Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 59 din 23 ianuarie 2003  pentru modificarea si completarea   Ordinului ministrului finantelor nr. 2.690/1998 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si de depunere a declaratiilor de impozite si taxe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 59 din 23 ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr. 2.690/1998 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si de depunere a declaratiilor de impozite si taxe

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 99 din 18 februarie 2003

În temeiul <>art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor art. 10 alin. (2) şi ale <>art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire şi de depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 68/1997 privind procedura de întocmire şi de depunere a declaraţiilor de impozite şi taxe, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.690/1998 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 11 februarie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã cu capitolul E "Procedura stabilirii din oficiu a impozitului pe venit la persoanele fizice", prevãzut în anexa.
Art. 2
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Direcţia generalã de proceduri fiscale, Direcţia generalã a tehnologiei informatiei, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 23 ianuarie 2003.
Nr. 59.

ANEXA 1

E. PROCEDURA STABILIRII DIN OFICIU A IMPOZITULUI PE VENIT
LA PERSOANELE FIZICE

1. Organul fiscal competent are dreptul de a stabili din oficiu impozitul pe venitul anual global, respectiv impozitul pe venitul anual, aferent fiecãrui loc de realizare a fiecãrei categorii de venituri, în cazul în care contribuabilul nu depune declaraţia de venit în termen de 15 zile de la primirea înştiinţãrii prin care organul fiscal îi notifica depãşirea termenului legal de depunere a declaraţiei.
2. Prin organ fiscal competent se înţelege organul fiscal în a cãrui raza teritorialã contribuabilul îşi are domiciliul, pentru persoanele fizice romane cu domiciliul în România care realizeazã venituri supuse globalizarii, sau organul fiscal în a cãrui raza teritorialã se afla sursa de venit, pentru persoanele fizice romane fãrã domiciliu în România şi persoanele fizice strãine.
3. Stabilirea obligaţiei de plata se face dupã consolidarea bazei de date, potrivit tuturor informaţiilor aflate la dispoziţia organului fiscal, primite de la alte organe fiscale, de la plãtitorii de venit sau direct de la contribuabili, precum şi din alte surse, şi anume:
- fise fiscale 1;
- fise fiscale 2;
- declaraţii estimative;
- declaraţii speciale;
- contracte de închiriere/subinchiriere/arendare;
- declaraţii informative depuse de plãtitorii de venituri;
- declaraţii privind venitul estimat pentru asociaţiile fãrã personalitate juridicã;
- declaraţii anuale de venit pentru asociaţiile fãrã personalitate juridicã;
- declaraţii privind veniturile din activitãţi agricole.
4. Stabilirea veniturilor nete se face pe categorii de venit, pe baza documentelor prevãzute la art. 3, dupã cum urmeazã:
4.1. Venitul net din salarii se calculeazã:
- pe baza datelor din fişele fiscale, prin însumarea venitului net realizat pe fiecare sursa, din fiecare fişa fiscalã 1, şi/sau a venitului baza de calcul din fiecare fişa fiscalã 2, depuse de cãtre angajatori pentru contribuabil;
- pe baza datelor din declaraţiile privind salariile din strãinãtate pentru activitatea desfasurata în România.
4.2. Venitul net din activitãţi independente se calculeazã:
- pe baza datelor din declaraţiile speciale şi din declaraţia anuala de venit, pentru asociaţiile fãrã personalitate juridicã, prin însumarea venitului net realizat pe categorii de venit şi pe fiecare sursa;
- pe baza datelor din declaraţiile informative depuse de plãtitorii de venit, ca diferenţa între venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile.
Venitul brut se determina pe baza declaraţiilor informative depuse de plãtitorii de venit care au obligaţia reţinerii impozitului la sursa, pentru contribuabilii care au realizat venituri din activitãţi independente pentru care plãţile anticipate se stabilesc prin reţinere la sursa, prin însumarea, pe categorii de venituri, a venitului brut declarat de plãtitorii de venit.
Cheltuielile deductibile pentru contribuabilii care au obţinut venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectualã se calculeazã prin deducerea unei cote de cheltuieli forfetare de 25% sau 40%, dupã caz, din venitul brut.
Pentru celelalte categorii de contribuabili din venitul brut se deduce o cota de cheltuieli suplimentare de 15%;
- la nivelul normei de venit aprobate pentru activitatea respectiva, pentru contribuabilii care au realizat venituri din desfãşurarea de activitãţi independente care sunt cuprinse în nomenclatorul activitãţilor independente, pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit.
4.3. Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se calculeazã:
- pe baza declaraţiilor speciale, prin însumarea venitului net realizat pe fiecare sursa;
- pe baza contractului de închiriere/subinchiriere/arendare, ca diferenţa între venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile.
Venitul brut se stabileşte pe baza chiriei sau arendei din contract. În cazul în care în evidenta organului fiscal exista mai multe contracte de închiriere, stabilirea venitului brut se face prin însumarea venitului aferent fiecãrei surse.
Cheltuielile deductibile se calculeazã prin aplicarea la venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli de 50% sau 30%, dupã caz.
5. În toate cazurile, la stabilirea obligaţiilor de plata se vor avea în vedere şi alte informaţii şi documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, care sunt relevante pentru stabilirea impozitului pe venit, iar în lipsa acestora, pe baza datelor din dosarele fiscale ale contribuabililor cu activitãţi similare.
6. Venitul net stabilit conform procedurii prevãzute la pct. 4 se majoreazã cu 20%, iar în celelalte cazuri cu 50%.
7. Organul fiscal întocmeşte o nota de constatare care cuprinde în mod obligatoriu elementele avute în vedere la stabilirea venitului net pe categorii de venituri, precum şi modul de calcul al acestuia.
Nota de constatare este aprobatã de cãtre conducãtorul unitãţii fiscale.
8. Pe baza constatãrilor fãcute organul fiscal stabileşte venitul anual global impozabil.
Venitul anual global se stabileşte prin însumarea veniturilor nete din activitãţi independente, din salarii, din cedarea folosinţei bunurilor, din ţara şi din strãinãtate.
Venitul anual global impozabil se stabileşte ca diferenţa între venitul anual global şi deducerile personale de baza. În mãsura în care, pentru contribuabilul respectiv, în fişa fiscalã 1 sunt consemnate şi deduceri personale suplimentare, acestea sunt luate în considerare de organul fiscal.
Pe baza venitului anual global impozabil astfel stabilit organul fiscal calculeazã impozitul datorat prin aplicarea cotelor de impunere prevãzute de legislaţia în vigoare, pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.
În situaţia în care impozitul rezultat este mai mic decât plãţile anticipate efectuate, impozitul se stabileşte din oficiu la nivelul acestora.
Venitul anual se determina pe fiecare categorie de venit şi pe fiecare loc de realizare a acestuia, pentru persoanele fizice romane fãrã domiciliu în România.
9. Pe baza venitului anual global impozabil sau a venitului anual impozabil, dupã caz, organul fiscal calculeazã impozitul pe venitul anual global, respectiv impozitul pe venitul anual, şi emite o decizie de impunere.
Procedurile de comunicare a deciziilor de impunere cãtre contribuabili şi de plata a diferenţelor de impozit sunt cele prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit*).



───────────
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, şi a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 493/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002.

10. Impozitul stabilit din oficiu de cãtre organul fiscal competent se corecteaza dupã cum urmeazã:
a) la data depunerii efective de cãtre contribuabil a declaraţiei de venit global sau a celorlalte declaraţii prevãzute de lege;
b) la data efectuãrii unui control fiscal care se desfãşoarã pentru impozitul care a fost stabilit din oficiu.


────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016