Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 597 din 29 aprilie 2025  privind modificarea şi completarea anexelor nr. 1 şi 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 90/2016 pentru aprobarea conţinutului cererii de acordare a eşalonării la plată şi a documentelor justificative anexate acesteia, precum şi a Procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central şi pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eşalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 597 din 29 aprilie 2025 privind modificarea şi completarea anexelor nr. 1 şi 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 90/2016 pentru aprobarea conţinutului cererii de acordare a eşalonării la plată şi a documentelor justificative anexate acesteia, precum şi a Procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central şi pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eşalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 439 din 13 mai 2025
    Având în vedere prevederile art. 186 alin. (1) lit. c), art. 194 alin. (1) lit. j) şi lit. p) - r), art. 204, art. 209^1 alin. (11) şi ale art. 209^4 alin. (1) lit. m) - o) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, ale art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, precum şi avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 836.332 din 17.04.2025,
     în temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
        preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
    ART. I
     Anexa nr. 1 "Conţinutul cererii de acordare a eşalonării la plată şi documentele justificative anexate acesteia" şi anexa nr. 2 "Procedura de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central" la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 90/2016 pentru aprobarea conţinutului cererii de acordare a eşalonării la plată şi a documentelor justificative anexate acesteia, precum şi a Procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 20 ianuarie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În anexa nr. 1, la articolul 1, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Cererea de acordare a eşalonărilor la plată ale obligaţiilor fiscale va cuprinde următoarele elemente:
    a) datele de identificare a debitorului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum şi datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
    b) perioada pentru care se solicită eşalonarea la plată, exprimată în luni;
    c) justificarea stării de dificultate generate de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi cauzele acesteia;
    d) data şi semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
(4) Cererea de acordare a eşalonării la plată, depusă în condiţiile art. 206 din lege, trebuie să conţină elementele prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b), precum şi precizarea expresă că se solicită eşalonarea la plată cu încadrarea în categoria debitorilor cu risc fiscal mic sau invocarea temeiului legal, respectiv art. 206 din lege."

    2. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatul (1) se abrogă.
    3. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatele (2) şi (2^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul debitorilor, alţii decât persoanele fizice, la cererea de acordare a eşalonărilor la plată ale obligaţiilor fiscale se anexează şi următoarele documente:
    a) copia ultimei balanţe de verificare sau registrul-jurnal de încasări şi plăţi, după caz;
    b) programul de restructurare sau de redresare financiară semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va conţine şi capacitatea financiară de plată, respectiv argumentarea posibilităţii plăţilor pe perioada solicitată la eşalonare.
(2^1) La cererea de acordare a eşalonărilor la plată ale obligaţiilor fiscale nu se anexează documentul prevăzut la alin. (2) lit. b) în cazul:
    a) debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate pentru a constitui garanţiile prevăzute de lege;
    b) debitorilor care constituite garanţii într-un cuantum mai mic de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată;
    c) debitorilor cu risc fiscal mic."

    4. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatele (3)-(5) se abrogă.
    5. În anexa nr. 1, la articolul 2 alineatul (6), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) declaraţia pe propria răspundere a debitorului sau a reprezentantului său legal din care să rezulte că acesta nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registre ţinute de instanţe judecătoreşti;"

    6. În anexa nr. 1, la articolul 2, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) În cazul debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate pentru a constitui garanţiile prevăzute de lege ori au constituite garanţii într-un cuantum mai mic de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, precum şi al celor care desfăşoară activităţi cu caracter sezonier, care doresc să plătească ratele de eşalonare diferenţiat, acestea trebuie să respecte prevederile art. 7 alin. (13^1) lit. a) şi b) din anexa nr. 2 la ordin."

    7. În anexa nr. 1, la articolul 2, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) În situaţia în care organul fiscal nu are informaţii în bazele de date proprii, debitorii prezintă documente sau informaţii relevante în susţinerea cererii."

    8. La anexa nr. 1, anexa se modifică si se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
    9. În anexa nr. 2, la articolul 1 alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "e) amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, stinse parţial prin plată şi/sau compensare în termenul prevăzut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală şi/sau eşalonate la plată, precum şi cele instituite şi comunicate la data pierderii valabilităţii eşalonării la plată în cazul menţinerii valabilităţii acesteia, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată."

    10. În anexa nr. 2, la articolul 1, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alin. (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Nu se acordă amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare pentru scadenţele aferente obligaţiilor fiscale principale prevăzute la alin. (1) lit. e) stinse în perioada dintre data expirării termenului prevăzut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală şi data acordării eşalonării la plată, prin plată şi/sau compensare, inclusiv în cazul taxei pe valoarea adăugată stinse ca urmare a depunerii decontului cu sumă negativă de TVA fără opţiune de rambursare. Penalităţile de nedeclarare vizează fiecare tip de obligaţie fiscală şi fiecare perioadă fiscală (lună/trimestru/an).
(1^2) În cazul debitorilor care desfăşoară activităţi intracomunitare pentru care se atribuie un cod de înregistrare TVA potrivit art. 317 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în procedura de soluţionare a cererii de eşalonare la plată se au în vedere şi obligaţiile fiscale înregistrate în evidenţa fiscală pentru această activitate.
(1^3) În situaţia în care pe perioada de eşalonare la plată se radiază un sediu secundar sau codul de înregistrare de TVA atribuit pentru desfăşurarea activităţilor intracomunitare, organul fiscal competent emite, din oficiu, decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale şi/sau, după caz, decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare."

    11. În anexa nr. 2, la articolul 1 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) creanţele vamale individualizate în decizii de regularizare a situaţiei comunicate de autoritatea vamală."

    12. În anexa nr. 2, la articolul 1, alineatul (3^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3^1) Nu se încadrează în categoria creanţelor prevăzute la alin. (3) lit. c) şi d) şi nu se acordă înlesniri la plată pentru sumele care fac obiectul unei confiscări, precum şi cele reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni."

    13. În anexa nr. 2, la articolul 2, alineatul (4) se abrogă.
    14. În anexa nr. 2, la articolul 2, alineatele (1), (3), (5) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Competenţa de acordare a înlesnirilor la plată revine organului fiscal competent, prevăzut la art. 30, 33, 33^1, 35 sau 40, după caz, din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege.
        ......................
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), cererea se soluţionează în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la organul fiscal competent, în cazul:
    a) debitorilor cu risc fiscal mic, în condiţiile art. 206 din lege;
    b) debitorilor care nu deţin bunuri în proprietate, prevăzuţi la art. 186 alin. (3^1) şi la art. 193 alin. (3) din lege;
    c) debitorilor care constituie garanţii a căror valoare este mai mică de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, prevăzuţi la art. 186 alin. (3^1) din lege.
        .......................
(5) Pentru verificarea condiţiilor prevăzute la art. 206 alin. (3) din lege, cu excepţia celei referitoare la faptul că debitorul nu se află în inactivitate temporară înscrisă în registre ţinute de instanţe judecătoreşti competente, organul fiscal competent solicită informaţii de la serviciile/birourile/compartimentele care le gestionează. În acest sens, serviciile/birourile/compartimentele vor completa, în mod corespunzător, rubricile din referatul prevăzut în anexa nr. 6.
        ......................
(9) Pentru debitorii prevăzuţi la art. 204 din lege, precum şi pentru cei care au transmise spre recuperare creanţe bugetare înscrise în titluri executorii emise de alte organe, organul fiscal competent înştiinţează autoritatea competentă sau organul emitent al titlului executoriu, după caz, despre emiterea unei decizii de cordare/modificare/pierdere/menţinere a eşalonării la plată, după caz, printr-o adresă la care anexează această decizie, în termen de cel mult 5 zile de la data comunicării ei."

    15. În anexa nr. 2, la articolul 2, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:
    "(10) Pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii, cererea de acordare a eşalonărilor la plată se depune de către debitor, persoană fizică, separat pentru obligaţiile fiscale ale persoanei fizice şi separat pentru obligaţiile fiscale ale persoanei fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, după caz. Cererile depuse de către aceştia se analizează distinct, prin emiterea documentelor care stau la baza soluţionării acestora, separat pentru persoana fizică şi separat pentru persoana fizică care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, după caz."

    16. În anexa nr. 2, la articolul 3, alineatele (5), (6), (8) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) În situaţia debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, în certificatul de atestare fiscală eliberat de către organul fiscal competent în administrarea debitorului, la secţiunea A, secţiunea B, precum şi la secţiunea C se înscriu obligaţiile fiscale ale debitorului, obligaţiile fiscale datorate de fiecare dintre sediile sale secundare, precum şi totalul obligaţiilor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9.
(6) În cazul în care debitorul constată că există diferenţe între sumele înscrise în certificatul de atestare fiscală şi cele din evidenţa acestuia, poate solicita, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data comunicării certificatului de atestare fiscală, clarificarea situaţiei fiscale. În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii cererii de punere de acord, organul fiscal competent solicită, în scris, prezentarea debitorului la sediul său pentru clarificarea situaţiei fiscale a acestuia. Dispoziţiile art. 56 din lege se aplică în mod corespunzător.
        .........................
(8) În situaţia debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, în procesul-verbal de punere de acord se înscriu obligaţiile fiscale ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale datorate de fiecare dintre sediile sale secundare, ce fac obiectul înlesnirilor la plată.
        .........................
(11) Prin excepţie de la alin. (10), pentru debitorii prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. a) şi b), termenul de clarificare a neconcordanţelor şi de eliberare a unui nou certificat de atestare fiscală este de cel mult 2 zile lucrătoare de la data comunicării certificatului de atestare fiscală iniţial."

    17. În anexa nr. 2, la articolul 4 alineatul (4), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) obligaţiile fiscale principale individualizate pe fiecare tip de impozit, taxă, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, se înscriu obligaţiile fiscale principale ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale datorate de fiecare dintre sediile sale secundare;
b) obligaţiile fiscale accesorii defalcate pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat şi, în cadrul acestora, pe majorări de întârziere/dobânzi/penalităţi de întârziere/penalităţi de nedeclarare. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, se înscriu obligaţiile fiscale accesorii ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale accesorii datorate de fiecare dintre sediile sale secundare;"

    18. În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) La secţiunea B se înscriu obligaţiile fiscale/bugetare prevăzute la art. 184 alin. (6) şi (7) din lege, precum şi următoarele obligaţii:
    a) obligaţiile fiscale existente în sold la data eliberării certificatului de atestare fiscală, cu excepţia celor care au făcut obiectul eşalonării a cărei valabilitate a fost pierdută, în cazul certificatelor de atestare fiscală emise în scopul menţinerii valabilităţii eşalonării la plată;
    b) obligaţiile fiscale existente în sold la data eliberării certificatului de atestare fiscală, de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii la plată, cu excepţia celor prevăzute la art. 195 alin. (1) şi (12) din lege, precum şi a ratelor neachitate, în cazul certificatelor de atestare fiscală emise în scopul modificării eşalonării la plată;
    c) penalitatea care se anulează conform art. V din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările ulterioare, şi art. 209^9 alin. (6) din lege;
    d) penalitatea care se anulează ca urmare a menţinerii valabilităţii eşalonării la plată;
    e) sumele care fac obiectul unei confiscări, precum şi cele reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni."

    19. În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) La secţiunea C, care reprezintă diferenţa dintre obligaţiile fiscale cuprinse la secţiunea A şi obligaţiile fiscale cuprinse la secţiunea B, se înscriu obligaţiile fiscale nete ce pot face obiectul înlesnirilor la plată sau sume rămase nestinse care au făcut obiectul eşalonării sau amânării la plată a căror valabilitate a fost pierdută, în cazul menţinerii valabilităţii înlesnirilor la plată. Acestea se individualizează pe fiecare tip de impozit, taxă, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv obligaţiile fiscale accesorii. Pentru debitorii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal potrivit legii se înscriu obligaţiile fiscale nete ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale nete datorate de fiecare dintre sediile sale secundare."

    20. În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală sumele reprezentând:
    a) obligaţii fiscale stabilite prin acte administrative fiscale a căror executare este suspendată în condiţiile art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) sume reprezentând amenzi contravenţionale pentru care s-au formulat plângeri în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia amenzilor pentru care legea prevede că plângerea prealabilă nu suspendă executarea;
    c) dobânda calculată pe perioada eşalonării."

    21. În anexa nr. 2, la articolul 5, alineatele (1), (2), (2^1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) După eliberarea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal competent verifică:
    a) dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a) şi d), alin. (2) şi, după caz, alin. (3^1) din lege;
    b) dacă debitorul se află în procedura falimentului.
(2) Îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a) din lege, referitoare la dificultatea generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi capacitatea financiară de plată pe perioada de eşalonare, în cazul debitorilor, alţii decât persoanele fizice, se analizează şi se stabileşte de organul fiscal competent astfel:
    a) dificultatea generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti, pe baza datelor cuprinse în ultima balanţă de verificare sau în registrul-jurnal de încasări şi plăţi, după caz, cu privire la sumele deţinute şi înregistrate sub formă de numerar, ori a informaţiilor solicitate de la instituţiile de credit la care debitorul are deschise conturi, cu privire la disponibilităţile băneşti existente în acestea;
    b) capacitatea financiară de plată pe perioada de eşalonare, pe baza programului de restructurare sau de redresare financiară prezentat de debitor.
(2^1) Prin excepţie de la alin. (2), pentru debitorii care nu deţin bunuri în proprietate ori cuantumul garanţiilor constituite este mai mic de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, prevăzuţi la art. 186 alin. (3^1) din lege, situaţia de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi capacitatea financiară de plată pe perioada de eşalonare se analizează şi se constată de organul fiscal pe baza informaţiilor menţionate de debitor în cerere sau deţinute de organul fiscal competent, potrivit art. 186 alin. (3^1) din lege.
        .......................
(4) După verificarea condiţiilor prevăzute la alin. (1), organul fiscal competent, în cel mult 15 zile de la eliberarea certificatului de atestare fiscală, întocmeşte referatul "A", conform modelului prezentat în anexa nr. 11. Prin excepţie, pentru debitorii prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. a) şi b), referatul «A» se întocmeşte în cel mult 5 zile de la eliberarea certificatului de atestare fiscală."

    22. În anexa nr. 2, la articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a) din lege, referitoare la dificultatea generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi capacitatea financiară de plată pe perioada de eşalonare, în cazul debitorilor persoane fizice, se analizează şi se stabileşte de organul fiscal competent astfel:
    a) dificultatea generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti, pe baza informaţiilor solicitate de la instituţiile de credit la care debitorul are deschise conturi, cu privire la disponibilităţile băneşti existente în acestea;
    b) capacitatea financiară de plată pe perioada de eşalonare, prin analiza informaţiilor existente în bazele de date cu privire la veniturile realizate de persoana fizică în ultimele 6 luni anterioare depunerii cererii. Aceste informaţii sunt furnizate de către compartimentul/biroul/serviciul cu atribuţii în gestiune declaraţii. Condiţia privind capacitatea financiară de plată se consideră îndeplinită dacă rata de eşalonare este acoperită de cel mult o treime din media lunară a veniturilor realizate pe ultimele 6 luni."

    23. În anexa nr. 2, la articolul 5, alineatul (3) se abrogă.
    24. În anexa nr. 2, la articolul 5, alineatele (7), (8), (10) şi (12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) În situaţia în care cererea unui debitor care are înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, se respinge potrivit art. 184 alin. (6) lit. a) din lege, la secţiunea C lit. b) din referatul «A» se înscriu obligaţiile fiscale ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale datorate de fiecare sediu secundar, astfel cum sunt înscrise la secţiunea B din certificatul de atestare fiscală prevăzut în anexa nr. 9.
(8) În situaţia în care se aprobă cererea unui debitor care are înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, la secţiunea C lit. c) şi d) din referatul «A» se înscriu obligaţiile fiscale ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale datorate de fiecare sediu secundar, astfel cum sunt înscrise la secţiunea C din certificatul de atestare fiscală prevăzut în anexa nr. 9.
        ......................
(10) În situaţia debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, în acordul de principiu se înscriu obligaţiile fiscale ale debitorului, precum şi obligaţiile fiscale datorate de fiecare dintre sediile sale secundare, ce fac obiectul înlesnirilor la plată.
(12) Prin excepţie de la prevederile alin. (9), organul fiscal competent emite decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale şi decizia de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare, în baza referatului prevăzut la alin. (4), în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a), c) şi d), alin. (2) şi alin. (3^1) din lege, după caz, pentru debitorii prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. a) şi b)."

    25. În anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (15), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a eşalonării la plată. Pentru debitorii care se află în procedura falimentului, condiţia prevăzută la art. 186 alin. (1) lit. c) din lege nu se consideră îndeplinită;"

    26. În anexa nr. 2, la articolul 6, alineatele (11) şi (17) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(11) Pentru analiza îndeplinirii condiţiei privind constituirea de garanţii sub forma celor prevăzute la art. 193 alin. (6) lit. c) şi d) din lege, organul fiscal competent poate solicita eliberarea extrasului de carte funciară actualizat, în cazul bunurilor imobile, şi a extrasului actualizat de la Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, în cazul bunurilor mobile, prin accesarea bazelor de date.
        .........................
(17) Organul fiscal competent eliberează garanţiile în cel mult 15 zile în cazul finalizării eşalonării la plată, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 202 alin. (3) din lege."

    27. În anexa nr. 2, la articolul 7, alineatele (3), (9), (10), litera b) a alineatului (11), alineatul (13) şi litera b) a alineatului (13^1) şi alineatul (15) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Prin excepţie de la alin. (2), în cazul debitorilor prevăzuţi la art. 186 alin. (4) lit. b) şi c) din lege, organul fiscal competent întocmeşte referatul «B» şi emite decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale în care se includ şi penalităţile de întârziere, precum şi decizia de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare prin care se amână la plată doar penalităţile de nedeclarare. Penalităţile de nedeclarare care se amână la plată sunt cele aferente obligaţiilor fiscale principale eşalonate la plată.
        ..........................
(9) Prin excepţie de la prevederile alin. (8), eşalonarea se acordă pe cel mult 6 luni, atât pentru obligaţiile fiscale principale, cât şi pentru dobânzile şi penalităţile de întârziere, în conformitate cu prevederile art. 184 alin. (1) din lege, pentru debitorii care nu constituie niciun fel de garanţie ca urmare a faptului că nu deţin niciun fel de bunuri în proprietate ori care constituie garanţii a căror valoare este mai mică de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată. În această categorie se încadrează şi debitorii care deţin bunuri în proprietate, însă acestea sunt ipotecate/gajate în favoarea altor creditori, iar valoarea acestora acoperă numai valoarea pentru care s-a constituit ipoteca/gajul.
(10) Pentru debitorii care deţin bunuri a căror valoare este mai mare de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, dar insuficientă faţă de cuantumul garanţiilor prevăzute la art. 193 alin. (13) - (15) din lege, eşalonarea la plată se acordă pe cel mult 5 ani, atât pentru obligaţiile fiscale principale, cât şi pentru dobânzile şi penalităţile de întârziere.
(11) Pentru penalităţile de nedeclarare datorate de contribuabili se acordă următoarele:
        ..............................
b) amânarea la plată în vederea reducerii, potrivit legii, în situaţia în care obligaţiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt eşalonate la plată sau sunt stinse parţial prin plată şi/sau compensare în termenul prevăzut la art. 156 alin. (1) din lege, precum şi în cazul menţinerii valabilităţii eşalonării la plată pentru cele instituite şi comunicate la data pierderii valabilităţii eşalonării la plată. Penalităţile de nedeclarare vizează fiecare tip de obligaţie fiscală şi fiecare perioadă fiscală (lună/trimestru/an).
        ...............................
(13) Rata de eşalonare reprezintă obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţii fiscale accesorii eşalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată, după caz. Cuantumul obligaţiilor fiscale eşalonate la plată se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eşalonare.
(13^1) Prin excepţie de la alin. (13), rata de eşalonare se stabileşte astfel:
        ..............................
b) pentru debitorii care nu deţin bunuri în proprietate pentru a constitui garanţiile prevăzute de lege ori care constituie garanţii a căror valoare este mai mică de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, care anexează la cererea de acordare a eşalonării la plată o propunere de grafic, rata de eşalonare trebuie să fie în primele 3 luni de cel puţin 10% din cuantumul obligaţiilor fiscale eşalonate la plată, iar în următoarele luni, debitorul trebuie să achite restul obligaţiilor fiscale proporţional cu lunile pentru care a fost acordată eşalonarea la plată;
        ..............................
(15) Pentru debitorii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, plătitor al ratelor de eşalonare este debitorul, cu excepţia obligaţiilor fiscale datorate de fiecare sediu secundar pentru care este obligat să se înregistreze fiscal, potrivit legii."

    28. În anexa nr. 2, la articolul 11, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Pentru reducerea cu 75% a penalităţilor de nedeclarare comunicate potrivit art. 7 alin. (18), organul fiscal competent emite, din oficiu, decizia de reducere a penalităţilor de nedeclarare, prevăzută în anexa nr. 2 la Procedura privind stabilirea obligaţiilor fiscale accesorii reprezentând penalităţi de nedeclarare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.834/2015, cu modificările ulterioare."

    29. În anexa nr. 2, la articolul 11, alineatul (5) se abrogă.
    30. În anexa nr. 2, la articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul în care se constată neîndeplinirea condiţiei prevăzute la art. II alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, se emit deciziile prevăzute la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data comunicării acordului de principiu de către organul fiscal central."

    31. În anexa nr. 2, la articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Pentru debitorii care trebuie să îndeplinească anumite condiţii prevăzute de lege, în scopul stabilirii termenului în funcţie de care se menţine autorizaţia, acordul ori alt act administrativ similar, vechimea sumelor reprezentând obligaţii fiscale principale şi accesorii rămase nestinse din eşalonarea şi/sau amânarea la plată, a căror valabilitate a fost pierdută, este data comunicării deciziilor prevăzute la alin. (1)."

    32. În anexa nr. 2, la articolul 13, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) După emiterea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal întocmeşte referatul «B», conform modelului prevăzut în anexa nr. 14, şi verifică condiţiile de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plată de la secţiunea A lit. a), d)-f), h), j)-l). În această situaţie nu se completează lit. b) a secţiunii C - «Concluzii». În situaţia debitorilor prevăzuţi la art. 186 alin. (4) lit. b) şi c) din lege, condiţia de la secţiunea A lit. d) se consideră îndeplinită.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul debitorilor:
    a) prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. b), se verifică condiţiile de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plată de la secţiunea A lit. a), e), f), h), j) şi l) din referatul «B»;
    b) prevăzuţi la art. II alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, se emite acordul de principiu şi apoi referatul «B»;
    c) care depun cereri de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată după intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale şi care trebuie să constituie garanţii potrivit art. 193 din lege, se emite acordul de principiu şi apoi referatul «B»."

    33. În anexa nr. 2, la articolul 13, după alineatul (9) se introduc trei noi alineate, alin. (10)-(12), cu următorul cuprins:
    "(10) În cazul debitorilor care solicită menţinerea valabilităţii eşalonării la plată, penalitatea calculată conform art. 199 alin. (3) din lege se anulează prin decizia prevăzută la alin. (5).
(11) Pentru respectarea condiţiilor de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată obligaţiile fiscale exigibile la data comunicării deciziei de menţinere a valabilităţii eşalonării, cu excepţia celor care au făcut obiectul eşalonării a cărei valabilitate a fost pierdută, se achită în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei. Prin excepţie, obligaţiile fiscale/bugetare prevăzute la art. 184 alin. (6) lit. e) din lege se achită în termenele prevăzute la art. 194 alin. (1) lit. p) - r) din lege.
(12) Pentru obligaţiile fiscale care au făcut obiectul eşalonării a cărei valabilitate a fost pierdută se menţine eşalonarea la plată, cu păstrarea perioadei de eşalonare deja aprobate, cu excepţia situaţiei în care valoarea garanţiilor constituite de debitori este mai mică de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, caz în care perioada de eşalonare este de cel mult 6 luni de la data comunicării deciziei de menţinere a deciziei de eşalonare la plată."

    34. În anexa nr. 2, la articolul 14, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) În cazul în care în perioada cuprinsă între data eliberării certificatului de atestare fiscală şi data comunicării deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale se încasează sume în conturile bugetare aferente tipurilor de creanţe fiscale ce vor face obiectul eşalonării la plată, acestea sting mai întâi obligaţiile fiscale restante în această perioadă şi apoi obligaţiile cuprinse în certificatul de atestare fiscală."

    35. În anexa nr. 2, la articolul 17, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi în situaţia în care pe perioada de valabilitate a eşalonării se desfiinţează sau se anulează, în tot sau în parte, actul administrativ fiscal în care sunt individualizate creanţe fiscale ce fac obiectul eşalonării la plată, precum şi în cazul declaraţiei rectificative cu diminuare de obligaţie fiscală."

    36. În anexa nr. 2, la articolul 18, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la alin. (1), nu se includ în decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale şi/sau în decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare, după caz, obligaţiile fiscale/bugetare prevăzute la art. 184 alin. (6) din lege;"

    37. În anexa nr. 2, la articolul 18, alineatele (3)-(11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care debitorul constată că există diferenţe între sumele înregistrate în evidenţa sa şi cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, acesta solicită organului fiscal competent, în termen de 2 zile lucrătoare de la data primirii certificatului, punerea de acord, caz în care se întocmeşte un proces-verbal şi se eliberează un nou certificat de atestare fiscală.
(4) Concomitent cu emiterea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal competent întocmeşte:
    a) referatul «A», conform modelului prevăzut în anexa nr. 11, şi verifică condiţiile de acordare a înlesnirilor la plată de la secţiunea A lit. a)-e), g) şi i). În situaţia debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, dispoziţiile art. 5 alin. (6)-(8) se aplică în mod corespunzător;
    b) acordul de principiu prevăzut în anexa nr. 12 şi comunică debitorului un exemplar al acestuia, odată cu certificatul de atestare fiscală. Dispoziţiile art. 5 alin. (10) se aplică în mod corespunzător.
(5) În situaţia prevăzută la alin. (3), odată cu noul certificat de atestare fiscală se comunică debitorului un nou acord de principiu.
(6) În situaţia debitorilor care se încadrează în prevederile art. III alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, condiţia de acordare a înlesnirilor la plată de la secţiunea A lit. i) din referatul "A" se verifică în funcţie de numărul de cereri de modificare a deciziei de eşalonare la plată, ce se mai pot depune, conform acestor prevederi.
(7) În situaţia în care se constituie garanţiile în termenul de 10 zile de la data comunicării acordului de principiu şi se depun, după caz, documentele prevăzute la art. 6 alin. (9), organul fiscal competent întocmeşte referatul "B", conform modelului prevăzut în anexa nr. 14, şi verifică condiţiile prevăzute la secţiunea A lit. a)-f) şi h).
(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), condiţia de la secţiunea A lit. d) din referatul «B» se consideră îndeplinită în cazul:
    a) debitorilor prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. b);
    b) debitorilor care deţin bunuri insuficiente prevăzuţi la art. 186 alin. (4) lit. b) şi c) din lege;
    c) debitorilor care deţin bunuri în proprietate, însă acestea sunt ipotecate/gajate în favoarea altor creditori, iar valoarea acestora acoperă numai valoarea pentru care s-a constituit ipoteca/gajul.
(9) În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în referatul «B» potrivit alin. (7), organul fiscal competent emite şi comunică decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale împreună cu un nou grafic de eşalonare la plată, care face parte integrantă din aceasta, cu păstrarea perioadei de eşalonare rămase din eşalonarea aprobată iniţial, precum şi decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare, după caz. Perioada de eşalonare la plată se stabileşte de organul fiscal competent în funcţie de cuantumul obligaţiilor fiscale rămase de plată din eşalonarea la plată aflată în derulare, precum şi al celor care fac obiectul modificării acesteia şi de capacitatea financiară de plată a debitorului, dar nu poate fi mai mare decât perioada rămasă din eşalonarea la plată deja aprobată. Odată cu emiterea acestor decizii se emit şi deciziile referitoare la obligaţiile de plată accesorii reprezentând dobânzi şi penalităţi de întârziere aferente obligaţiilor fiscale incluse în eşalonare, calculate până la data emiterii deciziei de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, care devin condiţie de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată potrivit art. 194 alin. (1) lit. b) din lege.
(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (9), în cazul debitorilor care, ulterior solicitării modificării deciziei de eşalonare la plată, nu mai deţin garanţii care să acopere cuantumul prevăzut la art. 193 alin. (13)-(15) din lege şi se încadrează în prevederile art. 186 alin. (4) lit. b) şi c) din lege, organul fiscal competent întocmeşte referatul «B» şi emite decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale în care se includ şi penalităţile de întârziere, precum şi, după caz, decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare, prin care se amână la plată doar penalităţile de nedeclarare. În cazul în care au fost amânate la plată doar penalităţile de întârziere, acestea se includ în eşalonare, situaţie în care organul fiscal competent emite decizie de anulare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 31. În acest caz, perioada de eşalonare la plată este cea prevăzută la art. 186 alin. (4) lit. b) şi c) din lege, în funcţie de valoarea garanţiei ce este constituită.
(11) În cazul debitorilor pentru care s-a acordat eşalonare la plată potrivit prevederilor art. 186 alin. (4) lit. b) şi c) din lege, la cererea acestora, penalităţile de întârziere rămase de plată din graficul de eşalonare se amână la plată în situaţia în care garanţiile constituite odată cu acordarea eşalonării sau ulterior acesteia acoperă cuantumul prevăzut la art. 193 alin. (13) sau (15), după caz, din lege. În acest caz, organul fiscal competent întocmeşte referatul «C», conform modelului prevăzut în anexa nr. 32, iar în situaţia care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 195 alin. (8^2) din lege emite decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, precum şi decizia de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare sau decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a penalităţilor de nedeclarare, după caz."

    38. În anexa nr. 2, la articolul 18, alineatul (12) se abrogă.
    39. În anexa nr. 2, la articolul 19, alineatele (3), (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Odată cu certificatul de atestare fiscală se întocmesc:
    a) referatul prevăzut la alin. (1) şi se verifică dacă sunt îndeplinite condiţiile de încadrare în categoria «debitori cu risc fiscal mic»;
    b) referatul "A", conform modelului prevăzut în anexa nr. 11, şi se verifică condiţiile de acordare a înlesnirilor la plată de la secţiunea A lit. a) şi d)-h);
    c) acordul de principiu, pe care se comunică debitorului odată cu certificatul de atestare fiscală. Dispoziţiile art. 5 alin. (10) se aplică în mod corespunzător.
        ............................
(6) În situaţia în care debitorul constată că există diferenţe între sumele înregistrate în evidenţa sa şi cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, acesta solicită organului fiscal competent, în termen de 2 zile lucrătoare de la data primirii certificatului, punerea de acord, caz în care se întocmeşte un proces-verbal, se eliberează un nou certificat de atestare fiscală şi se emite un nou acord de principiu. Dispoziţiile art. 5 alin. (10) se aplică în mod corespunzător.
        ............................
(8) În situaţia în care se depun garanţiile în cuantumul prevăzut în acordul de principiu, precum şi documentele prevăzute la art. 6 alin. (9), în termenul legal, organul fiscal competent întocmeşte referatul "B", conform modelului prevăzut în anexa nr. 14, şi verifică condiţiile prevăzute la secţiunea A lit. a) şi d)-i)."

    40. În anexa nr. 2, la articolul 19, alineatul (7) se abrogă.
    41. În anexa nr. 2, după articolul 19 se introduce un nou articol, art. 19^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 19^1
        Prevederi privind acordarea eşalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenţei şi care doresc eşalonare la plată
    (1) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea cererii depuse de către debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, cu excepţia celor aflaţi în procedura falimentului, organul fiscal competent verifică condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) şi întocmeşte «Referatul privind verificarea condiţiilor de acordare a eşalonării la plată, pentru analizarea ieşirii din procedura insolvenţei», conform modelului prevăzut în anexa nr. 33. În referat nu se completează informaţiile referitoare la constituirea de garanţii prevăzute la secţiunea A lit. d) şi constatările de la secţiunea E, însă la secţiunea D pct. 1 se menţionează perioada solicitată de debitor pentru acordarea eşalonării la plată, iar la pct. 2 se vor completa valorile aferente dobânzii pe perioada eşalonării şi cuantumul garanţiei, fără bifarea căsuţei aferente tipului de garanţie ce va fi pus la dispoziţie de către debitor. Un exemplar al referatului, aprobat de conducătorul organului fiscal, se comunică debitorului. În cazul în care debitorul nu îndeplineşte condiţiile de acordare a eşalonării la plată, cu excepţia celei de constituire a garanţiei, organul fiscal comunică decizia de respingere a cererii de acordare a eşalonării la plată.
    (2) În termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data comunicării referatului prevăzut la alin. (1), debitorul trebuie să prezinte organului fiscal documentele doveditoare privind posibilitatea constituirii de garanţii.
    (3) După prezentarea documentelor prevăzute la alin. (2), organul fiscal verifică îndeplinirea condiţiei privind constituirea garanţiilor, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 193 din lege. Pentru analiza bunurilor aduse garanţie, organul fiscal are în vedere valoarea acestora în limita procentului maxim prevăzut la art. 193 alin. (13) şi (15) din lege. Bunurile care se analizează de către organul fiscal în vederea constituirii garanţiei de către debitor sunt: bunurile proprietate a unor terţe persoane, bunurile deja sechestrate în favoarea organului fiscal, celelalte bunuri care nu au fost sechestrate de către organul fiscal, însă odată cu ieşirea din procedura insolvenţei se pot institui măsuri asigurătorii asupra acestora, şi pentru care organul fiscal solicită prezentarea titlurilor de proprietate/fişa mijloacelor fixe.
    (4) În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea documentelor prevăzute la alin. (2), organul fiscal întocmeşte referatul prevăzut la alin. (1) şi completează inclusiv informaţiile referitoare la constituirea de garanţii prevăzute la secţiunea A lit. d), constatările de la secţiunea E, precum şi informaţiile cuprinse la secţiunea D, respectiv se completează perioada de eşalonare rezultată ca urmare a analizării documentelor depuse de către debitor, se bifează căsuţa aferentă tipului de garanţie care este/va fi constituită de către debitor, cu menţionarea valorilor aferente dobânzii pe perioada eşalonării şi a cuantumului garanţiei. Referatul se întocmeşte cu avizul departamentelor implicate, respectiv juridic, evidenţă pe plătitor şi executare silită.
    (5) Odată cu întocmirea referatului prevăzut la alin. (4), organul fiscal emite şi comunică atât debitorului, cât şi departamentului juridic «Acordul pentru analizarea ieşirii din procedura insolvenţei», conform modelului prevăzut în anexa nr. 34. În cazul în care debitorul nu îndeplineşte condiţiile privind constituirea de garanţii, organul fiscal comunică decizia de respingere a cererii de acordare a eşalonării la plată.
    (6) După comunicarea acordului prevăzut la alin. (5), termenul de soluţionare a cererii se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii acestuia şi data închiderii procedurii insolvenţei sau respingerii cererii de închidere a procedurii insolvenţei, după caz, dar nu mai mult de 6 luni de la data emiterii acestui acord.
    (7) În situaţia în care se pronunţă de către judecătorul-sindic o hotărâre judecătorească privind închiderea procedurii de insolvenţă, organul fiscal aplică în mod corespunzător prevederile art. 3-7. În caz contrar, organul fiscal comunică decizia de respingere a cererii de acordare a eşalonării la plată ca urmare a neîndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. c) din lege.
    (8) Ulterior închiderii procedurii insolvenţei se emit decizii referitoare la obligaţiile fiscale accesorii în care sunt individualizate accesorii aferente obligaţiilor fiscale rămase nestinse la închiderea procedurii insolvenţei, calculate pentru perioada cuprinsă între data intrării în procedura insolvenţei şi data emiterii deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale.
    (9) În cererea de acordare a eşalonării la plată, debitorii care se află în procedura insolvenţei, cu excepţia celor aflaţi în faliment, declară pe propria răspundere potrivit art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, că nu înstrăinează sau nu grevează de sarcini bunurile care nu au fost sechestrate de organul fiscal, în perioada cuprinsă între data ieşirii din procedura insolvenţei şi data soluţionării cererii de acordare a eşalonării la plată de către organul fiscal.
    (10) În cazul debitorilor care înregistrează obligaţii fiscale care s-au încadrat în prevederile art. 266 alin. (8) lit. b) din lege, odată cu ieşirea din procedura insolvenţei, se repun în sarcina acestora obligaţiile fiscale care nu au fost acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic.
    (11) În cazul debitorilor care se află în perioada de observaţie sau reorganizare judiciară potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obligaţiile fiscale restante, altele decât cele înscrise la masa credală, aceştia pot solicita eşalonare la plată pe o perioadă de cel mult 6 luni, aplicându-se în mod corespunzător prevederile referitoare la acordarea eşalonării la plată pentru debitorii care nu deţin bunuri în proprietate pentru a constitui garanţiile prevăzute de lege."

    42. În anexa nr. 2, la articolul 22, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Anexele nr. 1-34 fac parte integrantă din prezenta procedură."

    43. În anexa nr. 2, anexele nr. 4 şi 5 se abrogă.
    44. În anexa nr. 2, anexele nr. 1, 3, 8-14 şi 18-20 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 2-13 la prezentul ordin.
    45. În anexa nr. 2, după anexa nr. 32 se introduc două noi anexe, anexele nr. 33 şi 34, care vor avea cuprinsul prevăzut în anexele nr. 14 şi 15 la prezentul ordin.


    ART. II
     Anexa la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eşalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1072 din 9 noiembrie 2021, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:
    "e) creanţele vamale individualizate în decizii de regularizare a situaţiei comunicate de autoritatea vamală."

    2. La articolul 1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Nu se încadrează în categoria creanţelor prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d) şi nu se acordă eşalonări la plată pentru sumele care fac obiectul unei confiscări şi nici cele reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni."

    3. La articolul 1, alineatul (7) se abrogă.
    4. La articolul 1, după alineatul (9) se introduc patru noi alineate, alin. (10), (11), (12) şi (13), cu următorul cuprins:
    "(10) Pentru penalităţile de nedeclarare datorate de contribuabili se acordă următoarele:
    a) eşalonare la plată, în situaţia în care obligaţiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt stinse după expirarea termenului de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală;
    b) amânarea la plată în vederea reducerii cu 75%, potrivit legii, în situaţia în care obligaţiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt eşalonate la plată şi/sau sunt stinse parţial prin plată şi/sau compensare în termenul prevăzut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, precum şi în cazul menţinerii valabilităţii acesteia pentru cele instituite şi comunicate la data pierderii valabilităţii eşalonării la plată.
(11) Nu se acordă amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare pentru scadenţele aferente obligaţiilor fiscale principale prevăzute la alin. (10) lit. b) stinse în perioada dintre data expirării termenului prevăzut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală şi data acordării eşalonării la plată, prin plată şi/sau compensare, inclusiv în cazul taxei pe valoarea adăugată stinse ca urmare a depunerii decontului cu sumă negativă de TVA fără opţiune de rambursare. Penalităţile de nedeclarare vizează fiecare tip de obligaţie fiscală şi fiecare perioadă fiscală (lună/trimestru/an).
(12) În cazul debitorilor care desfăşoară activităţi intracomunitare pentru care se atribuie un cod de înregistrare TVA potrivit art. 317 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în procedura de soluţionare a cererii de eşalonare la plată se au în vedere şi obligaţiile fiscale înregistrate în evidenţa fiscală pentru această activitate.
(13) În situaţia în care pe perioada de eşalonare la plată se radiază un sediu secundar sau codul de înregistrare de TVA atribuit pentru desfăşurarea activităţilor intracomunitare, organul fiscal competent emite, din oficiu, decizie de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale şi/sau, după caz, decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare."

    5. La articolul 3, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Pentru debitorii care au transmise spre recuperare creanţe bugetare înscrise în titluri executorii emise de alte organe, organul fiscal înştiinţează organul emitent al titlului executoriu, după caz, cu excepţia instanţelor judecătoreşti, despre depunerea unei cereri de acordare sau de retragere, precum şi despre emiterea unei decizii în soluţionarea acestora, printr-o adresă la care anexează aceste documente. Aceste documente se transmit în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii sau emiterii deciziei, după caz."

    6. La articolul 3, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii, cererea de acordare a eşalonărilor la plată se depune de către debitor, persoană fizică, separat pentru obligaţiile fiscale ale persoanei fizice şi separat pentru obligaţiile fiscale ale persoanei fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere. Cererile depuse de către aceştia se analizează distinct, prin emiterea documentelor care stau la baza soluţionării acestora, separat pentru persoana fizică şi separat pentru persoana fizică care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere."

    7. La articolul 4 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
    "c) dacă cererea vizează obligaţii fiscale care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii unei eşalonări la plată acordate în temeiul titlului VII capitolul IV - «Înlesniri la plată» din Codul de procedură fiscală."

    8. La articolul 5 alineatul (4), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) penalitatea care se anulează ca urmare a menţinerii valabilităţii eşalonării la plată;"

    9. La articolul 5 alineatul (4), după litera c) se introduc două noi litere, lit. d) şi e), cu următorul cuprins:
    "d) obligaţiile fiscale care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii unei eşalonări la plată acordate în temeiul titlului VII capitolul IV - «Înlesniri la plată» din Codul de procedură fiscală;
e) sumele care fac obiectul unei confiscări, precum şi cele reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni."

    10. La articolul 5 alineatul (6), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
    "c) dobânda calculată pe perioada eşalonării."

    11. La articolul 6 alineatul (8), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:
    "c) în situaţia în care cererea de acordare a eşalonării la plată vizează obligaţiile fiscale care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii unei eşalonări la plată acordate în temeiul titlului VII capitolul IV - «Înlesniri la plată» din Codul de procedură fiscală."

    12. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În cazul debitorilor care solicită menţinerea valabilităţii eşalonării la plată, penalitatea calculată conform art. 209^9 alin. (3) din Codul de procedură fiscală se anulează."

    13. La articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul în care se constată neîndeplinirea condiţiei prevăzute la art. II alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, se emit deciziile prevăzute la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data comunicării acordului de principiu de către organul fiscal central."

    14. La articolul 12, alineatul (4) se abrogă.
    15. La articolul 13 alineatul (2), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "c) referatul de verificare a condiţiilor de acordare/modificare/ menţinere a eşalonării la plată, caz în care verifică condiţiile de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată de la secţiunea A lit. b)-d), f)-h) şi k) şi n). în această situaţie, nu se completează lit. b) a secţiunii C - «Concluzii»;
d) decizia de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată, împreună cu un nou grafic de eşalonare la plată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 17, cu păstrarea perioadei de eşalonare rămase din eşalonarea aprobată iniţial, sau decizia de respingere, după caz. Prin păstrarea perioadei de eşalonare se înţelege numărul de luni rămas din eşalonarea aprobată iniţial, fără a se lua în considerare numărul de luni aferent perioadei în care aceasta şi-a pierdut valabilitatea. în acest caz, cuantumul obligaţiilor fiscale rămase din eşalonarea la plată acordată iniţial se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eşalonare din perioada rămasă din grafic;"

    16. La articolul 13, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (5)-(7), cu următorul cuprins:
    "(5) Pentru debitorii care se încadrează în prevederile art. II alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2022 se aplică în mod corespunzător prevederile art. 5 şi 6 din anexa nr. 2 «Procedura de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central» la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare fiscală nr. 90/2016, cu modificările şi completările ulterioare. în acest sens, organul fiscal întocmeşte referatul de verificare a condiţiilor de acordare/modificare/menţinere a eşalonării la plată, în care verifică inclusiv condiţia prevăzută la secţiunea A lit. m) şi emite acordul de principiu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 24. Pe parcursul derulării eşalonării la plată, la cererea debitorului, organul fiscal competent poate aproba înlocuirea garanţiei şi/sau redimensionarea acesteia în funcţie de valoarea ratelor rămase de achitat şi de valoarea obligaţiilor amânate la plată, sens în care emite şi comunică acestuia o înştiinţare privind stabilirea valorii garanţiei în vederea înlocuirii sau redimensionării acesteia, conform modelului prevăzut în anexa nr. 25.
(6) În cazul debitorilor care solicită menţinerea valabilităţii eşalonării la plată, penalitatea calculată conform art. 209^9 afin. (3) din Codul de procedură fiscală se anulează prin decizia prevăzută la alin. (2) lit. d).
(7) Pentru respectarea condiţiilor de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată, obligaţiile fiscale exigibile la data comunicării deciziei de menţinere a valabilităţii eşalonării, cu excepţia celor care au făcut obiectul eşalonării a cărei valabilitate a fost pierdută, se achită în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei. Prin excepţie, obligaţiile fiscale/bugetare prevăzute la art. 209^1 alin. (6) lit. f) din Codul de procedură fiscală se achită în termenele prevăzute la art. 209^4 alin. (1) lit. m) - o) din Codul de procedură fiscală."

    17. La articolul 14 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) referatul de verificare a condiţiilor de acordare/ modificare/menţinere a eşalonării la plată, caz în care verifică condiţiile de menţinere a valabilităţii eşalonării la plată de la secţiunea A lit. a)-d), f)-j) şi n);"

    18. La articolul 14, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Organul fiscal emite şi comunică decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale împreună cu un nou grafic de eşalonare la plată, care face parte integrantă din aceasta, cu păstrarea perioadei de eşalonare rămase din eşalonarea aprobată iniţial. Noul grafic de eşalonare la plată poate fi depus de către debitor numai în cazul în care cererea de modificare a eşalonării la plată se depune în prima jumătate a perioadei de eşalonare solicitată şi aprobată iniţial, caz în care procentul de minimum 5% se păstrează pentru numărul de luni rămas din jumătatea perioadei de eşalonare, iar diferenţa de procent se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eşalonare, pentru următoarele luni rămase din eşalonarea la plată acordată iniţial."

    19. La articolul 14, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Prin excepţie de la alin. (1), nu se includ în decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale şi/sau decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare, după caz, obligaţiile fiscale/bugetare prevăzute la art. 209^1 alin. (6) din Codul de procedură fiscală.
(6) Pentru debitorii care se încadrează în prevederile art. II alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2022 se aplică în mod corespunzător prevederile art. 13 alin. (5)."

    20. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
        Dispoziţii finale
    Anexele nr. 1-25 fac parte integrantă din prezenta procedură."

    21. Anexele nr. 1, 3-5, 7, 14, 15 şi 16 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 16-23 la prezentul ordin.
    22. După anexa nr. 23 se introduc două noi anexe, anexele nr. 24 şi 25, care vor avea cuprinsul prevăzut în anexele nr. 24 şi 25 la prezentul ordin.


    ART. III
        Anexele nr. 1-25*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
        *) Anexele nr. 1-25 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.


    ART. IV
    (1) Cererile de acordare a eşalonării la plată depuse în temeiul titlului VII capitolul IV "Înlesniri la plată" şi capitolul IV^1 "Eşalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligaţiile fiscale administrate de organul fiscal central" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt nesoluţionate la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, se soluţionează potrivit legislaţiei în vigoare la data depunerii cererii!
    (2) Obligaţiile fiscale prevăzute la art. 184 alin. (6) lit. f) sau art. 209^1 alin. (6) lit. h) - j), după caz, din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, stabilite de organul fiscal prin decizie, cu termene de plată după data comunicării deciziei de eşalonare la plată, se achită în termenul prevăzut la art. 194 alin. (1) lit. b) sau art. 209^4 alin. (1) lit. b), după caz, din aceeaşi lege.
    (3) Pentru cererile de modificare a eşalonării la plată, depuse după data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, obligaţiile fiscale de natura celor prevăzute la art. 184 alin. (6) lit. f) sau art. 209^1 alin. (6) lit. h)-j), după caz, din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, nu se includ în eşalonare în cazul soluţionării cererii potrivit art. 195 sau art. 209^5, după caz, din aceeaşi lege, cu păstrarea celor rămase nestinse din eşalonarea deja aprobată, acestea rămânând condiţie de achitare la termenele stabilite potrivit art. 194 alin. (1) sau art. 209^4 alin. (1), după caz, din aceeaşi lege.

    ART. V
        Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                                        Preşedintele Agenţiei Naţionale
                                            de Administrare Fiscală,
                                          Nicoleta-Mioara Cîrciumaru

        Bucureşti, 29 aprilie 2025.
        Nr. 597.

                                  -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016