Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6 din 20 martie 2024  pentru modificarea şi completarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2023, precum şi pentru modificarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2016     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 6 din 20 martie 2024 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2023, precum şi pentru modificarea Regulamentului privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2016

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 262 din 27 martie 2024
    Având în vedere prevederile cap. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c), ale art. 9 alin. (1) lit. h) şi t) şi ale art. 10 alin. (1) lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
    ART. I
    Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 5/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 6 februarie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Prin derogare de la prevederile alin. (2), persoanele fizice/juridice prevăzute la art. 4 alin. (7) au obligaţia:
    a) de a publica pe pagina proprie de internet oferte de serviciu universal aplicabile clienţilor casnici alimentaţi direct din instalaţiile electrice aferente unităţilor de producere/din reţelele electrice pe care aceştia le exploatează sau situaţi în proximitatea acestor reţele;
    b) de a transmite oferta de serviciu universal clienţilor casnici prevăzuţi la lit. a) care solicită această ofertă, prin una din căile de comunicare poştă, e-mail, portal, conform opţiunii clientului."

    2. La articolul 15 alineatul (7), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) să solicite furnizorului modificarea adresei de corespondenţă şi/sau a modalităţii de comunicare pentru primirea comunicărilor/notificărilor, respectiv pentru primirea facturilor în cazul clienţilor pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică;"

    3. La articolul 15, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
    "(9) Comunicările/Notificările se transmit clientului prin modalitatea stabilită prin contractul de furnizare a energiei electrice şi în conformitate cu reglementările în vigoare; la solicitarea clientului/cu acordul clientului, furnizorul asigură schimbarea modalităţii de transmitere a comunicărilor/ notificărilor fără a fi necesară încheierea unui act adiţional la contract."

    4. La articolul 24, alineatul (6) se abrogă.
    5. La articolul 24, alineatele (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Factura de energie electrică cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
    a) seria, numărul şi data emiterii facturii;
    b) datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, o adresă de e-mail şi o trimitere către un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării, precum şi datele de contact ale punctului unic de contact pus la dispoziţie de furnizor;
    c) datele de identificare şi de contact ale clientului final;
    d) codul de client atribuit de furnizor;
    e) data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată;
    f) data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare;
    g) cantitatea de energie electrică activă şi, după caz, reactivă facturată clientului pentru perioada de facturare;
    h) valoarea totală de plată, cu TVA, a facturii curente;
    i) data scadentă a plăţii;
    j) informaţii privind obligaţiile de plată neachitate, dacă este cazul;
    k) informaţii privind dobânzile penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului, dacă este cazul;
    l) numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică; pentru clienţii care au încheiat contract de furnizare a energiei electrice pentru mai multe locuri de consum, racordate la reţele de distribuţie aparţinând unor operatori de distribuţie diferiţi, această informaţie va fi cuprinsă în detaliile aferente fiecărui loc de consum, iar factura va include o referinţă cu privire la locul din anexă unde pot fi găsite aceste detalii;
    m) intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile; pentru clienţii care au încheiat un contract de furnizare pentru mai multe locuri de consum, această informaţie va fi cuprinsă în detaliile aferente fiecărui loc de consum, iar factura va include o referinţă cu privire la locul din anexă unde pot fi găsite aceste detalii;
    n) modalitatea de transmitere a indexului autocitit (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca, de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice);
    o) intervalul de citire de către OD a indexului echipamentului de măsurare (în cazul clienţilor casnici se va înscrie în mod specific în factură menţiunea «maximum 3 luni»); pentru clienţii care au încheiat un contract de furnizare pentru mai multe locuri de consum, această informaţie va fi cuprinsă în detaliile aferente fiecărui loc de consum, iar factura va include o referinţă cu privire la locul din anexă unde pot fi găsite aceste detalii.
(8) Detaliile de facturare sunt prevăzute în factură/anexa la factură şi cuprind cel puţin următoarele informaţii:
    a) denumirea produsului contractat;
    b) date de identificare a locului de consum (adresa, cod de identificare, POD);
    c) seria contorului;
    d) indexul grupului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de energie electrică şi modul prin care a fost determinat indexul, respectiv: citire de către OD/autocitire de către client/estimare conform convenţiei de consum;
    e) cantitatea de energie electrică activă şi, după caz, reactivă facturată pe loc de consum pentru perioada de facturare;
    f) preţul energiei electrice active şi reactive, după caz;
    g) componentele incluse în preţul final de facturat, cu precizarea celor care sunt reglementate şi o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora;
    h) valoarea unitară a certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, TVA, acciza şi alte taxe prevăzute de legislaţia în vigoare;
    i) preţul final facturat al energiei electrice active;
    j) valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat;
    k) intervalul de timp pentru citirea indexului contorului de către OD;
    l) modalităţile de plată a facturii;
    m) un link sau o trimitere la aplicaţia «Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice»;
    n) informaţii referitoare la temeiul legal privind schimbarea furnizorului;
    o) comparaţii între consumul actual de energie electrică al clientului şi consumul clientului pentru aceeaşi perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD;
    p) informaţii de contact ale organizaţiilor consumatorilor, ale agenţiilor pentru energie sau ale organismelor similare, inclusiv adrese de site-uri internet, de unde se pot obţine informaţii cu privire la măsurile disponibile de îmbunătăţire a eficienţei energetice pentru echipamentele care utilizează energie, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD;
    q) informaţii privind modalităţile de transmitere a plângerilor de către clienţi, precum şi privind opţiunile pe care le au aceştia în cazul în care nu sunt satisfăcuţi de modul de soluţionare a plângerii de către furnizor, conform procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de soluţionare a plângerilor clienţilor finali, aprobată de ANRE;
    r) informaţii privind măsurile pe care furnizorul are dreptul să le ia, conform contractului de furnizare a energiei electrice încheiat, în situaţia în care clientul nu achită factura în termenul scadent;
    s) informaţii privind dreptul clientului de a beneficia de un nivel minim de calitate a activităţii de furnizare şi a serviciilor aferente alimentării cu energie electrică, a cărui nerespectare atrage plata de către prestatorul activităţii/serviciului respectiv a unei penalităţi/compensaţii clientului afectat, conform standardelor de performanţă aprobate de ANRE;
    t) comparaţii cu un client mediu de energie normalizat sau etalonat, din aceeaşi categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază consumul real sau o citire de la distanţă de către OD;
    u) locaţia/modalitatea de accesare a datelor cumulative cel puţin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD. Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise informaţiile de facturare frecvente;
    v) locaţia/modalitatea de accesare a datelor detaliate în funcţie de ora utilizării, pentru orice zi, săptămână, lună şi an, care se pun la dispoziţie clienţilor finali neîntârziat, prin internet sau prin interfaţa contorului, cel puţin pentru ultimele 24 de luni sau pentru perioada calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această perioadă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanţă de către OD;
    w) informaţii privind drepturile clientului în ceea ce priveşte soluţionarea alternativă a disputelor, inclusiv datele de contact ale entităţii responsabile;
    x) contribuţia fiecărei surse de energie la mixul de energie al furnizorului în anul precedent, în mod inteligibil şi uşor de comparat;
    y) informaţii despre impactul asupra mediului, cel puţin în ceea ce priveşte emisiile de CO_2 şi deşeurile radioactive rezultate din producerea de energie electrică pe baza mixului de energie global al furnizorului din anul precedent."

    6. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 25
    (1) Factura şi documentele anexate acesteia se transmit de către furnizor:
    a) în cazul clienţilor pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, prin modalitatea stabilită prin contractul de furnizare a energiei electrice, la adresa locului de consum, cu excepţia cazului în care clientul a desemnat o altă adresă de corespondenţă sau a ales o modalitate de transmitere în format electronic a acestora; la solicitarea clientului/cu acordul clientului, furnizorul asigură schimbarea modalităţii de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia fără a fi necesară încheierea unui act adiţional la contract;
    b) în cazul clienţilor pentru care este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, prin sistemul de facturare electronică, conform actelor normative incidente în vigoare.
    (2) Furnizorul trebuie să ofere clienţilor pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică opţiunea de a primi/accesa electronic facturi şi tuturor clienţilor modalităţi flexibile de efectuare a plăţilor propriu-zise ale facturilor; transmiterea de către furnizor către clienţii pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică a facturii în format electronic se realizează ca urmare a acceptării exprese de către client.
    (3) Furnizorul este responsabil de transmiterea, în mod gratuit, a facturilor şi a documentelor anexate acestora, cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei, în cazul clienţilor pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, respectiv conform actelor normative incidente în vigoare în cazul clienţilor pentru care este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, astfel încât plata acestora să poată fi efectuată până la data scadenţei.
    (4) Oricând pe parcursul derulării contractului, la solicitarea justificată a clientului, furnizorul este obligat să emită o factură în baza indexului autocitit de client la data solicitării, factura având termenul de plată acelaşi cu cel stabilit prin contract pentru plata facturilor emise în procesul de facturare.
    (5) La solicitarea clientului pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere a facturii prin sistemul naţional de facturare electronică, furnizorul este obligat să pună la dispoziţia acestuia o copie a facturii, astfel:
    a) dacă solicitarea a fost transmisă prin servicii poştale sau prin mijloace electronice, copia facturii se transmite în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării, prin acelaşi mijloc de comunicare prin care solicitarea a fost primită sau conform opţiunii clientului dintre cele două mijloace menţionate;
    b) dacă solicitarea se face prin prezentarea clientului la punctul fizic de contact, copia facturii este pusă imediat la dispoziţia clientului, dacă acesta nu solicită transmiterea prin unul din mijloacele prevăzute la lit. a), situaţie în care transmiterea copiei facturii se realizează cu respectarea termenului prevăzut la lit. a);
    c) dacă solicitarea a fost transmisă telefonic, copia facturii se transmite prin unul dintre mijloacele prevăzute la lit. a) conform opţiunii clientului, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării.
    (6) Pentru neachitarea de către client a facturii reprezentând contravaloarea consumului de energie electrică aferent unui loc de consum, în termenul scadent prevăzut în contractul de furnizare a energiei electrice, furnizorul are următoarele drepturi:
    a) să aplice dobânzi penalizatoare în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a energiei electrice;
    b) să solicite clientului constituirea/actualizarea/reconstituirea garanţiei financiare, în conformitate cu prevederile contractuale;
    c) să solicite OD întreruperea alimentării cu energie electrică a locului de consum;
    d) să rezilieze contractul de furnizare a energiei electrice.
    (7) În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de client, în tranşe egale, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura. Plata fiecărei tranşe se realizează la termenul stabilit prin planul de eşalonare elaborat de către furnizor. Neplata unei tranşe din planul de eşalonare în termenul stabilit dă dreptul furnizorului să aplice măsurile prevăzute în contract pentru neachitarea în termen a facturilor emise de furnizor.
    (8) Furnizorul are obligaţia să pună la dispoziţia clientului cel puţin două modalităţi de plată a facturii, dintre care cel puţin una fără comisioane pentru plata sumelor aferente şi care să nu creeze discriminări nejustificate între clienţi.
    (9) Furnizorul are obligaţia să pună la dispoziţia clientului casnic cel puţin o modalitate de plată a facturii care să îi permită plata în numerar a acesteia, uşor accesibilă şi fără costuri suplimentare.
    (10) Furnizorul este îndreptăţit:
    a) să încaseze de la client contravaloarea consumului de energie electrică furnizată la locul de consum, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu acesta, inclusiv factura cu decontul final aferent consumului de energie electrică, factura de regularizare a contravalorii certificatelor verzi, precum şi facturile aferente serviciilor de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică, după caz, şi altor servicii prestate la locurile de consum care fac obiectul contractului de furnizare a energiei electrice;
    b) să perceapă clientului dobânzile penalizatoare prevăzute în contract pentru întârziere în efectuarea plăţii facturii reprezentând contravaloarea consumului de energie electrică, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul de furnizare a energiei electrice;
    c) să solicite clientului constituirea de garanţii financiare pentru o perioadă de consum echivalent de maximum un an în cazul constatării, conform prevederilor legale în vigoare, a unor acţiuni menite să denatureze în orice fel indicaţiile echipamentelor de măsurare sau să sustragă energia electrică prin ocolirea echipamentelor de măsurare; valoarea garanţiei financiare constituite de către client se calculează la preţul energiei electrice furnizate la momentul constituirii garanţiei;
    d) să solicite clientului, conform prevederilor contractuale, constituirea de garanţii financiare în vederea evitării riscurilor de neplată;
    e) să factureze consumul recalculat de energie electrică pentru o perioadă anterioară stabilită conform reglementărilor aplicabile, atunci când se constată înregistrarea eronată a consumului de energie electrică sau în cazul unei facturări eronate a consumului, care a fost sesizată de client sau de furnizor;
    f) să factureze clientului energia electrică consumată, la preţurile şi în condiţiile stabilite în contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu acesta;
    g) să verifice, la interval de minimum 1 an, datele care au stat la baza încheierii contractului de furnizare a energiei electrice cu clientul final.
    (11) Clientul este obligat:
    a) să plătească contravaloarea facturilor pentru energia electrică şi pentru serviciile de care beneficiază, la termenele scadente prevăzute în contractul de furnizare a energiei electrice, inclusiv factura cu decontul final aferent consumului de energie electrică, factura de regularizare a contravalorii certificatelor verzi, a dobânzilor penalizatoare prevăzute în contract, precum şi facturile aferente serviciilor de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică, după caz, şi altor servicii prestate la locurile de consum care fac obiectul contractului de furnizare a energiei electrice; plata contravalorii consumului de energie electrică se efectuează de client în baza facturii emise de către furnizor, cu respectarea termenului scadent de plată prevăzut în contractul de furnizare a energiei electrice;
    b) să achite contravaloarea consumului de energie electrică recalculat pentru o perioadă anterioară stabilită conform reglementărilor aplicabile, atunci când se constată înregistrarea eronată a consumului de energie electrică sau a unei facturări eronate a consumului;
    c) să constituie garanţia financiară la dispoziţia furnizorului, conform prevederilor contractuale."



    ART. II
    Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 7 iulie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 39, alineatele (1)-(3) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 39
    (1) Informaţiile prioritare sunt incluse de către furnizor în factura emisă clientului final şi/sau în anexa la factură care reprezintă detaliile de facturare şi face parte integrantă din factură.
    (2) Factura cuprinde cel puţin următoarele informaţii prioritare:
    a) seria, numărul şi data emiterii facturii;
    b) datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, o adresă de e-mail şi o trimitere către un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării clientului final, precum şi datele de contact ale punctului unic de contact pus la dispoziţie de furnizor;
    c) datele de identificare şi de contact ale clientului final;
    d) codul de client atribuit de furnizor;
    e) data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată;
    f) data de începere şi de sfârşit a perioadei de facturare;
    g) consumul de gaze naturale, exprimat în kWh sau MWh, facturat clientului pentru perioada de facturare;
    h) valoarea totală de plată cu TVA a facturii curente;
    i) termenul scadent de plată;
    j) informaţii privind obligaţiile de plată neachitate, dacă este cazul;
    k) informaţii privind dobânzile penalizatoare pentru întârziere la plata facturii, conform contractului, dacă este cazul;
    l) numărul de telefon pus la dispoziţie de operator pentru sesizarea situaţiilor de urgenţă privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor clientului final sau ale operatorului; pentru clienţii finali care au încheiat un contract de furnizare cu mai multe locuri de consum, iar acestea nu sunt racordate în conducta/sistemul aceluiaşi operator, această informaţie va fi cuprinsă la detaliile aferente fiecărui loc de consum în parte, iar factura va include o referinţă cu privire la locul din anexă unde pot fi găsite aceste detalii;
    m) intervalul de timp în care clientul final poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile; pentru clienţii finali care au încheiat un contract de furnizare cu mai multe locuri de consum, această informaţie va fi cuprinsă la detaliile aferente fiecărui loc de consum în parte, iar factura va include o referinţă cu privire la locul din anexă unde pot fi găsite aceste detalii;
    n) modalitatea/modalităţile prin care clientul final poate transmite indexul echipamentului de măsurare determinat prin autocitire, în cazul clientului final la care intervalul de citire de către operator este mai mare decât perioada de facturare (linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului; suplimentar, se pot pune la dispoziţia clientului şi alte mijloace de transmitere a indexului, ca de exemplu, dar fără a se limita la acestea, mijloace electronice);
    o) intervalul de citire de către operator a indexului echipamentului de măsurare (în cazul clienţilor casnici se va înscrie în mod specific în factură menţiunea «maximum 3 luni»); pentru clienţii finali care au încheiat un contract de furnizare pentru mai multe locuri de consum, această informaţie va fi cuprinsă în detaliile aferente fiecărui loc de consum, iar factura va include o referinţă cu privire la locul din anexă unde pot fi găsite aceste detalii.
    (3) Detaliile de facturare sunt prevăzute în factură/anexa la factură şi cuprind cel puţin următoarele informaţii prioritare:
    a) denumirea produselor/serviciilor facturate, după caz, şi unităţile de măsură ale acestora;
    b) adresa locului de consum;
    c) codul locului de consum atribuit de operator - CLC;
    d) seria contorului;
    e) indexul echipamentului de măsurare folosit la începutul şi sfârşitul perioadei de facturare pentru determinarea cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc; în cazul clientului final la care intervalul de citire de către operator este mai mare decât perioada de facturare se va preciza modul prin care a fost determinat indexul, respectiv citire de către operator/autocitire de către clientul final/estimare pe baza convenţiei de consum;
    f) cantitatea de gaze naturale, exprimată în mc, aferentă perioadei de facturare;
    g) valoarea puterii calorifice superioare aferente perioadei de facturare;
    h) cantitatea de energie, exprimată în kWh/MWh, ce reprezintă consumul de gaze naturale facturat pe loc de consum pentru perioada de facturare;
    i) modalitatea de conversie a cantităţii de gaze naturale, exprimată în mc, în cantitatea de energie, exprimată în kWh/MWh;
    j) perioada/data stabilită de operator în care acesta efectuează citirea indexului echipamentului de măsurare;
    k) preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh;
    l) defalcarea componentelor incluse în preţul de furnizare a gazelor naturale, cu precizarea tipului preţului gazelor naturale şi a componentelor care sunt reglementate, sau o referinţă cu privire la locul unde poate fi găsită o descriere detaliată a acestora;
    m) valoarea unitară a TVA, a accizei şi a altor impozite, comisioane, taxe şi contribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare, după caz;
    n) valoarea de plată pentru fiecare produs/serviciu facturat."

    2. La articolul 42, partea introductivă va avea următorul cuprins:
    "ART. 42
    În cazul în care intervalul de citire a indexului echipamentului de măsurare de către operator este mai mare decât perioada de facturare, furnizorul va include în factura/anexa la factura prin care efectuează regularizarea pentru perioada cuprinsă între două citiri, suplimentar faţă de informaţiile prevăzute la art. 39-41, următoarele informaţii:"

    3. La articolul 43, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta are obligaţia să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, în tranşe egale, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura. Plata fiecărei tranşe se realizează la termenul stabilit prin planul de eşalonare elaborat de către furnizor. Neplata unei tranşe din planul de eşalonare în termenul stabilit dă dreptul furnizorului să aplice măsurile prevăzute în contract pentru neachitarea în termen a facturilor emise de furnizor."

    4. Articolul 44 va avea următorul cuprins:
    "ART. 44
    (1) Furnizorul pune la dispoziţia clientului, pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, două modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia, respectiv în format tipărit şi în format electronic, iar clientul are posibilitatea să opteze pentru oricare dintre acestea; transmiterea facturii de către furnizor în format electronic face obiectul acceptării exprese de către clientul pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică.
    (2) Factura şi documentele anexate acesteia se transmit de către furnizor, după cum urmează:
    a) în cazul clientului pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, prin modalitatea stabilită prin contractul de furnizare a gazelor naturale, la adresa locului de consum, cu excepţia cazului în care acesta a desemnat o altă adresă de corespondenţă sau a ales o modalitate de transmitere în format electronic; furnizorul asigură schimbarea modalităţii de transmitere a facturii oricând, la solicitarea clientului pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, transmisă în scris sau electronic, fără a fi necesară încheierea unui act adiţional la contract;
    b) în cazul clientului pentru care este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, prin sistemul de facturare electronică, conform actelor normative incidente în vigoare.
    (3) Furnizorul este responsabil de transmiterea, în mod gratuit, a facturilor şi a documentelor anexate acestora, cu cel puţin 5 zile înainte de data scadenţei în cazul clientului pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, respectiv conform actelor normative incidente în vigoare în cazul clientului pentru care este incidentă obligaţia de transmitere prin sistemul naţional de facturare electronică, astfel încât plata acestora să poată fi efectuată până la data scadenţei."

    5. La articolul 59, litera h^1) va avea următorul cuprins:
    "h^1) să transmită, la cererea clientului pentru care nu este incidentă obligaţia de transmitere a facturii prin sistemul naţional de facturare electronică, o copie a facturii, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării; copia facturii se transmite prin acelaşi mijloc de comunicare prin care solicitarea a fost primită sau conform opţiunii clientului;"



    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 aprilie 2024.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
                    George-Sergiu Niculescu

    Bucureşti, 20 martie 2024.
    Nr. 6.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016