Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere:
- prevederile art. 115 alin. (2) lit. d) şi s) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
– Referatul de aprobare nr. 5.100/DGEPÎP din 14.11.2025 al proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar,
în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
ART. 1
(1) Prezentul ordin reglementează rolul temei pentru acasă, precum şi raţionalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi.
(2) Prin temele pentru acasă propuse se vor urmări:
a) obţinerea de rezultate imediate în învăţare - consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achiziţiilor şcolare în contexte noi de învăţare;
b) obţinerea unor efecte pe termen lung în învăţare - încurajarea învăţării; construirea unei atitudini pozitive faţă de şcoală; motivaţia pentru a continua învăţarea pe parcursul întregii vieţi; dorinţa de a aplica achiziţiile de învăţare în viaţa cotidiană;
c) obţinerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor - stimularea curiozităţii, a responsabilităţii, dezvoltarea abilităţii de a persevera în învăţare; capacitatea de a-şi organiza timpul; motivaţia, creşterea încrederii în sine;
d) consolidarea relaţiei familie-şcoală - respectarea principiului egalităţii de şanse, creşterea încrederii familiei în şcoală.
ART. 2
Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferenţiat, după cum urmează:
a) tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toţi elevii clasei;
b) tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual - diferenţiată, pentru activităţi de recuperare sau de pregătire pentru performanţă.
ART. 3
(1) La nivelul educaţiei timpurii şi la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă.
(2) Timpul total alocat în învăţământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră.
(3) Directorul unităţii de învăţământ preuniversitar, pe baza analizei proprii şi a feedbackului elevilor şi al părinţilor, monitorizează şi ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) şi (2), în urma consultării cu responsabilul şi membrii Comisiei pentru curriculum.
(4) Pentru toate celelalte niveluri de învăţământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăşi 2 ore.
(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii şi a feedbackului elevilor şi al părinţilor, monitorizează şi informează directorul unităţii de învăţământ preuniversitar, care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul şi membrii Comisiei pentru curriculum.
(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învăţare (modul).
ART. 4
(1) În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial.
(2) Temele de vacanţă sunt teme de tip suplimentar.
ART. 5
În special în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, în clasă, aplicaţii şi activităţi asemănătoare temei pentru acasă.
ART. 6
(1) Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate realiza:
a) frontal;
b) prin discutarea în clasă a părţilor la care elevii au întâmpinat dificultăţi;
c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute doar din tema pentru acasă.
(2) Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie.
ART. 7
În cadrul orelor la clasă o atenţie specială se acordă tehnicilor de învăţare independentă. În acest sens, în programul şcolar se vor exersa modalităţi de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile şi în efectuarea temelor pentru acasă.
ART. 8
În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariţia unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului faţă de învăţare din cauza cantităţii, a dificultăţii sau a monotoniei temelor, oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative, cum ar fi: activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură, adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi şi cei aflaţi în dificultate.
ART. 9
Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă prin: volum mare de teme, exerciţii repetitive, precum şi solicitarea realizării/parcurgerii unor activităţi de învăţare/conţinuturi care necesită o abordare sistematică în clasă, şi nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă.
ART. 10
(1) Anual se va colecta feedbackul elevilor şi al părinţilor faţă de utilitatea şi eficienţa temelor pentru acasă.
(2) Directorul, în cazul învăţământului primar, respectiv dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învăţământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare, pentru a lua măsuri atât pentru eficientizarea educaţiei prin teme, cât şi pentru creşterea gradului de satisfacţie al elevilor şi al părinţilor.
ART. 11
Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunoştinţa cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor.
ART. 12
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.893/2016.
ART. 13
Direcţia generală echitate şi performanţă în învăţământul preuniversitar, Direcţia generală minorităţi şi desegregare, inspectoratele şcolare, directorii unităţilor de învăţământ şi cadrele didactice pun în aplicare prevederile prezentului ordin.
ART. 14
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Daniel-Ovidiu David
Bucureşti, 5 decembrie 2025.
Nr. 6.854.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: