Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 53 din 27 martie 2023  pentru modificarea şi completarea Normelor privind autorizarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 336/2018     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 53 din 27 martie 2023 pentru modificarea şi completarea Normelor privind autorizarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 336/2018

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 288 din 6 aprilie 2023
    În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 729/2018 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
    având în vedere art. 5 alin. (1) şi art. 35 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    luând în considerare Referatul nr. 10.137 din 23 martie 2023,
    preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite următorul ordin:
    ART. I
    Normele privind autorizarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 336/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 3 ianuarie 2019, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Autorizarea instalaţiilor nucleare pentru faza de dezafectare se face conform Normei privind cerinţele de securitate pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 102/2022."

    2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalaţii:
    a) centrale nuclearoelectrice, inclusiv celor echipate cu reactoare modulare;
    b) reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de testare, reactoare nucleare de putere zero şi ansambluri subcritice;
    c) reactoare nucleare de demonstraţie;
    d) fabrici de combustibil nuclear, inclusiv instalaţii/fabrici de prelucrare a materiei prime/materialelor nucleare, în scopul obţinerii pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu şi/sau a combustibilului nuclear;
    e) instalaţii de stocare a combustibilului nuclear uzat;
    f) reactoare nucleare pentru producerea de energie şi izotopi pentru scopuri medicale;
    g) instalaţii de îmbogăţire a uraniului;
    h) instalaţii de retratare/reprocesare a combustibilului nuclear uzat;
    i) instalaţii de depozitare intermediară sau definitivă a deşeurilor radioactive şi instalaţii de tratare a deşeurilor radioactive, aflate pe acelaşi amplasament şi direct legate de instalaţiile nucleare enumerate la lit. a)-h);
    j) instalaţii de detritiere, asociate instalaţiilor nucleare echipate cu reactoare nucleare;
    k) instalaţii de minerit şi preparare a minereurilor de uraniu şi toriu, precum şi instalaţii de gestionare a deşeurilor radioactive rezultate din activităţile de minerit şi preparare a minereurilor de uraniu şi toriu;
    l) orice alte instalaţii nucleare pentru care CNCAN consideră necesară aplicarea, parţială sau integrală, a acestor norme în procesul de autorizare şi o impune prin condiţiile din autorizaţii."

    3. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt definiţi în Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 111/1996), şi în Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 86/2020."

    4. La articolul 4, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Pentru o instalaţie nucleară compusă din mai multe module cu funcţionalitate proprie, identice ca proiect, autorizaţiile se eliberează pentru numărul total de module prevăzute prin proiectul de ansamblu al instalaţiei nucleare respective. În acest caz, titularul de autorizaţie va notifica la CNCAN planificarea realizării instalaţiei în ansamblu, precum şi a fiecărui modul în parte, în vederea stabilirii programului de control şi a activităţilor specifice care necesită avize şi aprobări conform reglementărilor în vigoare."

    5. La articolul 9, după litera g) se introduc trei noi litere, literele h), i) şi j), cu următorul cuprins:
    "h) pentru centralele nuclearoelectrice, inclusiv cele echipate cu reactoare modulare, precum şi pentru reactoarele de demonstraţie, un raport, împreună cu documentele doveditoare aferente, care să demonstreze îndeplinirea efectivă a cerinţelor aplicabile din documentul care stabileşte nivelurile de referinţă de securitate nucleară pentru reactoarele existente, emis de Asociaţia Autorităţilor de Reglementare în Domeniul Nuclear din Europa de Vest/Western European Nuclear Regulators Association, aflat la ultima ediţie în vigoare;
i) pentru reactoarele nucleare de cercetare, reactoarele nucleare de testare, reactoarele nucleare de putere zero şi ansamblurile subcritice, un raport, împreună cu documentele doveditoare aferente, care să demonstreze îndeplinirea efectivă a cerinţelor aplicabile din documentul care stabileşte nivelurile de referinţă de securitate nucleară pentru reactoarele de cercetare, emis de Asociaţia Autorităţilor de Reglementare în Domeniul Nuclear din Europa de Vest/Western European Nuclear Regulators Association, aflat la ultima ediţie în vigoare;
j) un raport privind utilizarea şi implementarea, pentru instalaţia supusă procesului de autorizare, a cerinţelor şi recomandărilor aplicabile din standardele de securitate nucleară emise de Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică/ International Atomic Energy Agency şi din obiectivele de securitate nucleară şi ghidurile emise de Asociaţia Autorităţilor de Reglementare în Domeniul Nuclear din Europa de Vest/Western European Nuclear Regulators Association, aflate la ultima ediţie în vigoare."

    6. La articolul 14, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(4) Pentru instalaţiile nucleare pentru care anumite capitole şi secţiuni din cele prevăzute în anexa la prezentele norme nu sunt aplicabile pentru elaborarea RSN, CNCAN va stabili formatul-cadru şi conţinutul RSN la începerea procesului de autorizare, luând în considerare experienţa de reglementare şi experienţa de exploatare la nivel naţional şi internaţional.
(5) În situaţia în care RSN pentru o instalaţie nucleară a fost elaborat pentru autorizarea în altă ţară, care a implementat un sistem de reglementare şi un proces de autorizare în domeniul nuclear compatibile cu sistemul de reglementare şi procesul de autorizare din România, cu cerinţe de reglementare echivalente sau mai stricte în raport cu cerinţele stabilite prin normele emise de CNCAN, este permisă utilizarea RSN respectiv ca parte din documentaţia de autorizare transmisă la CNCAN, cu îndeplinirea tuturor următoarelor condiţii:
    a) informaţia trebuie structurată şi prezentată astfel încât să respecte prevederile alin. (2);
    b) informaţia din RSN elaborat pentru autorizarea în altă ţară poate fi utilizată în RSN transmis la CNCAN, ca referinţă sau prin înglobarea în RSN transmis la CNCAN, doar dacă este redactată în limba engleză;
    c) în situaţia în care RSN transmis la CNCAN înglobează capitole sau secţiuni din RSN utilizat pentru autorizare în altă ţară, se vor include suficiente informaţii pentru a demonstra că sunt îndeplinite cerinţele şi criteriile specifice din normele emise de CNCAN şi că au fost luate în considerare toate aspectele specifice legate de amplasament şi de legislaţia şi standardele aplicabile în România pentru instalaţiile nucleare;
    d) pentru reactoarele nucleare, RSN va respecta structura şi conţinutul prevăzute în anexa la prezentele norme, iar în fiecare capitol în care se înglobează informaţii utilizate într-un RSN elaborat pentru autorizarea în altă ţară se va include o secţiune introductivă care să descrie în detaliu modul în care se respectă cerinţele, criteriile şi condiţiile specifice pentru instalaţia nucleară respectivă la amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune şi exploatarea în România şi să demonstreze că informaţia prezentată în capitolul respectiv este relevantă, aplicabilă, corectă din punct de vedere tehnic şi suficientă în raport cu prevederile normelor emise de CNCAN şi cu standardele şi codurile acceptate de CNCAN;
    e) trebuie evidenţiate şi prezentate la CNCAN pentru evaluare corelările, echivalenţele şi diferenţele semnificative dintre cerinţele, criteriile şi condiţiile de natură tehnică şi organizatorică stabilite prin sistemul de reglementare şi procesul de autorizare din ţara în care a fost utilizat RSN original şi cele stabilite prin sistemul de reglementare şi procesul de autorizare din România.
(6) În situaţia prevăzută la alin. (5), CNCAN poate utiliza, în procesele de reglementare, autorizare şi control, suplimentar faţă de normele şi ghidurile emise de CNCAN, normele şi ghidurile emise de autoritatea naţională de reglementare, autorizare şi control în domeniul nuclear din ţara de origine a proiectului de instalaţie nucleară, respectiv din ţara în care a fost autorizat pentru prima dată proiectul instalaţiei nucleare respective."

    7. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Pentru o instalaţie nucleară compusă din mai multe module cu funcţionalitate proprie, identice ca proiect, se va elabora RSN astfel încât să furnizeze toate informaţiile necesare privind proiectul şi funcţionarea unui modul, precum şi proiectul şi funcţionarea instalaţiei în ansamblu, inclusiv în ce priveşte potenţialele interacţiuni între module, pentru numărul total de module prevăzute prin proiectul de ansamblu al instalaţiei nucleare respective."

    8. La articolul 16, după primul alineat se introduc trei noi alineate, alineatele (2), (3) şi (4), cu următorul cuprins:
    "(2) Solicitantul, respectiv titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze RSN pentru a demonstra că instalaţia nucleară îndeplineşte toate cerinţele relevante şi importante pentru securitatea nucleară şi trebuie să utilizeze RSN ca bază pentru susţinerea continuă a funcţionării în siguranţă.
(3) Titularul de autorizaţie trebuie să utilizeze RSN, inclusiv referinţele din RSN şi alte documente relevante care fac parte din documentaţia de proiectare şi documentaţia de autorizare, ca bază pentru evaluarea implicaţiilor de securitate nucleară ale modificărilor aduse instalaţiei nucleare şi/sau practicilor de operare.
(4) Titularul de autorizaţie trebuie să actualizeze RSN pentru a reflecta modificările, schimbările în operarea şi/sau utilizarea instalaţiilor nucleare, noile cerinţe de reglementare şi standardele relevante, noile informaţii relevante pentru evaluarea securităţii nucleare, inclusiv cele legate de caracteristicile amplasamentului şi de caracteristicile de mediu din zona amplasamentului, în timp util, după ce informaţiile noi devin disponibile şi aplicabile."

    9. La articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) RSN trebuie să conţină descrieri detaliate ale funcţiilor de securitate nucleară, ale tuturor sistemelor de securitate nucleară şi ale SSCE cu funcţii de securitate nucleară, bazele de proiectare pentru acestea şi funcţionarea în toate stările şi modurile de operare, inclusiv în stările de oprire şi în condiţiile de tranzient şi accident."

    10. La articolul 17 alineatul (4), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
    "e) analizele şi calculele tehnice care stau la baza proiectării SSCE cu funcţii de securitate nucleară, a SSCE cu rol în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare şi la baza limitelor şi condiţiilor tehnice de operare, precum şi rapoartele de verificare independentă a acestor analize."

    11. La articolul 18, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) prevederile din codurile şi standardele acceptate sau impuse de CNCAN în procesul de autorizare, inclusiv cerinţele şi recomandările din codurile şi standardele utilizate la stabilirea bazelor tehnice pentru proiectarea, amplasarea, dezvoltarea şi/sau utilizarea de software, aprovizionarea/procurarea, fabricaţia, construcţia, montajul, instalarea, punerea în funcţiune, operarea/exploatarea, supravegherea, testarea, verificarea, etalonarea, întreţinerea, inspecţia, repararea, calibrarea, modificarea, modernizarea, retehnologizarea şi dezafectarea SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi SSCE cu funcţii în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare, cerinţele şi recomandările aplicabile din standardele de securitate nucleară emise de Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică/International Atomic Energy Agency şi din nivelurile de referinţă, obiectivele de securitate nucleară şi ghidurile emise de Asociaţia Autorităţilor de Reglementare în Domeniul Nuclear din Europa de Vest/Western European Nuclear Regulators Association, aflate la ultima ediţie în vigoare."

    12. La articolul 19 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) să demonstreze cunoştinţele tehnice minime necesare pentru înţelegerea bazelor proiectării şi funcţionării instalaţiei nucleare respective şi a cerinţelor din normele relevante emise de CNCAN, în conformitate cu prevederile Normelor de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021, cu modificările şi completările ulterioare;"

    13. La articolul 19 alineatul (1), litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) să fie examinaţi de CNCAN, în baza evaluării documentelor care atestă experienţa şi calificarea profesională în domeniul nuclear, în conducerea activităţilor de realizare şi/sau exploatare a unor proiecte de instalaţii nucleare similare sau mai complexe şi în baza probelor teoretice scrise, a interviurilor şi a probelor practice administrate de o comisie formată din specialişti din cadrul CNCAN şi să obţină permisele de exercitare necesare pentru personalul de conducere, înainte de definitivarea pe post, în conformitate cu prevederile Normelor de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021, cu modificările şi completările ulterioare."

    14. La articolul 20, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) În cadrul procesului de autorizare, CNCAN poate utiliza evaluări şi inspecţii efectuate de autorităţile de reglementare din domeniul nuclear din ţările în care au fost autorizate instalaţii nucleare similare ca proiect, în următoarele condiţii:
    a) există un acord de cooperare şi asistenţă tehnică în acest sens între CNCAN şi autoritatea de reglementare din domeniul nuclear din ţara în care a fost autorizată instalaţia nucleară, care asigură accesul specialiştilor CNCAN la informaţiile relevante, disponibile în limba engleză, privind reglementarea, evaluarea, inspecţia şi autorizarea proiectului respectiv şi a fazelor succesive de dezvoltare şi implementare a acestuia, inclusiv rapoartele de evaluare şi inspecţie aferente;
    b) autoritatea de reglementare din domeniul nuclear din ţara în care a fost autorizată instalaţia nucleară a implementat un sistem de reglementare şi un proces de autorizare compatibile cu sistemul de reglementare şi procesul de autorizare din România, cu cerinţe de reglementare echivalente sau mai stricte în raport cu cerinţele stabilite prin normele emise de CNCAN;
    c) autoritatea de reglementare din domeniul nuclear din ţara în care a fost autorizată instalaţia nucleară deţine expertiză tehnică şi personal calificat pentru toate domeniile de specialitate necesare pentru evaluarea şi inspecţia proiectului respectiv şi a fazelor succesive de dezvoltare şi implementare a acestuia;
    d) procesele de evaluare şi inspecţie implementate de autoritatea de reglementare din domeniul nuclear din ţara în care a fost autorizată instalaţia nucleară au domeniul, rigoarea tehnică şi nivelul de detaliu conforme cu recomandările din standardele internaţionale relevante şi sunt cel puţin echivalente cu cele aplicate de CNCAN pentru aceleaşi activităţi;
    e) informaţiile prezentate în rapoartele de evaluare şi inspecţie emise de autoritatea de reglementare din domeniul nuclear din ţara în care a fost autorizată instalaţia nucleară sunt relevante, corecte din punct de vedere tehnic şi aplicabile în raport cu prevederile normelor emise de CNCAN şi cu standardele şi codurile acceptate de CNCAN.
(6) CNCAN poate implementa un proces de preautorizare, pentru evaluarea preliminară a conformităţii unui proiect de instalaţie nucleară cu prevederile normelor în vigoare, în situaţia în care organizaţia care dezvoltă proiectul solicită acest lucru, doar în condiţiile în care respectivul proiect este inclus în strategiile naţionale şi planurile guvernului României pentru extinderea programului nuclear şi se alocă suficiente resurse de personal calificat pentru efectuarea de către CNCAN a evaluărilor necesare, luând în considerare toate celelalte activităţi de reglementare, autorizare şi control implementate de CNCAN conform prevederilor Legii nr. 111/1996."

    15. La articolul 21, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) Suspendarea şi retragerea autorizaţiilor se fac în condiţiile prevăzute de art. 11 şi art. 51 dinLegea nr. 111/1996."

    16. La articolul 35, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Revizuirea periodică a securităţii nucleare trebuie efectuată de titularul de autorizaţie cel puţin o dată la fiecare 10 ani, începând de la data intrării în vigoare a autorizaţiei de exploatare, în conformitate cu prevederile din Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 86/2020, şi din normele specifice emise de CNCAN."

    17. La articolul 35, după alineatul (4) se introduc cinci noi alineate, alineatele (5), (6), (7), (8) şi (9), cu următorul cuprins:
    "(5) Titularul de autorizaţie va transmite la CNCAN, anual, în scris, pe toată durata de exploatare a instalaţiei nucleare, rapoarte privind stadiul acţiunilor întreprinse în cadrul programelor şi/sau proceselor prin care se asigură următoarele:
    a) pregătirea şi calificarea personalului de exploatare, precum şi pregătirea, calificarea şi asigurarea efectivelor suficiente de personal pentru toate funcţiile importante pentru securitatea nucleară;
    b) supravegherea, monitorizarea, testarea şi verificarea SSCE importante pentru securitatea nucleară şi pentru exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare;
    c) revizuirea şi asigurarea sistematică a pieselor de schimb/ rezervă;
    d) întreţinerea preventivă pentru SSCE importante pentru securitatea nucleară şi pentru exploatarea fiabilă;
    e) managementul duratei de viaţă a instalaţiei nucleare, inclusiv managementul îmbătrânirii, activităţile de retehnologizare şi analizele de securitate nucleară care utilizează ipoteze legate de durata de viaţă a SSCE şi de îmbătrânirea acestora şi/sau care presupun o anumită durată estimată de exploatare a instalaţiei nucleare în ansamblu;
    f) strategia de dezvoltare, efectuare, verificare, revizuire şi actualizare a analizelor şi evaluărilor de securitate nucleară;
    g) controlul modificărilor/managementul configuraţiei de proiectare;
    h) inspecţiile în exploatare pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară;
    i) protecţia instalaţiilor nucleare împotriva evenimentelor interne şi externe, inclusiv împotriva evenimentelor seismice, incendiilor şi exploziilor, inundaţiilor şi condiţiilor meteorologice extreme;
    j) monitorizarea mediului şi evaluarea impactului radiologic asupra mediului;
    k) controlul garanţiilor nucleare;
    l) protecţia radiologică a personalului;
    m) gestionarea deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat;
    n) protecţia fizică a materialelor nucleare şi a instalaţiei nucleare;
    o) protecţia instalaţiei nucleare împotriva ameninţărilor cibernetice;
    p) interfeţele dintre securitatea nucleară, securitatea radiologică, protecţia fizică, protecţia împotriva ameninţărilor cibernetice şi controlul de garanţii nucleare;
    q) utilizarea experienţei de exploatare şi a rezultatelor activităţilor de cercetare şi dezvoltare relevante, inclusiv prin afilierea la organizaţii internaţionale şi prin participarea la programe de cercetare specifice, la nivel naţional şi internaţional, care au ca scop îmbunătăţirea securităţii nucleare şi a fiabilităţii instalaţiilor nucleare;
    r) asigurarea resurselor financiare şi materiale pentru exploatarea în condiţii optime a instalaţiei nucleare.
(6) Titularul de autorizaţie trebuie să menţină actualizate documentele care demonstrează conformitatea cu normele, codurile şi standardele aplicabile pentru instalaţia nucleară şi activităţile aferente, pe toată durata de exploatare a instalaţiei nucleare.
(7) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să implementeze o strategie pentru exploatarea în siguranţă a instalaţiei nucleare, pentru toată perioada estimată de exploatare, care să acopere şi aspectele care ţin de exploatarea pe termen îndelungat, împreună cu un plan de acţiuni care să includă resursele financiare, materiale şi de personal calificat, precum şi măsurile necesare pentru realizarea cu succes a tuturor proiectelor aflate în desfăşurare sau în curs de dezvoltare, cu respectarea cerinţelor din legislaţia şi autorizaţiile în vigoare.
(8) În situaţia în care titularul de autorizaţie deţine mai multe instalaţii nucleare şi este implicat în mai multe proiecte din domeniul nuclear, strategia şi planul de acţiuni cerute la alin. (7) trebuie să acopere în mod adecvat toate instalaţiile şi proiectele respective şi să reflecte în mod evident prioritatea acordată implementării cerinţelor de securitate nucleară şi securitate radiologică în faţa oricăror alte cerinţe sau interese, inclusiv a celor legate de performanţa economică, ştiinţifică sau de respectarea termenelor planificate ale activităţilor.
(9) Strategia şi planul de acţiuni cerute la alin. (7) trebuie actualizate cel puţin o dată la fiecare 10 ani de la emiterea autorizaţiei de exploatare, precum şi ori de câte ori devin disponibile noi informaţii relevante, cum ar fi proiecte noi suplimentare, modificări tehnice şi organizatorice semnificative, schimbări legislative, rezultate importante ale programelor de cercetare şi dezvoltare în domeniul nuclear, pentru a asigura planificarea riguroasă, alocarea în timp util şi gestionarea adecvată a resurselor financiare, materiale şi de personal calificat necesare implementării tuturor proiectelor şi activităţilor vizate."

    18. La articolul 38, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 38
    (1) Responsabilităţile generale ale titularului de autorizaţie sunt stabilite în Legea nr. 111/1996 şi în Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 86/2020."

    19. În anexă, la capitolul 4 „Reactorul nuclear“, după litera i) se introduc trei noi litere, literele j), k) şi l), cu următorul cuprins:
    "j) aspecte specifice privind alimentarea zonei active cu combustibil nuclear;
k) procedurile privind controlul reactivităţii;
l) aspecte specifice relevante pentru centralele nuclearoelectrice echipate cu reactoare modulare, dacă este cazul."

    20. În anexă, la capitolul 13 „Organizarea şi conducerea activităţilor de exploatare a instalaţiei nucleare“, literele j)-m) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "j) planificarea şi pregătirea răspunsului la situaţii de urgenţă, procedurile şi planurile aferente;
k) asigurarea protecţiei fizice a instalaţiilor şi materialelor nucleare de pe amplasament, procedurile şi planurile aferente;
l) asigurarea protecţiei împotriva ameninţărilor cibernetice, procedurile şi planurile aferente;
m) interfeţele dintre securitatea nucleară, securitatea radiologică, protecţia fizică, protecţia împotriva ameninţărilor cibernetice şi controlul de garanţii nucleare;"

    21. În anexă, la capitolul 18 „Ingineria factorului uman“, după litera g) se introduc şase noi litere, literele h), i), j), k), l) şi m), cu următorul cuprins:
    "h) acţiunile de operator cu limite de timp specificate în analizele şi evaluările de securitate nucleară;
i) analiza condiţiilor radiologice şi de mediu de lucru în camerele de comandă, în instalaţie şi în centrele de răspuns la urgenţă şi măsurile implementate pentru a asigura că acţiunile necesar a fi efectuate în camerele, zonele şi centrele respective, în condiţii de tranzient şi situaţii de accident, sunt fezabile şi respectă prevederile specifice din normele şi regulamentele aplicabile;
j) modul în care factorii umani au fost luaţi în considerare în pregătirea pentru situaţii de urgenţă;
k) modul în care se asigură pregătirea practică pentru dezvoltarea şi îmbunătăţirea performanţelor umane prin activităţi de învăţare dinamică şi prin utilizarea atelierelor, laboratoarelor, simulatoarelor, standurilor, machetelor, modelelor, echipamentelor şi componentelor similare cu cele din instalaţia nucleară;
l) programele, procesele şi măsurile prin care se asigură că personalul este apt pentru activităţile specifice în instalaţia nucleară;
m) fundamentele de conducere, inginerie, operare, întreţinere, protecţie radiologică, precum şi alte principii, cerinţe şi măsuri care stau la baza programelor de dezvoltare şi îmbunătăţire a performanţelor umane în toate ariile de activitate importante pentru securitatea nucleară."

    22. În anexă, la capitolul 19 „Evaluările probabilistice de securitate nucleară şi analizele de accident sever“, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) analizele pentru evenimente care depăşesc bazele de proiectare ale instalaţiei nucleare, respectiv pentru condiţiile de extindere a bazelor de proiectare, inclusiv analizele de accident sever; secvenţele de accidente severe reprezentative şi criterii de selectare a acestora;"



    ART. II
    (1) Autorizaţiile emise de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin îşi menţin valabilitatea până la termenul prevăzut de acestea.
    (2) Pentru cererile de autorizare aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentului ordin se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data depunerii cererii.
    (3) Titularii de autorizaţii vor lua măsurile necesare, inclusiv în ce priveşte actualizarea rapoartelor de securitate nucleară şi a documentaţiei tehnice aferente, pentru a implementa cerinţele stabilite prin prezentul ordin, în conformitate cu un grafic stabilit de comun acord cu Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. IV
    Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 336/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea instalaţiilor nucleare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 3 ianuarie 2019, cu modificările şi completările aduse prin prezentul ordin, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
                    Cantemir Marian Ciurea-Ercău

    Bucureşti, 27 martie 2023.
    Nr. 53.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016