Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN  nr. 6.795 din 14 noiembrie 2017  privind aprobarea măsurii de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de stat şi ajutoare  de minimis pentru consolidarea poziţiei pe piaţă a întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniile competitive identificate în Strategia naţională de competitivitate şi planurile regionale de dezvoltare prin sprijinirea incubatoarelor de afaceri în cadrul Programului operaţional regional 2014-2020    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 6.795 din 14 noiembrie 2017 privind aprobarea măsurii de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de stat şi ajutoare de minimis pentru consolidarea poziţiei pe piaţă a întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniile competitive identificate în Strategia naţională de competitivitate şi planurile regionale de dezvoltare prin sprijinirea incubatoarelor de afaceri în cadrul Programului operaţional regional 2014-2020

EMITENT: Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 912 din 21 noiembrie 2017
    Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, precum şi Avizul Consiliului Concurenţei comunicat cu Adresa nr. 13.429 din 25.10.2017, menţinut potrivit Adresei nr. 14.914 din 8.11.2017,
    în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1), (3) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 129/2017, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 12 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2017, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 129/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 15 alin. (2) şi (9) din Hotărârea Guvernului nr. 15/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene,
    ministrul delegat pentru fonduri europene emite următorul ordin:
    CAP. I
    Prevederi generale
    ART. 1
    (1) Prezentul ordin instituie o măsură de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de stat şi ajutoare de minimis pentru consolidarea poziţiei pe piaţă a întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniile competitive identificate în Strategia naţională de competitivitate şi planurile regionale de dezvoltare prin sprijinirea incubatoarelor de afaceri în cadrul Programului operaţional regional 2014-2020, denumită în continuare măsură, pentru implementarea axei prioritare 2 „Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii“, prioritatea de investiţii 2.1 „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi şi prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri“ - 2.1.B Incubatoare de afaceri.
    (2) Această măsură este alcătuită din două componente, a căror complementaritate asigură atingerea obiectivului menţionat la art. 2, după cum urmează:
    a) ajutor de stat regional pentru investiţii, cu respectarea prevederilor art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, denumit în continuare ajutor de stat regional;
    b) ajutor de minimis, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

    (3) Acordarea ajutoarelor în cadrul acestei măsuri se va face numai cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:
    a) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013;
    b) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26.06.2014, cu modificările ulterioare;
    c) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20.12.2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20.12.2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune 2014-2020;
    g) Hotărârea Guvernului nr. 517/2014 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2014-2020 pentru investiţii iniţiale;
    h) Decizia de punere în aplicare a Comisiei C(2015) 4.272 final din 23 iunie 2015 de aprobare a anumitor elemente din programul operaţional „Regional“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere şi locuri de muncă în România, cu modificările ulterioare.

    (4) Prezenta măsură este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 şi ale art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.

    CAP. II
    Obiectiv
    ART. 2
    Obiectivul prezentei măsuri de sprijin îl reprezintă consolidarea poziţiei pe piaţă a întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniile competitive identificate în Strategia naţională de competitivitate şi planurile regionale de dezvoltare, prin sprijinirea structurilor-suport de incubare a afacerilor.

    CAP. III
    Definiţii
    ART. 3
    În sensul prezentei măsuri, următorii termeni se definesc astfel:
    a) întreprindere este orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată;
    b) întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice.

    c) întreprinderi mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM, sunt acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    (i) au un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250;
    (ii) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate.
    Stabilirea caracterului de IMM al solicitantului se realizează având în vedere şi datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia.

    d) microîntreprindere este o întreprindere care are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţine active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei.
    Stabilirea caracterului de microîntreprindere al solicitantului se realizează având în vedere şi datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia.

    e) furnizor şi administrator al ajutorului de stat regional şi al ajutorului de minimis este Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, denumit în continuare MDRAPFE, prin intermediul Autorităţii de management pentru programul operaţional regional, denumită în continuare AMPOR;
    f) regiunile de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS - II în Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare, pe teritoriul cărora se implementează proiectul finanţat;
    g) mediul urban reprezintă ansamblul oraşelor şi municipiilor, definite ca unităţi administrativ-teritoriale, care include atât localităţile componente, cât şi satele aparţinătoare acestora;
    h) mediul rural reprezintă localităţi de rang IV şi V, respectiv sate reşedinţă de comună, sate componente ale comunelor definite conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a IV-a - Reţeaua de localităţi, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia satelor aparţinând municipiilor sau oraşelor incluse în mediul urban;
    i) investiţie iniţială înseamnă o investiţie în active corporale şi necorporale legată de demararea (crearea) unei unităţi noi;
    j) ajutor regional pentru investiţii înseamnă un ajutor regional acordat pentru o investiţie iniţială;
    k) întreprindere în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, este:
    (i) [Se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare.] În cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un cuantum cumulat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris;
    (ii) [Se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare.] În cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru datoriile societăţii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru iniţierea unei proceduri colective de insolvenţă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0. (EBITDA = profit net + cheltuieli cu impozitele + cheltuieli cu dobânzile + cheltuieli cu amortizarea).


    l) Programul operaţional regional 2014-2020, denumit în continuare POR 2014-2020, reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru şi aprobat de Comisia Europeană, care îşi propune ca obiectiv general creşterea competitivităţii economice şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale comunităţilor locale şi regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condiţiilor infrastructurale şi a serviciilor, pentru asigurarea unei dezvoltări sustenabile a regiunilor;
    m) Ghidul solicitantului, Condiţii generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului POR 2014-2020, denumit în continuare ghidul general, reprezintă documentul aprobat prin Ordin al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene;
    n) Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor reprezintă un document ce cuprinde o detaliere tehnică şi financiară a informaţiilor necesare potenţialilor solicitanţi, pentru pregătirea proiectelor şi completarea corectă a cererilor de finanţare, document elaborat pentru fiecare apel de proiecte din cadrul POR 2014-2020 şi aprobat prin ordin al ministrului delegat pentru fonduri europene;
    o) contract de finanţare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional, Organismul intermediar din regiunea de dezvoltare în care a fost depusă cererea de finanţare şi beneficiar, prin care se aprobă spre finanţare, în cadrul POR 2014-2020, un proiect ce a fost selectat ca urmare a procesului de evaluare şi selecţie, în anumite condiţii;
    p) incubator de afaceri reprezintă structura de sprijin a afacerilor, organizată în infrastructura incubatorului de afaceri într-un spaţiu adecvat, în care sunt localizaţi rezidenţii incubatorului, gestionată de un administrator, care urmăreşte crearea unui mediu favorabil, sustenabil pentru întreprinderile mici şi mijlocii nou-înfiinţate, stimulându-le potenţialul de dezvoltare şi de viabilitate, ajutându-le să se dezvolte în perioada de început, prin asigurarea unor facilităţi comune şi a suportului managerial necesar;
    q) incubatorul de afaceri sectorial, în sensul acestei măsuri, reprezintă incubatorul de afaceri în cadrul căruia toate firmele incubate activează în unul dintre următoarele sectoare economice: turism şi ecoturism, textile şi pielărie (şi încălţăminte), lemn şi mobilă, industrii creative, industria auto şi componente, tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor, sănătate, energie şi management de mediu, bioeconomie (agricultură, silvicultură, pescuit şi acvacultură), biofarmaceutică şi biotehnologii, construcţii, cercetare-dezvoltare;
    r) rezident al incubatorului de afaceri este orice operator economic, întreprindere mică şi mijlocie, persoană juridică română şi/sau străină, care funcţionează conform legii şi desfăşoară activităţi economice în interiorul incubatorului de afaceri, beneficiind de acest statut pentru o perioadă de până la 3 ani de la data obţinerii calităţii de rezident;
    s) fondator reprezintă autoritatea publică a administraţiei publice locale, instituţia sau consorţiul de instituţii de învăţământ superior acreditate, institutele, centrele şi staţiunile de cercetare-dezvoltare, camerele de comerţ sau persoana juridică de drept privat care înfiinţează un incubator de afaceri;
    ş) titlul de incubator de afaceri este documentul emis de autoritatea administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri, prin care se emite fondatorului titlul de incubator de afaceri;
    t) relocare înseamnă transferul unei activităţi identice sau similare sau a unei părţi a acesteia de la o unitate a uneia dintre părţile contractante la Acordul privind Spaţiul Economic European (unitatea iniţială) către unitatea unei alte părţi contractante la Acordul privind Spaţiul Economic European unde are loc investiţia care beneficiază de ajutor (unitatea care beneficiază de ajutor). Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale beneficiarului din Spaţiul Economic European.


    CAP. IV
    Domeniul de aplicare
    ART. 4
    Prezenta măsură de sprijin se aplică investiţiilor realizate în regiunile de dezvoltare mai puţin dezvoltate Nord- Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, precum şi pe teritoriul acoperit de instrumentul Investiţiei teritoriale integrate Delta Dunării, denumit în continuare ITI Delta Dunării, respectiv arealul format din 38 de unităţi administrativ-teritoriale din cadrul Rezervaţiei Biosfera „Delta Dunării“, judeţul Tulcea şi nordul judeţului Constanţa, în zonele identificate ca prioritare în cadrul Strategiei integrate de dezvoltare durabilă a Deltei Dunării.

    ART. 5
    (1) Măsura se adresează entităţilor individuale care au calitatea de fondator al incubatorului de afaceri care solicită finanţare pentru investiţii în sectoarele de activitate eligibile enumerate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    (2) Nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile realizate de întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în următoarele sectoare şi/sau care vizează următoarele ajutoare:
    a) sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28.12.2013;
    b) domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    d) ajutoare destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantităţile exportate, ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoare condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    f) ajutoarelor regionale de exploatare acordate întreprinderilor ale căror activităţi principale se încadrează în secţiunea K „Intermedieri financiare şi asigurăriˮ din NACE Rev. 2 sau întreprinderilor care desfăşoară activităţi în interiorul grupurilor şi ale căror activităţi principale se încadrează în categoriile 70.10 „Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizateˮ sau 70.22 „Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi managementˮ din NACE Rev. 2.

    (3) Prezenta măsură se aplică numai beneficiarilor care confirmă faptul că, în cei doi ani anteriori depunerii cererii de finanţare, nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul şi care oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul.
    (4) Un solicitant care îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare eligibile, cât şi în sectoare neeligibile, aşa cum sunt menţionate la alin. (1) şi (2), poate beneficia de finanţare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi.
    (5) Investiţia finanţată prin ajutor de stat regional trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin cinci ani sau trei ani, în cazul IMM-urilor, de la finalizarea investiţiilor. Această condiţie nu împiedică înlocuirea unei instalaţii sau a unui echipament care a devenit depăşit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă.

    CAP. V
    Beneficiarii măsurii şi condiţii de eligibilitate
    ART. 6
    Beneficiarii ajutorului de stat regional, respectiv ajutorului de minimis sunt:
    a) fondatorul incubatorului de afaceri:
    (i) autoritate a administraţiei publice locale - unităţi administrativ-teritoriale din mediul urban sau rural: judeţele, municipiile, oraşele, comunele;
    (ii) instituţie sau consorţiu de instituţii de învăţământ superior acreditate (universităţi, institute, academii de studii) înfiinţate de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, acreditate conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    (iii) institute, centre şi staţiuni de cercetare-dezvoltare (înfiinţate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 71/2013, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 129/2017, cu modificările şi completările ulterioare);
    (iv) camere de comerţ (înfiinţate în baza Legii camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, cu modificările şi completările ulterioare);
    (v) societate (înfiinţată în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare), societate cooperativă (înfiinţată în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată);
    (vi) asociaţii şi fundaţii constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
    (vii) patronate sau sindicate înregistrate conform Legii dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    b) parteneriat între fondatori, din mediul urban sau din mediul rural.


    ART. 7
    Solicitantul trebuie să aibă capacitatea financiară de a asigura: contribuţia proprie la valoarea eligibilă a proiectului, finanţarea cheltuielilor neeligibile ale proiectului (unde este cazul), precum şi resursele financiare necesare implementării optime a proiectului în condiţiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile din instrumente structurale. Contribuţia financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.

    ART. 8
    La data depunerii cererii de finanţare şi pe perioada de evaluare, selecţie şi contractare solicitantul nu trebuie să se încadreze în vreuna dintre următoarele situaţii:
    a) se află în stare de faliment/insolvenţă sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în cadrul procedurilor anterior menţionate), şi-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una dintre situaţiile enumerate la lit. a);
    c) este încadrat în categoria întreprinderilor în dificultate, aşa cum a fost definită la art. 3 lit. k);
    d) a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracţiuni referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) este subiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună ce nu a fost executat deja şi creanţa nu a fost integral recuperată.


    ART. 9
    Reprezentantul legal care îşi exercită atribuţiile de drept la data depunerii cererii de finanţare şi pe perioada procesului de evaluare, selecţie şi contractare nu se află în una dintre situaţiile de mai jos:
    a) este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naţionale/comunitare în vigoare, sau se află într-o situaţie care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivităţii şi imparţialităţii procesului de evaluare, selecţie, contractare şi implementare a proiectului;
    b) se află în situaţia de a induce grav în eroare Autoritatea de management, Organismul intermediar sau comisiile de evaluare şi selecţie, prin furnizarea de informaţii incorecte în cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate pentru finanţare prin POR;
    c) se află în situaţia de a încerca/de a fi încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze comisiile de evaluare şi selecţie sau Autoritatea de management/Organismul intermediar pe parcursul procesului de evaluare şi selecţie a prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate în cadrul POR;
    d) a suferit condamnări definitive în cauze referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora.


    ART. 10
    La data depunerii cererii de finanţare, pe parcursul perioadei de evaluare, selecţie şi contractare, precum şi pe perioada de minimum 3 sau 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plăţii finale în cadrul proiectului, solicitantul:
    a) deţine unul din următoarele drepturi asupra imobilului, teren şi/sau clădiri: dreptul de proprietate, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie (solicitantul trebuie să aibă, conform contractului de superficie, dreptul de a realiza investiţia propusă prin cererea de finanţare);
    b) trebuie să demonstreze deţinerea dreptului de concesiune/superficie, după caz, pe o perioadă care acoperă inclusiv perioada de durabilitate a proiectului.


    ART. 11
    Solicitantul trebuie să se regăsească în următoarele situaţii, la momentul contractării:
    a) în cazul solicitantului pentru care au fost stabilite debite în sarcina sa, ca urmare a măsurilor legale întreprinse de autoritatea de management, acesta va putea încheia contractul de finanţare în următoarele situaţii:
    (i) recunoaşte debitul stabilit în sarcina sa de AMPOR şi îl achită integral, ataşând dovezi în acest sens, cu excepţia proiectelor aflate în implementare, pentru care recunoaşte debitul stabilit şi îl achită integral sau îşi exprimă acordul cu privire la stingerea acestuia din valoarea cererilor de rambursare ulterioare, aferente proiectului în cadrul căruia a fost constatat, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 8 lit. e);
    (ii) a contestat în instanţă notificările/procesele-verbale/notele de constatare a unor debite şi, prin decizie a instanţelor de judecată, s-a dispus suspendarea executării, anexând dovezi în acest sens;

    b) şi-a achitat obligaţiile de plată nete către bugetul de stat şi, respectiv, bugetul local, în ultimul an calendaristic/în ultimele 6 luni, în cuantumul stabilit de legislaţia în vigoare;
    c) deţine dreptul legal de a desfăşura activităţile prevăzute în cadrul proiectului.


    ART. 12
    (1) Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulative:
    a) investiţia să fie realizată în mediul urban sau rural, în regiunea de dezvoltare în care a fost depusă cererea de finanţare;
    b) incubatorul de afaceri este sectorial, respectiv toate firmele incubate activează în unul dintre sectoarele economice identificate în anexă;
    c) activităţile propuse prin proiect se încadrează în tipurile de investiţii eligibile finanţabile prin ajutor de stat regional şi de minimis stabilite prin art. 22 şi 23;
    d) proiectul trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, o investiţie iniţială în active corporale, finanţabilă prin ajutor de stat regional, în condiţiile prevăzute de Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare. Este opţională includerea în proiect a investiţiilor în active necorporale finanţabile prin ajutor de stat regional sau a investiţiilor finanţabile prin ajutor de minimis;
    e) proiectul se referă la investiţii pentru care nu au fost demarate lucrările, respectiv fie nu au fost demarate lucrările de construcţii în cadrul investiţiei, fie nu a fost încheiat primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau orice alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, înainte de depunerea cererii de finanţare, cu excepţia celor referitoare la cheltuielile stabilite prin art. 27 alin. (2);
    f) pentru proiecte care implică investiţii care includ lucrări de construcţie ce se supun autorizării, imobilul (teren şi/sau clădiri) trebuie:
    (i) să fie liber de orice sarcini sau interdicţii ce afectează implementarea proiectului;
    (ii) să nu facă obiectul unor litigii, având ca obiect dreptul invocat de către solicitant pentru realizarea proiectului, aflate în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti;
    (iii) să nu facă obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun;

    g) proiectul propus prin cererea de finanţare trebuie să nu mai fi beneficiat de finanţare publică, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanţare, pentru acelaşi tip de activităţi realizate asupra aceleiaşi infrastructuri/aceluiaşi segment de infrastructură şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare;
    h) perioada de realizare a activităţilor proiectului, după semnarea contractului de finanţare, este de maximum 48 de luni, cu posibilitatea extinderii în condiţiile prevăzute în contractul de finanţare, fără a depăşi data de 31 decembrie 2023;
    i) valoarea finanţării nerambursabile solicitate pentru un proiect este de minimum 200.000 euro şi maximum 7.000.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro^1 valabil la data lansării apelului de proiecte;
──────────
    ^1 A se vedea http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm.
──────────

    j) solicitantul a selectat administratorul incubatorului de afaceri până la data depunerii cererii de finanţare. Entitatea solicitantă (individual) sau oricare din membrii parteneriatului pot avea şi calitatea de administrator al incubatorului de afaceri;
    k) proiectul respectă principiile privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen şi nediscriminarea.

    (2) Nu sunt eligibile proiectele care includ doar investiţii în active necorporale finanţabile prin ajutor de stat regional şi/sau investiţii finanţabile prin ajutor de minimis.

    CAP. VI
    Tipuri de ajutoare şi modalităţi de acordare
    ART. 13
    (1) În cadrul prezentei măsuri, valoarea finanţării nerambursabile ce poate fi acordată pentru un proiect sub formă de ajutor de stat regional şi ajutor de minimis, după caz, este de minimum 200.000 euro şi maximum 7.000.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb Inforeuro, valabil la data lansării apelului de proiecte.
    (2) Ajutor de stat regional se acordă pentru crearea incubatoarelor de afaceri sectoriale, prin construirea spaţiilor aferente şi dotarea acestora cu active corporale şi necorporale.
    (3) Ajutor de minimis se acordă pentru dezvoltarea serviciilor prestate în cadrul incubatoarelor de afaceri sectoriale.
    (4) Finanţarea nerambursabilă maximă acordată ca ajutor de minimis nu poate depăşi 50% din valoarea eligibilă totală a proiectului, cu respectarea plafonului de minimis, respectiv echivalentul în lei a 200.000 euro.
    (5) Finanţarea nerambursabilă maximă acordată ca ajutor de minimis nu poate depăşi 90% din valoarea eligibilă a cheltuielilor finanţabile prin ajutor de minimis, cu respectarea plafonului de minimis, respectiv echivalentul în lei a 200.000 euro.
    (6) Beneficiarul proiectului trebuie să asigure o contribuţie proprie de minimum 10% la valoarea eligibilă a cheltuielilor finanţabile prin ajutor de minimis, aşa cum sunt acestea prevăzute la art. 27, respectiv contribuţia proprie la valoarea eligibilă a cheltuielilor finanţabile prin ajutor de stat regional, în funcţie de intensitatea maximă aplicabilă, conform art. 14 alin. (4), precum şi finanţarea cheltuielilor neeligibile aferente proiectului (dacă este cazul).

    ART. 14
    (1) În cadrul prezentei măsuri de sprijin, finanţarea nerambursabilă pentru realizarea proiectului propus prin cererea de finanţare se acordă eşalonat, în una sau mai multe tranşe, sub forma ajutorului de stat regional, pentru investiţii iniţiale, şi a ajutorului de minimis, după caz.
    (2) Este obligatorie realizarea prin proiect a unei investiţii iniţiale, aşa cum a fost definită la art. 3 lit. i), cu respectarea condiţiilor prevăzute de Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare.
    (3) Ajutorul de stat regional se acordă în limita intensităţilor maxime stabilite pentru perioada 2014-2020 pentru investiţii iniţiale prin Hotărârea Guvernului nr. 517/2014.
    (4) Finanţarea nerambursabilă maximă ce poate fi acordată ca ajutor de stat regional nu trebuie să depăşească intensitatea maximă admisă, aplicabilă la valoarea cheltuielilor eligibile finanţabile prin ajutor de stat regional aferente proiectului, în funcţie de regiunea de dezvoltare în care se implementează proiectul şi de categoria de întreprindere în care se încadrează beneficiarul, respectiv:

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Finanţarea nerambursabilă maximă, calculată ca procent din valoarea │
│cheltuielilor eligibile finanţabile prin ajutor de stat regional aferente │
│proiectului │
├──────────────────┬────────┬───────┬────────┬────────┬────┬─────────┬──────┤
│Categoria IMM/ │ │ │Sud │Sud-Vest│ │ │ │
│Regiunea de │Nord-Est│Sud-Est│Muntenia│Oltenia │Vest│Nord-Vest│Centru│
│dezvoltare │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼────┼─────────┼──────┤
│Întreprinderi mari│50% │50% │50% │50% │35% │50% │50% │
├──────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼────┼─────────┼──────┤
│Întreprinderi │60% │60% │60% │60% │45% │60% │60% │
│mijlocii │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼────┼─────────┼──────┤
│Întreprinderi mici│ │ │ │ │ │ │ │
│şi │70% │70% │70% │70% │55% │70% │70% │
│microîntreprinderi│ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────┴────────┴───────┴────────┴────────┴────┴─────────┴──────┘



    (5) Pentru solicitanţii care se încadrează în categoria întreprinderilor mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la un plafon de 50% din costurile totale eligibile ale investiţiei iniţiale.

    ART. 15
    În cazul în care proiectul conţine atât investiţii iniţiale finanţabile prin ajutor de stat regional, cât şi investiţii finanţabile prin ajutor de minimis, procentele aferente intensităţii maxime admise se aplică numai la valoarea cheltuielilor eligibile finanţabile prin ajutor de stat regional.

    ART. 16
    În cadrul prezentei măsuri de sprijin, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă, pentru categoriile de cheltuieli eligibile menţionate în art. 27. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite şi taxe, cu respectarea următoarelor plafoane:
    a) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, întreprindere unică, aşa cum este definită aceasta la art. 3 lit. b), nu poate depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau comunitare. În cazul în care solicitantul face parte dintr-o întreprindere unică, în sensul definiţiei prevăzute la art. 3 lit. b), pentru verificarea îndeplinirii acestui criteriu se vor lua în considerare ajutoarele de minimis acordate întreprinderii unice;
    b) atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terţi sau contra cost desfăşoară şi alte activităţi pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi sau distincţia între costuri, pentru a dovedi că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru activitatea de transport rutier de mărfuri;
    c) plafonul de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanţat în totalitate sau parţial din resurse cu originea în Uniune.


    ART. 17
    Ajutorul de stat regional, respectiv ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care aceste ajutoare se plătesc.

    ART. 18
    Pentru ajutoarele de minimis acordate eşalonat, în mai multe tranşe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.

    ART. 19
    În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la art. 16 lit. a), solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei măsuri nici chiar pentru acea parte din finanţarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis.

    ART. 20
    În cazul fuziunilor societăţilor sau al achiziţiilor de părţi sociale, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul stabilit prin art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.

    ART. 21
    În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

    ART. 22
    (1) Categoriile de investiţii finanţabile prin ajutor de stat regional se referă la:
    a) investiţii în active corporale respectiv:
    (i) lucrări de construire a spaţiilor aferente incubatorului, inclusiv a utilităţilor generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
    (ii) achiziţionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalaţii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)“, subgrupa 2.2. „Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare“, Clasa 2.3.6. „Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat“, sau grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“ enumerate în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, şi care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data lansării apelului de proiecte;
    (iii) achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităţilor derulate în cadrul incubatorului. Surse regenerabile (alternative) de energie: energia solară (utilizată la producerea

    b) investiţii în active necorporale: brevete, licenţe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, achiziţionarea semnăturii electronice, investiţii în realizarea de instrumente de comercializare on-line a serviciilor/produselor rezidenţilor incubatorului. Aceste instrumente au ca scop crearea unui magazin virtual (e-shop) în care sunt implementate diferite funcţionalităţi specifice comerţului electronic: publicarea cataloagelor de articole, preţuri şi stocuri, preluarea comenzilor, instrumente de plată electronică, achiziţii publice, e-licitaţie, facturare electronică. Pentru a fi eligibile, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulative:
    (i) să fie utilizate exclusiv în cadrul unităţii care primeşte ajutorul;
    (ii) să fie amortizabile;
    (iii) să fie achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu beneficiarul ajutorului;
    (iv) să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor şi să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum 5 ani sau 3 ani în cazul IMM-urilor, de la data efectuării plăţii finale în cadrul proiectului.


    (2) Sunt eligibile inclusiv reabilitarea/reconversia unui imobil existent neutilizat şi dotarea acestuia cu active corporale, necorporale, în scopul creării unui incubator de afaceri. Prin imobil neutilizat se înţelege acel imobil care nu a fost utilizat în nicio activitate, în anul curent depunerii cererii de finanţare şi în doi ani calendaristici consecutivi, anteriori anului depunerii cererii de finanţare.

    ART. 23
    Categoriile de investiţii eligibile pentru acordarea ajutorului de minimis se referă la achiziţionarea de servicii-suport de afaceri şi capital, altele decât cele oferite de administrator, în funcţie de cerinţele rezidenţilor, respectiv:
    a) servicii de contabilitate, juridice şi financiare;
    b) servicii de marketing şi mentorat, coaching direct;
    c) servicii-suport de afaceri şi capital: consilierea managerială şi cooperarea constantă a companiilor rezidente; planificarea afacerii şi formarea unei companii; accesul la servicii de formare profesională pentru nevoile actuale şi viitoare ale pieţei; cumpărare colectivă de servicii şi produse; studii de piaţă, vânzări şi marketing; consultanţă export: pieţe şi căutare de parteneri; asistenţă IT şi e-business; consultanţă - dezvoltarea de noi produse şi servicii; consultanţă - obţinere de finanţare; granturi şi capital, contacte cu Business Angels, fonduri cu capital de risc; consultanţă - recrutare de personal; consultanţă privind transferul şi comercializarea de tehnologie, precum şi contacte cu universităţi şi institute de cercetare şi dezvoltare, furnizarea de ajutor în ceea ce priveşte contactele comerciale, naţionale şi internaţionale, servicii privind internaţionalizarea IMM-urilor, suport în identificarea de parteneri, orientare în pregătirea proiectelor etc.;
    d) servicii privind managementul general al infrastructurii incubatorului de afaceri;
    e) networking (de exemplu, cu alţi antreprenori şi clienţi);
    f) stabilirea strategiei de părăsire a incubatorului.


    ART. 24
    Solicitantul şi proiectul propus spre finanţare îndeplinesc toate condiţiile menţionate în prezentul ordin, în Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia solicită finanţare şi în Ghidul solicitantului, Condiţii generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului operaţional regional 2014-2020, după caz.

    CAP. VII
    Cheltuieli eligibile
    ART. 25
    Condiţiile cumulative de eligibilitate a cheltuielilor, pentru ambele componente ale măsurii, respectiv pentru ajutorul de stat regional şi ajutorul de minimis, sunt:
    a) să fie angajată de către beneficiar şi plătită de acesta, în condiţiile legii, începând cu data depunerii cererii de finanţare şi până la 31 decembrie 2023, cu respectarea perioadei de implementare stabilită prin contractul de finanţare, cu excepţia cheltuielilor stabilite prin art. 27 alin. (2), cu condiţia ca acestea să nu fie anterioare datei de 1 ianuarie 2014;
    b) să fie însoţită de facturi emise în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale sau a statului în care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza cărora se înregistrează obligaţia de plată, precum şi de documente justificative privind efectuarea plăţii şi realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate;
    c) să fie în conformitate cu prevederile programului;
    d) să fie în conformitate cu contractul de finanţare;
    e) să fie rezonabilă şi necesară realizării operaţiunii;
    f) să respecte prevederile legislaţiei Uniunii europene şi naţionale aplicabile;
    g) să fie înregistrată în contabilitatea beneficiarului, cu respectarea prevederilor art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;
    h) să nu fie contrară prevederilor dreptului aplicabil al Uniunii Europene sau legislaţiei naţionale care vizează aplicarea dreptului relevant al Uniunii, în privinţa eligibilităţii, regularităţii, gestiunii sau controlului operaţiunilor şi cheltuielilor;
    i) investiţia în active corporale şi/sau necorporale trebuie să fie legată de înfiinţarea unei noi unităţi în conformitate cu prevederile referitoare la investiţiile iniţiale ale Regulamentului (UE) nr. 651/2014 şi ale Ghidului solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare.


    ART. 26
    (1) Categoriile de cheltuieli eligibile, finanţabile prin ajutor de stat regional, cu respectarea condiţiilor menţionate în prezentul ordin şi în Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare, sunt:
    a) cheltuieli pentru amenajarea terenului;
    b) cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului;
    c) cheltuieli pentru investiţia de bază;
    d) alte cheltuieli.

    (2) Cheltuielile pentru amenajarea terenului au în vedere următoarele categorii:
    a) amenajarea terenului - include cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în demolări, demontări, dezafectări, defrişări, evacuări de materiale rezultate, devieri de reţele de utilităţi din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă;
    b) amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială - se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, precum plantare de copaci, reamenajare spaţii verzi.

    (3) Cheltuielile pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului includ: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicaţii care se execută pe amplasamentul delimitat, din punct de vedere juridic, ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi, alte utilităţi.
    (4) Cheltuielile pentru investiţia de bază au în vedere următoarele categorii:
    a) construcţii şi instalaţii - cheltuieli aferente activităţilor de construire a incubatoarelor de afaceri, respectiv cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie: clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului. Sunt eligibile inclusiv reabilitarea/reconversia unui imobil existent neutilizat şi dotarea acestuia cu active corporale, necorporale, în scopul creării unui incubator de afaceri. Prin imobil neutilizat se înţelege acel imobil care nu a fost utilizat în nicio activitate, în anul curent depunerii cererii de finanţare şi în 2 ani calendaristici consecutivi, anteriori anului depunerii cererii de finanţare;
    b) dotări (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu şi fără montaj, dotări) - cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale, cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora:
    (i) cheltuieli cu achiziţionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalaţii de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)“, subgrupa 2.2. „Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare“, clasa 2.3.6. „Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat“, sau grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale“ enumerate în anexa Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, şi care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanţare;
    (ii) cheltuieli cu achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile/ alternative de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare;

    c) active necorporale - cheltuieli cu achiziţionarea de brevete, licenţe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, achiziţionarea semnăturii electronice; cheltuieli cu activităţi de realizare a instrumentelor de comercializare on-line a serviciilor proprii ale solicitantului. Activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii cumulative:
    (i) să fie utilizate exclusiv în cadrul unităţii care primeşte ajutorul;
    (ii) să fie amortizabile;
    (iii) să fie achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu beneficiarul ajutorului;
    (iv) să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor şi trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum 5 ani sau 3 ani în cazul IMM-urilor, de la data efectuării plăţii finale în cadrul proiectului.


    (5) Alte cheltuieli, prevăzute la alin. (1) lit. d), includ:
    a) organizarea de şantier (conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare) - cheltuieli cu lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier, cheltuieli conexe organizării de şantier;
    b) cheltuieli diverse şi neprevăzute - se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative şi doar în limita a 10% din valoarea eligibilă a cheltuielilor eligibile prevăzute la alin. (4) lit. a).

    (6) Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la un plafon de 50 % din costurile totale eligibile ale investiţiei iniţiale.
    (7) Nu sunt eligibile cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar.

    ART. 27
    (1) Categoriile de cheltuieli eligibile, finanţabile prin ajutor de minimis, cu respectarea condiţiilor menţionate în prezentul ordin şi în Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare, sunt:
    a) cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică;
    b) cheltuieli cu activităţile obligatorii de publicitate şi informare aferente proiectului;
    c) cheltuieli cu activitatea de audit financiar extern;
    d) cheltuieli specifice priorităţii de investiţie.

    (2) Cheltuielile pentru proiectare şi asistenţă tehnică au în vedere următoarele categorii:
    a) studii de teren, respectiv cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie, raport privind impactul asupra mediului, dacă este cazul, studii de specialitate necesare în funcţie de specificul investiţiei;
    b) obţinere avize, acorduri, autorizaţii - se includ cheltuielile pentru obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism, obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare, obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie etc., obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă, întocmirea documentaţiei, obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciară; obţinerea acordului de mediu; obţinerea avizului P.S.I.; comisioane, cote şi taxe, cuprinzând cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, taxe pentru acorduri, avize şi autorizaţia de construire/desfiinţare; alte avize, acorduri şi autorizaţii;
    c) proiectare şi inginerie, respectiv cheltuielile pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie (documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic etc.). Pentru lucrările de creştere a performanţei energetice a clădirilor ca urmare a modernizărilor/reabilitărilor se includ cheltuielile pentru efectuarea auditului energetic;
    d) consultanţă - cheltuielile efectuate, după caz, pentru plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finanţare şi a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia (inclusiv realizarea planului de afaceri), plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului proiectului, plata serviciilor de consultanţă/asistenţă juridică în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul;
    e) asistenţă tehnică - cheltuielile efectuate, după caz, pentru asistenţă tehnică din partea proiectantului pe perioada de execuţie a lucrărilor (în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului), plata diriginţilor de şantier, desemnaţi de autoritatea contractantă, autorizaţi conform prevederilor legale pentru verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii.

    (3) Cheltuielile cu activităţile obligatorii de publicitate şi informare aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, în limita a 5.000 lei, fără TVA. Cheltuielile cu activităţi de marketing şi promovare nu sunt eligibile.
    (4) Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern sunt eligibile în limita a 5.000 lei, fără TVA, trimestrial - aferente activităţilor ce pot fi auditate în trimestrul respectiv. În cazul în care beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit trebuie să confirme următoarele aspecte referitoare la cheltuielile cuprinse în cererile de rambursare:
    a) sumele au fost verificate şi sunt necesare pentru realizarea proiectului;
    b) sumele sunt prevăzute în contractul încheiat cu beneficiarul proiectului;
    c) sunt efectuate în conformitate cu principiile unui management financiar sănătos, respectiv utilizarea eficientă a fondurilor şi un raport optim cost/beneficiu - rezonabilitatea preţurilor conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) sunt efectuate şi plătite de beneficiar sau partenerii săi;
    e) sunt plătite pe parcursul perioadei de eligibilitate;
    f) sunt înregistrate în contabilitatea beneficiarului/ partenerului, având la bază documente justificative, identificabile şi verificabile, dovedite prin documente originale;
    g) sunt în conformitate cu propunerile tehnice şi financiare ofertate.

    (5) Cheltuielile specifice priorităţii de investiţie includ achiziţionarea de servicii-suport pentru rezidenţii incubatorului de afaceri.

    ART. 28
    Este eligibilă taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă aferentă cheltuielilor eligibile.

    ART. 29
    Sunt considerate neeligibile următoarele categorii de cheltuieli:
    a) cheltuielile prevăzute la art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015;
    b) achiziţionarea de terenuri şi/sau construcţii;
    c) cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar;
    d) costurile operaţionale, de funcţionare, de testare şi întreţinere;
    e) costuri administrative: costuri de management care nu pot fi asociate producţiei ori vânzării; salariile personalului general de administraţie, chiriile şi reparaţii ale imobilizărilor de interes general în administraţie; energie, combustibil şi alte consumuri similare; cheltuieli administrativ-gospodăreşti; alte cheltuieli generale de administraţie;
    f) costuri de personal;
    g) cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate şi dobânzi aferente creditelor;
    h) contribuţia în natură;
    i) amortizarea;
    j) cheltuielile cu leasingul prevăzute la art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015;
    k) cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor şi a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în subgrupa 2.3. „Mijloace de transport“ menţionată în anexa Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se doreşte realizarea investiţiei propuse prin proiect, cu excepţia clasei 2.3.6. „Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat“;
    l) cheltuieli cu elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii şi a proiectului tehnic;
    m) cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepţia celor stabilite prin art. 27 alin. (2).


    CAP. VIII
    Durata şi bugetul măsurii
    ART. 30
    (1) Prezenta măsură de sprijin se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020, în limita bugetului alocat.
    (2) Plăţile se vor realiza până la data de 31 decembrie 2023, în limita bugetului alocat.

    ART. 31
    (1) Sursa de finanţare o reprezintă fondurile alocate POR 2014-2020, axa prioritară 2 „Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii“, prioritatea de investiţii 2.1 „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi şi prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri“, pentru investiţiile realizate în regiunile de dezvoltare mai puţin dezvoltate Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud- Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, precum şi pe teritoriul ITI Delta Dunării.
    (2) Valoarea totală, estimată, a ajutoarelor ce vor fi acordate în cadrul prezentei măsuri, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 129,36 milioane euro, aproximativ 595,09 milioane lei, respectiv 109,95 milioane euro, aproximativ 505,80 milioane lei, finanţare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) şi 19,41 milioane euro, aproximativ 89,29 milioane lei, contribuţia naţională prin bugetul de stat (BS).
    (3) Valoarea totală, estimată, a ajutoarelor de stat regionale ce vor fi acordate în cadrul prezentei măsuri, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 125,76 milioane euro, aproximativ 578,53 milioane lei, reprezentând atât finanţare FEDR, cât şi contribuţia naţională prin bugetul de stat.
    (4) Valoarea totală, estimată, a ajutoarelor de minimis ce vor fi acordate în cadrul prezentei măsuri, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 3,60 milioane euro, aproximativ 16,56 milioane lei, reprezentând atât finanţare FEDR, cât şi contribuţia naţională prin bugetul de stat.
    (5) Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate pe tipuri de ajutoare acordate şi surse de finanţare este următoarea:
    - milioane euro -

┌────────┬──────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────┐
│Tip │ │ │ │ │ │ │
│ajutor │Anul │2017 │2018 │2019 │2020 │Total │
│acordat │ │ │ │ │ │ │
├────────┼──────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┤
│ │Buget │ │ │ │ │ │
│ │total,│37,73│37,73│37,73│12,57│125,76│
│ │din │ │ │ │ │ │
│Ajutor │care: │ │ │ │ │ │
│de stat ├──────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┤
│regional│FEDR │32,07│32,07│32,07│10,69│106,90│
│ ├──────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┤
│ │Buget │ │ │ │ │ │
│ │de │5,66 │5,66 │5,66 │1,88 │18,86 │
│ │stat │ │ │ │ │ │
├────────┼──────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┤
│ │Buget │ │ │ │ │ │
│ │total,│1,08 │1,08 │1,08 │0,36 │3,60 │
│ │din │ │ │ │ │ │
│Ajutor │care: │ │ │ │ │ │
│de ├──────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┤
│minimis │FEDR │0,918│0,918│0,918│0,306│3,06 │
│ ├──────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┤
│ │Buget │ │ │ │ │ │
│ │de │0,162│0,162│0,162│0,054│0,54 │
│ │stat │ │ │ │ │ │
└────────┴──────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────┘




    ART. 32
    Numărul estimat al beneficiarilor acestei scheme este de 18.

    CAP. IX
    Efectul stimulativ
    ART. 33
    Se consideră că ajutorul de stat regional acordat prin prezenta schemă are un efect stimulativ dacă beneficiarul a prezentat furnizorului o cerere de finanţare, conţinând informaţii privind denumirea şi dimensiunea întreprinderii, descrierea proiectului, data începerii şi finalizării acestuia, locul de implementare a proiectului, lista cheltuielilor, tipul de ajutor, precum şi valoarea finanţării nerambursabile necesare pentru realizarea proiectului, înainte de demararea investiţiei.

    CAP. X
    Reguli privind cumulul ajutoarelor
    ART. 34
    (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la articolul 16 lit. a).
    (2) Ajutoarele de stat regionale acordate în baza acestei scheme nu se cumulează cu ajutoare de minimis sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.
    (3) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.

    ART. 35
    Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului va prezenta, în etapa de contractare, o declaraţie de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de stat de care a beneficiat sau dacă este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat, pentru aceleaşi cheltuieli eligibile cu cele propuse prin proiect, respectiv informaţii referitoare la alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanţare, precum şi în anul fiscal curent, în care se depune cererea de finanţare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.

    CAP. XI
    Procedura de implementare a schemei
    ART. 36
    Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional regional, este furnizorul ajutorului de stat regional, respectiv ajutorului de minimis şi instituţia responsabilă cu implementarea prezentei măsuri de sprijin.

    ART. 37
    Pentru a beneficia de ajutorul prevăzut de acest ordin, solicitanţii vor depune o cerere standard de finanţare, împreună cu anexele aferente, urmând procedura de evaluare, selecţie şi contractare detaliată în Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare şi în Ghidul solicitantului, Condiţii generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, după caz.

    ART. 38
    Ajutorul de stat regional, respectiv ajutorul de minimis se vor acorda dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în prezenta schemă şi în Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent apelului de proiecte în cadrul căruia se solicită finanţare.

    ART. 39
    MDRAPFE îşi rezervă dreptul de a nu achita/acorda ajutor de stat regional sau ajutor de minimis sau de a solicita recuperarea ajutoarelor deja acordate, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.

    ART. 40
    MDRAPFE va informa în scris, prin contractul de finanţare, întreprinderea beneficiară în legătură cu valoarea potenţială a ajutorului de stat regional acordat şi, după caz, a ajutorului de minimis acordat (exprimată ca echivalent brut al finanţării nerambursabile), precum şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia din urmă, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

    CAP. XII
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 41
    MDRAPFE are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăşi plafoanele şi intensitatea maxime admise şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din prezentul ordin sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.

    ART. 42
    În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, MDRAPFE are obligaţia să păstreze evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentului ordin pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat şi de minimis.

    ART. 43
    (1) MDRAPFE, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei măsuri de sprijin sub forma ajutorului de stat regional şi ajutorului de minimis, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat şi de minimis la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi de minimis şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
    (2) Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, MDRAPFE, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de stat, respectiv de minimis are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (3) Contractele, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.
    (4) Consiliul Concurenţei poate solicita date şi informaţii de la furnizorul de ajutor atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat sau ajutoarelor de minimis. În situaţia în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenţei poate dispune o acţiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acţiune, echipa de control a Consiliului Concurenţei va fi însoţită de reprezentanţi ai furnizorului.

    ART. 44
    Informaţiile prevăzute în anexa III a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei a 500.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro

    ART. 45
    În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MDRAPFE va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor stabilite prin prezentul ordin.

    ART. 46
    MDRAPFE va transmite, spre informare, Consiliului Concurenţei prezentul ordin, în termen de 15 zile de la data adoptării acestuia, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

    ART. 47
    (1) Beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia MDRAPFE, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea respectării procedurilor de raportare şi monitorizare a ajutoarelor ce îi revin ca responsabilitate.
    (2) Beneficiarul trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ajutorului în cadrul prezentei măsuri de sprijin, toate documentele referitoare la ajutoarele primite pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în acest domeniu.

    CAP. XIII
    Recuperarea ajutoarelor acordate
    ART. 48
    (1) Recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către MDRAPFE, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.

    CAP. XIV
    Dispoziţii finale
    ART. 49
    Textul prezentului ordin, precum şi Ghidul solicitantului - condiţii specifice de accesare a fondurilor aferent priorităţii de investiţii 2.1. „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi şi prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri“ - 2.1.B Incubatoare de afaceri vor fi publicate integral pe site-ul Programului operaţional regional, la adresa www.inforegio.ro

    ART. 50
    Lista sectoarelor economice pentru care se acordă ajutoare de stat regionale şi de minimis este detaliată în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 51
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul delegat pentru fonduri europene,
                    Marius Nica

    Bucureşti, 14 noiembrie 2017.
    Nr. 6.795.
    ANEXA 1

    LISTA
    sectoarelor de activitate pentru care se acordă ajutoare de stat regionale şi de minimis
    în cadrul priorităţii de investiţie 2.1 „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice
    a ideilor noi şi prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri“ - 2.1.B Incubatoare de afaceri
    Turism şi ecoturism
    Textile şi pielărie (şi încălţăminte)
    Lemn şi mobilă
    Industrii creative
    Industria auto şi componente
    Tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor
    Sănătate
    Energie şi management de mediu
    Bioeconomie (agricultură, silvicultură, pescuit şi acvacultură), biofarmaceutică şi biotehnologii
    Construcţii
    Cercetare-dezvoltare

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016