Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6.517 din 19 decembrie 2012  privind aprobarea Metodologiei de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 6.517 din 19 decembrie 2012 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 8 ianuarie 2013

    Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), cu modificările ulterioare,
    în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă Metodologia de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    Se aprobă Fişa procesului, cu precizarea etapelor, termenelor şi a responsabilităţilor, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 3
    Se aprobă Atestatul nivelului de calitate al educaţiei furnizate, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 4
    Se aprobă cei 15 factori de risc, corespunzători Hărţii naţionale a riscului educaţional, prevăzuţi în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 5
    Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi particular, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 6
    Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

           Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,
                              Ecaterina Andronescu

    Bucureşti, 19 decembrie 2012.
    Nr. 6.517.


    ANEXA 1

                                  METODOLOGIE
                 de evaluare externă a calităţii educaţiei în
                          învăţământul preuniversitar

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prezenta metodologie este realizată cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), cu modificările ulterioare.
    ART. 2
    (1) Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei în unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate se realizează cel puţin o dată la 5 ani.
    (2) Procedurile de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei se derulează la cererea organizaţiei furnizoare de educaţie, pe bază de contract încheiat cu ARACIP.
    (3) Procedurile de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei se pot derula şi la solicitarea altor persoane juridice interesate, precum: Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, inspectoratul şcolar, autorităţile publice locale, asociaţiile de părinţi etc., în condiţiile menţionate la alin. (2). În acest caz, ARACIP are obligaţia de a încunoştinţa unitatea de învăţământ în maximum 15 zile de la înregistrarea cererii, în vederea întocmirii şi prezentării documentaţiei corespunzătoare.

    Scopul şi principiile evaluării externe periodice a calităţii educaţiei
    ART. 3
    (1) Scopul evaluării externe periodice a calităţii educaţiei este îmbunătăţirea continuă a proceselor şi rezultatelor organizaţiei furnizoare de educaţie pentru a satisface încrederea publică.
    (2) Concluziile evaluării externe periodice a calităţii educaţiei, sintetizate anual de către ARACIP, sunt înaintate Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, însoţite de propuneri de măsuri de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii în învăţământul preuniversitar.
    ART. 4
    (1) Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se derulează pe baza standardelor de referinţă şi indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.
    (2) În funcţie de finalităţile fiecărei vizite de evaluare externă, ARACIP stabileşte numărul de indicatori de performanţă pe baza cărora se va judeca nivelul calităţii educaţiei furnizate, dintre cei 43 de indicatori aprobaţi de legislaţia în vigoare.
    (3) Calificativele care se acordă pentru fiecare indicator de performanţă evaluat din standardele de referinţă, precizate în Raportul de evaluare externă periodică, sunt următoarele:
    a) "Nesatisfăcător", în situaţia neîndeplinirii a cel puţin unui descriptor din standardele de acreditare şi evaluare periodică;
    b) "Satisfăcător", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică;
    c) "Bine", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică şi a cel puţin unui descriptor din standardele de referinţă;
    d) "Foarte bine", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică şi a tuturor descriptorilor din standardele de referinţă;
    e) "Excelent", în situaţia îndeplinirii tuturor descriptorilor din standardele de acreditare şi evaluare periodică, a tuturor descriptorilor din standardele de referinţă, precum şi a unor descriptori definiţi de unitatea de învăţământ.
    (4) Calificativele se corelează cu punctaje stabilite de ARACIP, în vederea realizării evaluării comparative interinstituţionale.
    ART. 5
    (1) Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se derulează cu respectarea a două categorii de principii:
    a) principii generale ale implementării sistemului naţional de management şi asigurare a calităţii;
    b) principii specifice evaluării externe periodice a calităţii educaţiei.
    (2) Educaţia de calitate se fundamentează pe următoarele principii generale:
    a) este centrată pe clienţii şi beneficiarii actului educaţional;
    b) este oferită de instituţii responsabile;
    c) este orientată pe rezultate;
    d) respectă autonomia individuală şi are la bază autonomia instituţională;
    e) este promovată de lideri educaţionali;
    f) asigură participarea actorilor educaţionali şi valorizarea resursei umane;
    g) se realizează în dialog şi prin parteneriat cu instituţii, organizaţii, cu beneficiarii primari şi secundari de educaţie;
    h) se bazează pe inovaţie şi pe diversificare;
    i) abordează procesul educaţional unitar, în mod sistemic;
    j) are ca obiectiv îmbunătăţirea continuă a performanţelor;
    k) promovează interdependenţa dintre furnizorii şi beneficiarii implicaţi în oferta de educaţie.
    (3) Principiile specifice evaluării externe periodice a calităţii sunt:
    a) asigurarea supremaţiei interesului preşcolarului şi al elevului;
    b) corelarea evaluării interne cu evaluarea externă;
    c) accentuarea rolului evaluării interne în îmbunătăţirea continuă;
    d) implicarea beneficiarilor atât în evaluarea internă, cât şi în cea externă;
    e) acordarea încrederii furnizorului de servicii educaţionale în raport cu rezultatele evaluării interne;
    f) respectarea triangulaţiei, respectiv asigurarea a cel puţin 3 surse şi dovezi de informare şi documentare în evaluarea nivelului calităţii actului educaţional;
    g) valorizarea aspectelor pozitive ale furnizorului de servicii educaţionale şi ale programelor acestuia;
    h) acordarea încrederii furnizorului de servicii educaţionale în raport cu rezultatele evaluării interne;
    i) abordarea evaluării externe ca proces de învăţare, pentru evaluatori, pentru evaluaţi şi pentru întreaga organizaţie şcolară.

    CAP. II
    Procedura de evaluare externă a calităţii educaţiei

    ART. 6
    (1) Procedura de evaluare externă periodică a calităţii educaţiei în învăţământul preuniversitar se derulează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.
    (2) Fişa procesului de evaluare externă a calităţii, cu precizarea etapelor, termenelor şi a responsabilităţilor, este prezentată în anexa nr. 2 la ordin.
    ART. 7
    (1) În vederea demarării procedurii de evaluare externă periodice, organizaţia furnizoare de educaţie înaintează către ARACIP următoarele documente:
    a) cerere;
    b) fişa-tip;
    c) Proiectul/Planul de dezvoltare instituţională, respectiv Planul de acţiune al şcolii, pe termen de 5 ani, realizat în baza unei diagnoze şi prin comparaţie cu proiectul anterior;
    d) ultimul Raport anual de evaluare internă (RAEI).
    (2) Formatul documentaţiei este actualizat periodic de către ARACIP, prin comunicare publică pe site.
    ART. 8
    (1) În baza cererii, ARACIP, prin Compartimentul juridic, încheie un contract cu organizaţia solicitantă şi emite factura fiscală corespunzătoare.
    (2) Organizaţia furnizoare de educaţie este obligată să comunice către ARACIP o copie de pe ordinul de plată a tarifului de evaluare externă, în termen de maximum 3 zile de la efectuarea plăţii.
    ART. 9
    (1) Comisia de evaluare externă este desemnată de ARACIP pe bază de hotărâre, cu respectarea procedurii prevăzute în anexa nr. 2 la ordin.
    (2) Coordonatorul comisiei de evaluare are obligaţia de a transmite unităţii de învăţământ programul general şi programul specific al vizitei de evaluare, în termenele stipulate în fişa procesului prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
    ART. 10
    Comisia de evaluare desemnată de ARACIP desfăşoară următoarele activităţi:
    a.1) organizarea agendei evaluării;
    a.2) analiza contextului şi situaţiei concrete a unităţii şcolare, conform Proiectului (planului) de dezvoltare instituţională (PDI) sau Planului de acţiune al şcolii (PAS), RAEI sau Raportului de autoevaluare (RA), situaţiei centralizate a rezultatelor şcolare pe ultimii 3 ani comparativ cu rezultatele la nivel de judeţ;
    a.3) programarea orară a activităţilor şi a întâlnirilor;
    a.4) activităţi specifice: vizitarea organizaţiei furnizoare de educaţie, observarea directă, asistenţă la lecţii şi la activităţi extraşcolare, după caz, aplicarea de chestionare unor grupuri-ţintă (elevi, părinţi, angajatori operatori economici parteneri/ angajatori, personal didactic, didactic auxiliar şi nedidactic), realizarea de interviuri individuale şi de grup, vizite la operatori economici (pentru stagiile de practică).
    a.5) analiza dovezilor care probează, după caz, buna funcţionare a organizaţiei furnizoare de educaţie, rezultatele şi progresul fiecărui educabil;
    a.6) prezentarea concluziilor desprinse care vor sta la baza raportului de evaluare externă a calităţii educaţiei;
    a.7) redactarea procesului-verbal şi înscrierea acestuia în registrul corespunzător;
    a.8) redactarea raportului de evaluare externă a calităţii şi transmiterea către ARACIP în termenele stabilite.
    ART. 11
    (1) În vederea evaluării concordanţei dintre evaluarea internă, potrivit informaţiilor transmise de organizaţia furnizoare de educaţie în cadrul RAEI, şi situaţia reală, conform raportului de evaluare externă a calităţii educaţiei înregistrat, ARACIP realizează, prin metode statistice, o analiză a condiţiilor de funcţionare a şcolilor (pe baza a 15 factori de risc, corespunzători Hărţii naţionale a riscului educaţional prezentaţi în anexa nr. 4 la ordin) şi a rezultatelor raportate.
    (2) Pentru a asigura obiectivitatea analizei şi pentru a realiza evaluarea comparativă interinstituţională, ARACIP poate angaja experţi în evaluare şi acreditare, pe bază de contract.
    ART. 12
    (1) ARACIP eliberează un atestat din care să reiasă nivelul de calitate existent în cadrul unităţii de învăţământ respective, raportat la indicatorii de performanţă din standardele de referinţă evaluate, în termenul precizat în fişa de proces, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
    (2) Atestatul va menţiona nivelul rezultatelor obţinute de unitatea şcolară faţă de rezultatele aşteptate, având în vedere indicii de eficienţă stabiliţi pe baza Hărţii naţionale a riscului educaţional.
    (3) Modelul atestatului nivelului de calitate al educaţiei furnizate este prezentat în anexa nr. 3 la ordin.
    ART. 13
    (1) În situaţia în care în raportul de evaluare externă a calităţii există indicatori de performanţă apreciaţi cu calificativul "Nesatisfăcător", nu se eliberează atestatul şi se vor aplica în mod corespunzător prevederile art. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În cazul menţionat la alin. (1), unitatea de învăţământ respectivă va urmări cu prioritate implementarea unor măsuri care să conducă la remedierea acestora.
    (3) Inspectoratele şcolare realizează o monitorizare specială în cazurile menţionate la alin. (1), urmărind progresul înregistrat de şcoala respectivă. Rezultatele monitorizării sunt aduse la cunoştinţa ARACIP.
    ART. 14
    ARACIP are obligaţia de a face public raportul de evaluare externă periodică şi atestatul de calitate pentru fiecare organizaţie furnizoare de educaţie.
    ART. 15
    (1) Organizaţia furnizoare de educaţie are obligaţia de a face public conţinutul raportului de evaluare externă periodică.
    (2) Pe baza concluziilor raportului de evaluare externă, Comisia de evaluare şi asigurarea calităţii revizuieşte planul de îmbunătăţire a calităţii educaţiei elaborat de şcoală.
    (2) Implementarea planului de îmbunătăţire este monitorizată de reprezentanţii ARACIP şi/sau ai inspectoratelor şcolare.

    CAP. III
    Dispoziţii finale

    ART. 16
    (1) Contestaţiile cu privire la concluziile raportului de evaluare externă întocmit se adresează, în termen de 30 de zile de la comunicare, ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
    (2) Raportul de evaluare externă poate fi atacat în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.


    ANEXA 2


              Fişa procesului de evaluare externă a calităţii, cu
            precizarea etapelor, termenelor şi a responsabilităţilor

    Desfăşurarea procesului:


┌────────────────┬────────────────────────┬───────────────────────┬────────────────────┬────────────────┐
│Responsabilităţi│ │ │ │ │
├────┬─────┬─────┤ Intrări │ Etapa de proces │ Ieşiri │ Observaţii │
│ CR │ R │ E │ │ │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │- Cererea de declanşare │1. Înregistrarea cere- │1. Documente │- format hârtie │
│ │SDEEC│CJ │a procedurii de evaluare│rii şi a documentaţiei │înregistrate │(pentru cerere);│
│ │EZ │ │externă │transmise şi încheierea│2. Contract semnat │- format elec- │
│ │ │ │- Docummmentaţia speci- │contractului cu │de ambele părţi │tronic (pentru │
│ │ │ │fică pentru fiecare tip │organizaţia solicitantă│3. Factură emisă de │documentaţie │
│ │ │ │de cerere (autorizare │ │Agenţia Română de │şi RAEI); │
│ │ │ │de funcţionare provi- │ │Asigurare a Calită- │ │
│ │ │ │zorie, acreditare, │ │ţii în Învăţământul │ │
│ │ │ │evaluare periodică) │ │Preuniversitar │ │
│ │ │ │- Raportul anual de │ │- ARACIP │ │
│ │ │ │evaluare internă │ │ │ │
│ │ │ │(RAEI), dacă e cazul │ │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Copia ordinului de plată│2. Repartizarea spre │Documente reparti- │format hârtie │
│ │SDEEC│ │a tarifului de evaluare │expertiză a documenta- │zate spre expertiză │ │
│ │EZ │ │externă │ţiei către personalul │ │ │
│ │ │ │ │din cadrul aparatului │ │ │
│ │ │ │ │propriu al ARACIP │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Documente înregistrate │3. Realizarea experti- │Nota de verificare │-termen: maximum│
│ │SDEEC│ │şi repartizate spre │zei documentaţiei │(rezultatul │30 de zile de la│
│ │EZ │ │expertiză │înregistrate şi comu- │expertizei) │data │
│ │ │ │ │nicarea către organi- │ │înregistrării │
│ │ │ │ │zaţia furnizoare de │ │ │
│ │ │ │ │educaţie a │ │ │
│ │ │ │ │rezultatului acesteia │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │- Nota de verificare │4.1. Declanşarea proce-│- Nota de verificare│- format │
│ │SDEEC│ │(rezultat favorabil al │durii de evaluare în │(răspuns transmis │electronic │
│ │EZ │ │ expertizei) │cazul rezultatului │organizaţiei privind│ │
│ │ │ │- Nota de verificare │favorabil │declanşarea │ │
│ │ │ │(rezultat nefavorabil │ │evaluării externe) │ │
│ │ │ │al expertizei) │ │ │ │
│ │ │ │- Documente completate │ │ │ │
│ │ │ │ │4.2. Solicitarea com- │- Nota de verificare│- termen de com-│
│ │ │ │ │pletării documentelor │(solicitare de │pletare: maximum│
│ │ │ │ │în cazul rezultatului │completare a │15 zile de la │
│ │ │ │ │nefavorabil │documentelor) │comunicare │
│ │ │ │ │a) declanşarea proce- │- Nota de verificare│ │
│ │ │ │ │durii de evaluare dacă │(răspuns transmis │ │
│ │ │ │ │documentele au fost │organizaţiei privind│ │
│ │ │ │ │completate; │declanşarea │ │
│ │ │ │ │ │evaluării externe) │ │
│ │ │ │ │b) respingerea cererii │- Răspuns transmis │ │
│ │ │ │ │ca fiind inadmisibilă │organizaţiei privind│ │
│ │ │ │ │în cazul în care docu- │respingerea cererii │ │
│ │ │ │ │mentele nu au fost │ │ │
│ │ │ │ │completate în termenul │ │ │
│ │ │ │ │stabilit. │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Nota de verificare │5. Elaborarea Graficu- │Graficul de desfăşu-│ │
│ │SDEEC│ │ │lui de desfăşurare a │rare a vizitelor de │ │
│ │EZ │ │ │vizitelor de evaluare │evaluare │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│BEX │SDA/ │SDA │Graficul de desfăşurare │6. Aprobarea de către │Graficul de desfăşu-│- durata vizi- │
│ │SDEEC│ │a vizitelor de evaluare │Biroul executiv al │rare a vizitelor de │tei: 2-5 zile │
│ │ │ │- Componenţa Comisiei │ARACIP a Graficului de │evaluare şi compo- │- componenţa │
│ │ │ │de evaluare propuse │desfăşurare a vizitelor│nenţa Comisiei de │echipei: 2-4 │
│ │ │ │ │de evaluare, a compo- │evaluare aprobate │membri │
│ │ │ │ │nenţei Comisiei de │ │ │
│ │ │ │ │evaluare şi solicitarea│ │ │
│ │ │ │ │unui observator de la │ │ │
│ │ │ │ │ISJ/ISM │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Graficul de desfăşurare │7. 1. Postarea pe │Graficul de desfăşu-│- termen de pos-│
│ │SDEEC│ │a vizitelor de evaluare │site-ul ARACIP a Grafi-│rare a vizitelor de │tare: minimum 30│
│ │EZ │ │şi componenţa Comisiei │cului de desfăşurare a │evaluare şi compo- │de zile anterior│
│ │ │ │de evaluare aprobate │vizitelor de evaluare │nenţa Comisiei de │vizitei │
│ │ │ │ │7.2. Transmiterea Gra- │evaluare transmisă │- termen de │
│ │ │ │ │ficului de desfăşurare │ │transmitere: │
│ │ │ │ │a vizitelor de evaluare│ │minimum 5 zile │
│ │ │ │ │şi a componenţei Comi- │ │anterior vizitei│
│ │ │ │ │siei de evaluare la │ │ │
│ │ │ │ │organizaţia furnizoare │ │ │
│ │ │ │ │de educaţie şi la │ │ │
│ │ │ │ │ISJ/ISMB │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Documentaţia depusă de │8. Transmiterea de │Nota de verificare │termen de trans-│
│ │SDEEC│ │organizaţia furnizoare │către ARACIP a Notei de│şi documentaţie │mitere: minimum │
│ │EZ │ │de educaţie │verificare şi a docu- │transmise coordona- │5 zile anterior │
│ │ │ │ │mentaţiei depuse de │torului Comisiei de │vizitei │
│ │ │ │ │organizaţia furnizoare │evaluare │ │
│ │ │ │ │de educaţie către coor-│ │ │
│ │ │ │ │donatorul Comisiei de │ │ │
│ │ │ │ │evaluare │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│CCE │CCE │Programul general al │9. Transmiterea Progra-│Programul general al│termen de trans-│
│ │ │ │vizitei (elaborat de │mului general al vizi- │vizitei transmis │mitere: maximum │
│ │ │ │coordonatorul Comisiei │tei către directorul │directorului organi-│3 zile anterior │
│ │ │ │de evaluare) │organizaţiei furnizoare│zaţiei furnizoare │vizitei │
│ │ │ │ │de educaţie │de educaţie │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │CCE │- Documentaţia depusă de│10. Pregătirea vizitei │Programul specific │ │
│CCE │SDEEC│MCE │organizaţia furnizoare │de către Comisia de │al vizitei (agenda │ │
│ │CCE │ │de educaţie │evaluare externă: │evaluării şi progra-│ │
│ │ │ │- Programul general al │a) organizarea agendei │marea orară a acti- │ │
│ │ │ │vizitei │evaluării; │vităţilor, respectiv│ │
│ │ │ │ │b) analiza contextului │a întâlnirilor) │ │
│ │ │ │ │şi situaţiei concrete │ │ │
│ │ │ │ │a organizaţiei furni- │ │ │
│ │ │ │ │zoare de educaţie pe │ │ │
│ │ │ │ │baza documentelor │ │ │
│ │ │ │ │acesteia; │ │ │
│ │ │ │ │c) programarea orară a │ │ │
│ │ │ │ │activităţilor, respec- │ │ │
│ │ │ │ │tiv a întâlnirilor. │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │CCE │Programul specific al │11. Deschiderea activi-│Programul specific │participă, în │
│CCE │SDEEC│MCE │vizitei │tăţilor de evaluare │al vizitei pus de │funcţie de tipul│
│ │CCE │ │ │externă a calităţii în │acord cu reprezen- │vizitei, │
│ │ │ │ │prezenţa reprezentan- │tanţii organizaţiei │directorul, │
│ │ │ │ │ţilor organizaţiei │furnizoare de │coordonatorul │
│ │ │ │ │furnizoare de educaţie │educaţie │CEAC, membrii │
│ │ │ │ │ │ │Consiliului de │
│ │ │ │ │ │ │administraţie, │
│ │ │ │ │ │ │observatorul │
│ │ │ │ │ │ │delegat de │
│ │ │ │ │ │ │inspectorat, │
│ │ │ │ │ │ │reprezentantul │
│ │ │ │ │ │ │Consiliul local,│
│ │ │ │ │ │ │al asociaţiei │
│ │ │ │ │ │ │părinţilor, al │
│ │ │ │ │ │ │elevilor, al │
│ │ │ │ │ │ │sindicatului │
│ │ │ │ │ │ │reprezentativ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │CCE │- Programul specific al │12. Participarea mem- │- Subrapoarte/fişe │ │
│CCE │SDEEC│MCE │vizitei │brilor Comisiei de │de evaluare externă │ │
│ │CCE │ │- Documentele │evaluare la activităţi │completate │ │
│ │ │ │organizaţiei │în cadrul organizaţiei │ │ │
│ │ │ │- Standarde (de │furnizoare de educaţie:│ │ │
│ │ │ │autorizare/acreditare/ │a) vizitarea organi- │- Instrumente de │ │
│ │ │ │referinţă) şi indicatori│zaţiei furnizoare de │colectare a │ │
│ │ │ │de performanţă │educaţie, observarea │feedbackului │ │
│ │ │ │- Subrapoarte/fişe de │directă; │completate │ │
│ │ │ │evaluare externă │b) asistenţă la lecţii │ │ │
│ │ │ │- Instrumente de │şi activităţi extra- │ │ │
│ │ │ │colectare a │şcolare (după caz); │ │ │
│ │ │ │feedbackului │c) aplicarea de ches- │ │ │
│ │ │ │ │tionare unor grupuri- │ │ │
│ │ │ │ │ţintă (elevi, părinţi, │ │ │
│ │ │ │ │personal etc.); │ │ │
│ │ │ │ │d) realizarea de │ │ │
│ │ │ │ │interviuri individuale │ │ │
│ │ │ │ │şi de grup; │ │ │
│ │ │ │ │e) vizite la operatori │ │ │
│ │ │ │ │economici (pentru │ │ │
│ │ │ │ │stagiile de practică). │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│CCE │CCE │CCE │- Subrapoarte/Fişe de │13. Analiza dovezilor │- Dovezi aferente │ │
│ │ │MCE │evaluare externă, │care probează,după caz,│(după caz) │ │
│ │ │ │completate; │buna funcţionare a │- Concluzii │ │
│ │ │ │- Instrumente de │organizaţiei furnizoare│ │ │
│ │ │ │colectare a feedbackului│de educaţie, rezulta- │ │ │
│ │ │ │completate │tele acesteia şi │ │ │
│ │ │ │- Standarde (de │progresul fiecărui │ │ │
│ │ │ │autorizare/acreditare/ │educabil │ │ │
│ │ │ │referinţă) şi indicatori│ │ │ │
│ │ │ │de performanţă │ │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│CCE │CCE │CCE │- Subrapoarte/Fişe de │14. Finalizarea activi-│- Concluzii │ │
│ │ │MCE │evaluare externă şi │tăţilor şi prezentarea │- Proces-verbal │ │
│ │ │ │instrumente de colectare│concluziilor │original (înscris │ │
│ │ │ │a feedbackului analizate│Redactarea Procesului- │în registrul de │ │
│ │ │ │ │verbal şi a Raportului │procese-verbale al │ │
│ │ │ │ │de evaluare externă a │şcolii) │ │
│ │ │ │ │calităţii. Completarea │ │ │
│ │ │ │ │fişelor de evaluare │ │ │
│ │ │ │ │privind desfăşurarea │ │ │
│ │ │ │ │procesului de evaluare │ │ │
│ │ │ │ │externă │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│CCE │CCE │CCE │- Subrapoarte/Fişe de │15. Transmiterea │- Proces-verbal │termen de │
│ │ │ │evaluare externă şi │Procesului-verbal, │(copie) │transmitere: │
│ │ │ │instrumente de colectare│a Raportului de │- Raport de evaluare│maximum 5 zile │
│ │ │ │a feedbackului │evaluare externă a │externă a calităţii │de la încheierea│
│ │ │ │- Concluzii │calităţii şi a fişelor │(original) │evaluării │
│ │ │ │ │de evaluare care vor │- Fişe de evaluare │ │
│ │ │ │ │sta la baza îmbunătă- │(completate) │ │
│ │ │ │ │ţirii procesului de │ │ │
│ │ │ │ │evaluare externă de │ │ │
│ │ │ │ │către ARACIP │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │- Raport de evaluare │16. Primirea Raportului│Raport de evaluare │ │
│ │SDEEC│ │externă a calităţii │de evaluare externă a │externă a calităţii,│ │
│ │CCE │ │- Subrapoarte/Fişe de │calităţii la ARACIP şi │înregistrat │ │
│ │ │ │evaluare externă şi │înregistrarea acestuia │ │ │
│ │ │ │instrumente de colectare│ │ │ │
│ │ │ │a feedbackului │ │ │ │
│ │ │ │- Dovezi aferente │ │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Raport de evaluare │17. Validarea/ │Raport de evaluare │termen de │
│ │SDEEC│ │externă a calităţii, │Invalidarea Raportului │externă a calităţii,│validare: │
│ │EZ │ │înregistrat │de evaluare externă │validat │maximum 5 zile │
│ │ │ │ │a calităţii şi │ │de la primire │
│ │ │ │ │înaintarea acestuia │ │ │
│ │ │ │ │către BEX │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│BEX │SDA/ │Raport de evaluare │18. Avizarea │Hotărâre BEX de │ │
│ │ │SDEEC│externă a calităţii, │Raportului de evaluare │avizare │ │
│ │ │ │validat │externă a calităţii de │ │ │
│ │ │ │ │către BEX şi înaintarea│ │ │
│ │ │ │ │lui către Consiliul │ │ │
│ │ │ │ │ARACIP │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│CS │SDA │Raport de evaluare │19. Aprobarea │Hotărârea │termen de │
│ │ │ │externă a calităţii, │Raportului de evaluare │Consiliului ARACIP │postare: │
│ │ │ │avizat │externă a calităţii de │de aprobare (postată│maximum 3 zile │
│ │ │ │ │către Consiliul ARACIP │pe site) │de la emitere │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA/ │EZ │Hotărârea Consiliului │20. Eliberarea │Atestat │termen: maximum │
│ │SDEEC│ │ARACIP de aprobare a │Atestatului privind │ │30 de zile │
│ │ │ │Raportului de evaluare │nivelul calităţii │ │de la emiterea │
│ │ │ │externă a calităţii │educaţiei oferite de │ │Hotărârii │
│ │ │ │ │către unitatea de │ │Consiliului │
│ │ │ │ │învăţământ │ │ARACIP │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│CS │CJ │Hotărârea Consiliului │21. Realizarea documen-│- Documentaţie │termen: maximum │
│ │ │ │ARACIP de aprobare a │taţiei administrative │administrativă │15 zile de la │
│ │ │ │Raportul de evaluare │pentru autorizare/ │(proiect de ordin │emiterea │
│ │ │ │externă a calităţii │neautorizare sau acre- │al ministrului │Hotărârii │
│ │ │ │ │ditare/neacreditare şi │educaţiei) │Consiliului │
│ │ │ │ │transmiterea acesteia │ │ARACIP │
│ │ │ │ │către Ministerul │ │ │
│ │ │ │ │Educaţiei, Cercetării, │ │ │
│ │ │ │ │Tineretului şi │ │ │
│ │ │ │ │Sportului │ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA │EZ │Ordinul ministrului │22. Primirea ordinului │Ordinul ministrului,│format │
│ │ │CJ │educaţiei, cercetării, │ministrului educaţiei, │comunicat │electronic şi │
│ │ │ │tineretului şi sportului│cercetării, tineretului│ │hârtie (document│
│ │ │ │ │şi sportului şi comu- │ │original) │
│ │ │ │ │nicarea acestuia către │ │ │
│ │ │ │ │organizaţia furnizoare │ │ │
│ │ │ │ │de educaţie şi inspec- │ │ │
│ │ │ │ │toratul şcolar judeţean│ │ │
├────┼─────┼─────┼────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────┼────────────────┤
│P/VP│SDA │EZ │Raport de evaluare │23. Publicarea pe │Raport de evaluare │termen: maximum │
│ │ │ │externă a calităţii, │site-ul ARACIP a │externă a calităţii,│60 de zile │
│ │ │ │aprobat │Raportului de evaluare │postat │de la emiterea │
│ │ │ │ │externă a calităţii │ │Hotărârii │
│ │ │ │ │Îmbunătăţirea proce- │ │Consiliului │
│ │ │ │ │sului de evaluare │ │ARACIP │
│ │ │ │ │externă de către ARACIP│ │ │
│ │ │ │ │pe baza fişelor de │ │ │
│ │ │ │ │evaluare completate │ │ │
└────┴─────┴─────┴────────────────────────┴───────────────────────┴────────────────────┴────────────────┘


    Abrevieri:
    CR - coordonator;
    R - răspunde;
    E - execută;
    P - preşedinte ARACIP;
    VP - vicepreşedinte ARACIP;
    EZ - expert zonal ARACIP;
    SDA - şef Departament acreditare;
    SDEEC - şef Departament de evaluare externă a calităţii;
    CCE - coordonator Comisie evaluare;
    MCE - membru Comisie evaluare;
    BEX - biroul executiv;
    CS - Consiliul ARACIP;
    CJ - consilier juridic.


    ANEXA 3


        Modelul atestatului nivelului de calitate al educaţiei furnizate

                                    ATESTAT
        privind nivelul calităţii educaţiei oferite de către unitatea de
       învăţământ ........................., nivelul ..................,
           raportat la indicatorii de performanţă din standardele de
                   referinţă evaluate (standarde de calitate)

    Se confirmă îndeplinirea standardelor de acreditare, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
    Se atestă obţinerea calificativelor ........................, cu un punctaj de ..................., la ..... indicatori de performanţă prevăzuţi în Hotărârea Guvernului nr. 1.534/2008 privind aprobarea Standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.
    Activitatea de evaluare externă periodică s-a desfăşurat în anul şcolar ................. .
    Activitatea de evaluare externă periodică a fost realizată în conformitate cu prevederile art. 33 şi 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    Raportul de evaluare externă este public şi poate fi consultat pe website-ul ARACIP, http://aracip.edu.ro
    Prezentul atestat are o valabilitate de 5 ani, respectiv din anul şcolar ................. până în anul şcolar .............. inclusiv.
    Unitatea de învăţământ are obligaţia de a solicita următoarea activitate de evaluare externă periodică până la sfârşitul anului şcolar ......, cu derularea activităţii de evaluare în anul şcolar ................. .

                                Preşedintele Agenţiei Române de Asigurare
                               a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar,


    Indice de eficienţă, conform Hărţii Naţionale Punctaj final
    a Riscului Educaţional: ........... ..... obţinut: ...............

                        Rezultate ale evaluării periodice

┌──────────────────┬─────────────┬─────────────┬───────────────┬─────────────┐
│ Domeniul │ Criteriul │ Indicatorul │ Calificativul │ Punctaj │
│ │ │ │ acordat │(minimum 1 p/│
│ │ │ │ │ maximum 4 p)│
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│A) Capacitate │ │ │ │ │
│ instituţională ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┴─────────────┴─────────────┴───────────────┼─────────────┤
│ TOTAL PUNCTAJ DOMENIUL A │ │
├──────────────────┬─────────────┬─────────────┬───────────────┼─────────────┤
│B) Eficacitate │ │ │ │ │
│ educaţională ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┴─────────────┴─────────────┴───────────────┼─────────────┤
│ TOTAL PUNCTAJ DOMENIUL B │ │
├──────────────────┬─────────────┬─────────────┬───────────────┼─────────────┤
│C) Managementul │ │ │ │ │
│ calităţii ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────────────┴─────────────┴─────────────┴───────────────┼─────────────┤
│ TOTAL PUNCTAJ DOMENIUL C │ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┤
│ TOTAL PUNCTAJ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

┌───────────────────┬────────────────┐
│Evaluator extern, │ │
│coordonator │ │
├───────────────────┼────────────────┤
│Evaluator extern, │ │
│membru │ │ ┌───────────────────┬────────────────┐
└───────────────────┴────────────────┘ │Director unitate │ │
                                         │de învăţământ │ │
┌───────────────────┬────────────────┐ ├───────────────────┼────────────────┤
│Expert ARACIP, │ │ │Preşedinte Consiliu│ │
│responsabil zonal │ │ │de administraţie │ │
├───────────────────┼────────────────┤ ├───────────────────┼────────────────┤
│Observator desemnat│ │ │Preşedinte CEAC │ │
│de Inspectoratul │ │ └───────────────────┴────────────────┘
│şcolar judeţean │ │
└───────────────────┴────────────────┘



    ANEXA 4

     Factorii de risc corespunzători Hărţii naţionale a riscului educaţional

    1. Nivelul de educaţie al familiei
    2. Procentul elevilor din familii cu dificultăţi economice
    3. Procentul elevilor din familii dezorganizate
    4. Procentul elevilor romi
    5. Procentul elevilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES)
    6. Participarea cadrelor didactice la formare profesională continuă
    7. Mobilitatea cadrelor didactice - procentul orelor ţinute de profesori noi
    8. Procentul orelor ţinute de cadre didactice calificate
    9. Spaţiu pentru educaţie pe elev
    10. Număr de volume din bibliotecă pe elev
    11. Procentul elevilor care au fişe la bibliotecă
    12. Număr de calculatoare pe elev
    13. Număr de calculatoare cu acces la internet pe elev
    14. Număr de absenţe motivate pe elev
    15. Număr de absenţe nemotivate pe elev

                                   --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016