Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 61 din 10 iulie 2014  pentru aprobarea Metodologiei privind stabilirea tarifelor de emitere şi actualizare a avizelor tehnice de racordare, certificatelor de racordare şi avizelor de amplasament    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 61 din 10 iulie 2014 pentru aprobarea Metodologiei privind stabilirea tarifelor de emitere şi actualizare a avizelor tehnice de racordare, certificatelor de racordare şi avizelor de amplasament

EMITENT: AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 537 din 18 iulie 2014

    Având în vedere prevederile art. 36 alin. (11), ale art. 44 alin. (7), ale art. 76 alin. (1) şi (3) şi ale art. 79 alin. (3) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 30, ale art. 38 alin. (1) şi ale art. 57 alin. (2) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi alin. (5), ale art. 8 lit. e) şi g) şi ale art. 9 alin. (1) lit. b) şi q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,

    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă Metodologia privind stabilirea tarifelor de emitere şi actualizare a avizelor tehnice de racordare, certificatelor de racordare şi avizelor de amplasament, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    Operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 august 2014.

                       Preşedintele Autorităţii Naţionale
                     de Reglementare în Domeniul Energiei,
                                Niculae Havrileţ

    Bucureşti, 10 iulie 2014.
    Nr. 61.


    ANEXĂ

                                  METODOLOGIE
             privind stabilirea tarifelor de emitere şi actualizare
               a avizelor tehnice de racordare, certificatelor de
                      racordare şi avizelor de amplasament

    CAP. I
    Scop, domeniu de aplicare, definiţii şi abrevieri

    ART. 1
    Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a tarifelor reglementate pentru emiterea/ actualizarea avizelor tehnice de racordare, certificatelor de racordare şi avizelor de amplasament.
    ART. 2
    Metodologia este utilizată de:
    a) operatorul de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie concesionari, pentru:
    - fundamentarea propunerilor privind tarifele reglementate pentru emiterea/actualizarea/emiterea duplicatelor, după caz, a avizelor tehnice de racordare, certificatelor de racordare şi avizelor de amplasament;
    - aplicarea tarifelor aprobate de autoritatea competentă;
    b) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, în procesul de analiză a propunerilor de tarife transmise de operatorii de distribuţie concesionari şi de operatorul de transport şi de sistem, în vederea aprobării acestor tarife;
    c) operatorii de distribuţie a energiei electrice, alţii decât cei concesionari, după caz.
    ART. 3
    Tarifele se aplică tuturor solicitanţilor/utilizatorilor care se adresează operatorilor de reţea, după caz, pentru:
    a) emiterea/actualizarea unui aviz tehnic de racordare sau emiterea unui duplicat al acestuia;
    b) emiterea unui aviz de amplasament sau emiterea unui duplicat al acestuia;
    c) actualizarea unui certificat de racordare sau emiterea unui duplicat al acestuia.
    ART. 4
    (1) Termenii utilizaţi în prezenta metodologie sunt definiţi în următoarele acte normative:
    a) Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege;
    b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament de racordare.
    (2) În prezenta metodologie se folosesc următoarele abrevieri:
    AA - aviz de amplasament;
    ATR - aviz tehnic de racordare;
    CR - certificat de racordare;
    RED - reţeaua electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv;
    RET - reţeaua electrică de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie nominală mai mare de 110 kV.
    ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.

    CAP. II
    Reguli de stabilire şi aplicare a tarifelor

    ART. 5
    Tarifele stabilite în baza prezentei metodologii sunt aprobate de autoritatea competentă, pentru operatorul de transport şi de sistem şi pentru operatorii de distribuţie concesionari.
    ART. 6
    Operatorii de distribuţie concesionari şi operatorul de transport şi de sistem au obligaţia de a transmite autorităţii competente propunerile de tarife, în vederea aprobării, în termen de 30 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii.
    ART. 7
    Lista tipurilor de tarife stabilite în baza prezentei metodologii este prevăzută în anexa nr. 1.
    ART. 8
    Tarifele de emitere/actualizare a ATR se stabilesc pe tranşe de putere, conform anexei nr. 1, şi nu includ TVA.
    ART. 9
    (1) Tarifele de emitere a AA se stabilesc pentru 1 km de reţea edilitară, respectiv pentru un aviz în cazul unei/unui construcţii/obiectiv.
    (2) În cazul reţelelor edilitare cu o lungime mai mică de 1 km se aplică 50% din tariful de emitere pentru 1 km de reţea.
    (3) În cazul branşamentelor edilitare (gaze, apă, canalizare) se aplică tariful pentru o/un construcţie/obiectiv.
    ART. 10
    Situaţiile în care se prevede emiterea unui AA, precum şi emiterea/actualizarea/emiterea unui duplicat a/al unui ATR sau CR, după caz, sunt stabilite în reglementările aprobate de ANRE şi sunt prevăzute în anexa nr. 2.
    ART. 11
    Tarifele se determină pe baza costurilor justificate efectuate de operatorii de reţea pentru emiterea/actualizarea/ emiterea duplicatului unui AA/ATR/CR, după caz.
    ART. 12
    Tarifele se stabilesc pe baza fişei de calcul prevăzute în anexa nr. 3, întocmită pentru fiecare tip de tarif.
    ART. 13
    În cazul în care ATR se emite/se actualizează pe baza unei fişe de soluţie, tarifele includ şi cheltuielile legate de elaborarea fişei de soluţie respective, conform prevederilor art. 17 alin. (2) din Regulamentul de racordare.
    ART. 14
    În cazul în care ATR se emite pe bază de studiu de soluţie/coexistenţă, operatorii de distribuţie aplică tariful de emitere a ATR, corespunzător tranşei de putere solicitate, diminuat cu 70%.
    ART. 15
    Pentru evitarea suportării de două ori a tarifului de emitere a ATR de către utilizatori, în cazul în care prin studiul de soluţie s-au stabilit mai multe soluţii de racordare, iar utilizatorul optează pentru varianta racordării la un alt operator de reţea decât cel căruia i-a fost adresată cererea de racordare,
    a) operatorul de reţea emitent al ATR percepe 50% din tariful pe care are dreptul să îl aplice conform prezentei metodologii; iar
    b) operatorul de reţea căruia i-a fost adresată cererea de racordare percepe 50% din tariful pe care are dreptul să îl aplice conform prezentei metodologii.
    ART. 16
    În cazul unor modificări tehnice, inclusiv majorarea puterii aprobate prin ATR/CR existent la locul de producere sau de consum, care permit continuarea utilizării reţelei electrice în aceleaşi condiţii tehnico-economice de racordare la reţea, fără a fi necesară îndeplinirea în prealabil a unor condiţii suplimentare, pentru actualizarea unui ATR sau a unui CR, se aplică tariful de actualizare a ATR, corespunzător tranşei de putere solicitate.
    ART. 17
    În cazul modificării unor elemente de natură administrativă, fără majorarea puterii aprobate prin ATR/CR anterior pentru locul de producere sau de consum respectiv şi fără modificarea unor elemente de natură tehnică, pentru actualizarea unui ATR sau a unui CR, se aplică un tarif egal cu 10% din tariful de emitere a ATR, corespunzător tranşei de putere aferente.
    ART. 18
    În cazul în care este necesară îndeplinirea unor condiţii tehnico-economice suplimentare de racordare la reţea, la solicitarea de actualizare a unui ATR sau a unui CR, operatorii de reţea emit un nou ATR, cu aplicarea tarifului de emitere corespunzător tranşei de putere solicitate.
    ART. 19
    În cazul în care se solicită emiterea CR pentru un loc de producere sau consum care a fost pus sub tensiune înainte de intrarea în vigoare a Regulamentului de racordare, pentru care nu a fost emis CR şi în absenţa modificărilor prevăzute la art. 16, 17 sau 18, operatorii de reţea emit CR fără a percepe tarif.
    ART. 20
    Pentru un loc de consum şi producere, tariful de emitere/actualizare ATR/CR se încadrează în tranşa de putere prevăzută în anexa nr. 1, în funcţie de cea mai mare putere dintre cea produsă şi cea absorbită.

    CAP. III
    Dispoziţii finale

    ART. 21
    Operatorii de distribuţie a energiei electrice, alţii decât cei concesionari, au dreptul să aplice tarifele aprobate de ANRE pentru operatorii de distribuţie concesionari din zonele în care sunt localizate reţelele electrice de distribuţie ale acestora.
    ART. 22
    Revizuirea tarifelor aprobate se poate realiza la iniţiativa autorităţii competente, ori de câte ori aceasta constată necesitatea revizuirii.
    ART. 23
    Operatorii de reţea pot solicita revizuirea tarifelor aprobate, prezentând autorităţii competente noile propuneri însoţite de documentaţia de fundamentare a acestora, cel mai devreme după un an de la data aprobării tarifelor.
    ART. 24
    ANRE are dreptul să solicite operatorilor de reţea, în orice moment, documente în vederea verificării prin sondaj a corectitudinii aplicării tarifelor stabilite prin prezenta Metodologie.
    ART. 25
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie.


    ANEXA 1
    la metodologie

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┐
│ Tipuri de tarife │Simbol│
├─────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┼──────┤
│Tarif emitere AA │pentru reţele edilitare │ TE1 │
│ ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │pentru o construcţie/obiectiv│ TE2 │
├─────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────┤
│Tarif emitere ATR la RED pentru un loc de│ P ≤ 30 kW │ TED1 │
│producere/consum ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ 30 < P ≤ 100 kW │ TED2 │
│ ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ P > 100 kW │ TED3 │
├─────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────┤
│Tarif actualizare ATR la RED pentru un │ P ≤ 30 kW │ TAD1 │
│loc de producere/consum ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ 30 < P ≤ 100 kW │ TAD2 │
│ ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ P > 100 kW │ TAD3 │
├─────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────┤
│Tarif emitere ATR la RET pentru un loc de│ P ≤ 50 MW │ TET1 │
│producere/consum ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ 50 < P ≤ 100 MW │ TET2 │
│ ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ P > 100 MW │ TET3 │
├─────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────┤
│Tarif actualizare ATR la RET pentru un │ P ≤ 50 MW │ TAT1 │
│loc de producere/consum ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ 50 < P ≤ 100 MW │ TAT2 │
│ ├─────────────────────────────┼──────┤
│ │ P > 100 MW │ TAT3 │
├─────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┼──────┤
│Tarif emitere duplicat AA/ATR/CR │ │ TEDU │
└─────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┴──────┘



    ANEXA 2
    la metodologie


┌────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────────┬───────────┐
│ Solicitare │ Situaţie │Document │ Tariful │
│ │ │ emis │ aplicat │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Emiterea unui AA │Pentru reţele edilitare │ AA │ TE1 │
│ ├────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│ │Pentru o/un construcţie/obiectiv│ AA │ TE2 │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Racordarea unui utilizator nou la RED │Fişă de soluţie │ ATR │ TED │
│ ├────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│ │Studiu de soluţie/coexistenţă │ ATR │ 30% TED │
│ ├────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│ │Studiu de soluţie/coexistenţă, │ ATR │50%TET sau │
│ │art. 15 din metodologie │ │ 15% TED │
│ │ │ ├───────────┤
│ │ │ │ 15% TED │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Racordarea unui utilizator nou la RET │Studiu de soluţie/coexistenţă │ ATR │ TET │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui CR │Modificări tehnice, inclusiv │ CR │ TAD/TAT │
├────────────────────────────────────────────┤majorarea puterii aprobate prin ├─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui ATR în timpul procesului │ATR/CR existent la locul de │ ATR │ TAD/TAT │
│de racordare │producere sau de consum, care │ │ │
├────────────────────────────────────────────┤permit continuarea utilizării ├─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui ATR pentru un loc de │reţelei electrice în aceleaşi │ CR │ TAD/TAT │
│producere sau de consum care a fost pus sub │condiţii tehnico-economice de │ │ │
│tensiune înainte de intrarea în vigoare a │racordare la reţea, fără a fi │ │ │
│Regulamentului de racordare, pentru care nu │necesară îndeplinirea în │ │ │
│a fost emis CR │prealabil a unor condiţii │ │ │
│ │suplimentare, art. 16 din │ │ │
│ │metodologie │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui CR │Modificări ale unor elemente de │ CR │ 10%TED/TET│
├────────────────────────────────────────────┤natură administrativă, fără ├─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui ATR în timpul procesului │majorarea puterii aprobate prin │ ATR │ 10%TED/TET│
│de racordare │ATR/CR anterior pentru locul de │ │ │
├────────────────────────────────────────────┤producere sau de consum ├─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui ATR pentru un loc de │respectiv şi fără modificarea │ CR │ 10%TED/TET│
│producere sau de consum care a fost pus sub │unor elemente de natură tehnică,│ │ │
│tensiune înainte de intrarea în vigoare a │art. 17 din metodologie │ │ │
│Regulamentului de racordare, pentru care nu │ │ │ │
│a fost emis CR │ │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui CR │Necesitatea îndeplinirii unor │ ATR │ TED/TET │
├────────────────────────────────────────────┤condiţii tehnico-economice ├─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui ATR în timpul procesului │suplimentare de racordare la │ ATR │ TED/TET │
│de racordare │reţea, art. 18 din metodologie │ │ │
├────────────────────────────────────────────┤ ├─────────┼───────────┤
│Actualizarea unui ATR pentru un loc de │ │ ATR │ TED/TET │
│producere sau de consum care a fost pus sub │ │ │ │
│tensiune înainte de intrarea în vigoare a │ │ │ │
│Regulamentului de racordare, pentru care nu │ │ │ │
│a fost emis CR │ │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Emitere CR │Loc de producere sau consum care│ CR │ 0 │
│ │a fost pus sub tensiune înainte │ │ │
│ │de intrarea în vigoare a │ │ │
│ │Regulamentului de racordare, │ │ │
│ │pentru care nu a fost emis CR, │ │ │
│ │în absenţa modificărilor │ │ │
│ │prevăzute la art. 16, 17 sau 18 │ │ │
│ │din metodologie │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│Cerere duplicat AA/ATR/CR │ │AA/ATR/CR│ TEDU │
└────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┴─────────┴───────────┘



    ANEXA 3
    la metodologie


                         Fişa pentru calculul de tarif


┌────┬───────────────────────────────────────┬────────┬─────────────┬─────────┬────────┬─────┐
│Nr. │ Element de cost │Valoarea│Fond de timp │Număr de │Norma de│Total│
│crt.│ │ (lei) │mediu lunar*)│salariaţi│ timp │(lei)│
│ │ │ │ (ore) │ │ (ore) │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 1│Total salarii, din care: │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│1.1.│Salariu mediu brut lunar - tehnician │ │ │ │ │ │
│ │în formaţia de lucru │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│1.2.│Salariu mediu brut lunar - inginer în │ │ │ │ │ │
│ │formaţia de lucru │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│1.3.│Salariu mediu brut lunar - inginer │ │ │ │ │ │
│ │pentru avizare │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 2│Cheltuieli conexe aferente │ │ │ │ │ │
│ │salariilor (%)**) │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 3│Alte cheltuieli directe, din care: │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│3.1.│.... │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│3.2.│.... │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│....│.... │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 4│Total cheltuieli directe │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 5│Cheltuieli indirecte de producţie (%) │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 6│Cheltuieli generale de administraţie(%)│ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 7│Total cheltuieli │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 8│Profit (3%) │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 9│Transport │ │ │ │ │ 0.00│
├────┼───────────────────────────────────────┼────────┼─────────────┼─────────┼────────┼─────┤
│ 10│Total fără TVA │ │ │ │ │ 0.00│
└────┴───────────────────────────────────────┴────────┴─────────────┴─────────┴────────┴─────┘

--------
    *) Fond de timp mediu lunar valabil pentru anul 2014.
    **) Contribuţii la fondul de sănătate, fonduri speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, conform obligaţiilor şi în limita procentelor stabilite prin legislaţia primară în vigoare.

    NOTE:
    Se vor utiliza cotele de cheltuieli indirecte şi generale realizate în anul 2013.
    Se consideră cheltuiala medie cu transportul pe o distanţă de 50 km.

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016