Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 534 din 4 decembrie 2002  privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale in invatamantul liceal, filierele tehnologica si vocationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 534 din 4 decembrie 2002 privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale in invatamantul liceal, filierele tehnologica si vocationala

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 227 din 4 aprilie 2003
În baza dispoziţiilor <>art. 26 alin. (3) şi (4) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>Hotãrârii Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul educaţiei şi cercetãrii şi ministrul muncii şi solidaritãţii sociale emit prezentul ordin.

ART. 1
Se aproba Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învãţãmântul liceal, filierele tehnologicã şi vocationala, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de munca, Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, Direcţia generalã buget-finanţe din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învãţãmântului Profesional şi Tehnic, Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare şi unitãţile de învãţãmânt vor duce la îndeplinire prezentul ordin.
ART. 3
(1) Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) O data cu intrarea în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 4.320/2001 cu privire la aprobarea Metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului pentru obţinerea certificatului de competente profesionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 30 octombrie 2001, precum şi orice alta dispoziţie contrarã.

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Ecaterina Andronescu

Ministrul muncii şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu


ANEXA 1

METODOLOGIA
de organizare şi desfãşurare a examenului pentru
certificarea competentelor profesionale în învãţãmântul liceal,
filierele tehnologicã şi vocationala

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfãşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învãţãmântul liceal, filierele tehnologicã şi vocationala, pentru profilurile:
a) servicii, resurse naturale şi protecţia mediului şi tehnic pentru filiera tehnologicã;
b) artistic, pedagogic, teologic, sportiv şi muzici militare pentru filiera vocationala.
ART. 2
Absolvirea învãţãmântului liceal, filierele tehnologicã şi vocationala, are doua componente:
a) examenul de bacalaureat, a cãrui promovare da dreptul la obţinerea diplomei de bacalaureat;
b) examenul pentru certificarea competentelor profesionale, a cãrui promovare da dreptul la obţinerea certificatului de competente profesionale, corespunzãtor nivelului 3 de calificare - tehnician sau echivalent, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor ocupatiilor, meseriilor şi specializãrilor pentru care se asigura pregãtirea profesionalã prin învãţãmântul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare.
ART. 3
(1) La examenul pentru certificarea competentelor profesionale se pot prezenta absolvenţii învãţãmântului liceal, filierele tehnologicã şi vocationala, forma de învãţãmânt de zi.
(2) Candidaţii proveniţi din învãţãmântul liceal seral, filiera tehnologicã, se pot înscrie la examenul pentru certificarea competentelor profesionale numai dacã în clasele X-XIII au studiat disciplinele tehnologice de specialitate şi fac dovada ca au lucrat în producţie cel puţin un an în specializãri corespunzãtoare celei pentru care au fost şcolarizaţi sau au efectuat stagii de pregãtire practica în condiţiile prevãzute de Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 4.508/2001 referitor la aprobarea programelor şcolare pentru disciplina Pregãtire practica, clasele a X-a-a XII-a, învãţãmânt liceal filiera tehnologicã, pentru elevii de la învãţãmântul de zi.
ART. 4
(1) Candidaţii proveniţi din învãţãmântul liceal de stat, filierele tehnologicã şi vocationala, pot susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale, fãrã taxa, de cel mult doua ori. Prezentãrile ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe.
(2) Candidaţii proveniţi de la filierele tehnologicã şi vocationala din unitãţile de învãţãmânt liceal particular neacreditate, înfiinţate conform legii, susţin examenul pentru certificarea competentelor profesionale, cu achitarea unei taxe, la unitãţile de învãţãmânt de stat stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti. Unitãţile de învãţãmânt de stat la care aceşti candidaţi susţin examenul pentru certificarea competentelor profesionale se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.
(3) Taxa de examen menţionatã la alin. (1) şi (2) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. La stabilirea cuantumului taxei se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
(4) În conformitate cu alin. (2) al <>art. 103 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, unitãţile de învãţãmânt liceal particular, filierele tehnologicã şi vocationala, acreditate, fac parte din sistemul naţional de învãţãmânt şi organizeazã examen pentru certificarea competentelor profesionale pentru propriii absolvenţi.
ART. 5
(1) În urma promovãrii examenului pentru certificarea competentelor profesionale, absolventului i se elibereazã certificatul de competente profesionale, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în concordanta cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.246/2001 privind sistemul de certificare a nivelurilor de calificare prin învãţãmântul profesional, liceal - filiera tehnologicã şi vocationala - şi postliceal, precum şi cu Regulamentul privind regimul juridic al actelor de studii şi al documentelor de evidenta şcolarã în învãţãmântul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 3.678/2002 .
(2) Certificatul de competente profesionale este un act prin care se confirma pregãtirea profesionalã dobandita de absolvenţi pe intreaga durata a studiilor liceale.
(3) Certificatul de competente profesionale se elibereazã de secretariatul unitãţii de învãţãmânt la care s-a susţinut examenul pentru certificarea competentelor profesionale, dupã încheierea cursurilor clasei terminale a XII-a/a XIII-a, acelor absolvenţi care au promovat examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
ART. 6
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 84/1995 , republicatã, eliberarea certificatului de competente profesionale nu este condiţionatã de promovarea examenului de bacalaureat, cu excepţia profilului pedagogic din cadrul filierei vocationale.
(2) Absolvenţii profilului pedagogic pot beneficia de drepturile conferite de certificatul de competente profesionale numai dacã îndeplinesc condiţiile <>art. 7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, adicã sunt absolvenţi de liceu cu diploma de bacalaureat.

CAP. 2
Coordonarea metodologicã a examenului pentru certificarea competentelor profesionale
ART. 7

(1) Organizarea şi desfãşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învãţãmântul liceal, filierele tehnologicã şi vocationala, sunt coordonate la nivel naţional de Comisia nationala de evaluare şi certificare, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţioneazã în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
(2) Componenta şi atribuţiile Comisiei naţionale de evaluare şi certificare sunt stipulate în art. 7, 8 şi 9 din Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenelor de absolvire a învãţãmântului profesional şi postliceal, aprobatã prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale nr. 3.176/137/2002.
ART. 8
(1) La nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti se constituie comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti, care coordoneazã organizarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învãţãmântul profesional, postliceal şi liceal, filierele tehnologicã şi vocationala.
(2) Componenta şi atribuţiile comisiei de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti sunt stipulate în art. 10 şi 11 din Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenelor de absolvire a învãţãmântului profesional şi postliceal.
ART. 9
(1) La nivelul unitãţii de învãţãmânt, desemnatã centru de examen de comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti, coordonarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale revine comisiei de examinare din unitatea de învãţãmânt respectiva.
(2) Numirea comisiei de examinare din unitatea de învãţãmânt se face prin decizie a inspectorului şcolar general, la propunerea consiliului de administraţie al şcolii, cu avizul inspectorului de specialitate, cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea examenelor pentru certificarea competentelor profesionale.
(3) Pentru învãţãmântul teologic este necesarã şi obţinerea avizului din partea cultului respectiv.
ART. 10
(1) Pentru filiera tehnologicã comisia de examinare din unitatea de învãţãmânt este alcãtuitã din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt (de regula, profesor de specialitate) - fãrã drept de notare;
b) vicepreşedinte - profesor metodist de specialitate de la o alta unitate de învãţãmânt, specialist în profilul pentru care s-au pregãtit candidaţii - fãrã drept de notare;
c) secretar - responsabilul ariei curriculare "Tehnologii" din unitatea de învãţãmânt respectiva - fãrã drept de notare;
d) 4-7 membri, din care:
- 2-3 parteneri sociali, specialişti, cu rol de observator, de la societãţile comerciale cu care unitatea de învãţãmânt are relaţii de parteneriat şi reprezentanţi ai comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social în formarea profesionalã - fãrã drept de notare;
- 1-2 cadre didactice care au asigurat instruirea practica sau laboratorul la clasa/grupa respectiva - cu drept de notare;
- 1-2 cadre didactice care au predat disciplinele de specialitate la clasa/grupa respectiva - cu drept de notare.
(2) Pentru filiera vocationala comisia de examinare din unitatea de învãţãmânt este alcãtuitã din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt (de regula, profesor de specialitate), fãrã drept de notare;
b) vicepreşedinte - reprezentantul partenerilor sociali pentru care se realizeazã calificarea profesionalã, cu rol de observator, fãrã drept de notare [vezi şi alin. (3)];
c) secretar - responsabilul catedrei de specialitate din unitatea de învãţãmânt respectiva, fãrã drept de notare;
d) 2-6 membri, cu drept de notare:
- cadrul didactic care a asigurat pregãtirea practica la clasa/grupa respectiva sau, în cazul în care nu exista pregãtire practica, un alt cadru didactic de specialitate din unitatea respectiva sau din alta unitate de învãţãmânt;
- cadre didactice din unitatea de învãţãmânt respectiva sau din unitãţile de unde provin candidaţii, specialişti în domeniul în care s-au pregãtit candidaţii.
(3) În cazul liceelor teologice, din comisie poate face parte un reprezentant al cultului, în calitate de observator, fãrã drept de notare.
(4) La liceele de arta, profilul muzica, în comisia pentru canto clasic şi pentru muzica tradiţionala româneascã va fi cooptat în calitate de membru, cu drept de notare, un profesor de teorie-sol-fegiu-dicteu.
ART. 11
(1) Comisia de examinare din unitatea de învãţãmânt are urmãtoarele atribuţii:
a) întocmeşte graficul de acţiuni privind organizarea şi desfãşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale şi îl afişeazã cu cel puţin doua sãptãmâni înainte de începerea acestuia;
b) pregãteşte documentaţia tehnica, sãlile, aparatele, instrumentele, sculele, dispozitivele, materialele necesare şi asigura condiţiile normale de desfãşurare a probelor de examen;
c) asigura asistenta medicalã de specialitate, pe perioada desfãşurãrii probei practice, acolo unde specialitatea examinata o impune;
d) stabileşte criteriile de evaluare pentru probele examenului pentru certificarea competentelor profesionale, în conformitate cu competentele specifice exercitãrii specializãrii;
e) pentru filiera vocationala:
- stabileşte subiectele pentru proba practica; pentru specializarea muzica subiectele pentru solfegiu şi citire la prima vedere se elaboreazã cu o ora înaintea începerii probei, în prezenta inspectorului de specialitate;
- stabileşte durata probelor practice, în funcţie de specialitate;
f) organizeazã şi efectueazã examinarea şi notarea candidaţilor;
g) afişeazã rezultatele examenului pentru certificarea competentelor profesionale;
h) întocmeşte şi pãstreazã, pe toatã durata desfãşurãrii examenului pentru certificarea competentelor profesionale, dosarul comisiei de examinare;
i) înainteazã comisiei de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti un raport cu privire la modul de organizare şi desfãşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale, care sa conţinã propuneri cu privire la optimizarea desfãşurãrii examenului pentru certificarea competentelor profesionale, în conformitate cu anexa A.
(2) Inspectorul de specialitate va consemna atribuţiile pentru fiecare membru al comisiei de examinare, în fise individuale, întocmite în conformitate cu anexa B. Fişele individuale vor fi semnate de persoanele nominalizate în comisie şi vor fi pãstrate la dosarul acesteia.
ART. 12
(1) Fiecare comisie de examinare va pãstra în dosarul sau, pe toatã durata desfãşurãrii examenului pentru certificarea competentelor profesionale, toate documentele referitoare la examen.
(2) La încheierea examenului pentru certificarea competentelor profesionale dosarul comisiei de examinare va fi predat de preşedinte, sub semnatura, la secretariatul unitãţii de învãţãmânt pentru arhivare.
(3) Unitatea de învãţãmânt are obligaţia de a pãstra dosarele comisiei de examinare timp de 3 ani.
ART. 13
(1) La nivelul unitãţii de învãţãmânt se pot constitui mai multe subcomisii de examinare, în funcţie de specializãrile existente.
(2) Un membru cu drept de notare nu poate face parte decât dintr-o singura subcomisie de examinare.
ART. 14
Din comisiile şi subcomisiile de examinare, cu drept de notare, nu pot face parte cei care au soţ/sotie sau rude pana la gradul al II-lea inclusiv printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens. Declaraţiile se pãstreazã alãturi de celelalte documente de examen, în dosarul comisiei de examinare.
ART. 15
La activitãţile comisiei de examinare din unitatea de învãţãmânt este obligatorie prezenta tuturor membrilor acesteia.
ART. 16
Fiecare comisie de examinare din unitatea de învãţãmânt va avea la dispoziţie lista candidaţilor înscrişi la examenul pentru certificarea competentelor profesionale, în ordine alfabetica, pe specializãri, indiferent de forma de învãţãmânt la care au absolvit ultima clasa şi tipul unitãţii de învãţãmânt absolvite, respectiv de stat sau particularã.

CAP. 3
Înscrierea candidaţilor la examenul pentru certificarea competentelor profesionale

ART. 17
La examenul pentru certificarea competentelor profesionale au dreptul sa se înscrie elevii care finalizeazã studiile în anul în care se susţine examenul, precum şi absolvenţi din promotiile anterioare care au promovat ultimul an de liceu, dar nu au promovat sau nu s-au prezentat la examenul pentru certificarea competentelor profesionale în sesiunile anterioare.
ART. 18
(1) Înscrierea candidaţilor proveniţi de la învãţãmântul de stat şi de la cel particular acreditat la examenul pentru certificarea competentelor profesionale se face la secretariatul unitãţii de învãţãmânt la care elevul este înscris, în conformitate cu graficul stabilit pentru organizarea şi desfãşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale.
(2) Înscrierea candidaţilor proveniţi de la învãţãmântul particular neacreditat se face la unitãţile de învãţãmânt nominalizate ca centre de examen de cãtre inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
ART. 19
(1) În vederea înscrierii la examenul pentru certificarea competentelor profesionale a candidaţilor din seria curenta, profesorii diriginti întocmesc, în perioada prevãzutã în grafic, tabele care cuprind urmãtoarele date: numele şi prenumele elevilor, clasa şi specializarea în care s-au pregãtit, semnãturile elevilor şi dirigintelui (conform anexei C).
(2) Tabelele prevãzute la alin. (1) se depun, în perioada prevãzutã în grafic, la secretariatele unitãţilor de învãţãmânt în care se organizeazã centre de examen. Pe baza acestora secretarii/secretarii-şefi ai unitãţilor de învãţãmânt întocmesc listele cu elevii înscrişi la examenul pentru certificarea competentelor profesionale, pe specializãri.
(3) Înscrierea candidaţilor care îşi vor finaliza studiile la unitãţi de învãţãmânt particular neacreditate se face respectându-se prevederile art. 18 alin. (2) şi ale art. 19 alin. (1) şi pe baza urmãtoarelor înscrisuri:
a) certificat de naştere;
b) certificat de cãsãtorie, dacã este cazul;
c) foaia matricola, în original, eliberata de unitatea de învãţãmânt particular, precum şi o copie a acesteia, certificatã ca fiind conformã cu originalul, copie care se pãstreazã în arhiva unitãţii de învãţãmânt la care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale; foaia matricola şi copia acesteia se depun de cãtre unitatea de învãţãmânt neacreditata în momentul încheierii situaţiei şcolare;
d) actul de identitate, în original, precum şi o copie a acestuia, certificatã ca fiind conformã cu originalul, copie care se pãstreazã în arhiva unitãţii de învãţãmânt la care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale;
e) chitanţa de plata a taxei de examen, eliberata de unitatea de învãţãmânt în care se va susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
(4) În cazul candidaţilor de la liceele/clasele sportive, înscrierea la examenul pentru certificarea competentelor profesionale este condiţionatã de prezentarea avizului medical la zi, în care se specifica: "Apt pentru susţinerea probei practice sportive din cadrul examenului pentru certificarea competentelor profesionale".
ART. 20
(1) Candidaţii care provin din promotiile anterioare anului în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale se înscriu la secretariatele unitãţilor de învãţãmânt la care şi-au finalizat studiile, pe baza înscrisurilor precizate la art. 19 alin. (3).
(2) În situaţia în care candidaţii prevãzuţi la alin. (1) au domiciliul în alta localitate decât aceea în care se afla unitatea de învãţãmânt la care şi-au finalizat studiile, aceştia se pot înscrie la o unitate de învãţãmânt din localitatea de domiciliu, de acelaşi profil cu cea absolvitã, cu aprobarea inspectorului şcolar general din judeţul în care se afla domiciliul candidatului.
(3) Dacã unitãţile de învãţãmânt la care candidaţii prevãzuţi la alin. (1) au absolvit cursurile nu organizeazã examen pentru certificarea competentelor profesionale în specializarea respectiva, înscrierea acestora se face la o unitate de învãţãmânt care organizeazã examen pentru certificarea competentelor profesionale în specializarea respectiva, pe baza aprobãrii inspectorului şcolar general.
(4) În mod excepţional, în situaţia în care pentru specializarea candidaţilor prevãzuţi la alin. (1) nici o unitate de învãţãmânt desemnatã centru de examen, din localitatea de domiciliu a acestora, nu organizeazã examen pentru certificarea competentelor profesionale, cu aprobarea inspectorului şcolar general se poate infiinta o subcomisie specialã în cadrul unei comisii de examinare în profil, în cadrul cãreia se vor prezenta la examen candidaţii în cauza.
ART. 21
(1) Directorii unitãţilor de învãţãmânt care organizeazã examen pentru certificarea competentelor profesionale întocmesc lista specializãrilor pentru care se susţine examen şi transmit situaţia comisiei de evaluare judeţene/a municipiului Bucureşti pana la data de 1 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
(2) Directorii unitãţilor de învãţãmânt iau mãsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
ART. 22
Inspectorul de specialitate din cadrul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti întocmeşte o situaţie centralizata la nivel judeţean, care cuprinde lista specializãrilor pentru care se organizeazã examen pentru certificarea competentelor profesionale. Aceasta va fi transmisã la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar pana la data de 15 martie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.

CAP. 4
Structura examenului pentru certificarea competentelor profesionale

ART. 23
(1) Examenul pentru certificarea competentelor profesionale conţine doua probe:
a) susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
b) realizarea unei probe practice, relevanta pentru specializarea certificatã, şi argumentarea teoreticã a acesteia.
(2) La filiera vocationala proba practica poate conţine, dupã caz, mai multe etape.
(3) Probele examenului pentru certificarea competentelor profesionale, prevãzute la alin. (1), respectiv "susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate" şi "proba practica", se pot desfasura în aceeaşi zi de examen.
ART. 24
Structura probelor de examen pentru filiera vocationala, în funcţie de profil şi specializare, este:
1. la liceele de arta, specializãrile arte plastice şi decorative, arhitectura, arte ambientale şi design:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - realizarea unei secvente din proiectul de specialitate;
2. la liceele de arta, specializarea muzica:
a) instrumente:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - recital instrumental care cuprinde un studiu şi doua lucrãri de stil, caracter şi forma diferite; citirea la prima vedere a unui text muzical de minimum 16 mãsuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoreticã a recitalului;
b) canto clasic:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - recital vocal care cuprinde 3 lucrãri: arie antica, lied clasic sau romantic şi o piesa româneascã; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a; argumentarea teoreticã a recitalului;
c) muzica tradiţionala româneascã:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - recital vocal cuprinzând 3 lucrãri: o doina sau balada şi doua melodii populare în ritmuri diferite din zona de provenienta a candidatului; citirea la prima vedere a unui solfegiu din programa clasei a XII-a; argumentarea teoreticã a recitalului;
d) teorie-solfegiu-dicteu:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - auz muzical (un interval simplu consonant şi disonant, un interval compus, inclusiv cvintadecima, un trison în poziţie strânsã, un trison în poziţie larga), dicteu melodic şi armonic de 16 şi, respectiv, 8 mãsuri, conform programei clasei a XII-a; solfegiu la prima vedere de 12 mãsuri de 3 sau 4 timpi, în cheile sol şi fa, în tonalitati cu maximum 3 alteratii constitutive, cu salturi de maximum decima mare, cu maximum 4 durate pe timp, cu elemente de conflict metro-ritmic: sincope, contratimpi, anacruze, cu inflexiuni modulatorii şi modulatii pasagere la tonalitati apropiate - o cvinta ascendenta, respectiv descendenta, la relativã, la omonima; se va analiza solfegiul în plan teoretic;
3. la liceele de arta, specializarea coregrafie:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - dans clasic - studiu la sala; repertoriu-spectacol; prezentarea şi susţinerea teoreticã a repertoriului de cãtre candidat pentru propriul rol. Pentru repertoriul spectacol candidatul se prezintã solo, în duet sau ansamblu, cu lucrãri în stil clasic, modern, de caracter sau romanesc;
4. la liceele de arta, specializarea teatru:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - spectacol, care va cuprinde momente de teatru (monolog, versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universala sau româneascã); prezentarea şi susţinerea teoreticã de fiecare candidat pentru propriul rol;
5. la seminariile teologice, specializarea pastorala:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate din dogmatica şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;
- proba practica din tipic şi muzica bisericeasca, predica şi cateheza;
6. la seminariile teologice, specializarea patrimoniu cultural:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate din dogmatica şi din studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;
- executarea unei lucrãri practice în specialitate;
7. la liceele pedagogice, specializarea invatator - educatoare:
- proba practica - lectie finala la o disciplina din planul de învãţãmânt al şcolii primare; activitate comuna finala din planul de învãţãmânt preşcolar;
- prezentarea şi susţinerea proiectelor de lectie;
8. la liceele pedagogice, specializarea bibliotecar-documentarist:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate de organizare şi dezvoltare a unei biblioteci şcolare;
- proba practica - realizarea unei secvente din proiectul de specialitate;
9. la liceele pedagogice, specializarea pedagog şcolar, instructor pentru activitãţi extraşcolare, instructor animator:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - prezentarea unei activitãţi educative pe o tema la alegere;
10. la liceele/clasele cu program sportiv:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate din pregãtirea sportiva teoreticã;
- proba practica de specialitate, care consta în demonstrarea unui numãr de elemente tehnico-tactice din disciplina sportiva studiata, executatã separat sau în condiţii de joc, set, runda;
11. la licee ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, specializarea muzici militare:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica - recital instrumental care cuprinde un studiu şi doua lucrãri de stil, caracter şi forma diferite; citirea la prima vedere a unui text muzical de minimum 16 mãsuri, la nivelul clasei a XII-a; argumentarea teoreticã a recitalului.
ART. 25
Proiectul/lucrarea de specialitate reflecta cunoştinţele şi competentele generale şi specifice dobândite de elev, atât din punct de vedere teoretic, cat şi practic, şi îşi propune sa verifice capacitatea candidatului:
a) de a sistematiza şi de a sintetiza cunoştinţele generale în domeniu şi pe cele de specialitate corespunzãtoare specializãrii absolvite;
b) de a utiliza deprinderile şi competentele formate în rezolvarea problemelor teoretice şi practice, specifice specializãrii absolvite;
c) de a propune/utiliza soluţii moderne şi eficiente de organizare şi derulare a proceselor tehnologice specifice specializãrii absolvite;
d) de a mobiliza competentele specifice dobândite prin studierea disciplinelor din aria curriculara de specialitate, în vederea rezolvarii unor cazuri/situaţii problematice impuse de tema lucrãrii - dupã caz;
e) de a utiliza, dupã caz, tehnologiile informatice moderne în aplicaţii specifice domeniului în care s-a specializat.
ART. 26
(1) Temele proiectelor/lucrãrilor de specialitate şi criteriile de evaluare a acestora se stabilesc, la nivelul unitãţii de învãţãmânt de stat sau particular, de comisia metodica de specialitate şi, dupã caz, cu participarea reprezentanţilor partenerilor sociali interesaţi.
(2) Temele proiectelor/lucrãrilor de specialitate trebuie sa se încadreze în mod obligatoriu în aria curriculara a profilului respectiv şi sa fie în concordanta cu curriculumul şcolar studiat de elevi la disciplinele din cadrul ariei curriculare specifice specializãrii.
(3) Temele proiectelor/lucrãrilor de specialitate, precum şi temele pentru proba practica, dupã caz, se afişeazã la avizierul unitãţii de învãţãmânt pana la data de 15 octombrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
(4) Candidaţii consulta tematica afişatã şi opteazã pentru una dintre teme sau propun o alta tema. Opţiunea candidatului se face în scris pana la data de 1 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale. Pentru validarea propunerilor de teme din partea candidaţilor este necesar avizul profesorului îndrumãtor al proiectului/lucrãrii de specialitate şi al responsabilului catedrei de specialitate.
(5) Aprobarea repartizãrii temelor proiectelor/lucrãrilor de specialitate se face de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt pana la data de 15 noiembrie a anului şcolar în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale.
ART. 27
Comisia metodica de specialitate din unitatea de învãţãmânt organizatoare are responsabilitatea de a comunica elevilor, în termenul stabilit la art. 26 alin. (3), criteriile de evaluare a proiectelor/lucrãrilor de specialitate, ţinând cont de:
a) calitatea lucrãrii: acoperirea ariei curriculare, relevanta obiectivelor;
b) performanta candidatului: contribuţia candidatului, structurarea lucrãrii;
c) nivelul de performanta: realizarea/susţinerea lucrãrii, demonstrarea competentelor, abilitaţi sociale.
ART. 28
Profesorul îndrumãtor al proiectului/lucrãrii de specialitate, cadru didactic care a predat disciplinele de specialitate sau a coordonat pregãtirea practica, are urmãtoarele obligaţii:
a) face cunoscute temele propuse pentru proiectele/lucrãrile de specialitate tuturor elevilor din anii terminali;
b) revizuieste şi reînnoieşte, dupã caz, în fiecare an tematica proiectelor/lucrãrilor de specialitate;
c) oferã consultanţa şi sprijin elevilor în alegerea temelor pentru proiectele/lucrãrile de specialitate;
d) recomanda bibliografia minimala şi stabileşte documentaţia necesarã;
e) definitiveaza împreunã cu elevii planul şi etapele de elaborare a proiectului/lucrãrii de specialitate înainte de începerea semestrului al II-lea al ultimului an de studiu;
f) oferã consultaţii, indruma şi urmãreşte modul de elaborare a proiectului/lucrãrii de specialitate;
g) se asigura ca fiecare elev îşi elaboreazã şi tehnoredacteaza singur proiectul/lucrarea de specialitate;
h) verifica proiectul/lucrarea de specialitate şi întocmeşte un referat de evaluare a acestuia/acesteia, propunand comisiei de examinare un calificativ: admis sau respins;
i) se asigura ca elevii cu diverse tipuri de deficiente/cerinţe educative speciale primesc sprijin pentru realizarea şi susţinerea proiectului de specialitate, în conformitate cu nevoile impuse de tipul respectiv de deficienta.
ART. 29
În vederea elaborãrii proiectului/lucrãrii de specialitate, profesorul îndrumãtor poate recomanda sau solicita, în scris, conducerii unitãţii de învãţãmânt organizarea de consultaţii şi de cãtre alte cadre didactice sau specialişti în domeniu, pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile de care au nevoie.
ART. 30
(1) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborata de fiecare candidat pe baza tematicii repartizate şi aprobate conform art. 26 alin. (5).
(2) Proiectul/lucrarea de specialitate este elaborat/elaborata de absolvent în baza cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite prin disciplinele de specialitate, orele de laborator şi de pregãtire practica: determinãri de laborator, experimente, analiza unor secvente din procesul tehnologic, elemente de proiectare, elaborarea documentaţiilor etc.
(3) Elaborarea proiectelor/lucrãrilor de specialitate se bazeazã şi pe competentele dobândite de candidaţi pe durata cursurilor liceale prin studiul disciplinelor cuprinse în cadrul celorlalte arii curriculare: competente sociale, lingvistice, ştiinţifice etc.
ART. 31
(1) Proiectul/lucrarea de specialitate are urmãtorul conţinut:
a) cuprins;
b) argument: 1-1,5 pagini, în care sunt sintetizate atât aspectele teoretice, cat şi cele practice din perspectiva importantei şi a utilitãţii lor pentru specializarea respectiva;
c) conţinut propriu-zis;
d) bibliografie;
e) anexe, dupã caz.
(2) Textul proiectului/lucrãrii de specialitate va fi tehnoredactat de candidat. În vederea tehnoredactarii proiectului de specialitate de absolvenţii unitãţii de învãţãmânt, indiferent de anul absolvirii, se va întocmi un grafic de acces în laboratoarele de informatica sau de specialitate din unitatea de învãţãmânt, sub supravegherea profesorului îndrumãtor al proiectului/lucrãrii de specialitate.
(3) Prelucrarea datelor experimentale se face obligatoriu cu ajutorul instrumentelor informatice, în vederea valorificãrii capacitãţilor dezvoltate prin disciplinele Informatica/Tehnologii asistate de calculator/Tehnologia informatiei în specializarea absolvitã.
(4) Proiectul/lucrarea de specialitate va avea:
- între 15 şi 30 de pagini, fãrã anexe, pentru filiera tehnologicã;
- între 5 şi 30 de pagini, fãrã anexe, pentru filiera vocationala.
(5) Proiectul/lucrarea de specialitate (însoţit/însoţitã de referatul de evaluare al profesorului îndrumãtor) se depune la secretariatul unitãţii de învãţãmânt pana la data de 30 aprilie a anului şcolar în care se desfãşoarã examenul pentru certificarea competentelor profesionale, primeşte un numãr de înregistrare şi, dupã sustinere, se pãstreazã în arhiva unitãţii de învãţãmânt timp de 3 ani.
ART. 32
La filiera tehnologicã, precum şi la specializãrile arte plastice şi decorative, arte ambientale, arhitectura şi design şi bibliotecar-documentarist, din cadrul filierei vocationale:
a) pentru fiecare tema de proiect de specialitate se stabilesc 3-5 teme pentru proba practica, în concordanta cu tematica proiectelor de specialitate. Conţinutul temelor din cadrul probei practice va tine cont de cunoştinţele şi competentele dobândite de candidaţi pe durata pregãtirii în liceu;
b) tematica probei practice se stabileşte şi se aduce la cunostinta candidaţilor de comisia metodica din unitatea de învãţãmânt şi se aproba de consiliul de administraţie, în conformitate cu art. 26.

CAP. 5
Organizarea şi desfãşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 33
Sãlile, laboratoarele, cabinetele, atelierele etc. în care se susţine examenul pentru certificarea competentelor profesionale sunt în prealabil adaptate acestor activitãţi prin:
a) dotarea corespunzãtoare;
b) eliminarea oricãror materiale didactice care ar putea influenta candidaţii în susţinerea probelor;
c) afişarea pe usa fiecãrei sali a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectiva şi a prevederilor care îi informeazã pe aceştia ca pãtrunderea în sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen.
ART. 34
(1) Fiecare unitate de învãţãmânt va elabora graficul propriu de acţiune privind desfãşurarea examenului pentru certificarea competentelor profesionale, examen care va fi planificat în perioada:
- 1-31 mai, pentru filiera tehnologicã;
- 1 martie-31 mai, pentru filiera vocationala.
(2) Modul de organizare şi desfãşurare a probelor din cadrul examenului pentru certificarea competentelor profesionale este stabilit de fiecare comisie de examinare, în funcţie de specializare şi de condiţiile concrete din unitatea de învãţãmânt, şi este comunicat candidaţilor prin afişare în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1).

SECŢIUNEA a 2-a
Susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate

ART. 35
Indrumatorii proiectelor/lucrãrilor de specialitate depun la secretariatul unitãţii de învãţãmânt referatele de evaluare a proiectelor/lucrãrilor de specialitate elaborate de candidaţi, însoţite de un tabel din care sa rezulte calificativul pentru fiecare candidat: admis/respins, conform anexei D.
ART. 36
În fata comisiei de examinare din unitatea de învãţãmânt se susţin numai proiectele/lucrãrile de specialitate care au obţinut calificativul admis, confirmat prin referatul de evaluare elaborat de profesorul îndrumãtor al proiectului/lucrãrii de specialitate.
ART. 37
Candidaţii intra în sala de examen în ordinea afişatã, respectându-se ora prevãzutã. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei/subcomisiei de examinare verifica identitatea fiecãrui candidat. Candidatul primeşte proiectul/lucrarea de specialitate, cu referatul de evaluare al indrumatorului şi, dupã caz, hârtie stampilata pentru ciorna.
ART. 38
(1) Prezentarea proiectului/lucrãrii de specialitate se face în fata comisiei de examinare, care stabileşte nota finala a acestei probe.
(2) Membrii comisiei/subcomisiei de examinare, cu drept de notare, pot adresa candidatului întrebãri asupra conţinutului, rezultatelor obţinute etc., fãrã a depãşi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat (prezentare şi rãspuns la întrebãri).
(3) Evaluarea proiectului/lucrãrii de specialitate va tine cont de urmãtoarele criterii:
a) criterii care vizeazã calitatea proiectului/lucrãrii de specialitate: elaborarea, calitatea redactarii şi structurarea proiectului/lucrãrii, calitatea materialului documentar utilizat;
b) criterii care vizeazã calitatea prezentãrii proiectului/lucrãrii de specialitate de cãtre candidat: raportarea candidatului la tema proiectului/lucrãrii de specialitate, elaborarea şi comunicarea, calitatea rezultatelor şi, dupã caz, creativitatea.
(4) Nu se admit contestaţii privitoare la nota obţinutã la proba "susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate".
ART. 39
(1) Fiecare membru cu drept de notare al comisiei/subcomisiei de examinare evalueaza prezentarea proiectului/lucrãrii de specialitate şi noteaza candidaţii cu note întregi de la 10 la 1.
(2) Diferenţa dintre notele acordate de membrii comisiei de examinare nu trebuie sa fie mai mare de un punct. În situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examinare solicita reevaluarea probei. Nota acordatã în urma reevaluarii rãmâne definitiva şi se trece în catalogul de examen.
(3) Nota finala la susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate se stabileşte ca medie aritmetica a notelor acordate de membrii cu drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare, calculatã cu doua zecimale, fãrã rotunjire. Nota finala se trece în catalogul de examen.
(4) Nota minima de promovare la susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate este:
- 6 (şase), pentru filiera tehnologicã;
- 7 (şapte), pentru filiera vocationala.

SECŢIUNEA a 3-a
Proba practica pentru filiera tehnologicã

ART. 40
Proba practica are ca scop verificarea modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilitatile necesare pentru probarea competentelor specifice specializãrii pentru care s-a pregãtit.
ART. 41
(1) Dupã susţinerea proiectului de specialitate de cãtre candidat, acesta extrage un bilet pe care se afla precizatã tema unei probe practice, pe care trebuie sa o execute în fata comisiei de examinare.
(2) Biletele care conţin subiectele pentru proba practica sunt întocmite în baza temelor stabilite anterior, în conformitate cu precizãrile art. 32.
ART. 42
(1) Proba practica se susţine în cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de specialitate din unitatea de învãţãmânt de stat sau particular acreditata ori din unitãţi economice, sub supravegherea permanenta a membrilor comisiei de examinare. În cazul în care proba practica se susţine în cadrul unei unitãţi economice, acest lucru este prevãzut într-un protocol încheiat în prealabil între unitatea de învãţãmânt şi acel agent economic. Protocolul de desfãşurare a probei practice constituie piesa a dosarului comisiei de examinare.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (2), candidaţii care provin din unitãţile de învãţãmânt particular neacreditate pot susţine proba practica în unitãţile de învãţãmânt la care au absolvit ultimul an de liceu, în condiţiile în care candidaţii au fost şcolarizaţi în specializãri pentru care pregãtirea profesionalã se asigura în localitatea respectiva numai de unitãţi de învãţãmânt particular neacreditate. Susţinerea probei practice se face în fata comisiei/subcomisiei de examinare, care se deplaseaza de la unitatea de învãţãmânt desemnatã centru de examen la unitatea de învãţãmânt respectiva. Cheltuielile legate de transportul membrilor comisiei/subcomisiei de examinare sunt suportate de unitatea de învãţãmânt la care se face deplasarea.
ART. 43
Proba practica pentru certificarea competentelor profesionale la liceu, filiera tehnologicã, consta în executarea unei lucrãri în profil, în funcţie de specializare: lucrãri practice pe calculator, piese, lucrãri de întreţinere şi reparaţii, masurari, verificãri, determinãri de caracteristici, identificarea şi remedierea defectelor, lucrãri practice referitoare la sistemul contabil al agenţilor economici etc.
ART. 44
Durata probei practice pentru liceu, filiera tehnologicã, trebuie sa fie între 60 şi 120 de minute, în funcţie de complexitatea lucrãrii.
ART. 45
(1) Evaluarea probei practice se face cu note întregi de la 10 la 1 de cãtre toţi membrii cu drept de notare ai comisiei/subcomisiei de examinare.
(2) Diferenţa dintre notele acordate de aceştia nu trebuie sa fie mai mare de un punct.
(3) În situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examinare solicita reevaluarea probei. Nota acordatã în urma reevaluarii rãmâne definitiva şi se trece în catalogul de examen.
(4) Nota finala de la proba practica se stabileşte ca medie aritmetica a notelor acordate de membrii comisiei/subcomisiei de examinare, calculatã cu doua zecimale, fãrã rotunjire, şi se trece în catalogul de examen.
(5) Nota minima de promovare la efectuarea lucrãrii practice este 6 (şase).
(6) Nu se admit contestaţii cu privire la notele obţinute la evaluarea probei practice.

SECŢIUNEA a 4-a
Proba practica pentru filiera vocationala

ART. 46
(1) Proba practica are ca scop verificarea modului în care candidatul şi-a format deprinderile practice şi abilitatile necesare pentru demonstrarea competentelor specifice specializãrii pentru care s-a pregãtit.
(2) Proba practica consta în executarea/demonstrarea unei probe practice muzicale, interpretative, artistice, sportive etc.
(3) Graficul de acţiuni privind organizarea şi desfãşurarea probei se afişeazã cu cel puţin doua sãptãmâni înainte de începerea acesteia şi cuprinde:
a) programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine alfabetica, pe clase (grupe) şi specializãri;
b) numãrul maxim al candidaţilor dintr-o grupa, stabilit de fiecare unitate de învãţãmânt, în funcţie de posibilitãţile sale;
c) durata probei practice pentru liceele sportive, stabilitã în funcţie de specializare/disciplinele sportive, numãrul concurenţilor şi baza materialã existenta.
(4) Proba practica se desfãşoarã în afarã orelor de curs. Proba practica se susţine în sali de clasa, cabinete sau laboratoare de specialitate, baze sportive acoperite sau în aer liber. Proba practica pentru liceele/clasele cu program sportiv se susţine în spaţiul delimitat denumit zona de examen.
(5) Pentru specializarea muzica subiectele pentru proba de solfegiu şi citire la prima vedere vor fi elaborate de comisia de examinare cu o ora înaintea începerii probei, în prezenta inspectorului de specialitate. Comisia de examinare elaboreazã un numãr de bilete egal cu cel puţin jumãtate din numãrul candidaţilor, conţinând subiecte având acelaşi grad de dificultate. În ziua examenului fiecare candidat extrage un bilet.
(6) La liceele/seminariile teologice proba practica se desfãşoarã într-o saptamana de pregãtire practica, programata de comisia de examinare în perioada menţionatã la art. 34.
(7) La liceele sportive proba practica se desfãşoarã simultan în toate unitãţile şcolare din judeţ (municipiul Bucureşti).
ART. 47
(1) Proba practica va fi evaluatã de membrii cu drept de notare ai comisiei de examinare, conform art. 10.
(2) La probele practice nu se admit contestaţii.
(3) Conform art. 23 alin. (2) şi art. 24, pentru liceele/clasele cu profil sportiv, teologic - specializarea pastorala şi artistic, specializãrile muzica, coregrafie şi teatru, proba practica are mai multe etape. Pentru promovare candidaţii trebuie sa obţinã la fiecare etapa minimum nota 5 (cinci).

CAP. 6
Stabilirea şi comunicarea rezultatelor finale

ART. 48
(1) Nota finala pentru fiecare proba a examenului pentru certificarea competentelor profesionale se stabileşte ca medie aritmetica, calculatã cu doua zecimale, fãrã rotunjire, a notelor acordate de fiecare examinator, membru cu drept de notare al comisiei de examinare.
(2) Media finala la examenul pentru certificarea competentelor profesionale o constituie nota obţinutã din media aritmetica, calculatã cu doua zecimale, fãrã rotunjire, a notelor obţinute la:
- susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate;
- proba practica.
ART. 49
Media minima de promovare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale, calculatã în conformitate cu precizãrile art. 48 alin. (2), este:
- 6 (şase), pentru filiera tehnologicã;
- 7 (şapte), pentru filiera vocationala.
ART. 50
(1) Rezultatele probelor "susţinerea proiectului/lucrãrii de specialitate", respectiv "proba practica", se afişeazã în termen de 24 de ore de la desfãşurare.
(2) Dupã încheierea examenului pentru certificarea competentelor profesionale se comunica rezultatele finale ale examenului, prin afişarea listelor nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare proba a examenului, media finala şi rezultatul final, respectiv "admis", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen".
(3) Un candidat se considera neprezentat dacã a absentat la cel puţin una dintre probele/etapele de examen.

CAP. 7
Dispoziţii finale

ART. 51
Examenul pentru certificarea competentelor profesionale are caracter public, fãrã ca persoanele prezente în asistenta sa poatã interveni. În mod excepţional preşedintele poate dispune întreruperea examinãrii şi eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzãtoare.
ART. 52
(1) Examenele pentru certificarea competentelor profesionale din unitãţile de învãţãmânt care şcolarizeazã elevi cu deficiente de toate categoriile se organizeazã şi se desfãşoarã cu respectarea urmãtoarelor dispoziţii speciale:
a) vicepreşedintele comisiei de examinare este un profesor cu specialitatea psihopedagogie specialã, pedagogie, psihologie sau, în lipsa acestuia, un profesor de specialitate pentru pregãtirea de baza şi în specialitate, având cel puţin gradul didactic II;
b) comisiile de examinare asigura sanse egale candidaţilor cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare, în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de adaptare a procedurilor de examinare la deficientele elevilor:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficiente de auz, inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat;
b) mãrirea timpului destinat efectuãrii lucrãrii practice de cãtre candidaţii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
c) asigurarea scrisului cu caractere mãrite pentru candidaţii ambliopi;
d) transmitarea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiente, a informaţiilor corespunzãtoare tematicii probelor de examen afişate/prezentate vizual;
e) adaptarea probelor practice pentru absolvenţii cu deficiente motorii şi neuromotorii.
ART. 53
Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfãşurarea examenelor pentru certificarea competentelor profesionale.
ART. 54
Preşedintele comisiei de examinare din fiecare unitate de învãţãmânt rãspunde de completarea certificatelor de competente profesionale.
ART. 55
Plata membrilor comisiilor de examinare se reglementeazã prin ordin separat.
ART. 56
Colectarea unor fonduri materiale sau bãneşti de la candidaţi, de la pãrinţii sau rudele acestora este interzisã. Încãlcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 57
(1) Raportul întocmit de comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti privind rezultatele examenelor pentru certificarea competentelor profesionale se transmite, prin delegat sau prin posta, la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, în termen de 15 zile de la încheierea sesiunii de examen în toate unitãţile de învãţãmânt din judeţul respectiv/municipiul Bucureşti.
(2) Raportul prevãzut la alin. (1) se întocmeşte atât pentru învãţãmântul de stat, cat şi pentru cel particular, dupã modelul prevãzut în anexa A.
ART. 58
Anexele A, B, C şi D fac parte integrantã din prezenta metodologie.


ANEXA A
-------
la metodologie
--------------

Comisia de evaluare a judeţului ..../municipiului Bucureşti

RAPORT
privind rezultatele examenului pentru certificarea
competentelor profesionale în învãţãmântul liceal,
filierele tehnologicã şi vocationala

1. Situaţia statistica privind rezultatele examenului pentru certificarea competentelor profesionale, raportate, separat, pentru învãţãmântul de stat şi învãţãmântul particular


┌────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┬───────────┐
│ │ Numãr de elevi │ Promova- │
│ ├─────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┤ bilitate │
│ *) │Înscrişi │ Prezenţi │ Absenţi │Promovati │ Respinsi │ % │
│ ├────┬────┼─────┬────┼─────┬────┼─────┬────┼─────┬────┼─────┬─────┤
│ │ur- │ru- │ ur- │ru- │ ur- │ru- │ ur- │ru- │ ur- │ru- │ ur- │ru- │
│ │ban │ral │ ban │ral │ ban │ral │ ban │ral │ ban │ral │ ban │ral │
├────────────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼─────┼─────┤
│ TOTAL: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼─────┼────┼─────┼─────┤
│ TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ GENERAL: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴─────┴────┴─────┴─────┘



2. Modul de organizare şi desfãşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale (numãrul centrelor de examen, respectarea prevederilor prezentei metodologii, probleme apãrute etc.)
3. Propuneri de modificare/completare a Metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului pentru certificarea competentelor profesionale în învãţãmântul liceal, filierele tehnologicã şi vocationala.
---------------
*) Se completeazã specializarea.

ANEXA B
-------
la metodologie
--------------


Conţinutul fisei individuale privind atribuţiile
membrilor comisiei de examinare din unitatea de învãţãmânt

INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN

Comisia de evaluare judeteana/a municipiului Bucureşti
Comisia de examinare din ..........*)

Aprobat
---------
Preşedintele comisiei de evaluare judeţene

FIŞA INDIVIDUALĂ

privind atribuţiile domnului/doamnei ...., desemnat/desemnate în
calitate de .......**) în cadrul Comisiei de examinare din .........*)

Ca urmare a Deciziei nr. ........ din ..... a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, domnul/doamna ...... a fost desemnat/desemnatã în calitate de .........**) în cadrul Comisiei de examinare din .......*) cu urmãtoarele atribuţii:
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
......................................................................
..................................................................***)

Inspector şcolar de specialitate, Am luat cunostinta.
................................ ..................
-----------------
*) Se înscrie unitatea de învãţãmânt în care se organizeazã centru de examen.
**) Se înscrie calitatea în comisia de examinare (preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru).
***) Se înscriu atribuţiile în cadrul comisiei de examinare, particularizate în funcţie de numãrul de subcomisii, specializãri, probe/etape etc.



ANEXA C


la metodologie
--------------

TABEL NOMINAL
privind înscrierea elevilor la examenul
pentru certificarea competentelor profesionale


┌─────┬───────────────────────┬──────────┬────────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │ │ │ │
│crt. │ Numele şi prenumele │ Clasa │ Specializarea*) │ Semnatura │
│ │ elevului │ │ │ elevului │
├─────┼───────────────────────┼──────────┼────────────────────┼──────────────┤
├─────┼───────────────────────┼──────────┼────────────────────┼──────────────┤
├─────┼───────────────────────┼──────────┼────────────────────┼──────────────┤
└─────┴───────────────────────┴──────────┴────────────────────┴──────────────┘

Profesor diriginte,
..................


-------------
*) Pentru învãţãmântul vocational se va mentiona specializarea candidatului, dupã caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.



ANEXA D


la metodologie
--------------

TABEL NOMINAL
privind calificativele acordate prin referatele
de evaluare a proiectelor/lucrãrilor de specialitate



┌─────┬───────────────────────┬──────────┬────────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │ │ │ │
│crt. │ Numele şi prenumele │ Clasa │ Specializarea*) │ Calificativul│
│ │ elevului │ │ │ acordat │
├─────┼───────────────────────┼──────────┼────────────────────┼──────────────┤
├─────┼───────────────────────┼──────────┼────────────────────┼──────────────┤
├─────┼───────────────────────┼──────────┼────────────────────┼──────────────┤
└─────┴───────────────────────┴──────────┴────────────────────┴──────────────┘


Profesor îndrumãtor,
.....................


-------------
*) Pentru învãţãmântul vocational se va mentiona specializarea candidatului, dupã caz: instrument, canto, patrimoniu, documentarist, volei, handbal etc.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016