:
(tabel)
ACOPERIRE ANTICOROZIVA A CAROSERIEI ŞI COMPONENTELE ACESTEIA
(tabel)
DEZMEMBRARE
(tabel)

Registrul Auto Roman
Director General

Valabilitatea prezentei autorizaţii: conform vizelor de pe verso


- verso -

Vinieta (se va aplica la data emiterii
autorizaţiei şi dupã fiecare supraveghere)



┌─────────────────────┐
│ Aut. nr. .... │
│ Semnat. autorizata │
│ │
│ Valabilã pana la │
│ Anul ......... │
│ Luna ......... │
│ │
└─────────────────────┘


VIZE ANUALE
┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐
│ Aut. nr. ...... │ │ Viza 2 │ │ Viza 3 │ │ Viza 4 │
│ Semnat. │ │ │ │ │ │ │
│ autorizata │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ Valabilã pana │ │ │ │ │ │ │
│ Anul ....... │ │ │ │ │ │ │
│ Luna ....... │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘
┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │
│ Viza 5 │ │ Viza 6 │ │ Viza 7 │ │ Viza 8 │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘
┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌─────────────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │
│ Viza 9 │ │ Viza 10 │ │ Viza 11 │ │ Viza 12 │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘ └─────────────────┘



ANEXA G

REGISTRUL AUTO ROMAN
CERTIFICAT
de atestare a capacitãţii profesionale
(model)

Seria ........... nr. ........./200....

În conformitate cu reglementãrile RNTR 4, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. ...... domnul/doamna .......... nãscut/nascuta în anul ..... luna .......... ziua ..., în localitatea ........ judeţul .......... având calificarea de .......................... este atestat/atestata sa îndeplineascã funcţia de conducãtor al unitãţii/subunitatii de reparaţii auto ......... cu sediul în localitatea ........ str. ........ nr. ..... judeţul ......... care a înaintat recomandarea de atestare.

Prezentul certificat este valabil pana la data de ..................... .

Director general,
.......................

Responsabil program,
...........................

ANEXA H

COMPONENTE ŞI/SAU ECHIPAMENTE
pentru care activitãţile de montaj, reparare şi verificare
necesita autorizarea

1. Instalatia de evacuare cu catalizatori şi sonda lambda şi componentele acesteia
2. Sistem de franare antiblocare (ABS) şi componentele acestuia
3. Instalatia de alarma auto (inclusiv de tip GPS) şi închidere centralizata şi componentele acestora
4. Instalaţii de climatizare cu funcţionare integrata sau independenta, specifice auto, şi componentele acestora
5. Instalaţii audio, video (aparate radio, CD, casetofon, DVD sau combinatii ale acestora) şi de sonorizare şi componentele acestora
6. Sistem de remorcare şi componentele acestuia

ANEXA I

OPERAŢIILE
de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate

1. Înlãturarea bateriilor şi a rezervoarelor de combustibil lichid sau gazos
2. Înlãturarea sau neutralizarea componentelor cu potenţial exploziv (de exemplu: pernele de aer)
3. Înlãturarea, colectarea şi depozitarea separatã a combustibililor, uleiului de motor, uleiului de cutie de viteze, uleiului hidraulic, lichidelor de rãcire, lichidului de frana, lichidelor sistemului de aer condiţionat şi a oricãror alte lichide conţinute de vehiculul uzat, cu excepţia cazului în care sunt necesare pentru refolosirea pãrţilor respective.
4. Înlãturarea, pe cat posibil, a tuturor componentelor identificate ca având un conţinut de mercur

ANEXA J

OPERAŢIUNILE
de tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultate
din dezmembrare

1. Înlãturarea catalizatorilor
2. Înlãturarea componentelor de metal cu conţinut de cupru, aluminiu şi magneziu, dacã aceste materiale nu sunt separate în procesul de tãiere.
3. Înlãturarea anvelopelor şi a pãrţilor mari din plastic (bare de protecţie, tablouri de bord, containere pentru lichide etc.)
4. Înlãturarea pãrţilor de sticla




──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016