Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 54 din 25 mai 2018  privind autorizarea în România a auditorilor financiari autorizaţi în alte state membre  şi a auditorilor autorizaţi în ţări terţe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 54 din 25 mai 2018 privind autorizarea în România a auditorilor financiari autorizaţi în alte state membre şi a auditorilor autorizaţi în ţări terţe

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 454 din 31 mai 2018
    În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2), art. 5, art. 7-12, art. 13 şi 66 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative,
    având în vedere prevederile art. 77 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 162/2017,
    preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar emite prezentul ordin.
    ART. 1
    (1) Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) este autoritatea competentă responsabilă pentru autorizarea auditorilor financiari care au fost autorizaţi în alt stat membru şi a auditorilor autorizaţi în ţări terţe.
    (2) Stat membru înseamnă un stat membru al Uniunii Europene/Spaţiului Economic European.

    ART. 2
    (1) ASPAAS autorizează auditorii financiari care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) au fost autorizaţi, respectiv au obţinut dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în statul membru de origine;
    b) îndeplinesc condiţiile de bună reputaţie prevăzute la art. 5 din Legea nr. 162/2017;
    c) au promovat testul de aptitudini organizat de ASPAAS în baza Legii nr. 162/2017 şi a prezentului ordin.

    (2) Stat membru de origine înseamnă statul membru în care auditorul financiar este autorizat în conformitate cu art. 3 alin. (1) din Legea nr. 162/2017.
    (3) Prin profesia de auditor financiar se înţelege profesia de auditor, indiferent sub care denumire este reglementată această profesie în statul membru respectiv.

    ART. 3
    Orice persoană fizică autorizată şi care a obţinut dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în alt stat membru poate participa la testul de aptitudini.

    ART. 4
    În vederea înscrierii la testul de aptitudini, persoanele prevăzute la art. 3 trebuie să depună la ASPAAS sau la Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), în cazul delegării activităţii, următoarele documente:
    a) cerere de înscriere (conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin);
    b) copie de pe paşaport sau alt act de identitate;
    c) certificatul/documentul eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, care atestă autorizarea sau înregistrarea ca auditor financiar şi din care reiese dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în statul respectiv, valabil în anul înscrierii la testul de aptitudini, în copie;
    d) curriculum vitae semnat şi datat pe fiecare pagină;
    e) 3 fotografii tip legitimaţie (3/4);
    f) cazier judiciar în termenul legal de valabilitate;
    g) dovada achitării taxei de înscriere la testul de aptitudini.


    ART. 5
    (1) Documentele menţionate la art. 4 se depun, personal sau prin delegat cu împuternicire simplă, însoţite de traducerea în limba română legalizată de un notar public din România, cu minimum 7 zile lucrătoare înainte de data stabilită de ASPAAS şi publicată pe site-ul propriu pentru susţinerea testului de aptitudini.
    (2) În cazul delegării activităţii, data de susţinere a testului de aptitudini este stabilită de ASPAAS şi se va publica şi pe site-ul CAFR.
    (3) Dosarele care se depun în afara termenului prevăzut la alin. (1) sunt respinse.
    (4) ASPAAS verifică dosarele de înscriere, stabileşte şi publică pe site-ul propriu lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la testul de aptitudini cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data de susţinere a testului de aptitudini.
    (5) În cazul delegării activităţii, CAFR verifică dosarele de înscriere, stabileşte şi publică pe site-ul propriu lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la testul de aptitudini cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data de susţinere a testului de aptitudini.
    (6) Contestaţiile privind lista candidaţilor care nu au fost acceptaţi pentru participare la testul de aptitudini se depun la ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării activităţii, în termen de o zi lucrătoare de la afişarea listei candidaţilor şi se soluţionează în cel mult o zi lucrătoare.
    (7) Lista finală a candidaţilor admişi se publică cu minimum o zi lucrătoare înainte de data stabilită pentru susţinerea testului de aptitudini.
    (8) Accesul în sala de examen este permis doar candidaţilor aflaţi pe lista finală prevăzută la alin. (7), membrilor comisiei de examinare şi reprezentanţilor ASPAAS.

    ART. 6
    (1) Testul de aptitudini se organizează de regulă o dată pe an, de obicei în luna iunie.
    (2) În situaţii excepţionale, prin ordin al preşedintelui ASPAAS, testul de aptitudini se poate organiza de mai multe ori în acelaşi an.
    (3) Testul de aptitudini se susţine în limba română şi constă într-o probă scrisă, tip grilă, şi o probă orală.
    (4) Proba orală se organizează, de regulă, în aceeaşi zi cu proba scrisă, după finalizarea acesteia.
    (5) Testul de aptitudini constă în verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe din legislația românească relevante pentru auditul statutar.
    (6) Tematica, bibliografia şi data susţinerii probelor se stabilesc de către ASPAAS.
    (7) Timpul stabilit pentru proba scrisă este de două ore.

    ART. 7
    (1) Examinarea se realizează de către o comisie formată din practicieni (auditori financiari autorizaţi în România, cu experienţă în profesie, inclusiv în audit statutar) şi specialişti care au cunoştinţe şi calificări relevante în domeniile din care se susţine testul de aptitudini.
    (2) Comisia de examinare este constituită din maximum 3 membri.
    (3) Membrii Comisiei de examinare sunt stabiliţi de ASPAAS.
    (4) La organizarea şi desfăşurarea celor două probe ale testului de aptitudini va fi prezent şi un reprezentant al ASPAS, în calitate de observator, numit prin decizie a preşedintelui ASPAAS.
    (5) Reprezentantul ASPAAS poate fi acelaşi la ambele probe sau diferit.
    (6) Membrii Comisiei de examinare şi reprezentantul/ reprezentanţii ASPAAS, care acţionează în calitate de observator/ observatori, semnează declaraţii pe propria răspundere privind regimul incompatibilităţilor şi al conflictelor de interese.
    (7) O persoană care are calitatea de soţ sau soţie, rudă ori afini până la gradul al treilea al unuia dintre candidaţi nu poate fi membru al Comisiei de examinare sau observator. Dacă incompatibilitatea apare ulterior desemnării membrilor Comisiei,
    persoana în cauză are obligaţia de a comunica această situaţie preşedintelui Comisiei, în vederea înlocuirii sale.


    ART. 8
    Comisia de examinare are următoarele atribuţii:
    1. elaborează subiectele pentru testul de aptitudini, în conformitate cu tematica şi bibliografia stabilite de ASPAAS;
    2. elaborează baremul de corectare pentru proba scrisă;
    3. corectează lucrările şi afişează rezultatele la proba scrisă;
    4. stabileşte întrebările şi punctajul pentru proba orală;
    5. examinează candidaţii la proba orală;
    6. supraveghează desfăşurarea testului de aptitudini;
    7. validează prin semnătură rezultatele finale şi asigură publicarea acestora pe site-ul ASPAAS.


    ART. 9
    (1) Comisia de examinare elaborează subiectele tip grilă pentru proba scrisă, în două variante, în conformitate cu tematica şi bibliografia stabilite de ASPAAS.
    (2) Varianta selectată se extrage de către membrii Comisiei cu minimum 2 ore înaintea testului de aptitudini.
    (3) Întrebările pentru proba orală se stabilesc din fiecare domeniu, în număr cel puţin egal cu numărul de candidaţi înscrişi.
    (4) Nota pentru fiecare probă, în baza baremului stabilit, se consemnează în catalog, în care lucrările figurează cu un număr de identificare unic.
    (5) Nota minimă de promovare a fiecărei probe este 6,00. Nota minimă de promovare a testului de aptitudini este 7,00, obţinută ca medie aritmetică a celor două probe.

    ART. 10
    (1) Rezultatele la proba scrisă se pot contesta o singură dată, în termen de două zile lucrătoare de la publicarea lor.
    (2) Rezultatele la proba orală nu se pot contesta.
    (3) Contestaţiile se depun la ASPAAS sau la CAFR, în cazul delegării activităţii, personal sau prin delegat, ori pot fi transmise prin e-mail.
    (4) Contestaţiile transmise după expirarea termenului prevăzut la alin. (1) nu sunt luate în considerare.
    (5) Contestaţiile se soluţionează de către un membru al Comisiei de examinare care nu a participat la corectarea iniţială a lucrării, în termen de două zile lucrătoare de la depunerea lor.
    (6) Rezultatele soluţionării contestaţiilor se validează de către toţi membrii Comisiei de examinare, iar rezultatele finale se publică pe site-ul ASPAAS sau CAFR, în cazul delegării activităţii, în termen de o zi lucrătoare.

    ART. 11
    (1) Pe bază de reciprocitate, în temeiul unui acord încheiat între ASPAAS şi autoritatea competentă din ţara terţă, prin care ASPAAS evaluează îndeplinirea de către auditorul financiar din ţara terţă a cerinţelor echivalente celor prevăzute la art. 66 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, ASPAAS poate autoriza un auditor dintr-o ţară terţă ca auditor financiar în România.
    (2) Auditorii care au fost autorizaţi în ţări terţe cu care ASPAAS a încheiat un acord de reciprocitate potrivit prevederilor alin. (1), care solicită autorizarea ca auditori financiari în România, se supun aceloraşi condiţii de autorizare aplicabile auditorilor financiari autorizaţi în alt stat membru, în conformitate cu prevederile prezentului ordin.

    ART. 12
    Orice alte reglementări, protocoale sau acorduri emise sau încheiate de Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile şi CAFR se aplică în măsura în care acestea nu intră în contradicţie cu prevederile Legii nr. 162/2017 şi ale prezentului ordin.

    ART. 13
    Prezentul ordin se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar,
                    Cristiana Doina Tudor

    Bucureşti, 25 mai 2018.
    Nr. 54.
    ANEXA 1





    CERERE
    pentru înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România
    Subsemnatul/Subsemnata, ..............................., născut(ă) la data de ……........... în localitatea/judeţul/ţara .............., cu domiciliul în ………….............., str. ...................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. …..., sectorul/judeţul ............, telefon ……....., adresa de corespondenţă ………….........., e-mail ……………............, legitimat(ă) cu carte de identitate/paşaport seria ....... nr. ............., eliberat(ă) de ............ la data de ..........., cod numeric personal ..................., persoană de contact ……........., telefon …….............., declar că sunt auditor financiar autorizat în .............., nr. autorizaţie ...............şi solicit înscrierea la testul de aptitudini în vederea autorizării ca auditor financiar în România.
    Anexez următoarele documente:
    a) copie de pe paşaport sau alt act de identitate;
    b) certificatul/documentul eliberat de autoritatea competentă din alt stat membru, care atestă autorizarea sau înregistrarea ca auditor financiar şi din care reiese dreptul de practică a profesiei de auditor financiar în statul respectiv, valabil în anul înscrierii la testul de aptitudini, în copie;
    c) curriculum vitae semnat şi datat pe fiecare pagină;
    d) 3 fotografii tip legitimaţie (3/4);
    e) cazier judiciar în termenul legal de valabilitate;
    f) dovada achitării taxei de înscriere la testul de aptitudini.
    Data
    ......................
    Semnătura
    ......................

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016