Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 60 din 28 decembrie 2005  privind aprobarea Regulamentului de functionare al Comitetului de arbitraj    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 60 din 28 decembrie 2005 privind aprobarea Regulamentului de functionare al Comitetului de arbitraj

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 41 din 17 ianuarie 2006

În temeiul <>art. 25 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 ,
în conformitate cu prevederile Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 28 decembrie 2005,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Regulamentul de funcţionare al Comitetului de arbitraj, prevãzut în anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Participanţii la piaţa de energie electricã şi departamentele de specialitate din cadrul Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmãri respectarea prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş

Bucureşti, 28 decembrie 2005.
Nr. 60.


ANEXĂ

REGULAMENT
de funcţionare al Comitetului de arbitraj

CAP. I
Dispoziţii generale

Temei legal
ART. 1
Comitetul de arbitraj se constituie în temeiul <>art. 25 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003.
ART. 2
Comitetul de arbitraj se constituie la iniţiativa Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) şi este format din 3 membri cu drept de vot şi un membru ANRE, observator fãrã drept de vot.
ART. 3
Desemnarea membrilor Comitetului de arbitraj cu drept de vot se face dupã cum urmeazã:
a) oricare participant la piaţa de energie electricã poate propune 1-2 persoane fizice, de cetãţenie românã, care au capacitate deplinã de exerciţiu, fãrã antecedente penale, din afara agentului economic, fãrã interese directe sau indirecte în sector, cu experienţã în soluţionarea diferendelor pe cale amiabilã, cunoştinţe solide în domeniul energiei electrice şi disponibilitate pentru participarea la şedinţele de arbitrare, cunoscãtoare ale reglementãrilor şi aranjamentelor comerciale pe piaţa de energie electricã;
b) preşedintele ANRE analizeazã împreunã cu Consiliul consultativ propunerile transmise de participanţii la piaţa de energie electricã şi întocmeşte o listã cu punctajul obţinut de fiecare persoanã propusã sã facã parte din Comitetul de arbitraj;
c) membrii Comitetului de arbitraj se numesc prin decizie a preşedintelui ANRE pe o perioadã de un an;
d) membrii Comitetului de arbitraj pot fi revocaţi individual de cãtre preşedintele ANRE la constatarea doveditã a unei incompatibilitãţi.
ART. 4
Membrii Comitetului de arbitraj au dreptul la o indemnizaţie de şedinţã dacã participã pe toatã durata acesteia. Indemnizaţia de şedinţã este egalã cu 5% din salariul de bazã al preşedintelui ANRE, fãrã a depãşi lunar 10% din acesta.
ART. 5
Cheltuielile legate de instituirea şi funcţionarea Comitetului de arbitraj sunt suportate din veniturile operatorului pieţei de energie electricã, care le prevede într-un capitol separat al bugetului anual şi vireazã fondurile necesare în contul ANRE în baza unei facturi emise de autoritatea competentã.
ART. 6
Membrii Comitetului de arbitraj au obligaţia de a participa la toate şedinţele.
ART. 7
În cazul în care unul dintre membrii Comitetului de arbitraj cu drept de vot lipseşte la cel mult douã şedinţe ale acestuia în decurs de douã luni consecutive, acesta va fi revocat de cãtre preşedintele ANRE, care va numi în locul acestuia pe urmãtorul candidat de pe listã, în ordinea punctajului obţinut în momentul analizãrii propunerilor primite.
ART. 8
În cazul în care la urmãtorul punctaj de pe listã se înregistreazã mai mulţi candidaţi la egalitate, departajarea se va face de cãtre preşedintele ANRE.
ART. 9
Mandatul noului membru cu drept de vot ales conform art. 7 sau 8 expirã odatã cu al celorlalţi membri cu drept de vot.
Competenţe
ART. 10
Comitetul de arbitraj are competenţa de a soluţiona diferendele apãrute pe piaţa de energie, cu respectarea legislaţiei în vigoare, inclusiv a legislaţiei secundare.
ART. 11
În situaţiile în care din soluţionarea diferendelor rezultã necesitatea emiterii/modificãrii unei reglementãri în vigoare, Comitetul de arbitraj poate sesiza ANRE în acest sens, indicând motivele care stau la baza propunerii.
Scopul
ART. 12
Comitetul de arbitraj funcţioneazã în scopul soluţionãrii în mod operativ, eficient şi echidistant a diferendelor care apar între:
1. agenţi economici pe piaţa de energie electricã;
2. Societatea Comercialã OPCOM - S.A. şi unul dintre participanţii la piaţã, cu privire la deciziile Societãţii Comerciale OPCOM - S.A.
ART. 13
Şedinţele Comitetului de arbitraj se întrunesc în scopul analizei şi soluţionãrii unui diferend, ca urmare a unei cereri transmise în condiţiile art. 15, respectiv art. 17, cu respectarea prevederilor art. 12.
Definiţii
ART. 14
În înţelesul prezentului regulament se definesc urmãtorii termeni:
- arbitrare - soluţionarea unui diferend de cãtre unul sau mai mulţi arbitri;
- arbitru - membru al Comitetului de arbitraj cu drept de vot;
- audiere - înfãţişare, etapã a procesului de arbitrare, prin care pãrţile aflate în diferend îşi prezintã şi justificã, pe bazã de documente, punctele de vedere;
- autoritate competentã - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE;
- cerere de arbitraj - act prin care una dintre pãrţile participante la piaţa de energie electricã sesizeazã Comitetul de arbitraj cu privire la lipsa unui acord, în vederea stabilirii unei decizii privind modul de rezolvare a diferendului;
- decizie - document scris, emis de Comitetul de arbitraj, prin care se hotãrãşte modul de rezolvare a diferendului, având caracter obligatoriu pentru pãrţi;
- diferend - controversã existentã între doi sau mai mulţi participanţi la piaţã asupra unei probleme de funcţionare a pieţei;
- pãrţi - orice persoane juridice participante la piaţa de energie, implicate în diferendul arbitrat conform prezentului regulament.

CAP. II
Primirea sesizãrilor

ART. 15
(1) Partea/pãrţile aflatã/aflate în diferend se pot adresa Comitetului de arbitraj cu o cerere prin care sã solicite punctul de vedere cu privire la modul de soluţionare a diferendului.
(2) În vederea includerii unei noi solicitãri pe ordinea de zi a unei şedinţe a Comitetului de arbitraj programate, termenul de transmitere a acesteia este de minimum 3 zile lucrãtoare înainte de data la care este programatã şedinţa.
(3) Transmiterea convocãrii se va face cu cel puţin douã zile lucrãtoare înainte de termenul fixat.
ART. 16
Comitetul de arbitraj va transmite punctul sãu de vedere printr-o recomandare, în termen de maximum douã zile lucrãtoare de la data întrunirii şedinţei.
ART. 17
Dacã partea/pãrţile nu îşi însuşeşte/însuşesc recomandarea în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii acesteia, Comitetul de arbitraj este sesizat de pãrţi printr-o cerere de arbitraj. Aceasta va cuprinde şi o listã cu succesiunea demersurilor fãcute pentru rezolvarea diferendului.
ART. 18
Comitetul de arbitraj are obligaţia ca în termen de 3 zile lucrãtoare de la depunerea sesizãrii sã programeze audierea pãrţilor. Aceasta are loc în prezenţa operatorului pieţei de energie electricã, în termen de maximum 6 zile lucrãtoare de la data transmiterii cererii de arbitraj.
ART. 19
În cazul în care a hotãrât respingerea sesizãrii, Comitetul de arbitraj trebuie sã transmitã în scris pãrţilor justificarea poziţiei sale, în termen de 3 zile lucrãtoare de la depunerea sesizãrii.
ART. 20
Comitetul de arbitraj are obligaţia sã arbitreze diferendul şi competenţa de a emite o decizie obligatorie pentru pãrţi în termen de 3 zile lucrãtoare de la arbitrare. În cazuri deosebite, Comitetul de arbitraj va emite decizia în maximum 15 zile calendaristice.

CAP. III
Procedura de arbitrare

ART. 21
(1) Pãrţile vor participa la audiere personal/prin reprezentanţi legali şi, eventual, însoţiţi de interpreţi pentru persoanele de altã cetãţenie.
(2) Orice parte poate cere ca soluţionarea cererii sã se facã în lipsa ei, pe baza cererii şi a actelor depuse.
(3) Lipsa uneia dintre pãrţi la dezbateri nu determinã luarea unei hotãrâri în defavoarea ei.
(4) În cazul în care pãrţile, deşi înştiinţate, nu se prezintã la dezbateri, Comitetul de arbitraj va soluţiona cererea, în afarã de cazul în care s-a cerut amânarea pentru motive temeinice.
(5) Comitetul de arbitraj, la cererea oricãrei pãrţi, poate amâna o singurã datã, pe parcursul desfãşurãrii procedurii de arbitrare, audierea programatã, conform prevederilor prezentului articol, pentru motive temeinice, care sã justifice imposibilitatea pãrţii în cauzã de a se prezenta la dezbateri. Cererea de amânare trebuie înaintatã Comitetului de arbitraj cu cel puţin douã zile înainte de data audierii.
(6) Cea de-a doua audiere va avea loc în termen de cel mult 5 zile de la data fixatã pentru prima audiere, cu convocarea pãrţilor.
ART. 22
Documentele sunt prezentate de pãrţi în original sau în copie conformã cu originalul.
ART. 23
(1) Pe parcursul soluţionãrii diferendului pãrţile vor fi tratate în mod egal.
(2) În cadrul şedinţei de audiere pãrţile îşi vor expune punctele de vedere.
(3) Prezentarea va fi clarã şi concisã, argumentatã cu fapte şi cu acte pertinente.
(4) Dupã ce fiecare parte îşi prezintã poziţia, pãrţile şi/sau membrii Comitetului de arbitraj pot pune întrebãri pentru clarificarea aspectelor divergente.
(5) Dupã încheierea audierii se vor consemna într-un proces-verbal poziţia finalã a pãrţilor, modul în care doresc soluţionarea diferendului şi argumentele fiecãrei pãrţi.
(6) Procesul-verbal va fi semnat de pãrţi/reprezentanţii pãrţilor şi de membrii Comitetului de arbitraj.
(7) În situaţia în care una dintre pãrţi nu este prezentã sau refuzã semnarea procesului-verbal, se va face precizarea corespunzãtoare în procesul-verbal.
(8) Arbitrarea va avea loc într-o singurã şedinţã.
ART. 24
Comitetul de arbitraj poate cere, suplimentar faţã de materialele prezentate, informaţiile şi datele necesare pentru soluţionarea diferendului.
ART. 25
Audierile au loc de regulã la sediul Societãţii Comerciale OPCOM - S.A. Dacã este necesar, Comitetul de arbitraj poate hotãrî solicitarea unor verificãri suplimentare.
ART. 26
(1) Comitetul de arbitraj poate apela la specialişti de terţã parte pentru informaţii suplimentare privind diferendul, opinia acestora având rol consultativ pentru Comitetul de arbitraj.
(2) În cazul în care Comitetul de arbitraj considerã necesarã consultarea unor specialişti, indemnizaţia datoratã acestora va fi suportatã de ambele pãrţi.
ART. 27
Dacã una dintre pãrţi apeleazã la specialişti de terţã parte pentru informaţii suplimentare privind diferendul, cheltuielile legate de serviciile acestor specialişti vor fi suportate de partea care i-a solicitat.
ART. 28
Pãrţile vor putea delega la audiere cel mult 4 persoane competente în domeniul problemei aflate în diferend.
ART. 29
Şedinţele de arbitrare a diferendelor nu sunt publice.
ART. 30
Pentru fiecare disputã analizatã Comitetul de arbitraj va întocmi un dosar care va cuprinde: cererea de arbitraj, documentele pe care pãrţile îşi întemeiazã susţinerile, informaţiile şi celelalte date avute în vedere de Comitetul de arbitraj, dovezile de convocare/comunicare, procesul-verbal, decizia adoptatã, modul de soluţionare. Aceste dosare sunt confidenţiale şi se pãstreazã la sediul Societãţii Comerciale OPCOM - S.A. cel puţin un an de la data redactãrii deciziei prin care este soluţionat diferendul.

CAP. IV
Decizia

ART. 31
(1) Deciziile Comitetului de arbitraj se iau prin vot şi sunt valabile dacã cel puţin 2 arbitri au aceeaşi poziţie. Arbitrul care nu este de acord cu soluţia adoptatã trebuie sã îşi justifice poziţia în scris.
(2) Decizia va fi semnatã de toţi membrii Comitetului de arbitraj, inclusiv de membrul ANRE fãrã drept de vot.
ART. 32
Decizia trebuie sã conţinã:
a) numele pãrţilor, adresa, denumirea şi sediul, precum şi numele reprezentanţilor pãrţilor;
b) natura diferendului;
c) soluţia adoptatã şi motivele de fapt şi de drept.
ART. 33
(1) Comunicarea va fi fãcutã pãrţilor prin scrisoare recomandatã, în termen de cel mult 3 zile de la redactarea deciziei.
(2) Prin comunicarea deciziei cãtre ambele pãrţi se încheie procedura de arbitrare.
ART. 34
(1) Decizia poate fi contestatã de partea care se considerã vãtãmatã, în termen de 15 zile de la data comunicãrii acesteia, la autoritatea competentã.
(2) ANRE va emite o decizie prin care va soluţiona contestaţia în termen de 15 zile de la primirea acesteia.
(3) Dacã petiţionarul este nemulţumit de soluţia datã contestaţiei sale, acesta se poate adresa Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ, conform prevederilor legale în vigoare.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 35
Toate documentele înregistrate la Comitetul de arbitraj au caracter confidenţial, cu excepţia situaţiei în care legea prevede altfel sau pãrţile sunt de acord sã renunţe la confidenţialitate.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016