Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 59 din 11 februarie 2005  privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 595/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 59 din 11 februarie 2005 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2004

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE CONTROL AL EXPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 143 din 17 februarie 2005
În conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 595/2004 ,

preşedintele Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 595/2004 , prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
La data intrãrii în vigoare a normelor metodologice prevãzute la art. 1 se abroga Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice nr. 25/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, completat prin <>Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor nr. 592/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, şi Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice nr. 159/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse strategice în baza prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor şi importurilor de produse strategice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2002, precum şi orice alte prevederi contrare.

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor,
Nineta Barbulescu

Bucureşti, 11 februarie 2005.
Nr. 59.


ANEXA

NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor,
importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare,
aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 595/2004

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice privesc standardele de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare şi reglementeazã modul de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 595/2004 , denumita în continuare Ordonanta de urgenta.
(2) Ansamblul normelor metodologice cuprinde, pe secţiuni, normele metodologice privind autorizarea, normele metodologice privind eliberarea, dinamica şi utilizarea licenţelor, normele metodologice privind eliberarea şi utilizarea permiselor şi normele metodologice privind relaţia Guvern-industrie.
ART. 2
Termenii specifici utilizaţi în cuprinsul prezentelor norme metodologice, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenta, sunt:
a) produse militare - armamente, muniţii, rachete, bombe, torpile, mine, vehicule terestre, aeriene şi maritime şi alte produse, echipamente şi sisteme proiectate şi realizate pentru scopuri militare, componente, pãrţi şi accesorii ale acestora, precum şi software-ul şi tehnologia aferentã pentru realizarea acestora;
b) asistenta tehnica - orice sprijin tehnic referitor la dezvoltarea, fabricarea, asamblarea, testarea, întreţinerea, repararea sau orice serviciu tehnic sub forma de instruire, perfecţionare, transmisia de informaţii sau calificãri operationale ori servicii de consultanţa pentru produse militare. Asistenta tehnica include şi formele de asistenta transmise oral;
c) operaţiuni de comerţ exterior - operaţiunile cu produse militare prevãzute la art. 1 lit. a) şi c) din Ordonanta de urgenta;
d) transmisia de software sau tehnologie prin mijloace electronice - transmisia de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax, Internet ori prin telefon cãtre o destinaţie din afarã României; aceasta nu vizeazã transmiterea de tehnologie pe cale orala prin telefon decât în situaţia în care un document sau pãrţi pertinente din acesta sunt citite corespondentului prin telefon ori îi sunt descrise prin mijloace de o maniera sa obţinã acelaşi rezultat;
e) activitatea de intermediere - activitãţile desfãşurate de o persoana privind:
(i) negocierea sau organizarea tranzacţiilor care presupun transferul dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta de produse militare cuprinse în listele aprobate prin hotãrâre a Guvernului; sau
(ii) cumpãrarea, vânzarea ori transferul de produse militare aflate în posesia sa dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta.

CAP. II
Autorizarea

SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale

ART. 3
Agenţia Nationala de Control al Exporturilor, denumita în continuare Agenţia, elibereazã autorizaţii pentru efectuarea de operaţiuni de comerţ exterior cu produse militare, denumita în continuare autorizaţie, la cererea persoanelor juridice interesate, în conformitate cu prevederile art. 10 şi ale art. 21 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta.
ART. 4
Autorizaţia este documentul care atesta ca persoana juridicã titulara îndeplineşte condiţiile legale pentru a derula, în conformitate cu normele, standardele şi recomandãrile regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, urmãtoarele operaţiuni:
a) exportul şi importul, inclusiv reexportul şi orice alte operaţiuni comerciale de transfer, în regim definitiv sau temporar, din sau în afarã teritoriului României;
b) activitatea de intermediere.
ART. 5
(1) Agenţia elibereazã autorizaţii care pot fi:
a) autorizaţie care se acorda pentru una sau mai multe operaţiuni de comerţ exterior cu produse militare şi are valabilitate de maximum un an;
b) în cazuri deosebite, la solicitarea motivatã a persoanelor juridice, pentru rezolvarea unor situaţii de urgenta se pot elibera autorizaţii pentru o singura operaţiune, cu specificarea produselor, care are valabilitate 60 de zile.
(2) Pentru fiecare operaţiune menţionatã la art. 4 persoanele juridice titulare de autorizaţie sunt obligate sa solicite Agenţiei eliberarea de licenţe, potrivit prevederilor legale.
ART. 6
(1) În cadrul procesului de autorizare a operaţiunilor de comerţ exterior cu produse militare prevãzute la art. 4 lit. a) şi b) solicitantul parcurge, dupã caz, urmãtoarele etape:
a) stabilirea caracterului de produs militar prin încadrarea în lista de armamente, muniţii şi alte produse militare supuse regimului de control la export şi import, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului;
b) încadrarea operaţiunii care urmeazã sa fie realizatã în una dintre categoriile prevãzute la art. 4;
c) consultarea Agenţiei, dupã caz, privind corectitudinea încadrãrii operaţiunii care urmeazã sa fie realizatã;
d) completarea şi depunerea formularului-tip de cerere de eliberare, însoţit de documentaţia prevãzutã de prezentele norme metodologice;
e) participarea activa la etapele procedurale stabilite prin prezentele norme metodologice;
f) dupã notificarea telefonica, ridicarea autorizaţiei eliberate de Agenţie în termen de 10 zile, de cãtre persoana imputernicita.
(2) Corelarea termenelor legale din cadrul procesului de autorizare şi licentiere a operaţiunilor de comerţ exterior cu produse militare cu termenele prevãzute în documentele comerciale cade în responsabilitatea exclusiva a solicitantului.
ART. 7
(1) Persoanele juridice, inclusiv autoritãţile publice care desfãşoarã operaţiuni cu produse militare, trebuie sa desemneze o persoana fizica competenta şi, dupã caz, o structura administrativã distinctã, cu atribuţii şi responsabilitãţi exprese în domeniul exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, denumit în continuare punct de contact (POC). Aceasta trebuie sa facã dovada cunoaşterii în detaliu a legislaţiei în domeniu şi sa fie imputernicita cu derularea operaţiunilor de export, import şi a altor operaţiuni cu produse militare în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenta.
(2) Punctul de contact are urmãtoarele obligaţii:
a) sa cunoascã legislaţia romana în domeniul controlului exporturilor şi familiarizarea cu principalele standarde, recomandãri şi linii directoare internaţionale elaborate de regimurile de control la care participa România;
b) sa participe la Conferinţa nationala anuala în domeniul controlului exporturilor şi la alte activitãţi organizate de Agenţie pentru informarea periodicã a acestora cu privire la obligaţiile care le revin în aplicarea Ordonanţei de urgenta;
c) sa se informeze cu privire la noutatile apãrute în domeniul sistemului de control al exporturilor de produse militare, prin accesarea site-urilor Agenţiei (www.ancex.ro, www.export-control.ro şi altele) sau consultarea documentelor elaborate de aceasta;
d) sa manifeste onestitate, transparenta, rigoare şi responsabilitate în comunicarea cu experţii Agenţiei.
(3) În îndeplinirea responsabilitãţilor legate de regimul de control, POC are dreptul la consultanţa din partea Agenţiei, de a primi gratuit softul Programului intern de control şi alte materiale documentare.

SECŢIUNEA a II-a
Eliberarea autorizaţiei

ART. 8
(1) În vederea efectuãrii de operaţiuni de comerţ exterior cu produse militare, persoanele juridice interesate vor solicita Agenţiei eliberarea unei autorizaţii.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, care sunt autorizaţi de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale.
ART. 9
(1) În vederea obţinerii autorizaţiei solicitantii trebuie sa depunã la Agenţie cererea de eliberare a autorizaţiei şi angajamentul, semnate de cãtre persoana abilitata sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii (conform prevederilor statutare).
(2) Cererea de eliberare a autorizaţiei va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) împuternicire pentru persoana fizica, alta decât managerul, care semneazã cererea şi angajamentul şi pentru POC;
b) curriculum vitae pentru persoana care semneazã cererea şi angajamentul şi pentru POC, precum şi o declaraţie pe propria rãspundere referitoare la neimplicarea în activitãţi interzise de Ordonanta de urgenta;
c) cazierul judiciar;
d) avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale - Oficiul de Control al Importurilor şi Exporturilor de Produse Speciale (OCIEPS), în copie, cu excepţia agenţilor economici producãtori, infiintati prin hotãrâre a Guvernului, la care statul este acţionar majoritar;
e) împuternicire pentru persoanele desemnate sa depunã sau sa ridice documentele la ori de la Agenţie;
f) certificatul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în copie;
g) certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
h) documentele de înfiinţare şi funcţionare, precum şi actele adiţionale întocmite ulterior, în copie, precum şi, dupã caz, documentele din care sa rezulte stadiul procesului de privatizare;
i) raportul de gestiune şi ultimul bilanţ contabil, în copie;
j) certificatele fiscale din care sa rezulte situaţia la zi a plãţilor cãtre bugetul de stat;
k) numerele conturilor în lei şi în valuta;
l) alte documente relevante pe care Agenţia le poate solicita la depunerea dosarului sau pe parcursul procesului de autorizare, inclusiv planul de afaceri pentru anul în curs, contractele încheiate pentru derularea unor operaţiuni de transferuri cu produse militare etc.
(3) În cazul în care persoana juridicã solicitanta a mai fost autorizata, va fi depus şi raportul de activitate privind operaţiunile de comerţ exterior cu produse militare, derulate pe baza documentelor eliberate de Agenţie, conform unui format adoptat prin ordin al preşedintelui Agenţiei, completat cu alte informaţii solicitate (acţiuni de control din partea altor organe ale statului, altele decât Agenţia, cu privire la activitãţile din domeniul controlului exporturilor, de câte ori a solicitat procedura de urgenta, dacã s-au aplicat amenzi contravenţionale de cãtre Agenţie etc.).

SECŢIUNEA a III-a
Procedura de autorizare

ART. 10
(1) Cererea de eliberare a autorizaţiei se soluţioneazã în termen de cel mult 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la Agenţie.
(2) În cazul cererilor de eliberare a autorizaţiei în regim de urgenta, termenul de soluţionare este de 15 zile, iar domeniul de autorizare cuprinde o singura operaţiune cu produse militare specificate expres şi cu termen maxim de valabilitate de cel mult 60 de zile. Autorizaţiile nu pot fi prelungite.
ART. 11
În cadrul termenului prevãzut la art. 10 Agenţia desfãşoarã activitãţi de verificare, documentare, evaluare şi informare privind:
a) modul de utilizare a autorizaţiei şi licenţelor emise de Agenţie;
b) verificãri, prin corpul de control, la sediul persoanei juridice solicitante, în scopul stabilirii existenţei unui sediu social adecvat, a modului în care sunt asigurate premisele pentru cunoaşterea şi respectarea prevederilor legale în materie;
c) organizarea intalnirii cu managerul, reprezentantul legal al persoanei juridice solicitante şi POC în scopul evaluãrii aspectelor de interes privind autorizarea;
d) iniţierea constituirii POC, consolidarea fişelor de post şi a modificãrilor interne ale companiei în acest sens;
e) analizarea, dacã este cazul, a modului de realizare/conformitate cu sancţiunile administrative şi contravenţionale aplicate de Agenţie pentru nerespectarea regimului naţional de control;
f) modul de reprezentare şi participare a persoanei juridice solicitante la manifestãrile şi seminariile organizate de Agenţie, capacitatea de înţelegere, informare, interpretare şi conformitate cu standardele legale ale regimului de control, precum şi participarea persoanelor cu responsabilitãţi în controlul exporturilor la activitãţile de pregãtire organizate de Agenţie;
g) cunoaşterea embargourilor şi regimurilor restrictive aplicate comerţului cu produse militare;
h) managementul de control al exporturilor militare existent în companie, în special diligenta profesionalã, corectitudinea, promptitudinea şi transparenta manifestate de solicitant;
i) alte aspecte de interes privind participarea la târguri, expoziţii sau licitaţii interne ori internaţionale şi alte date sau informaţii care sa contureze imaginea pe piata a persoanei juridice solicitante;
j) organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de evaluare a POC privind capacitatea de informare şi conformitate cu reglementãrile privind regimul de control al exporturilor, modul de cunoaştere a obligaţiilor internaţionale asumate de România în domeniul controlului exporturilor;
k) în cazul în care persoana juridicã solicitanta a mai fost autorizata, mãrimea capitalului social minim de 25.000 euro.
ART. 12
Eliberarea autorizaţiei se aproba sau se respinge prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
ART. 13
Cererea de eliberare a autorizaţiei se respinge în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) persoana juridicã solicitanta a deţinut autorizaţie eliberata de Agenţie, nu a derulat nici un fel de operaţiuni cu produse militare pe baza acesteia şi nici nu face dovada ca deţine un contract comercial referitor la transferuri de produse militare;
b) impotriva unor persoane care angajeazã rãspunderea juridicã sau reprezintã persoana juridicã solicitanta, conform documentelor depuse în susţinerea cererii de eliberare a autorizaţiei, a fost emisã o hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitiva privind fapte penale;
c) persoana juridicã se afla în curs de executare silitã ca urmare a intrãrii în faliment;
d) în obiectul de activitate al persoanei juridice nu sunt prevãzute activitãţi care sa corespundã operaţiunilor de comerţ exterior solicitate;
e) durata de funcţionare a persoanei juridice, conform actelor de înfiinţare, a expirat;
f) documentele privind sediul social nu mai au valabilitate;
g) modificãrile actelor de înfiinţare nu au fost declarate şi înscrise la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
h) solicitantul nu are capabilitatea de a se conformã Ordonanţei de urgenta şi prezentelor norme metodologice şi nici de a implementa programul intern de control;
i) alte cazuri expres prevãzute de Ordonanta de urgenta.
ART. 14
(1) În cazul respingerii cererii de eliberare a autorizaţiei, persoana juridicã solicitanta este informatã în termen de 10 zile de la emiterea ordinului preşedintelui Agenţiei.
(2) Persoana juridicã poate solicita din nou autorizarea dupã înlãturarea cauzelor care au determinat respingerea cererii de eliberare a autorizaţiei, dar nu mai devreme de 30 de zile de la data refuzului.

SECŢIUNEA a IV-a
Regimul de autorizare

ART. 15
(1) Titularii de autorizaţii eliberate de Agenţie sau de Ministerul Apãrãrii Naţionale - OCIEPS au obligaţia sa implementeze un program intern de control, întocmit conform instrucţiunilor din programul intern de control, adoptate prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(2) În cazul persoanelor juridice care au mai fost autorizate de Agenţie, cererea de autorizare este susţinutã de prezentarea Manualului de politici şi proceduri privind implementarea programului intern de control şi de o demonstratie practica, dupã caz, a managementului de control al exporturilor.
ART. 16
(1) În cazul persoanelor juridice care au mai fost autorizate de Agenţie şi care depun cerere de autorizare, noua autorizaţie va fi eliberata luându-se în considerare operaţiunile şi categoriile de produse militare care au fãcut obiectul licenţelor realizate în perioada anterioarã de autorizare.
(2) În termenul de valabilitate a autorizaţiei eliberate de Agenţie titularul poate solicita extinderea autorizaţiei pentru alte operaţiuni sau categorii de produse militare.
(3) În acest scop persoana juridicã în cauza va depune o cerere de extindere a autorizaţiei, împreunã cu cererea de eliberare a licenţei individuale de export sau import corespunzãtoare şi cu alte documente relevante care sa justifice necesitatea şi oportunitatea extinderii domeniului de autorizare.
(4) Cererea de extindere a autorizaţiei se aproba prin ordin al preşedintelui Agenţiei, pastrandu-se termenul limita de valabilitate a autorizaţiei anulate, emisã anterior.
ART. 17
(1) Condiţiile care au stat la baza eliberãrii autorizaţiei trebuie menţinute pe durata de valabilitate a acesteia.
(2) Titularul autorizaţiei este obligat sa declare Agenţiei, în scris, în termen de cel mult 10 zile, orice modificare fata de datele înscrise în cererea de autorizare, în documentele anexate, precum şi în autorizaţie, apãrute ulterior eliberãrii acesteia.
(3) În cazul în care asemenea modificãri schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emisã autorizaţia, aceasta este anulatã prin ordin al preşedintelui Agenţiei, iar declararea modificãrilor poate fi consideratã ca o noua cerere de autorizare.
(4) Autorizaţia poate fi utilizata numai de titularul acesteia, în scopurile pentru care a fost eliberata, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în aceasta, şi nu poate fi cesionata direct sau indirect.
(5) Autorizaţia nu garanteazã eliberarea licenţelor pentru operaţiunile solicitate şi nu poate fi folositã ca document de bonitate în relaţiile comerciale.
ART. 18
(1) Dacã titularul autorizaţiei incalca prevederile Ordonanţei de urgenta şi ale prezentelor norme metodologice, Agenţia poate suspenda sau anula autorizaţia, dupã caz.
(2) Suspendarea, anularea şi retragerea autorizaţiei se dispun prin ordin la preşedintelui Agenţiei.
ART. 19
Autorizaţia se depune la Agenţie în termen de 10 zile de la data expirãrii sau, dupã caz, în termen de 5 zile de la data comunicãrii de cãtre Agenţie a mãsurii de suspendare, anulare şi retragere a acesteia.
ART. 20
(1) Intreaga rãspundere privind derularea operaţiunilor de comerţ exterior autorizate, eficienta economicã a acestora, inclusiv condiţiile de realizare şi corectitudinea preţului, respectarea reglementãrilor naţionale şi a celor din ţãrile partenere şi de tranzit, revine titularului de autorizaţie.
(2) Titularul este rãspunzãtor de modul de utilizare a autorizaţiei în conformitate cu condiţiile în temeiul cãrora a fost eliberata.
ART. 21
(1) În cazul pierderii, deteriorarii sau furtului autorizaţiei, titularul este obligat sa notifice Agenţiei acest fapt.
(2) În situaţia menţionatã la alin. (1), titularul va prezenta Agenţiei, dupã caz, dovada publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunţului de pierdere, exemplarul deteriorat sau confirmarea organului de poliţie care cerceteazã furtul, dupã caz.

CAP. III
Eliberarea şi utilizarea licenţelor

SECŢIUNEA I
Conformitatea cu standardele de control al exporturilor

ART. 22
(1) Operaţiunile cu produse militare care se efectueazã pe baza de licenţe, potrivit Ordonanţei de urgenta, sunt:
a) exportul şi importul, inclusiv reexportul şi orice alte operaţiuni comerciale de transfer, în regim definitiv sau temporar, din sau în afarã teritoriului României;
b) activitatea de intermediere definitã prin activitãţile desfãşurate de o persoana privind:
1. negocierea sau organizarea tranzacţiilor care presupun transferul dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta de produse militare cuprinse în listele aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
2. cumpãrarea, vânzarea ori transferul de produse militare aflate în posesia sa, dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta.
(2) Operaţiunile de export, definite conform Codului vamal al României în vigoare, pentru care se elibereazã licenţe, sunt definitive, inclusiv dupã perfecţionare activa, şi temporare.
(3) Operaţiunile de import, definite conform Codului vamal al României în vigoare, pentru care se elibereazã licenţe, sunt definitive, inclusiv dupã perfecţionare pasiva, şi temporare.
(4) Activitatea de intermediere se efectueazã numai pe baza de licenţe individuale.
ART. 23
(1) Licentele de export, de import şi de intermediere reprezintã acte administrative prin care se realizeazã regimul de control al operaţiunilor cu produse militare în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenta.
(2) Licenta este unicul document care conferã dreptul unei persoane autorizate sa efectueze operaţiuni cu produse militare supuse regimului de control, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenta.
(3) Categoriile de licenţe care se elibereazã de cãtre Agenţie sunt:
a) licenţe individuale, care se acorda unei persoane romane autorizate, pentru efectuarea unei operaţiuni cu unul sau mai multe produse militare din aceeaşi categorie, cãtre sau de la un singur partener extern;
b) licenţe globale, care se acorda unei persoane romane autorizate, pentru efectuarea de operaţiuni cu unul sau mai multe produse militare, din aceeaşi categorie, cãtre sau de la mai mulţi parteneri externi;
c) licenţe individuale de intermediere.

SECŢIUNEA a II-a
Procedura de licentiere

ART. 24
(1) Formularele-tip sunt tipãrite în trei exemplare, de culori diferite, astfel:
a) formularele-tip pentru cererile de licenţe - licenţe, inclusiv anexele corespunzãtoare:
1. exemplarul pentru titular - culoarea verde;
2. exemplarul pentru vama - culoarea roşie; nu se utilizeazã în situaţia licenţei pentru activitãţi de intermediere;
3. exemplarul pentru Agenţie - culoarea albastra;
b) formularele-tip pentru certificatele internaţionale de import, certificatele de control al livrãrii şi anexele corespunzãtoare:
1. exemplarul pentru titular - culoarea verde;
2. exemplarul pentru partenerul extern - culoarea roşie;
3. exemplarul pentru Agenţie - culoarea albastra.
NOTA:
Formularele-tip pentru cererile de certificate internaţionale de import, certificate de control al livrãrii sunt tipãrite într-un singur exemplar, de culoare albastra.
(2) Formularele-tip pentru declaraţia destinatarului final, inclusiv anexele corespunzãtoare, sunt tipãrite în doua exemplare, de culori diferite, astfel:
1. exemplarul pentru titular - culoarea roşie;
2. exemplarul pentru Agenţie - culoarea albastra.
ART. 25
Pentru eliberarea licenţelor individuale de export persoanele autorizate vor depune la Agenţie, în raport de tipul operaţiunii, urmãtoarele documente:
25.1. Exportul definitiv:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta, în care se va preciza evaluarea proprie sau a Agenţiei referitoare la încadrarea produselor în listele cu produsele militare supuse regimului de control, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) autorizaţia de export cu produse militare, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale pentru agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, în copie;
d) certificatul internaţional de import sau un document echivalent, în original, emis ori certificat de autoritatea competenta din ţara importatorului, prin care aceasta se angajeazã sa respecte destinaţia şi utilizarea finala, declarate, şi sa nu mai exporte produsele importate decât cu aprobarea prealabilã, scrisã, a Agenţiei sau a autoritãţilor romane abilitate potrivit Ordonanţei de urgenta;
e) comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de cãtre notarul public, dupã caz; în situaţia comenzilor/contractelor în valoare de peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de cãtre notarul public;
f) factura/factura pro forma în copie, certificatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii;
g) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentanţii legali, obiectul de activitate, bonitatea financiarã, contul bancar;
2. avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare pentru produse militare care conţin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenta, se vor transmite Agenţiei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România.
25.2. Export definitiv dupã perfecţionare activa:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta, în care se va preciza evaluarea proprie sau a Agenţiei referitoare la încadrarea produselor în listele cu produsele militare supuse regimului de control, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) autorizaţia de export cu produse militare, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale pentru agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, în copie;
d) certificatul internaţional de import sau un document echivalent, în original, emis ori certificat de autoritatea competenta din ţara importatorului, prin care aceasta se angajeazã sa respecte destinaţia şi utilizarea finala, declarate, şi sa nu mai exporte produsele importate decât cu aprobarea prealabilã, scrisã, a Agenţiei sau a autoritãţilor romane abilitate potrivit Ordonanţei de urgenta;
e) comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de cãtre notarul public, dupã caz; în situaţia comenzilor/contractelor în valoare de peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de cãtre notarul public;
f) factura/factura pro forma în copie, certificatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii;
g) autorizaţia de perfecţionare activa, emisã de Autoritatea Nationala a Vamilor, în copie;
h) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentanţii legali, obiectul de activitate, bonitatea financiarã, contul bancar;
2. avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare pentru produse militare care conţin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
1. Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenta, se vor transmite Agenţiei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 .
2. Titularul de licenta de export definitiv dupã perfecţionare activa are obligaţia ca dupã derularea operaţiunii, dar nu mai târziu de 4 luni de la data efectuãrii acesteia, sa prezinte la Agenţie documente care sa ateste intrarea pe teritoriul vamal al partenerului extern a produselor respective, precum şi faptul ca acestea au fost recepţionate (cantitativ şi/sau calitativ) de partenerul extern.
25.3. Export temporar în regim de perfecţionare pasiva:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta, în care se va preciza evaluarea proprie sau a Agenţiei referitoare la încadrarea produselor în listele cu produsele militare supuse regimului de control, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) autorizaţia de export cu produse militare, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale pentru agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, în copie;
d) declaraţie/angajament sau un alt document echivalent prin care partenerul se angajeazã sa înapoieze solicitantului de licenta produsul/produsele exportat/ exportate, dupã încheierea operaţiunilor în regim de perfecţionare pasiva;
e) comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de cãtre notarul public, dupã caz; în situaţia comenzilor/contractelor în valoare de peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de cãtre notarul public;
f) factura/factura pro forma în copie, certificatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societatii;
g) autorizaţia de perfecţionare pasiva, emisã de Autoritatea Nationala a Vamilor, în copie;
h) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentanţii legali, obiectul de activitate, bonitatea financiarã, contul bancar;
2. avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare pentru produse militare care conţin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenta, se vor transmite Agenţiei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 .
ART. 26
Pentru eliberarea licenţelor individuale de import persoanele autorizate vor depune la Agenţie, în raport de tipul operaţiunii, urmãtoarele documente:
26.1. Import definitiv:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta, în care se va preciza evaluarea proprie sau a Agenţiei referitoare la încadrarea produselor în listele cu produsele militare supuse regimului de control, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) autorizaţia de import cu produse militare, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale pentru agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, în copie;
d) declaraţia destinatarului final, completatã pe formularul-tip, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii utilizatorul final al importului;
e) cererea de eliberare a certificatului internaţional de import, completatã pe formularul-tip, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii, sau a documentului echivalent emis ori certificat de Agenţie în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului (la cererea partenerului extern);
f) comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de cãtre notarul public, dupã caz; în situaţia comenzilor/contractelor în valoare de peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de cãtre notarul public;
g) factura/factura pro forma în copie, certificatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii;
h) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentanţii legali, obiectul de activitate, bonitatea financiarã, contul bancar;
2. avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare pentru produse militare care conţin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenta, se vor transmite Agenţiei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 .
26.2. Import definitiv dupã perfecţionare pasiva:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) autorizaţia de import cu produse militare, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale pentru agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, în copie;
d) declaraţia destinatarului final, completatã pe formularul-tip, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii utilizatorul final al importului;
e) cererea de eliberare a certificatului internaţional de import, completatã pe formularul-tip, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii, sau a documentului echivalent emis ori certificat de Agenţie în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului (la cererea partenerului extern);
f) comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de cãtre notarul public, dupã caz; în situaţia comenzilor/contractelor în valoare de peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de cãtre notarul public;
g) factura/factura pro forma în copie, certificatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii, în care sa se evidentieze valoarea statistica pentru vama şi valoarea lucrãrilor executate în regim de perfecţionare pasiva;
h) autorizaţia de perfecţionare pasiva, emisã de Autoritatea Nationala a Vamilor, în copie;
i) documentele aferente exportului (licenta de export, declaraţia vamalã de export, factura etc. - în copie).
NOTA:
Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenta, se vor transmite Agenţiei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 .
26.3. Import temporar în regim de perfecţionare activa:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta, în care se va preciza evaluarea proprie sau a Agenţiei referitoare la încadrarea produselor în listele cu produsele militare supuse regimului de control, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) autorizaţia de import cu produse militare, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale pentru agenţii economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala, în copie;
d) declaraţia destinatarului final, completatã pe formularul-tip, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii utilizatorul final al importului;
e) cererea de eliberare a certificatului internaţional de import, completatã pe formularul-tip, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii, sau a documentului echivalent emis ori certificat de Agenţie în condiţiile cerute de autoritatea competenta din ţara exportatorului (la cererea partenerului extern);
f) comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de cãtre notarul public, dupã caz; în situaţia comenzilor/contractelor în valoare de peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de cãtre notarul public;
g) factura/factura pro forma în copie, certificatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii, în care sa se evidentieze valoarea statistica pentru vama şi valoarea lucrãrilor executate în regim de perfecţionare pasiva;
h) autorizaţia de perfecţionare pasiva, emisã de Autoritatea Nationala a Vamilor, în copie;
i) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentanţii legali, obiectul de activitate, bonitatea financiarã, contul bancar;
2. avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare pentru produse militare care conţin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare în procesul de evaluare a cererilor de licenta, se vor transmite Agenţiei în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 .
ART. 27
Pentru eliberarea licenţelor individuale de intermediere persoanele autorizate vor depune la Agenţie urmãtoarele documente:
a) adresa de inaintare, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii, în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de licenta, în care se vor preciza denumirea şi tipul activitãţii, evaluarea proprie sau a Agenţiei referitoare la încadrarea produselor în listele cu produsele militare supuse regimului de control, datele de identificare a partenerilor strãini şi romani implicaţi;
b) cererea de licenta, completatã pe formularul-tip, conform instrucţiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnatã de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii; în cazul agenţilor economici din subordinea şi coordonarea instituţiilor din sistemul naţional de apãrare şi securitate nationala cererea de licenta va fi avizatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale;
c) dupã tipul de activitate de intermediere definitã conform Ordonanţei de urgenta, în susţinerea cererii de licenta se vor prezenta urmãtoarele:
c) 1. în cazul activitãţilor de intermediere de negociere sau organizare a tranzacţiilor care presupun transferul dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta de produse militare, documente din care sa rezulte:
1. datele de identificare a titularilor operaţiunii, precum şi a partenerilor strãini şi romani implicaţi;
2. datele de identificare şi obiectul de activitate al destinatarului final;
3. produsele militare care fac obiectul operaţiunii: denumirea şi încadrarea produselor în listele de control, cantitatea şi utilizarea finala a acestora;
4. modul de finanţare a operaţiunii;
5. date privind transportul: mijloc de transport, transportator, perioada de timp aferentã;
6. alte documente pe care Agenţia le considera necesare pentru clarificãri suplimentare asupra specificului operaţiunii;
c) 2. în cazul activitãţilor de intermediere de cumpãrare, de vânzare sau de transfer de produse militare aflate în posesia sa, dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta, documente din care sa rezulte:
1. datele de identificare a partenerilor strãini implicaţi;
2. datele de identificare şi obiectul de activitate al destinatarului final;
3. produsele militare care fac obiectul operaţiunii: denumirea şi încadrarea produselor în listele de control, cantitatea şi utilizarea finala a acestora;
4. comanda sau contractul în copie, certificat de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii sau autentificat de notarul public, dupã caz;
5. date privind transportul: mijloc de transport, transportator, perioada de timp aferentã;
6. certificatul internaţional de import sau un document echivalent, în original, emis ori certificat de autoritatea competenta din ţara importatorului, prin care aceasta se angajeazã sa respecte destinaţia şi utilizarea finala, declarate, şi sa nu exporte produsele importate decât cu aprobarea prealabilã, scrisã, a Agenţiei;
7. alte documente pe care Agenţia le considera necesare pentru clarificãri suplimentare asupra specificului operaţiunii.
ART. 28
(1) O cerere de licenta se întocmeşte obligatoriu numai pe un singur set de formulare-tip care are acelaşi numãr de serie; în consecinta, transmiterea unei cereri de licenta în vederea aprobãrii, întocmitã pe formulare-tip cu serii diferite, va fi returnatã solicitantului de licenta.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi declaraţiilor destinatarului final, certificatelor internaţionale de import şi certificatelor de control, completate pe formularele-tip.
ART. 29
(1) Cererile de licenta, declaraţiile destinatarului final, certificatele internaţionale de import, certificatele de control sau documentele echivalente, solicitate de partenerul extern, depuse la Agenţie, nu trebuie sa conţinã ştersãturi, modificãri sau adaugari în raport cu forma şi textul iniţiale.
(2) Ştersãturile, modificãrile sau adaugarile constatate de Agenţie conduc la returnarea documentelor specificate la alin. (1).
ART. 30
Intreaga rãspundere pentru corectitudinea datelor şi informaţiilor prezentate în sprijinul solicitãrii cererii de licenta revine solicitantului.

SECŢIUNEA a III-a
Eliberarea licenţelor

ART. 31
(1) Cererile de licenta solicitate conform art. 25, 26 şi 27 se soluţioneazã în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii la Agenţie a documentaţiei necesare.
(2) Pentru clarificãri, Agenţia poate solicita documente suplimentare, altele decât cele depuse în documentaţia de sustinere a cererii de licenta, situaţie în care termenul prevãzut la alin. (1) se poate prelungi cu încã 15 zile.
(3) În cazul depunerii unei documentaţii incomplete, fapt care se notifica de cãtre Agenţie solicitantului de licenta, termenul maxim de soluţionare a cererilor de licenţe se calculeazã de la data depunerii la Agenţie a documentelor de completare necesare.
ART. 32
În cadrul termenului legal de soluţionare a cererilor de licenta, Agenţia desfãşoarã activitãţi de informare, documentare, verificare şi evaluare privind obiectul şi condiţiile desfãşurãrii operaţiunii.
ART. 33
(1) Cererile de licenta pentru operaţiuni cu parteneri externi sau cu destinatari finali din tari supuse unui embargo privind transferurile de arme, instituite printr-o rezoluţie a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite, poziţie sau acţiune comuna adoptatã de Consiliul Uniunii Europene, decizie a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa, se resping de cãtre Agenţie, care informeazã membrii Consiliului interministerial.
(2) Cu avizul Consiliului interministerial pot fi respinse cererile de licenta pentru operaţiuni cu produse militare al cãror destinatar final sau statul destinatarului final este supus unui embargo unilateral privind transferurile de arme ori unor mãsuri restrictive, dupã caz, instituite de statele membre NATO.
ART. 34
Eliberarea unei licenţe se aproba sau se respinge prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
ART. 35
Termenul de valabilitate a licenţelor eliberate de Agenţie este de cel mult un an.
ART. 36
Licentele aprobate şi neridicate de cãtre solicitanti în termen de 10 zile de la data emiterii se anuleazã de drept.
ART. 37
Eliberarea licenţelor se refuza în oricare dintre urmãtoarele cazuri:
a) solicitantul nu dispune de autorizaţie sau aceasta a expirat ori a fost suspendatã sau anulatã de cãtre Agenţie;
b) documentele în baza cãrora a fost emisã autorizaţia şi-au pierdut valabilitatea sau/şi au suferit modificãri fata de data emiterii autorizaţiei;
c) solicitantul a dovedit ca în derularea unor operaţiuni anterioare cu produse militare nu are capacitate de a se conformã Ordonanţei de urgenta şi prezentelor norme metodologice.
ART. 38
Refuzul eliberãrii licenţelor şi motivele care au stat la baza acestuia se comunica solicitantului în termen de 10 zile de la data emiterii ordinului preşedintelui Agenţiei.

SECŢIUNEA a IV-a
Utilizarea licenţelor

ART. 39
(1) Licentele emise de Agenţie pot fi utilizate numai de titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate direct sau indirect.
(2) Titularii licenţelor sunt rãspunzãtori de modul de utilizare a acestora în conformitate cu condiţiile în baza cãrora au fost eliberate.
ART. 40
(1) În termenul de valabilitate a licenţei, în cazul apariţiei unor modificãri sau diferenţe fata de datele înscrise în licenta, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor militare care fac obiectul operaţiunii din licenta, dar care nu schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emisã licenta, aceasta poate fi modificatã de Agenţie la solicitarea scrisã a titularului.
(2) Solicitarea de modificare va conţine motivatia, elementele din licenta a cãror modificare se solicita şi elementele noi care le vor înlocui pe acestea, precum şi documentaţia de sustinere necesarã (dacã este cazul).
(3) Solicitarea de modificare trebuie sa fie însoţitã de exemplarele pentru titular şi pentru vama ale licenţei pentru care se solicita modificarea.
(4) Solicitarile de modificare se soluţioneazã de cãtre Agenţie în termen de cel mult 5 zile de la data înregistrãrii solicitãrii scrise la Agenţie.
(5) Modificarea se opereazã în mod identic pe toate cele trei exemplare ale formularului-tip de modificare a licenţei, se certifica prin semnãturile autorizate şi ştampila Agenţiei, cu înscrierea datei la care a fost operata. Formularul-tip de modificare, cu modificãrile operate în ordine cronologicã, constituie parte integrantã a licenţei.
ART. 41
(1) În cazul apariţiei unor modificãri sau diferenţe fata de datele înscrise în licenta, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor militare care fac obiectul operaţiunii din licenta şi care schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emisã licenta, titularul licenţei este obligat sa declare Agenţiei aceste neconcordante în termen de 5 zile de la data constatãrii acestora şi sa predea Agenţiei exemplarele pentru titular şi pentru vama.
(2) În condiţiile prevãzute la alin. (1) licenta în cauza este anulatã prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi în termen de 5 zile se comunica titularului în ce condiţii se accepta o noua cerere de licenta aferentã celei anulate.
ART. 42
(1) În cazul pierderii, deteriorarii sau furtului unuia sau ambelor exemplare ale unei licenţe, titularul este obligat sa anunţe în scris Agenţia, în cel mai scurt timp de la constatare.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) titularul va comunica Agenţiei date referitoare la utilizarea licenţei pana la data constatãrii faptei respective.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (1) titularul are obligaţia sa prezinte copie de pe anunţul de pierdere sau deteriorare, predat spre publicare într-un ziar de larga circulaţie, precum şi chitanţa prin care se dovedeşte plata taxei de publicare a anunţului sau, dupã caz, confirmarea organului de poliţie care cerceteazã furtul.
ART. 43
În cazul neefectuarii operaţiunilor cu produse militare aprobate prin licenţe în termenul de valabilitate a acestora, titularul are obligaţia sa transmitã Agenţiei, în termen de 5 zile de la expirarea termenului de valabilitate a licenţelor, exemplarele pentru vama aferente.

SECŢIUNEA a V-a
Suspendarea licenţelor

ART. 44
(1) Licentele valabile se suspenda de drept în situaţia expirãrii termenului de valabilitate a autorizaţiei pentru efectuarea operaţiunilor de comerţ exterior cu produse militare.
(2) Titularul licenţelor suspendate are obligaţia ca, în termen de cel mult 3 zile de la data primirii comunicãrii ordinului de suspendare, sa transmitã Agenţiei exemplarele pentru vama ale acestora.
ART. 45
În cazul reautorizarii titularului, suspendarea licenţelor înceteazã, iar cele care sunt în termenul de valabilitate înscris pe licenţe vor fi returnate titularului (exemplarele pentru vama).

SECŢIUNEA a VI-a
Alte dispoziţii

ART. 46
Eliberarea licenţelor globale determina obligaţia titularilor de licenţe sa transmitã trimestrial Agenţiei, în termen de 10 zile lucrãtoare de la sfârşitul trimestrului respectiv, situaţia stadiului derulãrii operaţiunilor, dupã cum urmeazã:
a) numãr de licenta;
b) categorii de produse militare;
c) valoarea produselor militare exportate/importate, pe categorii de parteneri externi, cumulat cu valoarea trimestrelor anterioare;
d) declaraţiile vamale şi facturile corespunzãtoare operaţiunilor derulate, în copie, certificate de cãtre persoana care are dreptul sa angajeze rãspunderea juridicã a societãţii.
ART. 47
Operaţiunile cu produse militare privind asistenta tehnica şi transmisia de software sau tehnologie prin mijloace electronice, definite conform Ordonanţei de urgenta, se efectueazã în baza autorizaţiei pentru efectuarea de astfel de operaţiuni, cu notificarea prealabilã a Agenţiei. Notificarea va conţine date referitoare la:
a) în cazul asistenţei tehnice:
1. scopul şi descrierea operaţiunii;
2. produsele militare care fac obiectul asistenţei tehnice;
3. modalitatea de acordare a asistenţei tehnice;
4. datele de identificare şi obiectul de activitate al partenerului extern;
5. modalitatea de finanţare a operaţiunii;
6. documente justificative relevante (contract, comanda);
b) în cazul transmisiei de software sau de tehnologie prin mijloace electronice:
1. produsele militare care fac obiectul transmisiei de software sau de tehnologie;
2. denumirea, cantitatea şi descrierea software sau tehnologiei care face obiectul transmisiei;
3. motivatia transmiterii software sau tehnologiei şi documentele justificative aferente;
4. date despre partenerul extern care primeşte software sau tehnologia;
5. modul de transmitere a software sau tehnologiei.

CAP. IV
Eliberarea şi utilizarea permiselor

SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale

ART. 48
Operaţiunile cu produse militare, care se desfãşoarã pe baza permiselor, sunt:
1. operaţiunile necomerciale;
2. tranzitul internaţional pe teritoriul României;
3. transbordarea pe teritoriul României.

SECŢIUNEA a II-a
Eliberarea permiselor pentru operaţiuni necomerciale cu produse militare

ART. 49
Pentru operaţiunile necomerciale de scoatere sau introducere, în regim definitiv sau temporar, din sau în teritoriul României a produselor militare, vor fi depuse la sediul Agenţiei, în vederea eliberãrii permisului pentru operaţiuni necomerciale cu produse militare, urmãtoarele documente, dupã caz:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de permis;
b) cerere-tip pentru eliberarea permisului, semnatã de persoana fizica sau de reprezentantul legal al persoanei juridice ori de cãtre o alta persoana imputernicita de acesta;
c) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care solicita permisul;
d) documente din care sa rezulte date referitoare la:
- denumirea şi tipul activitãţii;
- locul unde se desfãşoarã activitatea;
- date de identificare a partenerilor strãini;
- date de identificare a partenerilor romani;
- denumirea, cantitatea şi modul de ambalare ale produselor care fac obiectul operaţiunii;
- mijlocul de transport cu ajutorul cãruia se va efectua operaţiunea necomercialã;
- perioada în care se desfãşoarã operaţiunea necomercialã;
- denumirea punctului de intrare în teritoriul României;
- denumirea punctului de ieşire din teritoriul României;
- numãrul şi identitatea personalului care participa la operaţiune (dacã exista în dotare armament şi munitie, se vor prezenta şi date referitoare la tip, cantitate şi scop);
e) avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare pentru produse militare care conţin surse de radiatii ionizante;
f) documente care cuprind garanţiile partenerului extern, din care sa rezulte ca produsele militare transferate nu vor fi folosite în scopuri care sa prejudicieze obligaţiile sau angajamentele internaţionale asumate de România (în cazul operaţiunilor de scoatere din teritoriul României);
g) alte documente solicitate de Agenţie, dupã caz.
ART. 50
(1) Operaţiunile de scoatere în regim temporar sau definitiv a produselor militare, efectuate în legatura cu participarea României la misiuni militare externe, aprobate în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la misiuni în afarã teritoriului statului roman, se realizeazã fãrã permis pentru operaţiuni necomerciale.
(2) Introducerea în teritoriul naţional, în regim temporar, de produse militare pentru desfãşurarea de cãtre esaloanele militare ale statelor care nu sunt membre NATO a activitãţilor de pregãtire în comun cu formaţiuni din structura sau din subordinea sistemului naţional de apãrare şi securitate nationala ori a altor activitãţi se efectueazã pe baza aprobãrii autoritãţilor publice abilitate potrivit Ordonanţei de urgenta, prin permis eliberat de Agenţie.
(3) Scoaterea în regim temporar de produse militare aflate în dotarea forţelor de securitate şi protecţie în legatura cu misiuni externe de protecţie a demnitarilor, aprobate conform Ordonanţei de urgenta, se realizeazã fãrã permis pentru operaţiuni necomerciale.
(4) Introducerea în teritoriul naţional, în regim temporar, de produse militare în legatura cu misiuni de protecţie executate împreunã cu organisme specializate din România se efectueazã fãrã permis pentru operaţiuni necomerciale.
(5) Scoaterea din teritoriul naţional, în regim temporar, de produse militare, în legatura cu executarea unor misiuni de protecţie la solicitarea unor organisme internaţionale, se efectueazã pe baza aprobãrii autoritãţilor publice abilitate, potrivit Ordonanţei de urgenta, prin permis eliberat de Agenţie.
ART. 51
Valabilitatea permiselor pentru operaţiuni necomerciale este de cel mult un an de la data emiterii.
ART. 52
Termenul de valabilitate a permiselor pentru operaţiuni necomerciale poate fi prelungit de cãtre Agenţie, la solicitarea justificatã, însoţitã de o noua cerere a titularului de permis.
ART. 53
Cererile de permis pentru operaţiuni necomerciale se soluţioneazã în termen de 30 zile de la data depunerii documentaţiei complete. În situaţii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu 15 zile.

SECŢIUNEA a III-a
Eliberarea permiselor de tranzit internaţional de produse militare

ART. 54
Pentru eliberarea permisului de tranzit internaţional de produse militare vor fi depuse la sediul Agenţiei urmãtoarele documente, dupã caz:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de permis;
b) cerere-tip pentru eliberarea permisului de tranzit internaţional, semnatã de persoana fizica sau de reprezentantul legal al persoanei juridice ori de cãtre o alta persoana imputernicita de acesta;
c) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care solicita permisul;
d) documente din care sa rezulte date referitoare la:
- date de identificare a partenerilor strãini;
- denumirea, cantitatea şi modul de ambalare ale produselor militare ce fac obiectul tranzitului;
- date despre numãrul şi identitatea personalului care însoţeşte transportul (dacã exista în dotare armament şi munitie, se vor prezenta şi date referitoare la tip, cantitate şi scop);
- mijlocul de transport cu ajutorul cãruia se va efectua tranzitul şi dacã se solicita transbordarea produselor;
- perioada în care se va efectua tranzitul;
- denumirea punctului de intrare în teritoriul României;
- denumirea punctului de ieşire din teritoriul României;
e) factura externa;
f) licenta de export sau documentul echivalent emis de cãtre autoritatea din ţara exportatorului;
g) licenta de import sau documentul echivalent emis de cãtre autoritatea din statul destinatar al tranzitului;
h) documentul de autorizare a tranzitului, emis de statul vecin pe care urmeazã sa îl tranziteze produsele militare dupã pãrãsirea teritoriului naţional al României;
i) avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare în cazul tranzitului produselor militare care conţin surse de radiatii ionizante;
j) documente din care sa rezulte ca au fost luate mãsurile necesare pentru asigurarea pazei şi securitãţii transportului pe teritoriul României;
k) alte documente solicitate de Agenţie, dupã caz.
ART. 55
Tranzitul de produse militare care intra în compunerea esaloanelor militare ale forţelor armate strãine ale statelor care nu sunt membre NATO se efectueazã pe baza aprobãrii autoritãţilor publice abilitate, potrivit Ordonanţei de urgenta, prin permis eliberat de agenţie.
ART. 56
Tranzitul de produse militare care intra în compunerea esaloanelor militare ale statelor membre NATO se efectueazã fãrã permis de tranzit internaţional.
ART. 57
Valabilitatea permisului de tranzit internaţional de produse militare pe teritoriul României este de cel mult 45 de zile de la data emiterii.
ART. 58
Termenul de valabilitate a permiselor de tranzit internaţional poate fi prelungit de cãtre Agenţie, la solicitarea justificatã, însoţitã de o noua cerere a titularului de permis.
ART. 59
Cererile de permis de tranzit internaţional de produse militare se soluţioneazã în termen de 5 zile de la data depunerii documentaţiei complete. În situaţii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu doua zile.

SECŢIUNEA a IV-a
Eliberarea permiselor de transbordare de produse militare

ART. 60
Pentru eliberarea permisului de transbordare de produse militare vor fi depuse la sediul Agenţiei urmãtoarele documente, dupã caz:
a) adresa de inaintare în vederea examinãrii şi aprobãrii cererii de permis;
b) cerere-tip pentru eliberarea permisului de transbordare, semnatã de persoana fizica sau de reprezentantul persoanei juridice care solicita transbordarea;
c) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care solicita permisul;
d) documente din care sa rezulte date referitoare la:
- denumirea şi date de identificare ale persoanelor care sunt proprietare ale produselor militare ce sunt transbordate;
- denumirea, cantitatea şi modul de ambalare ale produselor militare ce fac obiectul transbordarii;
- locul şi perioada în care se va efectua transbordarea;
- denumirea mijloacelor de transport din şi în care se va efectua transbordarea;
e) licenta de export sau documentul echivalent emis de cãtre autoritatea statului din care se efectueazã transferul produselor militare;
f) licenta de import sau documentul echivalent emis de cãtre autoritatea din statul importatorului;
g) avizul Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare în cazul transbordarii de produse militare care conţin surse de radiatii ionizante;
h) alte documente solicitate de Agenţie, dupã caz.
ART. 61
Operaţiunile de transbordare de produse militare care intra în compunerea esaloanelor militare ale forţelor armate ale statelor care nu sunt membre NATO se efectueazã pe baza aprobãrii autoritãţilor publice abilitate potrivit Ordonanţei de urgenta, prin permis eliberat de Agenţie.
ART. 62
Operaţiunile de transbordare de produse militare, efectuate în legatura cu participarea României la misiuni militare externe sau a esaloanelor militare ale celorlalte state membre NATO, se efectueazã fãrã permis de transbordare.
ART. 63
Valabilitatea permisului de transbordare de produse militare pe teritoriul României este de cel mult 45 de zile de la data emiterii.
ART. 64
Termenul de valabilitate a permiselor de transbordare poate fi prelungit de cãtre Agenţie, la solicitarea justificatã, însoţitã de o noua cerere a titularului de permis.
ART. 65
Cererile de permis de transbordare de produse militare se soluţioneazã în termen de 5 zile de la data depunerii documentaţiei complete. În situaţii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu doua zile.

SECŢIUNEA a V-a
Dispoziţii generale de eliberare a permiselor

ART. 66
Cererile de permis pentru operaţiuni necomerciale, tranzit internaţional şi transbordare de produse militare se aproba sau se refuza prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
ART. 67
Eliberarea permiselor se refuza în oricare dintre urmãtoarele cazuri:
- durata de funcţionare a persoanei juridice, conform actelor de înfiinţare, a expirat;
- documentele prezentate în susţinerea cererilor de permis conţin ştersãturi, modificãri sau adaugari în raport cu forma şi textul iniţiale sau şi-au pierdut valabilitatea;
- impotriva solicitantului a fost început procesul penal pentru sãvârşirea unor infracţiuni de nerespectare a regimului de control al exporturilor cu produse militare sau solicitantul se afla în executare silitã;
- solicitantul a dovedit ca în derularea unor operaţiuni anterioare cu produse militare nu are capacitate de a se conformã Ordonanţei de urgenta şi prezentelor norme metodologice.
ART. 68
Intreaga rãspundere pentru corectitudinea datelor şi informaţiilor prezentate în sprijinul solicitãrii cererii de permis revine solicitantului.

SECŢIUNEA a VI-a
Utilizarea permiselor

ART. 69
Permisele eliberate se referã la o singura operaţiune supusã controlului prin acest instrument administrativ.
ART. 70
(1) Permisele emise de Agenţie pot fi utilizate numai de titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în acestea, şi nu pot fi cesionate direct sau indirect.
(2) Titularul de permis este rãspunzãtor de modul de utilizare a acestuia în conformitate cu condiţiile în care a fost eliberat.
ART. 71
(1) Titularul de permis este obligat sa declare Agenţiei orice modificare fata de datele înscrise în permisul eliberat de Agenţie, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor militare.
(2) În cazul în care asemenea modificãri nu schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emis permisul, acesta poate fi modificat de Agenţie, la solicitarea scrisã a titularului.
(3) În cazul în care asemenea modificãri schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emis permisul, acesta este anulat, iar declararea modificãrilor poate fi consideratã o noua cerere de permis.
(4) Modificarea sau anularea permiselor se face prin ordin semnat de preşedintele Agenţiei.
ART. 72
În cazul pierderii, deteriorarii sau furtului unuia sau ambelor exemplare ale unui permis, titularul este obligat sa notifice Agenţia.
ART. 73
În cazul neefectuarii operaţiunilor autorizate prin permise în perioada de valabilitate a acestora, titularul are obligaţia sa transmitã Agenţiei exemplarele pentru vama, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de valabilitate a acestora.

SECŢIUNEA a VII-a
Dispoziţii finale

ART. 74
Documentele care confirma închiderea operaţiunilor cu produse militare efectuate pe baza de permise se transmit Agenţiei de cãtre titularii de permise, în termen de 10 zile de la încheierea acestora.
ART. 75
Formularele-tip de permise pentru operaţiuni necomerciale, tranzit internaţional şi transbordare de produse militare sunt tipãrite în 3 exemplare de culori diferite şi au urmãtoarele destinaţii:
- exemplar pentru titular - culoarea verde;
- exemplar pentru vama - culoarea roşie;
- exemplar pentru Agenţie - culoarea albastra.
ART. 76
Permisele pot fi ridicate de la sediul Agenţiei numai de persoana fizica care a solicitat permis sau de cãtre persoana imputernicita de cãtre reprezentantul legal al persoanei juridice.

CAP. V
Relaţia Guvern-industrie

ART. 77
În conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenta, pentru îndeplinirea obiectului sau de activitate, Agenţia are, între altele, urmãtoarele atribuţii:
a) iniţiazã proiecte de acte normative şi elaboreazã reglementãrile proprii şi comune cu alte autoritãţi abilitate în domeniu;
b) informeazã anual Guvernul asupra operaţiunilor cu produse militare care sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta;
c) organizeazã, cu sprijinul ministerelor şi al instituţiilor implicate, programe de informare (seminarii, conferinţe etc.) a agenţilor economici în legatura cu principiile, obiectivele, normele şi procedurile privind regimul exporturilor, importurilor şi al altor operaţiuni cu produse militare;
d) acorda la cerere, gratuit, consultanţa de specialitate agenţilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea operaţiunilor de export, import sau a altor operaţiuni cu produse militare supuse regimului de control reglementat prin Ordonanta de urgenta;
e) controleazã modul de îndeplinire a obligaţiilor şi a angajamentelor asumate de România prin tratatele, acordurile şi aranjamentele internaţionale în domeniu.
ART. 78
Agenţii economici, prin reprezentanţii legali sau prin punctele de contact, sunt obligaţi sa participe la toate programele de informare organizate de Agenţie.
ART. 79
Agenţii economici, prin reprezentanţii legali sau prin punctele de contact, sunt obligaţi sa transmitã Agenţiei raportarile periodice şi anuale, în conformitate cu circularele transmise de Agenţie.
ART. 80
Serviciul de consultanţa de specialitate acordatã de Agenţie agenţilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea operaţiunilor de export, import sau a altor operaţiuni cu produse militare supuse regimului de control reglementat prin Ordonanta de urgenta se realizeazã prin posta, telefon, fax sau la sediul Agenţiei.
ART. 81
Serviciul de consultanţa de specialitate acordatã de Agenţie agenţilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea operaţiunilor de export, import sau a altor operaţiuni cu produse militare supuse regimului de control reglementat prin Ordonanta de urgenta consta în:
a) consultanţa de specialitate referitoare la încadrarea produselor şi tehnologiilor militare conform categoriilor prevãzute în listele de control;
b) consultanţa de specialitate referitoare la evaluarea activitãţilor de export, import şi a altor operaţiuni cu produse militare, în scopul îndeplinirii obligaţiilor şi a angajamentelor asumate de România prin tratatele, acordurile şi aranjamentele internaţionale în domeniu.
ART. 82
Pentru a beneficia de consultanţa de specialitate referitoare la încadrarea produselor şi tehnologiilor militare conform categoriilor prevãzute în listele de control, agenţii economici sunt obligaţi sa transmitã Agenţiei cererea de consultanţa completatã conform formularului corespunzãtor.
ART. 83
Cererea de consultanţa de specialitate referitoare la încadrarea produselor şi tehnologiilor militare conform categoriilor prevãzute în listele de control trebuie sa fie însoţitã de fişa tehnica a produsului, conţinând caracteristicile tehnice ale produsului şi date despre utilizarea acestuia.
ART. 84
Pentru a beneficia de consultanţa de specialitate referitoare la evaluarea activitãţilor de export, import şi a altor operaţiuni cu produse militare, în scopul îndeplinirii obligaţiilor şi a angajamentelor asumate de România prin tratatele, acordurile şi aranjamentele internaţionale în domeniu, agenţii economici sunt obligaţi sa se adreseze în scris Agenţiei, furnizand datele iniţiale ale tranzacţiei.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016