Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 528 din 8 iulie 2010  privind modificarea si completarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR - HA Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 528 din 8 iulie 2010 privind modificarea si completarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR - HA "Harti aeronautice", editia 2/2008, aprobata prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 673/2008

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 29 iulie 2010

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor <>art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul transporturilor şi infrastructurii emite urmãtorul ordin:

ART. I
Reglementarea Aeronauticã Civilã Românã RACR - HA "Hãrţi aeronautice", ediţia 2/2008, aprobatã prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 673/2008 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 şi 471 bis din 26 iunie 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La capitolul 1 secţiunea 1.1, dupã nota de la definiţia "Model digital al cotelor (DEM)" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"Navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã (PBN). Navigaţie RNAV bazatã pe cerinţele de performanţã pentru aeronavele care opereazã pe o rutã ATS, într-o procedurã de apropiere instrumentalã sau într-un spaţiu desemnat.
Notã. Cerinţele de performanţã sunt exprimate prin specificaţii de navigaţie (specificaţii RNAV, specificaţii RNP), în termeni de acurateţe, integritate, continuitate, disponibilitate şi funcţionalitate, necesare pentru operarea propusã în contextul unui concept particular de spaţiu aerian."
2. La capitolul 1 secţiunea 1.1, definiţia "Obstacol" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Obstacol. Orice obiect fix (temporar ori permanent) sau mobil ori pãrţi ale acestuia care:
a) sunt localizate pe o suprafaţã destinatã pentru mişcarea la sol a aeronavelor; sau
b) se înalţã deasupra unei suprafeţe definite destinate a proteja aeronavele în zbor; sau
c) se gãsesc în afara acestor suprafeţe definite şi au fost evaluate ca reprezentând un pericol pentru navigaţia aerianã."
3. La capitolul 1 secţiunea 1.1, dupã definiţia "Punct de apropiere întreruptã (MAPt)" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"Punct de navigaţie. Un loc geografic determinat utilizat pentru definirea unei rute RNAV sau a traiectului de zbor al unei aeronave angajate în zbor RNAV. Punctele de navigaţie sunt identificate dupã caz:
a) punct de navigaţie la travers (fly-by) - punct de navigaţie care necesitã anticiparea virajului pentru a permite interceptarea tangenţialã a urmãtorului segment al rutei ori procedurii; sau
b) punct de navigaţie de survol (flyover) - punct de navigaţie la care se iniţiazã un viraj pentru interceptarea urmãtorului segment al rutei sau procedurii."
4. La capitolul 1 secţiunea 1.1, definiţia "Punct de raport" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Punct de raport. Un loc geografic determinat faţã de care poate fi raportatã poziţia unei aeronave.
Notã. Existã 3 categorii de puncte de raport: mijloc de navigaţie aflat la sol, intersecţie şi punct de navigaţie. În contextul acestei definiţii, intersecţia este un punct semnificativ exprimat prin radiale, relevmente şi/sau distanţe faţã de mijloacele de navigaţie aflate la sol. Un punct de raport poate fi indicat ca punct "la cerere" sau "obligat"."
5. La capitolul 1 secţiunea 1.1, definiţia "Punct semnificativ" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Punct semnificativ. Un loc geografic determinat utilizat în definirea unei rute ATS sau a traiectoriei de zbor a unei aeronave, precum şi pentru alte scopuri pentru navigaţia aerianã şi servicii de trafic aerian.
Notã. Existã 3 categorii de puncte semnificative: mijloc de navigaţie aflat la sol, intersecţie şi punct de navigaţie. În contextul acestei definiţii, intersecţia este un punct semnificativ exprimat prin radiale, relevmente şi/sau distanţe faţã de mijloacele de navigaţie aflate la sol."
6. La capitolul 1 secţiunea 1.1, dupã definiţia "Rezoluţie" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"RNAV. O metodã de navigaţie care permite operarea aeronavelor pe orice traiect de zbor dorit în cadrul acoperirii mijloacelor de navigaţie aflate la sol ori în spaţiu sau în limita capabilitãţilor mijloacelor proprii de la bord ori a unei combinaţii a acestora (RNAV este definitã şi ca "navigaţie de suprafaţã").
Notã. RNAV include navigaţia bazatã pe cerinţele de performanţã cât şi alte metode de navigaţie care nu îndeplinesc condiţiile specifice navigaţiei bazate pe cerinţele de performanţã."
7. La capitolul 1 secţiunea 1.1, dupã nota de la definiţia "Sistem de supraveghere ATS" se introduce o nouã definiţie, cu urmãtorul cuprins:
"Specificaţie de navigaţie. Un set de cerinţe privind aeronava şi echipajul necesar pentru a sprijini desfãşurarea operaţiunilor de navigaţie aerianã bazatã pe cerinţele de performanţã într-un spaţiu aerian definit. Existã douã feluri de specificaţii de navigaţie:
- Specificaţie privind performanţa de navigaţie cerutã (RNP). O specificaţie de navigaţie bazatã pe conceptul RNAV care include cerinţele de monitorizare şi de alertare în ceea ce priveşte performanţa şi care este indicatã de prefixul RNP, de exemplu RNP 4, RNP APCH.
- Specificaţie RNAV. O specificaţie de navigaţie bazatã pe conceptul RNAV care nu include cerinţele de monitorizare şi de alertare în ceea ce priveşte performanţa şi care este indicatã de prefixul RNAV, de exemplu RNAV 5, RNAV 1.
Nota 1. Documentul OACI 9613, Manualul de navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã, volumul II, conţine îndrumãri detaliate referitoare la specificaţiile de navigaţie.
Nota 2. Termenul RNP, definit anterior ca fiind "o declaraţie a performanţei de navigaţie care este necesarã pentru operarea într-un spaţiu aerian definit", a fost eliminat din cadrul acestei reglementãri deoarece conceptul RNP a fost înlocuit de conceptul PBN (navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã). În cuprinsul acestei reglementãri termenul RNP este utilizat doar în contextul specificaţiilor de navigaţie care prevãd cerinţele de monitorizare şi de alertare în ceea ce priveşte performanţa. De exemplu, RNP 4 desemneazã cerinţele privind aeronava şi operarea acesteia, incluzând o cerinţã de performanţã lateralã de 4 NM, cu monitorizarea şi alertarea la bord în ceea ce priveşte performanţa, cerinţele fiind descrise detaliat în Documentul OACI 9613, Manualul de navigaţie bazatã pe cerinţele de performanţã."
8. La capitolul 1 secţiunea 1.1 se eliminã din text urmãtoarele definiţii:
- Performanţã de navigaţie cerutã (RNP) - inclusiv nota;
- Punct RNAV;
- Tip RNP - inclusiv exemplul.
9. La capitolul 2, secţiunea 2.4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2.4 Semne convenţionale
2.4.1 Semnele convenţionale utilizate sunt conforme cu cele incluse în "Addenda 2. Semnele convenţionale OACI" din anexa 4 la Convenţia aviaţiei civile internaţionale - Hãrţi aeronautice, cu excepţia cazurilor în care, pentru reprezentarea unor caracteristici speciale sau a unor elemente importante pentru aviaţia civilã pentru care nu sunt prevãzute semne convenţionale, poate fi ales orice simbol convenabil, asigurându-se în acelaşi timp cã nu va cauza confuzie prin comparaţie cu semnele convenţionale OACI sau nu va afecta lizibilitatea hãrţii.
Notã. Mãrimea şi evidenţierea semnelor convenţionale, precum şi grosimea şi spaţierea liniilor pot varia în funcţie de scala şi destinaţia hãrţii, în raport cu importanţa informaţiilor exprimate prin intermediul acestora.
2.4.2 Pentru reprezentarea mijloacelor de navigaţie aflate la sol, a intersecţiilor şi a punctelor de navigaţie trebuie utilizat acelaşi semn convenţional pe toate hãrţile, indiferent de scopul hãrţii.
2.4.3 Semnul convenţional utilizat pentru punctele semnificative trebuie sã se bazeze pe o ierarhie a semnelor convenţionale selectate în urmãtoarea ordine: mijloc de navigaţie aflat la sol, intersecţie, punct de navigaţie. Un semn convenţional pentru reprezentarea unui punct de navigaţie trebuie utilizat doar atunci când un punct semnificativ particular nu este deja reprezentat ca mijloc de navigaţie aflat la sol sau ca intersecţie.
2.4.4 Prevederile paragrafelor 2.4.2, 2.4.3 şi utilizarea semnelor convenţionale de la poziţia 121 din anexa nr. 2 la RACR - HA se aplicã începând cu 18 noiembrie 2010."
10. La capitolul 2 secţiunea 2.15 se introduc douã noi paragrafe, paragrafele 2.15.3 şi 2.15.4, cu urmãtorul cuprins:
"2.15.3 În cazul hãrţilor de proceduri instrumentale, publicarea unei modificãri a declinaţiei magnetice trebuie finalizatã într-un interval de cel mult 6 cicluri AIRAC.
2.15.4 În cazul zonelor terminale de întindere foarte mare care cuprind mai multe aerodromuri se publicã o singurã valoare a declinaţiei magnetice, rotunjitã, astfel încât procedurile instrumentale aferente aerodromurilor sã utilizeze aceeaşi valoare."
11. La capitolul 7, secţiunea 7.8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"7.8 Relevmente, drumuri şi radiale
7.8.1 Relevmentele, drumurile şi radialele trebuie sã fie indicate în raport cu nordul magnetic, cu excepţia situaţiei prevãzute la paragraful 7.8.2. Acolo unde relevmentele şi drumurile sunt furnizate suplimentar ca valori reale pentru segmentele de rutã RNAV, ele vor fi scrise în parantezã, rotunjite la zeci de grade, de exemplu 290° (294,9° T).
7.8.2 În zonele de latitudine mare în care autoritatea corespunzãtoare stabileşte cã raportarea la nordul magnetic nu este utilã, se utilizeazã o altã referinţã, de exemplu nordul geografic sau nordul grilei.
7.8.3 În situaţiile în care relevmentele, drumurile sau radialele sunt date în raport cu nordul geografic ori nordul grilei, acest fapt trebuie indicat în mod clar. Atunci când este utilizat nordul grilei, trebuie indicat meridianul de referinţã al grilei."
12. La capitolul 7 secţiunea 7.9 paragraful 7.9.3 subparagraful 7.9.3.1 punctul 7.9.3.1.1, subpunctul 4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"4) toate rutele ATS destinate zborului pe rutã, inclusiv indicativul de rutã, valoarea drumului, rotunjitã în grade, pentru ambele direcţii de-a lungul fiecãrui segment de rutã şi, acolo unde este stabilitã, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie, incluzând orice limitãri, precum şi direcţia fluxului de trafic aerian."
13. La capitolul 8, secţiunea 8.8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"8.8 Relevmente, drumuri şi radiale
8.8.1 Relevmentele, drumurile şi radialele trebuie sã fie indicate în raport cu nordul magnetic, cu excepţia situaţiei prevãzute la paragraful 8.8.2. Acolo unde relevmentele şi drumurile sunt furnizate suplimentar ca valori reale pentru segmentele de rutã RNAV, ele vor fi scrise în parantezã, rotunjite la zeci de grade, de exemplu 290° (294,9° T).
8.8.2 În zonele de latitudine mare în care autoritatea corespunzãtoare stabileşte cã raportarea la nordul magnetic nu este utilã, se utilizeazã o altã referinţã, de exemplu nordul geografic sau nordul grilei.
8.8.3 În situaţiile în care relevmentele, drumurile sau radialele sunt date în raport cu nordul geografic ori nordul grilei, acest fapt trebuie indicat în mod clar. Atunci când este utilizat nordul grilei, trebuie indicat meridianul de referinţã al grilei."
14. La capitolul 8 secţiunea 8.9 paragraful 8.9.4 subparagraful 8.9.4.1 punctul 8.9.4.1.1, dupã subpunctul 4) se introduce un nou subpunct, subpunctul 4^1), cu urmãtorul cuprins:
"4^1) acolo unde este stabilitã, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie şi a oricãror limitãri;".
15. La capitolul 8 secţiunea 8.9 paragraful 8.9.4 subparagraful 8.9.4.1 punctul 8.9.4.1.1, dupã subpunctul 14) se introduce un nou subpunct, subpunctul 15), cu urmãtorul cuprins:
"15) indicarea punctelor semnificative de survol (flyover)."
16. La capitolul 9, secţiunea 9.8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"9.8 Relevmente, drumuri şi radiale
9.8.1 Relevmentele, drumurile şi radialele trebuie sã fie indicate în raport cu nordul magnetic, cu excepţia situaţiei prevãzute la paragraful 9.8.2. Acolo unde relevmentele şi drumurile sunt furnizate suplimentar ca valori reale pentru segmentele de rutã RNAV, ele vor fi scrise în parantezã, rotunjite la zeci de grade, de exemplu 290° (294,9° T).
Notã. Se poate include pe hartã o notã privind acest aspect.
9.8.2 În zonele de latitudine mare în care autoritatea corespunzãtoare stabileşte cã raportarea la nordul magnetic nu este utilã, se utilizeazã o altã referinţã, ca de exemplu nordul geografic sau nordul grilei.
9.8.3 În situaţiile în care relevmentele, drumurile sau radialele sunt date în raport cu nordul geografic sau nordul grilei, acest fapt trebuie indicat în mod clar. Atunci când este utilizat nordul grilei, trebuie indicat meridianul de referinţã al grilei."
17. La capitolul 9 secţiunea 9.9 paragraful 9.9.4 subparagraful 9.9.4.1 punctul 9.9.4.1.1, dupã subpunctul 7) se introduce un nou subpunct, subpunctul 7^1), cu urmãtorul cuprins:
"7^1) acolo unde este stabilitã, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie şi a oricãror limitãri;".
18. La capitolul 9 secţiunea 9.9 paragraful 9.9.4 subparagraful 9.9.4.1 punctul 9.9.4.1.1, dupã subpunctul 9) se introduce un nou subpunct, subpunctul 10), cu urmãtorul cuprins:
"10) indicarea punctelor semnificative de survol (flyover)."
19. La capitolul 10, secţiunea 10.8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"10.8 Relevmente, drumuri şi radiale
10.8.1 Relevmentele, drumurile şi radialele trebuie sã fie indicate în raport cu nordul magnetic, cu excepţia situaţiei prevãzute la paragraful 10.8.2. Acolo unde relevmentele şi drumurile sunt furnizate suplimentar ca valori reale pentru segmentele de rutã RNAV, ele vor fi scrise în parantezã, rotunjite la zeci de grade, de exemplu 290° (294,9° T).
Notã. Se poate include pe hartã o notã privind acest aspect.
10.8.2 În zonele de latitudine mare în care autoritatea corespunzãtoare stabileşte cã raportarea la nordul magnetic nu este utilã, se utilizeazã o altã referinţã, ca de exemplu nordul geografic sau nordul grilei.
10.8.3 În situaţiile în care relevmentele, drumurile sau radialele sunt date în raport cu nordul geografic sau nordul grilei, acest fapt trebuie indicat în mod clar. Atunci când este utilizat nordul grilei, trebuie indicat meridianul de referinţã al grilei."
20. La capitolul 10 secţiunea 10.9 paragraful 10.9.4 subparagraful 10.9.4.1 punctul 10.9.4.1.1, dupã subpunctul 6) se introduce un nou subpunct, subpunctul 6^1), cu urmãtorul cuprins:
"6^1) acolo unde este stabilitã, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie şi a oricãror limitãri;".
21. La capitolul 10 secţiunea 10.9 paragraful 10.9.4 subparagraful 10.9.4.1 punctul 10.9.4.1.1, dupã subpunctul 8) se introduce un nou subpunct, subpunctul 9), cu urmãtorul cuprins:
"9) indicarea punctelor semnificative de survol (flyover)."
22. La capitolul 11, secţiunea 11.9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"11.9 Relevmente, drumuri şi radiale
11.9.1 Relevmentele, drumurile şi radialele trebuie sã fie indicate în raport cu nordul magnetic, cu excepţia situaţiei prevãzute la paragraful 11.9.2. Acolo unde relevmentele şi drumurile sunt furnizate suplimentar ca valori reale pentru segmentele de rutã RNAV, ele vor fi scrise în parantezã, rotunjite la zeci de grade, de exemplu 290° (294,9° T).
Notã. Se poate include pe hartã o notã privind acest aspect.
11.9.2 În zonele de latitudine mare în care autoritatea corespunzãtoare stabileşte cã raportarea la nordul magnetic nu este utilã, se utilizeazã o altã referinţã, ca de exemplu nordul geografic sau nordul grilei.
11.9.3 În situaţiile în care relevmentele, drumurile sau radialele sunt date în raport cu nordul geografic sau nordul grilei, acest fapt trebuie indicat în mod clar. Atunci când este utilizat nordul grilei, trebuie indicat meridianul de referinţã al grilei."
23. La capitolul 11 secţiunea 11.10 paragraful 11.10.6 subparagraful 11.10.6.1, dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), care va avea urmãtorul cuprins:
"i) indicarea punctelor semnificative de survol (flyover)."
24. La capitolul 16 secţiunea 16.7, paragraful 16.7.4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"16.7.4 Reperele naturale sau artificiale, precum poduri, linii electrice de înaltã tensiune, instalaţii de funicular şi telecabinã permanente, centrale eoliene, mine, forturi, ruine, baraje, conducte, stânci, versanţi abrupţi, faleze, dune de nisip, faruri izolate, faruri navale etc., trebuie reprezentate pe hartã atunci când se considerã cã sunt importante pentru navigaţia aerianã la vedere."
25. La capitolul 16 secţiunea 16.9 paragraful 16.9.3, subparagraful 16.9.3.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"16.9.3.2 Liniile electrice de înaltã tensiune, instalaţiile de funicular şi telecabinã permanente şi centralele eoliene trebuie reprezentate pe hartã atunci când se considerã cã sunt importante pentru navigaţia aerianã la vedere."
26. La anexa nr. 2 la RACR-HA, în tabelul "Mijloace de radionavigaţie", poziţiile 100, 101, 103 şi 107 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
--------------
NOTĂ(CTCE)
Poziţiile 100, 101, 103 şi 107 se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 529 din 29 iulie 2010 la pagina 4 (a se vedea imaginea asociatã).

27. La anexa nr. 2 la RACR-HA, în tabelul "Servicii de trafic aerian", poziţiile 121 şi 124 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
--------------
NOTĂ(CTCE)
Poziţiile 121 şi 124 se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 529 din 29 iulie 2010 la pagina 5 (a se vedea imaginea asociatã).

28. La anexa nr. 2 la RACR-HA, în tabelul "Diverse", dupã poziţia 140 se introduc douã noi poziţii, poziţiile 140^1 şi 140^2, cu urmãtorul cuprins:
--------------
NOTĂ(CTCE)
Poziţiile 140^1 şi 140^2 se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 529 din 29 iulie 2010 la pagina 5 (a se vedea imaginea asociatã).

29. La anexa nr. 6 la RACR-HA "Cerinţele de calitate a datelor aeronautice", tabelul 1 "Latitudini şi longitudini" rândul 6, coloana 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Mijloace de navigaţie, puncte de navigaţie şi intersecţii pe rutã, puncte SID/STAR, puncte ale procedurii de aşteptare".
ART. II
Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", Regia Autonomã "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", precum şi orice alţi agenţi aeronautici certificaţi/autorizaţi sã furnizeze servicii de navigaţie aerianã vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. III
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

Bucureşti, 8 iulie 2010.
Nr. 528.

-------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016