Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 54 din 27 ianuarie 1998  pentru aprobarea Normativului privind executia straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, cu emulsie de bitum    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 54 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normativului privind executia straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, cu emulsie de bitum

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 127 bis din 26 martie 1998
În conformitate cu prevederile <>art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normativul privind execuţia straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, cu emulsie de bitum, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Anexa face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

ANEXA 1

NORMATIV
privind execuţia straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, cu emulsie de bitum

1. Generalitati
1.1. Prezentul normative se referã la condiţiile de execuţie şi recepţie a straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, din mixturi asfaltice pe baza de emulsie cationica cu bitum modificat cu polimer.
Prescripţiile prezentului normativ nu se aplica la executarea straturilor bituminoase subtiri, cilindrate, executate la cald cu bitum.
1.2. Definitie
1.2.1. Straturile rutiere bituminoase foarte subtiri, executate la rece, sunt destinate întreţinerii curente a imbracamintei rutiere şi au o grosime de 5-15 mm. Ele sunt realizate la temperatura mediului ambiant, din mixturi asfaltice pe baza de emulsie cu bitum modificat cu polimer, de regula necilindrate, denumite în prezentul normativ mixturi asfaltice turnate.
1.2.2. Mixturi asfaltice turnate constituie un amestec omogen de agregate naturale concasate 0-8, 0-11 filer şi/sau ciment (preumezite cu apa sau soluţie de aditiv) şi emulsie bituminoasa cationica cu rupere lenta, preparat şi pus în opera cu ajutorul unui utilaj complex, specific, denumit în continuare combina SFSR (combina pentru straturi foarte subtiri la rece).
1.3. Straturile bituminoase foarte subtiri pot fi simple sau duble.
În cazul straturilor duble, stratul inferior are rolul de reprofilare pentru eliminarea denivelarilor şi aducerea profilului transversal la parametrii stabiliţi.

2. Domeniul de aplicare
2.1. Straturile bituminoase foarte subtiri la rece sunt destinate execuţiei lucrãrilor curente de întreţinere a drumurilor de clasa tehnica II-V cu îmbrãcãminte bituminoasa sau din beton de ciment.
Straturile bituminoase foarte subtiri la rece se aplica numai pe drumuri cu capacitate portanta corepunzatoare.
2.2. Deficientele şi degradãrile care se pot remedia prin aplicarea straturilor foarte subtiri la rece sunt:
a) în cazul imbracamintei bituminoase, pe:
* suprafata poroasa, slefuita sau imbatranita;
* fisuri;
* denivelari în profil longitudinal şi/sau transversal, sub 2 cm;
b) în cazul imbracamintei din beton de ciment, pe:
* suprafata poroasa sau cu alveole;
* exfolieri, fisuri, crapaturi;
* denivelari în profil longitudinal şi/sau transversal, sub 2 cm.
2.3. În cazul suprafeţelor cu denivelari cuprinse între 1-2 cm, mãsurate cu rigla de 3 m, punerea în opera se realizeazã în doua straturi, dintre care primul strat are rol de strat de reprofilare.
2.4. Straturile foarte subtiri la rece nu se aplica în cazul în care denivelarile existente determinate de un fenomen de fluaj al imbracamintei bituminoase existente.
De asemenea, straturile foarte subtiri la rece nu se aplica pe îmbrãcãmintea bituminoasa care prezintã fenomene de exudare a bitumului.
2.5. Straturile foarte subtiri la rece nu maresc capacitatea portanta a sistemului rutier.

3. Condiţii tehnice
3.1. Elemente geometrice
3.1.1. Grosimea straturilor este în funcţie de domeniul de aplicare (strat de rulare, strat de reprofilare), de dimensiunea maxima a granulei agregatului natural utilizat şi se situeaza, de regula, între 5 şi 15 mm:
- pentru stratul de reprofilare, maximum 5 mm;
- pentru stratul de rulare, maximum 10 mm.
În aceste condiţii, cantitatea de mixtura pe metru patrat variaza în limitele 8-25 kg/mp, conform tabelului nr. 3.
3.1.2. Profilul transversal în aliniament, în curbe şi în zonele aferente de amenajare, precum şi pantele în profil transversal trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de SR 174-97
3.1.3. Declivitatea maxima a drumurilor pe care se pot aplica straturile bituminoase foarte subtiri este de 4,5% .
3.2. Abateri limita la elementele geometrice şi denivelari admisibile
3.2.1. Abaterile limita locale la lãţimea stratului fata de lãţimea imbracamintei suport sunt de +/-5 cm.
3.2.2. Denivelarile admise în lungul drumului, sub dreptarul de 3 m, sunt de maximum 5 mm.
3.2.3. Abaterile limita admise la panta profilului transversal pot fi de maximum +/- 5 mm/m.
3.3. Materiale
3.3.1. Agregatele naturale utilizate la execuţia straturilor bituminoase foarte subtiri sunt urmãtoarele:
- nisip de concasaj sort 0-3;
- cribluri sort 3-8 şi 8-11.
Ele trebuie sa provinã din roci de clasa minim B, conform SR 667-97, sa ateste o rezistenta mare la slefuire şi sa îndeplineascã condiţiile de calitate din tabelul nr. 1




Tabelul nr. 1
______________________________________________________________________________
|Nr. | Caracteristici | Sortul | Metoda de |
|crt.| |_________________ | analiza |
| | | 0-3 | 3-8 | 8-11 | |
|____|_______________________________________|_____|_____|______|______________|
| 1. | Conţinutul de granule: | | | | |
| | - care rãmân pe ciurul superior | | | | |
| | (d/max.)(% maxim) | 5 | 5 | 5 | STAS 730-89 |
| | - care trec prin ciurul (sita) | | | | |
| | inferioar(a) (d/min.)(% maxim) | - | 10 | 10 | |


| 2. |Coeficientul de forma (% maxim) | - | 25 | 25 | STAS 730-89 |
|------------------------------------------------------------------------------|
| 3. |Conţinutul de impuritati: | | | | |
| | - corpuri strãine | nu se admit | STAS 4606-80 |
| | - conţinut de fracţiuni sub 0,09 mm | | | | |
| | (% maxim) | - | 1,20| 1,0 | STAS 730-89 |
| | - argila | nu se admit | SR 667-97 |
|------------------------------------------------------------------------------|
| 4. |Uzura cu masina "Los Angeles" (% maxim)| - | 20 | STAS 730-89 |
|------------------------------------------------------------------------------|
| 5. |Rezistenta la inghet-dezghet: | | | | |
| |- coeficient de gelivitate (% maxim) | - | 3 | 3 | STAS 730-89 |
| |- sensibilitate la inghet (% maxim) | - | 25 | 25 | |
|------------------------------------------------------------------------------|
| 6. |Coeficient de activitate: | | | | |
| |- nisip de concasaj cu maximum 8% frac-| | | | |
| | tiuni 0-0,09 mm | 1,5 | - | - | STAS 730-89 |
| |- nisip de concasaj cu peste 8% frac- | | | | |
| | tiuni 0-0,09 mm | 2,0 | - | - | STAS 730-89 |
|______________________________________________________________________________|


Diferitele tipuri de sorturi de agregate naturale trebuie sa fie stocate în silozuri proprii, pe platforme betonate, amenajate cu pereţi despartitori, pentru evitarea impuritatilor.
3.3.2. Filerul care se utilizeazã este cel prevãzut în STAS 539-79.
3.3.3. Cimentul utilizat la execuţia straturilor bituminoase foarte subtiri trebuie sa satisfacã prevederile STAS 388-95.
Atât filerul, cat şi cimentul se vor livra de cãtre furnizori în saci şi se vor depozita în încãperi ferite de umezeala sau în silozuri.
3.3.4. Emulsia bituminoasa cationica pentru prepararea mixturii trebuie sa fie cu rupere lenta, pe baza de bitum modificat cu polimer şi sa îndeplineascã condiţiile tehnice din tabelul nr. 2.




Tabelul nr. 2
______________________________________________________________________________
|Nr. | Caracteristici | Condiţiile | Metoda de |
|crt.| | tehnice | determinare |
|____|______________________________________|__________________|_______________|
| 1. | Conţinut de bitum (%) | 60-65 | STAS 8877-72 |
|____|______________________________________|__________________|_______________|
| 2. | Omogenitate (rest pe sita de 0,63 mm)| maximum 0,1 | STAS 8877-72 |
| | (%) | | |
|____|______________________________________|__________________|_______________|
| 3. | Stabilitate la stocare, dupã 7 zile | | |
| | (rest pe sita de 0,63 mm) (%) | maximum 0,5 | STAS 8877-72 |
|____|______________________________________|__________________|_______________|
| 4. | Adezivitate (%) | minimum 90 | 10969/3-83 |
|____|______________________________________|__________________|_______________|
| 5. | Caracteristicile bitumului rezidual | | |
| | din emulsie: | | |
| | - penetratie la 25 gr.C, 1/10 mm | 60-100 | STAS 42-68 |
| | - ductilitate la 25 gr.C, cm | minimum 100 | STAS 61-88 |
| | - revenire elastica la 13 gr.C (%) | minimum 40 | anexa nr. 1 |
|______________________________________________________________________________|



3.3.5. Emulsia bituminoasa cationica pentru amorsari trebuie sa fie cu rupere rapida şi sa satisfacã condiţiile tehnice din STAS 8877-72.
3.3.6. Apa utilizata pentru preumezirea agregatelor naturale trebuie sa fie lipsitã de impuritati organice şi minerale şi sa îndeplineascã prevederile STAS 1342-91.
3.3.7. Ca aditivi pentru mãrirea timpului de rupere a emulsiei bituminoase se poate utiliza orice produs tensioactiv care rãspunde acestui obiectiv şi care se disperseaza cu usurinta la apa de preumezire.
3.4. Stratul-suport
Tronsoanele de drum pe care urmeazã sa se aplice straturile bituminoase foarte subtiri se selecteaza prin constatãri şi mãsurãtori prealabile, astfel încât sa se îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- sa aibã capacitatea portanta necesarã, conform normativelor în vigoare;
- denivelarile în profil longitudinal şi transversal sa fie de maximum 2 cm sub lata de 3 m;
- profilul transversal şi longitudinal de baza sa respecte prevederile SR 174-97 şi SR 183-95.
Înainte de asternerea mixturii asfaltice stratul-suport se pregãteşte conform pct. 4.1.
3.5. Caracteristicile mixturii asfaltice turnate
3.5.1. Tipurile de mixturi asfaltice turnate şi compozitia acestora în funcţie de dimensiunea maxima a granulei şi de domeniul lor de utilizare sunt redate în tabelul nr. 3.




Tabelul nr. 3
______________________________________________________________________________
|Nr. | Compozitia mixturii asfaltice | Stratul de | Stratul de |
|crt.| turnate | reprofilare | rulare |
| | |__________________|________________|
| | | tip 0/3| tip 0/8 | tip 0/11 |
|____|_____________________________________|________|_________|________________|
| 1. |Compozitia granulometrica, % | | | |
| |- treceri prin ciurul de 11 mm | - | 100 | 90-100 |
| |- treceri prin ciurul de 5 mm | - | 90-100 | 70-90 |
| |- treceri prin ciurul de 3,15 mm | 90-100 | 40-70 | 35-60 |
| |- treceri prin sita de 0,63 mm | 20-50 | 12-40 | 19-34 |
| |- treceri prin sita de 0,09 mm | 6-16 | 6-14 | 5-15 |


| 2. |Conţinut de bitum rezidual fata de | | | |
| |agregate naturale uscate, % |7,0-9,0 |5,5-8,0 | 6,0-7,5 |
|------------------------------------------------------------------------------|
| 3. |Cantitate de mixtura, kg/mp | 8-15 | 12-20 | 15-25 |
|------------------------------------------------------------------------------|


NOTA:
1. Pentru reglarea vitezei de rupere a emulsiei bituminoase fata de agregatul natural se recomanda utilizarea de ciment în proporţie de 2-3% fata de amestecul de agregate naturale.
2. Utilizarea stratului de reprofilare tip 0/3 sau 0/8 este în funcţie de natura deficienţelor preponderente ale stratului-suport. Astfel stratul tip 0/3 se aplica în cazul suprafeţelor fisurate sau poroase, iar stratul tip 0/8, în cazul suprafeţelor care necesita corectarea denivelarilor în profil transversal şi longitudinal.

3.5.2.Compozitia emulsiei şi a mixturii asfaltice turnate se stabileşte prin încercãri de laborator, pe baza materialelor care urmeazã sa fie puse în opera, avându-se în vedere urmãtoarele condiţii;
- începutul prizei sa nu se producã înainte de un minut de la adãugarea emulsiei, dar nu mai târziu de 3 minute;
- amestecul sa fie fluid şi omogen;
- amestecul asternut în strat subtire sa elimine apa limpede în decurs de 15-20 de minute.
3.6. Caracteristicile stratului de rulare gata executat
Stratul de rulare gata executat trebuie sa prezinte planeitate şi rugozitate conform tabelului nr. 4.




Tabelul nr. 4

______________________________________________________________________________
|Nr. | Caracteristici | Valori | Metoda de |
|crt.| | recomandate| determinare |
|____|_____________________________________________|____________|______________|
| 1. | Planeitate (denivelari), mm maximum | 5 | SR 174-97 |
|____|_____________________________________________|____________|______________|
| 2. | Uniformitate, indicele internaţional | Conform |Instrucţiunile|
| | (IRI) (%) |Instructi- | CESTRIN |
| | |unilor | |
| | |CESTRIN | |
|____|_____________________________________________|____________|______________|
| 3. | Rugozitate: | | |
| | - rezistenta la alunecare, cu pendulul | | |
| | SRT, unitãţi SRT | >65 | STAS 8849-83 |
| | - rugozitate geometrica, HS (mm) | >6 | |
|______________________________________________________________________________|



4. Prescripţii generale de execuţie

4.1. Lucrãri pregãtitoare
4.1.1. Pregãtirea stratului-suport
Înainte de aplicarea straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, dupã executarea verificãrilor prevãzute la pct. 3.4, stratul-suport trebuie sa fie supus operaţiunilor de remediere a tuturor defectiunilor şi denivelarilor existente de maximum 2 cm, astfel încât acesta sa fie adus la cotele prevãzute în SR 174-97 şi SR 183-95.
Remedierea defectiunilor se va executa conform instrucţiunilor pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la îmbrãcãmintea rutiera moderna, indicativ CD 98-86.
Apoi stratul-suport se curata şi se amorseaza:
a) curatarea se face prin maturare mecanicã şi spalare cu jet de apa sub presiune;
b) amorsarea se executa uniform, prin stropire mecanizata cu emulsie bituminoasa cationica cu rupere rapida, într-o cantitate care sa asigure un bitum rezidual de 0,3-0,5 kg/mc (în funcţie de porozitatea stratului-suport). Amorsarea se executa dupã uscarea stratului-suport spãlat.
4.1.2. Pregãtirea materialelor granulare
Amestecarea sorturilor granulare (cribluri şi nisip de concasare) se va face în proportiile stabilite prin încercãri de laborator, astfel încât sa se obţinã un material omogen, cu compozitia granulometrica prescrisã de reteta.
Amestecul se realizeazã prin dozarea gravimetrica sau volumetrica a sorturilor granulare, cu ajutorul echipamentelor prevãzute la pct. 4.2.2. Precizia de dozare este de 4% .
4.2. Sistem de utilaje
4.2.1. Pentru pregãtirea stratului-suport sunt necesare urmãtoarele echipamente: utilaje pentru perierea mecanicã şi spalarea stratului-suport (un singur echipament) sau doua echipamente distincte (perie mecanicã şi utilaj pentru spalarea sub presiune).
4.2.2. Pentru pregãtirea amestecului de agregate naturale sunt necesare urmãtoarele utilaje:
- încãrcãtor cu cupa;
- buncare predozatoare sau buncare cu dozare gravimetrica;
- transportor cu banda;
- malaxor cu amestec continuu sau betoniera;
- buncar de stocare a amestecului.
4.2.3 Rezervoare verticale cu pompa de încãrcare-descãrcare pentru emulsiile bituminoase cu rupere lenta şi, separat, cu rupere rapida
4.2.4. Combina de execuţie a straturilor foarte subtiri la rece cu emulsie bituminoasa; este o masina mobila, care lucreazã în flux continuu, cu o autonomie legatã de volumul de agregate naturale care poate fi depozitat pe masina (8-10 mc).
Principalele operaţiuni executate de combina sunt: dozarea materialelor componente (amestec de agregate naturale, filer sau ciment, emulsie bituminoasa, apa, aditiv), prepararea mixturii asfaltice turnate, asternerea acesteia în strat subtire (0,8-1,5 cm).
Alimentarea combinei cu toate materialele componente se realizeazã discontinuu
4.3. Prepararea şi punerea în opera
4.3.1. Pregãtirea utilajului de preparare şi punere în opera
Se alimenteazã utilajul cu materialele componente, depozitandu-se separat în buncarele special amenajate pe masina.
4.3.2. Prepararea mixturii
Prepararea mixturii se realizeazã în malaxorul combinei, în care sunt introduse, în flux continuu, materialele componente, astfel:
a) materialul granulat este transmis la malaxor cu ajutorul unui transportor elicoidal, debitul prescris fiind asigurat de turatia variabila a snecului;
b) filerul (cimentul) este introdus în malaxor prin cadere libera, iar dozarea se efectueazã volumetric;
c) apa, aditivul şi emulsia sunt transmise la malaxor de cãtre pompele dozatoare cu debit variabil, prin intermediul rampelor de stropire;
d) agregatele sunt mai întâi preumezite, cu ajutorul unei rampe de stropire, cu amestecul apa/aditiv, în momentul în care acestea cad în malaxor. O alta rampa de stropire, situata puţin mai în spate, trimite emulsia bituminoasa peste agregatele preumezite.
Sistemele de dozare a componentelor mixturii trebuie sa ateste o precizie de:
- +/-4% pentru agregatele naturale;
- +/-1% pentru emulsie şi apa de preumezire.
La începerea lucrului se pun în funcţiune malaxorul, pompa de apa şi snecul transportor al materialului granular. Când acesta a ajuns în dreptul rampei de stropire cu emulsie, se pune în funcţiune şi pompa de emulsie.
Din malaxor mixtura ajunge pe un jgheab, de unde este deversata între longrinele repartizorului.
4.3.3. Asternerea mixturii asfaltice
4.3.3.1. Asternerea mixturii se realizeazã continuu cu ajutorul a 1-2 transportoare elicoidale sau cu paleta.
Realizarea unei calitãţi corespunzãtoare a mixturii şi buna sa repartizare pe stratul-suport sunt obţinute prin variatii ale vitezei de inaintare a combinei.
Viteaza o data reglata nu se va modifica decât în cazul apariţiei unor schimbãri importante în ceea ce priveşte configuraţia terenului sau starea suprafeţei stratului-suport.
4.3.3.2. Asternerea mixturii se realizeazã într-unul sau în doua straturi, în funcţie de mãrimea denivelarilor suprafeţei stratului-suport.
În cazul executãrii a doua straturi din mixtura asfaltica turnata la rece, respectiv a stratului de reprofilare şi a stratului de rulare, cel de-al doilea strat se executa dupã consolidarea primului strat.
4.3.3.3. La sfârşitul zile de lucru, la alimentarea utilajului sau la apariţia unor defectiuni ale acestuia, se opreşte alimentarea malaxorului şi se asterne intreaga cantitate de mixtura existenta, indepartandu-se portiunile necorespunzãtoare.
La încheierea programului de lucru, malaxorul se goleste şi se curata temeinic, pentru evitarea aglomerarii mixturii pe palete sau pe snec.
4.3.3.4. De regula, straturile bituminoase foarte subtiri la rece nu se compacteaza.
Operaţiunea de compactare mecanicã se recomanda a se executa numai în cazul în care drumurile nu sunt expuse traficului sau pe care traficul este redus, neputându-se asigura compactarea ulterioara a stratului şi evaporarea completa a apei din mixtura asfaltica turnata.
Operaţiunea de compactare se efectueazã cu compactori cu pneuri lis de 10 t. Compactarea se executa pe fiecare stat în parte.
Viteza de lucru a compactorului este de 5-8 km/h. Operaţiunea de compactare se executa în lungul drumului, de la margine spre ax, prin realizarea unui numãr de 5 treceri.
Înainte de compactare, pentru evitarea lipirii mixturii de pneuri, suprafata mixturii asternute poate fi tratata cu nisip natural fin (0-3 mm), prin rãspândirea unei cantitãţi de circa 2 kg/mp.
4.4. Condiţii de aplicare şi dare în circulaţie
4.4.1. Lucrãrile de execuţie a straturilor bituminoase foarte subtiri la rece se vor desfasura în anotimpul cãlduros, la temperaturi cuprinse între 10 gr.C şi 30 gr.C, în perioada 1 mai - 15 septembrie, în zona de şes, şi 1 iunie - 15 august, în zona de munte, pentru a se putea asigura eliminarea apei din strat, fãrã riscul apariţiei fenomenelor de inghet-dezghet, care ar putea conduce la erodarea stratului.
4.4.2. Timpul de la asternere pana la darea în circulaţie va fi stabilit de cãtre laboratorul societãţii de construcţii.
Viteaza de circulaţie în primele 2-3 ore de la darea în circulaţie a sectorului va fi de maximum 30 km/h.
4.4.3. Perioada de la execuţia stratului subtire pana la darea în circulaţie, respectiv de rupere a emulsiei şi de eliminare a apei din strat, depinde de diversi factori, cum sunt: condiţiile atmosferice, grosimea stratului, natura stratului-suport şi a materialelor granulare utilizate.

5. Reguli şi metode de verificare a calitãţii
5.1. Verificarea materialelor
Verificarea materialelor componente se executa în conformitate cu prescripţiile din standardele şi normele respective, menţionate la pct. 3, pe fiecare lot aprovizionat, dupã cum urmeazã:
a) Nisip de concasaj:
- natura mineralogica (examinare vizuala);
- granulozitatea (STAS 4606-80);
- conţinutul de impuritati (corpuri strãine, STAS 4606-80);
- coeficient de activitate (STAS 730-89).
b) Criblura:
- natura mineralogica (examinare vizuala);
- granulozitatea (STAS 4606-80);
- coeficientul de forma (STAS 730-89);
- uzura cu masina "Los Angeles" (STAS 730-89);
- rezistenta la inghet-dezghet (STAS 730-89);
- conţinutul de impuritati:
- corpuri strãine (STAS 4606-80);
- argila (SR 667-97);
- conţinutul de fracţiuni sub 0,09 mm (STAS 730-89).
c) Filer:
- finetea (STAS 539-79);
- umiditatea (STAS 539-79).
d) Ciment:
- finetea (STAS 227/2-94);
- timpul de priza (SR EN 196-3).
e) Emulsii bituminoase cationice:
- conţinutul de bitum (STAS 8877-72);
- omogenitatea (STAS 8877-72);
- stabilitatea la stocare şi la transport (STAS 8877-72);
- adezivitatea (STAS 10969/2-88);
- caracteristicile bitumului rezidual numai pentru emulsia bituminoasa cationica cu rupere lenta (penetratie: STAS 42-68; ductilitate: STAS 61-88; revenire elastica: anexa nr. 1).
Pentru toate produsele societatea comercialã va prezenta certificate de conformitate a calitãţii.
5.2. Verificarea stratului-suport
5.2.1. Sectoarele pe care urmeazã sa se aplice straturile bituminoase foarte subtiri se vor selecta prin efectuarea verificãrilor specificate la pct. 3.4, dupã cum urmeazã:
- capacitatea portanta (conform Instrucţiuni INCERTRANS);
- denivelari (SR 174-97);
- indicele de degradare (instrucţiuni CD 156-86);
- elemente geometrice (SR 174-97; SR 183-95).
5.2.2. Înainte de execuţia straturilor foarte subtiri se vor verifica lucrãrile de pregãtire a stratului-suport, conform pct. 4.1.1. În acest scop, dupã efectuarea lucrãrilor de reparaţii, se va proceda la recepţia acestora şi al încheierea unui proces-verbal de verificare, pe faze de executare.
5.3. Verificarea procesului tehnologic de prepararea şi punere în opera
Pe parcursul execuţiei straturilor bituminoase foarte subtiri se vor efectua urmãtoarele verificãri:
- granulozitatea amestecului de materiale granulare cu care se alimenteazã combina (zilnic);
- omogenitatea emulsiei (la fiecare lot);
- verificarea dispozitivelor de dozare a componentelor;
- funcţionarea corecta a dispozitivelor de dozare;
- pregãtirea corespunzãtoare a stratului-suport, gradul de curãţenie şi de amorsare;
- omogenitatea mixturii asfaltice pe toatã lãţimea de lucru;
- grosimea stratului asternut;
- darea în circulaţie numai dupã ruperea completa a emulsiei şi întãrirea mixturii. Verificarea se efectueazã prin tamponarea suprafeţei stratului cu o hârtie de filtru. Traficul poate fi deschis în momentul în care liantul din mixtura nu mai adera la hârtia de filtru;
- compozitia mixturii, conform pct. 5.4.
5.4. Verificarea compoziţiei mixturii
Verificarea se face pe probe prelevate în timpul execuţiei, câte doua probe de 3-5 kg pentru fiecare 1.000 mp de mixtura asternuta.
Probele se preleveaza în timpul functionarii combinei, dupã intrarea în regim de lucru, în pungi de plastic rezistente, de la jgheabul de deversare a mixturii din malaxor. Dupã prelevare, pungile se leagã etans şi mixtura se framanta în punga pana la ruperea emulsiei, pentru asigurarea omogenitatii probei.
Verificarea compoziţiei mixturii se efectueazã conform STAS 1338/2-87, cu menţiunea ca, în prealabil, aceasta sa fie uscata prin menţinerea în etuva la temperatura de 105 gr.C, pana la greutatea constanta.
5.5. Verificarea stratului gata executat
5.5.1.1. Uniformitatea suprafeţei în profil longitudinal se verifica cu un dreptar de 3 m lungime, la 10 cm de axa drumului şi la circa 1 m de la marginea partii carosabile.
Pentru mãsurarea denivelarilor în profil longitudinal se utilizeazã o pana de maximum 30 mm latime, cu inclinatia 1/10. Fata inclinata a penei va avea gradatii corespunzãtoare diferenţelor de înãlţime de 1 mm.
Pentru a citi denivelarea, pana se introduce între îmbrãcãminte şi fata inferioarã a dreptarului.
5.5.1.2. Uniformitatea suprafeţei de rulare în profil longitudinal se poate determina şi cu analizorul de profil longitudinal (A.P.L.), conform Instrucţiunilor CESTRIN.
5.5.1.3. Uniformitatea suprafeţei în profil transversal se verifica cu un sablon având profilul prevãzut de proiect şi lungimea egala cu lãţimea imbracamintei; sablonul se aseaza pe doua suporturi puse pe marginea imbracamintei. Suportul de la capãt al sablonului are 4 cm grosime, iar celãlalt are grosimea variabila în trepte, pentru a se asigura poziţia orizontala a sablonului.
5.5.1.4. Pentru verificarea respectãrii profilului în sens transversal, se va folosi o pana gradata având lungimea de 30 cm, grosimea de maximum 3 cm şi înãlţimea la cele doua capete de 1,5 cm şi, respectiv 9 cm. Gradatiile vor fi corespunzãtoare diferenţelor de înãlţime de 1 mm.
Mãsurarea se va face în axa drumului şi la distanţele de 1 m şi 2 m de la margine.
5.5.1.5. Verificarea profilurilor transversale cu panta unica se face cu un dreptar, în locul sablonului de profil transversal.
5.5.2. Verificarea rugozitatii se face cu aparatul SRT şi prin metoda inaltimii de nisip, în conformitate cu prevederile STAS 8849-83.
Verificarea rugozitatii se poate face şi cu aparate de mãsura care funcţioneazã pe principiul rotii blocate, conform Instrucţiunilor CESTRIN.

6. Recepţia lucrãrilor
6.1. Recepţia preliminarã
Recepţia preliminarã a lucrãrilor de cãtre beneficiar se va face la o luna de la execuţia lucrãrilor şi de va efectua conform normelor în vigoare privind recepţia lucrãrilor de întreţinere a drumurilor, pe sectoare complet executate.
Comisia de recepţie va examina lucrãrile executate conform documentaţiei tehnice aprobate şi documentaţiei de control şi asigurare a calitãţii, întocmite în timpul executãrii.
Verificarea uniformitatii suprafeţei se face conform pct. 5.5.1.
Verificarea suprafeţei în profil longitudinal se face conform pct. 5.5.1.1. şi 5.5.1.2.
Verificarea în profil transversal se face conform pct. 5.5.1.3.
Verificarea rugozitatii se face conform pct. 5.5.2.
Rezultatele tuturor verificãrilor fac parte din documentaţia recepţiei preliminare.
6.2. Recepţia finala
Perioada de verificare a comportãrii în exploatare a lucrãrilor definitive va fi de minimum 24 de luni de la data recepţiei preliminare.
În perioada de garanţie a imbracamintei, toate eventualele defectiuni vor fi remediate de cãtre constructor.
Recepţia finala se face conform prescripţiilor legale în vigoare.

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016