Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6 din 24 septembrie 2025  pentru modificarea şi completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 3/2022 privind regulile de sistem ale TARGET-România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 6 din 24 septembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 3/2022 privind regulile de sistem ale TARGET-România

EMITENT: Banca Naţională a României
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 904 din 2 octombrie 2025
    Având în vedere prevederile art. 22 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României şi ale art. 404 şi 405 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
    Banca Naţională a României emite următorul ordin:
    ART. I
    Anexa nr. I la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 3/2022 privind regulile de sistem ale TARGET-România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 şi 808 bis din 17 august 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La titlul I articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) TARGET permite transmiterea sau primirea de plăţi instant intervalutare de la sisteme de plăţi eligibile interoperabile în alte valute, care operează în banii băncii centrale şi care utilizează platforma TIPS. Sistemele de plăţi eligibile în alte valute sunt cele deţinute şi/sau operate de bănci centrale care au încheiat un acord de participare monetară cu băncile centrale din Eurosistem, care le-a permis să utilizeze platforma TIPS ca bază tehnică pentru decontarea plăţilor instant."

    2. La titlul I, la articolul 4 alineatul (2), partea introductivă şi litera (e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Banca Naţională a României poate, la discreţia sa, să admită ca participanţi şi următoarele entităţi:
    ..............................................................................................
    (e) instituţii de credit sau oricare dintre entităţile de tipul celor enumerate la literele (a)-(d^1), în ambele cazuri atunci când acestea sunt stabilite într-o ţară cu care Uniunea a încheiat un acord monetar care permite accesul oricăror astfel de entităţi la sistemele de plăţi din Uniune, în condiţiile stabilite prin acordul monetar şi cu condiţia ca regimul juridic aplicabil în acea ţară să fie echivalent cu legislaţia relevantă aplicabilă în Uniune."

    3. La titlul I, la articolul 4 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, litera (d^1), cu următorul cuprins:
    "(d^1) prestatori de servicii de plată nebancari stabiliţi în Uniune sau în SEE, inclusiv când aceştia acţionează printr-o sucursală stabilită în Uniune sau în SEE;"

    4. La titlul I articolul 5 alineatul (1), după litera (g) se introduce o nouă literă, litera (h), cu următorul cuprins:
    "(h) în cazul în care solicitantul este o entitate prevăzută la articolul 4 alineatul (2) litera (d1), să respecte (i) dispoziţiile relevante din legislaţia naţională care transpun articolul 35a alineatul (1) din Directiva (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European şi a Consiliului(*), precum şi (ii) procedurile prevăzute de dispoziţiile relevante din legislaţia naţională care transpun articolul 35a alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/2.366.
    (*) Directiva (UE) 2015/2.366 a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne, de modificare a Directivelor 2002/65/CE, 2009/110/CE şi 2013/36/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 1.093/2010, şi de abrogare a Directivei 2007/64/CE (JO L 337, 23.12.2015, p. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/2366/oj)."

    5. La titlul I articolul 5 alineatul (2), după litera (e) se introduce o nouă literă, litera (f), cu următorul cuprins:
    "(f) dacă solicitantul este o entitate prevăzută la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1), în scopul respectării articolului 5 alineatul (1) litera (h), fie o declaraţie emisă de autoritatea naţională competentă relevantă, fie o declaraţie semnată în mod corespunzător, astfel cum a fost aprobată de organul de conducere competent al acelui prestator de servicii de plată nebancar, prin care, în ambele cazuri, se confirmă respectarea de către entitatea respectivă a: (i) condiţiilor de solicitare a participării la sistemele de plăţi desemnate, astfel cum sunt prevăzute de dispoziţiile din legislaţia naţională relevante care transpun articolul 35a alineatul (1) din Directiva (UE) 2015/2.366, precum şi (ii) a procedurilor prevăzute de legislaţia naţională relevante care transpun articolul 35a alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/2.366."

    6. La titlul I articolul 10, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) transmite Băncii Naţionale a României o dată pe an o declaraţie semnată, astfel cum a fost aprobat de organul de conducere competent, prin care confirmă respectarea continuă de către participant a cerinţelor prevăzute la articolul 5 alineatul (2) litera (f) şi respectarea continuă de către participant a cerinţei de a implementa controale adecvate de securitate pentru a-şi proteja sistemele împotriva accesului şi utilizării neautorizate, astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (1). Banca Naţională a României are dreptul de a verifica informaţiile furnizate printr-o asemenea declaraţie şi de a solicita orice documente justificative pe care le consideră necesare în mod rezonabil."

    7. La titlul I, după articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 13^1
    Valorile maxime ale deţinerilor din conturile participanţilor prevăzuţi la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) şi penalităţile pentru depăşirea acestora
    (1) Fondurile totale deţinute la sfârşitul zilei de operare de un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) în toate conturile pe care le deţine la Banca Naţională a României nu depăşesc o valoare maximă a deţinerilor calculată în conformitate cu termenii de mai jos. Fondurile menţionate în prezentul alineat nu includ fondurile deţinute de un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) în conturile deţinute în scopul procedurii de decontare RTGS AS D sau al procedurii de decontare TIPS AS.
    (2) Valoarea maximă a deţinerilor prevăzută la alineatul (1) se calculează după cum urmează:
    (a) în cazul în care un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) a funcţionat timp de 12 luni anterior solicitării sale de a deschide un cont în TARGET, valoarea maximă a deţinerilor este dublul valorii de vârf a ordinelor de transfer de fonduri iniţiate decontate, incluzând, după caz, ordinele de transfer ale sistemelor auxiliare, dar excluzând transferurile de lichiditate ale participantului prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) în orice zi de operare din cursul perioadei anterioare de 12 luni calendaristice. Participantul prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) include calculul detaliat al acestei valori maxime a deţinerilor în solicitarea sa adresată Băncii Naţionale a României pentru a participa la TARGET;
    (b) în cazul în care un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) nu a funcţionat timp de 12 luni anterior solicitării sale de a deschide un cont în TARGET, valoarea maximă a deţinerilor este dublul valorii de vârf totale estimate de un astfel de participant pentru ordinele de transfer de fonduri iniţiate, incluzând, după caz, ordinele de transfer ale sistemelor auxiliare, dar excluzând transferurile de lichiditate. Participantul prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) include în solicitarea sa de a deschide un cont în TARGET calculul detaliat al valorii maxime propuse a deţinerilor;
    (c) în perioada de 12 luni de la deschiderea primului cont TARGET activ, Banca Naţională a României recalculează valoarea maximă a deţinerilor pentru fiecare participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1), în fiecare lună din primul trimestru de la deschiderea contului, utilizând valoarea de vârf efectivă a ordinelor de transfer de fonduri iniţiate decontate, incluzând, după caz, ordinele de transfer ale sistemelor auxiliare, dar excluzând transferurile de lichiditate. Ulterior, recalcularea se efectuează în fiecare trimestru. Această valoare maximă recalculată a deţinerilor se aplică începând cu următoarea zi de operare după ce recalcularea este notificată fiecărui astfel de participant de către Banca Naţională a României şi până la următoarea recalculare;
    (d) după prima perioadă de 12 luni de la deschiderea primului cont TARGET activ, Banca Naţională a României recalculează valoarea maximă a deţinerilor o dată pe an. Recalcularea se bazează pe valoarea de vârf totală efectivă a tuturor ordinelor de transfer de fonduri iniţiate de un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1), incluzând, după caz, ordinele de transfer ale sistemelor auxiliare, dar excluzând transferurile de lichiditate din perioada anterioară de 12 luni din TARGET, şi pe informaţiile furnizate Băncii Naţionale a României în conformitate cu literele (a) şi (b);
    (e) în circumstanţe excepţionale, Banca Naţională a României poate, la discreţia sa, să recalculeze ad-hoc valoarea maximă a deţinerilor, în cazul unei modificări semnificative a valorilor de decontare ale unui participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) care este iminentă sau care a avut loc deja şi care ar putea cauza nerespectarea valorii maxime relevante a deţinerilor. Orice astfel de recalculare se efectuează în conformitate cu litera (b).
    (3) În cazul în care fondurile totale din conturile unui participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) depăşesc valoarea maximă aplicabilă a deţinerilor, participantul respectiv ia măsuri imediate pentru a reduce fondurile totale deţinute până la valoarea maximă a deţinerilor sau la o valoare mai mică. În cazul în care o astfel de reducere nu este posibilă din cauza unei plăţi primite cu puţin timp înainte de sfârşitul zilei de operare, reducerea se efectuează fără întârzieri nejustificate după începerea următoarei zile de operare.
    (4) În cazul în care un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) este un participant direct la un sistem de plăţi care este un sistem auxiliar în TARGET şi se bazează pe procedura de decontare RTGS AS D sau pe procedurile de decontare TIPS AS, participantul respectiv raportează Băncii Naţionale a României pe bază lunară valorile de vârf şi medii zilnice ale deţinerilor overnight din conturile tehnice relevante din TARGET ale sistemului auxiliar. Un astfel de participant raportează pe bază lunară şi valorile de vârf şi medii zilnice ale obligaţiilor de decontare procesate în sistemul auxiliar corespunzător.
    (5) În cazul în care un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) nu respectă alineatele (1)-(3), Banca Naţională a României impune o penalitate de 0,03% din suma totală care depăşeşte valoarea maximă a deţinerilor din toate conturile participantului respectiv la sfârşitul zilei de operare în TARGET şi o penalitate zilnică suplimentară de 1.000 EUR pentru fiecare zi de nerespectare.
    (6) Conturile prevăzute la alineatul (1) se revizuiesc în termen de cel mult 12 luni de la data de 6 octombrie 2025 şi, ulterior, cel puţin o dată la trei ani. Metodele de calculare a deţinerilor maxime prevăzute la alineatul (2) se revizuiesc în termen de cel mult 12 luni de la data de 6 octombrie 2025 şi, ulterior, cel puţin o dată la trei ani."

    8. La titlul I articolul 18 alineatul (1), litera (b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(b) ordinele de plată instant şi ordinele de transfer credit TIPS OLO sunt considerate intrate în TARGET - România şi irevocabile în momentul în care fondurile relevante din TIPS DCA al participantului sau din contul tehnic TIPS AS al acestuia sunt rezervate;"

    9. La titlul I, articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 21
    Schema de compensaţie
    În cazul în care, din cauza unei disfuncţionalităţi tehnice a TARGET, un ordin de transfer de fonduri nu poate fi decontat în aceeaşi zi de operare în care a fost acceptat sau nu a putut fi transmis, Banca Naţională a României face o ofertă de compensaţie participantului implicat, în conformitate cu procedura specială prevăzută în apendicele II."

    10. La titlul I articolul 25, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul cuprins:
    "(6) În cazul în care un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) nu a remediat o nerespectare substanţială a cerinţelor de la articolul 13^1, Banca Naţională a României poate înceta participarea acestuia la TARGET în circumstanţele descrise la alineatul (2) litera (b) şi/sau litera (c). Prin derogare de la alineatul (2), Banca Naţională a României poate înceta participarea acestuia la TARGET cu un preaviz de o lună şi îi impune o penalitate suplimentară unică de 1.000 EUR pentru fiecare cont închis. În sensul prezentului alineat, fiecare dintre următoarele elemente este considerat, printre altele, un caz de nerespectare substanţială:
    (a) încălcarea sistematică sau repetată a limitei valorii maxime relevante a deţinerilor, inclusiv, dar fără a se limita la, o încălcare care implică o valoare semnificativă peste limita valorii maxime relevante a deţinerilor;
    (b) nereducerea valorii deţinerilor din conturile relevante la valoarea maximă a deţinerilor sau la o valoare mai mică până la sfârşitul zilei de operare următoare zilei de operare în care sunt primite fondurile;
    (c) nerespectarea obligaţiei de a raporta pe bază lunară valorile de vârf şi medii zilnice ale deţinerilor overnight din conturile tehnice relevante din TARGET ale sistemului auxiliar şi valorile de vârf şi medii zilnice ale obligaţiilor acestuia de decontare procesate în sistemul auxiliar corespunzător.
(7) În cazul în care un participant prevăzut la articolul 4 alineatul (2) litera (d^1) nu respectă cerinţele prevăzute la articolul 10 alineatul (7), Banca Naţională a României poate să înceteze participarea la TARGET a participantului respectiv, în circumstanţele descrise la alineatul (2) litera (b) şi/sau litera (c). Prin derogare de la alineatul (2), participantului i se acordă un preaviz de o lună."

    11. La titlul II, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    Deschiderea şi administrarea unui MCA
    (1) Banca Naţională a României deschide şi operează cel puţin un MCA pentru fiecare participant, cu excepţia cazului în care participantul este un AS care nu este o CPC eligibilă care utilizează numai procedurile de decontare RTGS AS sau TIPS AS, caz în care utilizarea unui MCA este la latitudinea AS.
    (2) În scopul decontării operaţiunilor de politică monetară prevăzute în Orientarea (UE) 2015/510 a Băncii Centrale Europene din 19 decembrie 2014 privind punerea în aplicare a cadrului de politică monetară din Eurosistem (BCE/2014/60) şi al decontării dobânzii aferente operaţiunilor de politică monetară şi altor operaţiuni cu Banca Naţională a României, participantul desemnează un MCA primar deţinut la Banca Naţională a României.
    (3) MCA-ul primar desemnat în conformitate cu alineatul (2) se utilizează, de asemenea, pentru:
    (a) remuneraţia prevăzută la articolul 12 din titlul I, cu excepţia cazului în care participantul a desemnat un alt participant la TARGET - România în acest scop;
    (b) acordarea creditului pe parcursul zilei, dacă este cazul;
    (c) acordarea de credite overnight CPC-urilor eligibile prin intermediul facilităţii de credit pentru CPC, după caz.
    (4) Orice sold negativ al unui MCA primar nu trebuie să fie mai mic decât linia de credit (dacă este acordată). Nu trebuie să existe un sold debitor al unui MCA care nu este un MCA primar."

    12. La titlul II articolul 10, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Banca Naţională a României poate oferi CPC eligibile acces la facilitatea de credit pentru CPC, în sensul articolului 139 alineatul (2) litera (c) din Tratat coroborat cu articolele 18 şi 42 din Statutul SEBC şi cu articolul 1 alineatul (1) din Orientarea (UE) 2015/510 (BCE/2014/60). CPC eligibile sunt cele care, în toate momentele relevante:
    (a) sunt autorizate ca CPC în conformitate cu legislaţia Uniunii sau cu legislaţia naţională aplicabilă;
    (b) sunt entităţi eligibile în sensul alineatului (2) litera (d);
    (c) au sediul în zona euro;
    (d) au acces la credit pe parcursul zilei (intraday credit);
    (e) respectă cerinţele privind mecanismele de siguranţă referitoare la soliditatea financiară în conformitate cu articolul 2 din Decizia (UE) 2025/1.734 a Băncii Centrale Europene (BCE/2025/29)(*);
    (f) respectă cerinţele privind mecanismele de siguranţă referitoare la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate în conformitate cu articolul 3 din Decizia (UE) 2025/1.734 (BCE/2025/29).
    (*) Decizia (UE) 2025/1.734 a Băncii Centrale Europene din 31 iulie 2025 privind mecanismele de siguranţă referitoare la accesul contrapărţilor centrale la creditul overnight al Eurosistemului în TARGET (BCE/2025/29)."

    13. La titlul II articolul 10, alineatele (6) şi (7) se abrogă.
    14. La titlul II, articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    Colateral eligibil pentru credit
    Creditele pe parcursul zilei (intraday credit) şi accesul la facilitatea de credit pentru CPC se bazează pe colateral eligibil. Colateralul eligibil se compune din aceleaşi tipuri de active ca şi activele eligibile pentru utilizare în operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului şi este supus aceloraşi reguli de evaluare şi de control al riscurilor ca cele prevăzute în partea a patra a Orientării (UE) 2015/510 (BCE/2014/60)."

    15. La titlul II, după articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 12^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 12^1
    Procedura de extindere a creditului în cazul facilităţii de credit pentru CPC
    (1) Rata dobânzii care se aplică facilităţii de credit pentru CPC este rata dobânzii pentru facilitatea de creditare marginală.
    (2) Nerambursarea de către o CPC eligibilă, care nu este o contraparte eligibilă pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului şi care nu are acces la facilitatea de creditare marginală, a creditului pe parcursul zilei (intraday credit) la închiderea zilei este considerată în mod automat ca solicitarea respectivei CPC eligibile de acces la facilitatea de credit pentru CPC. În cazul în care acea CPC eligibilă deţine mai mult de un MCA sau unul sau mai multe DCA, orice sold înregistrat la închiderea zilei în acele conturi se ia în considerare la calculul sumei pentru care acea entitate a apelat la facilitatea de credit pentru CPC. Acest lucru nu atrage după sine eliberarea echivalentă a activelor instituite în prealabil drept colateral pentru creditul pe parcursul zilei subiacent existent.
    (3) În cazul în care o CPC eligibilă menţionată la alineatul (2) nu rambursează creditul overnight, indiferent de motiv, CPC respectivă este pasibilă de următoarele penalităţi:
    (a) dacă CPC eligibilă nu rambursează creditul overnight pentru prima dată pe parcursul oricărei perioade de 12 luni, atunci CPC respectivă suportă dobânzi penalizatoare calculate la o rată de cinci puncte procentuale peste rata dobânzii pentru facilitatea de creditare marginală, raportată la valoarea unui astfel de sold debitor;
    (b) dacă CPC eligibilă nu rambursează creditul overnight pentru a doua oară cel puţin pe parcursul aceleiaşi perioade de 12 luni, atunci rata dobânzii penalizatoare menţionată la litera (a) se majorează cu 2,5 puncte procentuale pentru fiecare situaţie suplimentară în care s-a înregistrat o poziţie debitoare pe parcursul acestei perioade de 12 luni.
    (4) Consiliul guvernatorilor BCE poate decide să renunţe la penalităţile impuse în conformitate cu alineatul (3) sau să le reducă dacă nerambursarea creditului overnight de către respectiva CPC eligibilă poate fi atribuită forţei majore şi/sau unei disfuncţionalităţi tehnice a TARGET, sintagma «disfuncţionalitate tehnică a TARGET» având sensul stabilit la articolul 1 punctul (66) din anexa nr. III la ordin.
    (5) Banca Naţională a României poate comunica BCE şi autorităţilor naţionale competente valoarea creditului pe parcursul zilei şi a creditului overnight acordat unei CPC eligibile."

    16. La titlul II, articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    Limitarea, suspendarea sau încetarea accesului la creditul pe parcursul zilei (intraday credit)
    (1) Banca Naţională a României suspendă sau încetează accesul la creditul pe parcursul zilei în cazul producerii uneia dintre următoarele situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor:
    (a) MCA-ul primar al participantului deschis la Banca Naţională a României este suspendat sau închis;
    (b) participantul în cauză încetează să mai respecte oricare dintre cerinţele prevăzute la articolul 10 pentru acordarea creditului pe parcursul zilei (intraday credit);
    (c) o autoritate judiciară sau o altă autoritate competentă adoptă cu privire la participant o decizie de implementare a unei proceduri de lichidare sau de desemnare a unui lichidator sau a unei persoane cu atribuţii echivalente pentru participantul respectiv sau a oricărei alte proceduri similare;
    (d) participantul este supus blocării fondurilor şi/sau altor măsuri impuse de Uniune care restricţionează capacitatea participantului de utilizare a fondurilor proprii.
    (2) Banca Naţională a României limitează, suspendă sau încetează accesul la creditul pe parcursul zilei în cazul producerii uneia dintre următoarele situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor:
    (a) eligibilitatea participantului drept contraparte pentru operaţiunile de politică monetară ale Eurosistemului a fost limitată, a fost suspendată sau a încetat;
    (b) accesul unei CPC eligibile la facilitatea de credit pentru CPC a fost limitat, a fost suspendat sau a încetat.
    (3) Banca Naţională a României poate suspenda sau înceta accesul la creditul pe parcursul zilei în cazul în care o BCN suspendă sau încetează participarea la TARGET a participantului în temeiul implementării de către BCN a articolului 25 alineatul (2) din titlul I.
    (4) Banca Naţională a României poate decide să limiteze, să suspende sau să înceteze accesul unui participant la creditul pe parcursul zilei (intraday credit), dacă se consideră că participantul prezintă riscuri din perspectiva prudenţei.“"

    17. La titlul IV articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Autocolateralizarea se bazează pe colateralul eligibil prevăzut într-o listă publicată de Banca Naţională a României în conformitate cu articolul 8 alineatul (4) din Orientarea (UE) 2024/3.129 a Băncii Centrale Europene (BCE/2024/22)(*).
    (*) Orientarea (UE) 2024/3.129 a Băncii Centrale Europene din 13 august 2024 privind gestionarea colateralului în operaţiunile de creditare din Eurosistem (BCE/2024/22) (JO L, 2024/3129, 20.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/ guideline/2024/3129/oj).“;"

    18. La titlul V articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În cazul în care titularul de TIPS DCA îşi exercită opţiunea de a accepta ordine de transfer credit TIPS OLO, acesta informează Banca Naţională a României în mod corespunzător."

    19. La titlul V articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Un titular de TIPS DCA poate desemna una sau mai multe entităţi adresabile şi informează Banca Naţională a României dacă oricare dintre aceste entităţi adresabile acceptă ordine de transfer credit TIPS OLO. Entităţile adresabile trebuie să fi aderat la schema SCT Inst prin semnarea Acordului de aderare la schema de transfer credit instant SEPA."

    20. La titlul V articolul 4, după litera (a) se introduce o nouă literă, litera (a^1), cu următorul cuprins:
    "(a^1) «ordine de transfer credit TIPS OLO»;"

    21. La titlul V articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) După acceptarea unui ordin de plată instant sau a unui ordin de transfer credit TIPS OLO, astfel cum se prevede la articolul 17 din titlul I, TARGET - România verifică dacă există suficiente fonduri în TIPS DCA al plătitorului pentru a efectua decontarea şi se aplică următoarele:
    (a) în cazul în care nu există suficiente fonduri, ordinul de plată instant sau ordinul de transfer credit TIPS OLO este respins;
    (b) în cazul în care există suficiente fonduri, suma corespunzătoare este rezervată în aşteptarea răspunsului de la beneficiarul plăţii. În cazul acceptării de către beneficiar a ordinului de plată instant sau a ordinului de transfer credit TIPS OLO, ordinul respectiv este decontat şi, simultan, rezervarea este ridicată. În cazul respingerii de către beneficiar a ordinului de plată instant sau a ordinului de transfer credit TIPS OLO sau în absenţa unui răspuns în timp util, în sensul schemei SCT Inst în cazul unui ordin de plată instant şi al Specificaţiilor funcţionale detaliate pentru utilizatori (User Detailed Functional Specifications) (UDFS) pentru TIPS în cazul unui ordin de transfer credit TIPS OLO, ordinul de plată instant sau ordinul de transfer credit TIPS OLO este respins şi, simultan, rezervarea este ridicată."

    22. La titlul V articolul 6, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Fără a aduce atingere prevederilor alineatului (3) litera (b), Banca Naţională a României respinge un ordin de plată instant sau un ordin de transfer credit TIPS OLO în cazul în care valoarea ordinului de plată instant sau a ordinului de transfer credit TIPS OLO depăşeşte orice sold al memorandumului de credit (credit memorandum balance) (CMB) aplicabil."

    23. La titlul V articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Registrul TIPS reprezintă o listă cu codurile BIC utilizate în scopul direcţionării informaţiilor şi cuprinde codurile BIC aparţinând:
    (a) titularilor de TIPS DCA;
    (b) entităţilor adresabile.
    Registrul TIPS include informaţii pentru fiecare BIC cu privire la acceptarea de către titularul de TIPS DCA sau de către entitatea adresabilă a ordinelor de transfer credit TIPS OLO."

    24. La titlul V articolul 10, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Banca Naţională a României procesează ordinele de plată instant sau ordinele de transfer credit TIPS OLO ale unui titular de TIPS DCA a cărui participare la TARGET - România a fost suspendată sau a încetat în temeiul articolului 25 alineatul (1) sau (2) din titlul I şi în legătură cu care Banca Naţională a României a rezervat fonduri într-un TIPS DCA în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) litera (b) înainte de suspendare sau de încetare."

    25. La titlul V, după articolul 10 se adaugă un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
    "ART. 11
    Mesaje de tip broadcast
    (1) Titularii de TIPS DCA pot utiliza funcţia de transmitere a mesajelor de tip broadcast oferită de TIPS, care permite unui titular de TIPS DCA sau unui titular de cont tehnic TIPS AS să transmită un mesaj tuturor celorlalţi titulari de TIPS DCA şi titulari de conturi tehnice TIPS AS, pentru a transmite mesaje de tip broadcast din următoarele categorii:
    (a) «Începerea imediată a perioadei de indisponibilitate»;
    (b) «Încetarea imediată a perioadei de indisponibilitate»;
    (c) «Perioada de indisponibilitate planificată».
    (2) Titularii de TIPS DCA nu trimit mesaje de tip «free text» sau «mesaje privind insolvenţa». Titularul de TIPS DCA care utilizează sistemul de transmitere a mesajelor de tip broadcast îşi asumă întreaga responsabilitate şi răspundere pentru conţinutul oricărui mesaj."

    26. La titlul VII, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    Deschiderea şi administrarea unui cont tehnic TIPS AS
    (1) Banca Naţională a României poate, la cererea unui AS care decontează plăţi instant în conformitate cu schema SCT Inst, ordine de transfer credit TIPS OLO sau plăţi aproape instant în propriile registre, să deschidă şi să opereze unul sau mai multe conturi tehnice TIPS AS. În cazul în care titularul de cont tehnic TIPS DCA îşi exercită opţiunea de a accepta ordine de transfer credit TIPS OLO, acesta informează Banca Naţională a României în consecinţă.
    (2) Într-un cont tehnic TIPS AS nu trebuie să existe sold debitor.
    (3) AS utilizează un cont tehnic TIPS AS pentru a colecta lichiditatea necesară rezervată de membrii compensatori ai acestuia pentru a-şi finanţa poziţiile.
    (4) AS poate opta să primească notificări privind creditarea şi debitarea contului său tehnic TIPS AS. În cazul în care AS optează pentru acest serviciu, notificarea este transmisă imediat după debitarea sau creditarea contului tehnic TIPS AS.
    (5) Un AS poate trimite ordine de plată instant şi răspunsuri pozitive la solicitările de returnare către orice titular de TIPS DCA sau către orice titular de cont tehnic TIPS AS şi poate trimite ordine de transfer credit TIPS OLO oricărui titular de TIPS DCA sau oricărui titular de cont tehnic TIPS AS care a optat să le primească.
    (6) Un AS primeşte şi procesează ordine de plată instant, solicitări de returnare şi răspunsuri pozitive la solicitările de returnare din partea oricărui titular de TIPS DCA sau a oricărui titular de cont tehnic TIPS AS. În cazul în care a informat Banca Naţională a României cu privire la exercitarea opţiunii sale în conformitate cu alineatul (1), acesta acceptă ordine de transfer credit TIPS OLO de la orice titular de TIPS DCA sau de la orice titular de cont tehnic TIPS AS care a optat să le trimită."

    27. La titlul VII articolul 4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) După acceptarea unui ordin de plată instant sau a unui ordin de transfer credit TIPS OLO, conform articolului 17 alineatul (1) din titlul I, Banca Naţională a României verifică dacă există suficiente fonduri în contul tehnic TIPS AS al plătitorului pentru a efectua decontarea, fiind aplicabile următoarele:
    (a) în cazul în care nu există suficiente fonduri, ordinul de plată instant sau ordinul de transfer credit TIPS OLO este respins;
    (b) în cazul în care există suficiente fonduri, suma corespunzătoare este rezervată în aşteptarea răspunsului de la beneficiarul plăţii. În cazul acceptării de către beneficiar a ordinului de plată instant sau a ordinului de transfer credit TIPS OLO, acel ordin este decontat şi, simultan, este ridicată rezervarea. În cazul respingerii de către beneficiar a ordinului de plată instant sau a ordinului de transfer credit TIPS OLO sau în absenţa unui răspuns în timp util, în sensul schemei SCT Inst în cazul ordinului de plată instant şi în sensul TIPS UDFS în cazul ordinului de transfer credit TIPS OLO, ordinul respectiv este respins şi, simultan, rezervarea este ridicată."

    28. La titlul VII articolul 4, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Fără a aduce atingere prevederilor alineatului (3) litera (b), Banca Naţională a României respinge un ordin de plată instant sau un ordin de transfer credit TIPS OLO în cazul în care valoarea ordinului de plată instant sau a ordinului de transfer credit TIPS OLO depăşeşte orice sold al memorandumului de credit (CMB) aplicabil."

    29. La titlul VII articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Solicitarea de returnare este înaintată beneficiarului ordinului de plată instant sau al ordinului de transfer credit TIPS OLO decontat, care poate da un răspuns pozitiv sau negativ la solicitarea de returnare."

    30. La titlul VII articolul 8, după litera (c) se introduce o nouă literă, litera (d), cu următorul cuprins:
    "(d) «ordine de transfer credit TIPS OLO"

    31. La titlul VII articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Registrul TIPS reprezintă o listă cu codurile BIC utilizate în scopul direcţionării informaţiilor şi cuprinde codurile BIC aparţinând:
    (a) titularilor de TIPS DCA;
    (b) entităţilor adresabile.
    Registrul TIPS include informaţii pentru fiecare BIC cu privire la acceptarea de către titularul de TIPS DCA sau de către entitatea adresabilă a ordinelor de transfer credit TIPS OLO."

    32. La titlul VII articolul 11, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Banca Naţională a României procesează ordinele de plată instant sau ordinele de transfer credit TIPS OLO ale unui titular de cont tehnic TIPS AS a cărui participare la TARGET-România a fost suspendată sau a încetat în temeiul articolului 25 alineatul (1) sau (2) din titlul I şi în legătură cu care Banca Naţională a României a rezervat fonduri într-un cont tehnic TIPS AS în conformitate cu articolul 4 alineatul (3) litera (b) înainte de suspendare sau de încetare."

    33. La titlul VII, după articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 12, cu următorul cuprins:
    "ART. 12
    Mesaje de tip broadcast
    (1) Titularii de TIPS DCA pot utiliza funcţia de transmitere a mesajelor de tip broadcast oferită de TIPS, care permite unui titular de TIPS DCA sau unui titular de cont tehnic TIPS AS să transmită un mesaj tuturor celorlalţi titulari de TIPS DCA şi titulari de conturi tehnice TIPS AS, pentru a transmite mesaje de tip broadcast din următoarele categorii:
    a) «Începerea imediată a perioadei de indisponibilitate»;
    b) «Încetarea imediată a perioadei de indisponibilitate»;
    c) «Perioada de indisponibilitate planificată».
    (2) Titularii de conturi tehnice TIPS AS nu vor trimite mesaje de tip «free text» sau «mesaje privind insolvenţa». Titularul de cont tehnic TIPS AS care utilizează sistemul de transmitere a mesajelor de tip broadcast îşi asumă întreaga responsabilitate şi răspundere pentru conţinutul oricărui mesaj."

    34. La apendicele I punctul (4), după litera (d) se introduce o nouă literă, litera (e), cu următorul cuprins:
    "(e) Următoarele subtipuri de mesaje suplimentare sunt utilizate pentru ordinele de transfer credit TIPS OLO:

┌───────────────┬────────────────────────────┐
│Tip de mesaj │Descriere │
├───────────────┼────────────────────────────┤
│pacs.002.001.03│FIToFIPayment Status Report │
├───────────────┼────────────────────────────┤
│pacs.008.001.08│FIToFICustomerCreditTransfer│
├───────────────┼────────────────────────────┤
│pacs.028.001.03│FIToFIPaymentStatusRequest │
└───────────────┴────────────────────────────┘


    Mesajele aferente ordinelor de transfer credit TIPS OLO vor fi identificate cu sufixul XCY în protocolul de schimb de mesaje."

    35. La apendicele I, punctul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) Reguli de validare şi coduri de eroare
    Validarea mesajelor se efectuează în conformitate cu ghidurile «High Value Payments Plus» (Plăţi de mare valoare - versiunea Plus) (HVPS+) privind validările mesajelor specificate în standardul ISO 20022 şi validările specifice TARGET. Regulile detaliate de validare şi codurile de eroare sunt descrise în părţile respective ale UDFS, după cum urmează:
    a) pentru MCA, în capitolul 14 din CLM UDFS;
    b) pentru RTGS DCA, în capitolul 13 din RTGS UDFS;
    c) pentru T2S DCA, în capitolul 4.1 din T2S UDFS.
    În cazul în care un ordin de plată instant, un ordin de transfer credit TIPS OLO sau un răspuns pozitiv la solicitarea de returnare este respins pentru orice motiv, titularul de TIPS DCA primeşte un raport privind starea plăţii (pacs.002), astfel cum este descris în capitolul 4.2 din TIPS UDFS. În cazul în care un ordin de transfer de lichiditate este respins pentru orice motiv, titularul de TIPS DCA primeşte un mesaj de respingere (camt.025), astfel cum este descris în capitolul 1.6 din TIPS UDFS."

    36. La apendicele IV punctul (2.3) litera (c), după punctul (ii) se introduce un nou punct, punctul (iii), cu următorul cuprins:
    "(iii) plăţi efectuate de sau către departamentele de trezorerie ale administraţiilor centrale sau regionale ale statelor membre în scopul prevenirii transformării creditelor pe parcursul zilei (intraday credit) în credite overnight."

    37. La apendicele VI, punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "6. COMISIOANE PENTRU TITULARII DE TIPS DCA
    Comisioanele pentru operarea TIPS DCA se percep după cum urmează:
    a) pentru fiecare TIPS DCA se percepe titularului de TIPS DCA un comision fix lunar de 800 EUR. Acest comision fix include un BIC al cărui titular este o entitate adresabilă în TIPS şi care este desemnat de către titularul de TIPS DCA pentru utilizarea respectivului TIPS DCA;
    b) pentru fiecare entitate adresabilă suplimentară desemnată de titularul de TIPS DCA, până la un maximum de 50 de entităţi adresabile, se percepe un comision fix lunar de 20 EUR titularului de TIPS DCA care efectuează desemnarea acestora. Nu se percepe comision pentru nicio altă entitate adresabilă suplimentară desemnată;
    c) pentru fiecare ordin de plată instant, ordin de transfer credit TIPS OLO sau răspuns pozitiv la o solicitare de returnare acceptat de Banca Naţională a României, astfel cum se prevede la articolul 17 din titlul I, se percepe un comision de 0,001 EUR atât titularului de TIPS DCA care urmează să fie debitat, cât şi titularului de cont tehnic TIPS AS sau de TIPS DCA care urmează să fie creditat, indiferent dacă ordinul de plată instant, ordinul de transfer credit TIPS OLO sau răspunsul pozitiv la o solicitare de returnare se decontează;
    d) nu se percep comisioane pentru ordinele de transfer de lichiditate din TIPS DCA către MCA, RTGS DCA, subconturi, conturi de depozit overnight, conturi tehnice TIPS AS sau T2S DCA."

    38. La apendicele VI punctul 7, litera (c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(c) pentru fiecare ordin de plată instant, ordin de transfer credit TIPS OLO sau răspuns pozitiv la o solicitare de returnare acceptat de Banca Naţională a României, astfel cum se prevede la articolul 17 din titlul I, se percepe un comision de 0,001 EUR atât titularului de cont tehnic TIPS AS care urmează să fie debitat, cât şi titularului de cont tehnic TIPS AS sau TIPS DCA care urmează să fie creditat, indiferent dacă ordinul de plată instant, ordinul de transfer credit TIPS OLO sau răspunsul pozitiv la o solicitare de returnare se decontează."



    ART. II
    Anexa nr. III la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 3/2022 privind regulile de sistem ale TARGET-România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 şi 808 bis din 17 august 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, punctul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(11) «sucursală» (branch), cu excepţia cazului în care este utilizată la articolul 9 alineatul (8) din Orientarea (UE) 2022/912 a Băncii Centrale Europene din 24 februarie 2022 privind sistemul transeuropean automat de transfer rapid cu decontare pe bază brută în timp real (TARGET) de nouă generaţie, înseamnă:
    a) o sucursală în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 17 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului(*), al articolului 4 alineatul (1) punctul 30 din Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului(**) sau al articolului 4 punctul 39 din Directiva (UE) 2015/2.366, după caz; sau
    b) în cazul unei instituţii emitente de monedă electronică menţionate la articolul 1 punctul 3 litera (b) din Decizia (UE) 2025/222 a Băncii Centrale Europene (BCE/2025/2)(***), un punct de lucru care reprezintă o parte dependentă din punct de vedere juridic de o astfel de instituţie emitentă de monedă electronică şi care desfăşoară direct toate sau unele dintre tranzacţiile specifice activităţii instituţiei respective; toate locurile de desfăşurare a activităţii înfiinţate în acelaşi stat membru de către o instituţie emitentă de monedă electronică cu sediul central într-un alt stat membru sunt considerate ca fiind o singură sucursală;
    (*) Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).
    (**) Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/65/oj).
    (***) Decizia (UE) 2025/222 a Băncii Centrale Europene din 27 ianuarie 2025 privind accesul prestatorilor de servicii de plată nebancari la sistemele de plăţi operate de băncile centrale şi la conturile băncilor centrale din Eurosistem (BCE/2025/2) (JO L, 2025/222, 6.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/222/oj)."

    2. La articolul 1, punctul (16) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(16) «ordin de transfer de fonduri» (cash transfer order) înseamnă orice instrucţiune a unui participant sau a unei entităţi care acţionează în numele acestuia, de a pune la dispoziţia unui destinatar o sumă de bani dintr-un cont într-un alt cont prin intermediul unei înregistrări contabile şi care poate fi un ordin de transfer al sistemului auxiliar, un ordin de transfer de lichiditate, un ordin de plată instant, un răspuns pozitiv la solicitarea de returnare, un ordin de transfer credit TIPS OLO sau un ordin de plată;"

    3. La articolul 1, după punctul (18) se introduce un nou punct, punctul (18^1), cu următorul cuprins:
    "(18^1) «facilitate de credit pentru contrapărţile centrale» (CCP credit facility) (facilitate de credit pentru CPC) înseamnă facilitatea de credit instituită cu scopul de a oferi CPC eligibile credit overnight în cazurile în care, în condiţii de piaţă extreme, o CPC se confruntă cu o lipsă de lichidităţi, în conformitate cu condiţiile prevăzute la articolul 10 alineatul (5) şi la articolul 12^1 din titlul II al anexei nr. I la ordin;"

    4. La articolul 1, după punctul (26) se introduce un nou punct, punctul (26^1), cu următorul cuprins:
    "(26^1) «contraparte centrală eligibilă» (eligible CCP) (CPC eligibilă) înseamnă o CPC stabilită în zona euro care respectă cerinţele de acces aplicabile facilităţii de credit pentru CPC, prevăzute în prezentul ordin;"

    5. La articolul 1, punctul (34) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(34) «entitate ordonatoare» (instructing party) înseamnă o entitate care a fost desemnată ca atare de un titular de TIPS DCA sau de titularul unui cont tehnic TIPS AS şi căreia i se permite să iniţieze ordine de plată instant, ordine de transfer de lichiditate sau ordine de transfer credit TIPS OLO şi/sau să primească ordine de plată instant, ordine de transfer de lichiditate sau ordine de transfer credit TIPS OLO în numele respectivului titular de cont sau al unei entităţi adresabile a respectivului titular de cont;"

    6. La articolul 1, punctul (42) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(42) «plată aproape instant» (near instant payment) înseamnă un ordin de transfer de fonduri care respectă Standardul NL al Consiliului European al Plăţilor pentru servicii suplimentare opţionale pentru operaţiunile de transfer credit SEPA [SEPA Credit Transfer Additional Optional Services (SCT AOS) NL Standard] pentru procesarea instant a transferurilor de credit SEPA sau schema de transfer credit instant SEPA One-Leg Out (OCT Inst) a Consiliului European al Plăţilor [SEPA One-Leg Out Instant Credit Transfer (OCT Inst) Scheme;"

    7. La articolul 1, după punctul (43) se introduce un nou punct, punctul (43^1), cu următorul cuprins:
    "(43^1) «prestator de servicii de plată nebancar» (non-bank payment service provider) înseamnă prestator de servicii de plată nebancar, astfel cum este definit la articolul 1 punctul 3 din Decizia (UE) 2025/222 (BCE/2025/2);"

    8. La articolul 1, punctul (48) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(48) «ordin de plată» (payment order) înseamnă orice instrucţiune a unui participant sau a unei entităţi care acţionează în numele acestuia de a pune la dispoziţia unui destinatar o sumă de bani dintr-un cont într-un alt cont prin intermediul unei înregistrări contabile şi care nu este un ordin de transfer al AS (ordin de transfer AS), un ordin de transfer de lichiditate, un ordin de plată instant, un ordin de transfer credit TIPS OLO sau un răspuns pozitiv la solicitarea de returnare;"

    9. La articolul 1, după punctul (63) se introduce un nou punct, punctul (63^1), cu următorul cuprins:
    "(63^1) «ordin de transfer credit de tip one-leg out în serviciul de decontare a plăţilor instant în TARGET (TIPS)» (TARGET Instant Payment Settlement (TIPS) one-leg out credit transfer order) (ordin de transfer credit TIPS OLO) înseamnă un ordin de transfer credit care constă în două sau mai multe componente, dintre care doar una se decontează în TIPS şi intră sub incidenţa prezentului ordin, în timp ce restul se decontează într-un sistem diferit sau într-o valută diferită;"



    ART. III
    Prezentul ordin intră în vigoare la data de 6 octombrie 2025.

    ART. IV
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
                    Mugur Constantin Isărescu

    Bucureşti, 24 septembrie 2025.
    Nr. 6.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016